علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

کارگاه آموزشی حمایت های روانی، اجتماعی در حوادث و بلایا

kargahe_amozeshi_hemayathaye_ravani_ejtemaey_dar_havades_va_balaya

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزشی حمایت های روانی، اجتماعی در حوادث و بلایا”

کارگاه آموزشی حمایت های روانی، اجتماعی در حوادث و بلایا

اسلاید 1: به نام آفریدگار زیبائی با سلام و سپاس،صبح شما بخیر1

اسلاید 2: کارگاه آموزشی حمایت های روانی، اجتماعی در حوادث و بلایاکارشناسان سلامت روان دانشگاه یزداسفندماه 1393

اسلاید 3: مقدمه:ایران یکی از 10 کشوراصلی بلاخیز دنیاست ودر سالهای اخیر بیش از 180000 نفر در این بلایا که یک کوه عظیم یخ است که قسمت اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی شود. مرگ و مجروحیت جسمانی در بخش های بیرونی آب قرارگرفته ولی معلولیت و عواقب روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می ماند.حمایت های روانی ، اجتماعی در حوادث و بلایا

اسلاید 4: عوارض روانی ماندگار در حوادث و بلایا

اسلاید 5: اهداف کارگاه : با مفاهیم مربوط به سلامت روان در بلایا آشنا شوید. علائم و واکنشهای روانی و رفتاری را که در مواجهه با استرس بروز می کند، بشناسید. گروه های آسیب پذیر را شناسائی کرده و تفاوت واکنشهای روانی و رفتاری درکودکان وبزرگسالان را بدانید. وظیفه اصلی خود را در منطقه آسیب دیده بشناسید. بدانید والدین باید چگونه با کودک آسیب دیده رفتار کنند. اگر به عنوان تیم سلامت روان به منطقه آسیب دیده رفته اید، چگونه باید رفتار کنید. بدانید، چگونه باید مراقب سلامت روان خود باشید.حمایت های روانی ، اجتماعی در حوادث و بلایا

اسلاید 6:  تعاریف و مفاهیم مراحل مختلف واکنشهای روانی و رفتاری پس از بلایا واکنش ها و علائم روانی در گروه های آسیب پذیر چه کسانی را باید به تیم حمایت روانی اجتماعی ارجاع دهید.  توصیه هائی برای والدین کودکان آسیب دیده با ورود به منطقه حادثه دیده، به عنوان امدادگر چه باید کرد نکاتی درباره سوگ چگونه باید از خود مراقبت کرد؟عناوین

اسلاید 7: آسیب دیده: شخصی است که دراثر حادثه ای ازادامه زندگی سالم خود چه از نظر جسمانی و چه از نظر روانی، خانوادگی و اجتماعی محروم گردیده است.بحران: رویداد یا موقعیتی است که در آن امکانات و منابع موجود فرد برای تحمل و سازگاری با شرایط ممکن است کافی نباشد و موجب بروز واکنش های عاطفی و رفتاری مختلفی شود.استرس: هرگاه فشاری برشخصی وارد می آید واکنشی در او ایجاد می شود این واکنش علائم جسمانی و روانی دارد که تغییراتی در فرد ایجاد می کند. به این واکنش غیر اختصاصی که نسبت به محرک بوجود می آید استرس می گوئیم.تعاریف و مفاهيم

اسلاید 8: تیم حمایت روانی اجتماعی: مقصود تیمی است که خدمات روانی اجتماعی را تحت نظارت دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی انجام می دهد.بلا: اختلال زیست محیطی و روانی اجتماعی که از توانائی جامعه برای مقابله با مشکلات فراتر باشد. راه های مختلفی برای طبقه بندی بلایا و جوددارد ولی از نقطه نظر پیشگیری وآمادگی می توان بلایا را به دو گروه تقسیم کرد:بلایای طبیعی: بلایایی که سبب یا علت وقوع آن خارج از اختیار انسان می باشد مثل: (زلزله، سیل، آتشفشان، طوفان و گردباد، سقوط بهمن، خشک سالی و گرمازدگی، آتش سوزی جنگل ها و...)بلایای غیرطبیعی (انسان ساخته): بلایایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم منشاء وقوع آن در کنترلانسان می باشد، مثل: (جنگ، تصادفات، سقوط هواپیما، و حوادث هسته ای... )تعاریف و مفاهيم

اسلاید 9: تصورکنید که شما و خانواده تان قربانی یک بلای طبیعی، همچون زلزله، سیل و...هستید. وقتی در مقابل چنین فشار شدیدی قرار می گیرید. چه اتفاقی برایتان می افتد؟ در این شرایط چه احساسات وافکاری را تجربه می کنید؟ چگونه رفتار خواهید کرد؟ انسان ها در رویارویی با بلایا و حوادث واکنش هائی را از خود بروز می دهند که می توان آنها را به 5 مرحله تقسیم کرد.مراحل مختلف واكنش های روانی و رفتاری پس از بلایا:

اسلاید 10: مرحله تماس یا ضربه: این مرحله در چند دقیقه پس از حادثه بروز میکند. اکثر افراد دچار ترس و وحشت شدیدی می شوند.مرحله قهرمان گرائی : در ساعات اولیه وقوع حادثه بروز می کند. دراین مرحله بین مردم همبستگی ایجاد می شود.افراد احساس می کنند باید کاری انجام دهند، به طور داوطلبانه درامداد رسانی کمک می کنند،مرحله شادمانی و فراموش کردن غم: یک هفته تا چند ماه پس ازحادثه بروز می کند. همزمان با رسیدن نیروهای کمکی افراد امید وارمی شوند و ممکن است حالت آرامش ونشاط ،سرخوشی و شادمانی دارند.مراحل مختلف واكنش های روانی و رفتاری پس از بلایا:

اسلاید 11: 4. مرحله مواجهه با واقعیت: 2 الی 3 ماه پس از وقوع حادثه بروز میکند.دراین مرحله افراد تازه متوجه وسعت خسارات و فقدان هایشان می شوند. مجدداً روحیه خود را از دست میدهند، نا آرام، خسته و درمانده می شوند.5. تجدید سازمان: که 6 ماه تا 1سال پس از وقوع حادثه بروز می کند. افراد شروع به بازسازی روانی خود و بازسازی زندگی خود می کنند و بتدریج درک می کنند که باید متکی به خود باشند.مراحل مختلف واكنش های روانی و رفتاری پس از بلایا:

اسلاید 12: پس از هر فاجعه یا بلا افکار، احساسات یا رفتارهائی در بین افرادی که آسیب دیدهاند یا شاهد صحنه های دردناکی بوده اند جریان پیدا میکند. این افراد نگرانی هایی در موردتنها شدن، امنیت، سلامت خود و اشخاص مورد علاقه خود داشته و خواب آشفته ای دارند، دائماً صحنه های دردناکی که دیدهاند در بیداری یا درخواب بصورت کابوس به سراغشان میآید. اما وجود این علائم به معنی وجود یک بیماری نیست.واكنش ها وعلائم روانی در گروههای آسيب پذیر:

اسلاید 13: مراقب باشید افرادی که درجریان بلایا دچار واکنش هائی روانی شده اند بیماریا مبتلا به بیماری روانپزشکی تلقی نکنیم. این علائم واکنشی طبیعی به یک حادثه کاملاً غیرطبیعی استو در بسیاری از موارد درطول زمان کاهش می یابد و از بین می رود.

اسلاید 14: مداخلات روانی برای کودکان :

اسلاید 15: کودکان:« خیلی ها فکر می کنند که کودکان زود همه چیز را فراموش می کنند « یا اینکه » که کودک چیزی نمی فهمد.» وحتی اگر دچارضربه شدیدی هم شود زود بهبودی پیدا می کنداین طرز فکر باعث می شود توجه کمتری به کودکان شود. سنین پیش ازدبستان ( 1 تا 5 سال )ترس از جدائی و چسبیدن بیش ازحد به والدین ترس از غربیه ها و بی اعتمادی به دیگران ترس ازتاریکی خود داری ازتنها خوابیدن ترس از اشیای خیالی و پرخاشگری اختلال در صحبت کردن، سکوت یا لکنت زبان... شناسايي گروه های هدف و ارزيابي خانوار :

اسلاید 16: کودکان دبستانی ( 6 تا 11 سال):احساس غمگینی انجام بازی های تکراری مشکلات خواب اضطراب و نگرانی مشکلات تحصیلی بی اشتهائی شب ادراری پرخاشگری شکایت های بدنی نوجوانی و جوانی( 12 تا 18 سال): علائم بدنی مثل دردهای شکمی، سردرد، ناراحتی های پوستی، دردهای نا معلوم، مشکلات خواب وکابوس، نزاع با دیگران و تحریک پذیری، افت تحصیلی، روآوردن به سیگار یا مواد مخدر، طغیان، افسردگی یا غمگینی.... برقراری ارتباط با گروه های هدف :

اسلاید 17: مداخلات روانی برای زنان :

اسلاید 18: مداخلات روانی برای سالمندان :

اسلاید 19: افرادی که اضطراب شدید دارند: ( احساس نگرانی، دلشوره، انتظار وقوع حوادث بد درآینده طپش قلب، تنگی نفس)افرادی که افسردگی دارند: ( احساس غمگینی وبی علاقگی به زندگی، ناامیدی، لذت نبردن از زندگی، فکر زیاد راجع به مرگ و مردن خود و دیگران ...)افرادی که تجربه مجدد حادثه دارند: ( به این صورت که انگار دوباره همان فاجعه دارد تکرارمی شود.)افرادی که علائم روانپریشی دارند: مثل : توهم و هذیانکسانی که دچار علایم محرومیت از مواد هستند .چه كسانی را باید به تيم حمایت روانی اجتماعی ارجاع دهيد؟

اسلاید 20: به کودکان فرصت داده شود راجع به احساسات، افکار، نگرانی ها و ترسهای خود با شما حرف بزنند. برای شناخت این ترس ها بهتراست هرچه سریعتر با کودک ارتباط برقرارکنیم. به سوالات کودک صادقانه پاسخ داده و، به نیاز های بهداشتی و تغذیه ای آنان توجه کنیم. رفتارهایی مثل شب ادراری را در ابتدا باید بپذیریمدرصورتیکه کودک از رفتن به مدرسه یا حضور در جمع کودکان خودداری کند به تیم حمایت روانی اجتماعی معرفی کنیم.توصيه هائی برای والدین كودكان آسيب دیده

اسلاید 21: با آسیب دیدگان ارتباط صحیح برقرارکنیمبه افراد اطلاعات درست بدهید و از گفتن مطالبی که اطمینان ندارید خود داری کنید.افراد را ازدیدن جنازه عزیزانشان محروم نکنیم بگذارید واقعیت مرگ عزیز خود را بپذیرند. مانع ابراز احساسات افراد نشویم افراد را تشویق کنیم که در مراسم تشییع جنازه و به خصوص نماز میت شرکت کنند.با ورود به منطقه حادثه دیده، به عنوان امداد گرچه باید كرد؟

اسلاید 22: انکار فقداندرک فقداناحساس ترد شدن و اضطرابخشم احساس گناه افسردگی شدیدمرحله بازسازینکاتی درباره سوگ :

اسلاید 23: درجریان انجام وظیفه به عنوان امدادگر شما ممکن است فشارهای زیادی را متحمل شوید. این فشار روانی ممکن است علائم ذکر شده زیر را در شما ایجاد کند.علائمی که نشان می دهد دچار فرسودگی شده اید، خستگی مفرط، ازدست دادن روحیه، عدم توانائی برای تمرکزعلائم بدنی مثل سر درد، بی خوابی، ناکارآمدی و...چگونه باید ازخود مراقبت كرد؟

اسلاید 24: آموزش افراد قبل از امدادگری برای کنترل استرس هایی که در جریان بلایا و حوادث غیرمترقبه با آن روبرو خواهند شد میتواند از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری کند. بنابراین یادگرفتن مهارت مدیریت استرس و مدیریت هیجانات شدید مثل خشم میتواند در حل اینگونه مشکلات مفید باشد.برای رفع این علایم چه باید كرد؟

اسلاید 25: تقدیم به شما

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید