صفحه 1:
نویسند گان: دارون عجم اوغلو. جیمز.ای.راپینسون 3

صفحه 2:
a a دارون عجماغلو دارون عجماغلو اقتصاددان آمريكايى زاده ‏ و ترکیه از تبار ارمنی است. عجماغلو پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان گالاتاسرای در ۱۹۸۶ در استانبول؛ لیسانس خود را از دانشگاه يورك در بريتانيا و فوق لیسانس خود را در اقتصادسنجى و اقتصاد رياضياتى و پی‌اچدی خود را در ۱۹۹۲ از مدرسه و اقتصاد آندن دریافت کرد. او که اکنون استاد کرسی الیزابت و جیمز کیلین در اقتصاد در ام‌آی‌تی است در زمره ۰ اقتصاددان پراستناد بر اساس 60 است. او در سال ۵ مدال جان بیتز کلارک را برنده شد. جیمز.ای,رابینسون جیمز آلن رابینسون اقتصاددان و انشمند علوم سیاسی بریتانیایی است. او استاد دانشگاه های شیکاگی هاروارد؛ ملبورن؛ کالیفرنیا و برکلی بوده است. از جیمز رابینسون کارهای متعددی در حوزه اقتصاد سیاسی او تاريخ اقتصاد منتشر شده است.

صفحه 3:
پیش درآمد فصل اول: خیلی نزدیک» خیلی متفاوت فصل دوم: نظریه هایی که جواب نمی دهند فصل سوم: توليد فقر و غنا فصل جهارم: تفاوت هاى كوجك و برهه هاى سرنوشت ساز: وزن تاريخ فصل ينجم: من أينده را ديده ام و نتيجه بخش است: رشد تحت سلطه نهادهاى استعمارى فصل ششم: جدایی ۳۱ 1۵ 6 6 ۵ ۵ o فصل هفتم: نقطه عطف فصل هشتم: در سرزمين ما نه: موانع توسعه فصل نهم: توسعه معکوس فصل دهم: پراکندگی رفاه فصل یازدهم: چرخه تکاملی فصل دوازدهم: چرخه شوم فصل سيزدهم: امروزه چرا ملت ها شکست می‌خورند؟ فصل چهاردهم: درهم شکستن قالب

صفحه 4:
ايده اصلى كتاب دارون عجم اوغلو و جیمز.ای.رابینسون با کامل ندانستن تاثیر عوامل جغرافیایی» فرهنكى و يا جهل علت شکست برخی ملت ها را نبود نهادهای فراگیر -نهادهایی که تمام جامعه را در بر می گیرند- می دانند. آن‌ها همچنین بر تاثیر نهادهای سیاسی بر نهادهای اقتصادی تاکید می‌کنند.

صفحه 5:
پیش درآمد در 11 فوریه 2011 حسنی مبارک که برای بیش از سی سال قدرت را در مصر قبضه کرده بود به زیر کشیده شد. سطح متوسطدرامد مردم مصر تقریا 12 درصد درآمد متوسط شهروندان آمریکایی و امی ب زندگی در این کشور ده سال کمتر از آمریکاست. 20 درصد از مردم مصر در فقر شدید به سر می برند. چرا مصر تا این حد فقیرتر از آمریکاست؟ آیا فتر سرنوشت تغییرناپنیر مردم این کشور است پا می توان آن را از بین برد؟ مردم مصر فقدان حقوق سیاسی را علت بنيادین مشکلات اقتصادی خود می دانند؛ از نظر مصریان آن چه آن ها را می دارد دولتی فاسد و ناکار آمد» و جامعه ای است که نمی تواند از استعداد؛ همت؛ خلاقیت و آموخته های مردم بهره بگیرد. آن ها معتقدند تمامی موانع اقتصادی که با آن رو به رو هستند از نحوه اعمال قدرت سیاسی و به انحصار درآوردن آن توسط گروه اندک فرادستان ريشه می گیرد نظریات بیش تر دانشگاهیا جفرافبایی و فرهنگی است. مسئله اصلى آن است كه بدانيم آيا يس از به زير كشيده شدن حسنى مبارک وضعیت مصر تغیبر يافته است؟ و آیا نهایتاً انقلابی که مبارک را سرنگون کرد به ایجاد مجموعه ای از نهادها که ظرفیت ثروتمند ساختن جامعه مصر را داشته باشند انجامید؟ و کارشناسان در مورد علت اصلی فقر در کشورهایی چون مصر علل

صفحه 6:
فصل اول: خیلی نزدیک» خیلی متفاوت 5 سس سس سس نوگالس (۵165ع00) شهری است که زمانی در تاریخ دوپاره شده و قسمتی از آن درآریزونای آمریکا (نوگالس در سنتاکروز) و قسمت دیگرش در مکزیک واقع شده است (نوگالس-سورنا). نوگالس در سنتاکروز شهری است که مردم آن درآمد بالایی دارند و از .۰ 2 نظام‌های پیشرفته و مناسب آموزش و بهداشت بهرهمند هستند. در مقابل درآمد سرانه مردم در نوگالس-سورنا یک‌سوم همشهری‌های سابقشان در آمریکاست؛ در آنجا مردم تحصیلات کمی دارند» نرخ مرگ و میر نوزادان بالاست و وضع راه‌ها و زیرساخت و خدمات حقوقی و امنیتی هیچ تعریفی ندارند. چه چیز دلیل این تفاوت‌های فاحش است؟ ‎ay‏ ‏در جای جای کتاب؛ نویسندگان دو مفهوم کلیدی را معرفی می‌کنند و ۱ = ۱ می‌پروانند:نهادهای اقتصادی و نهادهای سیاسی. نهادهای اقتصادی به ‎[Sea‏ ‏انگیزه‌های افراد برای فعالیت‌های اقتصادی شکل می‌دهند: انگیزه برای تحصیلء پس‌انداز» سرمایه‌گذاری و توآوری. حال» سوال اینجاست که چرا يك جامعه؛ خود نهادهای اقتصادی‌ای را انتخاب می‌کند که مخل پیشرفت آن جامعه است؟ نویسندگان در این کتاب ادعا می کنند که اگرچه نهادهای اقتصادی نقش اساسی در بهره‌سندی یا فقر در یک جامعه دارنده اما ان نهادهای سیاسی هستند که تعیین می‌کنند یک ملت چه نهادهای اقتصادی خواهد داشت. در واقع به شکل پیچیده‌تری؛ ثعامل و کیفیت رابطه نهادهای اقتصادی و نهادهای سیاسی است که به کامیابی یا ناکامی ملل منجر می‌شود.

صفحه 7:

صفحه 8:
فصل سوم: تولید فقر و غنا (Inclusive) S18 slasyi (Extractive) ¢stetiad ‏نهادهاى‎ ۵ نهادهای (اقتصادی) استشماری برای 2 نهادهای فراگیر اقتصادی از حقوق مالکیت استخراج درآمد و ثروت از گروه حفاظت می‌کنند؛ نظام حقوقی بی‌طرفی دارند؛ بزرگی از مردم به نفع یک گروه خدمات و کالاهای عمومی ارائه می‌دهند که کوچک طراحی شده آند. اجازه می‌دهد مردم انواع مبادلات و ‎se ۱‏ قراردادها داشته باشند. همچنین به‌جای مواذ به لحاظ سیاسی اگر فر یک ازنو قرط قراردادها داشته باشند همچنین به‌جای موانع تکثرگرایی و وجود قدرت مرکزی نقض شود. نهاد سیاسی نهادی استثماری محسوب می‌شود. 0 به لحاظ سیاسی نهادهایی که از قدرت ‏مرکزی برخوردارند و تکثرگرا هستند؛ نهادهای فراگیر نامیده می‌شوند. ‏سوال: چرا برخی ملت‌ها نهادهای فراگیر را انتخاب نمی‌کنند؟ ‎

صفحه 9:
فصل چهارم: تفاوت های کوچک و برهه های 3 هی ‎i AG ee Eg‏ سرنوشت‌ساز: وزن تاریخ ‎a‏ یکی دیگر ا یه های اساسی کتاب تأثیر برهه‌های سرنوشت ساز در کنار تفاوت های کوچک بر حرکت کشورها به سمت نهادهای فراگیر و استشماری است. عجم اوغلو معتقد است برهه های سرنوشت ساز است که می تواند نقاط عطفی باشد که ملت ها مسیر خود را تغییر دهند و اينکه مسیر حرکت به چه صورتی شکل میگیرد وابسته به تفاوت های کوچک نهادی است. یکی از مثال های مطرح شده براى اين نظريه شیوع طاعون سیاه در سال 1347 میلادی و تبعات آن بر نظام اقتصادی و سیاسی در جوامع اروپایی است که منجر به تفاوت های زیادی بين ازوپای غربی و شرقی شد.

صفحه 10:
فصل پنجم: من آینده را دیده ام و نتیجه بخش است: رشد تحت سلطه نهادهای استعماری سوال: چرا برخی ملت‌ها نهادهای فراگیر را انتخاب نمی‌کنند؟ ادعای نویسندگان کتاب اين است که حاکمان بسیاری از ملت‌ها در پیشرفت ملتشان نمی‌کنند نه چون نمی‌دانند که چه سیاست‌گزاری مفید است بلکه دقیقا چون می‌فهمند که توسعه آن ملت به سمت نهادهای فراگیر اقتصادی و سیاسی باعث می‌شود که توزیع درآمد و قدرت سیاسی در جامعه متکثر شود و به تضعیف موقعیت سیاسی و اقتصادی آنها بینجامد. در نتیجه در مقابل هر حرکتی به سمت نهادهای فراگیر می‌ایستند.

صفحه 11:
2 انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم و پس از آن نقطه عطفی دگرگون کننده برای تمامی جهان به وجود آورد: آن جوامعی که به شهروندان خود اجازه دادند و در آن ها انگیزه ایجاد کردند تا به سرمایه گذاری در فناوری های نو بپردازند توانستند به سرعت رشد کنند. ولی در گوشه و کنار جهان ملل بسيارى از اين امر باز ماندنديا صريحاً از آن سر باز زدند. آن هایی که تحت نهادهاى سياسى و افتصادى استثمارى بودند فاقد جنين انكيزه هايى بودند. حكومت مطلقه تنها شكل از نهادهاى استثمارى نيست و تنها مانع در مقابل صنعتى شدن نيز نبوده اسث. نهادهاى كثرت كراى سياسى و اقتصادى مستلزم ميزانى از تمركز سياسى هستند تا دولت بتواند نظم و قانون را اعمال كند» حافظ حقوق مالكيت باشد و در مواقع ضرورى با سرمايه كذارى در خدمات عمومى به تشويق فعاليت هاى اقتصادى بيردازند. دليل مقاومت در مقابل تمركز سياسى همان جيزى است كه نظام هاى مطلقه را به ايستادكى در برابر تغييرات وا مى دارد: ترس از اين كه تغيير باعث بازتخصيص قدرت سياسى از كسانى كه امروز حاكمند به افراد و كروه هاى جديد شود. بدين ترتيب همان طور كه حكومت مطلقه حرکت به سمت کثرت گرایی و تغییرات سیاسی را متوقف مى سازد نخبكان سنتى و طوايف حاکم در جوامعی که فاقد دولت متمرکزند نیز چنین نقشی را ایفا می کنند.

صفحه 12:

صفحه 13:
فصل نهم: توسعه معکوس 0 امروزه نابرابری جهانی بدان علت وجود دارد که در قرن های نوزدهم و بیستم برخی ملت ها توانستند حداکثر استفاده را از انقلاب صنعتی و فناوری ها و روش های سازماندهی همراه با آن ببرند. در حالی که دیگران قادر به چنین کاری نبودند. عدم توفیق برخی کشور ها در استفاده از تغییرات فناورانه از نهادهای استشماری آن ها ناشی می شد که خود حاصل رژیم های مطلقه یا فقدان دولت متمرکز بودند. اما در موارد متعدد نهادهای استئماری که پایه و اساس فقر اين ملت ها را شکل می دادند در نتيحه همان فرآيندى كه رشد اروياييان را

صفحه 14:
فصل یازدهم: چرخه تکاملی

صفحه 15:
فصل دوازدهم: چرخه شوم ا همجنين بعدی دیگر و حتی ویرانگرتر از چرخه شوم وجود دارد؛ وقتی نهادهای استثماری در جامعه نابرابری های بزرگ و برای حاکمان ثروت عظیم و قدرت مهارنشده به همراه می آوردند شمار انى كه مشتاق به مبارزه براى در دست گرفتن دولت و اين نهادها هستند بسيار خواهد بود. ب نهادهاى استثمارى نه تنها راه را براى رزيم بعدى كه حتى شكلى استثمارى تر به خود مى كيرندء هموار مى كنندء بلكه همجنين منشاء دركيرى و جنك هاى داخلى مستمر مى شوند. ات يك عامل كليدى در رخدادهايى كه موجب جرخش به سمت نهادهاى فراكير شدء قدرت كرفتن انتلافى گسترده بود که توانست در برابر مطلقه كرايى بايستد و نهادهاى فراكيرتر و كثرت كرا را جايكزين نهادهاى استثمارى سازد.

صفحه 16:
تاريخ مملو از جنبش های اصلاحی است که تسلیم قانون اندک سالاری شدند و بر اثر آن ها مجموعه ای از نهادهای استئماری جای خود را به مجموعه هایی حتی زیان بارتر دادند. ميان انقلاب های سیاسی که با موفقیت راه را بر نهادهای فراگیرتر هموار ساختند و نیز ميان تحولات نهادی تدریجی در آمریکای شمالی؛ در انگلستان قرن نوزدهم و در بوتسوانیای پس از استقلال آن چه مشترک تلفی می شود موفقیت آن ها در توانمندسازی افشار نسبتاً گسترده جامعه است. کثرت گرایی به عنوان هسته سخت نهادهای سیاسی فراگیر: مستلزم توزیع گسترده قدرت سیاسی در جامعه است و اگر قرار است تحول از نهادهایی استثماری آغاز شود که در آن ها قانون اندک سالاری حاکم بوده است» وقوع دگرگونی نیازمند فرآیندی از توانمندسازی است. برای به حرکت درآوردن فرآیند توانمندسازی چه می توان کرد؟ هیچ دستورالعملی برای بنا کردن چنین نهادهایی وجود ندارد اما برخی عوامل وجود دارند که اجرایی شدن مرحله توانمدسازی را محتمل تر می کنند که شامل اين موارد هستند: وجود درجه ای از نظم متمرکز تا جنبش های اجتماعی در حال چالش با رژیم های موجود ناگهان به وضعیت بی قانونی در توجه به برخی نهادهای سیاسی از پیش موجود. که مختصری از کثرت گرایی به وجود آورند تا بدین ترتیب انتلاف های فراگیر بتوانند تشکیل شوند و تداوم بند. و وجود نهادهای مدنی که قادر باشند مطالبات مردم را هماهنگ کنند تا جنبش های اعتراضی به راحتی توسط نخبگان حاکم آ باید توجه داشت که این فرآیند کند است و میزان موفقیت آن تحت شرایط متفاوت به خویی قابل ارزیابی

صفحه 17:
پایان هیتان با تشکر از توجه و همرا هی

39,000 تومان