صفحه 1:
صفحه 2:
۳
صفحه 3:
۳۱ | ترمز اورژانسی ( دستی
اضطراری )
0 دستى- علة:ط 11300 يكى از مهم 550 اجزاء انمنی خودرو است. كه DP)
خودروهاى معمولى به وسيله يى اهرم و در خودروهاى جديدتر با استفاده از يى
7
مجزا طراحى شده است بدون نياز به رهوغد. ترمز كار مى كند و در حقيقت با
ا را سس اس ال ری PY ey ayes
0000 ا ا Le
شيب درء يارك خودرو ؛ انجام
حرکات نمایشی 9 سرعت خودرو
در مواقع اضطرارى استفاده مى شود
صفحه 4:
صفحه 5:
مکاتیزم ترمز دستی کابلی دو شاخداى
صفحه 6:
ما
ترمزدستى درخودروهاى مختلف معمولابه “اشكل موجود است :
مکانیکی (اهرمی) الكترونيكى (دكمهاى)
صفحه 7:
صفحه 8:
1
این نوع ترمز دستی که معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی کاربرد دارد» به شکل یک اهرم دستی در
OS کلالی راننده طر احی میشود. راننده هنگامی که بخواهد اين ترمز را فعال کند باید اهرم را به بل
کشیده و سپس در آخرین درجه رها کند.
357 ری از رانندگان حین بالا بردن ترمز دستی ۰ دکمه مربوطه را فشار نمیدهند که البته در عم کرو
۲ او نمشود . اما با گذشت زمان دندانه های آن ممکن است ساییده شده و موجب احتلال در
لكر آن و خرابی ترمز دستی شود. بنابراین بهتر است اين کار را تمرین کرده و حین بالا کشیدن ترمز
دستی. دکمه اهرم را فشار دهید..
۲ ۱ ی کافی است راننده دکمه رها سازی ترمز را که معمولا در بالای اهرم تعبیه شده است ر[
قشار داده و سپس آن را به پایین رها کند.
این ترمز که در کنسول مرکز خودروهای معمولی قرار گرفته است اما در برخی مواقع می توان آن ر
Gis صندلی راننده و درب اتومبیل نیز پیدا کرد.(پیکان و پیکان وانت و...)
صفحه 9:
ترمز دستى اهرمى خود به دو دسته يك سيمى و دو سيمى تقسيم مىشود :
در نوع يك سيمى؛ eal ی كه اين سيم با استفاده از يك
نكهدارنده <> شكل به دو سيم متصل شده است. زمانى كه اهرم كشيده مىشود » سيم كشيده شده و در
نتيجه هر دو سيم به يك اندازه به عقب كشيده مىشوند.كه موجب مىشود تا سيستم ترمزهر دو جرخ به
یک اندازه ان سر
در مدل دوسيمى نيز اهرم خود داراى دو سيم مجزاست كه هر كدام از اين سيمها به يك جرخ متصل
ا ا اا دا
صفحه 10:
اكز امک این وسیله اطمینان حاصل نمایید . میبایست آن را سالیانه بررسی وچک نمایید نان
رهز دستی شما به مقدارکافی YL نيايد ويا به درستی آزاد نشود , احتمالا میبایست به وجوداشکالی
۲ :۱ : ور:ستی شک نمایید. در اين صورت که کشش کافی ایجاد نشود, میبایست ۰
یر وتعویض نرمزدستی توسط مکانیکی متخصص اقدام نمایید . از سایرعلامتهای معیوب بودن و
ای ور دستی در هر دو نوع پدالی و دستی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
= اكر به درستى عمل نكرد
6 و کردن به حالت اولیه باز نگشت
ار جین فشردن ترمز پدالی و یا ترمز دستی اهرمی هیچ مقاوتی حس نکردید
هک میتوانند نشانه هایی از خرابی ترمز دستی اتومبیل شما باشند.
صفحه 11:
در نهایت باید تاکید کنیم که ترمزدستی نیاز به مراقبت دارد و باید آن را
شالانه بررسی نمایید. اختلال درعملکرد آن به معنای اختلال درایست
ک ور وب» طورکامل است که درنهایت میتواند به حرکت اتومبیل هنگام
ارق منجر شده و خسارات جدی وارد نماید. به همین دلیل میبایست
نسبت به د و خرابی ترمز دستی با هشیاری بیشتری توجه نمایید.
صفحه 12:
ترمز دستی الکترونبک (دکمه ای )
صفحه 13:
0 ا ا ا ل زر S OST ee) pon
١ كاريا دودرو توسعه داده شده
4 Electronic ard 131 أشن كه اختصار i
7
بها
ey معو
cA كا ديار د دك ۳:9
اینکه برای جلوگیری از خرکت رو به عقب ماشین در هنگامی که در سربالایی تند قرار دارد مورد
Sere ار مى كيرد. به صورت خلاصلهه بنا روشن كردن حالت ومع ماشين در حالتى يايدار از لحاظ
حركتى قرار خواهد فت. . اما روشن شدن جرَاع 208 همه ماجرًا نيست. 5
به ترمز دستى در اختيار راننده قرار مى دَهِد. سما امس توائيد يكى از اذو كزينه لامب [ازبا يا سد صه را
Soe 5ك استفاده از 8مع انتخاب كنيد.
معتی ترصن دستي بررقی است م Bypend
کاربرد آن هم دقیقا مافند رصن دستی است و بررآی بازداشتن کردن در
مي بأشيد.
صفحه 14:
كرينه ازاين اطمينان حاط
رم
reeset ۱۹
صفحه 15:
لاسیتک های سیستم ترمز
دوش را ۶ و همچنین به علت بالا رفتن حرارت در اغلب اوقات لنتها اصطکاک اولیه خود ۱ ۱ ۱3۳۲
پا +» قول معروف لنتها شيشه میکنند.درهمه این موارد رفع عبب مستلزم هزینه زیادوتلف شدن وقت مصرف کننده میشود به
دل Gale ابن چراع در جلو داشبورد طراحی و نصب گردیده که همه ما هشدار آن را در بعد از کشیدن ترمز دستی ناهد
ا رو د مهرد رکف ارت كدق عزوم سيد 5
i تفاده أز ت بز دشتو 3 شده ورراننده, بود سیستم ترمز دستی ه می زد .
eee ee Eee : را ی را ۱۳ كرديده اسن 215 |0000
!رالا أنه ا A Weng a cas oad كعاتب بؤلان رهردستی به حرکت باخودرو پرداخته یم 2و2
gustan Sado oasis oe للم نداد es ۴۳
ل سات ترمزدستى) باع 000000(
ا ف ةن ارسج تراب اندض فس هاعد as oy نود ترميال ل Saal
۱ و ۷ ۹9 اه ب* ناد فشماری مقصل مبگردد (لازم به ذکر است که این کلید طوری اه دی 99 ۱۳۳۳
5 کین ترمز دستی قسمت فشاری آن رها میگردد و ترمینال خود را بدنه میکند) این چراغ هشدار دهنده جریان مثبت
جر را :2 از فر ارگرفتن سویج در حالت «<هم» از يشت سوييج تامين ميكند » حال اكرتر فعال باشد اهرم فشاری
کلید قطع و وصل به کاررفته در سیستم آزاد است وچراغ خود را ازطریق کلید بدنه فعال میکند در نتیجه روشن میشود آین
چراع ماذامی که ترمزدستی فعال است ودرعین حال سوییج هم باز است روشن میماند تا این که یکی از آن دو (کلید فشاری
با سوییچ موتور) قطع گردد قابل ذکر است برخی از خودرو ها علاوه بر این چراغ از آلارم هم استفاده میکنند که در هنگام
Gaus 1 الآرم خاص خود را يخش ميكند ,
صفحه 16: