صفحه 1:
6
بشم الله الرّحْمَن الرّحِيم
ل
ار
fee
a
ne
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
اولین اقدام ثبت شده بشر برای پرش از ارفاع به ٩۰ سال قبل از میلاد در کشور چین مربوط به شود. شواهد
موجود حاکی از آن است که چینی ها در حین انجام حرکات سرگرم کننده در جشنها و مناسبت ها از وسیله ای
مانند چتر استفاده می کردند که به کمک آن از بلندی ها و یا طناب های تعبیه شده پرش انجام می دادند و به
آرافي بر رو زغَين قرو مي أهده اتفد
صدها سال بعد لثوناردو داوينجى. طراح. مجسمه ساز و نابغه ايتاليائى در حدود سالهاى 1681 تا 1694 اقدام به
كشيدن يك طرح از وسيله هابى شبيه به جترهاى نجات و سقوط آزاد امروزه كرده بود كه در حاشيه آن نيز
نوشته های به این مضمون وجود دا
(اكر كسى يارجه محکمی به اندازه ۱۱ متر از هر طرف و بندهائی به طول ۱۱ متر تهیه کند و به یکدیگر وصل
نماید. می تواند بوسیله آن از هر ارتفاعی پرش انجام دهد و بدون آسیب بر روی زمین فرود آید)
این طرح, پارچه ای کشیده شده را بر روی چارچوبی مخروطی نشان می داد. لثوناردو هيج وقت اقدام به پرش با
وسیله طراحی شده خود نکرد.
صفحه 5:
ساخت چتر نجات لثوناردو داوینچی و پرش با آن:
در سال ۲۰۰۰ میلادی آدریان نیکولز برای تست کردن همان طرح لئوناردو داوینچی اقدام به ساخت یک
چتر و پرش با آن تمود. چتر ساخته شده توسط آدریان حدود ۸۴ کیلوگرم وزن داشت و از طناب, برز
و چوب ساخته شد. آدریان از ارتفاع ۱۰۰۰۰ فیتی اقدام به برش با اين جتر كرد و بعد از رسيدن به ار
۷۰۰۰ فيتى آن را رها نمود و بقيه مسير را با استفاده از جتر يبشرفته امروزى تا رسیدن به زمین طی نمود.
** در سال ۱۵۹۵ میلادی a Fausto Veranzio بعضی او را مجارستانی و بعضی اهل کرواسی می
دانند با الهام كرفتن از طرحهاى اوليه داوينجى و با تغيير شكل جتر از شكل مخروطى به شکل مسطح.
طرح جديدى ارايه داد كه بسيار شبيه جترهاى ييشرفته امروزى مى باشد. وى ادعا كرد كه تعداد زيادى
پرش با استفاده از این چتر از بلندای برجی در ونيز انجام داده است كه هيج موقع شواهدى براى اثبات
اين ادعا يافت نشد
** در سال ۱۷۸۳ میلادی ۱۵۳۵۳۳0۵۴۵ 5۵825۴130 وآلاما فرانسوی اولین پرش ثبت شده را
به انجام رساند. 1605 این پرش را بوسیله یک چتر شامل ۴/۵ مترپارچه مقاوم که بر روی یک
چارچوب چوبی ساخته شده بود و از روی برج رصد خانه مون پولیه در فرنسه انجام داد و بدون هیچ گونه
جراحتی سالم بر روی زمین فرود آمد.
صفحه 6:
چقر ساخقه.شده از انریشی؟
در سال ۱۷۸۵ هوانورد فرانسوی به نام 213106103۲0 ۳16۳۳۵ 18880 اولین چتر رابا ستفاده از ارچه ای
از جنس ابریشم و بدون استفاده ازچهارچوب ساخت و پس از آزمایش آن بر روی حیوانات . ادعا کرد در سال
۳ اقدام به پرش با آن نموده است ولی هیچ شواهدی برای اثباتادعای خود ارائه نکرد 880[ نام ؟
۳۵۲۵۵6 را برای وسیله ابداعی خود انتخاب کرد که شامل کلمه لاتین " ۳۵۳۵ " به معنای « مخالف »
و«ضد » و کلمه فرانسوی * ۲900۴6 به معنای « سقوط > می باشد.
در ماه اکتبر سال ۱۷۹۷ یک فرانسوی دیگر به نام 63۳۳6۲۳ 36065[ ۸00۲6 با استفاده از چتر
ساخته شده از ابریشم و پرش از بلون از ارتفاع ۶۰۰ متری بر فراز شهر لندن در کشور انگلستان اولین پرش ثبت
شده در دوران جدید را با نام خود به ثبت رساند. ۸۸8001۳6 با قرار گرفتن درون يك سبد كه پوسیله بند به
پارچه ابریشمی متصل بود و با جدا شدن از بالون این پرش را انجام داد.
این پرش بوسیله 1۵130065 056۳1۱[ مشاهده شد 0560[ متوجه شد که چتر ep Andre
فرود تکانها و چرخشهای زیادی داشت بنابراين بيشنهاد ايجاد يك سوراخ را در انتهاى بالابى جتر داد كه هوا
بتواند به طور یکسان و یکنواخت از آن خارج شود تا حالت پایداری چتر حفظ بشود. استفاده از اینتکنیک تا به
امروز نیز معمول است و کمک زیادی به کم کردن حرکت نوسانی چترها می کند. ۸۹0961۳6 همچنین در سال
۲ با گذشتن از درا بوسیله بالون و رسیدن به انگلستان یک پرش دیگر بوسیله چتر در داخل کشور
انگلستان انجام داد.
صفحه 7:
" در سال ۱۹۳۷ نخستین پرواز یک فروند هواپیمای 866610 1918 در کشور آمریکا انجام شد. این
هواپیما بعدها و در طی سالهای ۱۹۶۰ بسیار مورد توجه باشگاهای چتربازی سراسر جهان قرار گرفت. این
خ در سال ۱۹۵۶ کلمه 516/013۷109 برای اولین بر ابداع گردید.
۶ طى مقاله اى كه |©158 ©8017 2©0065ل در آوريل اين سال در مجله ۴۱۷1۳9 1
ods! gly ay Magazines بار از کلمه 5۷613۷19 برای توصیف مهارت کنترل بدن
در حین سقوط استفاده کرد که از آن زمان اين کلمه مورد استفاده قرار می گیرد.
صفحه 8:
کر مرتفع ترین سقوط آزاد جهان:
"* در ۱۶ آگوست ۱۹۶۰ Kitlinger 1056/0 افسر نیروی هوائی ارتش آمریکا با پرش از
یک بالون از ارتفاع ۳۱۴۰۰ متری زمین رکورد بلندترین سقوط آزاد جهان را به ثبت رساند.
12۳9۵۲ 056۵/۱[ قبل از باز کردن چتر خود در رتفاع ۵۵۰۰ متری به مدت ۴ دقیقه
و ۲۶ انیه سقوط آزاد انجام داد و در طی سقوط خودبه سرعت ۹۸۸ کیلومتر در ساعت رسید.
نجستین تویل باه شبیه ساز سقوط آزاد:
در سال ۱۹۴۵ 1166360۷ 131 در این سال به عنوان اولین انسان پرواز در تونل باد عمودی
(vertical Wind Tunnel) را تجربه کرد. آقای pee oe! Tiffany را در توف باد پایگاه
هوای 8۵6۲5۵۳ ۷/۳190 ایالت اوهایوبه انجام رساند.
در سال ۱۹۶۷ کلوپ چتربازی آمریکا در اين سال به نام انجمن چتربازی آمریکا ee USPA
تغيير نام داد. دفتر اصلی این انجمن در شهر 00۳6۳6۷ ابالت کالیفرنیا واقع شده بود.
United State Parachute Association
صفحه 9:
ابداع چترهای تخت و مستطیل جدید
در سالهای پایانی دهه ۶۰ میلادی یک سازنده کایت در آمریکا به نام Domina Jalbert اقدام به طراحی
و ساخت نوع جدیدی از چتر به نام 8310021۳ نمود.
اين نوع جتر از دو لاه پارچه که در لبههای پشتی و کناری به هم دوخته شده ولی لبههای جلویی برای ورود و
نگهداری هوا باز و آزاد مىباشد تشكيل شده بود و نسبت به چترهای گرد از قابلیت کنترل و هدایت بیشتری
برخوردار بودند و بالطبع فرود با آنها بسیار آهسته تر و قابل کنترل تر بود. از اواسط دهه ۷۰ ميلادى به بعد
استفاده از اين نوع چتر در بین واحدهای نظامی و ورزشکاران این رشته بسیار معمول گردید و تا به امروز
تغییرات زیادی به جهت افزایش ایمنی و عملکرد به روی این نوع از چترها اعمال شده است.
پیدایش روش پیشرفته آموزشی چتربازی ۸۴۴
أ- روش آموزشی ۴۱ ۴۳۵6 ۸۴66۱6۲۵۲۵۵ از اواخر دهه ۷۰ میلادی توسط Keneth
Coleman ۴۳۵۱6۱5 ابداع گردید و پس از بررسی توسط کارشناسان 5۸لا مورد تائید قرار
گرفت. در اين روش دو نفر مربی, شاگرد چتربازی را در حین سقوط با قرار گرفتن در طرفین ایشان همراهی
مى کنند و شاگرد نیز در حین سقوط مهارتهای فراگرفته شده در طی آموزش را به اجرا می گذارد. این
روش دارای چند مرحله و حداقل شش تا هشت پرش می باشد و در هر مرحله شاگرد و يا هنرجو باید یک
سری از مهارتها را برای مربی به اجرا بگذارد و نمایش دهد.
صفحه 10:
چتربازی سقوط آزاد جهان تا ظهور روش های نوین آموزشی ۸۵۴۴
تاریخچه چتربازی با آندره ژاک شروع می شود. آندره موفق به ساخت چتر نجات در سال ۱۷۹۷ شد. توسعه تکنولوژی نظامی چتربازی
در وضعیت اضطراری روی بالن و هواپیمای در حال پرواز می باشد و بعدها راهی برای [31۳6۳6105 عنوان )راهی برای نجات خدمه هواپیما
.فرستادن سربازان به میدان نبرد شد.مسابقات چتربازی به سال ۱۹۳۰ برمیگردد و در سال ۱۹۵۲ بعنوان یک ورزش بین المللی شناخته شد
تاریخچه چتربازی در ایران
تاریخچه چتربازی در ایران به سال ۱۳۲۵ و پرش سرهنگ محمد علی لوایی از هواپیما باز می گردد. اين شخص بدون آموزش قبلی و با استفاده از چتر
نجات اتوماتیک توانست با موفقیت بر روی زمين فرود آيد. بعد از آن سرهنگ لوایی به فرانسه اعزام شد و در کلاس های آموزش چتربازی شرکتٍ
نمود. شکل گیری نخستین گروه چتربازی ایران به سال ۱۳۲۹ باز می گردد. در آن سال گروهی ۷ نفره جهت شرکت در کلاس های چتر بازی به کشور
فرانسه سفر کرده بودند. بعد از گذراندان دوره های چتربازی نخستین گروه چتربازی ایران در سال ۱۳۳۱ تشکیل شد. آموزش چتربازی در ایران, به
وسیله این اشخاص در سال ۱۳۳۳ شروع شد.
صفحه 11:
متربازی با آندره ژاک شروع ميشود. آندره موفق به
چتر بازی یک عمل آکروباتیک می باشد که بعد از استقرار چتر نجات انجام می شود.تار یخچه
ساخت چتر نجات در سال ۱۷۹۷ شد.
۷ توسعه تکنولوژی نظامی Parachuting به عنوان راهی برای نجات خدمه هواپیما (31۳6۳61/5) در شرایط اضطراری روی بالن و هواپیمای در
حال پرواز می باشد.و بعدها راهی شد برای فرستادن سربازان به میدان نبرد.مسابقات چتربازی برمی گردد به سال ۱۹۳۰و در سال ۱۹۵۲ به عنوان
یک ورزش بین المللی شناخته شد.
صفحه 12:
مسابقات توسط سازمان هوایی ترکیه ترتيب يافته و به صورت کلاسیک و مدرن دسته بندی ميشود.
کلاسیک_-هدف: هدف از پرش فرود آمدن در دایره ای به شعاع ۱۵ سانتیمتر برگزار و امتیاز داده ميشود. بیرون از دایره فرود آمدن نمره منفی
داشته و هر درجه به اندازه ۱۶ سانتیمتر محاسبه ميشود. از ارتفاع ٩۰۰-۱۲۰۰ متری نیز پرش انجام میشود و به صورت گروه چند نفره انجام میشود.
کلاسیک-استیل: پرش استیا از ارتفاع ۲۲۰۰ متری انجام میشود و هدف از آن انجام حرکات آزاد بدون هیچگونه خطا و در کوتاهترین زمان است.
مدرن- اف اس ( پرش فرم استیل): به صورت تیمی (۴ نفره و ۸ نفره) جمعا ۷۲ حرکت مختلف که بصورت قرعه معین میشوند ۵و یا ۶ حرکت را
بصورت ۴ نفره در رتفاع ۳۰۰۰ متری و ۸ نفره در ارتفاع ۴۰۰۰ متری بدون خطا و تعداد دفعات بیشترباید انجام داد. در پرشهای اف اس علاوه بر
فعالیت زیاد هماهنگی در درون گروه اهمیت اساسی دارد.
** مدرن- سی اف ( شکل کانوپی): در تیم چهار نفره حرکات مختلف با قرعه انتخاب مشخص و ۵ الی ۶ حرکت را در ارتفاع ۲۰۰۰ مترى بايد يدون
اشتباه و سربع انجام داد. در پرش سی اف نکته اصلی برای غلبه فعالیت و تلاش زیاد و هماهنگی در درون گروه اهمیت دارد. علاوه بر آن در تیم ۸
نفره از ارتفاع ۲۵۰۰ متری چرخش (از بالاترین قسمت به پایینترین قسمت آمدن) و انجام بیشترین چرخش در زمان مشخص شده امتیاز اصلی
بشمار میرود.
صفحه 13:
** مدرن-اف اس و اس اس (استیل آزاد و هوانوردی): در پرشهای سقوط آزاد و هوانوردی با توجه به تجربه سه ساله به خاطر زیبایی کار بسیار مورد
توجه قرار گرفته است. با ادغام حرکات الزامی ( از قبل معین میشود) و آزاد ( پرش کننده ابداع میکند) از ارتفاع ۴۰۰۰ متری به مدت ۴۵ ثانیه پرش
ه بايد بدون نقص و درست و كامل حركات را انجام دهد. به خاطر اينكه امتياز را داورها ميدهند بسيار سختكيرانه بنظر مى آيد.
دوره هاى آموزش برواز با جتر در كشور ما توسط نيروهاى هوابى.باشكاههاى دانشكاهى و باشكاههاى خصوصى بريا ميشوند.
دوره های آموزش برواز با جتر كه توسط نيروهاى هوايى انجام ميشوند.
دوره اوليه برواز با جتر از بلندى
مدت دوره: ۱۲ روزه. شرکت در این دوره اجباری است.
هزینه دوره: این دوره مجانی است. خوابگاه و غذا نیز توسط نیروی هوایی تامین ميشود.
مکان دوره: مدیریت مرکز آموزشی ای
* مشخصات شرکت کننده
تحصیلات: حداقل دارای تحصیلات دبیرستان یا هنرستان
قد: حداقل ۱۵۵ سانتیمتر و حداکثر ۲ متر
وزن: حداقل ۴۵ کیلو و حداکثر وزن ۱۰۰ کیلوگرم.
متفاضی باید دارای گواهینامه دانشجویی خلبانی پرواز با چتر از بلندی باشد.
صفحه 14:
رای انجام ورزشهای هوایی با ضریب اطمینان اطلاعات هوايى بسيار مهم هشتند. خصوصا برای
انجام برواز با جتر از بلندی اطلاعات بنیادی درباره هوا بسیار ضروری است.
سمت باد و شكل ابرها علائم اوليه مورد نياز براى برواز با جتر هستند. دو عامل ديكر كرما و
رات هوا هستند.
تغييرات هوا: اين تغييرات بصورت قایم هستند. اين نوع تغییرات با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت
در مناطق خاص جغرافیایی از پشت به سمت بلندی آمده و در قسمت ورود و خروج مناطق بصورت
ضربه عمل میکنند.
تغییرات حرارت: بابلا رفتن توده هوای گرم بوجود می آید. اين هوا با سردتر شدن به هوای مه
باعث تغییر مجدد حرارتی و مانع پرواز تبدیل ميشوند. اين نوع تغییرات در مناطق سنگی
کوهستانی . مناطق اسفالت. مناطق جنگلی و مناطق کشت بیشتر از سایر جایها بوجود مى آیند.
صفحه 15:
چترها با توجه به وزن خلبان و نوع پرواز دارای تیپهای مختلف هستند. چتر خلبان با وزن متوسط
نسبت به چتر خلبان سنگین وزن ابعاد کوچکتری دارد. چنرها با توجه به تجربه . نوع عملیات.
آموزشهای انجام شده ۵ نوع مختلف هستند.
لا ساخنمان بال: چتر پرواز از ارتفاع دارای چهار قسمت کانوپی (قبه مانند). طناب ترمز و طناب
آویزان. قسمتیهای حمال . بخش هارنس (نشیمنگاه) است.
کانوپی: فشار هوا درون چتر را تنظیم کرده باعث باقی ماندن در بال میشود و از جنس پارچه
غیرقابل نفوذ در برابر هوا ساخته شده است. کانوپیها بر اساس وزن خلبان و نوع پرواز از تعداد.
۴۰-۶۰ قسمت تشکیل شده که اين قسمتها برای تنظیم فشار از دربچه های مربوط به هم بوجود
آمده اند
صفحه 16:
SESE
O طنایهای آوبزان و ترمز: از جنس بسیار مقاوم و سبک درست شده و براى تحمل خلبان به كانوبى
یرت پراکنده متصل است. طنایهای قسمت جلویی کانوپی و همچنین قسمت عقبی توسط يك
در هم جمع شده اند.طنابهای ترمز (حتی اگر خلبان رهایشان کند جمع نمیشوند) دارای رنگ متفاوت
بوده و پس از عبور از حلقه ها به گیره آخری متصل ميشوند.
لساگیره های نگهدارنده:گیره های نگهدارندهطنابهای قبه را به چتر متصل میکنند و زمانیکه چتر به
روا د فى آيدا در جايشان متحرك هستتده ملاوه برايجاد راعتى دز يزواز لكقدارنده فشاز مستند دز
چترهای ساده تر سرعت دهنده وجود دارند و در برخى اين نگهدارنده ها بطور ثابت به کولون متصل
a
آابخش هارنس: قسمت نشیمنگاه خلبان را تشکیل میدهد. در واقع بخشهای آویزان که دست و پای
خلبان از داخل آن رد میشود. جنس آن با توجه به نوع کاربرد میتواندمتفاوت باشد. برخی نشیمنگاهها
فقط پصورت نگهدارنده صلیب شکل هستند.اینهابرای نگهداشتن قبه چتر و حفظ تعادل وزن خلبان در |
شش بالا مانع ایجاد میکنند. هارنسهای پیشرفته تر دارای گیره های شتاب دهنده . نگهدارنده
خلیان . کیسه هو . قسمت یدک چتر و سایر هستند. همه نشیمنگاهها میتوانند با توجه به بدن خلبان
تتظیم شوند. ۱
صفحه 17:
ورزش پرش با چتر از بلندی . در درجه نخست شبيه برش آزاد با چتر است که به جای هواپیما از یک بلندی. از یک تپه با استفاده از جریان هوا
پرواز ميکنیم. چتر در فضای بالای یک تپه با شیب قرار کیگیرد و پس از دویدن هدایت کننده چتر از هوا پر شده و با هدایت کننده به بالا میرود.
مدت زمان پرواز بستگی به نوع چتر.لوازم همراه و تجربه چترباز میتواند ساعنها و چندین کیلومتر را در بر گیرد. چتر هم یک باله و هم دوباله
(تاندم) میتواند باشد.
نخستین پرش با چتر از بلندی به سالهای ۱۹۴۰ میرسد و تا امروز دچار تحولات بسیاری شده است؛ که سرعت پرواز. افزایش ضریب ایمنی از
ن میباشد. نخستین پرش با چتر از بلندی شبیه پرش آزاد بود. با گذشت زمان بجای مقاوم بودن جتر در مقابل فشار به شكل
و دارای قدرت تحمل و بالابری بیشتر ارتقا یافت. شکل بالهای پرش با چتر از ارتفاع از سال ۱۹۸۰ راحتی در اوج گیری . مانور خوب در
پرواز بیصدا و مناسب به صورت بسیار راحت و قابل استفاده ارتقا پیدا کرده است.
در كشور ما ورزش پرش با چتر از بلندی از اوایل سال ۱۹۹۰ در منطقهاولودنیز فتحیه با کشف قله باباداغی توسط جتربازان خارجى شناخته و
ابتدا در باشكاههاى دانشكاهها به صورت فعال آغاز شد. با توجه به كم هزينه بودن در مقابل ساير ورزشهاى هوايى و در آغوش طبیعت بودن
امروزه مورد توجه و استفاده اکثر مردم قرار گرفته است. ورزش پرش با چتر از بلندی مستلزم یک استعداد خاص با تلاش بيش از حد نيست و
يس از يك آموزش استاندارد بسيار راحت و لذت آور ميباشد. تورك هاوا يوللارى. باشگاههای دانشگاهی و باشگاههای خصوصی در امر آموزش
ين ورزش قعال هستند.
پرش از وسیله پرنده و یا ارتفاع ثابت بوسیله چتر را چتر بازی میگویند.
صفحه 18:
۱- چتربازی اتوماتیک:
در اين نوع چتربازی چترباز دخالتی در باز شدن چتر ندارد و چتر او بوسیله بندی که به بند پیوند معروف است به بدنه بالگرد یا هواپیما و یا هر وسیله
پرنده دیگر وصل می شود و چترباز انجام پرش می کند و این بند باعث بازشدن چتر می شود. ولی در صورتی که چتر دچار انحراف شد و باز نشد چتر
کمکی که در جلوی چترباز است از نوع غیر اتوماتیک است و با دستگیره ای که در روی آن تعبیه شده چترباز می تواند چتر را بنا به اختیار خود
باز کند. از انواع چترهای اتوماتیک می توان به چترهای تی ۱۰ بی -ام سی وان - چترهای ققنوس (تی ۱۰ بی - ام سی وان) اشاره کرد.
۲- چتربازی غیر اتوماتیک(سقوط آزاد):
این نوع چتربازی کاملا عکس اتوماتیک است یعنی چترباز چتر را می پوشد و از ارتفاع مشخص می پرد و در ارتفاع مورد دلخواه خود چتر را بوسیله
پاراشوت باز می کند .از انواع چترهای سقوط آزاد هم می توان به جالبرت - فالکون - مج - پرستو و ... اشاره کرد.
۳- پاراگلایدر:
در این نوع چتربازی فرد یک چتر مخصوص دارد که به آن بال می گویند .فرد پس از استفرار در ار تفاع .بال خود را می پوشد و طبق روشی که آموخته از
زمين كنده مى شود و مى تواند بمدت نسبتا زیادی در آسمان به گشت و گذار بپردازد.
۴- پاراموتور :
این نوع چتربازی دقیقا عين باراگلاندر می باشد بجز اینکه در اين نوع چتربازی یک موتور در پشت صندلی فرد قرار گرفته که نقطه ضعف بال (یعنی از
زمین برخواستن بال که متکی به ارتفاع بوده است) را از بین برده و فرد با پاراموتور می تواند از هر زمینی براحتی نشست و برخاست کند.
صفحه 19:
ل در کل تعام ورزش ها سیب کاهش استرس. افزایش تستسترون در بدن و.. می
شود ولی از خصوصیت های چتربازی میتوان به هیجان زیاد. کاهش فکر و خیال
و ...اشاره تعود.
صفحه 20:
https://mehdinaghdipari.com/articles/educational-skydive-history
https://www.beytoote.com/sport/sport-history/umbrella)-game html
https://saednews.com/fa/post/merfi-vrzsh-chtr_bazi-sqot-azad
https:
lastsecond ir/blog/Asv4-sky-diving-instructors-want-first-timers-to-know
https://www.beytoote.com/sport/sport-history/skydivingy-free)-fall html
صفحه 21: