صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
نمودار سازمانی مدیریت امورمالی دانشگاه علوم پزشکی
مانشاه
دانشگاه
صفحه 4:
#مد بربت امور مالی دارای ۵ اداره به شرح ذیل می باشد
ادایه ن_ظایتو پسلیشعملکرد ما لیلوسید گیسلبق_1
ادايه حسابداریسلبع و تسامپرلعتبارلمفترداییسلبق_ 2
ادایه حسابداریبرسنلیشاغلیرو باز نشستگان 3
ادايه حسابدارىمد يري امول (يسلبق_ 4
ادايه در آمد_5
صفحه 5:
شرح وظایف اداره نظارت و پایش عملکرد مالی (رسیدگی سابق)
رسیدگی به کلیه اسناد هزینه تدارکات
رسیدگی اسناد متفرقه
رسیدگی به چگونگی پرداخت هزینه های ازدواج وفوت بازنشستگان وموظفین وکارکنان رسمی
رسیدگی به هزینه های باز خرید مرخصی بازنشستگان
رسیدگی چگونگی پرداخت هزینه بیمه عمر بابت فوت كاركنان وبازنشستكان و اسناد يرسئلى
الى و تهيه وتلفيق صورت مالی دانشگاه
صفحه 6:
ثبت کلیه در یافتهای دانشگاه وکلیهپرداختها ی قطعی وموقت وامانی و درامدی
ثبت وپرداخت کلیه هزینه های انجام شده اعم از حسابرسی وتملک داراوییهای سرمایه ای ستاد وواحد
های تابعه
ثبت ونگهداری وجوهات سپرده ها وتضمینات و مناقصات ومزایده ها ستاد وواحدهای تابعه
ثبت وطبقه بندی وتلخیص کلیه حسابهای دانشگاه
تهیه وتنظیم صورتحسابهای مالی اعم از جاری وتملک وتهیه عملکرد برنامه های جاری وتملک واختصاصی
صفحه 7:
تسم نما ساب سیکسامیسه کسنیه مور مجموعهدلشتام لها دلششتده ها -معایتهاو بسیملوستزنوشبکه هابسهداشتی
مسیون رودو سییر وس یهیجوت ده 2۱
ata an jase ی[
یمد دیما يسلجا خر نايد :6
تیه امنهار یه ساب اد لیهس ٩
Oe ast ریت یدیا
00000 9
فير سرطني بيه ياحد هاو ايع شر .©
ratte edad da, محييلة
توبات مایا ندیه نشیم 160
9
صفحه 8:
تهیه وتنظیم لیست وپرداخت حقوق کارکنان ستاد
1 کسورات قانونی وارسال فرمهای کسورات بازنشستگی - بیمه خدمات
اتامین اجتمایی وغیره
کسورات کار کنان برای ارسال به مراجع مورد نظر اعم از بانکها
ثبت احکام پرسنلی در رایانه وهمچنین ثبت مابه التفاوتها
به مراجع مانند بانکها
- اداره دارایی
صفحه 9:
شناسائی و ثبت در آمد واحدهای تابعه
وصول و ارسال به خزانه و پیگیری وصول آن از خزانه
توزیع و ارسال اطلاعات آماری در آمد به مدیر مالی
صفحه 10:
تغییر مبنا از نقدی به تعهدی
درابتدای سال 10 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از گذراندن مراحل پایه ای
استقرار نظام نوين مالى موفق شد به جمع استانهای کشور ودانشگاههانی که موفق به
گذراز مبنای نقدی به تعهدی شده بودند بپیوندد وبرای اولین بارگزارش حسابهای خود
( تراز مالی ) وصورت مالی خود را به صورت تعهدی ارائه دهد درادامه کار ودرسالهای
06 موفق به شنلسانی مراکز هزینه واصلاح UALS حسابداری سنوات خود شده
وخود را جزء دانشگاههای برتر دراین عرصه معرفی نماید و با معرفی مربی های
کشوری به دانشگاههای دیگرسبب ارتقای سایر دانشگاه وبروزآوری » اطلاعات آنها شود
با توجه به آنلاین نمودن انبارها وبرقراری ارتباط منطقی بین آنها وشناسانی دارانی ثابت
.غیرمنقول درسطح استان درطول این سالها شدیم
صفحه 11:
اهم فعالیتها
پس از شروع نظام نوین مالی در سال ۱۳۹۰ و مستقل نمودن
۷ واحد تابعه در هرسال مالی حدود ۱۹۰۰۰۰ سند در این
مدیریت تولید و تجمیع و پس از اصلاحات مالی بعنوان تراز
مالی ارائه می شود
صفحه 12:
ادامه اهم فعالیتها
پس از آموزش ۱۹۰ انبار دار واحد تابعه و انتقال اطلاعات آنها
به نرم افزار توسط مربیان نظام نوین مالی داخلی دانشگاه و
همچنین آموزش ۵۸ امین اموال و در مجموع ٩۰ مسئول
حسابداری و کارشناس مالی و ثبت اطلاعات معوق آنها
حسابداری تعهدی به عنوان عملیات اصلی مالی در دستور کار
قرار گرفت
صفحه 13:
۳
ساماندهی تمامی انبارهای دانشگاه
پس از تبدیل اسناد و سیستمی نمودن تمامی انبار های دانشگاه
برای اولین بار این امکان فراهم گردید که در ستاد دانشگاه بتوانیم
تمام موجودی ها را مشاهده و کنترل نمائیم
صفحه 14:
ساماندهی اموال منقول و غیر منقول دانشگاه
بار در طیسللهایسنتهیبه ۱۳۹۲ صويتبردايواز تسمامى ©
