کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (فصل سوم: سيستم های استراتژیک اطلاعاتی برای كسب مزيت های رقابتی)

صفحه 1:
پنام خدا کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنلیع (21774( نیمسال دوم تحصيلي 1385-1386 یکشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00 Lecture 3

صفحه 2:
كاربرد كامبيوتر در مهندسى صنايع (<26 م907( فصل سوم: سیستم هاي استراتژيك اطلاعلتي براي کسب مزيت هاي رقابتي

صفحه 3:
كاربرد كامبيوتر در مهندسى صنايع (0787062©(- فصل سوم مطالعه موردي: ‎Rosenbluth International «1.5‏ » رقابت در اقتصاد دبجيتالي

صفحه 4:
* موسسه اي فعال. مهم. و موفق در صنعت تهیه بلیط هاي هواپيمايي. * هدف شرکت پیشرو بودن در کیفیت ارایه خدمات در تهیه بلیط های هواپیمایی براي مسافت هاي طولانی و اطلاعات مورد نیاز در مورد آن مي باشد. * انقلاب دیجیتالی فرصت ها و تهدید هاي زيادي را در این زمينه براي جنين موسساتي ايجاد نمود.

صفحه 5:
رزرو هتل, بلیط هواپیماء اجاره ماشین دیگر بصورت 6 انجام می شود و دیگر مكاني به عنوان آژانس هواپیمایی برای چنین فعالیت هایی بی معني است. آژانس هاي هواپيمايي براي بقا درصد سود خود را به شدت کاهش داده اند. 0000 تعدادی از شرکت های ارابه کننده این خدمات نظیر ‎obs travelocity.com tl ,expedia.com‏ جانبي نظیر چانه زدن براي مشتري فراهم مي کنند.

صفحه 6:
* این خدمات جانبي در حال حاضر به بخشي از توقعات مشتري تبدیل شده است (تهیه بلیط ارزان براي دانشجویان). * رقابتي شدن شدید کار و استفاده از روش بازگشت قسمتي از ‎cow 31 (Rebate) ws cod‏ رقبا و لذا کاهش حاشیه سود. * ایجاد روش هاي جدید خلاقانه فروش نظیر حراج هاي اينترنتي و یا روش فروش معکوس (امکان تعیین قیمت توسط مشتری) فضای رقابت را فشرده تر نموده است.

صفحه 7:
* کلیه این تغییر و تحولات تهديدي جدي براي يك موسسه قديمي بودند. راه حل: * شرکت دو استراتژي مهم را براي بقا در پیش گرفت: - خروج کامل از ‎Leisure Travel Business‏ 9 35,03 4 روى ‎Purely Corporate Travel Agency‏ - بازگرداندن سود دربافتي از نمايندگي ها به مشتري و به جاي آن دریافت هزینه هاي خدمت ارایه شده از مشتري (نظیر هزینه هاي مشاوره)

صفحه 8:
* براي اين منظور شرکت نیازمند انجام تغییرات اساسي در روش تجارت خود بود. * مهم ترين فعالیت موسسه ۷۷60-8560 نمودن فعالیت هاي تجارتی بود که باعث شده مشتریان قابلیت خرید بلیط بصورت 0۳11126 داشته باشند.

صفحه 9:
* نتیجه کار این بود که میزان رشد شرکت از 40 میلیون دلار در سال 1979 به 5 میلیارد دلار در سال 2002 رسید. * در حال حاضر شرکت داراي نمايندگي در 57 کشور جهان و 0 کارمند می باشد. ۱ * با این تغییرات شرکت از يك موسسه ورشکسته تبدیل به موسسه اي موفق از لحاظ ارایه کیفیت خدمات (اولین) و وسعت (سومین) در جهان گردید.

صفحه 10:
* مثال ارایه شده نمونه اي بود که در آن يك موسسه با استفاده از 1 توانست به مزيت هاي رقاب قابل توجه اي دست پابد. نكات مورد توجه اين مطالعه عبار تند از: - كاهى اوقات لازم است كه براي موفقيت حتى نحوه تجارت را تغيير ‎“ols‏ 1 = جهاني شده رقابت تنها منحصر به کیفیت و قیمت نیست. حتي به خدمات نیز مربوط مي گردد. - پیاده سازي 1 نیازمند به زماني طولاني. همچنین سرمایه زيادي - براي حضور در بازار رقابتي جهاني نیاز به شبکه هاي ساختار یافته عظيمي مي باشد. ao

صفحه 11:
* نکته مهم این است که به اینترنت نباید به عنوان يك تهدید نگریست. بلکه بايستي از آن به عنوان يك فرصت در راستاي بهبود استفاده نمود. - ۱ ad

صفحه 12:
ae 1 تکنولوژي اطلاعات و مزبت هاي استراتژيکي: * سیستم هاي اطلاعاتي استراتژيکي piumaw (Strategic Information Systems) ‏هايي هستند که استراتژي هاي رقابتي يك موسسه را حمایت‎ ‏نموده يا به آن شکل مي دهند.‎ مى توان از آنها به عنوان سیستم هایی باد کرد که به نحو قابل توجه ای نحوه دادو ستد موسسه را تغییر می دهند تا موسسه به مزيت هاي استراتژیکی دست يابد. 1

صفحه 13:
بر اساس نظریه ۳0۲۲6۵۲: يك استراتژي رقابتي نشان مي دهد که: - يك تجارت خاص چگونه بايستي تکمیل شود. - چه اهدافی بایستی داشته باشد. - چه طرح ها و سیاست هايي در راستاي رسیدن به این اهداف بايستي دنبال شود. 0 7 * دراين راستا ابتدا يك موسسه بايستي مزيت هاي رقابتي خود را نسبت به ساير رقبا شناسابي كند (قيمت, كيفيت. سرعت ارايه خدمات و...). aa

صفحه 14:
۴ مزیت های رقابتی هسته اساسی موفقیت و احیانا شکست يك موسسه می باشند. . يك سیستم اطلاعاتي استراتژيك به موسسه كمك مي کند که بتواند با تكيه بر مزيت هاي رقابتي خود برتري خود رأ نسبت به رقبا در بازار بدست آورد. ۰ در دنياي ديجيتالي استفاده از این مزیت ها اهمیت فراوان ae

صفحه 15:
* اقتصاد ديجيتالي اساس تجارت را براي تعدادي از موسسه ها تغییر اساسي نداده و تنها ابزاري را براي ارتقاي بهره وري آنها با ارایه روش هايي براي کاهش هزینه. ارتقاي خدمات مشتري. و ارتقاي مدیربت زنجیره تامین ایجاد نموده است. * براي سهولت نحوه تشخیص بهترین روش استفاده از تكنولوژي هاي جدید براي پیشرفت يك موسسه بايستي قدم هاي زیر را طي کند: - شناخت مزیت هاي رقابتي شرکت - نحوه استفاده از تكنولوژي اطلاعات. بویژه اینترنت براي بهبود بهره $99

صفحه 16:
06 مثال: در مساله شرکت هاي هواپيمايي شرکت اصلي براي بقا: - فعالیت های خرده فروشی را حذف نمود. - نحوه کسب درآمد را از حالت دریاقت کمیسیون به حالت دریافت حق الزحمه تغییر داد.

صفحه 17:
نقش 1 در مدیریت استراتژيك: مدیریت استراتژيك روشي است که در آن موسسه فعالیت هاي آینده خود را طراحي مي کند. تکنولوژي اطلاعات مي تواند موسسه را در اين راستا به روش هاي زير كمك نمايد: - کاربرد هاي خلاقانه (شرکت ‎(FedEx‏ - فراهم نمودن تجهیزات رقابتي ‎(....Dell, Amazon)‏ تغییر در فرایند ها - رابطه سریع تر و بهتر با شركاي تجاري a

صفحه 18:
- کاهش هزینه (عملیات بانکي. بلیط هواييماء خدمات بس از فروش...) - ارتباط بهتر با تامین کنندگان و مشتریان 7 محصولات جدید ‎Competitive Intelligence -‏ (جمع آوری اطلاعات در مورد محصولات جدید. رقباء بازار. تغییرات محيطي و..) * کاربرد در تعیین قیمت محصولات با توجه به رقبا - * تعریف خصوصیات محصولات جدید 06

صفحه 19:
06 روشهاي اطلاع از وضعيت رقبا به كمك اينترنت - مطالعه وب سايت Electronic Discussion Group Jou - ‏هاي مربوطه‎ - مطالعه مدارك مالی در دسترس نظیر ترازنامه ها - انجام مطالعه بازار در وب سایت خودمان - استخدام کار آگاه های خاص برای جمع آوری اطلاعات در مورد رقبا ۱ 7 7 وه

صفحه 20:
Dell es ps 145 ju, Michael Dell 4 4 ‏براساس‎ اینترنت اسلحه اي است که روي میز افتاده است هر كسي که اول به آن دسترسي یابد مي تواند رقبا را از پاي در آورد. هه

صفحه 21:
- مطالعه موردي : ۴۸۲10511۸016 *_ موسسه فروش لوازم الكترونيكي (هزاران قطعه) * ادعاي موسسه: مي توانیم به هر سوالي در مورد محصولات پاسخ دهیم. * تبدیل صنعتي خاص (غیر كاربردي براي افراد به دور از تکنولوژي) به محصولاتی قابل استفاده براي ‎Make it). ace‏ ‎(yourself‏ eq

صفحه 22:
مطالعه موردي : 1۸۱10511۸16 - دلیل موفقیت: ایجاد يك سیستم اینترانت داخلی شامل: ‎Manual ads °‏ ها ‎“eV pare‏ ؟ اطلاعات در مورد محصولات. * وضعیت موجودي محصولات مختلف در انبار هاي مختلف شرکت * و سایر اطلاعات مورد نیاز کارمندان فروشگاه

صفحه 23:
مطالعه موردی : 1۱۸۲1۲05۳1۸016 - نتایج: * امکان بازگرداندن محصول خريداري شده به هر فروشگاه * امکان جستجوي هر محصول و قطعه در کلیه انبار هاي شرکت * مشاهده میزان گارانتي با قي مانده هر محصول مراجعه شده براي تعمیر * آزمایش محصول نهايي بصورت ‎ONLINE‏ ‎online = saa Us Manual o,>5 °‏ , کاهش حجم 1217010001 ها * ارایه گزارش هاي فروش به روز eo

صفحه 24:
2مدل ۳0۲6۵۲ در مورد فشارهای رقابتی و استراتژي هاي مربوطه: معروف ترین روش براي تحلیل رقابت يذيري يك موسسه مدل 1۲ است که در سال 1985 ارایه گردید. اين مدل براي شرکت هاي متعددي تا کنون براي تدوین استراتژی هاي رقابتي به منظور افزايش توانابي هاي رقابتي موسسه ها به كار رفته است. * دراين مدل نحوه افزايش قابليت رقابت توسط موسسه ها با به كار گیری ]1 نمایش داده شده است. or

صفحه 25:
*_ براساس مدل ۳0۲61 پنج نيروي اصلي زيرمي توانند موقعیت يك موسسه را در يك صنعت به خطر اندازند: تهدید ورود يك رقیب جدید به بازار قدرت چانه زني تامین کنندگان (500116756) قدرت چانه زني مشتریان تهدید جايگزيني محصولات با خدمات (نفتي. وبدئو ۷]75) رقابت ميان موسسه هاي موجود در صنعت ‏ من دخ ين اح ان 8 فاكتورهابي نظير فشار هاي دولت بر همه موسسه ها بصورت يكسان اعمال مي شود.

صفحه 26:
* ممکن است جزییات مدل در هر صنعتي متفاوت باشد ولي ساختار عمومي آن یکسان است. * قدرت هر يك از این نیروها در هر صنعت با فاکتور هاي مربوطه در مورد آن صنعت تعیین مي شود.

صفحه 27:
Qorter's Pe Porces Ovdel Determinants of RWvary Indust arom Fed (o" sorege) costlvelie added Ieteitant overeapacty ا 1 د Sitchin costs Concentration and balance Iefomatonal camplesty Diversity of competitors Corporate sakes wt barons Bargahing Power ‏دس‎ 2 Dotorminants of Buyer Powor BorgenraLeverage ree Sensivty Frce toil purchases Produc ‏بسا‎ Buyer concentaion ‘vera frm concentration © euyer volume ‘rand ont Biyersvilching costs npncton unl tele of Devine ‘wiring cost aye rote Buyer information Decison makers ‎backnard cent‏ ا الم روما ‎Subsite products ‏محالم ‎ ‎‘New Entrants ‏اهوم ‎New Entrants‏ ‎Industry ‎Competitors ‎SS ‎Intensity ‎of ivairy ‎‘Treat ot ‏و‎ ‎ ‎Substitutes ‎ ‎ ‎Determinants ot Subattution Threat ‎ ‎ ‏اسهم مهو ‎‘ot acbetutes‏ ‎wich costs ‎Buyer pocensly to ‎Entry Barriers ‎Econom a ale Proprietary pros! dilerences fran sent Switching costs (Capit requirements ‘Across 0 derbuton [Absolute cos advange Propitary leaning curve ‘Access fo necessary np ] lowrcos product desig Goverment poloy ‏اممو‎ etalon Bargahing Power ot Suncare ‎ ‎ ‎Suppliers ‎Dotorminants of Supplier Power ‎Diteromtaton or ‏اناعم‎ ‎Swiching cos of supplies and firms i the indy Provonce a susituo Pps Supper coneartation Importance of volume to supper ‘Cosi ‏اماو‎ to otal curenacas nthe nausey Impact of puts on cos or aiferertiaion| “Teal of forward intacraton eae 10 tea of ‘ker tegration 7 Firms inthe nasty ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
* مدل ارایه شده سالها مورد نقد قرار گرفت. به عنوان مثال پیشنهاد ارایه فاکتور ششم به عنوان قدرت چانه زني کارکنان ارایه شد. ؟ همانطور که اینترنت نحوه تجارت را تغییر داد. تغییرات اساسی در نحوه رقابت نیز ایجاد نمود. * به نظر ۳0۲6۲ اینترنت ساختار مدل را تغییر نداده بلکه تنها مي تواند به عنوان ابزاري براي بدست آوردن مزبت رقابتي به کار رود. همه

صفحه 29:
شركت كابي مي باشند که از ینترنت به عنوان ابزاري براي تكميل روش هاي سنتي رقابت اس استفاده ‎displ‏ » آنهايي كه عملياتي خود طراحي لمودلقه

صفحه 30:
بر اساس نظریه هاي (۳۵۲۲6۲)2001 و (187۳020)2001] تاثیرات اینترنت در رقابت براي ينج فاكتور ذكر شده را مي توان تقسیم بندي نمود. 9۵

صفحه 31:
1 تهدید ورود يك رقیب جدید به بازار: گسترش اینترنت خطر ورود رقباي جدید را در اغلب صنایع به دلایل زیر افزایش داده است: * عدم نیاز به مکان فيزيكي براي رقابت * ورود رقباي خارجي به بازار هاي محلي و جهاني شدن بازار به تمام معنا ورود رقباي غير مستقيم به بازار eq

صفحه 32:
2 قدرت چانه زنی تامین کنندگان ‎(Suppliers)‏ : در این بخش گسترش اینترنت منجر به نتایج متفاوتي گردیده است: * از یکسو خریداران مي توانند تامین کنندگان جایگزین را به راحتی پیدا کنند و به مقایسه قیمت ها و محصولات بپردازند. این امر منجر به کاهش قدرت تامین کنندگان مي شود. شرکت ها نیز مي توانند با به کار گيري ابنترنت زنجیره تامین خود را گسترش دهند و با پیدا کردن مشتریان جدید قیمت را به سود خود تغییر دهند. هه

صفحه 33:
3 قدرت چانه زني مشتریان با استفاده از اینترنت مشتریان اطلاعات بهتري ذ نسبت به نوع ‎YS‏ کیفیت. قیمت. و تولید کنندگان محصول دلخواه: بدست مي اورند. بطور خلاصه ايند : مشتریان شده است. نت باعث افز

صفحه 34:
or ‎A‏ تهدید جايگزيني محصولات يا خدمات با گسترش اینترنت موسسه هايي که داراي فعالیت هايي برپایه اطلاعات هستند. در خطر بالاتری قرار دارند. بطور كلي هر موسسه اي که محصولات آن قابل جايگزيني بصورت ديجيتالي باشد. بشدت تحت خطر قرار دارد (موسيقي, فیلم. اطلاعات و...).

صفحه 35:
5 رقابت میان موسسه های موجود در صنعت اینترنت موجب: < مشکل شدن حفظ راز هاي تجارتي - کاهش تفاوت میان رقبا گردیده است. * _ تغییر اساسي حاصل شده در این قسمت منجر به کاهش قیمت محصولات شده است.

صفحه 36:
* بر مبناي نظریه 01:61 بطور خلاصه اینترنت رقابت را فشرده تر نموده که این خود منجر به کاهش سوداوري مي گردد. * در مواردی سیستم های ۲۲۵۲-03560 منجر به تغییر طبیعت رقابت . حتي تغییر ساختار رقابت شده اند. به عنوان مثال: - کتاب فروشی 60016 81715 و همچنین فروشگاه ‎Home Depot‏ شروع به فروش 0101186 نموده اند. - هر موسسه اي که محصولات خود را بصورت مستقیم به مشتریان ارایه مي کرد. حال بصورت يك توزیع کننده (كلي و جزيي) نیز اقدام مي كند كه اين برخلاف سیاست هاي اولیه موسسه بوده است.

صفحه 37:
* هزینه هاي متغیر براي محصولات ديجيتالي تقریبا برابر صفر مي باشد. لذا فروش انبوه آنها داراي سود آوري كلاني است و این موسسه ها را قادر مي سازد که قیمت محصولات خود را به شدت کاهش دهند. براي رقابت بهتر در مواردي رقبا ترجیح مي دهند که با یکدیگر متحد شده و اطلاعات خود را در اختیار بکدیگر قرار دهند (فورد-کرایسلر و جيام ]621۷ ). * در موارد 8062-0 به تن جب ر مواردي سيستم ابي مو تغييرات مي ,> ‎(Britannica)‏ .

صفحه 38:
مطالعه موردی: معرفي رقيبي جدید براي دایره المعارف 11811۸۲6۸ * دایره المعارف 1۸16۸ ]+31 سالها به عنوان * سال 1997 شركت :1110305011 يك دايره المعارف با کیفیت پایین تر از يك موسسه کوچك رقیب را بصورت ‎CD‏ ‏به قیمت 505 با نام 12001778 عرضه نمود. * بعدا این محصول بصورت مجاني عرضه شد. 9

صفحه 39:
مطالعه موزدي: معرفي رقيبي جدید براي دایره المعارف 81111۸31160۸ * قیمت محصول 1318110۳16۸ برابر با 20008 بود. ۴ محصول جدید 17001712 شامل فیلم. موسیقی. و سایر ابزار جذاب بود. 7

صفحه 40:
مطالعه موردي: معرفي رقيبي جدید براي دایره المعارف ‎BRITANNICA‏ ۰ 13111۸310۸ تصییمبه کاهثرقیمتحصولانگرفت * همچنین (1) كاملي از دایره المعارف تهیه و در اختیار کاربران کتاب بصورت مجاني قرار داده مي شد. ‎4ej CD °‏ شدهبه تنهليييدونكتابيه قیمت10008 ارلیه شد ولیاغلسردم تسرجیح مي‌دادند که کتابوا نیز تسهیه زن ‎eo

صفحه 41:
نکاتی در مورد ارسال ‎“Email‏ ° حتما ]91۳0[660 داشته باشد. ° نام فایل مطابق دستور های گفته شده. eq

صفحه 42:
نکاتی در مورد حل تمرین آماری: ۰ استفاده از قضیه حد مرکزی برای تخمین توزیع نرمال اطمینان از برابری واربانس ها آزمون دو نمونه ای

صفحه 43:
6م امس ص Gores دمص دمص دوه an

صفحه 44:
وس “اك هخسن( ‎Gtordard‏ ‎x O0 wk O8 = Guiza , oad p: OW wik OC = Lect‏ نم ‎F = FO, puck 2‏ ,۵09 <۱ ‎equal to D‏ ام ها و و سل سا تماما شمه :اما تاه سوم 99 9.0909699- 16906060 موه عمج بر خام ممصي ره ویو 709 6066:0600 ‎ee

صفحه 45:
نکاتی در مورد تمرین شماره یک: * _ لطفا فقط یک فایل گزارش بصورت 107 ارسال کنید. ° نتایج تمربن اول: خیلی خوب eo

صفحه 46:
نتایج کوییز دوم و تمرین اول: کوییز 2 9.2/10 1.37 10 5 18 تمرين اول 94.6/10 0 8.73 100 72 20 میانگین انحراف معیار حداکثر تعداد

صفحه 47:
همانطور که ذکر شد. مدل ۳06 بیانگر نیروهایی هستند که مزیت هاي رقابتي يك موسسه را در بازار تهدید مي کنند. لذا مدیران علاقمند هستند که بدانند چگونه با این فشارها مقابله کنند. لذا استراتژي هايي براي چنین مقابله هايي به شرح زیر ارایه می گردد:

صفحه 48:
استراتژي هايي براي کسب مزیت هاي رقابتي: 1 _ رهبری بازار با داشتن کمترین هزینت (منطعم06عع1 0514© ‎(Strategy‏ ‏- تولید محصولات و خدمات با حداقل هزینه - کمك به مشتریان و تامین کنندگان براي کاهش هزینه ها - مثال موفق: شرکت ۷۷۵1-۲۵۲ )01]]6 ‏استراتژي تفاوت:(5۳۵]۲۵0۷ صمناحناصم‎ oa - ارایه محصولات متفاوت و متنوع: محصولات بهتر گرانتر, سود و فروش بالاتر - شرکت ۸۵1106 50011۷651 و یا کمپانی ۰12611 شرکت فراری eo

صفحه 49:
استراتژي هايي براي کسب مزیت هاي رقابتي (ادامه): 3 استراتژي ارایه محصولات خاص- (5۳۵160 مطع:) ‎ -‏ انتخاب قسمت کوچكي از بازار و ارایه محصولات با بالاترین کیفیت. سرعت. و قیمت - ارایه انحصاري و شانس کم رقبا براي رقابت 4 استراتزي رشد: (0[5 511216 1غ01010) - تلاش براي افزايش سهم بازار(موجب رشد موسسه مي شود) - منجر به ايجاد بازار هاي جديد مي كردد.

صفحه 50:
استراتژي هايي براي کسب مزیت هاي رقابتي (ادامه): 5 استراتژي همکاري- (5۳۵169 عمصعناله) - همکاری با رقبا ‎ -‏ شرکت های هواپیمایی مسافران رقیب را حمل مى كنند. 6 استراتژي نوآوری: (5۵160 صمناعتمصص) - ورود ]۸11۷ به صنعت بانکداری توسط ‎Citibank‏ ‏- رقبا مجبور به کپی کاری یا ارایه محصول بهتر (صنعت خودرو) هه

صفحه 51:
استراتژی هایی برای کسب مزیت های رقابتی (ادامه): 7 استراتژی ‎Operational Effectiveness) 2oloc ogg‏ ‎(Strategy‏ ‎ <"‏ بهبود فرایند های داخلی در راستای کسب مزیت نسبت به رقبا ‎al Sl cron all -‏ كيفيت,. افزايش سرعت و رضايت ] 8. استراتزى مشترى مدار : (00116121601) 00115101111 ‎(Strategy‏ ‎ -‏ تمرکز به روی خوشحال کردن مشتری - سیستم های ۲۷6۵۳-08560 در این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری)

صفحه 52:
استراتژي هايي براي کسب مزیت هاي رقابتي (ادامه): 9 استراتژي زمان- (ووماحطو مصن۲) — وقت همان پول است. نفر اول خامه کیک را می خورد (سود بالاتر) - سرعت عمل بالا منجر به افزايش سود و كاهش هزينه مى كردد. ‎(Entry Barriers Strategy): } » ole! 5514! .10‏ - باارایه محصولات خاص و خلاقانه اجازه ورود رقبا را به بازار خود ندهیم. - سیستم های ۷۵0-03560 در این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری)

صفحه 53:
استراتژی هایی برای کسب مزیت های رقابتی (ادامه): 1 استراتژی حفظ يان و تامين کنندگان: = حفظ مشتریان و تامین کنندگان قبلی علاوه بر مزیت های ذکر شده. قدرت چانه زنی آنها را کاهش می دهد. 2 استراتژی افزايش هزینه مراجعه به رقیب: - ایجاد روشهايي که مشتري و با تامین کننده را از رجوع به رقبا تنها براي مسایل مالي منصرف کند. ارایه تخفیف هاي مناسب و یا قراردادن جریمه براي فسخ قرارداد. - شرکت هاي بیمه اتومبیل. شرکت هاي تهيه سيمان براي موسسه هاي ساختمان سازي بزرگ هه

صفحه 54:
مثال: شر کت ۳6۵۵012۰60150 * موسسه پیشرو در ارایه انواع خدمات مسافرتی (رزرو هتل. پرواز هواپیماء اتومبیل و...) * فعال در ابالات متحده. انگلستان. آلمان. و کانادا * دارای رقبایی قدرتمند در هر بازار استراتژي رقابني شرکت or

صفحه 55:
مثال: شر کت 116.6010) ۳06 (ادامه) استراتژي رقابتي شرکت تهیه اطلاعات مورد نیاز هر مشتري در كسري از انیه در هر مکان و در مورد هر خدمت مي باشد. همچنین به روز کردن (به دقیقه نمودن) اطلاعات مشتریان در مورد خدمات نظیر اطلاعات پروازها ‎oil ical Tie oe‏ كه به ارون هاي متفاوتي قابل استفاده باشد (اینترنت. موبایل, ..

صفحه 56:
مثال: شر کت 012,0010 ۳۲۴6 (ادامه) ستفاده از اینترنت برای تهیه اطلاعات به روز در هر زمینه برای مشتریان * دسترسی به اطلاعات فرودگاه ها. هتل هاء آژانس های کرایه اتومبیل. و صدها منبع دیگر ارسال اطلاعات از طریق اینترنت. موبایل و سایر تجهیزات وب به مشتریان

صفحه 57:
مدل ۳0۲6۲ يك مدل وابسته به صنعت است که موقعیت موسسه را در صنعت مربوطه مي سنجد. موسسه ها مي توانند این مدل را براي تحليل شرایط رقابت و اخذ بهترین تصمیم بکار گیرند. اغلب اوقات واکنش پيشنهادي استفاده از ‎oo TT‏ باشد.

صفحه 58:
WalMart es yi: Joc Jo فعالیت هاي انجام شده در موسسه ۷۷۵1-1۷37 عبار تند از: 1. مطالعه و شناسابي فاکتورها ورقباي ي مهم درمورد هر يك ازفشار هاي رقابتي: فروش هاي ‎online‏ 2 مطالعه در مورد اهداف هر يك از این فاکتورها (مزاياي فروش 081106 )

صفحه 59:
WalMart es pi: Jee Jie 3 _اتخاذ استراتژی براي مقابله با این فاکتور ها وه ايجاد زمين بازي براي كودكان براي تشويق خريد حضوري همانند مك دونالد. ارايه نمونه محصولات به مراجعه كنندكان بصورت مجاني مانند ‎Costco‏ شناسایی شخصیت و نيازهاي مشتریان ثابت افزایش سطح رقابت با ایجاد امکان خرید ‎online‏

صفحه 60:
WalMart es yi: oe Jo 4. مطالعه در مورد تکنولوژی های اطلاعات حمابت کننده: ایجاد بانك هاي اطلاعاتي عظیم براي بدست آوردن اطلاعات در مورد سلیقه مشتریان دايمي - تحلیل این اطلاعات ان وش هايي نظیر ‎Data Mining‏ هه

صفحه 61:
مثال عملی: شرکت ۵۱۳۷۵۲ ۲۷۷ * _ شرکت مذکور با استفاده از این تکنولوژي نه تنها از خود در برابر رقبا دفاع نمود. بلکه سرویس هايي خلاقانه براي پیشرفت ابداع نمود. * _ پي از گذشت 20 سال مدل ۳0161 هنوز توانايي هاي خود را در تحلیل مزیت هاي رقابتی يك موسسه حفظ نموده است. *_ روش دیگر تحلیل رقابت و نقش ]1 در آن مطالعه زنجیره ارزش ۳0۲61۲ می باشد. 60

صفحه 62:
3 مدل زنجيره ارزش ۳0۲6۵۲ * مطابق مدل زنجیره ارزش ۳016 تمامی فعالیت هایی که در يك موسسه توليدي انجام مي شود را مي توان به دو گروه اساسی : - فعالیت هاي اصلي - فعالیت هاي پشتيباني

صفحه 63:
مدل زنجیره ارزش ۳0۲6۵۲ فعاليت هاي اصلي فعالیت هايي هستند که در فرایند هاي خرید مواد اولیه؛ پردازش آنها براي تبدیل به محصول نهايي» و توزیع آنها به مشتري نهايي موثر مي باشد. اين فعالیت ها عبارتند از: تهیه و تامين مواد عملیات و فرایند ها (تولید و آزمایش) توزیع بازاريابي و فروش خدمات 2 معمولا توالي انجام آنها بصورت فوق مي باشد.

صفحه 64:
* همانطور که محصول به ترتیب زنجیره ارایه شده را طي مي کند. به طور مرتب به میزان ارزش محصول با خدمت نیز افزوده می شود. * مثال: تولید اتومبیل or

صفحه 65:
* فعالیت های پشتیبانی که فعالیت های اصلی را حمایت مي کنند عبارتند از: ۱ - ساختار موسسه (حسابداري, مالي. مدیریت و.) - مدیریت نيروي انساني - گسترش و پیشرفت هاي تکنولوژيکي با تحقیق و توسعه (136:1) - تدارك (نهیه و تامین) * هر يك از این فعالیت ها مي توانند هر يك از فعالیت هاي اصلي و فرعي را پشتيباني نمایند.

صفحه 66:
M. Porter's Value chain Firm infrastructure 3 fj Human resource management Technblogy development 1 t ۱ Hrocurement | ۱ Inbound | Operations] Outbound | Marketing | Services fh ae Ai logistics logistics | and sales Le 9 af Jf Primary activities 8ه م ع و وو «

صفحه 67:
* زنجیره ارزش يك موسسه قسمتي از يك سیستم بزرگ تر از فعالیت ها مي باشد که توسط 01۲6۲ به نام سیستم ارزش نامیده می شود. *؟ يك سيستم ارزش شامل تامين کنندگان ورودي هاي مورد نياز موسسه و زنجيره ارزش آنهاست. © محصول نهابي كه به دست مشتري مي رسد., كليه اين مسير را طي مي کند و لذا براي بدست آوردن مزیت رقاب بايستي ‎fads‏ این زنجیره را مورد بررسي قرار داده و درك درستي از آن داشت.

صفحه 68:
* زنجیره ارزش قابل طراحي براي هر نوع صنعتي (خدماتي. توليدي) و هر نوع صنعتي (دولتي. خصوصي) مي باشد. * هدف اولیه زنجیره ارزش ارزبابي فعالیت ها و فرايندهاي داخلي موسسه به منظور افزایش بهره وري. موثر بودن و رقابت پذيري آنها مي باشد. * اين مدل به عنوان يك مبنا براي شرح نقش حمايتي 11 بکار مي رود. هه

صفحه 69:
* مدل۳0۲6۵1۲ می تواند بصورت هاي مختلفی مانند: < تحلیل وضعیت موسسه با تحلیل ارزيابي فرایند هاي کليدي و یافتن نقاط قوت و ضعف آنها و ارزش افزوده در اثر اجراي فرایند - فرایند هایی که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند. مسلم است که از نظر 1 یکی اهمیت بالاتري دارند. - در این مطالعه مي توان نقش استفاده از 1 را در راستاي افزایش ارزش افزوده (چه کاري. کجاء و چگونه) بررسي نمود.

صفحه 70:
* از مدل ۳0۲61 می توان براي تحلیل صنعت نیز استفاده نمود. * مي توان به نقاط قوت و ضعف هر يك از قسمت هاي موسسه بطور جداگانه پي برد. 0

صفحه 71:
4 سیستم هاي استراتژيك اطلاعاتي میان سازمان ها: * سیستم هاي استراتزيك اطلاعاتي دهه هاي 70 الي 90 بصورت مستقل توسط شرکت ها ایجاد می شدند. ؟ فعالیت هاي مستقل موسسه ها ۴ علاقه به تبادل اطلاعات با توسعه اینترنت * بدست آوردن مزیت هاي رقابتي با استفاده از اینترنت a

صفحه 72:
قالبي براي رقابت هاي جهاني: * بازارها بطور خلاصه کاملا جهانی شده و موسسه ها با قدرت بيشتري به روي هم تاثیر مي گذارند. * مطالعه قسمت هاي 3.5 و 3.6 بر عهده دانشجو

صفحه 73:
پیاده سازی سیستم هاي اطلاعاتی استراتژيك و تداوم آنها: * در مورد طراحي يك سیستم استراتژيك علاوه بر طراحي صحیح. نگهداري و به روز نمودن آن براي استفاده بلند مدت اهمیت به سزایی دارد.

بنام خدا کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ((21774 نيمسال دوم تحصيلي 1385-1386 يكشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00 ‏Lecture 3 1 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ((21774 فصل سوم: سيستم هاي استراتژيك اطالعاتي براي كسب مزيت هاي رقابتي 2 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مطالعه موردي: موسسه Rosenbluth Internationalو رقابت در اقتصاد ديجيتالي 3 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • موسسه اي فعال ،مهم ،و موفق در صنعت تهيه بليط هاي هواپيمايي. • هدف شركت پيشرو بودن در كيفيت ارايه خدمات در تهيه بليط هاي هواپيمايي براي مسافت هاي طوالني و اطالعات مورد نياز در مورد آن مي باشد. • انقالب ديجيتالي فرصت ها و تهديد هاي زيادي را در اين زمينه براي چنين موسساتي ايجاد نمود. 4 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • رزرو هتل ،بليط هواپيما ،اجاره ماشين ديگر بصورت onlineانجام مي شود و ديگر مكاني به عنوان آژانس هواپيمايي براي چنين فعاليت هايي بي معني است. • آژانس هاي هواپيمايي براي بقا درصد سود خود را به شدت كاهش داده اند. • تعدادي از شركت هاي ارايه كننده اين خدمات نظير expedia.comو يا travelocity.comخدمات جانبي نظير چانه زدن براي مشتري فراهم مي كنند. 5 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • اين خدمات جانبي در حال حاضر به بخشي از توقعات مشتري تبديل شده است (تهيه بليط ارزان براي دانشجويان). • رقابتي شدن شديد كار و استفاده از روش بازگشت قسمتي از قيمت خريد ( )Rebateاز سوي رقبا و لذا كاهش حاشيه سود. • ايجاد روش هاي جديد خالقانه فروش نظير حراج هاي اينترنتي و يا روش فروش معكوس (امكان تعيين قيمت توسط مشتري) فضاي رقابت را فشرده تر نموده است. 6 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • كليه اين تغيير و تحوالت تهديدي جدي براي يك موسسه قديمي بودند. راه حل: • شركت دو استراتژي مهم را براي بقا در پيش گرفت: – خروج كامل از Leisure Travel Businessو تمركز به روي Purely Corporate Travel Agency – بازگرداندن سود دريافتي از نمايندگي ها به مشتري و به جاي آن دريافت هزينه هاي خدمت ارايه شده از مشتري (نظير هزينه هاي مشاوره) 7 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • براي اين منظور شركت نيازمند انجام تغييرات اساسي در روش تجارت خود بود. • مهم ترين فعاليت موسسه web-basedنمودن فعاليت هاي تجارتي بود كه باعث شده مشتريان قابليت خريد بليط بصورت onlineداشته باشند. 8 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم نتايج: • نتيجه كار اين بود كه ميزان رشد شركت از 40ميليون دالر در سال 1979به 5ميليارد دالر در سال 2002رسيد. • در حال حاضر شركت داراي نمايندگي در 57كشور جهان و 4700كارمند مي باشد. • با اين تغييرات شركت از يك موسسه ورشكسته تبديل به موسسه اي موفق از لحاظ ارايه كيفيت خدمات (اولين) و وسعت (سومين) در جهان گرديد. 9 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مثال ارايه شده نمونه اي بود كه در آن يك موسسه با استفاده از ITتوانست به مزيت هاي رقابتي قابل توجه اي دست يابد. نكات مورد توجه اين مطالعه عبارتند از: – – – – 10 گاهي اوقات الزم است كه براي موفقيت حتي نحوه تجارت را تغيير داد. جهاني شده رقابت تنها منحصر به كيفيت و قيمت نيست ،حتي به خدمات نيز مربوط مي گردد. پياده سازي ITنيازمند به زماني طوالني ،همچنين سرمايه زيادي است. براي حضور در بازار رقابتي جهاني نياز به شبكه هاي ساختار يافته عظيمي مي باشد. کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • نكته مهم اين است كه به اينترنت نبايد به عنوان يك تهديد نگريست ،بلكه بايستي از آن به عنوان يك فرصت در راستاي بهبود استفاده نمود. 11 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 3.1تكنولوژي اطالعات و مزيت هاي استراتژيكي: • سيستم هاي اطالعاتي استراتژيكي ( )Strategic Information Systemsسيستم هايي هستند كه استراتژي هاي رقابتي يك موسسه را حمايت نموده يا به آن شكل مي دهند. • مي توان از آنها به عنوان سيستم هايي ياد كرد كه به نحو قابل توجه اي نحوه دادو ستد موسسه را تغيير مي دهند تا موسسه به مزيت هاي استراتژيكي دست يابد. 12 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم بر اساس نظريه :Porter يك استراتژي رقابتي نشان مي دهد كه: – يك تجارت خاص چگونه بايستي تكميل شود، – چه اهدافي بايستي داشته باشد، – چه طرح ها و سياست هايي در راستاي رسيدن به اين اهداف بايستي دنبال شود. • در اين راستا ابتدا يك موسسه بايستي مزيت هاي رقابتي خود را نسبت به ساير رقبا شناسايي كند (قيمت ،كيفيت ،سرعت ارايه خدمات و.)... 13 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مزيت هاي رقابتي هسته اساسي موفقيت و احيانا شكست يك موسسه مي باشند. • يك سيستم اطالعاتي استراتژيك به موسسه كمك مي كند كه بتواند با تكيه بر مزيت هاي رقابتي خود برتري خود را نسبت به رقبا در بازار بدست آورد. • در دنياي ديجيتالي استفاده از اين مزيت ها اهميت فراوان تري نسبت به روش هاي قديمي تجارت دارد و سرعت تغييرات بسيار باالتر مي باشد. 14 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • اقتصاد ديجيتالي اساس تجارت را براي تعدادي از موسسه ها تغيير اساسي نداده و تنها ابزاري را براي ارتقاي بهره وري آنها با ارايه روش هایي براي كاهش هزينه ،ارتقاي خدمات مشتري، و ارتقاي مديريت زنجيره تامين ايجاد نموده است. • براي سهولت نحوه تشخيص بهترين روش استفاده از تكنولوژي هاي جديد براي پيشرفت يك موسسه بايستي قدم هاي زير را طي كند: – شناخت مزيت هاي رقابتي شركت – نحوه استفاده از تكنولوژي اطالعات ،بويژه اينترنت براي بهبود بهره وري. 15 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال :در مساله شركت هاي هواپيمايي شركت اصلي براي بقا: – فعاليت هاي خرده فروشي را حذف نمود. – نحوه كسب درآمد را از حالت درياقت كميسيون به حالت دريافت حق الزحمه تغيير داد. 16 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم نقش ITدر مديريت استراتژيك: مديريت استراتژيك روشي است كه در آن موسسه فعاليت هاي آينده خود را طراحي مي كند .تكنولوژي اطالعات مي تواند موسسه را در اين راستا به روش هاي زير كمك نمايد: – – – – 17 كاربرد هاي خالقانه (شركت )FedEx فراهم نمودن تجهيزات رقابتي()…,Dell, Amazon تغيير در فرايند ها رابطه سريع تر و بهتر با شركاي تجاري کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم – – – – كاهش هزينه (عمليات بانكي ،بليط هواپيما ،خدمات پس از فروش)... ارتباط بهتر با تامين كنندگان و مشتريان محصوالت جديد ( Competitive Intelligenceجمع آوري اطالعات در مورد محصوالت جديد ،رقبا ،بازار ،تغييرات محيطي و)... • كاربرد در تعيين قيمت محصوالت با توجه به رقبا • تعريف خصوصيات محصوالت جديد 18 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم روشهاي اطالع از وضعيت رقبا به كمك اينترنت: – – – – – – 19 مطالعه وب سايت رقبا تحليل Electronic Discussion Group هاي مربوطه مطالعه مدارك مالي در دسترس نظير ترازنامه ها انجام مطالعه بازار در وب سايت خودمان استخدام كار آگاه هاي خاص براي جمع آوري اطالعات در مورد رقبا و.... کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم براساس نظريه Michael Dellبنيان گذار شركت :Dell اينترنت اسلحه اي است كه روي ميز افتاده است هر كسي كه اول به آن دسترسي يابد مي تواند رقبا را از پاي در آورد. 20 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم – مطالعه موردي RADIOSHACK : • موسسه فروش لوازم الكترونيكي (هزاران قطعه) • ادعاي موسسه :مي توانيم به هر سوالي در مورد محصوالت پاسخ دهيم. • تبديل صنعتي خاص (غير كاربردي براي افراد به دور از تكنولوژي) به محصوالتي قابل استفاده براي همه Make it(. )yourself 21 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مطالعه موردي RADIOSHACK : – دليل موفقيت: ايجاد يك سيستم اينترانت داخلي شامل: • كليه Manualها محصوالت، • اطالعات در مورد محصوالت، • وضعيت موجودي محصوالت مختلف در انبار هاي مختلف شركت • و ساير اطالعات مورد نياز كارمندان فروشگاه 22 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • • • • • • مطالعه موردي RADIOSHACK : – نتايج: امكان بازگرداندن محصول خريداري شده به هر فروشگاه امكان جستجوي هر محصول و قطعه در كليه انبار هاي شركت مشاهده ميزان گارانتي با قي مانده هر محصول مراجعه شده براي تعمير آزمايش محصول نهايي بصورت online وجود Manualها بصورت onlineو كاهش حجم hardcopyها ارايه گزارش هاي فروش به روز 23 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 3.2مدل Porterدر مورد فشارهاي رقابتي و استراتژي هاي مربوطه: • معروف ترين روش براي تحليل رقابت پذيري يك موسسه مدل Porterاست كه در سال 1985ارايه گرديد. • اين مدل براي شركت هاي متعددي تا كنون براي تدوين استراتژي هاي رقابتي به منظور افزايش توانايي هاي رقابتي موسسه ها به كار رفته است. • در اين مدل نحوه افزايش قابليت رقابت توسط موسسه ها با به كار گيري ITنمايش داده شده است. 24 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • براساس مدل ،Porterپنج نيروي اصلي زيرمي توانند موقعيت يك موسسه را در يك صنعت به خطر اندازند: .1 .2 .3 .4 .5 • 25 تهديد ورود يك رقيب جديد به بازار قدرت چانه زني تامين كنندگان()Suppliers قدرت چانه زني مشتريان تهديد جايگزيني محصوالت يا خدمات (نفتي ،ويدئو )VHS رقابت ميان موسسه هاي موجود در صنعت فاكتورهايي نظير فشار هاي دولت بر همه موسسه ها بصورت يكسان اعمال مي شود. کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • ممكن است جزييات مدل در هر صنعتي متفاوت باشد ولي ساختار عمومي آن يكسان است. • قدرت هر يك از اين نيروها در هر صنعت با فاكتور هاي مربوطه در مورد آن صنعت تعيين مي شود. 26 Porter’s five forces Model 27 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مدل ارايه شده سالها مورد نقد قرار گرفت .به عنوان مثال پيشنهاد ارايه فاكتور ششم به عنوان قدرت چانه زني كاركنان ارايه شد. • همانطور كه اينترنت نحوه تجارت را تغيير داد ،تغييرات اساسي در نحوه رقابت نيز ايجاد نمود. • به نظر Porterاينترنت ساختار مدل را تغيير نداده بلكه تنها مي تواند به عنوان ابزاري براي بدست آوردن مزيت رقابتي به كار رود. 28 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم به نظر :Porter اينترنت به تنهايي مزيت رقابتي نيست .شركت هاي موفق شركت هايي مي باشند كه از اينترنت به عنوان ابزاري براي تكميل روش هاي سنتي رقابت استفاده نمودند نه آنهايي كه تسهيالت اينترنتي خود را بصورت مجزا از فعاليت هاي عملياتي خود طراحي نمودند. 29 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم بر اساس نظريه هاي ) Porter(2001و ) Harman(2001تاثيرات اينترنت در رقابت براي پنج فاكتور ذكر شده را مي توان تقسيم بندي نمود. 30 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم .1تهديد ورود يك رقيب جديد به بازار: گسترش اينترنت خطر ورود رقباي جديد را در اغلب صنايع به داليل زير افزايش داده است: • عدم نياز به مكان فيزيكي براي رقابت • ورود رقباي خارجي به بازار هاي محلي و جهاني شدن بازار به تمام معنا • ورود رقباي غير مستقيم به بازار 31 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم .2قدرت چانه زني تامين كنندگان(: )Suppliers در اين بخش گسترش اينترنت منجر به نتايج متفاوتي گرديده است: • از يكسو خريداران مي توانند تامين كنندگان جايگزين را به راحتي پيدا كنند و به مقايسه قيمت ها و محصوالت بپردازند. اين امر منجر به كاهش قدرت تامين كنندگان مي شود. • شركت ها نيز مي توانند با به كار گيري اينترنت زنجيره تامين خود را گسترش دهند و با پيدا كردن مشتريان جديد قيمت را به سود خود تغيير دهند. 32 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم .3قدرت چانه زني مشتريان با استفاده از اينترنت مشتريان اطالعات بهتري نسبت به نوع كاال ،كيفيت ،قيمت ،و توليد كنندگان محصول دلخواه بدست مي اورند .بطور خالصه اينترنت باعث افزايش قدرت مشتريان شده است. 33 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم .4تهديد جايگزيني محصوالت يا خدمات با گسترش اينترنت موسسه هايي كه داراي فعاليت هايي برپايه اطالعات هستند ،در خطر باالتري قرار دارند .بطور كلي هر موسسه اي كه محصوالت آن قابل جايگزيني بصورت ديجيتالي باشد ،بشدت تحت خطر قرار دارد (موسيقي ،فيلم ،اطالعات و.)... 34 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم .5رقابت ميان موسسه هاي موجود در صنعت اينترنت موجب: – مشكل شدن حفظ راز هاي تجارتي – كاهش تفاوت ميان رقبا گرديده است. • 35 تغيير اساسي حاصل شده در اين قسمت منجر به كاهش قيمت محصوالت شده است. کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • بر مبناي نظريه Porterبطور خالصه اينترنت رقابت را فشرده تر نموده كه اين خود منجر به كاهش سودآوري مي گردد. • در مواردي سيستم هاي web-basedمنجر به تغيير طبيعت رقابت ،حتي تغيير ساختار رقابت شده اند .به عنوان مثال: – كتاب فروشي Barns &Nobleو همچنين فروشگاه Home Depotشروع به فروش onlineنموده اند. – هر موسسه اي كه محصوالت خود را بصورت مستقيم به مشتريان ارايه مي كرد ،حال بصورت يك توزيع كننده (كلي و جزيي) نيز اقدام مي كند كه اين برخالف سياست هاي اوليه موسسه بوده است. 36 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • هزينه هاي متغير براي محصوالت ديجيتالي تقريبا برابر صفر مي باشد .لذا فروش انبوه آنها داراي سود آوري كالني است و اين موسسه ها را قادر مي سازد كه قيمت محصوالت خود را به شدت كاهش دهند. • براي رقابت بهتر در مواردي رقبا ترجيح مي دهند كه با يكديگر متحد شده و اطالعات خود را در اختيار يكديگر قرار دهند (فورد-كرايسلر و جي-ام .) GM • در مواردي سيستم web-basedبه تنهايي موجب تغييرات مي شود(. )Britannica 37 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICA • دايره المعارف BRITANNICAسالها به عنوان بهترين منبع • سال 1997شركت Microsoftيك دايره المعارف با كيفيت پايين تر از يك موسسه كوچك رقيب را بصورت CD به قيمت 50$با نام Encartaعرضه نمود. • بعدا اين محصول بصورت مجاني عرضه شد. 38 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICA • قيمت محصول BRITANNICAبرابر با 2000$بود. • محصول جديد Encartaشامل فيلم ،موسيقي ،و ساير ابزار جذاب بود. 39 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICA رفت . يمت حصوالتگ م • BRITANNICAت صميمب ه كاهشق • همچنين CDكاملي از دايره المعارف تهيه و در اختيار كاربران كتاب بصورت مجاني قرار داده مي شد. كتاب ه ق يمت1000$ ب نهايي دون ب • CDت هيه ش ده ب ه ت اغلب رد م ت رجيح م يداد ند كه كتابرا ن يز ت هيه ارايه ش د ول ي م كنند. 40 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم نکاتی در مورد ارسال :Email • حتما Subjectداشته باشد. • نام فایل مطابق دستور های گفته شده. 41 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم نکاتی در مورد حل تمرین آماری: • استفاده از قضیه حد مرکزی برای تخمین توزیع نرمال • اطمینان از برابری واریانس ها • آزمون دو نمونه ای 42 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 280 270 260 ‏V1 250 240 230 220 ‏Sai p a ‏Za mya d ‏V2 43 فصل سوم-(21774( کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع Standard Two-Sample t-Test data: x: V1 with V2 = Saipa , and y: V1 with V2 = Zamyad t = -3.0374, df = 43, p-value = 0.004 alternative hypothesis: true difference in means is not equal to 0 95 percent confidence interval: -15.318160 -3.093539 sample estimates: mean of x mean of y 248.6487 257.8545 44 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم نکاتی در مورد تمرین شماره یک: • لطفا فقط یک فایل گزارش بصورت PDFارسال کنید. • نتایج تمرین اول :خیلی خوب 45 زبان برنامه نویسی ( C (21814 نتایج کوییز دوم و تمرین اول: کوییز 2 تمرین اول 9.2/10 94.6/10 0 8.73 انحراف معیار 10 100 حداکثر 5 72 حداقل 18 20 تعداد 1.37 46 میانگین کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي: • همانطور كه ذكر شد ،مدل Porterبيانگر نيروهايي هستند كه مزيت هاي رقابتي يك موسسه را در بازار تهديد مي كنند. • لذا مديران عالقمند هستند كه بدانند چگونه با اين فشارها مقابله كنند. • لذا استراتژي هايي براي چنين مقابله هايي به شرح زير ارايه مي گردد: 47 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي: .1رهبري بازار با داشتن كمترين هزينهCost Leadership( : )Strategy – توليد محصوالت و خدمات با حداقل هزينه – كمك به مشتريان و تامين كنندگان براي كاهش هزينه ها – مثال موفق :شركت Wal-Mart .2 – – 48 استراتژي تفاوت)Differentiation Strategy(: ارايه محصوالت متفاوت و متنوع :محصوالت بهتر گرانتر ،سود و فروش باالتر شركت Southwest Airlineو يا كمپاني ، Dellشركت فراري کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه): .3استراتژي ارايه محصوالت خاص)Niche Strategy( : – – .4 – – 49 انتخاب قسمت كوچكي از بازار و ارايه محصوالت با باالترين كيفيت، سرعت ،و قيمت ارايه انحصاري و شانس كم رقبا براي رقابت استراتژي رشد)Growth Strategy(: تالش براي افزايش سهم بازار(موجب رشد موسسه مي شود) منجر به ايجاد بازار هاي جديد مي گردد. کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه): .5استراتژي همكاري)Alliance Strategy( : – – .6 – – 50 همکاری با رقبا شرکت های هواپیمایی مسافران رقیب را حمل می کنند. استراتژي نوآوری)Innovation Strategy(: ورود ATMبه صنعت بانکداری توسط Citibank رقبا مجبور به کپی کاری یا ارایه محصول بهتر (صنعت خودرو) کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه): .7استراتژي بهبود عملیاتOperational Effectiveness( : )Strategy – بهبود فرایند های داخلی در راستای کسب مزیت نسبت به رقبا – کاهش قیمت ،افزایش کیفیت ،افزایش سرعت و رضایت مشتری .8استراتژي مشتری مدارCustomer Oriented(: )Strategy – – 51 تمرکز به روی خوشحال کردن مشتری سیستم های web-basedدر این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری) کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه): .9استراتژي زمان)Time Strategy( : – – وقت همان پول است .نفر اول خامه کیک را می خورد (سود باالتر) سرعت عمل باال منجر به افزایش سود و کاهش هزینه می گردد. .10استراتژي ایجاد مرز)Entry Barriers Strategy(: – – 52 با ارایه محصوالت خاص و خالقانه اجازه ورود رقبا را به بازار خود ندهیم. سیستم های web-basedدر این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری) کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه): .11استراتژي حفظ مشتریان و تامین کنندگان: – حفظ مشتریان و تامین کنندگان قبلی عالوه بر مزیت های ذکر شده ،قدرت چانه زنی آنها را کاهش می دهد. .12استراتژي افزايش هزينه مراجعه به رقيب: – – – 53 ايجاد روشهايي كه مشتري و يا تامين كننده را از رجوع به رقبا تنها براي مسايل مالي منصرف كند. ارايه تخفيف هاي مناسب و يا قراردادن جريمه براي فسخ قرارداد. شركت هاي بيمه اتومبيل ،شرکت هاي تهيه سيمان براي موسسه هاي ساختمان سازي بزرگ کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال :شرکت Expedia.com • موسسه پيشرو در ارایه انواع خدمات مسافرتی (رزرو هتل، پرواز هواپیما ،اتومبیل و)... • فعال در ایاالت متحده ،انگلستان ،آلمان ،و کانادا • دارای رقبایی قدرتمند در هر بازار • استراتژي رقابتي شركت 54 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال :شرکت ( Expedia.comادامه) • استراتژي رقابتي شركت تهيه اطالعات مورد نياز هر مشتري در كسري از ثانيه در هر مكان و در مورد هر خدمت مي باشد. • همچنين به روز كردن (به دقيقه نمودن) اطالعات مشتريان در مورد خدمات نظير اطالعات پروازها • ارايه اين خدمات بصورت هاي مختلف كه به روش هاي متفاوتي قابل استفاده باشد (اينترنت ،موبايل)... ، 55 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال :شرکت (Expedia.comادامه) • استفاده از اینترنت برای تهیه اطالعات به روز در هر زمینه برای مشتریان • دسترسی به اطالعات فرودگاه ها ،هتل ها ،آژانس های کرایه اتومبیل ،و صدها منبع دیگر • ارسال اطالعات از طریق اینترنت ،موبایل و سایر تجهیزات وب به مشتریان 56 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مدل Porterيك مدل وابسته به صنعت است كه موقعيت موسسه را در صنعت مربوطه مي سنجد. • موسسه ها مي توانند اين مدل را براي تحليل شرايط رقابت و اخذ بهترين تصميم بكار گيرند. • اغلب اوقات واكنش پيشنهادي استفاده از ITمي باشد. 57 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال عملي :شركت WalMart فعاليت هاي انجام شده در موسسه Wal-Martعبارتند از: .1مطالعه و شناسايي فاكتورها ورقباي ي مهم درمورد هر يك ازفشار هاي رقابتي :فروش هاي online .2مطالعه در مورد اهداف هر يك از اين فاكتورها (مزاياي فروش ) online 58 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال عملي :شركت WalMart .3اتخاذ استراتژي براي مقابله با اين فاكتور ها – – – – 59 ايجاد زمين بازي براي كودكان براي تشويق خريد حضوري همانند مك دونالد. ارايه نمونه محصوالت به مراجعه كنندگان بصورت مجاني مانند ‏Costco شناسايي شخصيت و نيازهاي مشتريان ثابت افزايش سطح رقابت با ايجاد امكان خريد online کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال عملي :شركت WalMart .4مطالعه در مورد تكنولوژي هاي اطالعات حمايت كننده: – – 60 ايجاد بانك هاي اطالعاتي عظيم براي بدست آوردن اطالعات در مورد سليقه مشتريان دايمي تحليل اين اطالعات با روش هايي نظير Data Mining کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم مثال عملي :شركت WalMart • شركت مذكور با استفاده از اين تكنولوژي نه تنها از خود در برابر رقبا دفاع نمود ،بلكه سرويس هايي خالقانه براي پيشرفت ابداع نمود. • پي از گذشت 20سال مدل Porterهنوز توانايي هاي خود را در تحليل مزيت هاي رقابتي يك موسسه حفظ نموده است. • روش ديگر تحليل رقابت و نقش ITدر آن مطالعه زنجيره ارزش Porterمي باشد. 61 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 3.3مدل زنجيره ارزش Porter • مطابق مدل زنجيره ارزش Porterتمامي فعاليت هايي كه در يك موسسه توليدي انجام مي شود را مي توان به دو گروه اساسي : – فعاليت هاي اصلي – فعاليت هاي پشتيباني تقسيم نمود. 62 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مدل زنجيره ارزش Porter فعاليت هاي اصلي فعاليت هايي هستند كه در فرايند هاي خريد مواد اوليه ،پردازش آنها براي تبديل به محصول نهايي ،و توزيع آنها به مشتري نهايي موثر مي باشد .اين فعاليت ها عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 تهيه و تامين مواد عمليات و فرايند ها (توليد و آزمايش) توزيع بازاريابي و فروش خدمات معموال توالي انجام آنها بصورت فوق مي باشد. 63 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • همانطور كه محصول به ترتيب زنجيره ارايه شده را طي مي كند ،به طور مرتب به ميزان ارزش محصول يا خدمت نيز افزوده مي شود. • مثال :توليد اتومبيل 64 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • فعاليت هاي پشتيباني كه فعاليت هاي اصلي را حمايت مي كنند عبارتند از: – – – – ساختار موسسه (حسابداري ،مالي ،مديريت و)... مديريت نيروي انساني گسترش و پيشرفت هاي تكنولوژيكي يا تحقيق و توسعه ()R&D تدارك (تهيه و تامين) • هر يك از اين فعاليت ها مي توانند هر يك از فعاليت هاي اصلي و فرعي را پشتيباني نمايند. 65 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 66 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • زنجيره ارزش يك موسسه قسمتي از يك سيستم بزرگ تر از فعاليت ها مي باشد كه توسط Porterبه نام سيستم ارزش ناميده مي شود. • يك سيستم ارزش شامل تامين كنندگان ورودي هاي مورد نياز موسسه و زنجيره ارزش آنهاست. • محصول نهايي كه به دست مشتري مي رسد ،كليه اين مسير را طي مي كند و لذا براي بدست آوردن مزيت رقابتي بايستي كليه اين زنجيره را مورد بررسي قرار داده و درك درستي از آن داشت. 67 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • زنجيره ارزش قابل طراحي براي هر نوع صنعتي (خدماتي، توليدي) و هر نوع صنعتي (دولتي ،خصوصي) مي باشد. • هدف اوليه زنجيره ارزش ارزيابي فعاليت ها و فرايندهاي داخلي موسسه به منظور افزايش بهره وري ،موثر بودن و رقابت پذيري آنها مي باشد. • اين مدل به عنوان يك مبنا براي شرح نقش حمايتي ITبكار مي رود. 68 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • مدل Porterمي تواند بصورت هاي مختلفي مانند: – تحليل وضعيت موسسه با تحليل ارزيابي فرايند هاي كليدي و يافتن نقاط قوت و ضعف آنها و ارزش افزوده در اثر اجراي فرايند – فرايند هايي كه ارزش افزوده بيشتري داشته باشند ،مسلم است كه از نظر استراتژيكي اهميت باالتري دارند. – در اين مطالعه مي توان نقش استفاده از ITرا در راستاي افزايش ارزش افزوده (چه كاري ،كجا ،و چگونه) بررسي نمود. 69 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم • از مدل Porterمي توان براي تحليل صنعت نيز استفاده نمود. • مي توان به نقاط قوت و ضعف هر يك از قسمت هاي موسسه بطور جداگانه پي برد. 70 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم 3.4سيستم هاي استراتژيك اطالعاتي ميان سازمان ها: • سيستم هاي استراتزيك اطالعاتي دهه هاي 70الي 90بصورت مستقل توسط شركت ها ايجاد مي شدند. • فعاليت هاي مستقل موسسه ها • عالقه به تبادل اطالعات با توسعه اينترنت • بدست آوردن مزيت هاي رقابتي با استفاده از اينترنت 71 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم قالبي براي رقابت هاي جهاني: • بازارها بطور خالصه كامال جهاني شده و موسسه ها با قدرت بيشتري به روي هم تاثير مي گذارند. • مطالعه قسمت هاي 3.5و 3.6بر عهده دانشجو 72 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل سوم پياده سازي سيستم هاي اطالعاتي استراتژيك و تداوم آنها: • در مورد طراحي يك سيستم استراتژيك ،عالوه بر طراحي صحيح ،نگهداري و به روز نمودن آن براي استفاده بلند مدت اهميت به سزايي دارد. 73

51,000 تومان