صفحه 1:
صفحه 2:
وصحيح قرار كرفته اندودستكاهى به اتام Dees يم
e LOCO) Peeetan) ا 0
خودرو وجود دارد که تعدادی از آنها از چشم پوشیده هستند وا
eva ann در ار رل
باشرایط خاصی که ازطرف طراحان ومهندسین توصیه می شود 7
كنار يكديكر قرار مى كيرند.
صفحه 3:
موتوریا عامل تولید قدرت
0 دستگاه سوخت رسانی
9- دستگاه تولید برق
۳
3 سیستم روغن کاری
pre en rey enema o)
3 et Cee
دستگاه ترمز 0
9 دستگاه تعلیق
صفحه 4:
—
tse eae ام کنو ند کات
نیروی محرکه خودرواست که با استفاده از ۱۱ ۲۳۳۳
I Se Ae LOVES S ETE B رد
صفحه 5:
موتورازنظر کارکرد
موتورهای چهار زمانه | موتورهای چهار زمانه
صفحه 6:
اشاره كرد.
Se ee ree eee Eo re ee
(Er Laer ee Tob none She Se Tre od
معطوف كردند كه در هر دور جرخش داراى يك انفجار بود. اين كار بآ
sare و
OS Tee ee 6a] |
صفحه 7:
ا ا 0
رس درب
* به نظر می رسد که رویه دیزل که در آن هوا به تتهاپی فد
سپس سوخت را مستقیما درون هوای فشرده تزریق می کنند» کدا
ا زر
موتورهای دیزل بزرگ از اين رویه برای تولید موتورهایی با قدرت ۱17
استفاده می کنند.
صفحه 8:
صفحه 9:
باشد همچون یک موتور چهار زمانه.
Se Op ECS eT eee ee Troe erry
SET pee peep TMT Epp [TCU LCS On Ur ere)
ener ee) ا ا 0
شود و به دليل كرما و فشار درون سیلندر به سرعت مشتعل می شود. این همان
MOE Emer em ECE Sy و
است.
Me EWEN ame و
صفحه 10:
مکش هوا را یز می نماید وهوای شرده رار سن كد
سوخته شده ى (دود) باقى مائده را خارج مى كند.
۵- دریچه های سوخت بسته می شوند و پیستون به سمت بالا بر
Ee ae Sree eee ele Nec Tele)
Dae ene ener We Se ا oe S
Sete erence
۶ بعضی از دستگاههای که ممکن است موئور دوزمانه داشته باشند :0 -
CD eee SED ES eye re) زج رز
کر
رل
صفحه 11:
خر مور کون ما مر EL 2
این موتورها را موتورهای با چرخه چهار مرحلهای میگویند که معادل عبات
ترا دس ریفس ۱-۰۳
5606 300
aoe
اولين قدم مهم براى توسعه موتورهاى جهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم ميلادى انجام ee
زمان یک مهندس فرانسوی به نام «بودور شا» چهار اصل اساسی را برای کاز کردن موتوزهاگ ۳
و
0 r ee SS esp ry
)-تاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
و ل ل
تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
0000 lr fee) a5
صفحه 12:
0ك
aco siy yee 0 55 0 اران ره درد
محفظه احتراق سرسیلندرمی شوددراین زمان دریچه خروجی دود ب
مى باشد.
ب)عمل تراکم:پیستون از نقطه پایین به بالا حرکت کرده وچون دوسویاب
ا ا ا ا ا 0
كم وفشرده مى كرددوآماده انفجار يا جرقه مى باشد.
ج)زمان انفجاريا توليد قدرت:در اين زمان هر دو سوياب يا دريجه هم جنان
ee eC er Re rey ل سر
وبيستون راباقدرت تمام به يايين مى فرستدتاتوليد قدرت وحركت نمايية.
بسته مى
صفحه 13:
صفحه 14:
۱1 ط ار زر wre vers
شناخته مى شوندءاز نام دكتر رودلف ديزل اقتباس كشته كه درا
سال ©0662 درآلمان اختراع آن به ثبت رسانيد.اين موتورها أرتوج لك
لقالا ١ 2-7 داخلی محسوب مى شوندزيرا اشتعال درداخل موتور اتا
ال ا eet ae
0 ل re Lit pS eS re er ae)
سوخت.به سیلندر های موتوروشیوه وقوع احتراق می باشد.درموتور ها
ار رز از سم Nee ا ا Bo
جرقه الکتریکی توسط شمع ایجادمیگردد.درموتور های دیزلسوخت به شکل
يودرشده به درون سيلندرها تزريق شده واشتعال در اثردرجه حرارت بالآى
ره pens etc RP Rega Pe eter)
عملکر دموتورانتخاب شده است.
صفحه 15:
nee De) یر
موتورهاى ديزل مقرون به صرفه بوده وآلودكى كمترى نسبت به مودووة
بنزينى مشابه براى محيط زيست دارد:اكرجه قيمت تمام شده اولية
موتورديزل بالاتراست.موتورهاى ديزل معمولا يرسروضداتر وداراق
ال ا ا ا ee eer
Beye ey wee TER SE ROD EL BE Sos
ponte ا CSE Tee SE ae ss OE Ener
ماشین آلات سنگین راهسازی وسد سازی ومعدن ازنوع دیزل هستند.
صفحه 16:
كشتى 20 دريايى کاربرد دارند.البته Jaa spe) ديزلى جاى
ae pa رن
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
ی سوپاپها ی ترا درد فت ارو “Sy
ee ee ی
Sle eT OO eee eR Ee Serres EE ae)
موتور روی شاسی بوسیله دسته موتور از جنس لاستیک های فشرده می باشند سوارشد
alps ل melee cet > Saar Per enlere
0110 Scere pees key re
co en HEE DIS OES TOSS IO BED SEE ES eT oD erat) Y)
320
ا
صفحه 20:
ب - ES See eres eis ee st
تزریق می کنند.
9
موتورهاى يك رديفه در اين نوع موتور سيلندرها در یک خط واقع و در یک رذن
ارنددر اين موتور تمام سیلندر ها یکپارچه ریخته می شوند. 2
موتورهای دو ردیفه یا ۷شکل : در این گونه موتور نیمی از سیلتدررها در یک طرف و ۶
ديكردر طرف ديكر قرار دارند. 2
6 أ00 0 ا ا ااا ااا
eee oe الل 0
- موتورهای سه ردیفه یا /۷: اين نوع موتور دو ردیف از سیلندرها در یک صفحه و در مقايك
هم وردیف دیگر عمود بر این دو ردیف قرار دارند در موتورهای سه ردیفه معمولا در طرااحی
موتورهای دوازده سیلندر استفاده می شود .
صفحه 21:
مس تلا
در زمستان و سرمای شدید بلوک در اثر یج ردن آب در داحل بت بر ۰(
۹
ا ا 00
Berea ل een ل دراب عنيات يردا
OUR ae eer NES ا se
سوراخهایی که در بدنهبلوک ایجادمی کنداز وجود ذرات شن و بتیای ۳۳7 ۲
کنند دهان ین سوراخها را با پولک می پوشانند وظیفه ابن پولکها که قبل تموبشت ۳۳7
جلوگیری از ترک خوردن می باشد در سرمای شدید پس از اینکه حجم اب در محفظه های
بلوك بر ار يخ زدن زياد شده و فشار انبساط که به همه ناط بلوگ 217 5۳5۳۳۳۶
پولکها را به طرف بیرون کرده و فشار را خنثی می کند پولکها رادر موقع "تعویضص
با چسب در محل خود در بلوک جا می زنند که عمل اببندی به خوبی انجام شود در ضمن
پولکها در اثر فشار اب و گرفتگی ترموستات و لولهای رابط و در موقع تابستان بر ار گرمای
نیز با بیرون پریدن خود امکان ترک خوردن سیلندر را برطرف کند.
صفحه 22:
تا
مرس و[
3 وخ پیچهای در,روی بلوک دره
Bier
Cyc)
eae
۰ ل
تابدیدگی جایاتقانی یا کپه های بلوک سبلندر:
کیه یات ی تلحر ونر Sg a
eer Oe Rane EO ا
پرداخت کرد.
بوشهای سیلندر:
سیلندر با توجه به طراحی موتور به اقسام گوناگون ساخته می شود
الف : سيلندرهاى تكى : از اين نوع سيلندرها در موتورهايى كه با هوا خنك مى شوند استفاده مى شود
صفحه 23:
یمی گردند تا اب از اطراف بوش خارج شود در ان 21
با بدنه بوش در تماس می باشد موقع جازدن بوش تر باید رینگهای لاستیی
eee eee eee mene ار
قرار می دهیم در ضمن اندازه بیرون ماندن بوش از روی صفحه (بلانی) ۱733۳2
ECE Sy ts See BPD Spr ras FY Bee SN ea kn ear Dey
می باشد تفاوت بلندیهای بوش در یک موتور چند. ِ
000 بوش را در محل خَودش بدو الله 929 سرد
م ا 00
ee es ee eee Soe CaS ISTO LI tL es
اطراف بوش یکنواخت نبوده و ممکن است باعث روغن سوزی گردد.
Reeser Were
Pee CEN 0000 ل ا PP Ne omen و
تولید کننده موتور ساخته شده و به بازار عرضه شده و یا اینکه در صورت عدم دسترسی به آن
صفحه 24:
A ty Hea بر يار زر مر زب ppt)
ایجاد سانیدگی در سیلندرمی باشد سیلندریکی از قطعات یا محلهایی است ۲5
موتور و شستشوی ان و پس از خشک کردن حنما باید خیلی دقیق مورد برر"
ا
بررسى و عيب يابى قرار كيرد.
* سایش سیلندر:
000
)- وجود رينك در قسمت بالا
ied ا م
ل ا
60- نيروى جانبى
0 فشار زیاد و حرارت زیاد
| Res eS nee ene ene er el
صفحه 25:
AeA cyan Geet
و
۳
©- نيروى سايش
2- نيروى فشارى
00
122
)- مقاومت در مقابل حرارت 2
030100005
7 مقاومت در مقابل عوامل شیمیایی
<- قابلیت هدایت پیستون
0- قابلیت هدایت حرارت
6 انبساط کم در مقابل حرارت
صفحه 26:
Es cass استفاده از
مى توان ان رااصلاح كرد خط افتادكى سيلندر را ميتوان به وسيله
3۰
0 ic
JESS ie EEC D 0 0 TEMP OCeE Seer
را ee SEs ee ee eS
ار es ا 7
: neers
oe res
Bo Fee See ae ee een es See See ie ner ae
ee Oe ee Nee ae ee ae ee eer)
ساعت اندازه گیر یا میکرومتر داخل سن در دو سمت عمود بر گژن پین وموازی گژنپین
را .اندازه كيرى_مى كنيم اكر اختلافى در اعداد مشاهده شد دليل به دو ايتهنى شدر
صفحه 27:
an I رو رد
0 صیقلی شدن یا اثینه شدن سیلندر:
در اثر کار eee ی رس رو تشر يد
eo) os ل ا
| ened)
0
سیلندر بر اثر فشار و گرمای حاصل از احتراق و نرسیدن روغن با شسته شدن روغن.توسط
ل ا ا ا
اپهن شدن -بیضی شدن - موج دار شدن - گلدانی شدن ) سیلندر می شود .
صفحه 28:
500
سرسيلندر
ge gt Oe
ae
ote 0 ۵
صفحه 29:
فوقاتی آن قرار دارد .
ب: در صورت قرار كرفتن سويايها در سرسيلندر قطعات تشكيل
ا So
غیره که همگی در محلهای مخصوص خود در سرسیلندر بسته می شود.
> كاثالها ومجارى اك و ووغن.
