کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

چطور تست کاربرد‌پذیری کم هزینه بگیریم

صفحه 1:
CES SR BY van ‏کم هز بنه بگیریم‎

صفحه 2:
Steve Krug ROCKET SERGENY ES EASY ۱ Steve Krug

صفحه 3:
01110000 pes ‏کاربر دبذیری اقدام نمی کنند؟‎ لك

صفحه 4:
یا تیف ی ی ‎Ce de ere tne)‏ .نویس باشید

صفحه 5:
000 al ‏را‎

صفحه 6:
فقط جهار كلمه كافيست از يسش بر مىآبيد

صفحه 7:
سس ار ‎eRe‏ ‏دارند در اين تستها قرار نيست حِيرَى را ثابت كنيم بلكه تنها قصدمان بهبود سايت و اسانتر كردن ‎jl esta!‏ ا ل

صفحه 8:
. همه سايت ها ايرادهايى را در خود دارند . اغلب اوقات ابرادهاى حجدى به 0 00 مى شوند . نگاه کردن به کاربر سایت و دیدن رفتارش از ا 0ت

صفحه 9:
اکر انجام تست های کاربر دپذیری اينقدر مهم است يس جرا هيج شركت و نهادی انجامش نمی‌دهد؟

صفحه 10:
۱ زیرا با اهمیت آن آشنا نیستند و تجربه ای در اين زمينه ندارند ". اغلبء برنامه تيم هاى برنامه نويسى بسيار فشرده است و احساس مى شود وقت براى انجام اين كار وحجود ندارد ۳ طراحان دوست ندارند کار نیمه تمام را به کسی نشان دهند

صفحه 11:
قانون اول پل لس ۱ تنها يك نيمه روز در هر ماه همین کافیست

صفحه 12:
۱ کوتاه باشد و قبل از نهار تمام شود م. تنها تست كرفتن از "ا نفر در هر نوبت كافيست ۳. با این شیوه تست گرفتن تقریباً یک ماه زمان براى برطرف كردن ايرادها در اختيار تيم است

صفحه 13:
نرم افزار ‎Camstudio‏ ‏نرم افزار ‎NetMeeting‏ ‏هدیه به داوطلب ‎Ho‏ هزار تومان (کرک شده موجود است) ‏رایگان ‏رایگان ‏۰ هزار تومان به همراه ماگ و یا گیفت کارت ‎ ‎

صفحه 14:
سه دلیل طراحان و توسعه‌دهند گانی که مایل نیستند در مراحل طراحی» تست بگیرند: ۱ سایت هنوز کار نمی‌کند. چرا تست بگیریم؟ ۲ طراحی هنوز تمام نشده و کثیف و نامرتب است ۱

صفحه 15:
كك الا ‎ROCF‏ 0[ ميكيريم ولى اكر تمام نشده همجنان بر روى طرح تا تست ميكيرم * شيوه درست - اكّر در حال انجام كار بر روى طرح هستيم بايد همين لحظه تست كرفتن را شروع

صفحه 16:
قانون دوم تست گرفتن را هر جه زودتر ‎ob Ba‏ ا تا

صفحه 17:
۱ سایت خودمان 9

صفحه 18:
تست ام مه وو ‎SS‏ ‏آعامی كله ماه ‎information‏ میا ‏* در تست كرفتن طرح روى كاغذ بيرسيد: ‎ ‎1

صفحه 19:
| es ‘Main Headline (D1) Soa m= m= Guide Feature (h2) one — ‏تسه‎ | ‏ی‎ Link (3) BS eee برای تست وایرفریم بپرسید: فلان قابلیت کجای طرح قرار گرفته؟ لطفا برام پیداش کن

صفحه 20:
* سعى كنيد كسى را انتخاب كنيد كه از كّروه كاربرانى باشد که از سایت شما با مشابه سابت شما استفاده

صفحه 21:
بت سعی کنید داوطلبانی مشابه به کاربران سایت خود را انتخاب کنید ولی در انتخاب» حساسیت به خرج ندهید

صفحه 22:
. اكثر مشكلات بزرك با تست كرفتن از «ا نفر نمایان می شود . يبدا كردن سه نفر راحت تر است . زمان كمترى از شما گرفته مى شود . هزينه كمترى مى يردازيد

صفحه 23:
* ما بايد نقش بارى دهنده را بازى كنيم کاربر را هدا ۳ - همائند يك روانشناس: افكار كاربر را به كلمات تبديل كنيد So, what would you do next?

صفحه 24:
چطور اهداف تست را مشخص کنیم . مواردى را كه مهم است بادداشت كنيد 5 با تيم تان در مورد اتها بحث كنيد و مهمترين ها را اتتخاب كنيد . براى اهداف ستاريو بنويسيد . سناريو را بر روى كاغذ يرينت كنيد

صفحه 25:
SBT and خوش آمد ككويى خواندن اهداف از روى كاغذ جند سوال ساده در مورد سابقه كار با كامييوتر كارير بررسى صفحه اول سايت تست كرفتن از اهداف تعيين شده متوقف كردن كاربر و سوال از دوستان برنامه نويس و طراح در اتاق دیگر نت بردارى» ريست كردن مروركر و نرم افزارها و آماده ‎ACS Re cd‏ سس

صفحه 26:
10 هیچگاه نظر کاربر را در مورد طراحی نپرسید تنها از او بخواهید برای شما بگوید كه از طرح جه مى فهمد و يا انتظار دارد در طرح جه يبيند.

صفحه 27:
وظیفه های مهم ما 00 Sk Se aCe ed راهنماییشان نکنید(سوالشان را با سوال جواب دهید) عباراتى كه كاربر ميكويد را تكرار كنيد تا مطمئن شويد منظورشان را فهميده ايد 0 مداخله نكنيد ترغيب كنيد كه به صحبت ادامه دهند به حقوق کاربران احترام بگذارید اجازه ندهيد كاريبر از مسير درست خارج شده و وقت تلف كند

صفحه 28:
قانون چهارم و تال ۱ ۱

صفحه 29:
جرا همه را دعوت کنیم * اعضاى تيم تادر عمل تست را نبينندء ارزرشس كار را درك نمى كنند ‎٠‏ هر جقدر تعداد افراد بيشتر باشدء تاثير

صفحه 30:
راخ ۱ خم سه ایرادی که به نظرشان به چشم آمده است را یادداشت کنند و به شما تحویل دهند اكّر سوالى دارند به شما برسائند (در حين تست) از خودشان يذيرايى كنند در جلسه بررسى شركت كنند

صفحه 31:
قانون پنجم مهمترين و حادترين ابرادهاى سایت را انتخاب کنید و بر روی آنها كار كنيد

صفحه 32:
ا ل ا ل ا ا لا 10 تست حضور داشته اند هر عضو سه ايرادى را كه به نظرش مهم اومده 55-5 ‎NO et‏ ل و رفع آن مشكلات را بررسى كنيد ‏موردى را حذف نكنيد ‎CONF Ae err eae ENC Be Ler Neer BS

صفحه 33:
قانون شم برای رفع مشکل آن ترفندی را ۶ قيم مى كيرد

صفحه 34:
جرا اعضا در مقابل تغیبرات ساده و سریع مقاوت می کنند اكّر قرار است انجامش دهيم يس درست انجامش دهيم ایراد خیلی جدیست. راه حل سریع و آسان برایش ان قرار است سایت تغییرات اساسی داشته باشد پس الان كارى انجام ندهيم بهتر است 31 ‏0ن ل ا ا ا‎ Nye] ‏خوبی نداریم‎ در حال حاضر وقت کافی برای انجامش نداریم

صفحه 35:
دريافت كتاب ها و نرم افزارها http://wdsg.ir/usability-boo http://wdsg.ir/camtasia-stu Contact info: https://plus.google.com/u/0/103026222158064715137/ http://facebook.com/abdolali http://twitter.com/amir_abbas http://www.wedesign.ir/ aa.

چطور تست کاربردپذیری کم هزینه بگیریم 1 Steve Krug 2 چرا افراد ،شخص ًا برای انجام تست‌های کاربردپذیری اقدام نمی‌کنند؟ 3 زیرا تصور بر این است که افراد مبتدی نمی‌توانند تست کاربردپذیری بگیرند برای انجام تست کاربردپذیری الزم نیست حتم ًا متخصص ،طراح و یا برنامه .نویس باشید 4 اگر بودجه الزم را در اختیار دارید ،حتم ًا یک فرد متخصص در زمینه کاربردپذیری را استخدام کنید 5 فقط چهار کلمه کافیست از پسش بر می‌آیید 6 @خصا برگزار می‌کنید ،ماهیتی کیفی @ کاربردپذیری که ش تست‌های دارند در این تست‌ها قرار نیست چیزی را ثابت کنیم بلکه تنها قصدمان بهبود سایت و آسان‌تر کردن استفاده از آن است 7 .1همه سایت ها ایرادهایی را در خود دارند .2اغلب اوقات ایرادهای جدی به سادگی نمایان می‌شوند .3نگاه کردن به کاربر سایت و دیدن رفتارش از شما طراح بهتری می‌سازد 8 اگر انجام تست های کاربردپذیری اینقدر مهم است پس چرا هیچ شرکت و نهادی انجامش نمی‌دهد؟ 9 .1زیرا با اهمیت آن آشنا نیستند و تجربه ای در این زمینه ندارند .2اغلب ،برنامه تیم های برنامه نویسی بسیار فشرده است و احساس می شود وقت برای انجام این کار وجود ندارد .3طراحان دوست ندارند کار نیمه تمام را به کسی نشان دهند 10 قانون اول انجام تست کاربرپذیری تنها یک نیمه روز در هر ماه همین کافیست 11 .1کوتاه باشد و قبل از نهار تمام شود .2تنها تست گرفتن از 3نفر در هر نوبت کافیست .3با این شیوه تست گرفتن تقریبا ً یک ماه زمان برای برطرف کردن ایرادها در اختیار تیم است 12 برآورد هزینه تجهیزات قیمت میکروفون اسپیکر 20هزار تومان 20هزار تومان 300هزار تومان (کرک شده موجود است) رایگان نرم افزار Camtasia نرم افزار Camstudio نرم افزار NetMeeting هدیه به داوطلب 13 رایگان 10هزار تومان به همراه ماگ و یا گیفت کارت سه دلیل طراحان و توسعه‌دهندگانی که مایل نیستند در مراحل طراحی ،تست بگیرند: .1سایت هنوز کار نمی‌کند ،چرا تست بگیریم؟ .2طراحی هنوز تمام نشده و کثیف و نامرتب است .3این طرح قرار است تغییر کند ،چرا بر اساس چیزی که قرار اسPت تغییر کند ،تست بگیریم 14 • تصور غلط = اگر کار تمام شده است ،تست میگیریم ولی اگر تمام نشده همچنان بر روی طرح کار میکنیم تا تمام شود و بعد از آن تست میگیرم • شیوه درست = اگر در حال انجام کار بر روی طرح هستیم باید همین لحظه تست گرفتن را شروع کنیم 15 قانون دوم تست گرفتن را هر چه زودتر شروع کنید به نفع شماست 16 .1سایت خودمان .2سایت رقیبانمان 17 18 • در تست گرفتن طرح روی کاغذ بپرسید: این چیه؟ ازش چی می فهمی؟ 19 • برای تست وایرفریم بپرسید :فالن قابلیت کجای طرح قرار گرفته؟ لطفا ً برام پیداش کن • سعی کنید کسی را انتخاب کنید که از گروه کاربرانی باشد که از سایت شما یا مشابه سایت شما استفاده می کنند 20 قانون سوم سعی کنید داوطلبانی مشابه به کاربران سایت خود را انتخاب کنید ولی در انتخاب ،حساسیت به خرج ندهید 21 .1 .2 .3 .4 22 اکثر مشکالت بزرگ با تست گرفتن از 3نفر نمایان می شود پیدا کردن سه نفر راحت تر است زمان Pکمتری از شما گرفته می شود هزینه کمتری می پردازید • ما باید نقش یاری دهنده را بازی کنیم – کاربر را هدایت کنیم و نگذاریم خسته شود – همانند یک روانشناس ،افکار کاربر را به کلمات تبدیل کنید 23 چطور اهداف تست را مشخص کنیم .1 .2 .3 .4 24 مواردی را که مهم است یادداشت کنید با تیم تان در مورد آنها بحث کنید و مهمترین ها را انتخاب کنید برای اهداف سناریو بنویسید سناریو را بر روی کاغذ پرینت کنید چطور شروع کنیم • • • • • • • 25 خوش آمد گویی خواندن اهداف از روی کاغذ چند سوال ساده در مورد سابقه کار با کامپیوتر کاربر بررسی صفحه اول سایت تست گرفتن از اهداف تعیین شده متوقف کردن کاربر و سوال از دوستان برنامه نویس و طراح در اتاق دیگر نت برداری ،ریست کردن مرورگر و نرم افزارها و آماده شدن برای نفر بعدی هشدار هیچگاه نظر کاربر را در مورد طراحی نپرسید تنها از او بخواهید برای شما بگوید که از طرح چه می فهمد و یا انتظار دارد در طرح چه ببیند. 26 وظیفه های مهم ما • • • • • • • 27 تشویق کاربر به ابراز تصوراتش راهنماییشان نکنید(سوالشان را با سوال جواب دهید) عباراتی که کاربر میگوید را تکرار کنید تا مطمئن شوید منظورشان را فهمیده اید آنها را ترغیب کنید که به صحبت ادامه دهند مداخله نکنید به حقوق کاربران احترام بگذارید اجازه ندهید کاربر از مسیر درست خارج شده و وقت تلف کند قانون چهارم سعی کنید همه اعضا رابرای تماشای تست ،دعوت کنید 28 چرا همه را دعوت کنیم • اعضای تیم تا در عمل تست را نبینند ،ارزش کار را درک نمی کنند • هر چقدر تعداد افراد بیشتر باشد ،تاثیر بیشتر است 29 • • • • • 30 نگاه کنند ،یاد بگیرند و نت برداری کنند سه ایرادی که به نظرشان به چشم آمده است را یادداشت کنند و به شما تحویل دهند اگر سوالی دارند به شما برسانند (در حین تست) از خودشان پذیرایی کنند در جلسه بررسی شرکت کنند قانون پنجم مهمترین و حادترین ایرادهای سایت را انتخاب کنید و بر روی آنها کار کنید 31 در جلسه بعد از تست چکار کنیم • • • • • 32 سعی کنید تنها آنهایی را به جلسه دعوت کنید که در تست حضور داشته اند هر عضو سه ایرادی را که به نظرش مهم اومده بخواند بر اساس آمار10 ،مورد اول را لیست کنید و شیوه رفع آن مشکالت را بررسی کنید موردی را حذف نکنید گزارشی کوتاه را بعد از جلسه آماده قانون ششم برای رفع مشکل آن ترفندی را انتخاب کنید که وقت کمتری از تیم می گیرد 33 @ مقاوت می کنند چرا اعضا در مقابل تغییرات ساده و سریع • • • • • 34 اگر قرار است انجامش دهیم پس درست انجامش دهیم ایراد خیلی جدیست .راه حل سریع و آسان برایش نداریم قرار است سایت تغییرات اساسی داشته باشد پس االن کاری انجام ندهیم بهتر است ایرادها خیلی زیاد و راه حل ها موقتی هستند .احساس خوبی نداریم در حال حاضر وقت کافی برای انجامش نداریم دریافت کتاب ها و نرم افزارها http://wdsg.ir/usability-books http://wdsg.ir/camtasia-studio Contact info: https://plus.google.com/u/0/103026222158064715137/ http://facebook.com/abdolali http://twitter.com/amir_abbas http://www.wedesign.ir/ 35

51,000 تومان