صفحه 1:
صفحه 2:
براي این که بتوان در صفحه نمایش رایانه ت
رايانه برقرار شود براي اب
۳
روي صفحه نمایش را کنترل مي 1
زیت ریق بت اي تک یر ما ری ايشكر رایانه کنترل
مي نمايد. كليه ي اطلاعات ارسالي از بردا. 0
نمايش به نمايشكر ارسال مي شودء
كارت گرافیک با نام هاي زير شناخته مي شود :
ارت وی 9 .
الكر كرا
4-شتاب دهنده كرافيكي با ويدوبي.
كارت هاي گرافيكي جدید همه از خانواده و گا[1] (وي جي اي) هستند. >
4 هه
صفحه 3:
اکثر پردازنده هاي فوق سب دستورات pls بوده که به کمك آنها مي توان عملیات گرافيك
“oft pest,
کارت گرافيك داراي اسامي متفاوتي نظیر:
کارت و برد ویدئو - برد نمایش ويدئوئي - برد گرافيك - آداپتور گرافيك و آداپتور ویدئو است.
صفحه 4:
Ce SAVER RTE
اولین کارت کرافیگ در سال 1981 توسط شرکت (10 عرضه گردید. کارت فوق بصورت تك رنگ و با
F 41 DODOCTROOE pb 2849
صفحات نمايشگري که از کارت فوق استفاده میکردند رمتني بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز وزمینه سیاه
بود.
در ادامه كارتهاي چهار رنگ ():, ارائه گردیدند.
سپس کارت هاي هشت رنگ (04)) و کارت هاي شانزده رنگ ۶4:00 ارائه گردیدند. تولید کنندكاني
دیگر نظیر کمودور كامپيوترهائي را معرفي کردند که داراي كارتهاي گرافيك از قبل تعبیه شده و ساخته
شده در سیستم بودند.
کارتهاي فوق قادر به نمایش تعداد زيادي رنگ بودند.
صفحه 5:
استانداردهاي گربافیاه
زمانیکه ش رکت(1000 در سال 1987 کارت (90)) را معرفي کرد استاندارد جديدي دراین
راستا مطرح گردید. نمايشگرهاي (0) قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 720*400
بودند. يك سال بعد استاندارد (2)0096) مطرح گردید. استاندارد فوق قادر به ارائه16/8
میلیون رنگ با وضوح تصویر 1280*1024 است.
كارتهاي كرافيك از استانداردهاي متفاوتي بيروي مي نمایند.تولید کنندگان کارت گرافيك
همواره سعي در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصوير با توجه به راهكارهاي اختصاصي خود
دارند. کارت هاي گرافيك مي بایست قادر به اتصال به سیستم باشند.
کارت هاي گرافيك قديمي اغلب از طریق اسلاتهاي 1900 ویا۳0) به سیستم متصل مي
شوند.اغلب كارتهاي كرافيك جديد از پورت 00 براي اتصال به كامبيوتر استفاده مي
نمایند. 1 1 1
صفحه 6:
Prt TeB CAO CRT
در كارتهاي قبلي از سيكنالهاي قباسي (آنالوگ) براي ارسال اطلاعات از کارت به نمایشکر
استفاده مي شود.ولي در خانواده وکا از سيگنالهاي پیوسته رقمي (دیجیتال) براي این کار
استفاده مي شود.
از روي نوع درگاه پشت کارت مي توانید این خانواده را از انواع قديمي ایگا , سكا
تشخیص دهید .چرا که درگاه كارتهاي خانواده وک از نوع سه ردیفه ودآراي 15 سوراخ به
صورت مادگي هستند در صورتي که ذر انواع قديمي, درگاه داراي دو ردیف سوراخ به
صورت مادگي است.
صفحه 7:
1. کارت هاي وكا:
ابن نوع كارتها تا به حال متداول ترین کارتهاي مورد استفاده بوده اند. بنا براين
یک نمایشگر جدید تك رنك به كارت وكا نياز دارد .
©. كارت هاي 8514 اي [1]:
این کارت نخستین استاندارد گرافيكي با دقت بسیار زیاد بود .
4 موه
6 کارت هاي زکا(ایکس جي اي)[2]:
اين كارتها بسيار بهتر از كارتهاي وكا بود .
۱۹
كارتهاي سوپر وگا(سوبر وي جي اي)[3]:
معروف ترین نوع کارت گرافيكي که امروزه در رایانه هاي شخصی مورد استفاده قرار مي گیرد
اين نوع كارت ها هستند که درهر سطر 1024 نقطه ودر هر سطر 768 نقطه را نمایش مي
دهند.در حالي که كارتهاي وگا در هر سطر صفحه نمایش 640 ودر هر ستون آن 400 نقطه را
نمايش مي دهند. 1
ام نت من بای
صفحه 8:
©. كارتهاي سرخود [1]:
در برخي از مادر بردها اين امکان وجود دارد که از کارت گرافيكي مستقل استفاده نکرد .
دراین صورت مي توان از تراشه گرافيكي روي مادر برد استفاد: کرد که مانند یک کارت
كرافيكي سر خود عمل مي كنند. اید توجه داشت معمولا نمي توان دو کارت گرافيكي از
خاتهادة عا رابا هم به كا يزه براين اكر بخواهيد از كارت كرافيكي مستقل وقوي تر
استفاده كنيد بايد با استفاده از جامبر بردازنده كرافيكي روي مادربرد را از كا ربيندازي
graph card -( كف
صفحه 9:
صفحه 10:
بنا براين مي توان كفت كارت هاي كرافبكي به طور اغلب از نظر محل نصب به دو دسته زير تقسيم مي شوفدة
1- كارت هاي كرافيكي از نوع كارتهاي توسعه قابل نصب در شكاف هاي توسعه.
2- كارت كرافيكي از نوع سرخود قابل نصب بر روي مادر برد
كارت هاي كرافيكي نوع اول بر حسب نوع شكاف توسعه اي كه براي آن طراحي مي شوند به انواع زير تقسيم
مي شوند:
1- انواع آیزا:
ابن گذرگاه 16 بيتي بوده وباسرعت 8مکا هرنز کار مي کند .در نتیجه قادر به انتفال سریع داده ها بين كارت
گرافيكي وپردازنده نیست.
2-انواع ویزا:
وظیفه انتقال اطلاعات بين کارت گرافيكي وبردازنده را با سرعتي در حدود 50 مگا هرتز به صورت 32 بيتي به
عهده دارد.
صفحه 11:
3-انواع اي جي پي :
داده ها را تا 266مکا بایت در ثانیه انتقال دهند. داراي سرعت انتقال بیش از 500 مگابایت در ثانیه هستند.
در نتيجه رایانه هاي جدید مجهز به فن آوري اي جي پي به استفا ده از شكاف هاي بي سي اي ادامه مي دهند
ودر آينده گذرگاه -هاي پي سي اي به عنوآن گذرگاه ورودي - خروجي اصلي کار خواهند کرد.
صفحه 12:
به طور كلي مي توان گفت که كارتهاي گرافيكي امروزي داراي اجزا زیر هستند:
1- رم داک(واگردان رقمي به قياسي )[1]
كارتهاي سوپر وي گاي بر رنگ جدید مي توانند هزاران رنگ را در آن واحد نمایش دهند زیرا داراي
یک نوع تراشه مخصوص براي تبدیل جریان ديجيتالي به جریان آنالوگ هستند که به آن رم داک مي
كويند. كيفيت تصوير ها به رم داك بستكي دارد .وظيفه ابن قطعه توليد علايم الكتريكي براي نمايشكر
از روي مقادیر عددي ذخیره شده در حافظه کارت
ی ان نبديل مي
صفحه 13:
یم مي شوند:
ابن نوع رم داکها مواردزیر را منخص مي کنند:
1-1-1) زمان بندي تصویرهاء
2-1-1) وضوح وتکرار تصويرهاء
2-1رم داك هاي غير مجزا:اين نوع رم داکها در درون پردازنده کارت گرافيكي قرار دارند و
به صورت یک قطعه مستقل بر روي کارت گرافيكي قرار ندارن.
2- تراشه بایوس(6106):
an ae ا ادو كر لوطي ع اس
ت كه به صورت سخت افزاري نصب شده است.در كارتهاي سوير
وی a ۳ کا برنامه کنترلگر در یک تراشه مخصوص قرار دارندكه روي خود كارت نصب مي شود.
صفحه 14:
3- حافظه کارت كرافيكي:
مقدار حافظه کارت گرافيكي تعدادرنگ را مشخص مي کند.
در حال حاضر 32مکابایت حافظه 2001000 براي کارت هاي گرافيكي به صورت استاندارد
در آمده ا: ت. براي پي بردن به مقدار حافظه کارت گرافيكي مي توانید
تعداد تراشه هاي حافظه روي کارت را شمرده و در مقدار حافظه هر تراشه ضرب کنید.
در کل براي محاسبه مقدار حافظه گراخيكي در یک تفکیک پذيري خاص ویک عمق رنگي از رابطه زیر
استفاده مي شود: 1 ۲
8+( تفکیک پذيري عمودي > تفکیک پذيري افقي >« تعداد بیت ها(عمق رنگ) )- مقدار حافظه گرافيکي
دراين فرمول عمق رنى Dept) ساح0) عبارت آست از تعداد رنگ هاي مختلفي که نم افزار با مخت
افزار مي تواند نمایش دهند.عمق رنگ هاي متداول عبارتند از:
1-6 رنگ 256-2 ,5
3- 65536 رنگ 7/16-4 میلیون رنگ.
*عمق رنگ تعداد بيت هاي مورد نياز براي هر پیکسل را تعبین مي کند.
صفحه 15:
م)حافظه های0660:
اکثر كارتهاي گرافيكي از حافظه هاي 00100 براي ذخ
پایین است زیراپبوسته به عمل نوسازي وتجدید اطلاعات بنابراد
ونوشتن را به طور همزمان انجام دهد. يعني هر بار فقط اجازه انجام یک کار را مي دهد. زیرا داراي
یک درگاه است که شتاب دهنده و رم داکت :0 6٩00 (تجهول بسلب() هر دو به طور
are TS ie
۲ حافظه هایویدیییل۵600) :
از آنجايي که لازم است سرعت بازسازي وتجدید اطلاعات حافظه کارت گرافيکي افزایش پیدا کند تا
بدون لرزش و موج بدست آیدنوع خاصي از حافظه برای بهبود عملیات کُرافيكي طراحي شده
است که وي رم با رم ويدويي نام گذاری شده است .این نوع حافظه اختصاصا براي آمور گرافيکي ساخته
شده است.به تراشه هاي وي رم تراشه هأي دو گذر گاهي نیز مي کویند.زیرا دو مسبر جداکانه براي
عملات نوشتن و خواندن وجود دارد.
صفحه 16:
-) حافظه هایییندیییل0 ۲0 سطهس):
اين نوع حافظه شكل خاصي از وي رم است که نمایش گرافیکی و متحرک سازي را شتاب مي دهد و
مانند وي رم ها داراي دو گذرگاه است .ولي پهناي باند آن 25 درصد بیشتر از وي رم ها است وعملیات
24بيتي را ممكن مي سازد.
) حلفظه هایگ رافیکیهمزمان(606600):
این نوع حافظه در کارت هاي گرافيكي داراي پردازنده گرافيكي به کار مي رود و داراي یک گذرگاه
است .این نوع حافظه توانايي باز کردن دو صفحه اطلاعات را دریک لحظه دارااست وبراي گرافیک سه
بعدي مناسب است.
) حافظه حط:
جدید ترین نوع حافظه هاي قابل مصرف در كارتهاي گرافيكي حافظه هاي پیشرفته 06100 عط
است که انتقال سریع داده را امکان پذیر مي سازد و نوع ديگري از دي رم ها است که توسط شرکت
cual ots Goby Rabu
صفحه 17:
در نتيجه هنكام خريد كارت كرافيكي باید توجه داشت که برخي از شتاب دهنده هاي سه بعدي عملیات دو
بعدي را انجام نمي دهند و همین طور بعضي از کارت هاي گراقيكي منحصرا براي ویندوز 95 و98 ساخته
شده و ویندوز آن تي را پشتيباني نمي کنند . بنا براین سه نوع کارت گرافيكي خواهیم داشت:
1- کارت گرافيکي دو بعدي که با 00 مشخص مي شود.
2- کارت گرافيكي سه بعدي که با 00 مشخص مي شود.
3- کارت گرافيكي دو بعدي و سه بعدي که با 000/00 مشخص مي شود.
کارت هاي سه بعدي در دو نوع كلي زیر در بازار وجود دارند:
1- کارت مکمل سه بعدی:
این نوع کارت ها به کمک یک کابل کوچک به کارت گرافيكي موجود در رايانه وصل مي شوفد.
2- کارت سه بعدي :
اولین سري تراشه هاي گرافيكي سه بعدي مثل (اس تري) کیفیت چندان جالبي نداشتند.نسل دوم این
کارتها بهترو در نسل سوم به روشني جهشي در کیفیت تصویرهاوسرعت به چشم مي خورد.
صفحه 18:
هردونوع کارت گرافیک (تکرنگ ورنگي) بر اساس جاروب [1] یک اشعه از چپ به راست و بالا به بايين
مفنحسه نمایش کار مي کند. حداکثر نسبت مودلاسیون[2] (بهناي باند) قدرت تفکیک افقي
صفحه نمایش را تعبین مي نماید. صفحه نمایش هاي تکرنگ داراي 720نقطه وصفحه نمایش هاي رنگي
(0000) داراي 640نقطه در جهت افقي مي باشند.هر کاراکتر به وسیله یک الگوی نقطه اي محدود در
یک مستطیل تعریف شده است. به عنوان مثال شکل زیر کاراکتر () را براي نمایش تکرنگ نشان مي دهد.
حرف 0 به طول وعرض 79 در یک ماتریس 149 جاي گرفته است.
Over
ع معللی()
دراین مجموعه دو نوع نقطه روشن وخاموش تعریف شده است که به ترتیب به عنوان متن وزمينه تلقى مي
شود.براي ساختن الگوي[1] هر حرف و فرستادن آن بر روي صفحه نمایش از یک تراشه میکرو کنترلر به نام
(6845) کنترلر 003 و یک حافظه 100 در کنار آن استفاده مي شود. اين کنترلر در كارتهاي مختلف
وجود دارد. مخصوصا کارتهاي جدید 60و 0000 داراي کنترلر هاي مختلف از كمباني هاي"
متفاوت مي باشند.
Parra 0
صفحه 19:
در کارت تکرنگ و رنگي به اتفاق از این تراشه براي کنترل قسمت ويديوي سیستم توسط 100
استضرسسسسساده شده است درسیستم هاي رنگي هر حرف در یک مستطیل 814 قرار
8 بایت براي
کرفته است و همچنان که از شکل پیدا است هر حسسسسرف داراي 8 بایت مي با
تمام حروف قابل نمایش بر صفحه نمایش در حافظه ROD تعریف شده است.
کارت هاي تکرنگ داراي مقدار 6060 حافظه ۲090 بوده و داراي سرعت انتقال اطلاعات 1/8 000 در
ثانيه مي باشد. این کارت داراي 256 کاراکتر مختلف را پیش بینی مي نماید وداراي یک حافظه ۲000 به
مقدار 0068 براي تعریف فونتها و حروف مي باشد . در كارتهاي نکرنگ فرکسسسسانس کار افقي
1906 مي باشد که يكي از بارامترهاي مهم در یک کارت گرافیک و یا یک صفحه نمایش مي باشد.هنگام"
جاروب صفحه نمایش هر بایت در یک خط نشان داده مي شود و هر بایت به 8 بیت تبدیل شده و به صورت
سریال به صفحه نمایش ارسال مي شود.
در كارتهاي گرافیک تکرنگ 0600 و200 اطلاعات به صورت دیجیتال به صفحه نمایش فرستاده مي
شود و این در حالي است که در كارتهاي گرافیک 49000 000 و 2600 اطلاعات به صورت آنالوگ
به صفحه نمایش ارسال مي شود.
صفحه 20:
۳
پس از نصب یک کارت گرافيكي ویا پس از مدت ها کار مناسب با کارت گرافيكي ممکن است در آن
اشکال هايي مشاهده شود که مهم ترین آنها عبارتند از:
با هر بار روشن شدن رايانه تصوير نمايشكر بعد از جند بار بربرزدن محو مي شودولي بعد از خاموش وروشن
كردن ایانه تصویر دوباره ظاهر ثبود.اين حالت وقتي انفاق مي افتد كه به دليلي كا بردازنده كرافيكي
ونك لزه یل جرا ده ها رای کر
درموقع استفاده از بازي ها صداي خش خش وجود دارد ولي بازي بخش مي شود وبرنامه هم به کارش ادامه
میدهد.دراین صورت رآه انداز کرت گرافيکي با بازي مشکل دارد.باید راه آنداز جدید ومناسبي براي کارت
گرافيكي نصب شود.
صفحه 21:
oo LT توانیم روي یک کامپیوتر دو کارت گرافیک داشته باشیم؟
یک كارت تكرت مي تند دز كنز بك كارت 0019 به تع أضافه شود ولي كارت ها 02
و 00808 نمي توانند همزمان با 0000 در یک سیستم وجود داشته
وقتي یک نرم افزار کاربردي(۳0۳00۵ و 000۲۳00 و...) اجرا مي شود مقدار حافظه
ویدیو را 860060 نشان مي دهد در حالي که روي کارت مقاديري دیگروجود دارد؟
جواب:به دلیل پذیرفته شدن نوع 000 به عنوان یک استاندارد ویدیو تقریبا اغلب نرم افزارها مقدار
استاندارد فوق را که بر روي هر کارت 0006 به عنوان حد اقل حافظه ویدیو بايد وجود داشته باشد پذیرفته
و نشان مي دهد ولي در نرم افزارهاي تست جدید این مشکل وجود ندارد.
صفحه 22:
نكاتي دررابطه با تهپه کارت
تشریح مشخصات 4
در زمان تهبه یک کارت گرافیک مي بایست موارد متعددي همچون هسته گرافيكي » سرعت پردازنده» میزان
حافظه » سرعت حافظه » نوع اینترفیس ها » تعداد پورت هاي ورودي و خروجي به دقت بررسی و مشخص
کردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارائي آن ارتباط مستقیم دارد . کارت هاي كرافيك از تراشه هاي
یا( (10()() استفاده مي نمایند که دارآي كارائي مناسب در ارتباط با نمایش تصاویرسه بعدي مي
نقش هسته گراقيکي و ۷() () (سرعت پردازنده) در كارتهاي گرافیک ب
اهمیت بوده و اولویت آنها نسبت به سایر گزینه ها موجود به منظور گزینش یک کارت کرافیک » بیشتر است .
بازيهاي گرافيكي بیچیده و گرافیک بالا» نیازمند استفاده از كارتهاي گرافیک با هسته هاي گرافيکي و سرعت
بودازش بالا مي بأشند . ow ١
صفحه 23:
نكاتي دررابطه با تهیه کاوت؟
ویژ گيهاي مهم :
هسته كرافيكي (--01) :
از مهمترین بخشهای یک كارت كرافيك هسته كرافيكي آن مي باشد كه توسط شركتهاي 0۱یا
)در انواع مختلف مانند : ) , 5600 , 9600 , 96600 00600
0 , 0/00 , 2000... تولید مي شود و در واقع عملکرد اصلي کارت گرافیک به
این پردازنده بستگي دارد . 1 1
این هسته ها در 3 رده متفاوت تولید مي گردند که شامل
1- رده امس(:,1 که بالاترین رده این پردازنده ها مي باشد که كارتهايي همچون
٩000 , ۲ 0 , 272000 مسطه؟ ر ... ذر این رده قرار دارند . 2- رده 0
سس که رده متوسط پردازنده ها را تشکیل مي دهد و كارتهايي همچون
0, 600 ) 0000 , 200000 مسله() در اين رده قرار دارند . 3- رده
اسر که كارتهاي سطح پائین تر همچون 6 , 600 , 000 , ۹۳۵۵۵ مس
00 , ... در این رده قرار دارند . در واقع مشخصه اصلي یک کارت گرافیک را هسته گرافيكي
آن تعبین مي کند
صفحه 24:
ca cs at كزافيكي ge عامل افزانشل كازائي لك ازاك زافق
ین تاثیر را در رابطه با انجام عملیات تصاوير سه بعدي متحرک بطور کامل فراهم شده
انیکه بازيهاي رایانه اي با سرعت 60 فریم در انیه و با نمایش داده شوند » وضعیت_
موی ره اوق هرک اي a 0
JDO * “doo مطلوب نخواهد بود . به منظور استفاده از بأزيهاي كرافيكي بيشرفته مي بايست از
كارتهاي كرافيكي كه داراي حداقل 160000 حافظه مي باشند » استفاده کرد"
صفحه 25:
لالد
بهناي مسير انترفيس حافظه مي باشد . به عبارت ديكر به عرض مسير حركت ديتا در حافظه كفته مي شود .
ن ارت كرافيكي بازي مى كند . هر جه اين عرض بیشتر بآشد
Ce ws (CSG: , 10010: , 0600 جربان دیتا در Mee بوده و به طبع قدرت کارت بالاتر
رفته و برنامه ها و بازي ها روائتر اجرا مي شوند .
Dewey Clock
به فركانس حافظه كارت كرافيك كفته مي شود . اين كزينه نيز نقش مهمي در كارت كرافيك بازي مي کند
00
این در گاه مسئولیت ارسال دیتا به کارت گرافیک را دارد تقریباًتمامي سيستمهاي جدید داراي یک اسلات
7 به منظور اتصال کارت گرافيكي مي باشند . سيستمهايي که طول عمر آنها بیش از 4 سال بوده و یا
بعضي از سيستمهابى كه داراي کارت گرافیک به صورت اس مي باشند » ممکن است این اسلات در
آنها وجود نداشته بآشد . كارتهاي گرافيكي که از اسلات 000) استفاده مي کنند قادر به حمایت از
سرعتي بالغ بر :)تا :60 مي باشند. در صورتیکه سيستمي داراي اسلات 0000۳ با سرعت :60یا :1 باشد »
امکان استفاده از کارت هاي گرافيکي با سرعت :۳ با«( وجود نخواهد داشت .
صفحه 26:
این تكنولوژي پس از گذشت مدت زماني اندک به یک تكنولوژي فراگیر در بازي هاي رایانه اي جدید
تبدیل شده است . این برنامه در حقیقت رابط برنامه با بازي و کارت گرافیک است مي باشد در واقع
00 بين نرم افزار با بازي و سخت افزار كرافبكي رابط مي شود . هم اينك كارتهابي ارائه شده
است که از 0۰-060 پشتيباني و استفاده مي نمایند . در صورنیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین
اي ها بان SINFO calgon gh انتخاب كردد كه قاد به سا Ore Wg
باشد
خروجي 20000
با استفاده از اينترفيس 7001 امكان اتصال كارتهاي كرافيك به انواع مانيتورهاي دیجیتال » آنالوگ و
دستگاههايي که سیگنال دیجیتال دریافت مي کنند فراهم مي گردد به منظور انصال رایانه به دو
مانیتور و یک تلویزیون ( مشاهده دو تصویر متصل و با حتي سه تصوير جداكانه) مي توان از اين پورت
استفاده کرد . همچنین با استفاده از تبدیل 00009 ج 20(1) مي تیان امکان اتصال همزمان به دو
مانیتور آنالوگ را فراهم آورد .
خروجي م0۱ :
این پورت امکان ارسال سيگنالهاي و را به تلویزیون » OOR 9 سایر دستگاههايي که سیکنال
ويدئويي دریافت مي کنند را فراهم مي سازد .
لازم به ذکر است که رنگ بهرد کارت گرافیک هیچ نقشي در کیفیت آن ندارد و فقط براي تشخیص
ظاهري کارت مي باشد . ١ :
صفحه 27:
ارق ی خي
حد مجاز به كارت كرافيكي در ارب
سس( را بهمراه کارت گرافيكي خود عرضه نموده قبل از فعال نمودن ويژگي بجتاسج()مي
ات مستهر العمل فى )اله نه لوبط وفيا تند كان مره مت ماه مر
كانكتورهاي نمايشكر :
حداقل : يك كانكتور (00:0) براي نمايشكر ORD
ادو كانكتور (10:0) با اك خروجى ديج !
بمنظور ا كارت ورافيكي مي بابس کارت کر اراي كان رهاي لازم بنظور تباط
با مانيتور باشد . کارت هاي گرافيك » حداقل داراي يك بورت 000:09 بمنظور اتصال ما"
كامبيوتر مي باشند (مانيتورهاي فوق در زمره مانيتورهاي 0080١ يا ()00: آفالوگ تخت محسوب مي
كردند ) . كارت هايي که داراي یک کانکتور مي باشند ؛ امكان استفاده از جندين تصوير و بالطبع
جندين عمليات را فراهم مى نمایند مثلا" مي توآن بر روي يك صفحه برنامه حسابداري را فعال و بر روي
صفحه دیگر برنامه اس رأ فعال نمود.
صفحه 28:
2 از
درا
وجو را داشته باشیم » مي توان و 58
ورودي» خروجي و یا یک cual DO Dicer استفاده نمود. یرت هي
خرسلسیو)
در گرافيك كامپيوتري به هموار نمودن ( صاف و یکدست ) ظاهر ناهموار و پلكاني اشکالی چون خطوط
مورب منحني ها و دوایر اطلاق مي گردد . | de at ماب ما
ياين مي بام مفيد خواهد بوه علت روز ابن ناصاذ 3
۱ ي گرافیک ج سي ا ل
نمودن ويزكي فوق » سرعت نمايش فريم ها در يك ثانيه كاهش خواهد باذ اين استفاده كنندكان
بازي هاي كامبيوتري » مي بايست بين نمايش سريعتر و استفاده از تصاوير هموار» يكي را انتخاب نمايند
صفحه 29:
به نام او...
كارت
گرافيك
ه كننده :کاظم شاطری نسب
Email:kazem_shaterinasab2000@yahoo.com
مقدمه
براي اين كه بتوان در صفحه نمايش رايانه تصويرهاي مربوط به داده ها را ديد بايد ارتباط بين نمايشگر و مادر برد
رايانه برقرار شود.براي اين کار هر رايانه براي هر نمايشگر يک کارت دارد که در يکي از شکاف هاي توسعه
(گسترش) مـــــــــــادربرد قرار مي گيرد وبا کابلي که به آن وصل مي شود جريان نمايش اطالعات بر
روي صفحه نمايش را کنترل مي کند.
بنا براين کارت گرافيکي قطعه اي سخت افزاري است که نمايش تصويرها ومتن ها را بر روي نمايشگر رايانه کنترل
مي نمايد.کليه ي اطالعات ارسالي از پردازنده به کارت گرافيکي انتقال داده مي شود ودر آن جا ترجمه وبراي
نمايش به نمايشگر ارسال مي شود.
کارت گرافيک با نام هاي زير شناخته مي شود :
-1کارت ويدويي.
-2کنترلگر گرافيکي يا ويدويي.
-3آداپتور گرافيکي يا ويدويي.
-4شتاب دهنده گرافيکي يا ويدويي.
کارت هاي گرافيکي جديد همه از خانواده وگا]( [1وي جي اي)هستند.
VGA -1
كارت گرافيك چيست؟
يك كارت گرافيك پيشرفته يك برد مدار چاپي بهمراه حافظه و يك پردازنده اختصاصي است.
پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نياز گرافيكي طراحي شده است.
اكثر پردازنده هاي فوق داراي دستورات اختصاصي بوده كه به كمك آنها مي توان عمليات گرافيك
را انجام داد.
كارت گرافيك داراي اسامي متفاوتي نظير:
كارت ويدئو -برد ويدئو – يرد نمايش ويدئوئي – برد گرافيك – آداپتور گرافيك وآداپتور ويدئو است.
استانداردهاي گرافيك
اولين كارت كرافيگ در سال 1981توسط شركت IBMعرضه گرديد .كارت فوق بصورت تك رنگ و با
نام MONOCHROMEارائه گرديد.
صفحات نمايشگري كه از كارت فوق استفاده ميكردند ,متني بودند .رنگ نوشته سفيد يا سبز وزمينه سياه
بود.
در ادامه كارتهاي چهار رنگ HGCارائه گرديدند.
سپس كارت هاي هشت رنگ CGAو كارت هاي شانزده رنگ EGAارائه گرديدند .توليد كنندكاني
ديگر نظير كمودور كامپيوترهائي را معرفي كردند كه داراي كارتهاي گرافيك از قبل تعبيه شده و ساخته
شده در سيستم بودند.
كارتهاي فوق قادر به نمايش تعداد زيادي رنگ بودند.
استانداردهاي گرافيك
زمانيكه شركت IBMدر سال 1987كارت VGAرا معرفي كرد استاندارد جديدي دراين
راستا مطرح گرديد .نمايشگرهاي VGAقادر به ارائه 256رنگ و وضوح تصوير720*400
بودند .يك سال بعد استاندارد SVGAمطرح گرديد .استاندارد فوق قادر به ارائه16/8
ميليون رنگ با وضوح تصوير 1280*1024است.
كارتهاي گرافيك از استانداردهاي متفاوتي پيروي مي نمايند.توليد كنندگان كارت گرافيك
همواره سعي در افزايش تعداد رنگ و وضوح تصوير با توجه به راهكارهاي اختصاصي خود
دارند .كارت هاي گرافيك مي بايست قادر به اتصال به سيستم باشند.
كارت هاي گرافيك قديمي اغلب از طريق اسالتهاي ISAويا PCIبه سيستم متصل مي
شوند.اغلب كارتهاي گرافيك جديد از پورت AGPبراي اتصال به كامپيوتر استفاده مي
نمايند.
تفاوت VGAبا كارت گرافيكهاي قديمي EGA & CGA
در کارتهاي قبلي از سيگنالهاي قياسي (آنالوگ)براي ارسال اطالعات از کارت به نمايشگر
استفاده مي شود.ولي در خانواده وگا از سيگنالهاي پيوسته رقمي (ديجيتال)براي اين کار
استفاده مي شود.
از روي نوع درگاه پشت کارت مي توانيد اين خانواده را از انواع قديمي ايگا ,سگا و...
تشخيص دهيد .چرا که درگاه کارتهاي خانواده وگا از نوع سه رديفه وداراي 15سوراخ به
صورت مادگي هستند در صورتي که در انواع قديمي ,درگاه داراي دو رديف سوراخ به
صورت مادگي است.
انواع
.1کارت هاي وگا :
اين نوع کارتها تا به حال متداول ترين کارتهاي مورد استفاده بوده اند .بنا براين
يک نمايشگر جديد تک رنگ به کارت وگا نياز دارد .
.2کارت هاي 8514اي ]:[1
اين کارت نخستين استاندارد گرافيکي با دقت بسيار زياد بود .
A-8514 -1
.3کارت هاي زگا(ايکس جي اي)]:[2
اين کارتها بسيار بهتر از کارتهاي وگا بود .
XGA-2
.4کارتهاي سوپر وگا(سوپر وي جي اي)]:[3
معروف ترين نوع کارت گرافيکي که امروزه در رايانه هاي شخصي مورد استفاده قرار مي گيرد
اين نوع کارت ها هستندکه درهر سطر 1024نقطه ودر هر سطر 768نقطه را نمايش مي
دهند.در حالي که کارتهاي وگا در هر سطر صفحه نمايش 640ودر هر ستون آن 400نقطه را
نمايش مي دهند.
انواع
.5کارتهاي سرخود ]:[1
در برخي از مادر بردها اين امکان وجود دارد که از کارت گرافيکي مستقل استفاده نکرد .
دراين صورت مي توان از تراشه گرافيکي روي مادر برد استفاده کرد که مانند يک کارت
گرافيکي سر خود عمل مي کنند.بايد توجه داشت معموال نمي توان دو کارت گرافيکي از
خانواده وگا را با هم به کار برد .بنا براين اگر بخواهيد از کارت گرافيکي مستقل وقوي تر
استفاده کنيد بايد با استفاده از جامپر پردازنده گرافيکي روي مادربرد را از کا ربيندازيد.
Onboard graphic card -1
محل نصب
بنا براين مي توان گفت کارت هاي گرافيکي به طور اغلب از نظر محل نصب به دو دسته زير تقسيم مي شوند:
-1کارت هاي گرافيکي از نوع کارتهاي توسعه قابل نصب در شکاف هاي توسعه.
-2کارت گرافيکي از نوع سرخود قابل نصب بر روي مادر برد
کارت هاي گرافيکي نوع اول بر حسب نوع شکاف توسعه اي که براي آن طراحي مي شوند به انواع زير تقسيم
مي شوند:
-1انواع آيزا :
اين گذرگاه 16بيتي بوده وباسرعت 8مگا هرتز کار مي کند .در نتيجه قادر به انتقال سريع داده ها بين
کارت گرافيکي وپردازنده نيست.
-2انواع ويزا:
وظيفه انتقال اطالعات بين کارت گرافيکي وپردازنده را با سرعتي در حدود 50مگا هرتز به صورت 32بيتي به
عهده دارد.
محل نصب
-3انواع اي جي پي :
داده ها را تا 266مگا بايت در ثانيه انتقال دهند .داراي سرعت انتقال بيش از 500مگابايت در ثانيه هستند.
در نتيجه رايانه هاي جديد مجهز به فن آوري اي جي پي به استفاده از شکاف هاي پي سي اي ادامه مي دهند
ودر آينده گذرگاه -هاي پي سي اي به عنوان گذرگاه ورودي – خروجي اصلي کار خواهند کرد.
اجزاي كارت گرافيك
به طور کلي مي توان گفت که کارتهاي گرافيکي امروزي داراي اجزا زير هستند:
-1رم داک(واگردان رقمي به قياسي )][1
کارتهاي سوپر وي گاي پر رنگ جديد مي توانند هزاران رنگ را در آن واحد نمايش دهند زيرا داراي
يک نوع تراشه مخصوص براي تبديل جريان ديجيتالي به جريان آنالوگ هستند که به آن رم داک مي
گويند.کيفيت تصوير ها به رم داک بستگي دارد .وظيفه اين قطعه توليد عاليم الکتريکي براي نمايشگر
از روي مقادير عددي ذخيره شده در حافظه کارت گرافيکي است.يعني اطالعات ديجيتالي رايانه را به
سيگنالهاي آنالوگ تبديل مي کنند.اين تبديل براي ارسال اطالعات به صفحه نمايش الزم است.همچنين
اين وسيله مي تواند تفنگهاي الکتروني وانحراف دهنده هاي پرتو الکتروني نمايشگر را راه اندازي کند.
RAM DAC (RAM digital to analog convertor)-1
اجزاي كارت گرافيك
رم داکها به دو دسته زير تقسيم مي شوند:
) 1-1رم داکهاي مجزا :اين نوع رم داکها مواردزير را مشخص مي کنند:
)1-1-1زمان بندي تصويرها.
)2-1-1وضوح وتکرار تصويرها.
2-1رم داک هاي غير مجزا:اين نوع رم داکها در درون پردازنده کارت گرافيکي قرار دارند و
به صورت يک قطعه مستقل بر روي کارت گرافيکي قرار ندارن.
-2تراشه بايوس(:)BIOS
طرز کار بايوس کارت گرافيکي شبيه طرز کاربايوس مادربرد است که يک برنــــامه نظم
دهنده وکنترلگراســــــــــــت که به صورت سخت افزاري نصب شده است.در کارتهاي
سوپر وي گا و وي گا برنامه کنترلگر در يک تراشه مخصوص قرار دارندکه روي خود کارت نصب مي
شود.
اجزاي كارت گرافيك
-3حافظه کارت گرافيکي:
مقدارحافظه کارت گرافيکي تعدادرنگ را مشخص مي کند.
در حال حاضر 32مگابايت حافظه SDRAMبراي کارت هاي گرافيکي به صورت استاندارد
در آمده اســــــــــــت .براي پي بردن به مقدار حافظه کارت گرافيکي مي توانيد
تعداد تراشه هاي حافظه روي کارت را شمرده و در مقدار حافظه هر تراشه ضرب کنيد.
در کل براي محاسبه مقدار حافظه گرافيکي در يک تفکيک پذيري خاص ويک عمق رنگي از رابطه زير
استفاده مي شود:
(÷ 8تفکيک پذيري عمودي × تفکيک پذيري افقي × تعداد بيت ها(عمق رنگ) )= مقدار حافظه گرافيکي
دراين فرمول عمق رنگ ( )Color Depthعبارت است از تعداد رنگ هاي مختلفي که نرم افزار يا سخت
افزار مي تواند نمايش دهند.عمق رنگ هاي متداول عبارتند از:
256 -2رنگ
1-16رنگ
65536 -3رنگ 7/16-4ميليون رنگ.
*عمق رنگ تعداد بيت هاي مورد نياز براي هر پيکسل را تعيين مي کند.
اجزاي كارت گرافيك
)aحافظه هاي : DRAM
اکثر کارتهاي گرافيکي از حافظه هاي DRAMبراي ذخيره تصويرهااستفاده مي کنند بازدهي آن نيز
پايين است زيراپيوسته به عمل نوسازي وتجديد اطالعات نيازمند است.بنابراين نمي تواند عمل خواندن
ونوشتن را به طور همزمان انجام دهد .يعني هر بار فقط اجازه انجام يک کار را مي دهد .زيرا داراي
يک درگاه است که شتاب دهنده و رم داک)Analog Converter) RAM Digital toهر دو به طور
مشترک از آن استفاده مي کنند.
به هرحال موقع خواندن رم داک پردازنده گرافيکي اجازه نوشتن چيزي را ندارد.
اين نوع حافظه نيز در سه مدل عرضه شده است:
دي رم استاندارد -2دي رم درايو -3دي رم همزمان
)bحافظه هاي ويدويي(: )VRAM
از آنجايي که الزم است سرعت بازسازي وتجديد اطالعات حافظه کارت گرافيکي افزايش پيدا کند تا
نمايش بدون لرزش و موج بدست آيدنوع خاصي از حافظه براي بهبود عمليات گرافيکي طراحي شده
است که وي رم يا رم ويدويي نام گذاري شده است .اين نوع حافظه اختصاصا براي امور گرافيکي ساخته
شده است.به تراشه هاي وي رم تراشه هاي دو گذرگاهي نيز مي گويند.زيرا دو مسير جداگانه براي
عمالت نوشتن و خواندن وجود دارد.
اجزاي كارت گرافيك
)cحافظه هاي ويندويي(:)window RAM
اين نوع حافظه شکل خاصي از وي رم است که نمايش گرافيکي و متحرک سازي را شتاب مي دهد و
مانند وي رم ها داراي دو گذرگاه است .ولي پهناي باندآن 25درصد بيشتر از وي رم ها است وعمليات
24بيتي را ممکن مي سازد.
)dحافظه هاي گرافيکي همزمان (:)SGRAM
اين نوع حافظه در کارت هاي گرافيکي داراي پردازنده گرافيکي به کار مي رود و داراي يک گذرگاه
است .اين نوع حافظه توانايي باز کردن دو صفحه اطالعات را دريک لحظه دارااست وبراي گرافيک سه
بعدي مناسب است.
)eحافظه : Rambus
جديد ترين نوع حافظه هاي قابل مصرف در کارتهاي گرافيکي حافظه هاي پيشرفته Rambus DRAM
است که انتقال سريع داده را امکان پذير مي سازد و نوع ديگري از دي رم ها است که توسط شرکت
Rambusساخته شده است.
در نتيجه هنگام خريد کارت گرافيکي بايد توجه داشت که برخي از شتاب دهنده هاي سه بعدي عمليات دو
بعدي را انجام نمي دهند و همين طور بعضي از کارت هاي گرافيکي منحصرا براي ويندوز 95و 98ساخته
شده و ويندوز ان تي را پشتيباني نمي کنند .بنا براين سه نوع کارت گرافيکي خواهيم داشت:
-1کارت گرافيکي دو بعدي که با 2Dمشخص مي شود.
-2کارت گرافيکي سه بعدي که با 3Dمشخص مي شود.
-3کارت گرافيکي دو بعدي و سه بعدي که با 2D/3Dمشخص مي شود.
کارت هاي سه بعدي در دو نوع کلي زير در بازار وجود دارند:
-1کارت مکمل سه بعدي:
اين نوع کارت ها به کمک يک کابل کوچک به کارت گرافيکي موجود در رايانه وصل مي شوند.
-2کارت سه بعدي :
اولين سري تراشه هاي گرافيکي سه بعدي مثل (اس تري) کيفيت چندان جالبي نداشتند.نسل دوم اين
کارتها بهترو در نسل سوم به روشني جهشي در کيفيت تصويرهاوسرعت به چشم مي خورد.
نحوه كار كارت گرافيك
هردونوع کارت گرافيک (تکرنگ ورنگي) بر اساس جاروب] [1يک اشعه از چپ به راست و باال به پايين
صفحــــــــه نمايش کار مي کند .حداکثر نسبت مودالسيون]( [2پهناي باند) قدرت تفکيک افقي
صفحه نمايش را تعيين مي نمايد .صفحه نمايش هاي تکرنگ داراي 720نقطه وصفحه نمايش هاي رنگي
( )CGAداراي 640نقطه در جهت افقي مي باشند.هر کاراکتر به وسيله يک الگوي نقطه اي محدود در
يک مستطيل تعريف شده است .به عنوان مثال شکل زير کاراکتر Aرا براي نمايش تکرنگ نشان مي دهد.
حرف Aبه طول وعرض 7×9در يک ماتريس 14×9جاي گرفته است.
Scan-1
Modulation -2
دراين مجموعه دو نوع نقطه روشن وخاموش تعريف شده است که به ترتيب به عنوان متن وزمينه تلقي مي
شود.براي ساختن الگوي] [1هر حرف و فرستادن آن بر روي صفحه نمايش از يک تراشه ميکرو کنترلر به نام
( )6845کنترلر CRTو يک حافظه ROMدر کنار آن استفاده مي شود .اين کنترلر در کارتهاي مختلف
وجود دارد .مخصوصا کارتهاي جديد XGAو SVGAداراي کنترلر هاي مختلف از کمپاني هاي
متفـــاوت مي باشند.
Pattern -1
نحوه كار كارت گرافيك
در کارت تکرنگ و رنگي به اتفاق از اين تراشه براي کنترل قسمت ويديوي سيستم توسط IBM
استفــــــــــــــــاده شده است درسيستم هاي رنگي هر حرف در يک مستطيل 8×14قرار
گرفته است و همچنان که از شکل پيدا است هر حــــــرف داراي 8بايت مي باشد .اين 8بايت براي
تمام حروف قابل نمايش بر صفحه نمايش در حافظه ROMتعريف شده است.
کارت هاي تکرنگ داراي مقدار 4KBحافظه RAMبوده و داراي سرعت انتقال اطالعات MB 1/8در
ثانيه مي باشد .اين کارت داراي 256کاراکتر مختلف را پيش بيني مي نمايد وداراي يک حافظه ROMبه
مقدار 8KBبراي تعريف فونتها و حروف مي باشد .در کارتهاي تکرنگ فرکــــــــــانس کار افقي
18KHzمي باشد که يکي از پارامترهاي مهم در يک کارت گرافيک و يا يک صفحه نمايش مي باشد.هنگام
جاروب صفحه نمايش هر بايت در يک خط نشان داده مي شود و هر بايت به 8بيت تبديل شده و به صورت
سريال به صفحه نمايش ارسال مي شود.
در کارتهاي گرافيک تکرنگ CGAو EGAاطالعات به صورت ديجيتال به صفحه نمايش فرستاده مي
شود و اين در حالي است که در کارتهاي گرافيک VGA ،SVGAو XGAاطالعات به صورت آنالوگ
به صفحه نمايش ارسال مي شود.
اشكال زدايي كارت گرافيك
پس از نصب يک کارت گرافيکي ويا پس از مدت ها کار مناسب با کارت گرافيکي ممکن است در آن
اشکال هايي مشاهده شود که مهم ترين آنها عبارتند از:
با هر بار روشن شدن رايانه تصوير نمايشگر بعد از چند بار پرپرزدن محو مي شودولي بعد از خاموش و روشن
کردن رايانه تصوير دوباره ظاهر مي شود.اين حالت وقتي اتفاق مي افتد که به دليلي کار پردازنده گرافيکي
مختل شده باشد .در نتيجه پردازنده يک سيگنال بي معنا به نمايشگر مي فرستد .به اين ترتيب کارت گرافيکي
نمي تواند کارش را انجام دهد و تصوير محو مي شودکه با خاموش و روشن کردن رايانه پردازنده گرافيکي
سيگنال درست را ارسال مي کند.دراين صورت ممکن است کارت گرافيکي درست درجايش نصب نشده باشد
ويک لرزه خفيف جريان داده ها را از پردازنده به کارت گرافيکي قطع مي کند .براي رفع اشکال الزم است
که کارت گرافيکي را در يک شکاف ديگر نصب کنيد.
درموقع استفاده از بازي ها صداي خش خش وجود دارد ولي بازي پخش مي شود وبرنامه هم به کارش ادامه
ميدهد.دراين صورت راه انداز کارت گرافيکي با بازي مشکل دارد.بايد راه انداز جديد ومناسبي براي کارت
گرافيکي نصب شود.
آيا مي توانيم روي يک کامپيوتر دو کارت گرافيک داشته باشيم؟
جواب :يک کارت تکرنگ مي تواند در کنار يک کارت VGAبه سيستم اضافه شود ولي کارت هاي EGA
و CGAنمي توانند همزمان با VGAدر يک سيستم وجود داشته باشند.
وقتي يک نرم افزار کاربردي( PCTOOLSو NORTONو )...اجرا مي شود مقدار حافظه
ويديو را 256KBنشان مي دهد در حالي که روي کارت مقاديري ديگروجود دارد؟
جواب:به دليل پذيرفته شدن نوع EGAبه عنوان يک استاندارد ويديو تقريبا اغلب نرم افزارها مقدار
استاندارد فوق را که بر روي هر کارت VGAبه عنوان حد اقل حافظه ويديو بايد وجود داشته باشد پذيرفته
و نشان مي دهد ولي در نرم افزارهاي تست جديد اين مشکل وجود ندارد.
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
تشريح مشخصات :
در زمان تهيه يک کارت گرافيک مي بايست موارد متعددي همچون هسته گرافيکي ،سرعت پردازنده ،ميزان
حافظه ،سرعت حافظه ،نوع اينترفيس ها ،تعداد پورت هاي ورودي و خروجي به دقت بررسي و مشخص
گردد .قيمت يک کارت گرافيک با ميزان کارائي آن ارتباط مستقيم دارد .کارت هاي گرافيک از تراشه هاي
ATIيا NVIDIAاستفاده مي نمايند که داراي کارائي مناسب در ارتباط با نمايش تصاوير سه بعدي مي
باشند .جايگاه و نقش هسته گرافيکي و ( Core Clockسرعت پردازنده) در کارتهاي گرافيک بسيار حائز
اهميت بوده و اولويت آنها نسبت به ساير گزينه ها موجود به منظور گزينش يک کارت گرافيک ،بيشتر است .
بازيهاي گرافيکي پيچيده و گرافيک باال ،نيازمند استفاده از کارتهاي گرافيک با هسته هاي گرافيکي و سرعت
پردازش باال مي باشند .
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
ويژگيهاي مهم :
هسته گرافيکي(: )Chipset
از مهمترين بخشهاي يک کارت گرافيک هسته گرافيکي آن مي باشد که توسط شرکتهاي ATIيا
NVIDIAدر انواع مختلف مانند RADEON 9200 , 9600 , 9800 , FX :
. . . 5200 , 5700 , 5950توليد مي شود و در واقع عملکرد اصلي کارت گرافيک به
اين پردازنده بستگي دارد .
اين هسته ها در 3رده متفاوت توليد مي گردند که شامل
-1رده High-endکه باالترين رده اين پردازنده ها مي باشد که کارتهايي همچون
... , Radeon 9700 , 9800 , FX 5950در اين رده قرار دارند -2 .رده Main
streamکه رده متوسط پردازنده ها را تشکيل مي دهد و کارتهايي همچون
Radeon 9500 , 9600 FX 5500 , 5600در اين رده قرار دارند -3 .رده
Low-endکه کارتهاي سطح پائين تر همچون Radeon 7000 , 9000 , 9200 , FX
… , 5200در اين رده قرار دارند .در واقع مشخصه اصلي يک کارت گرافيک را هسته گرافيکي
آن تعيين مي کند
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
سرعت پردازنده(: )Core Clock
سرعت پردازنده گرافيکي بعد از هسته گرافيکي ،مهمترين عامل افزايش کارائي يک کارت گرافيک
بوده که بيشترين تاثير را در رابطه با انجام عمليات تصاوير سه بعدي متحرک بطور کامل فراهم شده
است .زمانيکه بازيهاي رايانه اي با سرعت 60فريم در ثانيه و يا بيشتر نمايش داده شوند ،وضعيت
مطلوبي فراهم و تصاوير فاقد هرگونه لرزشي خواهند بود ( .و در واقع چشم انسان در چنين سرعتي
قادر به تشخيص لرزش تصاوير نخواهد بود) .کارتهايي که قادر به توليد فريم ها با سرعت بيشتري
باشند ،امکان مشاهده تصاوير و بازيهاي رايانه اي در Resolutionباالتري را فراهم مي سازند .
حافظه(: )Ram
در موارديکه از رايانه به منظور انجام عمليات حجيم گرافيکي نظير بازي هاي رايانه اي و يا ويرايش
تصاوير ويدئويي استفاده مي شود ،اطالعات مورد نياز به منظور نمايش تصاوير در حافظه کارت
گرافيک ذخيره مي گردد .کارتهاي گرافيک به منظور انجام مطلوب و سريع اينگونه فعاليتها به حجم
بااليي از حافظه نياز خواهند داشت .به موازات افزايش پيچيدگي بازيهاي رايانه اي يا حجم عمليات
گرافيکي به حافظه بيشتري نياز خواهد بود .براي بازيهاي قديمي ،حافظه اي به ميزان MB 32کافي
بوده ولي کيفيت و سرعت انتقال تصاوير در آنان نسبت به بازيهاي جديد خصوصًا در Resolution :
1200 * 1600مطلوب نخواهد بود .به منظور استفاده از بازيهاي گرافيکي پيشرفته مي بايست از
کارتهاي گرافيکي که داراي حداقل 128MBحافظه مي باشند ،استفاده کرد
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
: Memory BUS
پهناي مسير انترفيس حافظه مي باشد .به عبارت ديگر به عرض مسير حرکت ديتا در حافظه گفته مي
شود .اين گزينه نقش مهمي در کيفيت و راندمان کارت گرافيکي بازي مي کند .هر چه اين عرض بيشتر
باشد ( )256Bit , 128Bit , 64Bitسرعت جريان ديتا در حافظه باالتر بوده و به طبع قدرت کارت
باالتر رفته و برنامه ها و بازي ها روانتر اجرا مي شوند .
: Memory Clock
به فرکانس حافظه کارت گرافيک گفته مي شود .اين گزينه نيز نقش مهمي در کارت گرافيک بازي مي کند
: AGP
اين درگاه مسئوليت ارسال ديتا به کارت گرافيک را دارد .تقريبًا تمامي سيستمهاي جديد داراي يک اسالت
AGPبه منظور اتصال کارت گرافيکي مي باشند .سيستمهايي که طول عمر آنها بيش از 4سال بوده و يا
بعضي از سيستمهايي که داراي کارت گرافيک به صورت onboardمي باشند ،ممکن است اين اسالت در
آنها وجود نداشته باشد .کارتهاي گرافيکي که از اسالت AGPاستفاده مي کنند قادر به حمايت از
سرعتي بالغ بر 4xتا 8xمي باشند .در صورتيکه سيستمي داراي اسالت AGPبا سرعت 2xيا 1x
باشد ،امکان استفاده از کارت هاي گرافيکي با سرعت 4xيا 8xوجود نخواهد داشت .
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
: DirectX
اين تکنولوژي پس از گذشت مدت زماني اندک به يک تکنولوژي فراگير در بازي هاي رايانه اي جديد
تبديل شده است .اين برنامه در حقيقت رابط بين برنامه با بازي و کارت گرافيک است مي باشد در واقع
DirectXبين نرم افزار با بازي و سخت افزار گرافيکي رابط مي شود .هم اينک کارتهايي ارائه شده
است که از DirectX9پشتيباني و استفاده مي نمايند .در صورتيکه تصميم به استفاده از جديدترين
بازي هاي رايانه اي داريد .مي بايست کارت گرافيکي انتخاب گردد که قادر به سازگاري با DirectX9
باشد .
خروجي : DVI
با استفاده از اينترفيس DVIامکان اتصال کارتهاي گرافيک به انواع مانيتورهاي ديجيتال ،آنالوگ و
دستگاههايي که سيگنال ديجيتال دريافت مي کنند فراهم مي گردد .به منظور اتصال رايانه به دو
مانيتور و يک تلويزيون ( مشاهده دو تصوير متصل و يا حتي سه تصوير جداگانه) مي توان از اين پورت
استفاده کرد .همچنين با استفاده از تبديل DVI to VGAمي توان امکان اتصال همزمان به دو
مانيتور آنالوگ را فراهم آورد .
خروجي : S-Video
اين پورت امکان ارسال سيگنالهاي ويدئويي را به تلويزيون ، VCR ،و ساير دستگاههايي که سيگنال
ويدئويي دريافت مي کنند را فراهم مي سازد .
الزم به ذکر است که رنگ بورد کارت گرافيک هيچ نقشي در کيفيت آن ندارد و فقط براي تشخيص
ظاهري کارت مي باشد .
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
:Overclocking
اجراي پردازنده موجود بر روي يک کارت گرافيک سريعتر از سرعت مشخص شده توسط توليد کننده ،
به امري متداول توسط برخي بازي هاي کامپيوتري تبديل شده است .وضعيت فوق ،باعث فشار بيش از
حد مجاز به کارت گرافيکي در ارتباط با توليد خروجي شده و در نهايت مي تواند سوختن كارت
گرافيكي را بدنبال داشته باشد .برخي از توليد كنندگان نظير ، ATI,NVIDIAكارت هايي را ارائه
نموده اند كه داراي ويژگي Overclockingمي باشند .برخي ديگر از توليد کنندگان نرم افزارهاي
Overlockingرا بهمراه کارت گرافيکي خود عرضه نموده قبل از فعال نمودن ويژگي Overlockingمي
بايست دستورالعمل هاي ارائه شده توسط توليدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .
کانکتورهاي نمايشگر :
حداقل :يك کانکتور VGAبراي نمايشگر CRT
پيشنهادي :يك يا دو کانکتور VGAبراي نمايشگرهاي CRT
حداکثر :يك يا دو کانکتور VGAيا يك خروجي ديجيتال اضافه براي نمايشگرهاي تخت
بمنظور استفاده از کارت گرافيکي ،مي بايست کارت گرافيکي داراي کانکتورهاي الزم بمنظور ارتباط
با مانيتور باشد .كارت هاي گرافيك ،حداقل داراي يك پورت VGAبمنظور اتصال مانيتورآنالوگ به
كامپيوتر مي باشند (مانيتورهاي فوق در زمره مانيتورهاي CRTيا LCDآنالوگ تخت محسوب مي
گردند ) .كارت هايي كه داراي يک کانکتور مي باشند ،امکان استفاده از چندين تصوير و بالطبع
چندين عمليات را فراهم مي نمايند مثال" مي توان بر روي يك صفحه برنامه حسابداري را فعال و بر
روي صفحه ديگر برنامه Wordرا فعال نمود.
نکاتي دررابطه با تهيه کارت گرافيک
پورت هاي ورودي و خروجي :
حداقل :موجود نيست پيشنهادي S-Video :يا مركب حداکثر :تنوع اينترفيس ها
در صورتيکه قصد ويرايش تصاوير ويدئويي وجود داشته باشد و يا بخواهيم از کامپيوتر بمنظور ذخيره
تصاوير ويدئويي استفاده نمائيم و يا تمايل به استفاده از تلويزيون براي انجام بازي هاي كامپيوتري
وجود را داشته باشيم ،مي توان از يک کارت گرافيک پيشرفته که داراي مجموعه اي از پورت هاي
ورودي ،خروجي و يا يک TV Tunerاست ،استفاده نمود.
Anti-aliasing:
در گرافيك كامپيوتري به هموار نمودن ( صاف و يکدست ) ظاهر ناهموار و پلکاني اشكالي چون
خطوط مورب ،منحني ها و دواير اطالق مي گردد .استفاده از ويژگي فوق در موارديکه داراي يک
Resolutionپائين مي باشيم ،مفيد خواهد بود .علت بروز اين ناصافي ها ،به دليل پايين بودن كيفيت
تفكيك پذيري بوده و مي توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ،از امکانات سخت افزاري و يا نرم
افزاري خاصي استفاده نمود .برخي از کارت هاي گرافيک جديد از ويژگي فوق حمايت مي نمايند.در
صورت فعال نمودن ويژگي فوق ،سرعت نمايش فريم ها در يک ثانيه كاهش خواهد يافت .بنابراين
استفاده کنندگان بازي هاي کامپيوتري ،مي بايست بين نمايش سريعتر و استفاده از تصاوير هموار،
يكي را انتخاب نمايند .
www.parsibook.4t.com
www.p30world.com