کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

چالشهای تحقق تجارت الکترونيکی در ايران

صفحه 1:
جالشهاي تحقق تجارت الكترونيكي در ايران و راهكارها دكتر سيد على 51 ۳۲ دانشیار مهندسي سیستمها و کنترل 0

صفحه 2:
مقدمه ۱ اطلاعات و تجارت الکترونیکی خواهیم داشت. ‎SD iat MCh oo eee‏ ا ‎ROM S| or] tee 7 Walon eenR) CM Cen)‏ ‎OPS SB eT Sens a OT ae Le se CK ee‏ شرایط محدودیتهای موجود ارائه خواهد گشت. ال ات ل لت ا ل براي توسعه تجارت الكترونيكي جمع اوري خواهد شد.

صفحه 3:
ارتباطات " - ابزار فنی : شامل ابرارها ء ماشین آلات و تجهیزات و تسهیلات - نيرروى انسانى : شامل مهارت » تجرربه » ذلاقيت و غيره - ابززار اطبلاعاتى : شامل مدارک ؛ آمارها ء داده ها و اطلاعات ‎CORT eee OO CS een ee) Sloe) ie‏ هاى قبل از طرريق مديسرى

صفحه 4:
تعاریف تحارت الكتررونيكى از دید گاههای مختلف © طلبى سالهاى قبل از 1994 ميلادى:تجارت الكترونيكى تمبادله ا * لیکن ایجاد و توسعه شبکه اینترنت هم در سطح سازمانی » هم در سطح ‎en ee Te OT ee tee ee eae wae‏ زيى ساحتها و كاربردهاى تجارت الكترونيكى فراهم آورده است . ا ۱ تجارت الكترونيك نين شده است . ‎POS e ET Ir CSre chs‏ ل ل اا ‎Pe Sees nec CeCrey A aArr‏

صفحه 5:
© ازديدكاه ارتباطات : تجارت الكترونيكى تحويل خدمات ؛ كالا ومحصولات اطلاعاتى از طريق خطوط تلفن» شبكه هاى كامييوترى ويا ساي وسايل ارتباطى است . ۱۳ ‏ل زر‎ ۱۳ eS a teat eee Ys ‏ا‎ de Bereta DY EOE oe a . ‏ايجاد شده اند اطالاق ميشود‎ * از ديدكاه تجارى ؛ تجارت الكتررونيكى ابراريست كه كسب و كارهاى مختلف» ش كا و ‎al ee eet ED Pe BL AB ieee‏ ا ا 0 مواردی از این دست را ارتقاء و مواردی چون هینه ها را کاهش دهند . * از دیدگاه خدماتی ؛ تجارت الکترونیکی زیر ساخت لازمی است که از ایجاد قابلیت خرید ‎Uo Totes PDT = toa Pee ee ey)‏ ۳ * از دیدگاه همکاری, تجارت الکتررونیکی چارچوبی است بای همکاری دروس سازمانی و ‎[ope Ta beeen Sens RECS Oare‏ 5 9 ‎racrowa Deeg‏ ۱

صفحه 6:
۱ امكان معرفى و تبليغ محصول 14 ساعته و 7 روز هفته آنهم به اشكال و شيوه هاى مختلف تأ براى سليقه هاى كوناكون جذاب باشد تغییر کانالهای روش و مهتر از همه امکان حذف واسطه ها و نتیجتا" ارائه اجناس با قیمت واقعی تر . ‎TS ot EE‏ ار بعد نیرروی انسانی و به نقع آن کاهش قیمتهامیگرردد . ا ا ا ا ا | (ee ‏ا‎ ‎۱ امکان ارتباط نردیکتر با مشترریان و جذب نقطه نظرات آنها و بکار گیمی ایده ها در طراحی های آ:

صفحه 7:
برآیند کلی از موارد فوق مبین نیازمندی به یک سیستم جامع اطلاعاتی است . سيستمى مشتمل بس ارائه اطلاعات دقيق و روز وجمع آوری اطلاعات . وظيفه اصلى هس سازمان » بنكاه و شركت در اين ميان آنست که بای عقب نماندن از سایر رقبا ء اطلاعات دقیق و بروز حخود را بصورت کار آمد در اختیار مشتر‌یان قرار دهد که ‎on eee le er SLE n)‏

