صفحه 1:

صفحه 2:
باسمهتعالى چالش‌های تولید ملى دکتر داود دانش‌جعفری عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سلسله نشست‌های تخصصی بررسی راهکارها و الزامات حمایت از تولید ملی با تاکید بر کار و سرمایه ایرانی اصفهان - ۱۵ آبان ‎۱۳٩۱‏

صفحه 3:
رابطه بین مصرف» سرمایه گذاری و اندازه دولت در اقتصاد ایران: - به هر مقدار سرمایه‌گذاری‌ها بویژه توسط بخش خصوصی افزایش یابد» تولید بیشتری در آینده خواهیم داشت. - مخارج زياد دولت» مانع رسیدن منابع لازم برای سرمایه گذاری می‌شود. - مصرف مردم بایستی منطقی باشد نه کم و نه زیاد.

صفحه 4:
نمودار: دولید کسوره) حونه به مصرف می رسد ‎Sy‏ ناخالص داخلى ‎Y :GDP‏ ‏: سهم مصرف از کل تولید : سهم مخارج دولت از کل تولید ‏: سهم سرمایه‌گذاری از کل تولید ‎Ainv‏ ‎Y @‏ : سهم تغییر موجودی انبار به کل تولید ‏اك مر ‏م ‏1 ‎x‏ ‏۲ ‏: سهم خالص صادرات از کل تولید ‎

صفحه 5:
C+1I+G+(EX—IM)-¥ oy آرزش تولید ناخالص داخلی ارزش آن بخش از فولید تاخالص داخلی که توسظ مردم مصرک می‌شود ارزش آن بخ از تولمد تاخالص که برای سر مابه‌کذاری استفاده می‌شود «شامل سرمایه‌گقاری دولتی و سرمایه‌گتاری عصوصی در قالب ماشین آلات: ساختمان و یا سوحودی ‎CL‏ آرزش آن بخش از تولید تاخالص داخلی که توسط حولت هزیته می‌شود ‎Juba)‏ هر نشه چاری دستگاه‌های دولنی اعم از کشوری و لشگری) ‏آرزش آن بش از تولید تاخالص داخلی که صادر می‌شود ‏ارزش وار دات از خار ج که در تولید تاخالص داخلی تغل داشته است ‏ارزشی خالص صاحرات ‏اگر طرقین معادله ‎)٩(‏ رایر ۷ تقسیم کنیم. خواهیم داشت: %,¢,1,€© ‎yoy'ty'y‏ ‏يعتى در هر اقنصادى جمع تسيب مخارج مصرقى. هر يتدهاى سرماي هكذارى. هو بشه‌های ‎oy ‏جاری دولت و خالص صادرات یه نولید تاخالص داخلی برایر با نک است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
بنابر این سه حوزه کاری مختلف در ارتباط با برتامه‌ریزی در اقتصاد کلان متصور است: اف ۷ الف) نسبت ‏ در اقتصاد إيران. نا جه حد منطقى است؟ آبا امكان دارد پا نوجه به مقاومت ‎re‏ ۲ رد مردم در پرابر کاهش رفاه خود. این نسبت کاهش باید؟ و سیس به نسیت مد افسزوده ‏شود؟ ‏۱ ۹۵ کر 5 ب) بررسی امکان پذیری کاهش نسبت سي و افزودن به نسیت 57 اصولا در دولت کار آمد. ‎G ‏نسیت جقدر است و نعبن اندازةپهینه دولت می‌نواند یه این هدف کمک کند؟‎ ‏ج) نسیت ‎ay‏ قدر بیشتر باشد می‌نوان انتظار داشت که احتمال دسترسی بسه ‎GDP‏ ‎SVL‏ افزاش می‌بابد. در کنار افزابش سرماده‌گذاری‌ها باید همواره سعی نمود افزادش بهره‌وری نبروی کار و سرمابه نیز تحقق یابد زیرا این موارد نیسز پسه افسزایش ‎GDP‏ ‏کمک می‌کند. ‎

صفحه 7:
3 9 2 (سیت‌هز ۶ (نسیت هزیته‌های | 7 (تسیت هزینه‌ها: (نسبت هونه‌های | و (تسیت هزننه‌های ‎pus, | o>‏ مصرفى يه توليد دولت به توليد قاخالص | سرمایه گذاری به تولید | ع..۷--.۲۷ کشور ‎(ots WEE‏ داخلى) ‎(ots JE‏ ‎rie ۲۷ 3 Fe Sau‏ جين ۳۳ ۴ ۴۵ 11 مصر 4 ۲" 1 5 هند ‎vir ۳۳ 1 aA‏ اند ونزی ۶۲ ۹ 1۵ ۴/۹ ‎opt‏ ۳۶ 01 ۳۳ 2/۶ مالزی ‎a‏ 11 ۳ 5/۰ عريستان سعودى 0 0 1 ‎rt‏ ‏تركيه ۷ ۳ ‎vr‏ 9 امارات ۴۶ "1 ۴ ‎MY‏ ‏آمربعا ‎vy‏ ۴ 1 ۳۶ سوسط کسورهای با ‎ra‏ ‏در آسد ساته به بالا 2 8 ‎v‏ 1 وسط خناو رمياته مسوسط خاورمانه و ‎‘ne‏ ‏يا ‎we ۴ ay‏ متوسط دنب اع ۷" ‎yy‏ ۳/۰ م ماأخن: ۵۱6۵05

صفحه 8:
جدول فوق نسبت سرمایهگذاری به تولید ناخالص داخلی ایران را بالا نشان می‌دهد» ولی میزان رشد اقتصادی بدست آمده چندان بالا ییست. ريشه این بحث در بهره‌وری پائین اقتصاد ایران است» بطور مثال: - ت رکیه با سرمایه‌گذاری کمتر از ایران» همان رشد اقتصادی ایران را بدست آورده است. - هند با سرمایه گذاری در حذ ایران» رشد بیشتری بدست آورده است. بهره‌وری پائین اقتصاد ایران را باید ریشه‌یابی نمود» حداقل در دو چیز اتفاق‌نظر است: ۱- دولتی بودن اقتصادی ایران ۲- بالابودن موجودی انبار

صفحه 9:
9 نام كشور ايران ‎199٠‏ ‏ايران 1997 ايران ‎17٠٠17‏ ‎ol yt‏ ۲۰۰۷ ی داخلی ایران طی سال‌های اخیر 0۳20+ i G Y Y ‏مه‎ 00 ‏وه‎ ao ‏وه‎ ao ‏و9‎ 00 فتیجه: ایران در کاهش مصرف خانوار و افزایش سرماب EX ee od 99 IM 90 9 99 99

صفحه 10:
نتيجه: چین در کاهش مصرف خانوار و افزایش سرمایه ao نام کشور جين ۱۹۹۰ چین ۱۹۹۶ چین ۲۰۰۲ جين ۲۰۰۷ ص داخلى جين طی سال‌های اخیر ‎@OP=C+B+1+(CX‏ 2 ۷ ae ae 6 ae ۹ ۷ 99 08 FO 9 EX de 99 eo ee IM ae ed eo 58

صفحه 11:
اص داخلی مالزی طی سال‌های اخیر ‎GOP=C+B+1+(GX‏ ‎I G Cc‏ نام کشور ‎IM EX Y Y Y‏ مالزی ۱۹۹۰ | ©© 16 6ه وم | هم مالزی ۱۹۹۶ | 46 ‎ee ae‏ + | وه مالزی ۲۰۰۲ | ‎ee | ae ee 16 PE‏ مالزی ۲۰۰۷ ۱ ‎adam ee ae FO‏ 00 نتبحه: مالزی تا دوره ۲۰۰۲ در کاهش افزایش سرمایهگذاری مو

صفحه 12:
لص داخلى تركيه طى سالهاى اخير ‎BY‏ +0+6+1- 6000 I IM EX Y v مم مه FO so 99 1۹۹۰ ‏تر کیه‎ ar ae ae 1 ‏ترکیه 199۶ قم‎

صفحه 13:
راهبرد کاهش مصرف و افزلیش سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر.با موفقیت‌به اجرا در آمد ولی این تلاش‌ها منجر به افزایش تولید چندانی نشده است. لین پدیدمبه دلیل پایین بودن بهره‌وری اقتصاد ایران است. بهره‌وری پایین نیز در گرو عوامل مختلف از جمله نحوه دخللت دیلت در اقتصاد و بالا بودن موجودی انبار در اقتصاد ایران است.

صفحه 14:
تایگاه بهره‌وری در اقتصاد ابران افزایش بهره‌وری نیز به همان اندازه افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش تولید اهمیت دارد. به نظر می‌رسد کاستی‌های اقتصاد ایران در زمینه بهره‌وری بیشتر از محدودیت‌های سرمایه گذاری می‌باشد. به‌ طور کلی رابطه تولید و عوامل موثر در آن به‌صورت زیر است: ۷2,0 ۷ هیزانتسولید نا خلفردلخلی ©: سهرهوروبا بهرعورىكعولملتوليد(10:0) را: نیرووکار شاغلد رطقتصاد : هو جودی‌سر ملی هگ نلروف بزیکی 0

صفحه 15:
* هر عاملی غیر از نهاده سرمایه و نیروی کار که در افزایش تولید تأثیر می‌گذارد» مشمول تعریف بهره‌وری کل عوامل تولید می‌شود. ۰ کسب شناخت در مورد عوامل تأثیر گذار بر بهره‌وری کل عوامل تولید می‌تواند راه‌کارهای جدیدی را در جهت ایجاد تحول در تولید ارائه دهد. * امروزه دو کشور مختلف با داشتن انباشت سرمایه یکسان می‌توانند به مقادیر مختلفی از سطح تولید دست یابند. تفاوت در میزان تولید کشورهاء می‌تواند ريشه در بهره‌وری کل آنها داشته باشد. ‎٠‏ همچنین ريشه تفاوت در بهره‌وری کل کشورها را می‌توان در تفاوت در کار کرد نظام آموزشی کشورها و یا در سطح فناوری مورد استفاده کشورها جستجو کرد. ‎۹ : ‎ ‎ ‎

صفحه 16:

صفحه 17:
سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی سایر کشورها شرح کشور آمریکا فرانسه ژابن آلمان انگلیس متوسط وشد ۳/۶۵ 2/۴ ۹۳۷ 2/۹۲ ۳/۲ سهم تبروی کار ۰/۵۸ ۹ ۸۹ ۰/۰ ‎a4‏ سرماله ‎Ver‏ ‏۳/۴۰ ‎wry‏ ‏۳/۹ ‏۳/۳۰ new ‏سرمایه اتسانی‎ SFA ۰/۳۹ ۵۲ ۹ ۰/۳۰ تتایج حسابرسی رشد اقتصادی در دوره ۱۹۵۰-1۹۹۰ pew پهره‌وری کل ‎S/W‏ ‏۳/۳۴ ‏۳/۵۳ ‏۳/۵۳ ‏۵۲ بنابراین برای افزایش رشد اقتصادی هم می‌توان سرمایه فیزیکی را افزایش داد و هم سرمایه انسانی هم بهره‌وری کل (بهره‌وری سرمایه و نیروی کار) و هم اشتغال مولد راء a

صفحه 18:
سرمايهكذارى فيزيكى» سرمایهانسانیبهره‌وری کل عوامل تولید در ‎GDP‏ نیجریه: ‎Physical capital‏ عد ‎FIGU 8 Declining‏ 50 ‎Nigerian TF. Dectines in‏ 600 ‎TEP offset the increases in‏ ‎soa investment and education‏ ‎so that Nigerian GDP‏ 400 ‎shows only small increase.‏ ‎GDP Source: Sala-I-Martin and‏ - م 200 ‎juman eapi vatural Resource Curse: An‏ ‎pital 5‏ 5 100 ‎tustration From Nigeria, 1 1 Working Paper 9804, ORG PGR > mw BE 57 ‏لمك ممه سحو تمجه “رفوتل وه و ا ب‎ 210 ‎ ‏۰ دراين نمودار تحولات كشور نيجريه نشان داده شده است. ۰ لین کشور علیرشم وضعیت مطلوب سرمایهگذاری فیزیکی» ولی بدلیل کاهش بیره‌وری عولمل تولید و رشد ناکلفی سرمایه انسانی» در مورد نظر در افزایش ‎BOP‏ ‏را بدست نیاورده است. ‎ ‎ ‎06 ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
مقایسه رشد بهره‌وری کل عوامل تولید» بهره‌وری سرمایه؛ بهره‌وری نیروی کار در دوره ۲۰۰۷ - ۱۹۹۵ (به نقل از 020): شاخص رشد بهردوری | رشد بهردوری | . رشد بهردوری کشور کل (درصد) | سرمایه (درصد) | نبروی کار (درصد) بلغارستان ۸ ‎vA vr‏ ۴۶ 1 Vy ‏آلمان‎ ‎onl‏ ۱۳ ۷ ع1 ‎۱۳۹ Va ۱۲ ‏پرتفال‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
تحلیل عملکرد بهره‌وری: طی دوره مورد بررسی روند رشد اقتصادی تحت تاثیر هه نوسانات بهره‌وری کل عوامل تولید مى باشد. رشد اقتصادی و بهره‌وری کل عوامل تولید ۱ W Gp a1 co ‏ص حت ص‎ ao. 4 be 0 ‏و‎ 0 ۵ درصد

صفحه 21:
+ . مطالعه داگلاس نورث برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد روشن کرد که نقش نمادها در بهره‌وری (۲۳۲) بسیار با اهمیت است. ۰ از طرف دیگر نقش دولت در شکل گیری نهادهای مناسب نیز بسیار مهم است. بطور مثال: دولت در اعمال حقوق مالکیت» دولت در برخورد با ساختارهای انحصاری در اقتصاد که دشمن خانوار و بنگاه است؛ دولت در تثبیت اقتصاد کلان (تورم» اشتغال, نیازهای مالی دولت» فرخ ارز - نقش دولت در بازسازی آسیب دیدگان در بحران‌ها و نوسانات اقتصادی (بیمه اجتماعی)» دولت در مدیریت بحران‌هاء - نقش دولت در تأمین حقوق سیاسی شهروندان» اخیراً بانک جهانی چند عامل دیگر را نیز اضافه نموده است مثل: نقش دولت در برخورد با مفاسد اقتصادی و گرایشات رانت جویانه؛ دولت در اعمال حاکمیت قانون؛ نقش دولت در ایجاد زبربناها مثل توسعه فناوری اطلاعات و برخهرد با کاغذ بازی در نظام اداری» - نقش دولت در ایجاد ثبات سیاسی در 23985

صفحه 22:
| كفتار سوم: نقش نظام مالی در تمسعه اقتصادی هر اقتصادى براى توسعه نيازمند منابع مالى است. جكونكى تأمين منابع مالى لازم براى توسعه بستكى به کار آمدی نظام مالی دارد. منابع مالی مورد نیاز باید از درون اقتصاد تجهیز شود و نه از طریق چاپ اسکناس توسط بانک مر کزی. ee

صفحه 23:
براى تامين منابع مالی مورد نیاز برای از منابع داخلی بنگاه ۰ از منابع بانک‌های داخلی * از منابع ارزی متعلق به دولت ۶ از منابع بازار اولیه بورس از منابع خارجی (مثل بانک‌های خارجی)

صفحه 24:
*در حالت خوشبینانه سرمایه‌گذار حدود ۰ منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را از منابع داخلی خود تامین می‌کند. ۰ ۰ ۲ *استفاده از منابع داخلی بنگاه مشمول هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بنگاه نمی‌شود. *اگر سود بانکی برای تسهیلات کمتر از بازده پول در بازار باشد» سرمایه‌گذار علاقمند است از منابع ارزان بانکی استفاده کند. نتیجه: بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه سرمایه گذاری نیازمند منابع خارج از بنگاه هستند.

صفحه 25:
از طریق نظام بانکی و سایر روش‌ها: اگر چه بانک‌ها مهمترین منبع تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در ایران هستند ولی در سال‌های اخیر در مجموع ظرفیت نظام بانکی برای تامين مالی حدود نصف ظرفیت تولید ناخالص داخلی ایران بوده است که در مقایسه با کشورهای پیشتاز در حال توسعه کافی نیست.

صفحه 26:
3 = > | cr 1s) HE) Ads, |aad, | teh. | 3a, FF | 383 | ‏و | لخر۸ | یه | خغا له‎ 33 | ‏5و‎ | 241 4 = 3 5 ۶ ۵ ۴ ۳ ۳ ۳ | ‏کشور‎ ‎۶۷ | ۵ ay ۳۵ ‏صفر‎ iF vo | vt ۳ 2 VA 7 ar ۳ ry 1۸ ۳. ۳۶ ‎ar 5 TY‏ کمترازا | عم ]| ؟ ‎2 | ow iia ۳ 22 2 ‎#۷ -۰ 3 MWe or ۳ ‎TA wp rr‏ 8 ]ع2 ‎۲۵ ۹4۸ ۳۷ 8 ۳۷ Fo ‎۱۴ wy ۳۹ ar ‏لضا‎ ۱۸۳ ‎va [ar ۳۵ ۶۸ ۳۷۵ ‎۳۶ = wy ov ۹: ۶۹ ‎ay 3 t ۹۳ 5 ar ‎1 vor 1 vo ۲ or ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏6 010000 فشار اصلی تامین مالی در ایران بعهده نظام بانکی است. سایر منابع مالی در ایران ضعیف است. از طرف دیگر تسهبلات معوق بالا است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
میزان رشد تولید میزان پس‌انداز ملی * . میزان رشد نقدینگی و سایر سیاست‌های پولی * .. نسبت سرمایه به دارایی در بانک * نسبت تسهیلات معوق بانکی به کل تسهیلات * میزان حق‌الوکاله (تفاوت سود تسهیلات و سود سپرده‌گذاری در بانک) ۰ میزان نرخ حقیقی سود بانکی ‎2٠‏ میزان فعال بودن بازار اولیه بورس در تأمین منابع مالی بنكادها: هر قدو بورس محدود باشد فشار برای استفاده از منابع بانکی افزایش ‏آثار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
* ساختار د رآمدی و هزینه‌ ای دولت:_هر قدر عوامل بی‌ثباتی در در آمد و هزینه دولت بيشتر باشد» احتمال بروز گرفتاری مالی برای دولت بیشتر و لذا امکان عدم رسیدگی به بنگاه‌ها بیشتر می‌شود؟ * مبزان تورم سالیانه: هر قدر میزان تورم بیشتر باشد» میزان رشد سالیانه نیاز بنگاه‌ها افزايش مى يابد. *میزان مالبات بر شر کت‌ها: هر قدر بیشتر باشد» منابع داخلی بنگاه‌ها کاهش می‌پابد. * میزان تعرفه گمرکی: هر قدر بیشتر باشد» بنگاه‌هایی که نیاز به واردات دارند نیازمند منابع. مالی بیشتری هستند. * فوخ ارزة هر قدر نوخ ارز بیشتر باشد؛ نیاز منابع مالی بنگاه‌هایی که واردات دارند افزایش. می‌یاید. * میزان بدهی خارحی کشور (دولتی و غبر دولتی)

صفحه 29:
ساختار درآمد های دولت ‎bears‏ درصد سهم انواع درآمد (سال 2009) 7 1 از كسورات تأمين ‎eS lenges) [od | Paes a‏ کارمندان 2 5 55 26 oe 18 9 13 23 47 ۹ 26 2 31 37 ‏اندوتزى‎ ‎52 19 6 3 19 wb 36 0 6 38 7 ‏اردن‎ ‎7 16 4 26 28 ‏كر جنوس‎ 33 2 16 46 ‏مالزی‎ ‎10 10 4 62 34 (2000) ‏مکزیک‎ ‏عرستان سعودى‎ آفريقاى جنوس 53 32 3 2 8 اد 33 40 5 6 15 كيه 24 51 1 16 امرات (2000) 17 52 متوسط كشورهاى با درامد ميانه به بالا 22 37 4 19 14 متوسط كشورهاى خاورساته و شمال آفريقا 27 31 6 6 23 متوسط كشورفاك جوان 23 32 4 127 WORLD DEVELOPMENT INDICATORS 2012 ف اف .. 5-0 ee oe Se

صفحه 30:
ساختار هزینه های دولت ‎acl‏ درصد سهم هزینه ها (سال 2010) ‎oa‏ 315 خريد كالا و خدمات. | برداخت حقوق | برداخت بهره وام ها | ‎[OEE‏ پرداهت هی متفقه هنز 10 9 21 50 انرق 11 16 10 55 9 ‎old‏ 11 40 1 34 14 ادن 9 52 8 29 2 كره جنويث 11 10 6 58 15 مالری 16 31 10 42 1 مکرک (2000) 8 17 عریستان سعودی آهرهایجنوس 13 13 7 63 ‎ab‏ 32 40 7 21 ترکه 10 25 18 44 امارات (2009) 46 36 متوتنظ کشوزهای با ‎Wy aan‏ 11 22 7 46 6 متوسط كشورهاى خاورمياته و شمال آفريقا 9 36 7 36 9 متوسط كشورها ‎le‏ 12 23 5 45 6 ‎WORLD DEVELOPMENT INDICATORS 2012 =e‏ ملاحطات: “ساختار هزينه هاى دولت مطلوب تبست و نباز به بازتكرى دارد. اين نياز به ويزه در يرداخت حفوق و بارانه ها جدئتر است. و ا لم ا ‎Zee oils eck‏

صفحه 31:
رابطه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و نیاز مالی کشور 23 GDP. ‏نمودار ۱- قبل از اجرای طرح: تولید تعادلی کشور به میزان * و سطح‎ ‏قيمت‌ها به اندازهُ * است.‎ ea

صفحه 32:
چه تغییری نموده است؟ می‌شود و لذا تولید کل از * به ,۷ کاهش می‌بابد. همچنین بر اثر کاهش سطح قيمت‌ها از ۳* به ,۳ افزایش می‌یابد. چنین وضعیتی برای اقتصاد مطلوب نیست و بایستی به سرعت از آن خا م

صفحه 33:
فمندى باراندها جه بايد كرد نمودار ۳- بعد از افزایش سرمایه گذاری جدید با فناوری‌های پیشرفته؛ تابع تقاضا از ۱ به "1 منتقل می‌شود. با توجه به تغيير فناورى در شركتهاء میزان تولید کل در اقتصاد افزايش می‌یابد و از ل* به لآ ‎se‏ این هدف اصلی طرح هدخمند کردن است که بایستی محقق هه

صفحه 34:
دى ياراندها منجر به افزایش تقاضای تسهیلات بانکی شده است ‎-١‏ طرح هدفمندی بارانه بدلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را افزایش داده است و لذا بنگاه‌ها تقاضای تسهیلات ‏بیشتری از بانک‌ها دارند. ‏۳- در صورت اجرای طرح نوسازی بنگاه‌های تولیدی» علاوه بر استفاده از منابع جبرانی مربوط به بنگاه‌های اقتصادی در قانون هدفمندی یارانه‌هاء نام بانکی نیز بایستی برای کمک به نوسازی بنگاه‌های تولیدی وارد عمل شود. ‏۳- برای نوسازی بنگاه‌های تولیدی» منابع ارزی نیز نقش مهمی دارند و لذا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز اهمبت فوق العاده دارد. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
00 سال كلاسن رشد تقدينكى متأسفانه به نزديك ۰ درصد رسید. * در همین دو سه سال اخبر» رشد نقدينكى متأسفانه به حدود 14 درصد رسيده است. © دلايل اين افراط و تفريط در چیست؟ تغيبرات در وشد نقدينكى ساليانه نبايستى زياد باشد. هر قدر جشمانداز نقدينكى در بلندمدت با ثباتتر باشدء تأمين مالى بنكادها از استحكام بيشترى برخوردار است. فرخ رشد نقدینگی می‌بایستی بر اساس اصول علمی باشد. * معوقات بالا در سیستم بانکی نیز به توانایی سیستم بانکی لطمه زده است. ۰ بخش قابل توجهی از بنگاه‌ها به دلیل عدم امیدواری برای تمدید تسهیلات بانکی» بدهی معوقه سال خودرا تسویه نمی‌کنند. * برای بهبود عملکرد بانک‌هاه بایستی طرح نجات بانکی برای غلبه بر مشکل بانکی به اجرا در آید.

صفحه 36:
ی میزان اتکاء به منابع بانک‌ها را افزايش داده است: کاهش منابع مالی خارجی: * وجود تحریم‌های مالی رسمی و غیررسمی بین‌المللی؛ هزینه‌های مالی بنگاه‌ها را افزايش داده است. * اگر در گذشته اعتبارات اسنادی خارجی با ۱۰ درصد پیش‌پرداخت قابل گشایش بود؛ امروزه در مواردی بنگاه‌ها تا ۱۲۰ درصد مبلغ را بايد نقدا بپردازند. علاوه بر آن هزینه ریسک و نااطمینانی بیشتر را نیز بنگاه‌ها بايد دولت می‌تواند با استفاده کار آمد از منابع صندوق توسعه ملی و به‌طور کلی ذخایر ارزی کشور» مشکلات به‌وجود آمده برای بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دهد. * استفاده از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های دولت» مضر است. * بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران مالی خارجی» تحریم‌های مالی و ... باید بازسازی شوند. * برای افزایش ظرفیت بانک‌ها بایستی سرمایه آنها را افزایش دادء

صفحه 37:
ساختا کشور شاخص کشاورزی 10 هند 19 اندونزی 15 ایران 10 اردن 3 » جنوس 3 مالزی 11 یک 4 عرستان 3 آفریقای جنوی 3 تايلند 12 ‎aS,‏ 10 امارات. 1 متوسط کشورهای با درآمد میانه به 8 بالا متوسط کشورهای خاورمیانه و 11 43 12 46 شمال آفریقا رسط کشورهای جهان. 3 35 16 72 ملاحظات ‎“P‏ منظور از صنعت. ارزش افزوده بخش صنعت و معدن. ساختمان. برق, آب . گاز است. صنعت کارخانه ای بخشی از صنعت است که در کارخانه انجام می شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
* اگر قرار باشد فعالیت‌های اقتصادی در هر بخش روان باشده توزیع اعتبارات متناسب با سهم بخش» در اقتصاد باشد. * عدم تطبيق ظرفیت بخش با اعتبارات سهمیه‌بندی شده خواه کسری داشته باشد (یا مازاد) منجر به ناکارایی در تولید کشور می‌شود. بخشی از بنگاه‌ها به منابع مالی موردنیاز دسترسی پیدا نمی‌کنند» در حالی که بنگاه‌های دیگر با مازاد اعتبار نسبت به عملکرد خود روبرو هستند. * سیاست تغییرات در سهم بخش‌ها می‌تواند از طریق تفاوت در فرخ سود تسهیلات در بخش‌ها انجام پذیرد و نه تقسیم‌بندی تسهیلات بین بخش‌ها. به‌طور مثال اگر دولت علاقه‌مند باشد تسهیلات کمتری به بخش خدمات بدهد؛ تسهیلات این بخش می‌تواند گران‌تر از بخش ساختمان و یا صنعت (بخش‌های مورد ترجیح) باشد. * بلوکه کردن سهم تسهیلات برای بخشی که قدرت جذب کمتری دارد؛ موجب خروج غيررسمى اين تسهيلات به بخش‌های جذاب اقتصادی می‌شود. نتیجه این کار افزایش هزینهبنگاه‌های اقتصادی و زمان‌برشدن دسترسی به منابع مالی است.

صفحه 39:
برنامه‌ریزی مررکزی برای توزیع منابع بانکی» کارایی آن را زیر سئوال برده است: * گروه اول متقاضیان- بنگاه‌هایی هستند که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای امور جاری خود نیازمند سرمایه در گردش سالیانه هستند. © کروه دوم متقاضیان- بنگاه‌هایی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری جدید بوده و نیازمند منابع مالی بانک‌ها هستند. ۰ توزیع اعتبارات بین گروه اول و دوم می‌بایستی بر اساس منطبق اثرگذاری نهایی بر تولید کشور صورت پذیرد. ۰ برنامه‌ریزی مرکزی و تدوین برنامه‌های گسترده برای ارائه تسهیلات جدید. برای برنامه‌های اولویت‌دار دولت موجب عدم تزریق منابع کافی برای بهره‌برداری از سرمایه گذاری‌های قبلی گردیده است.

صفحه 40:
سترسی به ماع ری عدم تبات در سیاستهای دولت تورم دیوانسالاری در دولت عدم وجود زیرساخت های کافی مقررات دست و پاگیر نیروی کار کمبود ثیروی کار تحصیل کرده عدم رعایت اصول اخلاقی توسط تیروی کار قساد مقررات ارزى مقررات مالياتى uk és کودتا /عدم ثبات در دولت دزدی و جنایت سلامت عمومی ياثين

صفحه 41:
0 تورم عدم دخالت روابط در استخدام مدیران ارشد. "تمایل به تقویض اختیار به مدیران میانی در دسترس بودن آخرین تکنولوژی ها شفافیت در سیاستگناری دولتٍ محدودیت برای ورود و خروج سرمایههای بینالمللی کیفیت تامین کنندگان داخلی مشارکت زنان در نیروی کار میزان حمایت از سهامداران انعطاف پذیری در تعیین دستمزد میزان تاثیرگذاری قوائین سرمایه گذاری خارجی هزینه استفاده از خدمات مالی کیفیت زیرساختهای حمل و نقل هوابی میزان سرمایه گذاری در آموزش و توسمه کارمندان در دسترس بودن خدمات مالي در دسترس بودن منابع مالی برای سرمایه گذاری مخاطره آمیز کارآفرینان وجود موانع تجارت سطح تعرفه ها سهولت دسترسى به وام ها رواج مالكيت خارجى (مالكيت شركتها) 1۳۵ 1۳۵ ۱۳۶ 1۳

صفحه 42:
0-5 شفاف بودن مقررات و کارآمدی آن ۱- عوامل نهادی نظام مالیاتی مشوق سرمایه‌گذاری نظام قضايى مشوق امنيت سرمایه‌گذاری كارايى بغش مالى براى قأمين نیازهای سرمایه‌گذاری انعطاف پذیری بازار کار وجود نیروی کار ماهر و متخصص عوامل سازنده فضای کسب و کار ۱ ۲-عوامل کلان *_ثبات سیاسی و اجتماعی *_تبات اقتصاد کلان x ۳- وجود زیربناهای مناسب وضعیت تولید رژی 2 رابری ميزان تولید برق وضعیت مخابرات وضعیت فناوری اطلاعات وفعیت منابع آب زیربناهای دیگر و

صفحه 43:
| ۰ یعنی هر متقاضی با انجام مراحل مشخصی که در قانون مشخص شده قاعدتا بايد بتواند موفق به گرفتن مجوزهای لازم بشود. * یعنی هیچ تبعیضی بین متقاضیان نباشد. ۰ یعنی عوامل اشاره شده زیر و یا دیگر عوامل نانوشته» هیچ نقشی در ارائه مجوزها و با حمایت‌های دولتی نداشته باشد... - پارتی‌بازی - همشهری‌گرایی - تبارگرایی - باندگرایی - پرداخت زیرمیزی - دستگاه‌های موازی - و دیگر موارد نانوشته

صفحه 44:
سیاسی و اجتماعى و اقتصاد کلان: میزان اعتصابات کارگری میزان نا آرامی‌های داخلی احتمال بروز جنگ احتمال بروز خشونت‌های سیاسی روابط ناساعد با کشورهای خارجی بویژه همسایگان نهادینه‌نبودن مردم‌سالاری توزیع در آمد نامناسب در جامعه وجود فضای اجتماعی در مخالفت با سرمایه‌داران یا ثروتمندان احتمال مصادره؛ ملّی‌کردن با ضبط اموال فقدان نظام حقوقی و قانونی موثر ناظر بر اجرای قراردادها و اعمال نفوذ گروه‌ها و افراد ذینفع. عوامل ثبات اقتصاد کلان از قبیل: - سیاست‌های پولی و وضعیت تورم و نرخ سود بانکی یاست‌های ارزی بیاست‌های صادرات و واردات

صفحه 45:
وضعیت ایران در هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده رکن ثبات اقتصاد ‎OWS‏ توازن بودجه دولت ۸ ۴۲ ۲ ‎Ke‏ ‏نرخ پس‌انداز ملی 9 2 1 ۳۸ تورم 1۸ 1۲ ۲ عرو تفاوت نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و نرخ 1 ۳ » ‎AY‏ ‏سود وام‌های کوتاه مدت بدهى دولت. 2 ۷ » ۷۹ رتبه بندی اعتباری کشور ‎av ue‏ ۳۹ ۷۴

صفحه 46:
وضعیت تولید انرژی ۰ وضعیت ترابری ۰ میزان تولید برق ۰ وضعیت مخابرات ‎٠‏ وضعیت فناوری اطلاعات ‎٠‏ وضعیت منابع آب ۰ زیربناهای دیگر

صفحه 47:
pee زیرسافت حمل و نقل کیفیت عمومی زیرساخت‌ها (ممل و نقل. مخابرات, انرژژی و..) کیفیت جاده‌ها كيفيت زيرسافت ريلى كيفيت زيرساخت حمل و نقل هوايى كيفيت خطوط هوايى زیرساخت برق و مفابرات کیفیت عرضه برق (قطع و وصل, نوسانات ولتاژ «-) خطوط تلفن ثابت خطوط تلفن همراه ۷۴ on ۴ ۳۰ Oe W Ve By ۹۵ ov 04 vi “ وس ۷۴ فشا اف ‎op‏

صفحه 48:
آمربع متوسط کشورهای با دو آمب ميان يد يالا متوسظ خا ورصانه و شمال_ آفريقا متوسط دتبا ماخد: ‎WDR2008‏ تولیه اتر ی معادل نقت (میلیون نن -متریک) ‎ved‏ ‏۱۸۷/۸ ‏۶۳۰/۹ ‏۷۶ ‏۴۱۹ ‎very‏ ‏۳-۳۸ ‎aria‏ ‏۷۷ ‏۳/۶ ‏۱۶۷۸۹ ‏۳/۴ ۳۶۵۷۵ العام مصوف اتوئى معادل قت ا(مياليون نن - منويك) ‎Teed‏ ۳۹/۵ ۱۳/۲ 2/۳ arvir 1۳۹/۵ 1/۵ ar 1۳/۳ ۸3/۲ ۴۹/۹ ۲۳۳-۳ ۱۷۹۶۸ TAPIA

صفحه 49:
eo wt كشوو برزيل جين مصر هند اندونزی ایران مالزی عربستان سعودی ترکیه امارات آمریکا ظرفیت زیربناهای حمل و نقل طول شيكه رادها (كباومتر) هس۳۰ ۱۷۵۸۶۸ 1۳۴ 1۳۳۷۰ ۴( ۳۹۹ ۱۳۹۳۸۸ 1۳۳ ۱۴ ‎FANE‏ ‎yore‏ ‎FOr Fray‏ WDR 2008 ‏ماخذ:‎ طول خطوط راه آهن (کباومتر) ‎Yoo You?‏ ‎i‏ ‏7۳۳۰۰ ‏2۵۰ ‏۶۳۴۶۵ ‎i‏ ‏۷۳۱ ‏۱۶۶۷ ‎Ye‏ ‎aay‏ ‏1 ‏اام ظرفيت كانتبترى ‎(TEU +++) sts‏ مس ۶۳۵ ۸1۶۸۶ ‎Fay‏ ‏1۰ ‏۳۷۴ ‏1۹ ‏۳۴۹ ‏ووم ‏۳۶۴۸ ‏۹۷ ‏۳۸۷۵ میزان مسافرت هوایی ‎(a)‏ ‎Yoo?‏ ‏۴۹۴۵ ‏۱۳ ‏۳۸۸ ‏۸۹ ‎yaAry‏ ‏۱۳۶۳ ‎Warr‏ ‏1۶۸۳۱ ‏1۹۳۶۱ ‏۱۳۳۴ ‏۷۲۵۵۲

صفحه 50:
آمريعا متوسط کشووهای با در آمد ميانهبه بل متوسط خاووسانه و ‎AT Sted‏ متوسط فتيا مصرف سراقه برق ‎awit)‏ 8“ ۲-۸ XZ) ۱۳۴۵ Tas ‏که‎ ‎ry ‎۳۳۶۲ ‎۳ ‎1۸۹۸ ‎۱۳۷-۸ ‎۳۶۴۸ ۳۱۳۱ ۱۳۵۸ ۶۷۸ WHR Ws ast قلفات برق در انتفال و توزیع (حرصد تولید) ۲۰۰۵ ۷ 3 ۴ ‎a‏ ‏۳ ‏15 ‏۴ ‏" ‏1۵ ‏۷ ‏95 ۳ ۷ لرفیت زیربناهای برق و مخابرات دسترسی به تلفن ن (هر -۱۰تفر) ۲۰-۶ ۳ ‎vA‏ ‏1۵ ‏۴ ۳۱ 1۷ wv 1۶ ۳۱ av ۲۳ Ww ۲. ميزان دسترسى به تلفن همراه (هر ۱-۰تفر) ۲-۶ oY ۳۵ ۳۴ 1 a 1۹ va ar ۷۹ ۳۰ vA ۶۶

صفحه 51:
زیربناهای فناوری اطلاعات مبزان دسترسی به راباته ‎٠‏ مبزان دسترسی به . | ميزان سرماب‌گذاری ‏ | مبزان سرماه‌کذاری سوانه شخصی (هر ۱۰۰ ‎GB‏ در قناوری اطلاعات در ققاوری اطلاعات ‎Yor‏ (درصد ‎Yer? (GDP‏ (پر حسب دلار) ۲۰۰۶ ‎wy‏ ۶/۴ ‎ar ۳/۳‏ ‎vr rN‏ ۱/۶ ۶/۱ ‎Ve‏ ۳/۱ ‎wt‏ ‎ay‏ ‎wy‏ ‎Aly‏ ‏اماوات ‎vale‏ 050 ۳۶ ۱۳۰۹ 1 آمرع ‎w/a very‏ ۷ ۳۸۳۶ متوسط کشورهای با ‎ar wy wir‏ ۹ دو آمد ميانه به بالا منوسط خا ووصاقه و 1 شمال ‎wa ۱۳/۸ alr eT‏ وف متوسط دنا ۱/۶ ‎Orr ۶/۷ Wr‏ WDR 2008 ‏مآخد:‎

صفحه 52:
آب‌های سطحی و آب‌های سطحی و 7 5 زبرزمینی تجدیدیذیر | زبرؤميقى سرانه ۳ (مبلبارد مترمكعب) | تجديديذي (متومكعب) ‎(aes‏ ‏کشور 0 ۷۵ و ‎bint‏ 3۳/۸ ۹ 1 جين ‎wit ۳۵۶ TAY‏ ‎PATE ۵ = =‏ ‎vor ۱۳۶۱ a‏ 27 ‎srt‏ ۸۳۸ لاع ۷۳/۹ اهران 1۹ 1۸۶۰ 7و2 ماتزي ۵۸ ۷۳۶۹ ۱/۶ عرستان معودى ۲ ۱ ‎vy‏ ‏توكيه ‎ry‏ ۳۵ 19/۵ امارات صقر ۳۹ 77 آمریگا ۳۸۰ ۹۳۴۳ ‎wit‏ ‏متوسط کشورهای پا توسط کشورهای با 9 ‎aa‏ 1 دو آمد صانه به بالا ‎ary‏ ۷۱ متوسط خاورمبانه و شمال آفریفا ۷۳۸ ‎vay‏ 408 موسط دنب 2 3 3 ماخد: 2008 ۲۷1۲1 oe

صفحه 53:
هراً تحريمها عليه برنامه‌های هسته‌ای ایران اتخاذ شده است. ولی در باطن ضعیف نمودن اقتصاد ایران را نشانه گرفته است.

صفحه 54:
یم‌ها: با مصوبه دولت آمریکا انجام گرفت (دوره کارتر- ریگان- پدر) سال‌های ۱۹۷۹-۱۹۹۴ معادل ۱۳۵۸-۱۳۷۳ ن تحریم آمریکا علیه ایران چند ماه بعد از انقلاب اسلامی شروع شد. -اهداف تحریم‌ها این دوره: -ممنوعیت واردات نفت ایران به آمریکا -مسدود شدن دارایی‌های ايران در آمریکا -ممنوعیت فروش سلاح و کلیه تجهیزات با مصرف دو گانه به ايران -ممنوعیت صادرات هرگونه کالا به ایران -ممنوعیت نقل و انتقال مالی بين ایران و آمریکا -ممنوعیت سفر اتباع آمریکا به ایران -فشار برای کاهش استفاده ایران از منابع مالی سازمان‌های بین‌المللی مثل بانک جهانی از کاهش کمک آمریکا به این کشورهاء دقیاً بهاندازه‌ای که این سازمان‌ها به ابران وام ؛

صفحه 55:
۱۹۹۳-۰۱ (کلینتون وجرج بوش پدر) معادل ۱۳۷۳-۱۳۸۰ ک تحریم‌ها: تصویب قانون داماتو ممنوعیت سرمایه گذاری بیشتر از ۴۰ میلیون دلار در طرح‌های نفت و گاز ایران با هدف کاهش در آمد نفتی ابران تحریم کامل تجاری ایران از طرف آمریکا ‎Coe gino‏ صادرات کالاهای آمریکایی از طریق مبادی غیر . آمریکایی 1

صفحه 56:
یم‌ها: ۲۰۰۱-۲۰۰۸ (دوره جرج بوش پدر) برابر با ۱۳۸۰-۱۳۸۷ - بعد از وقوع ‎1١‏ سپتامبر آمریکا ایران را در محور شرارت قرار داد. - دو سال بعد ابران برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود را به دنیا اعلام کرد. - متعاقباً سیاست‌های تشدید تحریم‌ها از ۴ طریق دنبال گردید: |- کسب همراهی شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران ۲- فشار به ش رکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند ۳- برطرف کردن محدودیت‌های حقوقی برای مصادره دارایی‌های خارجی ایران ۴- نفوذ اجتماعی و سیاسی در ایران (از طریق اپوزسیون داخل و ایجاد نارضایتی در مردم)

صفحه 57:
حریم‌ها: ۲۰۰۱-۲۰۰۸ (دوره جرج بوش پدر) برابر با۱۳۸۰-۱۳۸۷ ممنوعیت دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای مسدود کردن دارایی‌های اشخاص و شرکت‌های مظنون به ارتباط با برنامه هسته‌ای ابران تحریم بانک‌های سپه و صادرات بازرسی کشتی‌های ایرانی و هواپیمایی ایرانی نظارت بر تحرکات افراد مظنون در برنامه‌های هسته‌ای 4

صفحه 58:
تحریم‌ها: تاکنون-۲۰۰۸ (دوره اوباما) از سال ۱۳۸۷ تاکنون در این دوره ایران با ۴ نوع تحریم مواجه می‌شود

صفحه 59:
عریم‌ها: از ۲۰۰۸ تاکنون_(دوره اوباما) معادل سال ۱۳۸۷ تاکنون ممنوعیت دسترسی ایران به فناوری موشک‌های قاره‌پیما محدودیت مسافرت مقامات ایرانی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای مسدود کردن دارایی‌های سپاه و سازمان کشتیرانی ایران عدم ارائه خدمات به کشتی‌ها و هواپیماهای ایران ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌های خارجی در ایران و همچنین ‎ZU Cus gine‏ حساب بانک‌های ایرانی در خارج اولین تحریم اروپا علیه ایران در حوزه تجارت خارجی» خدمات. مالی- فناوری‌های انرژی هسته‌ای» محدودیت مسافرت-<۱ بانک مرکزی و تحریم خرید نفت ایران 1

صفحه 60:
-تحریم بانکی و سوئیفت 6010 -کاهش دسترسی به اسکناس‌های ارزی -ایجاد مانع برای مبادلات نقدی از طریق / طلا/ الماس -ایجاد مانج برای معاملات تهاتری -فشار به کشورهای دیگر برای عدم تجارت با ایران -ترساندن کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه

صفحه 61:
سست تحریم کنندگان؛ با توجه به غیر قانونی نبودن فعالیت‌های ایران تا -تبدیل انرژی هسته‌ای به شعار ملی ایرانیان -محدودیت روابط اقتصادی ایران با کشورهای تحریم‌کننده بویژه آمریکا -اْتلاف شکننده تحریم کنندگان -ثربخش نبودن تحریم -انعطاف بالای ایران (توانایی نظامی- صادرات غیرنفتی - کشورهای همسا: فراوان)

صفحه 62:
از برنامه هسته‌ای ایران شروع شد. فقط برنمه‌های هسته‌ای ایراننیست بلکه برخورد با اساس نظام اسلامی -شروع مواضع ما و مواضع ۵+۱ در مذاکرات مسکو -ضرورت سیاست‌های حساب شده اقتصادی دولت برای جلوگیری از گرانی و حفظ قدرت. خرید مردم -مقام معظم رهبری: سال تولید ملی را برای دور زدن تحریم‌ها -وابستگی بیش از حد ایران به واردات موجب امیدواری ۵+۱ شده است. در حالی که اعلام نمودند در سال ۱۳۷۸ قیمت جهانی نفت به ۸ دلار رسیده بود. -ضرورت تقویت تولید داخلی -همکاری جدی مردم و جلوگیری از افزایش قیمت ارز

صفحه 63:
ي اقتصادی داخلی که می‌تواند موضوع تحریم را شدید کند: های پولی - بانک ها به اندازه منابع باید وام بدهند پ اسکناس بی‌رویه -بدهی دولت به بانک مرکزی -بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی - بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی - افزایش معوقات در سیستم بانکی همگی می‌تواند به کم ارزش شدن پول ملی و یا افزایش نرخ ارز کمک کند سیاست‌های مالی - مخارج دولت باید به اندازه بودجه‌اش باشد - عدم رعايت انضباط مالی دولت موجب(تحریم خرید نفت ايران با هدف کاهش د رآمد ایران است) . -توزیع مناسب ارز منابع ارزی کشور -توزیع مناسب وام‌های بانکی (مسکن مهر - صنعت- کشاورزی) -سیاست‌های مناسب برای جمع آوری ارزهای خریداری شده

صفحه 64:
از توجه شما سپاسگزارم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان