سایرتحقیق و پژوهش

چگونه طرح پژوهشی بنویسیم

صفحه 1:

صفحه 2:
لاپيشنهاده سروس و هدر ور ‎Ae Samo ei‏ اثباك أن |ايدمارائه_شدم باشد. لا ارائه ييشنهاده مرا وادارمى كندكميبه ان جه افل ‎PNT ted‏ ل ۳-۳ ۳ ‏ا‎ nee Pee لامشكلاك اجتمال رايش بينى كنيم لابه کارهای دیگران مراجعه کنیم و لایزنامل زمانبندی-وهزینه‌های کار را محاسبه ‎pS‏

صفحه 3:
[507 مات و و و سم مس ‎ee‏ هن 1 بیان یک سوال یا فرضیه ۱۲۳ ۳۳ areca) Oak en ey) ۳ 4 فقدان بخش های تجزیه تحلیل و بحث

صفحه 4:
اداهه مقدمه

صفحه 5:

صفحه 6:
احامه مقدمد Pe ere TS ae eR ern ۱۳۳/۳۲ ۰ ۰ ۰ ‏جر‎ eee ‏اجرای طرح هستید‎ Lol LW law anes b ylejbw 59 cb pla -20 cul لا4- طرج بايد نتيجه مهمى داشته باشد تامحققين يا عموم مردم از أن بهره مند شوند لا5- بايد مطابق قوانين زيست محيطى و با رعايت ‎ty otal S9a>‏ 5 0-0

صفحه 7:
اداهه مقدمه Q توجه داشته باشيد كه: لاخوب نوشتن ایده ضعیفی را به طرح پژوهشی موفق تبدیل نمی کند ماما نايد بوشتح- ابدمخوي را يه طرح پژوهشی ضعیفی مبدل می سازد.

صفحه 8:
لا اداهه مقدمه لادر نوشتن طرح يزوهشى به معيار هاى ارزشيابى توجه كنيد: دو معیار اساسی در ارزشیابی طرح ها نقش دارند ل1- ارزش علعی (طرح باید ا ۱۱۱۱۲۱۳ ‏سا و‎ ۳ per nrisre cares e ||

صفحه 9:
آدامه مقدمه بکلیج ۳ هنگام مصا لعه صلرح. ‎Ole‏ ‏تواجهممى كنند: 1- اهميت تكنيكى و علمى طرح ‎ete ee CPL yy‏ 3- كاقى و مناسب بودن روش ها 4- تجربه و صلاحيت علمى مجرى ‎Beet)‏ ‎acre cece‏ لم5 امكانات موسسه اى كه طرح درآن اجرا مى شود 60- منطقی بودن بودجه طرح ‎i -veeew A=!‏ ۱۳۹ 2۱ Oooo

صفحه 10:
برنامه ربزی برای تهبه طرح لاقبل از نوشتن طرح بايد بتوانيد به سوالات زير ياسخ دهيد: ل11- جه مطالعه اق مى حَوَاهِيد انجام دهيد؟ ( اهداف طرح) لا 2- چه فرضیه را می خوهید آزمایش کنید (چه سوالاتی را می خواهید پاسخ دهید؟ 30- آيا طرح شما بكر و بديع استث؟ (نوآورى طرح) ل4- آيا با مطالعاتى كه در اين زمينه تا كنون انجام كرفته, ‎ape er]‏ دارید؟( ۳۹ 1 تحقیقات كران ‎(Backus‏

صفحه 11:
لاك ‎Simul‏ 1۳۳ ۳ براى اجراى طرج جيست؟ | CARDO 7- امكانات موددواوطح جيست-وايا به وسايلل دسترسی دارید؟ لاع- زمان اجرای طرح توجیه دارد؟ لاو- اگر به مشکلی برخورد کردید چه راه حل دیگری در 0

صفحه 12:

صفحه 13:
مک رح کب ۱6۳ 1۳ eed ‎ne he coed‏ لا ‎eed eed ee oe‏ ‏ل 00 5 ‎1 000720777777

صفحه 14:
‎NR een ov Ke‏ له وی ‎9 ‎۳ eat ‏رای ل ‎1۳۹ renal cere red ‎ee ee ‏و[ ‎eae ene eae eae ae‏ كد ۳ ‎

صفحه 15:
ie 2 — ۳ هر هت

صفحه 16:
زو ما هت ۸ Nee > Leen nee ee eee eee ae (Deere ۱۳۵ ‏ره‎ Arata ae ee erie Ged inca, Yl aaceea accra eR eae Aarau cca ©) ‏بعلن‎ 000 7 cn 0

صفحه 17:
ABSTRACT aE (oe ates ee beer nee ce tree yc mel het wee oad ere Pieces 0 ‏ا‎ ar ere cere een rial ea Pore cie ost Dea heee Ana acecr Aue RR ren ace at ned ee ‏مر‎ ea ‎aera commenaeas ce‏ ل لل ‏يوحت د برو ور وه سر ون رد ۱۱۳/۳۳۳ 3۱

صفحه 18:
جرد < ۰۹ اقا Te Per ns 7 eee eh ‏مرور منابع و مطالعات دیگران که مرتیط با‎ cul ‏ضرورى‎ awh sn. Tle در مقدمه منطق طرح و ضرورت انجام آن ولا لاه ع رنه او و رون امه ۱ لا ۱۳ ent clic ned cedar ele cane Rear ee) pour research.

صفحه 19:
۱۳ PR ota ‏وج رجا‎ 9 ‎nee avn‏ ی ی كم ‎ed eet ree eae‏ ‎ae eee ‏اام ام اا‎ sy ey s A PASAT cdke acacia ‎a ‏ا‎ ar oot a eeneeneyd ‏ورلىه عوون خام جووو نعي عوا جنا بون بجا( جلا ‎Terie Saker ‏امه 00: 0969 رام امه‎ Phornnist, (OO0:0-P)

صفحه 20:
ear eae a Rea Re Eat View Document Tool Window Help 1۳:13| 7:۳ 5/7108 ‏*سد‎ ٠ yim ۳ QUESTION PURPOSE OF INFORMATION ‘What isthe topic? ‏ا لس‎ seater by giving some geneeal background to the topie ‘Why i the topic importante > usaf your esearch by explanng to the reader ‘wh tis fs an important asea of vseatch What do we Kaow about the tpi ia fhe sender with conte for Yo ete ‎nga baie summary of past ceseach‏ سس عبر ‎‘What ace some gaps or weaknesses in ove Jusury your esearch by showing pips, weaknesses, ‎-knowiedge about the topic?" — ex ‎‘What ae Fou going 0 do sour theve Give the reader gene statement about the ‎1 ‏سير‎ _puspoie of our esearch ‎‘The questions marked * can be developed in more detail in a literature review. can be developed in moze detail in a section that states ‎ ‎The question marked your research questions, aims, objective, hypotheses ete. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
INTRODUCTION Dare Cane Ace | oP the work. Phe Lee ۹ ۹ eee nec ee oe ا ا لك 0 مجاراج ,ف ۵ 0ك" ل"

صفحه 22:
۳۹ لابیان منطقی, مختصر و واقع بینانه نتیجه ای که ‎est tr ere‏ 0[ لاکلی و دراز مدت ل اهداف بايد انكشت شمار باشند لا اهداف نيايد وابسته به هم باشند يي ل 0 کردن. مشخص کردن, مقایسه کردن و نه درک ‎(ong reseed} 3 ۳9۳۳‏ شود: هدف کلی, ویژه و فرعی

صفحه 23:
اس ول OD he werd "hypothesis" werccs "Suppostiva or "possi | ۳ ‏ی ی‎ [۹7 eee eee a ee ‏ا ال‎ 00 ee Oe ars ra Md ts RE eee Oe et PME BL das cil ica

صفحه 24:

صفحه 25:
اتواع فرضبات هر دیدگاه ‎Soe‏ ‏لافرضيه آمَارَى صفريا خنثى (41:00) لما يعنى رده ركونه تفاوتيا ارتباط بين -متغييرها 210 ee C ee 7211 1 Prt NV Re) nc Ee ‏باشد و‎ 1- فرصيه دو دامنه-اى: بيان-رابطه با اختلاف بدون سمت و چهت 2 قرضیه یک دامته ای: جهت گیری محفق در توع ا 7

صفحه 26:
۳ 2 7 ee گردند؛ ل 1+ بررسی تفاوت و مقايسه بين متغييرها 1200 ابراز سل آهمیستکی و شدت آن در بسن متغلی ها 30- بررسی رابظه علت و معلولی

صفحه 27:
Serra Pr بر اساس اهداف تحقیق لا [- مستقل با بلس لا - وابسته -ز۱)] ا ا ا ۱۱ وابسته) Dee eave ee ee eV Uae aa ‏روى رابطه علت و معلولى دو متغيير)‎ 20 ‏ا‎ oS -1 (Ore 4

صفحه 28:
Literature Review لاهدف از بررسى متون: 0 Smee [ا2- ات 000 ‏ا ا‎ pt ive) -30 PA Lier Cee BP OTe mC rtp E Sri ey al لا5- آشكان شدن مشکلات 29790 بر سر راه تحفیق ‎wl! -64‏ با روش هاى احتمالى 95

صفحه 29:
تررتستی متون ۱ act ae See ۳ با اهميت شمردن موارد اختلاق و وجودذ نظرات متفاوت | اه ۱۳۱۲۳۱۱۵۰۰۱ Ss ‏کر 05 به جوامع‎ Ie

صفحه 30:
متایع 0 امتغاده در تررتیتی کر زر ‎(co‏ منابع منتشر شده شامل )40 مراجع غیر ادوارى 120 مراجع ادوارى لا 3- کتاب ها 40- نشریات ادواری 000

صفحه 31:
DECGEARATION-PAGE ‎eRe Ce Rec al tre ote Renee)‏ وم بو ‎CO a eRe ee ee ee ered ocak ۱۱۷ Dont aco ‎۳ ne ein

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
OD pes ۶ 9 NO Or Nee ee toc Oe a Oar ake ae ere ae طقاس 0 * ‎a A 28‏ يي لي فا ب لیس مه تس مگ

صفحه 37:
REPERENGES ۳-7 ۱ ad nea Oniversity. 1 eee rece eee Ta cel ۱ dl cari ee ‎cata 8‏ اك ‎OGekutias ®., Pannier W., Ovzorp ®., uzdeerdovst , (COOP). Clocd ToteusFiraiva ‎CH ue 2222-5-57 ۲0۸۵۳ rl Oke rene area f ۱ eee ‏ی ل 4 امک ‎Kone‏

صفحه 38:
۳02 ۱9 0۷» 5 ‏ا 69 زج‎ | ae eat oem ae ek eee nee Opubhcutizes: ‏لي ل‎ DOGO. ONC ‏و‎ es ا ال م ا ]| أو وججموحضب 2]) بوصجرع9) :41 +عوصةدرت ۱ 1 اوس ى ‎RC ac‏ 5 ‏ار‎ ter the Oponds River Basia. Eds: Orns O., Curnow ©; Oburrds; ‎Oni 0. Kisecru, Kenya:‏ كل ‏مه

صفحه 39:
سس ی ‎File Eat View Document Took Window Hap‏ OG Giese “(00m - fe) gin (7) Evaluation of the Proposfal ‘The following list shows the ctiteria that committees and examiners look for in proposals and finished theses. It would be useful to keep those criteia in mind as writing your proposal and your thesis to focus on the relevant criteria (The items marked * are used to evaluate the final thesis, not proposals.) you Characteristics Being Evaluated )1( Title is clear and concise. (2) Problem is significant and clearly stated. (3) Limitations and delimnitations of the study are stated. )4( Delimitations are well defined and appropriate to solutions of the problem. Assumptions are cleatly stated 8 رم 2 6 ار

صفحه 40:
سس ی ‎File Eat View Document Took Window Hap‏ OG Giese “(00m - fe) gin 7 )4( Delimitations are well defined and appropuiate to solutions of the problem. )3( Assumptions are clearly stated )6( Assumptions ate tenable. () The seseazch projected by the proposal does not violate human tights or confidence. (8) Important items are well defined. (9) Specific questions to be studied are clearly stated. (10) Hypotheses, elements, or research questions ate cleasly stated. )11( Hypotheses, elements, or research questions are testable, discoverable or answerable, (12) Hypotheses, elements, or research questions desive from the review of the literature. (13) Relationship of study to previous research is clear (14) Review of literature is efficiently summarised. (13) Procedures axe described in detail] هورف حوره ‎i.‏ 60

صفحه 41:
Window Hp « ‏هه اكز »سد ه هزم‎ 1 > 1 Hypotheser, elements, or research questions are testable, discoverable or answerable. Hypotheses, elements, or research questions derive from the seview of the literature. Relationship of study to previous research is clear Review of literature is efficiently summarised Proceduses aze desesibed in detail. Proceduses are appropriate for the solution of the problem, Population and sample are clearly described. ‘Method of sampling is approptiate. Variables have been controlled. Data gathering methods are desctibed Data gathering methods are appropriate to solution of the problem. Validity and reliability of data gathering are expfained. lyse data, Appropsiate methods are used to سس ی ‎File Edt View Document Tool‏ Ba |G es 0۳17 (12) (13) (4) (3) ۲۳۱۲۰۲ 7۳۰۳۲

صفحه 42:
4 سس ی ‎File Eat View Document Took Window Hap‏ اج 00 = ۱۵ 4۱5 ۵ (24) Sentence stmnetre and punctuation are ‏عنم‎ ‎(23) Minimum of typographical errors. ¢ ( Spelling and grammar are couect 2 27( Matesial is cleacly waitten, 7 Tone is unbiased and impaxtial )29( Overall :ating of creativity and significance of the problem. (30}* Tables and figures are used effectively. )31(* Results of analy: (32) Major findings ate discussed clearly and selated to previous research. s axe presented cleazly (33)* Importance of findings is explained. @4)* The telationship between the research and the findings is demonstrated with tight, logical reasoning. (35)* Conclusions are clearly stated, (36)* Conchisions are based on the results, ‎Fs‏ ۵ ۵ اه ات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
4 سس ی ‎File Eat View Document Took Window Hap‏ 1 9 و ‎ee ۳‏ ‎Major findings are discussed clearly and related to previous research.‏ * Be Giese ۰۱۵ ‏و‎ ۳ * Importance of findings is explained. G4)* The selationship between the research and the findings is demonstrated with tight, logical reasoning, (35)* Conclusions are clearly stated, 36)* Conclusions are based on the results. (37)* Generalisations are confirmed, 38)* Limitations and weaknesses of study are discussed. for the field are discussed. (39)* Implications of finding (A0}* Suggestions fos fruther research are cited. (41) Overall rating of the conduct of the study and the final document. * Not evaluated in proposal but in finished thesis only. (Mauch and Birch, 1989-91-93) ۵ ۵ اع

صفحه 44:
ft Sete oe aes on Mere ore soe oP usePul resources cord texts kot ۱( ‏ی مس‎ ra eac aC PN CAN oa a Le Ca AR Sa OPtea, BAR. (CORO) Phe yrackrate stucheut's cpuicke Sod pce IANS ero case Ce ec cas ae ia al De aN eis Maca ‏ما‎ OL 0 ‎quide‏ ل ارات 5 ا 0ك ‎Opeu Ouiversiy Press‏ ا ۱2

صفحه 45:
a Oats, 6.0. & Parker, 0.0. (COTO) Onitay the doctoral ۱ approuck. Doodbuny, D7, OO aa vat (eae cac cane Mela oom oe ON (cele) (aaa can aed Wee de Oe ec ‏را‎ eae ee eae Do ae aeRO R(t ORC Mm (=O CN ane ea a ‏ك4‎ chee rene cer exe cane ret ea oe ce eT 4 Ce tO) eke mee aCe

صفحه 46:
[۳ ‏ع ا ا ا ی‎ (EN ea Ber oe RCE ee oe Ba Onversiy of Onw Cruk Oaks. Ord Cd. (Purttable Proce the Grudeut Build, Pirst Plo! Bust OEM ONG accent ROC cd Wem OO ren aes ev ON ee Ee ORME (elo le) i Ree areata ae Dae a ee, cas CAO AS a AS ea ‏ی ی‎ Ord Gd. Dew York, Cpranse Oaversiy Press.

صفحه 47:

‏Proposal Writing ‏چگونه طرح پژوهشی بنویسیم ‏دکتر علی مقیمی ‏دی ماه 1393 ‏موسسه آموزش عالی اسرار 1 تعریف پیشنهاده عبارتست از مدرکی که در آن ایده و روش اثبات آن ایده ارائه شده باشد. ارائه پیشنهاده ما را وادار می کند که به آن چه می خواهیم انجام بدهیم بیندیشیم جوانب مختلف آن را بسنجیم مشکالت احتمال را پیش بینی کنیم به کارهای دیگران مراجعه کنیم و برنامه زمانبندی و هزینه های کار را محاسبه کنیم. 2 مقدمه آیا طرح پژوهشی با مقاله تحقیقاتی تفاوت دارد؟ -1 -2 -3 -4 بیان یک سوال یا فرضیه انجام یک مطالعه در قالب تحقیق فقدان بخش های نتایج فقدان بخش های تجزیه تحلیل و بحث ‏Dr.Hamda Qotba 2004 3 ادامه مقدمه انواع طرح های تحقیقاتی: -1  -2  -3  -4  طرح پژوهشی بسیار کوتاه دانشجویی پایان نامه کارشناسی ارشد رساله دکتری طرح پژوهشی بزرگ و ادامه دار (ملی) ‏Dr.Hamda Qotba 2004 4 ادامه مقدمه ‏ایده پژوهشی باید: -1جدید باشد -2دلیل روشن و اهمیت خاصی داشته باشد -3با مقتضیات زمان مطابقت داشته باشد -4بطور صرح به قصد حل یک مسئله یا مشکل بپردازد ‏Dr.Hamda Qotba 2004 5 ادامه مقدمه ‏در یک ایده و طرح پژوهشی خوب باید: -1نشان دهید که شما و همکارانتان قاد ربه به اجرای طرح هستید -2انجام طرح در سازمان یا موسسه شما قابل اجرا است -3موسسه شما اجرای طرح را تصویب می کند -4طرح باید نتیجه مهمی داشته باشد تامحققین یا عموم مردم از آن بهره مند شوند -5باید مطابق قوانین زیست محیطی و با رعایت حقوق انسان ها و حیوانات باشد. ادامه مقدمه ‏توجه داشته باشید که: ‏خوب` نوشتن ای̀ده ضعیفی را به طرح پژوهش`ی موفق` تبدیل` نمی کن̀د ‏اما ‏بد نوشتن ایده خوب را به طرح پژوهشی` ضعیفی مبدل` می ساز̀د. ‏Dr.Hamda Qotba 2004 7 ادامه مقدمه ‏در نوشتن طرح پژوهشی به معیار های ارزشیابی توجه کنید: دو معیار اساسی در ارزشیابی طرح ها نقش دارند -1ارزش علمی (طرح باید بتواند راه حل مناسبی برای مشکل مورد نظر پیدا کند) -2اجرای آن (تجربه شما ،سابقه علمی تان و امکانتاتی که برای اجرا می طلبید) ‏Dr.Hamda Qotba 2004 8 ادامه مقدمه ‏نکاتی که داوران به هنگام مطالعه طرح به آن توجه می کنند: -1اهمیت تکنیکی و علمی طرح -2بکر بودن طرح پژوهشی -3کافی و مناسب بودن روش ها -4تجربه و صالحیت علمی مجری و همکاران (پشتکار و شایستگی) -5امکانات موسسه ای که طرح در آن اجرا می شود -6منطقی بودن بودجه طرح -7منط̀قی بودن زمان اجرای طرح برنامه ریزی برای تهیه طرح قبل از نوشتن طرح باید بتوانید به سواالت زیر پاسخ دهید: -1 چه مطالعه ای می خواهید انجام دهید؟ ( اهداف طرح) -2 چه فرضیه را می خوهید آزمایش کنید (چه سواالتی را می خواهید پاسخ دهید؟ -3 آیا طرح شما بکر و بدیع است؟ (نوآوری طرح) -4 آیا با مطالعاتی که در این زمینه تا کنون انجام گرفته، آشنایی دارید؟( سابقه یا مرور تحقیقات دیگران، )Background -5 شایستگی و صالحیت شما برای اجرای طرح چیست؟ -6 مخارج طرح توجیه دارد؟ (توجیه پذیری مخارج به منفعت) -7 امکانات مورد نیاز طرح جیست و آیا به وسایل دسترسی دارید؟ -8 زمان اجرای طرح توجیه دارد؟ -9 اگر به مشکلی برخورد کردید چه راه حل دیگری در پیش خواهید گرفت؟ ‏Dr.Hamda Qotba 2004 11 What are the main components?  Title  Abstract  Introduction • Rationale • Aim • Objectives  Methodology  Declaration  Results  Discussion  Recommendations Stages of research process  Selecting a problem  Formulate hypothesis  Reviewing the literature  Constructing research design  Analysis of data  Generating conclusions  Writing proposal How and what to select? Relevance Avoidance of duplication Feasibility Political acceptability Applicability Interest Theoretical and practical value Time frame 14 Dr.Hamda Qotba 2004 Title Subject of study Where? When? 15 Dr.Hamda Qotba 2004 Titl e Title (cont.)  The title page should be short, clear and precise. Unless proven necessary  during the faculty presentations, the title should contain at most 21 words,  and should clearly capture the objectives of the research 16 Dr.Hamda Qotba 2004 ABSTRACT  A focused abstract should be provided to outline the basis of the study.  It should therefore touch on the problem, objectives, methods and expected  results and conclusion.  For a Thesis, there may be need for paragraphs  especially if it is long to ensure clarity.  For a publication based Thesis normally  one paragraph in each paper is sufficient. Dr.Hamda Qotba 2004 Introduction در مقدمه ضمن بیان علل و دالیل انجام طرح  مرور منابع و مطالعات دیگران که مرتبط با طرح می باشد ضروری است در مقدمه منطق طرح و ضرورت انجام آن و  .هدف کلی نیز ذکر می شوند ‏ It should provide a "map" of what is ahead ‏ It should make the reader want to find out more about ‏your research.  s What is the study about?  s Why is it important?  s What is the problem, question, hypothesis, theory to be tested, etc.?  s What is some of the most important relevant work done in this area?  s What further research is needed in this area?  s What can be the usefulness of your study?  (adapted from Mauch and Birch, 1989:65 and Thornquist, 1986:6-7) 19 Dr.Hamda Qotba 2004 20 Dr.Hamda Qotba 2004 INTRODUCTION  The introduction should be precise and capture more detail of the work. The  section should include, but not limited to:  1.1 Preamble/Background  1.2 Problem Statement  1.3 Justification  1.4 Objectives 21 Dr.Hamda Qotba 2004 Aims بیان منطقی ،مختصر و واقع بینانه نتیجه ای که مورد انتظار است کلی و دراز مدت اهداف باید انگشت شمار باشند اهداف نباید وابسته به هم باشند با افعال قابل سنجش بیان شوند (مانند تعیین کردن ،مشخص کردن ،مقایسه کردن و نه درک کردن ،فهمیدن ,اعتقاد داشتن و )... معموال برای هر طرح سه نوع هدف تبیین می شود :هدف کلی ،ویژه و فرعی  Hypotheses  The word "hypothesis" means "supposition" or "possible explanation" for a  particular situation or condition. A hypothesis can be defined as "a shrewd guess,  an assumption, an opinion, a hunch, an informed judgment, or an inference that is Hypotheses تعریف فرضیه: پیش داوری و پیش بینی عالمانه که از طریق آزمایش علمی رابطه بین دو یا چند متغییر را تعیین و صحت و سقم آن را اثبات می کند. برای مشخص کردن مسیر اجرا و روش آنالیز اطالعات باید برای هر یک از اهداف یک سوال (اگر هدف توصیفی باشد) و یا یک فرضیه (اگر هدف تحلیل dبhشد) نوشت. فرضیات نباید با یکدیگر در تناقض باشند. انواع فرضیات از دیدگاه آماری: فرضیه آماری صفر یا خنثی ()H0 یعنی رد هر گونه تفاوت یا ارتباط بین متغییرها فرضیه تحقیق یا H1 نشان دهنده پیش بینی و جهت گیری محقق می باشد و بر دونوع است: -1فرضیه دو دامنه ای :بیان رابطه یا اختالف بدون سمت و جهت -2فرضیه یک دامنه ای :جهت گیری محقق در نوع تفاوت یا رابطه میان متغییر ها را نشان می دهد  متغییر ها مطرح میان رابطه نوع 3 تحلیل های طرح در متغییرها بین رابطه است که فرضیات باید بر اساس این روابط تدوین گردند: -1 بررسی تفاوت و مقایسه بین متغییرها -2 بررسی همبستگی و شدت آن در بین متغییرها -3 بررسی رابطه علت و معلولی ‏Dr.Hamda Qotba 2004 26 انواع متغییرها بر اساس اهداف تحقیق -1مستقل یا Independent -2وابسته یا Dependent -3زمینه ای یا دموگرافیک (نه مستقل و نه وابسته) -4مداخله گر ( Intervening or cofoundingموثر بر روی رابطه علت و معلولی دو متغییر) بر اسا س خصوصیات متغییرها -1کمی ( Numericalگسسته یا پیوسته) -2کیفی Nominal , Categorical Literature Review هدف از بررسی متون: -1 آشنایی با پژوهش های قبلی -2 جلوگیری از دوباره کاری -3 مشخص شدت وسعت و شدت مسئله -4 مشخص شدن جنبه ای مختلف مسئله -5 آشکار شدن مشکالت موجود بر سر راه تحقیق -6 آشنایی با روش های احتمالی دیگر ‏Dr.Hamda Qotba 2004 28 بررسی متون در بررسی متون باید از موارد زیر اجناب کرد: -1 با اهمیت شمردن موارد اختالف و وجود نظرات متفاوت -2 محدود کردن جستحو به منابعی که نظر نویسنده را تامین می نماید -3 قضاوت شتاب زده بر اساس مطالعات ابتدایی -4 تعمیم مطالعات کوچک به جوامع بزرگ ‏Dr.Hamda Qotba 2004 29 منابع قابل استفاده در بررسی متونو صاحب نظران الف) نظریات افراد متخصص ب) منابع منتشر شده شامل -1 مراجع غیر ادواری -2 مراجع ادواری -3 کتاب ها -4 نشریات ادواری ج) منابع منتشر نشده DECLARATION PAGE  The page should contain a short binding statement declaring the novelty of the proposed work.  The statement should also declare that the work has not been presented elsewhere for an academic award of Diploma and Degree.  The page should fuly signed by the student and the respective supervisors. 31 Dr.Hamda Qotba 2004 Methodology  The theoretical or empirical concepts of the methods should be well defined.  In cases where lots of formula is involved, it is important for the student to provide only the key equations.  In the cases of broad objectives, the student  can choose to present the methods in line with the objectives. 32 Dr.Hamda Qotba 2004 Methodology Detailed like cook book Achieve the objective Follow teaching and moral ethics 33 Dr.Hamda Qotba 2004 Methodology contents Character of sample population Study type Sample size determination Sampling technique Case definition • Selection and exclusion criteria 34 Tools and source of data collection Validity and reliability: روایی و پایایی Statistical methods • Package and tests Pilot study • When, where, and how? Limitations Dr.Hamda Qotba 2004 How to select appropriate statistical test  Type of variables • Quantitative (blood pres.) • Qualitative (gender)  Type of research question • Association • Comparison • Risk factor  Data structure • Independent • Paired • matched 35 Dr.Hamda Qotba 2004 Types of variables • Quantitative » Continuous (age, blood pres.) » Discrete( number of brothers, years) • Qualitative » Categorical ( blood groups, gender) » Ordinal (educational level, stage of disease) 36 Dr.Hamda Qotba 2004 REFERENCES  The format of the references can be standardized in the University.  Nonetheless, we recommend the following format as cited in the example below:  (a) Journal:  Saghafian B., Farazjoo H., Bozorgy B., Yazdandoost F. (2007). Flood Intensification  due to changes in land use. Water Resources Management (Springer) 22, 1051–  1067. DOI: 10.1007/s11269-007-9210-z 37 Dr.Hamda Qotba 2004  (b) Book:  Singh V.P. (1995). Computer models of watershed hydrology. Water Resources  publications: Highlands Ranch, Colorado, USA.  (c) Book Chapter:  Awiti A.O., Walsh M. G., Omuto C. (2002). Consequences of land cover change: Land  management and policy options. In: Reversing Environmental and Agricultural  Decline in the Nyando River Basin. Eds: Mungai D., Swallow B., Mburu J.,  Onyango L., Njui A. Kisumu, Kenya. 38 Dr.Hamda Qotba 2004 39 Dr.Hamda Qotba 2004 40 Dr.Hamda Qotba 2004 41 Dr.Hamda Qotba 2004 42 Dr.Hamda Qotba 2004 43 Dr.Hamda Qotba 2004  Recommended reading  Here are some of useful resources and texts that you can consult. Your school may also have a postgraduate handbook or specific guidelines on thesis proposals.  Allen, G.R. (1976) The graduate student's guide to theses and dissertations: A practical manual for writing and research. San Francisco, CA, Jossey-Bass.  Cryer, P. (1996) The research student's guide to success. Buckingham, Open University Press Dr.Hamda Qotba 2004 .  Davis, G.B. & Parker, C.A. (1979) Writing the doctoral dissertation: A systematic approach. Woodbury, NY, Barrons Educational Series.  Laws, K. (1995) Preparing a Thesis or Dissertation Proposal. University of Sydney.  Phillips, E.M. & Pugh D.S. (1987) How to get a Ph. D.: A handbook for students and their supervisors. 2nd Ed. Buckingham, Open University Press. 45 Dr.Hamda Qotba 2004  Postgraduate Board, Student Guild (1998) Practical aspects of producing a thesis at the University of New South Wales. 3rd Ed. Available from the Student Guild, First Floor East Wing, Quadrangle Building, The University of New South Wales.  Karathwohl, D.R. (1988) How to prepare a research proposal. Guidelines for funding and dissertations in the social and behavioural sciences. 3rd Ed. New York, Syracuse University Press. 46 Dr.Hamda Qotba 2004 QUESTIONS? 47

51,000 تومان