صفحه 1:
Ub ای Gy استراد رم الى
املاعات ریت
MIS
منز على عايرى
cae سر یوار
صفحه 2:
ریت ال ای تم ای ای
تعريف 1/115
سیستمی مبتنی بر کامپیوتر که اطلاعات را بر اساس خواسته های کاربران در اختیارشان قرار می دهد.کاربران
پیش زمینه به وجود آمدن یک سازماندهی رسمی هستند. آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده استه توضیح
دهد.
استفاده کنندگان از سیستمهای 1۷۲15
فروشندگان , شهروندان حرفه ای , مشاوران , آموزش دهندگان» محققا
گروههای کسبو کار استفاده کننده از سيستمهاى 1/115
-گروههای تجاری . ۲" و الکترونیک , تولیدات سنتی , تجارت و بازرگانی , خدمات و کشاورزی
یکی از کشورهلیی که در زمینه مدیریت سیستمهای اطلاعلتی دارای تجربیات بسیاری بوده چین میباشد. استقرار
و استفاده از این سیستمها در این کشورتحت ۱۳ مسئله کلیدی عنوان و مورد بررسی قرار گرفته شده است.
صفحه 3:
fe She ade ای مات میت (۱316) کر
رشد روز افزون فناوري اطلاعات و تأثیر ن درافزایش بهرهوري سازمانهاي دولتي و خصوصي,
باعث حرکت چهانی به سمت بهره گيري از انواع سیستم هاي اطلاعاتي به ویقه
سیستم اطلاعات مدیریت (1۷115) شده و کشور ما نیز در مسیر این حرکت قرار گرفتد
بررسي مسایل و مشکلات مربوط یه فرایند طراحي: استقرا بهره برداري و توسعه سیستم
هاي اطلاعات مدیریت در چنین فضايي در تصمیم گيري کلیه لرکان دولتي و خصوصي
حایز اهمیت بوده. چرا که استفاده سنجیده و آگاهانه لز فناوريهاي اطلاعأتي مدرن به
ویژه (1۷115) در کشور راه توسعه و پیشرفت را هموار کرده .
مولنع پیش روي سازمانها برلى بكار گیری سیستمهای اطلاعاتی مدیریت سه گروه هستند:
انساني - سازماني - محيطي
صفحه 4:
ت يب ب ب نب بت ۰
MIS (tol. slip
یک ار ورو داد های مور استفاده کلیه واسدهاو كارك
کنترل ورود داده های عملیاتی
حذف فعالیتهای تکراری
فت داده های عملیانی در حین انسام کار
اصنيت دسترسى غير ميعاز
دسترسی آسان و سریع افراد مجاز به اطلاعات مشتری
امنیت نگهداری دادهها بصورت متمرکز و برنامه ریزی شده
دسترسی سریع - بروز و قابل اتکا به گزارش ها
کاهش شدید مصرف کاغذ و بایگانی ها
صفحه 5:
۰ . ۰ ۰
MIS gioco soir
فقدان دانش کافی واحدهای سازمانی برای تعریف نیازمندی ها و توقعات
عدم مهارت کافی کاربران برای کار با سیستم
عدم تمایل برخی کاربران به سیستم و تغییر نگرش در محیط کار
وجود داده های متناقض و بی کیفیت در سیستم های موجود
عدم حمایت برخی مدیران در استقرار سیستم
نیاز به هماهنگی بین چند واحد سازمانی برای اجرای یک فرایند یکپارچه
(مانند فرایند درخواست خرید کالا یا درخواست سرویس نقلیه)
صفحه 6:
hs لت fe ای الامات میت
آگاهی از دلایل شکست یک سیستم اطلاعاتی. باعث هوشیاری و مراقبت مدیران. تیم طراحی و تمرکز بیشتر بر
نقاط ضعف احتمالی خراهد شد.
حمایت مدیران با تقویت عوامل پیشبرنده و تضعیف عوامل بازدارنده در طراحى پیاهسازی يا توسعه سیستمهای
اطلاعاتی و آماده بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری میتواند از جمله نقاط کلیدی جلوگیری از شکست و
تضمین موفقیت یک سیستم اطلاعاتی باشد.
تثیرعومل مدیریت. سازماندهی و تکنلوژی بر شکست یا موفقیت سیستمهای اطلاعاتى در سازمانها و نهادهای
کشور از جمله مسائل و موضوعاتی است که همواره محققان سیستمها اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات را به خود
مشغول داشته است.
دلیل اصلی شکست اکثر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت» مسائل و مشکلاتی است که از سوی عوامل مدیپیت و
مولفههاى راهيرد. انتظارات. بيجيدكى و مخاطره حادث مىشود و نهايتا اصلىترين بيشنهاد كاربردى اهميت مديران
سازمان و تحليل كران به تناسب سازمان با سيستم اطلاعاتى است و همجنين توجه به مقولههلى آموزش در اجرا و
بيادهسازى سيستم اطلاعاتى. تدارك امكانات يشتيبانى مالى و یروی انسانی در طراحی. پیاهسازی و توسعه
اسيستم اطلاعاتى. تقويت عوامل بيش برنده و تضعيف عوامل بازدارنده در سازمان توسط مديران براى طراحى يا
توسعه سیستم و نهايتا آمادهساختن زيرساختهاى سازمانى براى اجرا و پیادهسازی سیستم اطلاعاتی است.
صفحه 7:
ار تست MIS»
تعاریف شکست:
* یک سیستم اطلاعات اگر در توسعه عملیات متوقف شود و نتواند انتظارات بالقوه
و بالفعل حامیان سیستم را برآورده سازد» شکست خورده است
* پروژهای که نتواند براساس برنامهریزی از پیش تعیین شده بر طبق بودجهاش
عم کند شکست جوز ه ول شود
ای که از زمان بودجهای که در ابتدا برای آن مقرر شده. تخطی کند.
نمیتوان آنرا موفق نامید
* پروژهای که لغو شده یا پروژهای که به اهداف محول شده کسب و کار دست
پیتا نکند متحمل شکست شده است
صفحه 8:
pee يم إى الامال « دراه ساود
عدم دستیایی به اهداف از پیش تعیین شده
شکست فرآیند: وقتی بروز میکند که یک سیستم را نتوان طبق بودجه مشخص يا در زمان
مقرر ایجاد کرد در واقع هنگامی که توانایی ایجاد سیستم درخواست شده وجود ندارد یا
نمیتواند با محدودیتهای منابع سازگاری داشته باشد. اتفاق میافتد.
شکست تعامل: هنگامی که کاربران از سیستم رضایت ندارند و از انكيزه لازم برای کار با سیستم
برخوردار نیستند. این شکست رخ میدهد. در واقع نوعی ارزیابی غیرمستقیم میزان تعامل کاربر
شکست انتظارات: هر پروژه با ایدهها و انتظارات ذینفعان خود آغاز میشود. ولی در پایان ممکن
است تمامی این خواستهها برآورده نشود.
شكست انتهانى: عتكامى اتثاق عىافتد که پروزه قبل از كام تحويل تهارى لغو موشود خم
پروژه آخرین چیزی است که ممکن است در شكست يك يروزه اتفاق افتد؛ ومين هنكامى است
كه هيج اميدى براى دستيابى به اهداف وجود ندارد.
صفحه 9:
کت ر ۸۸51
با توجه به اهمیت اجرای موفقیتآمیز پروژههای سیستمهای اطلاعات و نرخ بالای شکست
این پروژهها این سوال مطرح میشود که چه عواملی در شکست پروژههای سیستمهای
اطلاعات نقش اصلی را دارند؟ و اینکه جگونه میتوان از شکست پروژههای سیستمهای
اطلاعات پیشگیری کرد؟
سیستمهای اطلاعاتی چیزی بیش از رایانهها هستند. استفاده موثر از سیستمهای اطلاعاتی
مند شناخت سازمان. مدیریت و فناوری اطلاعات است. بنابراین عوامل حیلتی موفقیت
و شکست پروژههای سیستمهای اطلاعات در سه دسته کلی مورد بررسی قرار گرفته
است: عامل مديريت, عامل تكنولوزى و عامل سازمان
عامل مدیریت شامل مولفههای ثبات- سواد. حمایت. انتخاب و راهبرد. عامل تکنولوژی شامل
مولفههای پیچیدگی - مخاطره.تاثیر سیستم. شمای سیستم و زیرساخت و عامل
سازمان شامل مولفههای تضاد دیدگاههاء آمادگی. رفتاره انتظارات است.
صفحه 10:
MIS pasate ارت رس
یکی از مهمترین شاخصه هلیی که در شکست یک سیستم اطلاعات نقش دارده بیثباتی مدیریت است.
بسیاری از پروژههای سیستمهای اطلاعات هنگامی که دچار تفییرات پیدرپی در مدیریت اجرلیی ارشد
یا مدیریت سیستم اطلاعات میشوند. متزلزل نشان داده میشوند.
تغيير در مديريت ارشد و جايكزينى جندباره آنان, تمركز و حمايت مدير را كه يك سيستم اطلاعات
بای موفعت به هنت به آن نبازمند ست از ین میبرد در سفق (جبانگ و (كلين اين شاخص بد
عنوان یکی از چهار عامل کلیدی در شکست مطرح شده است
اعتقاد و باور مدیر پروژه به سیستم طراحی شده قطعا بر حمایتهای مدیریتی و سازمانی, از پروه
سیستم اطلاعات خواهد افزود. هنگامی که این باور و اعتقاد و در حقیقت تعهد کافی در ميان مدیران
ارشد به پیادهسازی و موفقیت سیستمهای اطلاعات وجود نداشته باشد. جز شکست عایدی نخواهد
57
باور و اعتقاد موثر در مديريتء از عوامل برجسته موفقيت سيستمهاى اطلاعات به شمار مىآيد. بنابر
مطالعات صورت گرفته. باور و تعهد مدير در تمامى مراحل توسعه و رشد سيستمهاى اطلاعات امرى
ضرورى مستء به نحوى كه فقدان اين امر زمينه شكستى بزرك را فراهم میآورد
صفحه 11:
عال میت « ۷]15-عبت اقب
۳ حمایت:
مدیر با از بین بردن موانع می تواند گامی مثبت در پیاده سازی سیستم اطلاعات بردارد . مدیرا
تقویت عوامل پیش برنده یعنی عواملی مانند ایجاد انگیزه در نیروی انسانی ۰لعطای پاداش های نقدی
و غير نقدى و... مى توانند امور مربوط به پیاده سازی سیستم را تسهیل سازند . از سوى ديكر مدير
باید به شناسایی موانع مبادرت ورزد و با حذف عوامل بازدارنده گامی دیگر در پیاده سازی سیستم
اطلاعات به جلو پردارد . در ضمن مدیر بايد با پشتیبانی مالی و تدارکاتی زمینه تحقق این هدف را
مهیا سازد .
¥ انتخاب:
یکی از اشتباهات در پیادهسازی سیستمهای اطلاعات. فقدان تحلیل مناسب هزینه - فایده است.
«گلاس» بهرهگیری از تکنولوژی جدید در یک پروژه عظیم را اشتباه دانسته و می گوید: یک پروژه
٠ ميليون دلارى مرتيظ با يك تكنولوزى جديد نبايد اغاز شود مكر اتكه اين تكنولوزى بيش از
أن خر يك يروزه ٠١ ميليون دلارى به كار كرفته شدم باشد و يك يروزه ٠١ ميليون دلارى هم نبايق
آغاز شود. مگر اينکه ابتدا یک پروژه یک میلیون دلاری تکمیل شده باشد
صفحه 12:
باتشکر از صبر و حوصله شما
یت ستق سیس
ل
ت
چا ش اهی دمری ی ا رار ماهی
اطالعات دمرییت
MIS
تهیه کنندگان :علی جاربی
علی خورشیدسوار
تعریف MIS
سیس
ت
ت
ط
تعریف چالشاهی ماهی ا العا ی
سیستمی مبتنی بر کامپیوتر که اطالعات را بر اساس خواسته های ک اربران در اختیارش ان قرار می ده د.کاربران پیش
زمینه به وجود آمدن یک سازماندهی رسمی هستند .آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده است ،توضیح دهد.
استفاده کنندگان از سیستمهای MIS
-فروشندگان ,شهروندان حرفه اي ,مشاوران ,آموزش دهندگان ،محققا
گروههای کسب و کار استفاده کننده از سیستمهای MIS
-گروههاي تجاري IT ,و الكترونيك ,توليدات سنتي ,تجارت و بازرگاني ,خدمات و كشاورزي
ميباش د ،اس تقرار و
يكي از كشورهایی که در زمینه مدیریت سیستمهای اطالعاتی دارای تجربیات بس یاری ب وده چين
استفاده از این سیستمها در اين كشورتحت 12مسئله كليدي عنوان و مورد بررسي قرار گرفته شده است.
2
م ي م
ي
س
س
ش
ت
گي
كش
ي
ب
ي
سا ل و كالت ا جاد و كار ري م اهي اطالعات دمري ت( )MISرد ور
رشد روز افزون فناوري اطالعات و تأثير آن درافزايش بهرهوري سازمانهاي دولتي و خصوص ي،
باعث حركت جهاني به سمت بهره گيري از انواع مختلف سيستم هاي اطالع اتي ب ه وي ژه
سيستم اطالعات مديريت ( )MISشده و كشور ما نيز در مسير اين ح ركت ق رار گرفت ه
است.
بررسي مسايل و مشكالت مربوط به فرايند طراحي ،استقرار ،به ره ب رداري و توس عه سيس تم
هاي اطالعات مديريت در چنين فضايي در تصميم گيري كليه ارك ان دول تي و خصوص ي
حايز اهميت بوده ،چرا كه استفاده سنجيده و آگاهانه از فناوريه اي اطالع اتي م درن ب ه
ويژه ( )MISدر كشور راه توسعه و پيشرفت را هموار کرده .
موانع پيش روي سازمانها برای بکار گیری سیستمهای اطالعاتی مدیریت سه گروه هستند:
انساني -سازماني -محيطي
3
زماياي ايپده سازي MIS
4
یک بار ورود داده هاي مورد استفاده کليه واحدها و کارکنان
کنترل ورود داده هاي عملياتي
حذف فعاليتهاي تکراري
ثبت داده هاي عملياتي در حين انجام کار
امنيت دسترسي غير مجاز
دسترسی آسان و سریع افراد مجاز به اطالعات مشتری
امنيت نگهداري دادهها بصورت متمرکز و برنامه ريزي شده
دسترسي سريع -بروز و قابل اتکا به گزارش ها
کاهش شديد مصرف کاغذ و بايگاني ها
م ن م
ش
وا ع و كالت ايپده سازي MIS
5
فقدان دانش كافي واحدهاي سازماني براي تعريف نيازمندي ها و توقعات
عدم مهارت كافي كاربران براي كار با سيستم
عدم تمايل برخي كاربران به تغيير سيستم و تغيير نگرش در محيط كار
وجود داده هاي متناقض و بي كيفيت در سيستم هاي موجود
عدم حمايت برخي مديران در استقرار سيستم
نياز به هماهنگي بين چند واحد سازماني براي اجراي يك فرايند يكپارچه
(مانند فرايند درخواست خريد كاال يا درخواست سرويس نقليه)
6
ی
س
س
عل
ت
کس
ش
ی
ط
واکاوی ل ت م اهی ا العات دمری ت
آگاهی از دالیل شکست یک سیستم اطالعاتی ،باعث هوشیاری و مراقبت مدیران ،تیم طراحی و تمرکز بیشتر بر نقاط
ضعف احتمالی خواهد شد.
حمایت مدیران با تقویت عوامل پیشبرنده و تضعیف عوامل بازدارنده در طراحی ،پیادهسازی یا توسعه سیستمهای
اطالعاتی و آماده بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری میتواند از جمله نقاط کلیدی جلوگیری از شکست و
تضمین موفقیت یک سیستم اطالعاتی باشد.
تاثیر عوامل مدیریت ،سازماندهی و تکنولوژی بر شکست یا موفقیت سیستمهای اطالعاتی در سازمانها و نهادهای
کشور از جمله مسائل و موضوعاتی است که همواره محققان سیستمها اطالعاتی و تکنولوژی اطالعات را به خود
مشغول داشته است.
دلیل اصلی شکست اکثر سیستمهای اطالعاتی مدیریت ،مسائل و مشکالتی است که از سوی عوامل مدیریت و
مولفههای راهبرد ،انتظارات ،پیچیدگی و مخاطره حادث میشود و نهایتا اصلیترین پیشنهاد کاربردی اهمیت مدیران
سازمان و تحلیلگران به تناسب سازمان با سیستم اطالعاتی است و همچنین توجه به مقولههای آموزش در اجرا و
پیادهسازی سیستم اطالعاتی ،تدارک امکانات پشتیبانی مالی و نیروی انسانی در طراحی ،پیادهسازی و توسعه سیستم
اطالعاتی ،تقویت عوامل پیشبرنده و تضعیف عوامل بازدارنده در سازمان توسط مدیران برای طراحی یا توسعه سیستم
و نهایتا آمادهساختن زیرساختهای سازمانی برای اجرا و پیادهسازی سیستم اطالعاتی است.
تعاریف شکست رد MIS
تعاریف شکست:
• یک سیستم اطالعات اگر در توسعه عملیات متوقف شود و نتواند انتظارات بالقوه
و بالفعل حامیان سیستم را برآورده سازد ،شکست خورده است
• پروژهای که نتواند براساس برنامهریزی از پیش تعیین شده بر طبق بودجهاش
عمل کند ،شکست خورده میشود
• پروژهای که از زمان بودجهای که در ابتدا برای آن مقرر شده ،تخطی کند،
نمیتوان آنرا موفق نامید
• پروژهای که لغو شده یا پروژهای که به اهداف محول شده کسب و کار دست
پیدا نکند ،متحمل شکست شده است
7
8
ی
س
س
ت
ت
شکست رد ماهی اطالعا ی رد دیدگاه ساور
عدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده
شکست فرآیند :وقتی بروز میکند که یک سیستم را نتوان طبق بودجه مشخص یا در زمان
مقرر ایجاد کرد ،در واقع هنگامی که توانایی ایجاد سیستم درخواست شده وجود ندارد یا
نمیتواند با محدودیتهای منابع سازگاری داشته باشد ،اتفاق میافتد.
شکست تعامل :هنگامی که کاربران از سیستم رضایت ندارند و از انگیزه الزم برای کار با سیستم
برخوردار نیستند .این شکست رخ میدهد .در واقع نوعی ارزیابی غیرمستقیم میزان تعامل کاربر
است.
شکست انتظارات :هر پروژه با ایدهها و انتظارات ذینفعان خود آغاز میشود ،ولی در پایان ممکن
است تمامی این خواستهها برآورده نشود.
شکست انتهایی :هنگامی اتفاق میافتد که پروژه قبل از گام تحویل نهایی لغو میشود .ختم
پروژه آخرین چیزی است که ممکن است در شکست یک پروژه اتفاق افتد؛ و این هنگامی است
که هیچ امیدی برای دستیابی به اهداف وجود ندارد.
عل
کس
ش
ل ت رد MSI
با توجه به اهمیت اجرای موفقیتآمیز پروژههای سیس تمهای اطالعات و نرخ باالی شکس ت این
پروژهها این سوال مطرح میشود که چه عواملی در شکس ت پروژههای سیس تمهای اطالعات
نقش اص لی را دارن د؟ و اینکه چگون ه میت وان از شکس ت پروژههای سیس تمهای اطالعات
پیشگیری کرد؟
سیستمهای اطالعاتی چیزی بیش از رایانهها هستند .استفاده موثر از سیستمهای اطالعاتی نیازمن د
شناخت سازمان ،مدیریت و فناوری اطالعات است .بنابراین عوام ل حیاتی م وفقیت و شکس ت
پروژههای سیستمهای اطالعات در سه دسته کلی مورد بررسی قرار گرفته است :عامل مدیریت،
عامل تکنولوژی و عامل سازمان
عامل مدیریت شامل مولفههای ثبات -سواد ،حمایت ،انتخاب و راهبرد .عامل تکنولوژی شامل
مولفههای پیچیدگی – مخاطره ،تاثیر سیستم ،شمای سیستم و زیرساخت و عامل سازمان
شامل مولفههای تضاد دیدگاهها ،آمادگی ،رفتار ،انتظارات است.
9
10
م
ی
س
ث
عا ل دمری ت د ر - MISبات و ود
یکی از مهمترین شاخصه هایی که در شکست یک سیستم اطالعات نقش دارد ،بیثباتی مدیریت است.
بسیاری از پروژههای سیستمهای اطالعات هنگامی که دچار تغییرات پیدرپی در مدیریت اجرایی ارشد
یا مدیریت سیستم اطالعات میشوند ،متزلزل نشان داده میشوند.
تغییر در مدیریت ارشد و جایگزینی چندباره آنان ،تمرکز و حمایت مدیر را که ی ک سیس تم اطالعات
برای موفقیت به شدت به آن نیازمند است ،از بین میبرد .در تحقیق (جیانگ) و (کلین) این شاخص به
عنوان یکی از چهار عامل کلیدی در شکست مطرح شده است
اعتقاد و باور مدیر پروژه به سیستم طراحی شده قطعا ب ر حمایتهای م دیریتی و سازمانی ،از پ روژه
سیستم اطالعات خواهد افزود .هنگامی که این باور و اعتقاد و در حقیقت تعهد کافی در میان م دیران
ارشد به پیادهسازی و موفقیت سیستمهای اطالعات وجود نداشته باشد ،ج ز شکس ت عای دی نخواه د
داشت.
باور و اعتقاد موثر در مدیریت ،از عوامل برجسته موفقیت سیستمهای اطالعات به ش مار میآی د .بن ابر
مطالعات صورت گرفته ،باور و تعهد مدیر در تمامی مراحل توسعه و رشد سیس تمهای اطالعات امری
ضروری است ،به نحوی که فقدان این امر زمینه شکستی بزرگ را فراهم میآورد
11
م
نت
ی
ی
ح
عا ل دمری ت رد -MISما ت و ا خاب
حمایت :
مدیر با از بین بردن موانع می تواند گامی مثبت در پیاده سازی سیستم اطالعات بردارد .مدیران با
تقویت عوامل پیش برنده یعنی عواملی مانند ایجاد انگیزه در نیروی انسانی ،اعطای پاداش های نقدی
و غیر نقدی و… می توانند امور مربوط به پیاده سازی سیستم را تسهیل سازند .از سوی دیگر مدیر
باید به شناسایی موانع مبادرت ورزد و با حذف عوامل بازدارنده گامی دیگر در پیاده سازی سیستم
اطالعات به جلو بردارد .در ضمن مدیر باید با پشتیبانی مالی و تدارکاتی زمینه تحقق این هدف را
مهیا سازد .
انتخاب:
یکی از اشتباهات در پیادهسازی سیستمهای اطالعات ،فقدان تحلیل مناسب هزینه – فایده است.
«گالس» بهرهگیری از تکنولوژی جدید در یک پروژه عظیم را اشتباه دانسته و می گوید :یک پروژه
۱۰۰میلیون دالری مرتبط با یک تکنولوژی جدید نباید آغاز شود ،مگر آنکه این تکنولوژی پیش از
آن در یک پروژه ۱۰میلیون دالری به کار گرفته شده باشد و یک پروژه ۱۰میلیون دالری هم نباید
آغاز شود ،مگر اینکه ابتدا یک پروژه یک میلیون دالری تکمیل شده باشد
باتشكر از صبر و حوصله شما
پايان
12