کسب و کار سرمایه‌گذاری و بورس

چالش‌های تولید ملی

chaleshhaye_tolide_meli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چالش‌های تولید ملی”

چالش‌های تولید ملی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2چالش‌هاي توليد مليدكتر داود دانش‌جعفري عضو هيأت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباييسلسله نشست‌هاي تخصصي بررسي راهكارها و الزامات تحقق حمايت از توليد ملي با تاكيد بر كار و سرمايه ايرانياصفهان ـ 15 آبان 1391باسمه‌تعالي

اسلاید 3: 3بررسي رابطه بين مصرف، سرمايه‌گذاري و اندازه دولت در اقتصاد ايران:به هر مقدار سرمايه‌گذاري‌ها بويژه توسط بخش خصوصي افزايش يابد، توليد بيشتري در آينده خواهيم داشت.مخارج زياد دولت، مانع رسيدن منابع لازم براي سرمايه‌گذاري مي‌شود.مصرف مردم بايستي منطقي باشد نه كم و نه زياد.گفتار اول:

اسلاید 4: 4 تغيير در

اسلاید 5: 5رابطه بين توليد، مصرف و سرمايه‌گذاري

اسلاید 6: 6

اسلاید 7: 7نسبت هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري به توليد ناخالص داخلي و رشد اقتصاديمأخذ: WDI 2009

اسلاید 8: 8جدول فوق نسبت سرمايه‌گذاري به توليد ناخالص داخلي ايران را بالا نشان مي‌دهد، ولي ميزان رشد اقتصادي بدست آمده چندان بالا نيست. ريشه اين بحث در بهره‌وري پائين اقتصاد ايران است، بطور مثال: تركيه با سرمايه‌گذاري كمتر از ايران، همان رشد اقتصادي ايران را بدست آورده است. هند با سرمايه‌گذاري در حدّ ايران، رشد بيشتري بدست آورده است. بهره‌وري پائين اقتصاد ايران را باید ریشه‌یابی نمود، حداقل در دو چيز اتفاق‌نظر است:1- دولتي بودن اقتصادي ايران 2- بالابودن موجودي انبار

اسلاید 9: 9تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران طی سال‌های اخیر GDP=C+G+I+(EX-IM) نتیجه: ایران در کاهش مصرف خانوار و افزایش سرمایه‌گذاری موفق بوده است.

اسلاید 10: 10تغییرات تولید ناخالص داخلی چین طی سال‌های اخیر GDP=C+G+I+(EX-IM) نتیجه: چین در کاهش مصرف خانوار و افزایش سرمایه‌گذاری موفق بوده است.

اسلاید 11: 11تغییرات تولید ناخالص داخلی مالزی طی سال‌های اخیر GDP=C+G+I+(EX-IM) نتیجه: مالزی تا دوره 2002 در کاهش مصرف خانوار و افزایش سرمایه‌گذاری موفق بوده است.

اسلاید 12: 12تغییرات تولید ناخالص داخلی ترکیه طی سال‌های اخیر GDP=C+G+I+(EX-IM) نتیجه: ترکیه در کاهش مصرف خانوار توفیقی کسب نکرده استولی در کاهش هزینه‌های دولت موفق بوده است.

اسلاید 13: 13راهبرد كاهش مصرف و افزايش سرمايه‌گذاري در سال‌هاي اخير با موفقيت به اجرا درآمد ولي اين تلاش‌ها منجر به افزايش توليد چنداني نشده است.اين پديده به دليل پايين بودن بهره‌وري اقتصاد ايران است.بهره‌وري پايين نيز در گرو عوامل مختلف از جمله نحوه دخالت دولت در اقتصاد و بالا بودن موجودي انبار در اقتصاد ايران است.جمع‌بندي گفتار اول:

اسلاید 14: 14گفتار دوم: جايگاه بهره‌وري در اقتصاد ايرانافزایش بهره‌وری نیز به همان اندازه افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش تولید اهمیت دارد. به نظر می‌رسد کاستی‌های اقتصاد ایران در زمینة بهره‌وری بیشتر از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مي‌باشد. به‌طور کلی رابطه تولید و عوامل موثر در آن به‌صورت زیر است: Y=AF(L,K) Y : میزان تولید ناخالص داخلیA : بهره‌وری یا بهره‌وری کل عوامل تولید (TFP)L : نیروی کار شاغل در اقتصادK : موجودی سرمایه‌گذاری فیزیکی

اسلاید 15: 15هر عاملی غیر از نهاده سرمایه و نیروی کار که در افزايش تولید تأثیر می‌گذارد، مشمول تعریف بهره‌وری کل عوامل تولید می‌شود.کسب شناخت در مورد عوامل تأثیرگذار بر بهره‌وری کل عوامل تولید می‌تواند راه‌کارهای جدیدی را در جهت ایجاد تحول در تولید ارائه دهد.امروزه دو کشور مختلف با داشتن انباشت سرمایه يكسان می‌توانند به مقادیر مختلفی از سطح تولید دست یابند. تفاوت در میزان تولید كشورها، مي‌تواند ريشه در بهره‌وری کل آنها داشته باشد.همچنین ریشه تفاوت در بهره‌وری کل كشورها را می‌توان در تفاوت در كاركرد نظام آموزشی کشورها و یا در سطح فناوری مورد استفاده کشورها جستجو کرد.تعريف بهره‌وري كل عوامل توليد (TFP):

اسلاید 16: 16

اسلاید 17: 17سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی سایر کشورها: بنابراین برای افزایش رشد اقتصادی هم می‌توان سرمایه فیزیکی را افزایش داد و هم سرمایه انسانی، هم بهره‌وری کل (بهره‌وری سرمایه و نیروی کار) و هم اشتغال مولد را.

اسلاید 18: 18در این نمودار تحولات کشور نیجریه نشان داده شده است.این کشور علیرغم وضعیت مطلوب سرمایه‌گذاری فيزيكي، ولی بدلیل کاهش بهره‌وری عوامل تولید و رشد ناکافی سرمایه انسانی، در نهایت نتیجه مورد نظر در افزایش GDP را بدست نياورده است.نقش سرمايه‌گذاري فيزيكي، سرمايه انساني بهره‌وری كل عوامل تولید در GDP نيجريه:

اسلاید 19: 19 مقايسه رشد بهره‌وري كل عوامل توليد، بهره‌وري سرمايه، بهره‌وري نيروي كار در دوره 2007 – 1995 (به نقل از OECD):

اسلاید 20: 20تحليل عملکرد بهره‌وري: طي دوره مورد بررسي روند رشد اقتصادي تحت تاثير نوسانات بهره‌وري کل عوامل توليد مي‌باشد.رشد اقتصادي و بهره‌وري کل عوامل توليددرصد

اسلاید 21: 21مطالعه داگلاس نورث برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد روشن کرد که نقش نهادها در بهره‌وری (TFP) بسیار با اهميت است.از طرف دیگر نقش دولت‌ در شکل‌گیری نهادهای مناسب نیز بسیار مهم است. بطور مثال:ـ نقش دولت در اعمال حقوق مالکیت،ـ نقش دولت در برخورد با ساختارهای انحصاری در اقتصاد که دشمن خانوار و بنگاه است،ـ نقش دولت در تثبیت اقتصاد کلان (تورم، اشتغال، نيازهاي مالی دولت، نرخ ارز و ...)،ـ نقش دولت در بازسازی آسیب دیدگان در بحران‌ها و نوسانات اقتصادی (بیمه اجتماعی)،ـ نقش دولت در مدیریت بحران‌ها،ـ نقش دولت در تأمین حقوق سیاسی شهروندان،ـ اخیراً بانک جهانی چند عامل دیگر را نيز اضافه نموده است مثل:ـ نقش دولت در برخورد با مفاسد اقتصادی و گرایشات رانت جویانه،ـ نقش دولت در اعمال حاکمیت قانون،ـ نقش دولت در ایجاد زيربناها مثل توسعه فناوری اطلاعات و برخورد با کاغذ بازی در نظام اداری،ـ نقش دولت در ایجاد ثبات سیاسی در كشور.نقش نهادها و دولت:

اسلاید 22: 22هر اقتصادي براي توسعه نيازمند منابع مالي است. چگونگي تأمين منابع مالي لازم براي توسعه بستگي به كارآمدي نظام مالي دارد. منابع مالي مورد نياز بايد از درون اقتصاد تجهيز شود و نه از طريق چاپ اسكناس توسط بانك مركزي.گفتار سوم: نقش نظام مالي در توسعه اقتصادي

اسلاید 23: 23روش هاي معمول بنگاه‌های اقتصادی براي تامين منابع مالی مورد نياز براي سرمايه‌گذاري‌ها:از منابع داخلی بنگاهاز منابع بانک‌های داخلیاز منابع ارزي متعلق به دولتاز منابع بازار اوليه بورساز منابع خارجی (مثل بانک‌های خارجی)

اسلاید 24: 24چالش‌هاي تامين مالي از طريق منابع داخلي بنگاه:در حالت خوشبينانه سرمايه‌گذار حدود منابع مورد نياز براي سرمايه‌گذاري را از منابع داخلي خود تامين مي‌كند. استفاده از منابع داخلي بنگاه مشمول هزينه‌هاي قابل قبول مالياتي بنگاه نمي‌شود.اگر سود بانكي براي تسهيلات كمتر از بازده پول در بازار باشد، سرمايه‌گذار علاقمند است از منابع ارزان بانكي استفاده كند.نتيجه: بنگاه‌هاي اقتصادي براي توسعه سرمايه‌گذاري نيازمند منابع خارج از بنگاه هستند.

اسلاید 25: 25مقايسه تامين مالي بنگاه‌ها از طريق نظام بانكي و ساير روش‌ها:اگر چه بانك‌ها مهمترين منبع تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي در ايران هستند ولي در سال‌هاي اخير در مجموع ظرفيت نظام بانكي براي تامين مالي حدود نصف ظرفيت توليد ناخالص داخلي ايران بوده است كه در مقايسه با كشورهاي پيشتاز در حال توسعه كافي نيست.

اسلاید 26: 26جدول- وضعيت ايران در ارتباط با روش‌هاي مختلف تأمين ماليمأخذ: WDI 2012نتيجه: فشار اصلي تامين مالي در ايران بعهده نظام بانكي است. ساير منابع مالي در ايران ضعيف است. از طرف ديگر نسبت تسهيلات معوق بالا است.شرحكشور ظرفيت اعتبار بانك‌ها (درصد GDP)نرخ سود حقيقي: (تفاوت سود اسمي و تورم- درصد)ارزش سهام معامله شده بورس (برحسب GDP)اعتبارات خارجي مورد استفاده بخش خصوصي (ميليارد دلار- بدون تضمين دولت)سرمايه گذاري مستقيم خارجي (ميليارد دلار)نسبت تسهيلات معوق (درصد)شرحكشور 123456چين146صفر135821856.7هند717.861102242.5اندونزي362.21837139.3ايران377-5.2كمتر از 13.6؟اردن962.634صفر1.74.1كره جنوبي1035.3160؟150-0.7مالزي1321.238209.16.6مكزيك452.71063.719.82.5آفريقاي جنوبي1823.99312.91.21.4تايلند1353.76831.59.67.9تركيه69؟5712793.6امارات92؟9.2؟46.3متوسط خاورميانه52؟7.5؟25.6؟

اسلاید 27: 27عوامل تأثيرتأثيرگذار بر ظرفيت تأمين مالي توسط بانك‌ها:میزان رشد تولیدمیزان پس‌انداز ملیمیزان رشد نقدینگی و ساير سياست‌هاي پولينسبت سرمایه به دارایی در بانکنسبت تسهیلات معوق بانکی به کل تسهیلاتمیزان حق‌الوکاله (تفاوت سود تسهیلات و سود سپرده‌گذاری در بانک)میزان نرخ حقیقی سود بانکیمیزان فعال بودن بازار اولیه بورس در تأمین منابع مالی بنگاه‌ها: هر قدر بورس محدود باشد فشار برای استفاده از منابع بانکی افزایش می‌یابد.آثار اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها

اسلاید 28: 28ادامه عوامل تأثيرگذار بر ظرفيت تأمين مالي توسط بانك‌ها:ساختار درآمدی و هزینه‌ای دولت: هر قدر عوامل بی‌ثباتی در درآمد و هزینه دولت بیشتر باشد، احتمال بروز گرفتاری مالی برای دولت بیشتر و لذا امکان عدم رسیدگی به بنگاه‌ها بیشتر می‌شود؟میزان تورم سالیانه: هر قدر میزان تورم بیشتر باشد، میزان رشد سالیانه نیاز بنگاه‌ها افزایش می‌یابد. میزان مالیات بر شرکت‌ها: هر قدر بیشتر باشد، منابع داخلی بنگاه‌ها کاهش می‌یابد.میزان تعرفه گمرکی: هر قدر بیشتر باشد، بنگاه‌هایی که نیاز به واردات دارند نیازمند منابع مالی بیشتری هستند.نرخ ارز: هر قدر نرخ ارز بیشتر باشد، نیاز منابع مالی بنگاه‌هایی که واردات دارند افزایش می‌یابد. ميزان بدهي خارجي كشور (دولتي و غير دولتي)

اسلاید 29: 29شاخصکشورساختار درآمد های دولت درصد سهم انواع درآمد (سال 2009)ساختار درآمد های دولت درصد سهم انواع درآمد (سال 2009)ساختار درآمد های دولت درصد سهم انواع درآمد (سال 2009)ساختار درآمد های دولت درصد سهم انواع درآمد (سال 2009)ساختار درآمد های دولت درصد سهم انواع درآمد (سال 2009)شاخصکشوراز مالیات بر درآمد شرکتاز مالیات بر مصرفاز مالیات بر وارداتاز کسورات تأمین اجتماعی و کارمندانمتفرقه (مالکیت دولتی و ...)چین 26555..12هند 472313018اندونزی 37312..26ایران 19361952اردن 17386036کره جنوبی 282641617مالزی 46162..33مکزیک (2000)346241010عربستان سعودی..........آفریقای جنوبی 5332328تایلند 33405615ترکیه 24511..16امارات (2000)..17....82متوسط کشورهای با درآمد میانه به بالا 223741914متوسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا 27316623متوسط کشورهای جهان 23324..17مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:سهم بالای درآمد نفتی ایران در تامین منابع دولت، در مواقع کاهش قیمت جهانی موجب بروز شوک های اقتصادی و مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی می گردد. سهم پایین مالیات بر مصرف در ایران سوال برانگیز است.

اسلاید 30: 30شاخصکشورساختار هزینه های دولت درصد سهم هزینه ها (سال 2010)ساختار هزینه های دولت درصد سهم هزینه ها (سال 2010)ساختار هزینه های دولت درصد سهم هزینه ها (سال 2010)ساختار هزینه های دولت درصد سهم هزینه ها (سال 2010)ساختار هزینه های دولت درصد سهم هزینه ها (سال 2010)شاخصکشورخرید کالا و خدماتپرداخت حقوقپرداخت بهره وام هایارانه ها و پرداخت های انتقالیپرداخت های متفرقهچین ..........هند 10921601اندونزی 111610559ایران 114013414اردن 9528292کره جنوبی 111065815مالزی 163110421مکزیک (2000)81713....عربستان سعودی..........آفریقای جنوبی 13137634تایلند 32407213ترکیه 102518446امارات (2000)4636......متوسط کشورهای با درآمد میانه به بالا 11227466متوسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا 9367369متوسط کشورهای جهان 12235456مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.مأخذ:2012 WORLD DEVELOPMENT INDICATORSملاحظات:ساختار هزینه های دولت مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد. این نیاز به ویژه در پرداخت حقوق و یارانه ها جدی‌تر است.منظور از پرداخت های متفرقه اقلامی مثل سود سهام اجاره و یا هزینه های مصرفی برای سرمایه گذاری ثابت است.

اسلاید 31: 31نمودار 1- قبل از اجرای طرح: تولید تعادلی کشور به میزان Y* و سطح قیمت‌ها به اندازة P* است. رابطه اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و نياز مالي كشور

اسلاید 32: 32بعد از اجرای طرح هدفمند، وضعیت تولید و سطح قیمت چه تغییری نموده است؟ نمودار 2- بلافاصله بعد از اجرای طرح، بر اثر افزایش قیمت نهاده‌ها، تولید گرانتر می‌شود و لذا تولید کل از Y* به Y1 کاهش می‌یابد. همچنین بر اثر کاهش تولید، سطح قیمت‌ها از P* به P1 افزایش می‌یابد.چنین وضعیتی برای اقتصاد مطلوب نیست و بایستی به سرعت از آن خارج شویم.

اسلاید 33: 33براي برطرف كردن آثار سوء اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها چه بايد كرد؟نمودار 3- بعد از افزایش سرمایه‌گذاری جدید با فناوری‌های پیشرفته، تابع تقاضا از D به D منتقل می‌شود. با توجه به تغییر فناوری در شرکت‌ها، میزان تولید کل در اقتصاد افزایش می‌یابد و از Y* به Y2 می‌رسد. این هدف اصلی طرح هدفمندکردن است که بایستی محقق شود.

اسلاید 34: 34اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها منجر به افزايش تقاضاي تسهيلات بانكي شده است1- طرح هدفمندي يارانه بدليل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نياز به سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي را افزايش داده است و لذا بنگاه‌ها تقاضاي تسهيلات بيشتري از بانك‌ها دارند.2- در صورت اجراي طرح نوسازي بنگاه‌هاي توليدي، علاوه بر استفاده از منابع جبراني مربوط به بنگاه‌هاي اقتصادي در قانون هدفمندي يارانه‌ها، نظام بانكي نيز بايستي براي كمك به نوسازي بنگاه‌هاي توليدي وارد عمل شود.3- براي نوسازي بنگاه‌هاي توليدي، منابع ارزي نيز نقش مهمي دارند و لذا استفاده از منابع صندوق توسعه ملي نيز اهميت فوق العاده دارد.

اسلاید 35: 35نقش سياست‌هاي پولي:سیاست‌های پولی نوسانی در اقتصاد ایران: در همین چند سال گذشته، رشد نقدینگی متأسفانه به نزدیک 40 درصد رسید.در همین دو سه سال اخیر، رشد نقدینگی متأسفانه به حدود 15 درصد رسیده است.دلایل این افراط و تفریط در چیست؟تغییرات در رشد نقدینگی سالیانه نبایستی زياد باشد. هر قدر چشم‌انداز نقدينگي در بلندمدت با ثبات‌تر باشد، تأمین مالی بنگاه‌ها از استحکام بیشتری برخوردار است.تعیین نرخ رشد نقدینگی می‌بایستی بر اساس اصول علمی باشد.معوقات بالا در سیستم بانکی نيز به توانايي سيستم بانكي لطمه زده است.بخش قابل توجهی از بنگاه‌ها به دلیل عدم امیدواری برای تمديد تسهیلات بانکی، بدهی معوقه سال خودرا تسویه نمی‌کنند. براي بهبود عملكرد بانك‌ها، بايستي طرح نجات بانكي براي غلبه بر مشكل معوقات بانكي به اجرا درآيد.

اسلاید 36: 36تحريم‌هاي خارجي ميزان اتكاء به منابع بانك‌ها را افزايش داده است:کاهش منابع مالی خارجی: وجود تحریم‌های مالی رسمی و غیررسمی بین‌المللی، هزینه‌های مالی بنگاه‌ها را افزایش داده است.اگر در گذشته اعتبارات اسنادی خارجی با 10 درصد پیش‌پرداخت قابل گشایش بود، امروزه در مواردی بنگاه‌ها تا 120 درصد مبلغ را باید نقداً بپردازند. علاوه بر آن هزینه ریسک و نااطمینانی بیشتر را نیز بنگاه‌ها باید تحمل کنند.دولت می‌تواند با استفاده کارآمد از منابع صندوق توسعه ملي و به‌طور کلی ذخایر ارزی کشور، مشکلات به‌وجود آمده برای بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دهد.استفاده از صندوق توسعه ملي برای طرح‌هاي دولت، مضر است.بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران مالی خارجی، تحریم‌های مالی و ... باید بازسازی شوند.براي افزايش ظرفيت بانك‌ها بايستي سرمايه آنها را افزايش داد.

اسلاید 37: 37روش توزيع منابع بانكي منطبق بر واقعيت اقتصاد ايران نيست:ساختار تولید (سهم بخش ها – بر حسب درصد GDP)ساختار تولید (سهم بخش ها – بر حسب درصد GDP)ساختار تولید (سهم بخش ها – بر حسب درصد GDP)ساختار تولید (سهم بخش ها – بر حسب درصد GDP)کشور شاخصخدماتصنایع کارخانه ایصنعتکشاورزیکشور شاخص43304710چین55142619هند38254715اندونزی45114410ایران6619313اردن5831393کره جنوبی45264411مالزی6218344مکزیک3510623عربستان6615313آفریقای جنوبی43364512تایلند64182710ترکیه4610541امارات5522378متوسط کشورهای با درآمد میانه به بالا46124311متوسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا7216353متوسط کشورهای جهانملاحظات :منظور از صنعت، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، ساختمان، برق، آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود. ساختار تولید کشور می تواند راهنمای عمل ساده برای توزیع اعتبارات بین بنگاه های اقتصادی حاضر در هر بخش باشد. ملاحظات :منظور از صنعت، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، ساختمان، برق، آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود. ساختار تولید کشور می تواند راهنمای عمل ساده برای توزیع اعتبارات بین بنگاه های اقتصادی حاضر در هر بخش باشد. ملاحظات :منظور از صنعت، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، ساختمان، برق، آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود. ساختار تولید کشور می تواند راهنمای عمل ساده برای توزیع اعتبارات بین بنگاه های اقتصادی حاضر در هر بخش باشد. ملاحظات :منظور از صنعت، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، ساختمان، برق، آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود. ساختار تولید کشور می تواند راهنمای عمل ساده برای توزیع اعتبارات بین بنگاه های اقتصادی حاضر در هر بخش باشد. ملاحظات :منظور از صنعت، ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، ساختمان، برق، آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود. ساختار تولید کشور می تواند راهنمای عمل ساده برای توزیع اعتبارات بین بنگاه های اقتصادی حاضر در هر بخش باشد.

اسلاید 38: 38ادامه اصلاح روش توزيع منابع بانكي:اگر قرار باشد فعالیت‌های اقتصادی در هر بخش روان باشد، توزیع اعتبارات متناسب با سهم بخش، در اقتصاد باشد.عدم تطبیق ظرفیت بخش با اعتبارات سهمیه‌بندی شده خواه کسری داشته باشد (یا مازاد) منجر به ناکارایی در تولید کشور می‌شود. بخشی از بنگاه‌ها به منابع مالی موردنیاز دسترسی پیدا نمی‌کنند، در حالی که بنگاه‌های دیگر با مازاد اعتبار نسبت به عملکرد خود روبرو هستند.سیاست تغییرات در سهم بخش‌ها می‌تواند از طریق تفاوت در نرخ سود تسهیلات در بخش‌ها انجام پذیرد و نه تقسیم‌بندی تسهیلات بین بخش‌ها. به‌طور مثال اگر دولت علاقه‌مند باشد تسهیلات کمتری به بخش خدمات بدهد، تسهیلات این بخش می‌تواند گران‌تر از بخش ساختمان و یا صنعت (بخش‌های مورد ترجیح) باشد.بلوکه کردن سهم تسهیلات برای بخشی که قدرت جذب کمتری دارد، موجب خروج غیررسمی این تسهیلات به بخش‌های جذاب اقتصادی می‌شود. نتیجه این کار افزایش هزینه بنگاه‌های اقتصادی و زمان‌برشدن دسترسی به منابع مالی است.

اسلاید 39: 39ادامه اصلاح روش توزيع منابع بانكي:برنامه‌ریزی مرکزی برای توزیع منابع بانکی، کارایی آن را زیر سئوال برده است: گروه اول متقاضيان- بنگاه‌هایی هستند که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای امور جاری خود نیازمند سرمایه در گردش سالیانه هستند. گروه دوم متقاضيان- بنگاه‌هایی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری جدید بوده و نیازمند منابع مالی بانک‌ها هستند.توزیع اعتبارات بین گروه اول و دوم می‌بایستی بر اساس منطبق اثرگذاری نهایی بر تولید کشور صورت پذیرد.برنامه‌ریزی مرکزی و تدوین برنامه‌های گسترده برای ارائه تسهیلات جدید برای برنامه‌های اولویت‌دار دولت موجب عدم تزریق منابع کافی برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های قبلی گردیده است.

اسلاید 40: 40گفتار چهارم: فضاي كسب و كارلازمه ايجاد بخش خصوصي توانمند، داشتن فضاي كسب و كار مناسب است.مهمترين مشكلات فراروي كسب و كار از ديد فعالين بخش خصوصي

اسلاید 41: 41متغيرهايي كه ايران در آنها جزء 30 كشور آخر دنيا مي‌باشد

اسلاید 42: 42

اسلاید 43: 43شفاف‌بودن مقررات و كارآمدي آن:يعني هر متقاضي با انجام مراحل مشخصي كه در قانون مشخص شده قاعدتاً بايد بتواند موفق به گرفتن مجوزهاي لازم بشود. يعني هيچ تبعيضي بين متقاضيان نباشد.يعني عوامل اشاره شده زير و يا ديگر عوامل نانوشته، هيچ نقشي در ارائه مجوزها و يا حمايت‌هاي دولتي نداشته باشد...پارتي‌بازيهمشهري‌گراييتبارگراييباندگراييپرداخت زيرميزيدستگاه‌هاي موازيو ديگر موارد نانوشته

اسلاید 44: 44شاخص‌هاي مرتبط با ثبات سياسي و اجتماعي و اقتصاد كلان:ميزان اعتصابات كارگري ميزان ناآرامي‌هاي داخلياحتمال بروز جنگاحتمال بروز خشونت‌هاي سياسيروابط نامساعد با كشورهاي خارجي بويژه همسايگاننهادينه‌نبودن مردم‌سالاريتوزيع درآمد نامناسب در جامعهوجود فضاي اجتماعي در مخالفت با سرمايه‌داران يا ثروتمندان احتمال مصادره، ملّي‌كردن يا ضبط اموالفقدان نظام حقوقي و قانوني مؤثر ناظر بر اجراي قراردادها و اعمال نفوذ گروه‌ها و افراد ذينفع. عوامل ثبات اقتصاد كلان از قبيل:- سياست‌هاي پولي و وضعيت تورم و نرخ سود بانكي- سياست‌هاي ارزي- سياست‌هاي صادرات و واردات

اسلاید 45: 45وضعيت ايران در هر يك از متغيرهاي تشكيل دهنده ركن ثبات اقتصاد كلانرتبه در بين 139 كشور جهانرتبه در بين 139 كشور جهانرتبه در بين 139 كشور جهانرتبه ايران در بين 20 كشور منطقهمتغيررتبه متوسط منطقهبهترين كشور منطقهايرانرتبه ايران در بين 20 كشور منطقهمتغير402428توازن بودجه دولت381269نرخ پس‌انداز ملي94212118تورم82331تفاوت نرخ سود سپرده‌هاي كوتاه مدت و نرخ سود وام‌هاي كوتاه مدت793176بدهي دولت74299714رتبه بندي اعتباري كشور

اسلاید 46: 46وجود زيربناهاي مناسب: وضعيت توليد انرژيوضعيت ترابريميزان توليد برقوضعيت مخابراتوضعيت فناوري اطلاعاتوضعيت منابع آبزيربناهاي ديگر

اسلاید 47: 47رتبه در بين 139 كشور جهانرتبه در بين 139 كشور جهانرتبه در بين 139 كشور جهانرتبه ايران در بين 20 كشور منطقهمتغيررتبه متوسط منطقهبهترين كشور منطقهايرانرتبه ايران در بين 20 كشور منطقهمتغير6458514زيرساخت حمل و نقل59117514كيفيت عمومي زيرساخت‌ها (حمل و نقل، مخابرات، انرزژي و...)5667413كيفيت جاده‌ها5932538كيفيت زيرساخت ريلي7188415كيفيت بنادر61413019كيفيت زيرساخت حمل و نقل هوايي3911508كيفيت خطوط هوايي749678زيرساخت برق و مخابرات77177010كيفيت عرضه برق (قطع و وصل، نوسانات ولتاژ و...)6919362خطوط تلفن ثابت5319514خطوط تلفن همراهوضعيت ايران در هر يك از متغيرهاي تشكيل دهنده ركن زيرساخت‌ها

اسلاید 48: 48توليد و مصرف انرژي

اسلاید 49: 49ظرفيت زيربناهاي حمل و نقل

اسلاید 50: 50ظرفيت زيربناهاي برق و مخابرات

اسلاید 51: 51ظرفيت زيربناهاي فناوري اطلاعات

اسلاید 52: 52موجودي منابع آب و مصرف آن

اسلاید 53: 53ظاهراً تحريم‌ها عليه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران اتخاذ شده است. ولي در باطن ضعيف نمودن اقتصاد ايران را نشانه گرفته است.گفتار پنجم: تحريم‌هاي بين‌المللي علي ايران

اسلاید 54: 54دوره اول تحريم‌ها: با مصوبه دولت آمريكا انجام گرفت (دوره كارتر- ريگان- جرج بوش پدر) سال‌هاي 1994-1979 معادل 1373-1358اولين تحريم آمريكا عليه ايران چند ماه بعد از انقلاب اسلامي شروع شد.اهداف تحريم‌ها اين دوره:ممنوعيت واردات نفت ايران به آمريكامسدود شدن دارايي‌هاي ايران در آمريكاممنوعيت فروش سلاح و كليه تجهيزات با مصرف دوگانه به ايرانممنوعيت صادرات هرگونه كالا به ايرانممنوعيت نقل و انتقال مالي بين ايران و آمريكاممنوعيت سفر اتباع آمريكا به ايرانفشار براي كاهش استفاده ايران از منابع مالي سازمان‌هاي بين‌المللي مثل بانك جهاني از طريق كاهش كمك آمريكا به اين كشورها، دقيقاً به اندازه‌اي كه اين سازمان‌ها به ايران وام بدهند.

اسلاید 55: 55دوره دوم تحريم‌ها: 2001-1994 (كلينتون وجرج بوش پدر) معادل1380-1373اهداف تحريم‌ها:تصويب قانون داماتوممنوعيت سرمايه‌گذاري بيشتر از 40 ميليون دلار در طرح‌هاي نفت و گاز ايران با هدف كاهش درآمد نفتي ايران تحريم كامل تجاري ايران از طرف آمريكاممنوعيت صادرات كالاهاي آمريكايي از طريق مبادي غير آمريكايي

اسلاید 56: 56دوره سوم تحريم‌ها: 2008-2001 (دوره جرج بوش پدر) برابر با 1387-1380زمينه‌هاي تحريم‌ها:- بعد از وقوع 11 سپتامبر آمريكا ايران را در محور شرارت قرار داد.- دو سال بعد ايران برنامه هسته‌اي صلح‌آميز خود را به دنيا اعلام كرد.- متعاقباً سياست‌هاي تشديد تحريم‌ها از 4 طريق دنبال گرديد:1- كسب همراهي شوراي امنيت سازمان ملل براي تحريم ايران2- فشار به شركت‌هايي كه با ايران كار مي‌كنند3- برطرف كردن محدوديت‌هاي حقوقي براي مصادره دارايي‌هاي خارجي ايران4- نفوذ اجتماعي و سياسي در ايران (از طريق اپوزسيون داخل و ايجاد نارضايتي در مردم)

اسلاید 57: 57دوره سوم تحريم‌ها: 2008-2001 (دوره جرج بوش پدر) برابر با1387-1380اهداف تحريم:ممنوعيت دسترسي ايران به فناوري هسته‌ايمسدود كردن دارايي‌هاي اشخاص و شركت‌هاي مظنون به ارتباط با برنامه هسته‌اي ايرانتحريم بانك‌هاي سپه و صادراتبازرسي كشتي‌هاي ايراني و هواپيمايي ايرانينظارت بر تحركات افراد مظنون در برنامه‌هاي هسته‌اي ايران

اسلاید 58: 58دوره چهارم تحريم‌ها: تاكنون-2008 (دوره اوباما) از سال 1387 تاكنوندر اين دوره ايران با 4 نوع تحريم مواجه مي‌شوديك جانبه اروپاتحريم‌هاي ويژه برخي از كشورهاي ديگرتحريم‌هاي سازمان ملليك جانبه از طرف آمريكا

اسلاید 59: 59دوره چهارم تحريم‌ها: از 2008 تاكنون (دوره اوباما) معادل سال 1387 تاكنوناهداف تحريم‌ها:ممنوعيت دسترسي ايران به فناوري موشك‌هاي قاره‌پيمامحدوديت مسافرت مقامات ايراني مرتبط با برنامه‌هاي هسته‌ايمسدود كردن دارايي‌هاي سپاه و سازمان كشتيراني ايرانعدم ارائه خدمات به كشتي‌ها و هواپيما‌هاي ايرانممنوعيت افتتاح شعب بانك‌هاي خارجي در ايران و همچنين ممنوعيت افتتاح حساب بانك‌هاي ايراني در خارجاولين تحريم اروپا عليه ايران در حوزه تجارت خارجي، خدمات مالي- فناوري‌هاي انرژي هسته‌اي، محدوديت مسافرت- تحريم بانك مركزي و تحريم خريد نفت ايران

اسلاید 60: 60اهداف تحريم‌هاي جديد:ايجاد گراني و نارضايتي مردممشكلات مربوط به تحريم مالي و ايجاد مانع براي دسترسي ايران به منابع مالي خودشتحريم بانكي و سوئيفت SWIFTكاهش دسترسي به اسكناس‌هاي ارزيايجاد مانع براي مبادلات نقدي از طريق/ طلا/ الماسايجاد مانع براي معاملات تهاتريفشار به كشورهاي ديگر براي عدم تجارت با ايرانترساندن كشورهاي ديگر بويژه كشورهاي همسايه

اسلاید 61: 61دلايل عدم موفقيت آمريكا در تحريم‌هاي قبلي:منطق سست تحريم كنندگان، با توجه به غير قانوني نبودن فعاليت‌هاي ايران تاكنونتبديل انرژي هسته‌اي به شعار ملي ايرانيانمحدوديت روابط اقتصادي ايران با كشورهاي تحريم‌كننده بويژه آمريكاائتلاف شكننده تحريم كنندگاناثربخش نبودن تحريمانعطاف بالاي ايران (توانايي نظامي- صادرات غيرنفتي- كشورهاي همسايه‌ فراوان)

اسلاید 62: 62چه بايد كرد؟تحريم‌ها قبل از برنامه هسته‌اي ايران شروع شد.اهداف تحريم‌ها فقط برنامه‌هاي هسته‌اي ايران نيست بلكه برخورد با اساس نظام اسلامي است.شروع مواضع ما و مواضع 1+5 در مذاكرات مسكوضرورت سياست‌هاي حساب شده اقتصادي دولت براي جلوگيري از گراني و حفظ قدرت خريد مردممقام معظم رهبري: سال توليد ملي را براي دور زدن تحريم‌هاوابستگي بيش از حد ايران به واردات موجب اميدواري 1+5 شده است. در حالي كه اعلام نمودند در سال 1378 قيمت جهاني نفت به 8 دلار رسيده بود.ضرورت تقويت توليد داخليهمكاري جدي مردم و جلوگيري از افزايش قيمت ارز

اسلاید 63: 63سياست‌هاي اقتصادي داخلي كه مي‌تواند موضوع تحريم را شديد كند:سياست هاي پولي – بانك ها به اندازه منابع بايد وام بدهندچاپ اسكناس بي‌رويهبدهي دولت به بانك مركزيبدهي بانك‌ها به بانك مركزي بدهي شركت‌هاي دولتي به بانك مركزي افزايش معوقات در سيستم بانكيهمگي مي‌تواند به كم ارزش شدن پول ملي و يا افزايش نرخ ارز كمك كندسياست‌هاي مالي – مخارج دولت بايد به اندازه بودجه‌اش باشد عدم رعايت انضباط مالي دولت موجب(تحريم خريد نفت ايران با هدف كاهش درآمد ايران است)توزيع مناسب ارز منابع ارزي كشورتوزيع مناسب وام‌هاي بانكي (مسكن مهر- صنعت- كشاورزي)سياست‌هاي مناسب براي جمع‌آوري ارزهاي خريداري شده

اسلاید 64: 64از توجه شما سپاسگزارم

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید