صفحه 1:
Kay
جرابى مهندسى ارزش 668
دراين باور پوینت» بصورت کوتاه با
دلیل استفاده از مهندسی ارزش
آشنا می شوید
صفحه 2:
عليرغم پیشرفت های بشری» هنوز تمامی ابنای بشر از حداقل های افسانی
222 هوه صنل نیستنه
مشکلات ما در قرن ۲۱
از ۲/۲ میلیارد کودک در جهان ۱
میلیارد در فقر زندگی می کنند.
۷میلیون کودک آب بهداشتی
ندارند
۷ میلیون کودک از هرگونه
تسهیلات بهداشتی بی بهره اند
صفحه 3:
اعتقاد اصلی مهندسی ارزش در نگاه به مسایل:
به هنگام رویارویی با مشکلات اساسی نمی توانیم از همان
سطح تفکری که آن مشکلات را به وجود
آورده ایم .آنها را حل کنیم.
صفحه 4:
راهبرد؟
توسعه و تعالی نیروی انسانی
شرکتهای اپل و 13۳ از یک گاراژ شروع شدند.
سود به هزینه توسعه انسان محور؟
چه قدر از پتانسیلهای انسانی
تحقق بافته است؟
هوشی متوسط برای اخذ مدرک دکتری کفابت دارد
صفحه 5:
ميزان تاثير عوامل مختلف بر هزینههای پروژه ها
صفحه 6:
7 ارزش جه زمانى ايجاد مى شود 1
ال حي ۳ را
28
A ارزش هنكامى ايجاد ميشود كه
خواسته ها تأمین شود —
ایح" ؟ عوععل۱
translate into
WON
کارفرما, \ Ree ازمندیها
کاربرد SiG خواسته ها 9
۱ ce انتظارات سیستم *
الزامات مشاور. طراح *
صفحه 7:
(Value Engineering) .593) مهندسى
© يك تكنيك مدايريتى ساختان يافته
© در جهت كاهش هزينه هاء كاهش زمان اجرا و بهبود كيفيت طرح ها و يروزه هاى
بزرگ. پر هزینه. پر ریسک و تکرار پذیر
© در اعرصد عمرانى و صنعتى دن خارج (قريب +2 سال) و داحل كشون WEY
دسا وردهاى فراوانى داشته ابت
© با برنامه كار دقيق به دنبال كشف كاركردهاى غير ضرورى طرحها و ارائه راهكارهاى
حذف و تعديل آنها با هدف ارتقاء شاخ ارزش است
© شاخص اررزش: مفهومئ جامعتر از صرفا كاهش هزينه اسك
© محور اصلى مهندسى ارزش: هميشه راه بهترى براى انجام كارها وجود دارد.
)> جح
هزیده
<شاخص ارزش
صفحه 8:
مهندسی ارزش چه چیزی نیست؟
# بازنكرى طرح
8 ابزار قربانى كردن کارکردهای طرح
6 نقد عوامل طرح
% ابزار صرف برای کاهش هزینه
صفحه 9:
تاریخچه موفقیت آمیز مهندسی ارزش
۴ استفاده از قطعه یکپارچه
سوراخ کردن قطعه
* نصب قفل
۴ رنگ کردن سطح دیده شونده
کاهش هزینه نهایی: ۷۵/۴ دلار
1600 e125
Fig. 3-7. Motor screens producing identical functions but dif- 4
fering in cost by more than 4 to 1.
صفحه 10:
مهندسی ارزش- گذر از محدودیتها
مهندسی ارزش پروسهای است که ذهن را برای
ارائه ایدههای جدید آماده میکند. این امر با
.شكستن محدودد هاي تحقق مییابد
1 ۳
صفحه 11:
مهندسی ارزش- کیفیت بهتر
مهندسي ارزش اعضاي تیم را به فراسوي آستانههاي
خلاقانهشان هدايت مي كند و بنابراین يکي از روشهاي
.بهبود مدیریت انسانها است
صفحه 12:
مهندسی ارزش- نکاهی جدید
کاربرد نظامند تكنيکهاي شناخته شدهاي که کاركردهاي يك محصول پا خدمت را
شناسايي کرده. ارزش کارکرد را تعیین ميکند و آنرابا حدلقل هزینه لازم فراهم
ميکند. مطلعه مهندسی ارزشن آشینه هوییما
۹ میلیون دلار ۹ میلیون دلار
صفحه 13:
مهندسی ارزش - بزرگراه موان گوانگ جو
+ طرح اولیه قبل از مطالعات مهندسی ارزش:
پل رودخانه «ادوماه مائند پل رودخانه «جی» در نظر گرفته شده بود.
نتیجه یک پل ۷ دهانه ۳۵ متری به طول کل ۲۲۵ متر و ۶۳/۷ میلیون
دلار هژینه بود.
صفحه 14:
مهندسی ارزش- عبور از پارادایم های ذهنی
اين نه نطقه را جكونه مى توان با جهار باره خط به هم متصل کرد؟
صفحه 15:
مهندسی ارزش- بزرگراه موان گوانگ جو
:پیشنهاد تیم مهندسی ارزش
٩ انحراف رودخانه «ادوما» و استفاده از سه دهانه به جای هفت دهانه
© كاهش طول يل از ۲۴۵ متر به ۱۰۵ متر
© هزینه پل ۶/۲ میلیون دلار(معادل ۸۳۴ هزینه اولیه) کاهش یافت.
صفحه 16:
وضعیت پروژه های عمرانی- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (۱۳۷۹)
۶ متوسط عمر پروژه های عمرانی در ایران ۲/۹ سال است
2 تعداد طرح های نیمه تمام کشور ۸۰۰۰ طرح می باشد
۶ ۵۴ درصد از طرح های عمرانی در مرحله اجرا دارای اشکالات طراحی
زیان ناشی از تاخیر در راه اندازی طرح های ملی در سال ۱۳۷۹ معادل
۶۰۰ میلیارد ربال بر آورد شده است
2
صفحه 17:
قوانین مهندسی ارزش در ایران
برنامه توسعه سوم و چهارم و قانون بودجه سالهای ۱۳۸۱و ۱۳۸۲
قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ماده ۶۱- ج- دستگاههای اجرائی موظفند طرحهای عمرانی در دست اجرای خود
پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به منظور ساده سازی و ارزان سازی (با اعمال مهندس ارزش)
ضمن رعایت استانداردهای فنی مورد بازنگری قرار دهند.
قانون برناسه چهارم توسعه اقتصادی, اجتماعسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب
٩/۳۸۳
ماده ۳۱: ب: با هدف افزایش ایمنی بناها و استحکام ساخت و سازهاء نسبت
۰ به ترویج فرهنگ بهسازی و تدوین ضوابط. مقررات و بخشنامههای مورد نیاز با
یه رویکرد و بازدارنده و به کارگیری مصالح و روشهای ساخت نوین اقدام نماید.
ج: ساز و کارهای لازم. به منظور استقرار نظام مدیریت کیفیت و مهندسی ارزش. در
"نیت" پروژههای تملک داراییهای سرمایهای. از سال اول برنامه چهارم. فراهم نماید.
صفحه 18:
قوانین مهندسی ارزش در ابران
بند ه- در اجرای بند (ج) ماده (۶۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی. اجتماعی و
فرهنگی جمهوری اسلامی ایران . دستگاههایاجرایی موظف هستند موضوع
مهندسی ارزش را در کلیه پروژههای اجرایی رعایت و گزارش اقدامات را به
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارائه نمایند.
م02 ث - در اجرای بند (ج) ماده (۶۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی. اجتماعی و
y :3 فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. دستگاههای اجرائی موظفند موضوع مهندسی
ارزش را در پروژه های اجرائی رعایت و گزارش اقدامات خود را به سازمان
“ae مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نمایند.
صفحه 19:
مصوبه اجباری شدن مهندسی ارزش
قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور, تبصره ۲۰:
« ص - در راستای بتد(ج) ماده(۳۱) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی
و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور استقرار نظام مدیریت کیفیت و
مهندسی ارزش در پروژههای تملک دارلیی. سرمایهای» دولت موظف است روش
مهندسی ارزش را در کلیه پروژههای بالای یکصد میلیارد (۱۰۰۰۰۰۰,۰۰۰.۰۰۰)
ريال رعایت نماید.
وه
صفحه 20:
قوانین مهندسی ارزش در ایران
5-5 0
or,
we season لمان مديريت
2 ۳" |
ui - A ge Shas ll يخشتامه به دستكادهاى
oe
مجموعه دستورالعملهاى مطالعات مهندسى ارش در دوره بيش از عمليات اجرا وصاعت
اللاو الا و cians ce
جدول ۱۰۱ اندازه طرحها و پروژهه
اندازه طرح یا پروژه
بيش از 4٠١ ميليارد ريال
وه
صفحه 21:
قوانین مهندسی ارزش در ایران
5-5 0
or,
we season لمان مديريت
ریس سومان
13 SD حار ال ل المي 2)
سس len ut tte
oe
مجموعه دستورالعملهاى مطالعات مهندسى ارش در دوره بيش از عمليات اجرا وصاعت
EE Se eee
جدول ۲-۱ مقاطع زمائى متاسب براى انام خدمات مهندسیارزش
ab Tw] oy [oe
2 ل اغاز اس
Woe یا پروژ وله
صفحه 22:
مهندسی ارزش
0 ۱
لب آزمایش و تایید صلاحیت مجدد
ب آماده سازی نقشه ها ,
د عدم تقيير ميندسى 2
هزينه
زمان مناسب ۱۷/۶
و پتانسیل کاهش هزینه در مهندسی ارزش
صفحه 23:
کجا و چه زمانی از مهندسی ارزش استفاده می شود ؟
وقتی پروژه خاصی آنچنان که باید به فروش نرسد .
وقتی کاهش هزینه اجرای طرح اهمیت داشته باشد.
وقتی سود آوری سیستم مد نظر باشد .
وقتی پروژه ای بر طبق برنامه زمانی پیش نرود .
وقتی یکی ازپارامترها یا هدف های پروژه تحقق پیدا نکند .
2
کت
صفحه 24:
صفحه 25:
مهندسی ارزش: هزینه- فایده
5
طرحهاى راه ايالات
بیانیه سال ۲۰۰۵ وزارت حمل
و نقل امریکا:
«مهندسی ارزش, نقش اساسی در
تبدیل صتمت راه و ترابری افریکا به
صنعت پیشرو در خلاقیت و کنترل
هزینه داشته است»
صفحه 26:
کار کرد قانون باراتو در مهندسی ارزش
صفحه 27:
مهندسی ارزش — توصيه؟
© حل مسئله
۶ هزینه بالا (پروژه های بزرگ)
۶ تکرارپذیری بالا
© فاصله زباد بین طراحی و اجراء . زمان کوتاه طراحی. طرح و ساخت
© ربسك بالا و فرصت زياد
© ييجيدكى بالا (تعدد عوامل)
صفحه 28:
چرا مهندسی ارزش در ایران موثر خواهد بود !1
اتکا به نفت و حساسیت کمتر نسبت به منابع
۲ عدم انگیزه در بهینه کردن طرح ها توسط طراحان
۷ عدم درک کامل : درست و دقیق خواستد ها ود
" اضطرار زمانی و نبود زمان کافی برای تعریف دقیق کار و
انجام طراحی
۷ تخصیص نا مناسب مالی طرح ها
" طولانی بودن زمان اجرای طرح ها
۲ موج جمعیت جوان دهه های ۷۰ و ۸۰
x فاصله زیاد با فن آوری های روز
2
صفحه 29:
مهندسی ارزش - تصیم سازی تیم
صفحه 30:
هم افزابی کار گروهی در مهندسی ارزش
تلاشهای فردی
مهندسین . استفاده کننده کارفرما che \
mY ۹ .۲ ۲ ۰ ۴
تلاش گروهی ۷
a Age
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
تفاوت مهندسی ارزش با مهندسی مجدد یا کنترل مضاعف چیست؟ آیا تفاوتی دارند؟
[آری ! تفاوت فاحشی وجود دارد
بعد از مطالعه قبل از مطالعه
مهندسی مجدد
یا کنترل مضاعف
صفحه 34:
قبل از مطالعه