صفحه 8:
-طبيعت جهاني تجارت الكترونيكي امكان ورود به بازار 1 اكه بازارهاي محلي به بازارهاي ملي و بين ‎che!‏ )| خصوصا براي كشورهاي در حال توسعه فراهم مي اورد . - تجارت الكترونيك و استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ‎Rt eee ey nee ee‏ ۱ قدرت دسترسی به بازار نقش بسزایی داشته باشد . -در عين ‎Re‏ الكترونيكي به معني موفق شدن نمي باشد و در صورت برنامه ريزي ضعيف شكست جدى را نيز مى تولند بهمراه داشته باشد اما اين به معنى نه كفتن نيست جرا كه از بعد ديكر ورود به اين محيط اجتناب نايذير بنظر مي رسد

صفحه 9:
بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيك یک سیستم بانکی روان و دقیق قوانين كك مكىءمالياتى و بانكدارى الكترونيكى كد تجارى محصول و ايجاد امنيت اطلاعات تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حوقی اطلاع رسانی ( کپی رایت) محرمانه بودن اطالاعات شخصى تطبيق مقررات ملى با مقررات متحدالشكل بين المللى ا کنر تحقیقاتی و سازمانهای مختلف پذیرش اسناد الکتررونیکی توسط قوء قضاییه تأمينء صدور و بکارگیری کارت هوشمند ‎ele ESE Taree)‏ 0 DR Safavi, e-Commerce Workshop,

صفحه 10:
eT aS) Bd TCS) با رشد سریع تجارت الکترونيکي بسياري از فعاليتهاي جهانی به این سمت سوق ‎Brown eee hy‏ درعین حال باه بو 5 ۳۳ راه حل یکسان براي همگان ندارد . علاوه بر نصب و راه اندازی سخت افزارها و نرم اقزارهاي اولیه در بحث تجارت الکترونیکی » مباحث و نکات 1 الكترونيکي وجود دارد که باید بهآنها از همان آبتدا پرداخته شود: ال Oe ei ae ee re ites قراتر از خود کالا تبدیل کردن بازدید کنندگان از سایت به مشتریها 01000 سرمایه گذاري در فناوري [۹ _

صفحه 11:
حكيدهاى از نظرات متخصصين در مورد جالشهاى بكا ركيرى ‎eee‏ 0 “عدم توجه جدي مسئولين كشوري و استاني به اهميت '11 جهت زندكي مردم و حداقل‌هاي لازم 000 0 RS es gS Co ne Tie 210 جلب اعتماد مردم. ۱ هی کدد: ۳۹ Wel Seana on

صفحه 12:
“برخي يروزهها و طرحهاي 11 را هيج سازماني حمايت نم يكند *مشكلات امضاي ديجيتال. EEE) ease ita ‏ا ا ا ا‎ ced ‏سرمايه‌گذاري‌ها و عدم اعتماد به عاقبت کارا)‎ "بحثهاي امنیت و حك شدن سرورها در ایران ا ا ا ل ااانا ‎rt-¥)‏ ۳9| ۱ 000 0 ‏ل ل‎ key eee a RES Ree ‏کسب و کار الکترونیکی)‎ ی مشكلات سيستم مالي.

صفحه 13:
۱ ae ek ae Fox Peon ‏ام‎ PROC ‏ا‎ NPS ELS "عدم حمایت جدي بخش دولت و دولتي در توسعه 11 *عمدتاً مغزهاي اصلي نرمافزاري و 110 ميروند و دلالان و فروشندكان مي مانند. "مشکلات زیرساخت براي كارهاي 11716 - 011 (خصوصاً براي بورس و امثالهم) ا ا ل "صادركنندكان و توليدكنندكان ما در خارج دفتر و شركت مي زنند. "بي مسئوليتي دولت در قبال اینترنت و قطمي‌هاي مکرر و طولاني مدت. *بحث مشکلات فیلترینگ. *بخشهاي اخلاقيات و حقوق تجارت الكترونيكى. "نقشه راهها و برنامه‌های توسعه ما » “شاخصهاي كمي خوبي براي نظارت و ارزيابي ندارند. 0 ‏ا ل‎ eee Rey ceey 0066 امقایسه ما با سایر کشورها (گرچه از نظر زیر ساخت برخي ضعف تر بوده‌لند ولی در رشد كلي بهتر بودمائد)

صفحه 14:
چالشهای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران از دبد برخی مدیران + PE ‏وزارت‎ برنامه كوتاه مدت : راه اندازى شبكه شباب: شبكه تخصص داخلى ‎ee)‏ كت مهمترین چالش: تجارت الکترونیکی در جامعه ما همگانی نشده است.

صفحه 15:
2۳ ee Re ed ‏اي‎ hag ‏پتانسیل های بیشتری از اجرای برنامه موجود هست . کارهایی مثل:‎ مخدمات بردافت مستقم ‎eS ee ene te i ee‏ لك ‏*تمام الكترونيكى كردن تمام دريافت ها و يرداختهاى دولتى از طريق خزانه (بطور ‎(ores‏ ‎OOo Ne 0 tlt de eo TC SS Beaty teens (Cea Steers ‏*“شبكه شايرك: يرداخت كارتى منسجم تر شود. در تمام مراكز ارائه خدمات (4)805 متمرکز) ‏"سامانه جامع داده های بانکی: (ماده 90 برنامه پنجم) ‏سطح كيفى خدمات رسانى بانكها تعريف . مديريت و رتبه بندى شود و كارمزد برحسب سطح ارائه خدمات انجام می شود. (مثلا در حال حاضر بعضا پول متقل 00000000007

صفحه 16:
اقتصاد ودارايى: رل ۱۱ اقدامات بن رگ و متعدد در این حوزه انجام شده است. ا ا ل ل 0 ناجاء ثبت اوحوال و غیره است . PPLE ere eee Pes IEE Rat Cree Tomato eee ‏مناسب است نه سیستم آن مناسب است‎ *در ماده »9 مشكلى كه هست آنست كه بحث سامانه جامع الاعات مثسريان ‎at STE CLS aE‏ ا ا ل طرفی گفته شده بانک مر‌کنری این کار را بکند. ضمنا ما به دنبال مشخص ۱

صفحه 17:
۳۳ 3 ‏ما‎ ed ۱ CST ete) © 11s 1 ES ESAT RD Eo an ‏موضوع واگذاری خدمات قضایی برای گروههای هدف به بخش خصوص‎ مورد بحث است.

صفحه 18:
توجه به نقش و عملکرد فعلی دولت 0 ee VSI Sie SS hos ieee ‏ا‎ ‎oR TIE CT 7 TAP Te Py S OIe cor erst ey S ee Sur Pel ian و كامل همه جين است.

صفحه 19:
راهكارها توسعه تجارت الكترونيكى در ايران وو ‎iene‏ ل ‎ee‏ ا لل ‎ee‏ ل ا الل ل لاا مخایرات لزوما ا ‎(oe ES G8‏ "توجه بهتر به مفهوم کسب و کار الکترونیکی ‎60 ‏ا ا‎ cal ‎۱ ‏ا ا‎ tol ‏"لزوم حمایت جدي بخش دولت و دولتي‎ ‎ ‏ر توسعه 11

صفحه 20:
"جذب نخبگان 11 و جلو گیری از خروج آنها ا ا ل ا ات ل "توسعه تکنسین آ] و تحول در برنامه سازمان فني و حرفه‌اي و امثالهم. *تكميل قوانين و حقوق تجارت الكترونيكى. 000 2 0 ‏ا‎ worth * تعين شاخصهاي كمي خوبي براي نظارت و ارزيابي "براي توسعه تجارت الکترو و ا ۱ Solution Provider (ches ps asi" سس رن رت

صفحه 21:

صفحه 22:
با تشکر از نظرات 1- آقاي اميد ملازلده (بخش خصوصى - شيراز) 2- آقاي حمید مومن زاده (بخش خصوصی - شیراز) 3- آقاي علي عظيمي (صنايع الكترونيك - شيراز) 0 ere ‏آقاي مهرداد سهرابي (استاندارى - شيراز)‎ -5 مخ اال ‎a a ee SO oC‏ كن 8- آقاي عليرضا غضنفري - بخش خصوصى - تبريز) ا ا | 0 - دكتر صفوي ( دانشكاه شيراز) 1- دکتر شهریاری و آقای سقایی( قوه قضائیه) 12- دكتر عطايى (وزارت بازركانى) ‎eed‏ ا ا م ‎2 rol ya eerie ences ‎

صفحه 23:
000

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان