ژان نوول
اسلاید 1: ژان نوولJean Nouvel
اسلاید 2: ژان نوول در سال ۱۹۴۵ در دهکده ای در جنوب غربی فرانسه متولد شد. او هنگامی که مدرسه می رفت با یک شرکت معماری وارد کار شد. در سال ۱۹۷۵ دفتر خود را گشود و در چندین رقابت شرکت کرد.توانایی وی در خلق معماری ضد مادی است. طرح های او صرف نظر از اندازه بزرگ کارهایش , به صورت سیال و سبک آشکار است. اما نوول نشان داده که قادر به عرضه تصویر به عنوان یک عنصر سازنده معماری نیز هست.او میداند چگونه با قرار دادن اساس کار بر روی ایده های انتزاعی , ساختارها را مانند واقعیت بسازد. این عناصر , همراه با توانایی های زیاد این مهندس معمار برا نوآوری در تکنیک ها و مواد ,آن چیزهایی هستند که از نظر بسیاری از افراد , سبک شخصی او را مشخص میکند. اما در واقعیت این عناصر در خدمت بخش هایی ملموس از معماری است.تکنولوژی بالا و خرد گرایی , ابزارهایی هستند که نوول از آنها برای ساخت یک واقعیت استفاده میکند. آنها فی نفسه اهداف را تشکیل میدهند.ژان نوول، برنده پریتزکر ۲۰۰۸ برای خود معمار، این انتخاب کاملا غیرمنتظره بود. او در سالهای ماضی بارها انتظار این جایزه را داشت ولی امسال مطمئن شد که کنارش نگذاشتهاند. هیات داوران ، نوول را به این خصوصیات ستود : تلاش مستمر به عنوان معمار، کوشش برای تجربههای تازه و نوآوری در تمام فرمهایش برخلاف کارهای اغلب لیدرهای حرفه ، کارهای نوول از استیل و فرم واحد و تکراری تبعیت نمیکنند. بهگفته خود معمار، هر ساختمان برای خودش داستانی دارد و ادامه پژوهشی است جداگانه. اقلیم بر کارهای او نقش خودرا میزند ، باد هم همینطور و حتی رنگ ابنیه اطراف. طبیعی است که همه این عوامل محدودیتهایی بر کار معمار اعمال میکنند ، ولی مگر معماری بدون چنین محدودیتهایی میتواند وجود داشته باشد؟ با اینهاست که اثر تبدیل به یک مجسمه میشود. نوول آگاهانه از ساختمانهای عام دوری میکند ، ساختمانهایی که بهقول خودش متاسفانه در بسیاری از آثار معاصر دیده میشود. او ساختمان را به روالی متفاوت میسازد ، با منطقیمتفاوت و رنگی متفاوت. تلاش او این است که بنایی بسازد برای یک مکان کاملا مشخص و زمانی مشخص. از نظر او ساختمان موجودی است زنده ، بدین خاطر بهتر که هیچ ساختمانی ساختمان دیگر را ناراحت و مریض نکند. وقتی که او درسال ۱۹۸۱ برنده مسابقه معماری ساختمان انستیتو جهان عرب درپاریس شد ، درهای شهرت به روی او بازشد. نمای نامتعارف آن با دیافراگمهایی که باز وبسته میشوند ، شدت نور را دراتاقهای ساختمان تنظیم میکنند : ترکیبی از عناصر معماری عربی و فناوری نوین. امروزه دردفتر معماری او درپاریس ۱۴۰ نفر کار میکنند و شعبههای دفتر نیز در لندن ، کپنهاگ ، نیویورک ، مادرید و بارسلون فعالند. همکاران او در۱۳ کشورجهان بر روی بیش از ۴۰ پروژه دارند کار میکنند. معمار امیدوار است دریافت این جایزه به کارهای جدید او یاری رساند- که نوگراتر و تازهتر شوند. در کارنامه ژان نوول ، جوایز و نشانهای زیادی هست ، ازجمله : نشان افسری هنری فرانسه ، شیر طلایی دوسالانه ونیز، مدال طلای انستیتومعماران بریتانیا RIBA ، جایزه بارومین ، جایزه امپراتوری ژاپن و الی آخر. ژان نوول که در روز دوم ژوئن ۲۰۰۸ جایزه خودرا در سالن کنگره کتابخانه واشنگتن خواهد گرفت ، پس ازکریستین پورتسام پارک ، دومین فرانسوی است که پریتزکری شده است. زندگی نامه
اسلاید 3: موسسه ی مطالعات دنیای عربپاریس/ فرانسه سال اجرای پروژه: 1987
اسلاید 4: آخرین نوشته ی ژان نوول در رابطه با استودیوم های معماری، برنده ی مسابقه شد. رقابتی که در آن قرار بود، در خصوص این موضوع که چه چیزی قابلیت این را دارد که به موسسه ی دنیای عرب مبدل شود، تصمیم گیری شود. در طی پروژه ی گراند (Grands)، اثبات شد که توسعه ی ابتکارات اصلی، توسط دولت فرانسه رهبری می شود. IMA (موسسه ی دنیای عرب) با همکاری مشترک مابین کشورهای اتحادیه ی عرب و دولت فرانسه احداث گردید.در این رقابت در سال 1987 ، IMA سریعا به عنوان فضایی همگانی برای مردم محلی و توریست ها تبدیل شد. یکی از دلایل تشکیل این موسسسه، برپا کردن فضا و مرکزی برای ارتباط میان فرهنگ عرب و فرانسه با یکدیگر بود. این موسسه با قرار گرفتن در پیرامون محل تاریخی در پاریس، و همچنین در کنار رودخانه ی Seine ، سریعا قادر به پاسخگویی می باشد. در نقشه ی اصلی، این محل در امتداد خمیدگی جاده ایی که درست به موازات رودخانه ی Seine است، قرار گرفته است، و شکل خود را مستقیما از رودخانه برداشت کرده است. این بنا دارای دو بخش اصلی، شامل حیاط داخلی به همراه بخش شمالی، دارای 9 طبقه در شمال و 11 طبقه در جنوب می باشد. میدانی مسطح، ابزاری برای جداسازی این موسسه از محیط اطراف (Universite de Jussieu) و بخش اصلی ساختمان در نظر گرفته شده است
اسلاید 5: افزایش فواصل بیرونی در واقع نوعی تقلید از نمونه های سردر است، که به صاف و مسطح شدن آنها منجر می شود. چراغ های استفاده شده بر روی زمین به عنوان مکمل چراغ های دیگر عمل می کنند، که در هنگام شب از ساختمان داخلی به اطراف ساطع می شوند. فضای داخلی خانه به لحاظ مکان شناسی شامل رستوران، موزه، کتابخانه، دفتر، و تالار کنفرانس می باشد. شیشه های چند لایه به سبک اتاق های میانی خانه های روم باستان، در یک پلکان آهنین جانمایی شده است؛ پلکانی که در فضای داخلی مستقر است و عملکرد بالابرنده و یا همان آسانسور را دارد. کتابخانه و قسمت شمالی از وجه چهارم زمین، کف ساختمان را به سوی اتاق های بالایی سوق می دهد.این حالت شبیه به تراس های چندگانه و نیم طبقه )اشکوب( عمل می کند. مهم ترین شاخصه در کار ژان نوول، توجه به جزئیات ورودی ها و البته این امر که طرح وی هیچ گونه استثنایی ندارد، می باشد. ویژگی های اصلی IMA، یک فلز جامد خورشیدی مانند است که در قسمت ورودی جنوبی که حالت خیلی پیشرفته ای دارد، است. پیشنهاد ژان نوول برای این طرح به دلیل اصیل بودن و نیز خاصیت مقاوم سازی ابزار معماری عربی که حالت اولیه ی خود را کاملا حفظ کرده بودند، بسیار مورد قبول واقع شد. او از کارهای لایتکی سنتی که برای قرن ها در خاورمیانه برای جلوگیری از برخورد نور خورشید و نیز جهت ایجاد آرامش استفاده می شوند، الهام گرفت. این طرح دیافراگم های حساس به نور زیادی را برای تنظیم میزان نور به کار می برد.در این حالت به نور اجازه ی ورود به فضای داخلی خانه، داده می شود. در فازهای گوناگون عربی، یک الگوی هندسی چندگانه شکل داده شده. اشکال مربع، دایره، هشت ضلعی در حالت سیال به وجود آمدند. این اشکال در شرایطی ساخته شدند که نور در مناطق مختلف به طور موازی و معتدل در آمده بودند. فواصل داخلی به صورت برجسته ای به حالت متعادل در آمدند.
اسلاید 6: در حالی که این ابزار تولد شده ی بصری فواید باورنکردنی بسیاری دارد، به همان اندازه وابسته به دیدگاه کنترل محیط هم می باشد. نور دریافتی از خورشید به آسانی با بستن و یا با کاهش سایز و اندازه ی دریچه ها به حالت متعادل می رسد. نوول توانست عناصر معماری عربی سنتی را با طرح مدرن و امروزی آن ترکیب کند. استفاده ی او از چراغ در جای بلوک های ساختمانی و متعادل کننده ی فضا حسی عمیق تر از مکان و افزایش تجربه را به وجود آورد. این چراغ ها به بزرگی چراغ های دریایی بود و جانمایی آنها برای برخورد فرهنگ عربی مناسب در نظر گرفته شد. برای اثبات کیفیت این نوشته ها لازم به ذکر است که این طرح جایزه ی آقاخان را در سال 1989 ، و جایزه ی پول نقره ی فرانسه را نیز به دلیل معماری این بنا در سال 1987 دریافت کرد.
اسلاید 7: جزیره سگویین (Seguin)پاریس
اسلاید 8: ژان نوول که از بنیانگذاران معماری شهری به شمار می آید بعنوان مدیر پروژه جزیره سگویین در ماه ژوئیه سال 2009 انتخاب شد. در اینجا ما پروژه طرح جامع جزیره سگویین در شهر Boulogne-Billancourt فرانسه را با شما به اشتراک می گذاریم . مجموعه برنامه های مختلف این طرح فضایی از کل منطقه به مساحت 300.000 متر مربع را در بر می گیرد، که تسهیلات خدماتی گوناگونی از قیبل مراکز فرهنگی، اجتماعی، فضاهای خرده فروشی، پارک ها ، باغ ها و تراس ها را برای ساکنین و گردشگران فراهم آورده است. ساخت این پروژه در سال 2010 آغاز گردید و انتظار می رود که در سال 2023 به اتمام رسد. جزیره سگوین، جزیره تازه تولد یافته ای است که هدفی بزرگ را در پاریس دنبال می کند. جذابیت آن مرهون برنامه ریزی کاملا استثنایی آن، در اجرای طرح های جامع فرهنگی، تجاری، محل برگزاری اجتماعات در پارک های شهری ، احداث باغ ها ، تراس ها ، سکوها و غیره می باشد که به مکانی پر جنب و جوش در طی شبانه روز تبدیل خواهد شد. ایجاد مجموعه ای بزرگ متشکل از دو سالن موسیقی ، یکی به گنجایش 3 تا 5 هزار نفر و دیگری با ظرفیت 800 صندلی و ... - ایجاد قطبی فرهنگی شامل ترکیبی از آثار هنری زیبا و دیجیتالی معاصر، معبری هنری با وجود فروشگاه ها، گالری ها، کارگاههای هنری و ... - ایجاد موزه: موزه تاریخی فرانسه و دیگر مجموعه های فرهنگی - ساختار تجاری متمایز و پر جنب و جوش این پروژه در امتداد یک خیابان 400 متری در معابر کناره رودخانه سن واقع شده، در باغ های بزرگ این منطقه مجتمع هایی چون هتل ها، رستوران ها و سینما و در امتداد آنها نگارخانه ها، مراکز ورزشی، هنری و ... احداث شده است. - مشخصه متمایز این ساختمان ها ، نشانی از اعتبار شهر است. - وجود امکاناتی چون پارک مرکزی ، گلخانه ای به وسعت 450 متر، کاشت گیاهان کمیاب، مراکزتجاری و فضاسازی های بسیار بزرگ و همچنین احداث منازل مسکونی در ارتفاعات مختلف در وسعت 7 هکتار، فضایی بومی را ایجاد می کند که حاکی از شیوه زندگی مردم در دهه های آتی قرن بیست و یکم است. حمل و نقل در این جزیره از طریق مترو، تراموا و قایق انجام می شود. یک راهروی بزرگ شیب دار بارگیری، شاخص اسکله ای در شمال این جزیره است که میان دو پل Daydé و Renault واقع شده است.
اسلاید 9: این جزیره وادی فرهنگ دریایی منطقه به شمار می آید ... با توجه به اهمیت وجود رودخانه سن در امتداد این کلان شهر و اتصال آن به جزیره سگوین مسلم است که اجرای همه طرحهای آزمایشی باید در شهر پاریس به مذاکره گذاشته شود. این پروژه شیوه تفکری جدیدی را در اصول کلی شهرسازی، ایجاد فرم ها، فضاسازی و استفاده از بنا های مختلف را به نمایش می گذارد. این پروژه از برنامه ای ساده و متراکم برخوردار نیست، بلکه طراحی راهبردی و ترکیبی است که با ویژگی های دقیق خود، پروژه های آتی معماری را شکل خواهد داد.
اسلاید 10: برج بلند نوول برای دفانسپاریس
اسلاید 11: طرح جان نوول Jean Nouvel ؛ معمار فرانسوي برای ساخت اسمان خراش های تک در پاریس، به علت فشار منبعث از كاهش سرعت رشد جهانی بر سرمايه گذاران طرح متوقف شده است. نوول قرار داد ساخت برج سيگنال به عنوان بخشي از طرح بلند پروازانه نوسازی دفانس؛ منطقه کسل کننده تجاری حاشیه غربی پاریس، را در سال 2008 از ان خود ساخت. نوول ساخت پروژه را به برطرف شدن بحران اقتصادی و پیامدهای ان موکول کرده است و با ارسال نامه ایی به EPAD ؛ هیات نظارت بر طرح توسعه دفانس، انصراف خود و دفتر معماری اش از اجرای پروژه به سبب کمبود منابع مالی را اعلام کرده است.
اسلاید 12: مرکز ورزش های آبیدر شهرLe Havra
اسلاید 13: ژان نوول در این کار از محیط لنگرگاه الگوبرداری کرده است،لنگرگاه ها با توجه به اینکه در محیطی شلوغ و پرازدحام هستند، برخلاف تثور دارای محیطی آرام و بی هیاهو می باشد. در طراحی داخلی این مرکز ورزشی، از کاشی های سفید استفاده شده است، این اقدام باعث درخشندگی محیط میشود. بخاطر اینکه آب عنصر اصلی در این محیط می باشد، در طراحی سیستم نورپردازی بسیار دقت شده است. فضای کل این بنا، 5000 متر مربع می باشد که شامل 11 استخر سرپوشیده و 1 استخر روباز است. سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و سالن ماساژ، از امکانات این مرکز تفریحی میباشد. نکته قابل توجه در این پروژه، اختصاص فضایی مجزا برای کودکان و با طراحی کاملا متفاوت با بخش های دیگر میباشد. در این بخش، از رنگ های بسیار شاد استفاده شده است. در نهایت، ترکیب نور، رنگ سفید، رنگ های شاد و آب، جلوه بسیار زیبایی به فضای این مرکز ورزشی بخشیده است.
اسلاید 14: دگرگونی جدید ژان نوول لندن
اسلاید 15: دگرگونی جدید پروژه وان نیو چینج نوول که در نزدیکی کلیسای سنت پل در حال ساخت است در لیست برندگان کلی و بخش کاربری ترکیبی موسسه ام ای پی ای ام قرار گرفته که به پروژه هایی که در اینده ساخته خواهند شد جایز می دهد.عنوان یک تغییر جدید طراحی جدید ژان نوول در شهر لندن در نزدیکی کلیسای سنت پل است.ساختمان جدید پهنه ای بین کلیسا ی سنت پل و شهر ایجاد میکند.این پروژه یکی از بزرگترین طراحیهای در حال ساخت در لندن است.مسیر جدید از پیاده رو به طرف پروژه جدید به سمت آسمان بازمیشود، تا با جهت گیری خود منظرجدیدی را به سمت کلیسای سنت پل ،فاب کند.این شکاف به سمت مسیر تقاطع مرکزی عابر پیاده ی گسترده میشود تا در دهلیز ِ آتریوم بالارونده ی ساختمان، به اوج میرسد.و شامل برپاسازی یک هنرکده عمومی است.آتریوم مرکزی همچنین دسترسی به بام را امکان پذیر میسازد،جایی که یک رستوران و کافه با تراس عمومی منظر های زیبایی به سمت کلیسا و خط آسمان لندن رابه ما هدیه میکند.ساختمان شامل پنج طبقه اداری است،که حول چهار هسته شکل گرفته اند.ساختمان در طبقه همکف با وسایل نقلیه و رمپ سرویس دهی شده است .طرح، ده درصد از انرژی مورد نیاز ساختمان را از انرژیهای تولید شده از قبل منابع احیاپذیر در سایت که موافق با خط مشی شهردار لندن برای پیشرفتهای اساسی این شهر است تامین میکند.
اسلاید 16: پاویون گالری سرپنتین-لندنبازی رنگ و نور و زمان
اسلاید 17: در سال 2010 گالری سرپنتین ، چهلمین سالگرد خود را جشن گرفت و در این سال پاویونِ این گالری توسط معمار فرانسوی مشهور ژان نوول طراحی شد . این ساختار هندسی ترکیبی از نمای شفاف از مواد سبک و مقاوم ، سایبانی قابل جمع شدن و یک دیوار 12 متری معلق از سازه های فلزی است . رنگ قرمز برجسته این پاویون در تضاد با پارک اطرافش بوده و اشاره ای به سمبل های نمادین لندن دارد ، مانند اتوبوس ها ، جعبه های پست و تلفن سنتی قرمز رنگ . سالن اجتماعات میزبان برنامه مذاکرات و رویدادهای عمومی شب های پارک و کافه عمومی است . این ساختار موقت ، اولین ساختمان تکمیل شده در بریتانیا توسط ژان نوول می باشد . در اطراف غرفه ، نوول فضایی برای بازی و سرگرمی ایجاد کرده و به نوعی پارک های شهری فرانسه را به لندن آورده . پروژه نوآورانه او ، رویکردی کانسپچوال به جای زیبایی شناسی کلی داشته . او همیشه به تحقیق ، آنالیز و بحث تأکید داشته تا بتواند هر پروژه اش منحصر به فرد باشد .
اسلاید 18: ساختمان وست ساید جزيره ي منهتن Manhattan – نيويورك
اسلاید 19: ساختمان بلند و جدید وست سایدِ جزيره ي منهتن Manhattan نيويورك در شمايل يك اسمان خراش توسط معمار فرانسوي معروف جان نوول Jean Nouvel طراحي شده است. سازه نمای ساختمان در اولين نگاه بیننده را متوجه خود می کند هر قاب پنجره با هدف توزیع نور تعریف شده اند، در حقيقت 20 جزء پنجره كوچك در یک پنل تعبیه شده اند. ديوار ها واقعا از داخل به بيرون طراحي شده اند. تيپ طبقات توسط هفت صفحه بزرگ تركيب شده اند و هر يك به یک اتاق متصل می شوند . بزرگترين اتاق چشم انداز شگفت اوري به خيابان دارد. فولاد براي سطح خارجي مورد استفاده قرار گرفته در صورتيكه فضاي دروني با يك لايه از نقره ـ الومينيوم اندوزاید پوشیده شده است.پوشش های شیشه ایی متنوعی لایه ایی دیگر برای تعمیق بخشیدن به نور ایجاد می کنند.
اسلاید 20: میدی استیشن واقع در بروکسل-بلژیک
اسلاید 21: ژان نوول ، معمار فرانسوی ، از طراحی اولیه برای پروژه نوسازی میدی استیشن midi station واقع در بروکسل – بلژیک – پرده برداری کرد . ساختمان های پیشنهادی ، ایستگاه راه آهن موجود را تبدیل به یک مقصد نمادین برای مسافران کرده اند در حالی که به طور همزمان ورود خود را به پایتخت بلژیک و اتحادیه اروپا اعلام می کند . نما با ارتفاع 550 متر از خرده فروش ها ، ادارات و مرکز کنفرانس تشکیل شده . بیرون ساختار با پانل های نارنجی رنگ و پوشش های گیاهی متعدد قابل مشاهده در تراس بام پوشیده شده . دیوار پرده ای شیشه ای گسترده ، نمای زاویه دار را پوشش داده و فعالیت های پر جنب و جوش و مستمر قطار را به چشم انداز اطراف انعکاس می دهد و یک آینه پویای شهری به وجود می آورد .
اسلاید 22: پارک مرکزی ژان نوول در سیدنیآسمان خراش نا محسوس
اسلاید 23: پارک مرکزی ژان نوول اوایل این ماه پارک مرکزی توسط معمار فرانسوی ژان نوول طراحی شد.از نقشه های این طرح در سال 2008 پرده برداری شد.این پارک در شهر سیدنی در سایت قبلی کارخانه آبجو سازی قرار دارد.دراین پروژه ی 600 میلیونی که از 2 برج 16 و33 طبقه ای که بر فراز یک سکوی تفریحی واقع شده با مساحت 250000 متر مربع و با مدیریت فریزر و شامل چندساختمان طراحی شده ،یک پارک شهری است.در این پروژه، ژان نوول با همکاری هنرمند و گیاه شناس فرانسوی پاتریک بلانس دوازده باغ عمودی را ضمیمه نمای برجها میکند.احجام سبز و نوارهای سبز رنگ ِ افقی با ایوان هایی که برجها را به گیاهان سبز پیچیده اند، محوطه ی پارک ِ مرکزی را در قلب حومه ی جدید به سمت این ساختمان سبز گسترش میدهد. برج شرقی پروژه ی پارک مرکزی یک وضعیت نمایشی را از طبقات بالای یک بلوک پیش آمده مونومنتال، به نمایش میگذارد.این هلیوستات سیستم مبتکرانه ی ِ ثابت و پانل های آینه ای موتورداری را با هدف جذب نور خورشید و انعکاس به سمت اتریوم و همچنین به سمت تراس فضای باز در شب با یکدیگر ترکیب میکند .این سیستم توسط یان کرسال هنرمند نورپرداز، به صورت تمام رنگی و با شمایل ِ تئاتر گونه ای برجها را از دیدگان محو میکند. پروژه توام با توسعه تجاری 274 میلیونی ِ ده تا پانزده طبقه ای است که توسط معما ر بریتانیایی فاستر و همکارانش به خوبی ِ یک پارکینگ زیرزمینی جدید طراحی شده است. ساخت و ساز در پارک اصلی و راههای جدید از مارس 2010 در دست ساخت است و پارک مرکزی از دسامبر امسال شروع به فعالیت میکند.
اسلاید 24: موزه ملی قطرپردازش کالبدی گل های کویری
اسلاید 25: ژان نوول ، معمار فرانسوی ، طراحی جدید موزه ملی قطر را به پایان رساند . این موزه یک مجموعه ای از صفحه های به هم پیوسته با ابعاد و منحنی های مختلف را شامل می شود که دیوارها ، سقف ها ، کف طبقات و تراس ها را شکل می دهد . هر صفحه از یک اسکلت فلزی با پوششی در بتن های شیشه ای تقویت شده ، ساخته شده که حفره های بین صفحه ها براق و صیقلی هستند . این ساختار جدید ، در اطراف کاخ موجود ساخته خواهد شد . طراحی ژان نوول ، هر دو جنبه فعال و پویایی برنامه موزه و تبلور هویت قطر را در یک ساختمان شبیه به گل رز کویر ، آشکار می کند که به نظر می رسد برای رشد از زمین خارج می شود . جایگاه این ساختار در جنوب دوحه خواهد بود ، جایی که به عنوان اولین بنا در مقابل ورود مسافران از فرودگاه به چشم می خورد . موزه ملی قطر ، صدای یک فرهنگ ، ارائه پیامی از مدرنیته ، دگردیسی و زیبایی خواهد بود و زمانی این اتفاق می افتد که کویر با دریا ملاقات کند .
اسلاید 26: برج اداری دوحهقطر
اسلاید 27: این برج بلند اداری با 45 طبقه ، توسط ژان نوول در غرب منطقه خلیج دوحه-قطر- با پوسته ای جالب طراحی شده و در حال حاضر در حال ساخت است. این ساختار نزدیک به هتل تندیس گون ِ شراتون Sheraton Hotel (ساخته شده در سال 1980 )قرار گرفته. اکنون این منطقه تبدیل به یک مرکز مالی و تجاری در شهر تبدیل شده . برج نوول در میان ساختمان هایی که اکثرأ در سالهای اخیر ساخته شده اند، و بعضی در سالهای دور، قرار دارد. ساختمان استوانه ای مجاور که در بالا و پایین حجم گسترش می یابد ، برج تورنادو Tornado Tower نام دارد که به تازگی موفق به کسب بهترین جایزه ساختمان بلند در شرق میانه و شمال آفریقا شده است. انتظار می رود برج اداری دوحه ، به زودی برنده جوایز زیادی شود.
اسلاید 28: لوور ابوظبیامارات
اسلاید 29: بر اساس توافق نامه اي بين وزير فرهنگ فرانسه و رئيس توريسم امارات شعبه اي از لوور درابوظبي تاسيس شد.طرحي كه به شكل يك بشقاب پرنده عظيم ساخته شده و درسال 2012 افتتاح شد.دولت قصدداردبا اين كارافراد پولدار رابه اين منطقه جذب كند.در اين طرح فرانسه525 ميليون دلارفقط بابت استفاده ازنام لوور گرفته است.به اضافه 33ميليون ديگر بابت نوشتن نام شيخ زايد بر ساختمان لوور.و همينطور 750ميليون بابت مديريت فرانسه درموزه و ايجادجوي شبيه لوور فرانسه در شعبه جديد.بابت طراحي نيز حدود 2 ميليون دلار هزينه شده است.وقطعات هنري در طول30سال در 260000 هزار متر مربع از فضاي موزه قرارخواهندگرفت. با اين حال رئيس توريست امارات اعلام كردكه هزينه هاي جاري موزه را اعلام نخواهد كرد.
اسلاید 30: سالن اپراي ژان نوول در دبیپردازش کائوتیک زمان
اسلاید 31: ژان نوول اين بار به خليج فارس آمده تا در دبي يك سالن اپرا،طراحي كند.طرحي كه به معماري آينده چشم دارد. او كارش را بسيار رمزآلود طراحي كرده.چرا كه ماهيت كار او از جنس زمان است وابعاد زيادي دارد.اين عمارت مانند يك نگهبان، نظاره گرشهرمي باشد. اين سازه به شكلي ست كه امكان اشتباه گرفتن آن با يك ساختمان معمولي وجود ندارد، چرا كه مانند نگيني در منطقه مي درخشد. فرم اين سازه از زواياي مختلف فرق مي كند و سايه هاي متفاوتي روي آب مي اندازد.اين سازه جلوه هايي ازعقاب، امواج آب و يا آبشار را به تصويرمي كشد و با نورپردازي هايي كه از پايين مي تابند، در هاله اي از نور و انعكاس قرارمي گيرد و منقش به رنگ هاي انعكاس يافته ازآسمان نيزمي شود.اين سالن اپرا جايي ست خاطره انگيز كه درآن مي توان شاهد اجراي موسيقي، تاتر، برنامه هاي هنري وبازيگري بود.اين جا مكاني ست كه مي تواند روياي ايجاد فضاي فرهنگي دردبي را متصور كند.
اسلاید 32: مجتمع چند منظوره ژان نوول برای بیروت- لبنان
اسلاید 33: در مسابقهای بینالمللی که در سال 2004 برگزار گردید، ژان نوول موفق شد که طرح برتر را ارائه دهد، ولی بعد از 3 سال تاخیر، بالاخره اجرای این کار در اکتبر 2007 آغاز گشت. در این 3 سال در طرح، اصلاحات و تجدید نظرهایی هم از سوی خود نوول انجام شد. سایت این پروژه در مرکز بیروت، پایتخت لبنان واقع شده است. این طرح که یک مجتمع چند منظوره میباشد، شامل 42 طبقه است که دارای یک هتل با 240 اتاق و 48 سوئیت، آپارتمانها، برج اداری و قسمت رفاهی میباشد. همچنین قسمت پیاده گذر آن نیز در جنب خیابان طراحی شده است. هتل در قسمت ورودی قرار گرفته و در سمت شمال دارای رستوران است و از این قسمت با یک پل به برج اداری متصل میشود. قسمت فروشگاهها 20400 مترمربع بوده و در 4 طبقه زیر زمین قرار گرفته است. آپارتمانهای لوکس در 15 طبقه آخر برج قرار دارند و در تمامی جهات دارای بهترین دید و منظر میباشند، طراحی این آپارتمانها بگونهای است که میتوان به صورت تک واحدی یا تلفیقی از چند واحد از آنها استفاده نمود. مساحت این قسمت 1024 مترمربع است. در بالاترین طبقه سمت جنوبی بنا، کلوب آبدرمانی، استخر، جکوزی، سونا و سالن ژیمناستیک قرار دارد. یازده سینما با گنجایش 1200 نفر در یک طبقه از این بنا جای دارد. ژان نوول درباره این طرح چنین میگوید: کل این پروژه همانند یک شهر کوچک است. منحصر بفرد است. این پروژه مکانی خواهد شد که بازدیدکنندگان بیروت در روی نقشههایشان به دنبال آن بگردند و در کنار مکانهای تاریخی یه دیدن آن بیایند.
اسلاید 34: طراحی داخلی به سبک ژان نوول
اسلاید 35: نمایشگاه میلان در حوزه طراحی، میزبان ژان نوول یكی از خلاق ترین معماران جهان بود، نوول، سیستم Corian® Nouvel Lumieres را ارائه نمود كه اسلوبی جدید از سیتمهای سنسور دار(حسی) در طراحی محیط و معماری داخلی می باشد. كاركرد این سیستم در شش زمینه از جمله آشپزخانه، اتاق نشیمن، كتابخانه، حمام و اتاق خواب بررسی گردید و چگونگی فعل و انفعالات متقابل بین نور و این سیستم تحلیل گشت.
اسلاید 36: این پروژه تحت حمایت مالیDuPont™ Corian قرار داشته و شركت های بسیاری كه در زمینه دكوراسیون، تولید پنل های دیوار و سقف فعالیت دارند نیز در این امر همكاری داشتند. در این كار خواسته ژان نوول این بوده است كه پوسته های فیزیكی Corian® و عملکرد آن را از طریق الگوهای نوری كه می توانند از میان ضخامت های مختلف اشیا پرتو افکنی کنند، شرح دهد. در طراحی كتابخانه ای با این سیستم، ابداعی كه صورت گرفته است یكپارچگی عناصری چون سیم كشی،گرمایش و تهویه در یك پنل دیواری است، در ضمن قفسه ها قابل تغییر هستند و با درزهایی كه در روی پنل ایجاد شده و همچنین نوری كه از پشت پنل ساطع می شود، در بازچینی قفسه ها می توانیم فرم های كثیری از یك كتابخانه را داشته باشیم، راه حلی عملكردی كه با در نظر گرفتن ارزش های زیبائی شناسانه مطرح گشته است.
اسلاید 37: در محیطی های دیگری مانند قفسه های آشپزخانه هویتی دیگر از اشیا و یا در دیواره اتاق خواب تصاویری نمادین و انتزاعی از ابرها و غروب بوسیله نور و پنل ها ایجاد می شود.
اسلاید 38: سخن ژان نوول با متخصصان عرصه معماری و طراحی: من همواره اینگونه اندیشیده ام كهCorian® بعنوان عنصری است كه نمادی بدیع از انتزاع و تجرید است، در حقیقت بوجود آوردن چیزهایی است كه حضور فیزیكی ندارند. شما چگونه چیزهایی را كه حضور ندارند ارائه می كنید؟ این گفته یك سؤال سخت و همیشگی برای معمارانی بوده است كه خواسته اند ماهیت شعر گونه یك طرح و ایده ذهنی را حفظ كنند در حالیكه آن را به واقعیت تبدیل می نمایند. این بهترین دلیل من برای این همه صبر و تلاشی است كه در نحوه طراحی یك فضا درCorian® و ماهیت نور داشته ام، برای Corian® و پروژه Nouvel Lumieresو آشكار كردن فضاهای داخلی كه با پوسته های Corian® ارتباط پیدا می كنند و درجات متفاوتی كه از شفافیت در عناصر و احجام بوجود می آید، بسیار تلاش نموده ام. من با استفاده از نورهایی كه در پشت پنل ها ایجاد كردم ، با برجسته كردن نقش ها، انتزاع در فعل و انفعالات و جاذبه پدیده تابناكی نور به این منظور دست یافتم. خلوص، ظرافت و انسجام طرح های هنری، عقیده راسخی است كه به فضاهای Corian® Nouvel Lumiere شكل می دهد.
اسلاید 39: برنده سال 2008 جایزه پریتزکر، ژان نوول، دیدگاه خود را برای فضاهای کاری آینده در نمایشگاه موبایل دل Salone Internazionale del میلان به نمایش گذاشت. شرکت Cosmit، شرکت مادر Salone از نوول خواسته بود تا تغییرات فوق العاده ای در فضاهای کار و زندگی در چند سال اخیر ایجاد نماید. نوول پاسخ این درخواتس را با یک پروژه که آزاد از محیط های اداری نام گرفت پاسخ داد. او دستیابی به این اهداف در رد فضاهای کونی و فضاهای بسته با دیوارها و با ایجاد فضاهای کاری بین المللی آتی نشان داد. ژان نوول می گوید : در 30 تا 40 سال آینده پی خواهیم برد که فضاهای اداری امروز چقدر عجیب بوده اند.کلون های عجیب و غریب، استاندارد سازی، توتالیتاریسم، هیچگاه نمی توانند لذت سکونت را فراهم آورند. دفتر زندگی از ژان نوول
اسلاید 40:
اسلاید 41: پایان باتشکر از زحمات استاد ارجمند مهندس محمدیعلی رضا نوروزی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.