دارلثیهایسنقولو غیر منقولسوونگرفته لسنکه در طییین
صورتبسرداییها بب سیایواز لملاکو مستحد اتب طور کامل
شناسائیو بسعنوردارلئیدر دفاتر آشبنگردیدند
صفحه 15:
در شروع فعایت حسابداری تعهدی پس از آموختن فنون
حسابداری تعهدی در دی ماه ۱۳۹۰ به کارشناسان مالی یکصد
و سی هزار سند نقدی ظرف مدت ۳ ماه به تعهدی تبدیل و
پس از ثبت کامل در آمدهای همان سال و اعمال اصلاحات لازم
توسط کارگروه نظام نوین مالی در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ موفق
به ارائه تراز تعهدی برای اولین بار شدیم
صفحه 16:
۳
رعایت استاندارد های حسابداری
هم اینک در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمامی
فرآیندهای مالی منطبق بر استانداردهای حسابداری و آئین
نامه مالی و معاملاتی می باشد و با نگاهی رو به جلو آماده ورود
به فاز دوم نظام نوين مالى كه همان بهاى تمام شده خدمات
مى باشد هستيم
صفحه 17:
هم اینک دارای هدفهای برتر از جمله ت
ن بهاى تمام شده خدمات ارائه شدة
وكنترل هزينه ها هستيم ودربرنامه آينده درسطح كشورى آمادكى هركونه
خدمت درعرصه بودجه ريزى عملياتى را خواهيم داشت.
ازجمله چشم اندازهای پیش رو کنترل هزینه های بهداشتی ودرمانی » ادارى را
دربرنامه خود داریم که با ارائه عملکرد واحدهای تابعه به ریاست محترم دانشگاه
وتعیین میزان بهره وری وسود یا زیان ناشی از فعالیت ها جهت کمک به
تصمیمات جهت مدیریت هزینه ها باشیم ازدیگرچشم اندازها حفظ دارائی های
ثابت (ساختمان وزمینه ) دانشگاه می باشیم که با شروع به مستند نمودن دارائی
ها این اقدام نیزدرآینده مسیرخواهد بود.
صفحه 18:
گزارش صور تبرداری و شناسائی داراتی غیر منقول
- کل املاک شناساتی شده ۱۰۶۸ مورد که تعداد ۱۵۷ مورد دارای
سند مالکیت ومابقی فاقد سندمالکیت هستند.
- ازتعداد کل املاک تعداد ۴۷۳ مورد فاقد دیوارکشی می باشد که
فعلاً امکان تنظیم سند ندارد ( بدلیل عدم دیوارکشی )
- درشهرستان صحنه ۱۷ مورد آماده اخذ سند وجود دارد
- درشهرستان سنقر نیز ۲۲ مورد آماده اخذ تنظیم شده است .
جهنتقشه کشی۱۸۶مورد حومه کرمانشاه طبقلستعلم های-
لنجام شده ۶۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریللن یز به لعتر بسوده لستکه
.فعلانامي شده لست
صفحه 19:
ادامه مستند سازی
- جهت دیوارکشی و مستندسازی ۴۷۳ مورد ذکرشده فاقد حصارکشی
۰ صبرآورد قیمت شده است که درجلسه هیثت امناء
» است وتا این زمان اعلام نتیجه نهائی صورت نگرفته است .
- اززمان ن استقرار نظام نوین مالی ۱۰۶۸ دارائی ثابت غیرمنقول شامل
زمین وساختمان بطور کامل شناساتی شده است ودرادامه اين فرآیند
جهت مستندسازی وقیمت گذاری منطقی دردستورکار قرارگرفته .
- تاهمین زمان ۱۱۸ مورد سند مالکیت جهت واحدهای تابعه وستاد تهیه
شده است وسندهای مالکیت دردست اقدام نیز حدود ۴۰ مورد می باشد.
- حدود ۴۱۲۰۰ متر حصارکشی مورد نیاز املاک دانشگاه است.
صفحه 20:
در حال حاضر با مکانیزه بودن تمامی مراحل عملیات مالی و
وجود ارتباط منطقی بین بخشها و وجود مکانیسم فرآیندی
شاهد پیشرفتها و خروجی های مناسبی از سیستم می باشیم
كه موجب رسيدن به هدف نظام نوين مالى كه همان
گزارشگری عملیاتی و بهره وری . خواهد شد
صفحه 21:
مستقل شدن بیش از ۸۷۰ واحدهای تابعه دانشگاه :
* طیق ماده ۱۰ آئین نامه مللی ومعاملاتی دانشگاه به منظور دستیابی به قیمت تمام
شده خدمات وفعالیت ها و ضرورت اصلاحات نظام مالی بخش سلامت درراستای
استقرار نظام نوین مللی واجرای هلدینگ وشبکه عصبی مللی ودرنتیجه ارتقاء سطح
کنترل داخلی دربخش وارتقاء مستمر کیفیت خدمات وتعللی عملکرد » افزایش
بهره وری ودرنهایت افزایش رضایتمندی آحاد جامعه ۰ موسسه موظف می باشد به
تعداد واحدهای اجرایی خود ؛ عملیات مللی مجزا درقللب واحداجرلیی مستقل ایجاد
نماید. نحوه اداره واحدهای اجرایی مستقل وانجام عملیات مالی ومعاملاتی آن
براساس مفاد لين آیین نامه ولین ماده ودستورالعمل های ابلاغی از سوی رئیس هیات
امناء هیا مقام مجاز از طرف ایشان توسط کمیته فنی وت للی وبودجه موض
مادهم۱۰ اين آیین نامه تهیه شده . صورت می پذیرد .
صفحه 22:
تفویض اختیار
* طبق ماده ۱۱آفین نامه مللی ومعاملاتی دانشگاه رئیس امورمللی واحد اجرایی فردی
است دارای رک دانشگاهی مرتبط با امورمللی که به پیشنهاد مدیرامورمالی
( خزانه دار ) موسسه وتایید وابلاغ معاون پشتیبانی موسسه برای مدت ۴ سال
انتخاب وبه این سمت منصوب می شود .
* بند الف - رئیس امورمالی درواحدهای اجرایی مستقل ۰ عملیات اجرایی مالی
ومعاملاتی را زیر نظر رئیس واحد اجرایی وبا نظارت مدیرامورمللی ( خزانه دار )
موسسه که براساس لین آیین نامه ودستورالعمل های ابلاغی به وی محول می شود
انجام می دهد ودرقبال وظلیف محوله و درحدود اختیارات این آیین نامه ومقررات
دیریط مستول وشخضاً درمراحعه قانوتی وتظارتى ياسخكو خواهد بود.
صفحه 23:
ادامه تفویض اختیار
* ی مه تن امه ملی وی داشکه فله برد ها با
دستور رئیس موسسه یامقامات مجاز از طرف ایشان ودرواحدهای مستقل
با دستور رئیس واحد اجرلئی پس از تامین اعتبار انجام می پذیرد . انواع
پرداخت های موسسه»عبارت است تامین اعتبار انجام می پذیرد . انواع
پرداخت های موسسه . عبارت است از:
۶ ۱- تنخواه گردان ۲- پیش پرداخت ۳- علی الحساب ۴- هزینه ۵- خرید
اموال ماشین آلات» تجهیرات وتملک:دارابی سرفایه ای ۶-سایر
صفحه 24:
۳
ادامه تفویض اختیار
* طبق ماده۴۴آئین نامه مالی ومعاملاتی دانشگاه .مسئولیت
تشخیص وانجام تعهد وتسجیل وحولله به عهده رئیس موسسه
ومقامات مجاز از طرف ايشان ومسئوليت تامين اعتبار و تطبيق
يرداخت با اين آئين نامه به عهده مديرامورمللى ( خزانه دار )
موسسة ومقامات مجاز از طرف ,وى مى ياشدد. مستوليت بهاى
فوق در مورد واحدهاى اجراى مستقل نيز به عهده رئيس واحد
ورئيس امورمالى واحد مى باشد.
صفحه 25:
استقرارنظام نوين مالی
۱
بهای تمام شده خدمات
4
بودجه ريزى عملياتى (بر مبناى عملكرد)
مديريت هزينه و بهره ورى
صفحه 26:
7 ee
پس از استقرارنظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
وشناسائی تمامی مراکز هزینه موجود درچارت سازمانی واحدهای
سازمانی ولینک دادن لن مراکز هزینه به چارت سازمانی وابلاغ ثبت
اسناد هزینه به تفکیک مراکز هزینه وکنترل ونظارت برفرآیند آن
توسط حسابرسان داخلی اداره نظارت وپلیش عملکرد مللی وشرکت
درجلسات کمیته بهای تمام شده جهت تدوین دستورالعمل شاخص
تسهیم برخی هزینه ها .مقدمات ورود به بهای تمام شده فراهم شده
وبا ابلاغ نهائی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مرحله
#وح نظام نوين مالى ورودخواهيم نمود.
صفحه 27:
ردیف عنوان آموزش isha نفر/رساعت مجموع ساعت
1 آموزش مقدماتی ودستورالعمل انبارداری eo aro 9680
6 آموزش مقدماتی حسابداری ودستورالعمل eo or 00
© آموزش استاندارهای حسابداری وستورالعمل ۰ ۰ 50 9 990
6 آموزش حسابداری وکارگاه عملى so ee 98
© آموزش امنای اموالی -دستورالعمل اجرانی 90 ee 9۹9
9 آموزش تکمیلی حسابداران eo aoe ۵9+
1 آموزش درآمد ۰ or 9980
9 آموزش درآمددستورالعمل or eo 990
9 آموزش تدارکات - دستورالعمل or er ووه
جمع كل 60
صفحه 28:
با برگزاری دوره های آموزشی وفراهم شدن نسبی جهت عملیات اجرای
نظام نوین مالی اقدامات زیر انجام شد:
* شرکت درکارگاه های آموزشی وبازدید وتبادل اطلاعات با سایر دانشگاه
ها ومعرفی وتربیت چند نفر از کارشناسان که هم اکنون درسطح مربیان
كشورى نظام نوين مالى هستند
* بازدیدکمیته راهبری دانشگاه از واحدهای تابعه
تشکیل سایت درمجتمع بوستان زیرنظر مدیریت امورمالی جهت
آموزش
* ایجاد پورتال مدیریت امورمالی دانشگاه کرمانشاه
* ارتباط مستمر با مسئولین ومجریان پیاده سازی نظام نوین مالی
روزارت بهداشت ودرمان وشرکت ارائه دهنده نرم افزار نظام نوين مالى
صفحه 29:
۵ اطلاعات پایه جهت حسابداری تعهدی :
- حسابهای دریافتتی
درمورد حسابهای دریافتتی با همکاری کلیه واحدهای دانشگاه میزان مطالبات معوقه
ازکلیه ارگانهای مرتبط ازجمله سازمانهای بیمه گر . بانکها وغیر جمع آوری وبه
عنوان سند افتاحیه سال ٩۰ درسیستم تعهدی فبت شد
- حسابهای پرداختنی :
ذرلين مورد كليه يذهى هاي واحذهاى تابعة يس ار بورسی ده پرستلی ۰ کارانه «
شركتهاى دارويى «تجهيزات يزشكى ٠ ييمانكاران ٠ بازار » لب وبرق وتلفن وساير با
تاييد اشخاص ذيربط ومسئول مللى تهيه وبه عنوان سند افتتاحيه سال 1١ درسيستم
تعهدی 5 “
تهیه چندین جزوه آموزشی درزمینه ثبت های حسابداری ستاد وواحدها . آموزش
بودچه اتفضيلى ٠ « جزوه آموزشی داراییهای ثلبث وراهنمای انبار» نحوه گزارشگیری با
ols les 4),
صفحه 30:
صفحه 31:
* گام اول برای امور مالی آندسته از دانشگاه ها که درسال۸۸ درراستای اجرای حسابداری تعهدی با
استفاده از نرم افزار نظام نوین مالی. اسناد حسابداری نقدی را به تفکیک واحدهای تابعه و ستاد صادر
و صورتهای مالی سال مالی ۱۳۸۸ دانشگاه را تهیه و ارائه کرده اند.
اقدامات لازم در اين مورد:
* مديريت امور مالى اين گروه از دانشگاه ها باید اقدامات ذیل را انجام دهند:
۶ ۱-) بستن موقت مانده حسابها :
* _ مانده حسابهای ایجاد شده در سیستم ناشی از ثبت اسناد حسابداری به روش حسابداری تعهدی
درسال ۱۳۸۸به تفکیک درواحدهای تابعه و ستاد - برای این منظور کافی است درقسمت مدیریت
مالی | بخشدفترداری| بستن مانده حسابها | گزینه "
صورت سیستم بطور خودکار:
مانده حسابهای هزینه و درآمد سال ۱۳۸۸ ر! بطور موقت بسته و مانده حسابهای دائم و کنترلی را به *
امیه/ افتتاحیه موقت " را انتخاب نمود دراین
صفحه 32:
تنس ردمانده حسلبهایس۱۳۸۸(1 (64
.سال مالی ۱۳۸۹ را در سیستم ایجاد ميكند
سند افتتاحیه سال ۱۳۸۹ بطور خودکار و با شماره (۱) در سیستم تولید شده و نمایش داده ميشود. این سند
قابل حذف یا وبرایش نمیباشد
بوسیله اين امكان در نظام نوين مالی این امکان فراهم میشود كه تا نهائی نشدن بستن مانده حسایها.
بطورهمزمان در دو سال مالی ۱۳۸۸و ۱۳۸۹ بتوان استاد حسابداری را صادر نمود
چنانچه درسال مالی ۱۳۸۸سندی صادرشود. برایاصلاح سند افتتاحیه سال ۱۳۸۹ باید گزینه " اختتامیه| افتتاحیه
.موقت" را مجدد فعال نمود. سیستم بطور خودکار سند افتتاحیه را اصلاح میکند
با عنایت به مفاد ماده ۴ آئین نامه مالی و معاملاتی و مهلت شده . بستن مانده حسابهای سال
قبل بايد در مهلت مقر نهائی شود. لذا برای نهائی کردن بستن حسابها در واحدهای تابعه و ستاد و
می بایست پس از | از صحت مانده حسابها و ارسال تمام اسناد حسابداری واحدهای تابعه به
ستاد گزینه " اختتامیه | افتتاحیه نهائی " را فعال نمود. دراین حالت مانده حسابهای سال ۱۳۸۸ بسته
شده و امکان صدور سند حسابداری جدید درسال مالی مذ کور وجود ندارد.
درضمن ساير دانشگاه های علوم پزشکی که با استفاده از نرم افزارهای موجود روش حسابداری
تعهدی را در واحدهای تابعه و ستاد اجراء وصورتهای مالی اساسی سال مالی ۱۳۸۸ را تهیه و ارائه
کرده اند بایستی درگام اول مانده حسابهای دائم و کنترلی خود را دربایان سال ۱۳۸۸ بطور موقت
بسته و با ایجاد سند افتتاحیه مانده حسابها در سال ۱۳۸۹ گامهای بعدی را وفق این برنامه اجرائی
ی کرده و اقدامات لازم به منظور نهادینه کردن روش حسابداری تعهدی در واحدهای تایعه
ار کامل انجام دهند.
صفحه 33:
آقلام جمع آوری شده درکاربرگها توسط امور مالی ستاد کنترل و توسط رئیس مالی *
واحد تابعه و مدیریت مالی ستاد امضاء می شود. بدیهی است تصویر مدارک مثبته
می بایست ضمیمه این اسناد گردد
توجه : برای دقت و سرعت و تسهیل درانجام کار پیشنهاد می شود ایجاد اطلاعات پایه و
تکمیل سندهای فوق در ستاد و بصورت متمرکز و مدیریت شده توسط کارشناسان خبره
ستاد انجام گردد.
در صورت استفاده از ترم افزار نظام نوین مالی تحوه ثبت مائده حسایهای مذکور
بشرح ذیل می باشد:
اقلام بدهکاران و بستانکاران
اقلام مندرج در کاربرگ های فوق باید در نرم افزار ستاد و هر واحد تابعه جداگانه درج
شود برای این منظور مانده حسابهای مذکور باید در قسمت مدیریت مالی ابخش
دفترداری /اطلاعات ابتدای دوره با توجه به ماهیت آن ( دارائی جاری؛ بدهی
ثبت و نهايتاً برای صدور سند حسابداری آن گزینه "تکمیل سند
" را فعال نمود. سند حسابداری صادره پس از کنترلهای لازم بایدنهانی شود.
صفحه 34:
*_برای این منظور باید مانده حساب بدهکاران» بستانکاران . موجودی WS اموال ... در پایان سال
۸ بطور جداگانه در واحدهای تاپعه و ستاد شناسائی و بترتیب ذیل برای انها سند حسابداری
صادر شود: (بدیهی است به منظور تجدید ارائه مانده های اول دوره در صورتهای مالی ۱۳۸۹ طرف
حسابهای اقلام مذکورحساب خالص دارائیها کدهای ۵۰۰۱۰۳ یا ۵۰۰۲۰۲ می باشد)
سند حسابداری مربوط به مانده بدهی یا طلب واحد تابعه و ستاد براساس مدارک مثبته طبق کارپرگ
پیوست (۵) و کاربرگ پیوست (ع)
سند حسایداری موجودیکالای بتدای دوره (لیست انبار كردائى بايان سال 188 كه قيمت كذارى
شده (ath
سند حسابداری اموال ابتدای دوره (لیست صورتبرداری شده اموال در پایان سال ۱۳۸۸ که قیمت
گذاری شده باشد)
استاد حسابداری مربوطه به هزینههای تعلق گرفته پرداخت نشده (مانند کارانه سه ماهه آخر سال
... ۱۳۸۸ پرستل یا هزینه های آب. برق و تلفن و .. ): ذخيره سنوات خدمت و
صفحه 35:
درج كد محلى كالا در نرم افزار (در قسمت مد. کالاو خدمات | نگهداری کالا | *
اطلاعات يايه / معرفى كد محلى كالا ) از روى لیست انبارگردانی
درج مقدار/ تعداد كالا در سيستم ( در قسمت مديريت كالا و خدمات / نكهدارى
كالا رسيد كالا / ایجاد سوابق كالا ) از روى ليست انباركردانى
نرخ گذاری لیست کالا درسیستم (درقسمت مدیریت مالی| حسابداری کالا و اموال/ *
قیمت گذاری کالا | رسید ابتدای دوره) از روى ليست انباركردانى ( درصورت
نداشتن نرخ . آخرین نرخ خریدیا نرخ مشابه یا نرخ کارشناسی)
صدور سند حسابداری خودکار رسید ابتدای دوره (درقسمت مدیریت مالی/ *
حسابداری کالا و اموال اصدور اسناد حسابداری / رسید های آماده ثبت)
شاهده و تائيد سد ابداری صادره (درقسمت مدیریت مالی/ تنظیم اسناد حسابداری/ *
تائید پیش نویس اسناد) سپس نهائی کردن سند مذكور
ايش كالا و معرفی کالای جدید فقط در نرم افزار ستاد امکان پذیر می باشد .
صفحه 36:
ابتدای دوره :
* درج مشخصات اموال صورت برداری شده طبق کاربرگ مربوطه درسیستم ازمنوی :
( مد يريسم ل حسابدارىك للا لممول|ق خدماتا كار تامو [لمول لليتلودويه) *
صدور سند حسابدارى خودكار براى اموال وارد شده درسيستم از منوى :
(مد يريت مالى / حسابدارى كالاء اموال و خدمات | صدوراسناد حسابداری | سوایق
دارائى ها)
. سند حسابدارى صادره به بخش رسيدكى ارسال مى شود *
لیست اموالی که وارد شده است ازمنوی ذیل قابل مشاهده می باشد: ۰
مدیریت مالی | حسابداری کالاء اموال و خدمات/ گزارش های اموال | لیست کل
اموال
* توجه :بدليل حجم بالاى تعداد اموال بهتر است يس از وارد كردن تمام اموال و كنترل اقلام
وارد شده در سيستم نسبت به صدور سند حسابدارى آن بطور يكجا اقدام شود.
مهم : اقلام مندرج در كاربرك هاى فوق بايد در نرم افزار امور مالى ستاد و هر واحد
صفحه 37:
كام سو
: استقرار تشكيلات جديد و تغيير رويكرد و تنظيم تفاهم نامه تخصيص اعتبار *
باتوجه به تهاديته شدن اجراى حسابدارى تعهدى در واحدهاى تابمه و ستاد به منظور اقدامات أوليه
جهت دستيابى به قيمت تمام شده خدمات ارائه شده ضرورى است فهرست حسابها و مراكز هزینه
درسازمان مركزى و واحدهاى تابعه يكسان و يكنواخت باشند ليكن بايد سيستمهاى مالى هر يك از
واحدها به صورت مستقل فعاليت نمايند. بطوريكه اسناد حسابدارى مربوط به فعاليتهاى واحدهاى
تابعه طی دوره مالی و در زمان وقوع رویداد. در نظام نوین مالی واحد ذیربط ثبت شود. در اين صورت.
لطلاعات ثبت شده در سیستم مکانیزه حسابداری هر واحد شامل اطلاعات مالی مربوظه به فمالیتهای.
همان واحد خواهد بود. اما میبایست اسناد حسایداری واحدهای تابعه بطور خودکار و لحظهای برای
مورمالی ستاد ارسال گردند تا پس از بررسیهای لازم و اطمینان از صحت أنها طى سند حسابدارى
جداگانه با سرفصلهای تفکیک شده یا تجمیعی. در نرم افزار نظام نوین مالی ستاد بطور خودکار ثبت
گردد. در اين زمان؛ اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری مالی ستاد به تفکیک شامل فعالیتهای
اختصاصی ستاد و فعالیتیهای کل دانشگاه خواهد بود و براساس آن گزارشهای مالی مورد نیاز از
سیستم قابل استخراج میباشد. لذا ضروری است رویکرد دانشگاه از پرداخت و تسویه تنخواه
پرداختی به واحدهای عملیاتی (تابعه) به تنظیم تفاهم نامه بین ستاد و واحدهای تابعه
جهت تخصیص اعتبار در ابتدای سال مالی تغییر يافته و امین اعتبار قبل از خرج و در
صفحه 38:
مراکز هزینه به واحدهای عملیاتی ازجمله انبار جهت اطلاع و استفاده در ۶
سا CF eyes oes
دی روکد امور ملی ستاد از شبوه پرداعت
اعتبار " به واحدهای تابعه از طریق تنظیم تفاهم نامه تخصیص اعتبار. برای اين
منظور فرم متحدالشکلی ازطرف وزارت متبوع تدوین گشته و درسایت دفتر برنامه
ریزی منابع مالی و بودجه بودجه قرار گرفته است ضمنا واحدهای تابعه میتوانند با
.فرم درخواست وجه اعتبار (نمونه پیوست) از ستاد درخواست وجه نمایند
استقرار تشکیلات مورد نیاز جهت اجرای حسابداری تعهدی درامورمالی (اداره *
حسابداری منابع و تامین اعتبار - اداره حسابداری کالاء اموال و خدمات - اداره
بررسی و نظارت مالی - اداره پرداختهای پرسنلی ) تا زمان تصویب با صدور ابلاغ
صفحه 39:
در تشکیلات مورد نیاز انجام فعالیتها و فرآیندهای همگن با توجه به زمان وقوع و لزوم
رعایت فرض تعهدی یک اداره را تشکیل میدهند. بطوریکه کلیه امور مربوط به جمعآوری:
طبقه بندی وثبت رویدادهای مالی به تفکیک تامین اعتبار و پرداختهای نقدی در اداره
حسابداری منابع و تامین اعتبار و اقلام خریداری و تحویلی به انبارها و شناسائی تعهدات
هزینهای و سرمایهای و دراداره حسابداری کال آموال و خدمات انجام م كيرد
رسیدگی به اسناد حسابداری ستاد و نظارت مالی برعمليات واحدهای تابعه نیز دراداره
بررسی و نظارت مالی انجام می گیرد . محاسبه حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان نیز
درحسابداری پرسنلی ضورت میگیرد. اقدامات مربوط به محاسبات قیمت تنام شده
خدمات ارائه شده و تهیه و تنظیم انواع گزارشهای مدیریتی در حوزه معاونت حسابداری
مدیریت صورت میگیرد.
نکته مهم : برای اجرای حسابداری تعهدی با توجه به فرآیندی شدن عملیات و فرض
تعهدی بازنگری درتشکیلات امور مالی و تفکیک وظایف اجتناب ناپذیر است .
ی تعهدی عملیات حسابداری واحدهای تابعه درواحدهای تابعه بطور کامل صورت
ریق نرم افزار به اداره بررسی و نظارت مالی ستاد جهت کنترل ارسال می گردد
صفحه 40:
گام چهارم : ثبت گردش موجودی کالا درنرم افزارنظام نوین مالی *
* با توجه به
روش رت و يه منظور تسريع در طبقة بتدى و لبت كالآى وت
انبار (اعم ازخرید یا...) درحسابها تحت عنوان موجودی کالا و متعاقبا ثبت مصرف آنها به
تفکیک سرفصل هزینه و مراکز هزینه و همچنین افزایش کنترلهای داخلی ضروری است آمار و
اطلاعات گردش کالا توسط مسئولین مربوطه درنرم افزار نظام نوين مالی ثبت شود برای اين
منظور میبایست:
.تعداد/ مقدار کالای خریداری شده در سیستم درج و قیمت گذاری گردد ۶
قیمت گذاری کالا باید توسط کارپرداز (نه اباردار) صورت گیرد. برای قیمت گذاری کالای . *
خریداری و تحویلی به انبارها می بایست علاوه بر نرخ خرید (فاکتور) سایر هزینه ها از جمله
.عوارض قانونی. حمل و نقل به قیمت خرید اضافه شود
صدور اسناد حسابداری خرید کالا بصورت خودکار صورت گرفته و در مقابل بدهکار شدن حساب *
.موجودی کالا به تفکیک طبقات کالاء حساب کنترل خرید (کد۳۰۹۹۰۱ ) بستانکار می شود
تعداد/ مقدلمکالای مصرف شده (حواله های مصرف) میبایست با مشخص کردن تحویل گیرنده
صفحه 41:
گذاری و صدور اسناد حسابداری حوالهها بصورت خودکار بوده و ارزشیابی کالای
.مصرف شده به روش فایفو می باشد
* توجه : برای سرعت در ورود اطلاعات در نرم افزار توصیه می شود کد محلی کالا در
سیستم تعریف شده و هنگام ورود اطلاعات کالا مورد استفاده قرار گیرد.
جزئیات ثبت گردش موجودی کال در نرمافزار نظام نوین مالی بشرح ذیل می باشد:
* ۱) تحویل کالا به انبار توسط کارپرداز :
درج مقدار/ تعداد کالا توسط انبار دار (مدیریت کالا و خدمات / نگهداری کال *
رسي کالا ارسید خری
نرخگذاری رسید کالا توسط کارپرداز (مدیریت کالا و خدمات / خرید کالا | نرخ
گذاری ارسید خرید)
صدورسند حسابداری خودکار رسید قیمتگذاری شده (مدیریت مالی/ حسابداری کالاو *
اموال/ صیهور اسناد حسابداری/ رسید های آماده ثبت)
صفحه 42:
ماه وتا سند تخا بدارى esta (مذیریت مالی | فنظرم استاد ۶
حسابداری /تائید پیش نویس اسناد»
رسیدگی و نهائی کردن سند مذکور و ارسال آن به واحد بالادستی در صورت لزوم
* ۲) مصرف ( تحویل ) کالا از انار :
درج تعداد/ مقدا رکالای خارج شده از انبارتوسط انبار دار( مدیریت کالاو خدمات | *
نگهداری کالا حواله مصرف)
.در صورت کافی بودن موجودی کالا اطلاعات در سیستم ذخیره میگردد
با توجه به تولید سند حسابداری خودکارحواله ها : سند مربوطه در قسمت :
مدیریت مالی | رسیدگی اسنادا کنترل اسناد حسابداری, قابل مشاهده و
.بررسی می باشد
نهائی کردن سند مذکور و ارسال آن به واحد بالادستی در صورت لزوم
صفحه 43:
. گام پنجم نرعایت اصول و مفروضات حسابداری و دستورالعمل های نظام نوین مالی *
* گام پنجم نرعایت اصول و مفروضات حسابداری و دستورالعمل های نظام نوین مالی درخصوص
تشخیص حسابها برای صدور استاد حسابداری به روش تعهدی
* رعایت نکات ذبل در هنگام سفور اسنله حسابناری در واحدهای تبعه و ستاد ضروری است
مفروضات حسابدلری ( فرض دوره مالی؛ ...)۶
اصول و مبانى حسابدارى تمهدى ( اصل قيمت تمام شده اصل تحقق درآمد) ۰
رویه های حسابداری ( روش ارزشیابی کالای مصرف شده )
تامین لعتبار قبل از خرج و صدور سند حسابداری تامین اعتبار بطور خودکار
تفکیک اقلام هزینه ای از موجودی WS
استفاده از سرفصل موجودی کالا برای اقلام خریداری شده و تحویلی به انبار ها
صدور اسناد حسابداری برای حواله های صادره
استفاده از حساب رابط برای ثبت عملیات فیمابین ستاد و واحدهای تابعه حسب مور *
ثبت خلاصه سند ماهانه در دفاتر رسمی (در ستاد و واحدهای تابعه بصورت جداگانه ) ۰
اری نهائی شده واحدهای تابعه به ستاد در مقاطع مشخص وتوافق شده با ستاد
صفحه 44:
بخ استقرار نظام نوبن مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
شسناسائیدارلنیهاین_ابته نقولوغیرمنقولدلنشگاه وثبتبه ٩7
عنولندارلئیدوتراز ماسلی
شسناسائی وجودی_مامی|نارهاودانشگام وساماندهیورود -6
وخروج ۳ اقا یت انیتورب نگ موجوود ره رلحظه اززمان
۳- اصلاح حسابهای سنوات گذشته
ييوند داهم نحسابهاى ودجه لىوبه P-L
ه- بالابردن ميزان اطلاعات كارشناسان مالى وانبارداران وامناى
امول
صفحه 45:
یج استقرار نظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
فرليندئنمودنتمامىئ فعا لیتهایما وهمکانیزه بومرآنها ٩-
عم لستانداردهایحسابداریدرروش ما دلنشگام -6
لینکدادن|طاهانتما یموجود به نرم لفزار دلشورد جهت- 9
ارلثه گزایشات
لمکانارلنه صورتسود وزیاندرکمترییمانممکن"(10)
ا و ولموا له حسابداریجهنک نترلهای-101
خشرمد یریتک | لامخدمات ۱
صفحه 46:
فنایج استقرار نظام نوین مالی دردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
لمكاز| ياه صويشها لى- ©0)
فرلهم نموه نش رليط جهتورود به مبحئقيمتقمام شده خدمات- ©)
ny Kal إن برهاوداروئىجهتجبرلنك مبوههاىداروئى- ”06
فرلهم شد زمقدماتجه تحسابرسىلخلىوبريسئتراز مالى- ©0
قابليئرلئه كزايشاتفسبتهاوها لوجيك مكبه تصميمات- ©0)
مديريت
صفحه 47:
۳
کمیته درآمد وهزینه در آمد (عملکره
* ازابتدای سال ۱۳۹۱ کمیته ای متشکل از ۱۴ نفر کارشناس مالی
وکارشناس درآمد با ابلاغ رسمی از ریاست دانشگاه با مراجعه مستقیم به
واحدهای درآمد تمام سعی خود را درجهت تعیین وشناسایی میزان
سودوزیان وارلته راهکارهای مناسب جهت افزایش میزان درآمد وکاهش
هزینه های عمومی با مراجعه به تمامی بیمارستانها درسطح استان
وشبکه های بهداشت ودرمان انجام شده است وهم اینک با ابلاغ های
آماده پایش درآمد هزینه سال ۱۳۹۳ می باشند
صفحه 48:
* با توجه به تفییر مبنای حسابداری از نقدی به تعهدی دربخش طرحهای عمرلنی نیز
تغییراتی به شرح ذیل صورت گرفته است .
© ارلثه صورت وصعت تاد شده توسط مدیریت عمرلنی دانشگاه به مدبریت مللی <
پرداخت ( با دستور رئیس دانشگاه)
* _پس ازدستورمدیرمالی و بررسی توسط کارشناس مربوطه سند هزینه نقدى ثبت مى
گردد که کسورات قانینی صورت وضعیت شامل مالیات - بیمه - سپرده
وپیش پرداخت یا علی الحساب درسند هزینه لحاظ می گردد وبرای تائید مدارک
پیوست و سند هزینه به اداره نظارت پلیش عملکرد وثبت درسیستم حسابداری تعهدی
به اداره حسابداری منابع وتامین اعتبار ارجاع می گرددوسپس مجددآبه اداره نظارت
جهتتالید سیستمی درسیستم تعهدی می رود وپس از آن مدیریت مللی مجوز صدور
صفحه 49:
۳
ضبانتتاهد
۱ تعریف ضمانتنامه :
« ضمانتنامه بانکی تعهد غیرقابل برگشت یک بانک به پرداخت وجه مورد ضمانت
درصورت عدم ایفای قرارداد توسط یک شخص ثالث
-انوام ضمانتنامه دردانشگاه علوم پزشگی گرمانشاه:
ضمنانتنامه حسن اجرای تعهدات
ضمانت شرکت درمناقصه یا مزایده
ضمانتنامه پیش پرداخت
صفحه 50:
دردانشكاه علوم يزشكى براى خرهد ها فروش اموال خود از طرمق مزايده وبراى اجراى يروث هلى خود از طريتق
مناقصه عمل می نملید رای لين منظور مرلتب از طرهق روزنامه كثيرالانشار از اشخاص حفيقى وحقوقى دعوت به
عمل مى أورد سيس بيشنهادت درياقت شده ويس از بررسى بيشنهاداتى كه داراى قيمت بهترى هستند برنده
اول مشخص كرديده ودرصورت انصراف برنده أول ازنفرات بدى دعوت بعمل مى آيد اشخاص شرکت کننده
درمناقصه بایستی ضمانتنامه ای تحت عنوان ضمانتنامه شرکت درمناقصه به کارفرما تسلیم نماید تا درصورت عدم
انجام تعهد به نفع کارقرما ضبط گردد.
پس از انعقاد قرارداد وامضاءلن توسط کارفرما وپیمانکار بايد ضمانتنامه ای تحت عنوان ضمانتنامه حسن اجرای
تعهدات که معمولاً 74۵ کل مبلغ قرارداد می باشد تحویل کارفرما گردد که این ضمانتنامه درضورت عدم انجام
تعهد توسط کارفرما ضیط گردیده تا جبران خسارت شود پیمانکاردرازای در پرداخت که معمولاً ین
۰ تا۲۵ درصد مبلغ قرارداد می باشد باید ضمانتنامه ای تحت عنوان نامه پیش پرداخت تسلیم کارفرما
نماید که این ضمانتنامه های فوق الذکر بنابر ضرورت تمدید تقلیل ضبط ویا ابطال می گردند.
- سپرده حسن انجام کار
طبق شرایط عمومی پیمان قراردادهای پیمانکاری مدیریت مللی دانشگاه . از هرپرداخت به میزان ۸۱۰ تحت عنوان
سپرده حسن انجام کار کسر گردیده ودربلنک سپرده نزد دانشگاه نگه داری می گردد. ودرنهلیت درصورت رضایت
پمانکار طی دو مرحله تحویل موقت وتحویل قطعی به پیمانکار مسترد می گردد.
صفحه 51:
ارزش ریالی ضمانتنامه های موجود
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
مبالغ به ( ريال )
0 ضمانتنامه حسن اجراى تعهدات 66/606/866/008
e ضمنانتنامه پیش پرداخت. 222-۱6
69/016/660
صفحه 52:
مکانیزه نمودن ارائه خدمات مالی
درراستای کاهش مراجعات همکاران و بازنشستگان دانشگاه علوم
پزشکی جهت دریافت فیش حقوقی . صدور فیش های ذکرشده
توسط سایت دانشگاه امکان پذیر وقابل رویت می باشد .
صفحه 53:
