سایر

چگونگی شکل گيری تندخوانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
پس از جنگ جهانی دوم تجربه به انسان آموخت که چشم و ذهن او این قابلیت را دارد که با تمرین به حدی بالاتر از ادراک برسد و با سرعت بیشتری ببیند و تشخیص دهد . ماجرا از اين قرار بود که در جنگ جهانی دوم متوجه شدند که بعضی از خلبانان اهداف مورد نظر خود را به خوبی تشخیص نمی دهند , چرا که سرعت بالای هواپیما و پایین بودن سرعت تجزیه و تحلیل و ادراک ذهن و چشم خلبان اين قابلیت را به آنها نمی داد دستگاهی را طراحی کردند که كارش اين بود , تصاویر را به خلبان نشان می داد و خلبان هم تصاویر را به خوبی می دید و بایستی تشخیص می داد که تصویر چیست ؟ اوایل تصاویر را به صورت آرام و با سرعت کم نمایش می دادند » تصاویری مثل » کامیون , چادر , ساختمان و..... و رفته رفته با گذشتن هر مرتبه سرعت را افزایش دادند تا جایی که در اثر تمرین بر روی این کار همان خلبان توانستند با سرعت زیاد , تصاویر را تشخیص دهند و چیستی آن را درک کنند .

صفحه 4:
در همان زمان یک چشم پزشک فرانسوی به ذهنش خطور کرد که اگر ‎gull‏ کار در مورد کلمات هم انجام شود ما با سرعت بالاتری کلمات را تشخیص می دهيم » یعنی کلمات را با سرعت بیشتری از مقابل چشم عبور دهند و یا چشم با سرعت بیشتری از روی کلمات عبور کند که با اين عمل و تکرار آن چشم ما سرعت دید بالا تری خواهد داشت و ذهن هم در اثر تمرین ادراک بیشتری خواهد داشت و بدین شکل مبحث تند خوانی از هاروارد شروع و در

صفحه 5:
تصور عموم بر این است که هرچه آهسته‌تر و کندتر مطالعه شود اندوختة ذهنی افزایش خواهد یافت, حال آنکه بر پاية دیدگاه پژوهشگران خلاف این ‎gel‏ ‏صادق است. به باور آنان در حالی که میزان اندوختة ذهنى مطالعهكنندة معمولى تنها ۳۵/ است؛ این ‎ab‏ برای تندخوان حداقل ۵۳/ خواهد بود سرعت تقریبی : سرعت تند خوانی 1500 700000)کلمه در دقيقه است

صفحه 6:
خوانندگان مجرب متون را برا ی دریافت ایده ها و نظرات مطالعه می کنند و در یک نظر جملات و عبارات را می خوانند و مفهوم کلی آنها را درک می کنند در حالی که خوانندگان را ضعیف متون را کلمه به کلمه می خوانند ودر هر لحظه یک , دو يا سه کلمه را از تظر می گذرانند اینگونه افراد مسلما نمی توانند سریع بخوانند و سریع درک کنند. آنان انديشه های کلی را انچنان به اجزای کوچک تقسیم میکنند که دریافت معنی و مفهوم کل انها بسیار دشوار می شود. در تندخوانی تمرینان لازم بوای انکه بتوانید اجزای مورد مطالعه خود را كلى تر وگسترده تر در نظر بگیرید تند خوانی به معتی آگاهی یافتن از همه مطالب یک نوشته با سرعت .بیشتر و در زمان کمتر است و با خواندن اجمالی متفاوت است

صفحه 7:
فواید الف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن ب) مرور کردن مطالبی که قبلاً خوانده ايد ج)جانشين سازى اين روش با روش مطالعه دقيق و كامل د)افزودن بر انعطاف يذيرى وگسترش دامنه سرعت مطالعه

صفحه 8:
استفاده عملی در کارهای پژوهشی و تتبعی. کاربرد مهارت « تندخوانی » بیش از موارد دیگر است. نکته مهم در تندخوانی. یافتن مطلب و مفهوم در یک متن و کتاب است و اين بالاتر از سرعت در یافتن و مرور واژه‌هاست. فرض کنید دنبال یک مطلب در یک کتاب تاریخی هستید. با نگاه سریع به . صفحات و فصول آن. می‌خواهید آن را پیدا کنید. یا در پی آنید که فلان مسأله در این کتاب مطرح شده است يا نه؟ این‌جا « سریع یابی » مطلب از عبارات کتاب مورد نظر است. در همین جا هم همان سرعت انتقال از عبارات به مفاهیم. كاريرد دارد. گاهی می‌خواهیم مطلب خاصّی را در صفحه‌ای و کتابی پیدا کنیم. گاهی نیز در پی آنیم که با سریع خوانی. از مضمون یک مقاله یا گزارش يا کتاب. آگاه شویم. ۱ در کتاب‌های درسی و نوشته‌های علمی. استدلالی و تحقیقی که نیازمند تأمل و هضم مطلب است. این شیوه دشوارتر است.

صفحه 9:
کارعملی 1

صفحه 10:
* سطح تند خوانی خودراباتوجه به معیارهای ۰ ضعیف بین 7100ا200کلمه دردقیقه * متوسط بین 200ت3001کلمه دردقیقه * توب بین 4001300 کلمه دردقیقه ‎٠‏ خیلی خوب بین 500400 کلمه دردقیقه ‎٠‏ عالى بين 7001500 کلمه دردقیقه ‏* بسیارعالی بالاتراز 700کلمه

صفحه 11:
: سرعت مطالعه به سه عامل بستگی دارد اولیه دارد که ‎Sly‏ هر فرد تغییر می کند ممکن است فردی در امتحان 50 کلمه بخواند و فردی دیگر 150 و يا دیگرانی 0 -200و حتی 250 کلمه را بتوانند بخوانند , هیچ کس نمی تواند استانداردی ( تکنیکت ندخوانی‌میت وان(صلاح کرد

صفحه 12:
2- نوع متن مورد بعدی که سرعت مطالعه به آن بستگی دارد نوع متنی است که شخص مطالعه می کند , مثلا یک متن ساده را با سرعت بیشتری می توان مطالعه کرد اما متنی که از نظر محتوی سنگین و مشکل است ؛ طبعا با سرعت کمتر و کندتر مطالعه می شود و این نوع متن است که سرعت مطالعه را تعیین می کند», بیشترین تاثیر و فایده تندخوانی در مطالعه مطالب درسی خودنمایی می کند و بسیار موثر و کار آمد است هر نوع متنی را نمی توان با یک سرعت مطالعه کرد بلکه سرعت مطالعه را باید با متنی که مطالعه می شود تنظیم کرد , فردی ممکن است در مطالعه یک متن داستانی سرعتی در حدود 300-200 کلمه در دقیقه داشته باشد اما همین شخص در مطالعه درسی مانند زمین شناسی يا زیست شناسی که سراسر نکته است و پا یک متن تخصصی دیگر سرعتی به مراتب کمتر وداشنته: ناشتند وه ات کاملا هه انیت

صفحه 13:
تمرین-3 سومین مورد که سرعت مطالعه به آن بستگی دارد » تمرین است , یکی از مهمترین ‎aS pols‏ در افزايش سرعت مطالعه موثر است , تند خوانی یک مهارت است كه با تمرين ايجاد و با . تمرين بيشتر به عادت تبديل مى شود اولين اصلى كه بايد رعايت شود اين است كه حتما اصول صحيح تند خوانى رعايت شود ء تمام عواملى كه باعث كند خوانى مى شود را بر طرف كنيد دومين اصلى كه بايد رعايت شود تمرين است , تمرين است و تا آخر تمرین است كه اصل . أاأساسى در فراكيرى تمام امور است

صفحه 14:
شودتاسرعت مطالعه کندشود؟

صفحه 15:
‎٠‏ دانشمندان معتقدندکه مغزانسان فقط به اول واخرکملات توجه مکینه برای هیمنه که تونسیتداین روبخونید حالا مجددا بخوانید بیبنید چندتا غلط دارد؟

صفحه 16:
موانع مربوط به انعطاف در سرعت مطالعه ‎le )‏ کند خوانی) ‏1 کلمه خوانی؛ یعنی نگاه کردن به یک یک کلمات به هنگام خواندن ‏زاه:های برزسی کلمه خوانی: ‏الف) بررسی تعداد حرکات چشم برای هر سطر ‏ب) سرعت خواندن مطلب نسبتا ساده با درک خوب اگر در دقيقه 275 تا 325 کلمه باشد کلمه خوانی شده است ‏ج) دنبال کردن سطور و کلمات با انگشتان ‏د) چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر در هنگام مطالعه

صفحه 17:
بسیاری ازما امروز در قرن 21 با همان روش سنتی هزار سال پیش مطالعه می کنیم . ایرانیان با سواد تنها 3 دقیقه در روز مطالعه می کنند ! برخی حتی اصلا مطالعه نمی کنند ! علت این بی انكيزكى اين است که هميشه به ما گفته اند بخوانید و هیچ وقت نگفته اند چگونه بخوانید کلمه خوانی هم سرعت مطالعه را کم می کند و هم میزان درک را پایین می آورد » اگر کلمه خوانی تبدیل به جمله خوانی يا عبارت خوانی شود نه تنها سرعت بالا می رود بلکه درک نیز . بیشتر می شود این عقیده که خواندن کلمه کلمه درک را زیاد می کند دقیقا عکس واقعیت است زیرا مغز با معنی کلمات کار دارد و کلمات نیز در جمله نمود دارند

صفحه 18:
راه های غلبه بر کلمه خوانی الف) عبارت خوانی بهترین را چاره برای غلبه بر مانع کلمه خوانی است ب) آگاهی از حداقل نشانه برای درک مطلب - حداقل نشانه های مربوط به حرف چرا که خواننده لازم ندارد تا کلمه را درک کند. - نشانه های مربوط به کلمه, برای فهمیدن عبارات و جملات نیازی به خواندن تمامی کلمات - نشانه های مرزی, اغلب افراد عادت دارند که بالای سطور را نگاه کنند و معنی مطالب را .دریابند

صفحه 19:
اشعلا ورب اتسوا 2 دومین علت کند خوانی , خواندن با صدا یا بلند خوانی است , کسی که با صدای بلند مى خواند حتی اگر با نهایت سرعت هم بخواند نمی تواند 300- 400 کلمه در دقیقه بیشتر بخواند زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت محدودیت دارد اما اگر این بلند خواند به صامت خوانی يا چشم خوانی ( با حرکت چشم ) تبدیل شود هم سرعت بالا می . رود و هم درک مطلب بیشتر می شود

صفحه 20:
تلفظ کردن‌ی دون‌صدا -3 سومین ‎le‏ کند خوانی درون خوانی یا لب خوانی . است هلح = ديدن كلمه تلفظ ان ادراك معنى در عبارت خوانى روش فوق غير ضرورى است و بايد .از ان احتنياب كردو به روش زير عمل كرد ديدن كلمه ادراك معنى براى از بين بردن تلفظ صامت يا مصوت مى توان - تمرين شمردن را انجام دادء يعنى حواس را بر ‎calla‏ تسده مععرکز فى كسم و صمن مطالعه مرتبا مى كوييم (( یک, دو)) میتوان‌از هر چیزیلستفادم كرد كه اندام هاى- ت کلمیرا در هنكام مطاه مشغول‌ک ند مانند .. گناشتنی کمداد در دهان جویدنآدامس‌و

صفحه 21:
تمرین‌دامنه دیدن- گفتن هنگامی‌که بلند می- جولنید ‎peeling 4 Lglta Hep‏ حولیاجاو ببرید و سعی کنید چندینک لمه جلوتر از کلماتوکه تتلفظ میکنید ببینید. فاصله بین‌کلماتی‌که میبینید و کلماتی‌که بلند میخولنید دامنه دیدن- گفتن‌نام دارد. به هنكام لين تمريزس عوكنيد معنوكلماتوا كه پیشاپیش‌میبینید درکک نید بنابرلین‌در عوض((دیدن گفتن‌معنیکرد)) مراحل(( دیدن معنوکردن)) را لنجام .دهید

صفحه 22:
برگشت‌غیر ارادی‌چشم به عقب( دوبارم 4 خولنیل : جهارمينعلتكند خولنىب ركشتقير ارادوجشم به عقب است خيلئوقتها شما مشغولمطا فد مطلبىهستيد لما گاهیاوقاتچشم بم صوینن | خود لَكَام بر مئكردد و جند كلمد عقبقر را نكام موكند و ليناز اختيار و ارادم شما خاوج استو به صورتن | خود آگاه ‎és‏ میدهد . رام جاوه لينمشكلخط بردززيرجملاتيا لنكشتيا خط بر استالته ‎gal‏ راعاولیل‌کار زمانیکه بر لثر تمرین‌در لین‌زمینه مهارنی افتید دیگر ن یازیبم خط بر نیست بلکه همین‌عمل‌که الب اعنتند خوانیش ما می‌شود در آن‌زمان‌سببک ند خوانیتان‌می‌شود . تمرین‌هایموجود در مانع قبلیو عبارتخوانین یز به حل .ینم شکلک مک میک ند

صفحه 23:
تیگ ها وین یطوط بو پنجمین دلیل کند خوانی سرگردانی چشم بین خطوط است . گاهی اوقات پیش می آید که در حین مطالعه زمانی که مطلبی را می خوانید , خط مورد نظر را كم مى كنيد و جشم بين خطوط سرگردان می شود , يا خط تکراری را می بينيد و یا یک خط بالاتر يا یک خط ‎Quel‏ تر را نگاه می كنيد و چشم بین خطوط سر گردان می شود برای رفع مشکل گم کردن خط نیز مانند مشکل بركشت غير ارادى جشم به عقب از حرکت انكشت يا خط بر استفاده مى شود با اين روش به جز افزايش. يادكيرى و سرعت تمرکزتان نیز . افزايش. مى يابد

صفحه 24:
و وساي ل حم سوروت لماوع جشم به طور متوسط يى جهارم ثانيه روى هر كلمه مكث مى کند یعنی در هر ثانیه 4 کلمه و در هر دقیقه 240 کلمه , د حالی که تجربه نشان داده اکثر افراد برای اولین بار که سرعت خواندنشان را اندازه گیری می کنند کمتر به 240 می رسند ۲ این مکث را نمی توان از بین برد اما می توان زمان آن را کوتاه کرد حتی به جایی رسید که در دقیقه 700-600 کلمه . به بالا رسید اين مشكل را نیز با استفاده از خط بر به راحتی می توان حل کرد . در ابتدا امکان دارد سرعتتان پایین باشد ‎Soul Lol‏ ‎Sail.‏ سرعتتان افزايیش می یابد ‏مکث طولانی مدت چشم بر روی کلمات علاوه بر کاهش ‏سرعت مطالعه باعث خستگی چشم می شود و ادامه ‏مطالعه را به خطر می اندازد . شما خیلی از اوقات تجربه ‏کرده اید که خوابتان نمی ‎al‏ اما با در دست گرفتن یک

صفحه 25:
: محدودیت‌حوزم دید -7 هفتمین علت کند خوانی محدودیت حوزه دید است .( مانند جریان خلبانان که در مقدمه آموزش تند خوانی گفته شد ) به اين معنا که در حالت عادی وقتی به یک متن نگاه می کنید چند کلمه را می توانید ببینید و درک کنید اما اگر این محدوده وسیعتر باشد تعداد کلماتی که می توانید ببینید بیشتر است و نتیجه این افزایش حوزه دید , دیدن و درک کردن کلمات بیشتر و افزایش سرعت مطالعه خواهد بود . اين تکنیک افزایش حوزه دید در مطالعه ارزش حیاتی دارد و یکی از . ضروریات خواندن و بسیار تاثیر گذار است از اين يس هر كاه خواستید کتاب , مجله , روزنامه و یا هر متن دیگری را مطالعه کنید با خط بر و صامت خوانی این کار را انجام دهید , برای خط بردن می توانید از انگشتان يا خط بر استفاده کنید اما بهنر است . از انگشتانتان استفاده کنید زیرا آنها هميشه با شماست در گذشته بچه هایی که تازه به مدرسه می رفتند با انگشتان خود متن را دنبال می کردند اما اولیا به آنها می گفتند که این کار را نکنند و با چشم متن را دنبال کنند . اما متخصصین امروز متوجه شدند نه تنها کار کودکان اشتباه نبوده بلکه امری صحیح برای آغاز مطالعه تا زمان . رسیدن به درجه بالای تند خوانی است

صفحه 26:
ترس‌از درککم -8 ِ - هدفخود را مشخص‌کنید, شاید یادگیریتمام جزئیانلازم نباشد و یادگیرین کاتاصلیکافی باشد. - در مطافات‌خود روش‌هاعمتنوءعیرا به کار ببرید و سرعتخود را با روش‌مورد نظر هماهنگک نید و از سرعنی کنواخنب پرهيزید. - باتمرین‌تند خولنیی ا دید زنی‌خواهید دید که در زمان‌کم میت ولنید مطالزیادیرا بیاموزید. - پیشاز مطاه کاملپ پشخولنیی | مطالمه اجمالداشته باشید. پساز ساختمان‌اصلیک تابمی تولنید با سرعتو اعتماد بیشتر مطالبرا

صفحه 27:
سردن 1 : تمرين براى عبارت خوانى یک کتاب یا نوشته ای که دارای خطوط کامل است انتخاب كنيد نوشته را وارونه بگیرید زیرا هدف درک نیست . , با سه شماره هر خط را می خوانید , یعنی با شماره 1 یک سوم ابتدای خط , با شماره 2 یک سوم وسط خط و با شماره 3 یک سوم انتهای خط را می بینید و خط می برید » بدون هیچ درکی این تمرین را ادامه دهید و با ریتم 1.2.3 خط می بريد تا به انتهای صفحه برسید برای ادامه می توانید به ابتدای صفحه باز گردید و دوباره از اول شروع کنید و يا ادامه مطلب را دنبال کنید

صفحه 28:
:تمرین 2 هدف ایجاد عبارت خوانی و جمله خوانی وهماهنگی بین چشم و حرکت دست کتاب یا نوشته را وارونه بردارید و نرم و روان خط ببرید و با چشم حرکت انگشت را دنبال کنید هیچ مطلبی را درک نکنید , انگشت را زیر اولین کلمه از اولین خط یعنی گوشه سمت راست بالای صفحه قرار داده و نرم و روان خط بردن را آغاز كنيد . سعی کنید از ابتدا با انگشت این کار را انجام دهید فقط در صورتی که حساسیت داشتید یا اذیت شدید از خط بر استفاده كنيد به مدت یک دقیقه سریع خط ببرید و فقط عبور کلمات را احساس کنید و وقتی به پایان صفحه رسیدید دوباره از ابتدا شروع کنید . و هر بار سریعتر از دفعه قبل خط ببرید فقط چشمها حرکتکند و سر را حرکتن‌دهید و نرم و روانبا) خیلی‌سریع پرواز ( یک‌دستکتایو با دیگری‌خط ببرید کلماترا ببینید , لازم نیسندرک‌ک نید , بعضي‌ها حتیوارو نع هم دقتمیکنند تا درک‌کنند اساسا هدفما از اولین‌کار در لنجام لین‌ت مرین‌لین‌لسنکه فقط ببینید و اصلا درکن کنید به همین‌دلیل‌هم گفتمه شد كه کتابرا وارونه بگیرید اين تمرين را به مقدار زياد انجام دهيد كه هماهنكى لازم بين

صفحه 29:
تمرین 3: تمرین موسوم به تمرین یک : دراین تمرین با یک شماره , خط را خط مى بريد به اين صورت که اگر در تمرین قبل با یک شماره یک سوم خط را می دیدید اين بار با یک شمار ه یک خط کامل را می بینید , با شماره دو , خط دوم راء با شماره سه , خط سوم راطى مى كنيد با هر شماره یک خط را طی می کنید وبا چشم حرکت می کنید انگشت دست زا دنبال مى كنيد , ازناهماهنگی نترسید باتمرین هماهنگی ايجاد می شود , اگر دست سریع است چشمتان را سرعت

صفحه 30:
اجرای تمرین یک کتاب را به صورت وارونه در دست بگیرید و با شماره یک خط کافل را حط ببرید : دز این ترخله هم ندون درکاخط افی ‎ops‏ ‏به همین علت هم گفتیم که وارانه کتاب را بگیرید , چون در ابتدا تنها هدف سرعت بخشیدن به چشم است ؛ چرا که اگر فعلا قرار بر درک باشد چشم ناخود آگاه مکث می کند , با ریتم 4و الى آخر يعتئ :با هر شمارة يى خط رآ مى بريد وقتى به انتها رسيديد مى توانيد به ابتداى همان صفحه يا صفحه بعد باز كرديد و هر بار بايد سرعتتان بیشتر شود در ابتدا هر خط در 2-1 ثانيه بريده مى شود اما رفته رفته سرعت بيشتر مى . شود طرز صحیح نشستن را نیز رعایت کنید , یکی از اصول اولیه . مطالعه صحیح و اصولی و یادگیری موثر , درست نشستن است

صفحه 31:
¥ gape : تمرین تند خوانی با درک کم در این مرحله کتاب را به صورت درست و صحیح در دست پرید یعنی وارونه نباشد , با خط بردن و صامت خوانی از اولين خط شروع كرده و خط به خط . خط مى بريد و از هر خط جند كلمه را درك مى كنيد . مطالعه در اين مقطع بايد به كونه اى باشد كه دركى كلى از مطالب كتاب داشته باشيد و با موضوع آشنا شويد هدف هنوز . بالابردن سرعت مطالعه است كتابى ساده انتخاب كنيد زيرا كتاب سنكّين درك كليش هم سخت مى باشد و از سرعتتان مى كاهد .( فراموش نكنيد هر خط 4-3 كلمه ) با سرعت بخوانيد و جون هدف درك كامل نيست جشمها دست را دنبال كند . اصول را رعايت كنيد . اصول درست نشستن , حتى درست تنفس کردن » فاصله چشم را نیز عانت كنند : فاصله حشم دم انندا 30 سانتی ‎aio‏ ی

صفحه 32:
روش تند خواندن بر فن دید زدن مبتنی است . دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است در حللی که روش خواندن اجمللی مبتنی بربیک روش انتخلبی و نمونه گیری ازمطالب و عبارات اساسی وکلیدی است. تفن دید زدن امکان مرور کردن مطللب رلبه طرز ی بسیار سریع ممکن.هی سازد روش تند خواندن مستلزبیک حرکت سربع است و عادت کردنبا حرکات چشم و جریانهای فکرمی باشدکه ممکن است در ابتدابرای شملنا آشنا باشدکه بعد از تمرینات متوجه خواهید شد که هرچه روش تند خولفی را بیشتر تمیین کنید میزان زیاد ی از معانی کلمات و عبارات کلیدی آكاهى كسب مى كنيد .

صفحه 33:
برای شروع به تمرين روش ديدزنى بايد نخست انگشت نشان دست چپ را در وسط صفحه گذاشت و آن را به پایین حرکت داد و حرکت سرانگشت را با چشم دنبال کرد. سپس با دست راست کتاب را در کمتر از یک ثانیه ورق زد. سپس باید به ترتیب ریتم‌های یک نانیه‌ای؛ دو نانیه‌ای, چهار نانیه‌ای, شش نانیه‌ای؛ ده ‎«Slash‏ پانزده ثانيهاى: و بيست ثانيهاى را با اين نوع .خواندن تمرين كرد

چگونگی شکل گيری تندخوانی پس از جنگ جهانی دوم تجربه به انسان آموخت که چشم و ذه ن او ای ن قابلی ت را دارد ک ه ب ا تمری ن ب ه حدی باالتر از ادراک برسد و با سرعت بیشتری ببیند و تشخیص دهد . ماجرا از این قرار بود که در جنگ جهانی دوم متوجه شدند که بعضی از خلبانان اهداف مورد نظر خود را به خوبی تشخیص نم ی دهن د ،چرا ک ه س رعت باالی هواپیم ا و پایین بودن س رعت تجزی ه و تحلی ل و ادراک ذه ن و چش م خلبان این قابلی ت را ب ه آنه ا نم ی داد دس تگاهی را طراح ی کردن د که کارش ای ن بود ،تص اویر را ب ه خلبان نشان می داد و خلبان هم تصاویر را به خوبی می دید و بایستی تشخیص می داد که تصویر چیست ؟ اوایل تصاویر را به صورت آرام و با سرعت ک م نمای ش م ی دادن د ،تص اویری مثل ،کامیون ،چادر ، ساختمان و .....و رفته رفته با گذشتن هر مرتبه سرعت را افزایش دادند تا جایی که در اثر تمرین بر روی این کار همان خلبان توانستند ب ا س رعت زیاد ،تص اویر را تشخی ص دهند و چیستی آن را درک کنند . در همان زمان یک چشم پزشک فرانسوی به ذهنش خطور کرد که اگر این کار در مورد کلمات هم انجام شود ما با سرعت باالتری کلمات را تشخیص می دهیم ،یعنی کلمات را با سرعت بیشتری از مقابل چشم عبور دهند و یا چشم با سرعت بیشتری از روی کلمات عبور کند که با این عمل و تکرار آن چشم ما سرعت دید باال تری خواهد داشت و ذهن هم در اثر تمرین ادراک بیشتری خواهد داشت و بدین شکل مبحث تند خوانی از هاروارد شروع و در تصور عموم بر این است که هرچه آهسته‌تر و کندتر ه ذهنی افزایش خواهد یافت، مطالعه شود ،اندوخت ٔ ه دیدگاه پژوهشگران خالف این امر حال آنکه بر پای ٔ صادق است .به باور آنان در حالی که میزان ه ذهنی مطالعه‌کنندهٔ معمولی تنها ٪۳۵است، اندوخت ٔ این حالت برای تندخوان حداقل ٪۵۳خواهد بود سرعت تقریبی : سرعت تند خوانی 1500تا 02000کلمه در دقیقه است خوانندگان مجرب متون را برا ی دریافت ایده ها و نظرات مطالعه می کنند و در یک نظر جمالت و عبارات را می خوانند و مفهوم کلی آنها را درک می کنند در حالی که خوانندگان را ضعیف متون را کلمه به کلمه می خوانند ودر هر لحظه یک ،دو یا سه کلمه را از نظر می گذرانند اینگونه افراد مسلما نمی توانند سریع بخوانند و سریع درک کنند .آنان اندیشه های کلی را انچنان به اجزای کوچک تقسیم میکنند که دریافت معنی و مفهوم کل انها بسیار دشوار می شود. در تندخوانی تمرینان الزم برای انکه بتوانید اجزای مورد مطالعه خود را کلی تر وگسترده تر در نظر بگیرید. تند خوانی به معنی آگاهی یافتن از همه مطالب یک نوشته با سرعت .بیشتر و در زمان کمتر است و با خواندن اجمالی متفاوت است فواید ال ف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن ب) مرور کردن مطالبی که قبآل خوانده اید ج)جانشین سازی این روش ب ا روش مطالع ه دقیق و کامل د)افزودن بر انعطاف پذیری وگسترش دامنه سرعت مطالعه استفاده عملی در کارهای پژوهشی و تتبعی ،کاربرد مهارت « تندخوانی » بیش از موارد دیگر است. نکته مهم در تندخوانی ،یافتن مطلب و مفهوم در یک متن و کتاب است و این باالتر از سرعت در یافتن و مرور واژه‌هاست. فرض کنید دنبال یک مطلب در یک کتاب تاریخی هستید .با نگاه سریع به صفحات و فصول آن ،می‌خواهید آن را پیدا کنید ،یا در پی آنید که فالن مسأله در این کتاب مطرح شده است یا نه؟‌ این‌جا « سریع یابی » مطلب از عبارات کتاب مورد نظر است .در همین جا هم همان سرعت انتقال از عبارات به مفاهیم، کاربرد دارد. خاصی را در صفحه‌ای و کتابی پیدا کنیم. گاهی می‌خواهیم مطلب ّ گاهی نیز در پی آنیم که با سریع خوانی ،از مضمون یک مقاله یا گزارش یا کتاب ،آگاه شویم. در کتاب‌های درسی و نوشته‌های علمی‌،استداللی و تحقیقی که نیازمند تأمل و هضم مطلب است ،این شیوه دشوارتر است. کارعملی 1 • سرعت تند خوانی خود رابیازمایید • سطح تند خوانی خودراباتوجه به معیارهای زیر تخمین بزنید • • • • • • ضعیف بین 100تا200کلمه دردقیقه متوسط بین 200تا300کلمه دردقیقه خوب بین 300تا 400کلمه دردقیقه خیلی خوب بین 400تا 500کلمه دردقیقه عالی بین 500تا 700کلمه دردقیقه بسیارعالی باالتراز 700کلمه :سرعت مطالعه به سه عامل بستگی دارد س رعتاولیه ش خص1- سرعت مطالعه هر فرد بستگی به سرعت اولیه دارد که برای هر فرد تغییر می کند . ممکن است فردی در امتحان 50کلمه بخواند و فردی دیگر 150و یا دیگرانی 200- 180و حتی 250کلمه را بتوانند بخوانند ،هیچ کس نمی تواند استانداردی .برای سرعت اولیه مطالعه تعیین کند س رعتش خصرا ب ه راحتیب ا ف راگیری( ) ت کنیکت ندخوانیم یت واناصالح ک رد -2نوع متن مورد بعدی که سرعت مطالعه به آن بستگی دارد نوع متنی است که شخص مطالعه می کند ،مثال یک متن ساده را با سرعت بیشتری می توان مطالعه کرد اما متنی که از نظر محتوی سنگین و مشکل است ،طبعا با سرعت کمتر و کندتر مطالعه می شود و این نوع متن است که سرعت مطالعه را تعیین می کند،، بیشترین تاثیر و فایده تندخوانی در مطالعه مطالب درسی خودنمایی می کند و بسیار موثر و کار آمد است هر نوع متنی را نمی توان با یک سرعت مطالعه کرد بلکه سرعت مطالعه را باید با متنی که مطالعه می شود تنظیم کرد ،فردی ممکن است در مطالعه یک متن داستانی سرعتی در حدود 300-200کلمه در دقیقه داشته باشد اما همین شخص در مطالعه درسی مانند زمین شناسی یا زیست شناسی که سراسر نکته است و یا یک متن تخصصی دیگر سرعتی به مراتب کمتر داشته باشد و این کامال طبیعی است ت مرین3- سومین مورد که سرعت مطالعه به آن بستگی دارد ،تمرین است ،یکی از مهمترین عناصر که در افزایش سرعت مطالعه موثر است ،تند خوانی یک مهارت است که با تمرین ایجاد و با .تمرین بیشتر به عادت تبدیل می شود اولین اصلی که باید رعایت شود این است که حتما اصول صحیح تند خوانی رعایت شود ،تمام عواملی که باعث کند خوانی می شود را بر طرف کنید دومین اصلی که باید رعایت شود تمرین است ، سومین اصل تمرین است ،چهارمین اصل تمرین است و تا آخر تمرین است که اصل .اساسی در فراگیری تمام امور است • به نظرشماچه عواملی سبب می شودتاسرعت مطالعه کندشود؟ • دانشمندان معتقدندکه مغزانسان فقط به اول وآخرکمالت توجه مکینه برای هیمنه که تونسیتداین روبخونید حاال مجددا بخوانید بیبنید چندتا غلط دارد؟ موانع مربوط به انعطاف در سرعت مطالعه ( علل کند خوانی) )1کلمه خوانی :یعنی نگاه کردن به یک یک کلمات به هنگام خواندن راه های بررسی کلمه خوانی: الف) بررسی تعداد حرکات چشم برای هر سط*ر ب) سرعت خواندن مطلب نسبتا ساده با درک خوب اگر در دقیقه 275تا 325کلمه باشد کلمه خوانی شده است ج) دنبال کردن سطور و کلمات با انگشتان د) چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر در هنگام مطالعه بسیاری ازما امروز در قرن 21با همان روش سنتی هزار سال پیش مطالعه می کنیم .ایرانیان با سواد تنها 3دقیقه در روز مطالعه می کنند ! برخی حتی اصال مطالعه نمی کنند ! علت این بی انگیزگی این است که همیشه به ما گفته اند بخوانید و هیچ وقت نگفته اند چگونه بخوانید کلمه خوانی هم سرعت مطالعه را کم می کند و هم میزان درک را پایین می آورد ،اگر کلمه خوانی تبدیل به جمله خوانی یا عبارت خوانی شود نه تنها سرعت باال می رود بلکه درک نیز .بیشتر می شود این عقیده که خواندن کلمه کلمه درک را زیاد می کند دقیقا عکس واقعیت است زیرا مغز با معنی کلمات کار دارد و کلمات نیز در جمله نمود دارند راه های غلبه بر کلمه خوانی الف) عبارت خوانی بهترین را چاره برای غلبه بر مانع کلمه خوانی است ب) آگاهی از حداقل نشانه برای درک مطلب حداقل نشانه های مربوط به حرف چرا کهخواننده الزم ندارد تا کلمه را درک کند. نشانه های مربوط به کلمه ،برای فهمیدنعبارات و جمالت نیازی به خواندن تمامی کلمات نیست. نشانه های مرزی ،اغلب افراد عادت دارند کهباالی سطور را نگاه کنند و معنی مطالب را .دریابند ت لفظ ک ردنب ا ص دا 2- دومین علت کند خوانی ،خواندن با صدا یا بلند خوانی است ،کسی که با صدای بلند می خواند حتی اگر با نهایت سرعت هم بخواند نمی تواند 400 -300کلمه در دقیقه بیشتر بخواند زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت محدودیت دارد اما اگر این بلند خواند به صامت خوانی یا چشم خوانی ( با حرکت چشم ) تبدیل شود هم سرعت باال می .رود و هم درک مطلب بیشتر می شود ت لفظ ک ردنب دونص دا 3- سومین علت کند خوانی درون خوانی یا لب خوانی .است ادراک معنی تلفظ آن دیدن کلمه در عبارت خوانی روش فوق غیر ضروری است و باید .از ان اجتنناب کردو به روش زیر عمل کرد ادراک معنی دیدن کلمه برای از بین بردن تلفظ صامت یا مصوت می توان - تمرین شمردن را انجام داد ،یعنی حواس را بر مطلب نوشته شده متمرکز می کنیم و ضمن مطالعه مرتبا می گوییم (( یک ،دو)) م یت واناز هر چیزیاستفاده ک رد ک ه اندام های- ت کلمیرا در هنگام م طا لعه م شغ ولک ند م انند دهان جویدنآدامسو ، ...گ ذاشتنی کم داد در گ**فتن ه*نگام*یک**ه ب***لند م*ی- : ت*مری*ندا*م*نه د*یدن– خ*وا*ن*ید چ*شمتانرا پ***یشاپ*یشص**دا*ی*تانج*لو ب***برید و س**عی ک**نید چ*ندی*نک**لمه ج*لوتر از ک**لمات*یک**ه ت***لفظ م*یکنید ب***بینید .ف**اص*له ب***ینک**لمات*یک**ه م*یبینید و ک**لمات*یک**ه ب***لند م*یخوا*ن*ید دا*م*نه د*یدن– گ**فتنن**ام دارد. ب***ه ه*نگام ا*ی*نت***مری*نس**عیک**نید م*عنیک**لماترا ک**ه ن پ***یشاپ*یشم*یبینید در*کک**نید ب***نابرا*ی*ندر عوض((د*ید - ن م*عنیک**رد*ن)) را ا*ن*جام گ**فتن-م*عنیک**رد*ن)) م*را*ح*ل(( د*ید - .د*هید ب رگشتغیر ارادیچشم ب ه عقب(دوباره 4- ): خوانی چهارمینعلتک ند خوانیب رگشتغیر ارادیچشم ب ه عقب است .خیلیوقتها ش ما م شغ ولم طا لعه م طلبیهستید اما گاهیاوقاتچشم ب ه ص ورتن ا خود آگاه ب ر م یگ ردد و چند ک لمه عقبت ر را ن گاه م یک ند و ایناز اختیار و اراده شما خارج استو ب ه ص ورتن ا خود آگاه رخ م یدهد .راه چاره اینم شکلخط ب ردنزیرجمالتب ا انگشتی ا خط ب ر استا لبته اینب رایاوایلک ار زمانیک ه ب ر اثر ت مریندر اینزمینه م هارتی افتید دیگر ن یازیب ه خط ب ر ن یست ب لکه همینعملک ه ا النب اعثت ند خوانیش ما م یش ود در آنزمانس ببک ند خوانیتانم یش ود . ت مرینهایم وجود در م انع ق بلیو عبارتخوانین یز ب ه حل .اینم شکلک مکم یک ند :س ر گ ردانیچشم ب ینخطوط 5- پنجمین دلیل کند خوانی سرگردانی چشم بین خطوط است .گاهی اوقات پیش می آید که در حین مطالعه زمانی که مطلبی را می خوانید ، خط مورد نظر را گم می کنید و چشم بین خطوط سرگردان می شود ،یا خط تکراری را می بینید و یا یک خط باالتر یا یک خط پایین تر را نگاه می کنید و چشم بین خطوط سر گردان می شود برای رفع مشکل گم کردن خط نیز مانند مشکل برگشت غیر ارادی چشم به عقب از حرکت انگشت یا خط بر استفاده می شود با این روش به جز افزایش یادگیری و سرعت تمرکزتان نیز .افزایش می یابد :م کثط والنیچشم ب ر رویک لمات6- چشم به طور متوسط یک چهارم ثانیه روی هر کلمه مکث می کند یعنی در هر ثانیه 4کلمه و در هر دقیقه 240کلمه ،در حالی که تجربه نشان داده اکثر افراد برای اولین بار که سرعت خواندنشان را اندازه گیری می کنند کمتر به 240 .کلمه می رسند این مکث را نمی توان از بین برد اما می توان زمان آن را کوتاه کرد حتی به جایی رسید که در دقیقه 700-600کلمه .به باال رسید این مشکل را نیز با استفاده از خط بر به راحتی می توان حل کرد .در ابتدا امکان دارد سرعتتان پایین باشد اما اندک .اندک سرعتتان افزایش می یابد مکث طوالنی مدت چشم بر روی کلمات عالوه بر کاهش سرعت مطالعه باعث خستگی چشم می شود و ادامه مطالعه را به خطر می اندازد .شما خیلی از اوقات تجربه کرده اید که خوابتان نمی آید اما با در دست گرفتن یک :م حدودیتحوزه دید 7- هفتمین علت کند خوانی محدودیت حوزه دید است (.مانند جریان خلبانان که در مقدمه آموزش تند خوانی گفته شد ) به این معنا که در حالت عادی وقتی به یک متن نگاه می کنید چند کلمه را می توانید ببینید و درک کنید اما اگر این محدوده وسیعتر باشد تعداد کلماتی که می توانید ببینید بیشتر است و نتیجه این افزایش حوزه دید ،دیدن و درک کردن کلمات بیشتر و افزایش سرعت مطالعه خواهد بود .این تکنیک افزایش حوزه دید در مطالعه ارزش حیاتی دارد و یکی از .ضروریات خواندن و بسیار تاثیر گذار است از این پس هر گاه خواستید کتاب ،مجله ،روزنامه و یا هر متن دیگری را مطالعه کنید با خط بر و صامت خوانی این کار را انجام دهید ،برای خط بردن می توانید از انگشتان یا خط بر استفاده کنید اما بهتر است .از انگشتانتان استفاده کنید زیرا آنها همیشه با شماست در گذشته بچه هایی که تازه به مدرسه می رفتند با انگشتان خود متن را دنبال می کردند اما اولیا به آنها می گفتند که این کار را نکنند و با چشم متن را دنبال کنند .اما متخصصین امروز متوجه شدند نه تنها کار کودکان اشتباه نبوده بلکه امری صحیح برای آغاز مطالعه تا زمان .رسیدن به درجه باالی تند خوانی است ت***رساز در*کک**م 8- هدفخ*ود را م*شخصک**نید ،ش**اید ی**اد*گ*یریت***مامن**کاتص*لیک**اف*ی ا* ج*زئ*یاتال**ز*م ن**باشد و ی**اد*گ*یری ب***اشد. در م*طا**لع*ا*تخ*ود رو*شهایم*تنوعیرا ب***ه ک**ار ب***بریدو س**رعتخ*ود را ب***ا رو*شم*ورد ن**ظر ه*ماهنگک**نید و از س**رعتی**کنوا*خ*تب***پرهیزید. ب***ا ت***مری*نت***ند خ*وا*ن*یی**ا د*ید ز*ن*یخ*وا*هید د*ید ک**ه درز*ما*نک**م م*یت***وا*ن*ید م*طا**لبز*یاد*یرا ب***یاموز*ید. پ***یشاز م*طا**لعه ک**ا*م*لپ***یشخوا*ن*یی**ا م*طا**لعها*ج*ما**لیدا*ش*ته ب***ا*ش*ید .پ***ساز س *ا*خ*تمانا*ص*لیک**تا*بم*ی ت***وا*ن*ید ب***ا س**رعتو ا*عتماد ب***یشتر م*طا*لبرا .ب***خوا*ن*ید تمرین 1 :تمرین برای عبارت خوانی یک کتاب یا نوشته ای که دارای خطوط کامل است انتخاب کنید نوشته را وارونه بگیرید زیرا هدف درک نیست ، .با سه شماره هر خط را می خوانید ،یعنی با شماره 1یک سوم ابتدای خط ،با شماره 2یک سوم وسط خط و با شماره 3یک سوم انتهای خط را می بینید و خط می برید ،بدون هیچ درکی این تمرین را ادامه دهید و با ریتم 1،2،3خط می برید تا به انتهای صفحه برسید برای ادامه می توانید به ابتدای صفحه باز گردید و دوباره از اول شروع کنید .و یا ادامه مطلب را دنبال کنید ت ند خوانیی کم هارتاستو م هارتجز ب ا ت مرینو ( :تمرین 2 هدف ایجاد عبارت خوانی و جمله خوانی وهماهنگی بین چشم و حرکت دست کتاب یا نوشته را وارونه بردارید و نرم و روان خط ببرید و با چشم حرکت انگشت را دنبال کنید هیچ مطلبی را درک نکنید ، انگشت را زیر اولین کلمه از اولین خط یعنی گوشه سمت راست باالی صفحه قرار داده و نرم و روان خط بردن را آغاز کنید ،سعی کنید از ابتدا با انگشت این کار را انجام دهید فقط در صورتی که حساسیت داشتید یا اذیت شدید از خط بر استفاده کنید به مدت یک دقیقه سریع خط ببرید و فقط عبور کلمات را احساس کنید و وقتی به پایان صفحه رسیدید دوباره از ابتدا شروع کنید .و هر بار سریعتر از دفعه قبل خط ببرید ف قط چشمها حرکتک ند و س ر را حرکتن دهید و ن رم و روانب ا ( خیلیس ریع پ رواز ) ی کدستک تابو ب ا دیگریخط ب برید ک لماترا ب بینید ،ال زم ن یستدرکک نید ،ب عضیها حتیوارو ن ه هم دقتم یک نند ت ا درکک نند اساسا هدفم ا از اولینک ار در انجام اینت مرینایناستک ه ف قط ب بینید و اصال درکن کنید ب ه همیندلیلهم گ فته ش د ک ه ک تابرا وارونه ب گیرید این تمرین را به مقدار زیاد انجام دهید که هماهنگی الزم بین تمرین :3 تمرین موسوم به تمرین یک : دراین تمرین با یک شماره ،خط را خط می برید به این صورت که اگر در تمرین قبل با یک شماره یک سوم خط را می دیدید این بار با یک شمار ه یک خط کامل را می بینید ،با شماره دو ،خط دوم را ،با شماره سه ،خط سوم راطی می کنید با هر شماره یک خط را طی می کنید و با چشم حرکت می کنید انگشت دست را دنبال می کنید ،ازناهماهنگی نترسید باتمرین هماهنگی ایجاد می شود ،اگر دست سریع است چشمتان را سرعت اجرای تمرین یک کتاب را به صورت وارونه در دست بگیرید و با شماره یک خط کامل را خط ببرید ،در این مرحله هم بدون درک خط می برید و به همین علت هم گفتیم که وارانه کتاب را بگیرید ،چون در ابتدا تنها هدف سرعت بخشیدن به چشم است ،چرا که اگر فعال قرار بر درک باشد چشم ناخود آگاه مکث می کند ،با ریتم ،1،2،3،4و ...الی آخر یعنی با هر شماره یک خط را می برید وقتی به انتها رسیدید می توانید به ابتدای همان صفحه یا صفحه بعد باز گردید و هر بار باید سرعتتان بیشتر شود ،در ابتدا هر خط در 2-1ثانیه بریده می شود اما رفته رفته سرعت بیشتر می .شود طرز صحیح نشستن را نیز رعایت کنید ،یکی از اصول اولیه .مطالعه صحیح و اصولی و یادگیری موثر ،درست نشستن است :تمرین ۴ :تمرین تند خوانی با درک کم در این مرحله کتاب را به صورت درست و صحیح در دست بگیرید یعنی وارونه نباشد ،با خط بردن و صامت خوانی از اولین خط شروع کرده و خط به خط ،خط می برید و از هر خط چند کلمه را درک می کنید .مطالعه در این مقطع باید به گونه ای باشد که درکی کلی از مطالب کتاب داشته باشید و با موضوع آشنا شوید هدف هنوز .باالبردن سرعت مطالعه است کتابی ساده انتخاب کنید زیرا کتاب سنگین درک کلیش هم سخت می باشد و از سرعتتان می کاهد (.فراموش نکنید هر خط 4-3کلمه ) با سرعت بخوانید و چون هدف درک کامل نیست چشمها دست را دنبال کند ،اصول را رعایت کنید ،اصول درست نشستن ،حتی درست تنفس کردن ،فاصله چشم را نیز رعایت کنید ،فاصله چشم در ابتدا 30سانتی متر باشد ، روش تند خواندن بر فن دید زدن مبتنی است . * حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است دید زدن مستلزم یک *ه گیری ازمطالب و *ن *ی و نمو *ک روش انتخاب *ی بر ی *ی مبتن *ه روش خواندن اجمال *ی ک در حال عبارات اساسی وکلیدی است. *ازد روش تند *ی س *ن م *ریع ممک *یار س *ه طرز ی بس *ب را ب *د زدن امکان مرور کردن مطال *ن دی ف *م و جریانهای فکرمی *ا حرکات چش *ت و عادت کردن ب *ربع اس *ت س *ک حرک *تلزم ی خواندن مس *د که *د ش *اهی *ه خو *د از تمرینات متوج *ه بع *د ک *ا باش *ا آشن *ا ن *ت در ابتدابرای شم *ن اس *ه ممک باشدک *د میزان زیاد ی از معانی کلمات و عبارات کلیدی *ن کنی *ر تمری *ی را بیشت *د خوان *ه روش تن هرچ آگاهی کسب می کنید . برای شروع به تمرین روش دیدزنی باید نخست انگشت نشان دست چپ را در وسط صفحه گذاشت و آن را به پایین حرکت داد و حرکت سرانگشت را با چشم دنبال کرد. سپس با دست راست کتاب را در کمتر از یک ثانیه ورق زد .سپس باید به ترتیب ریتم‌های یک ثانیه‌ای ،دو ثانیه‌ای ،چهار ثانیه‌ای ،شش ثانیه‌ای ،ده ثانیه‌ای ،پانزده ثانیه‌ای ،و بیست ثانیه‌ای را با این نوع .خواندن تمرین کرد

51,000 تومان