: محل های عبور میل تاییت. 2
۰ : مانیفولد ها (لوله های که سوخت رابه داخل سیلندر وارد کرده و پنجه اگزوز که دود و مواد
0 eS MCA ars
. و : محل بستن ترموستات
صفحه 30:
و نوع قرار گرفتن سویاپها بطور کلی به چهار ده
4 اى هد 2 |-اف هد 3 2- تى هد 4 1 ال هد ]
000000 ا ا re te 5 ee ate
= سرسیلندرها فاقد محل عبور سوپاپ می باشد مثل تی هد و ال هد.
= : باز و بستن سرسیلندر
یکی از قطعات که باز و بستن ان بسیار مهم می باشد و باید کمال دقت را در این امر مبدول
باز بستن غلظ سرسیلندر باعث ایجاد عیوب از جمله تاب دیدگی و یا سوختن مرتب واشر تباندر<
. می گردد
نکات زیر در باز و بستن سرسیلندر بسیار مهم است :
Sn See Sete eee eee Sy Le ee Lee | و
AES LEY Ep oe ee eS Se oiee ie) fetes Byes tere!
صفحه 31:
ee ELS SDS re ec) ا
©- كليه سيم ها و لوله هاى مربوط به كاربراتور را باز كرده و علامت كذارى لقن
ل ا
0- درب قالپاق سوپاپ را باز می کنیم.
در صورتبکه اسبک ها و پایه های آن مانع باز کردن پیج Ua Fea egret 135
8
۱ c)
با اچار بکس مناسب و دسته بکس با کمک رابط و به روشهای زیر پیچها را ابتدا دو رزوه
شل و سپس باز می کنیم .
10)- باید دقت کرد که مقدار گشتاور(مقدار وارد بر پیچ) در سفت کردن مطایق با مقدار کاتالوگ
تظر باشد مقداگختاور را بید از االوگ بدبنت اور ۶ eR dics
ماشین مورد
صفحه 32:
dee See seer eer ی
٩ toe Se cree BS
ee ee ee SEO ee eee eS oo رح
eee OES SPO Ee hes)
ترموستات میریزند تا ضمن چرخش اب داخل ترک ها نقوذ کرده و ترک هارا می rs
تعمیر بوسیله دوختن . : بوسیله جوش دادن .
۱ em ee epee Sree ee le Eo ek
موقع گرم بودن سرسیلندر ان را باز کردن . ج : نامیزا پیچهای سرسیلندر د : سوختن
0 ا
22 علائم تاب ديده كى سرسيلندر : الف : سوختن مرتب واشر سر:
رد بت LMS
صفحه 33:
نك ور 00 ميم 5 امل
1 ae ا ae)
* 0 کرین گرفتن سرسیلندر (اطاق احتراق) : در اثر احتراق مخلوط هوا و ی
به مرور مقدارى دود در در سس ور ررر.
اين دوده علاوه بر اينكه حجم اطاق احتراق را كوجك ساخته نسبت i
ال سر SS
الكترودهاى شمع و جه در نقاط كرم ديكر مانئد سطح نعلبكى سويايها و سطح بالأى ييستون =
ا ا Spare eels ۱ sr sie brs Ser
al oe ae ا ar al ee pe pe
جرقه بگردش خود ادامه می دهند زی در اثر گرم بودن بیش از حد الکترودها و یا
حرارت بیش از حد سرسیلندر بعلت گرفتگی مجاری اب و يا ضعیف شدن سیستم خنک کننده یا
تنظيم نبودن جرقه مى تواند در اثر ازدياد دوده در اطاق احتراق باشد انفجار موتور را أكثرا در
هتگام باز بودن دریچه گاز قبل از اينکه موتور زیر بار برود شنیده می شود کارخانجات سازنده
eee See e ast nr ey re
صفحه 34:
ضعیف بودن جرقه در شمع.
5 :
0
واشری است از جنس نسوز که ماب
eee ee Es Ce 5 زر
نسوزسه لايه كه از لايه هاى مسى بخاطر نرمى ان و بهتر شدن عمل آب بندى مفوا" ا
نسوز جهت مقاومت در مقابل حرارت زياد و لايه فولادى جهت مقاومت زيادتر در مقاب فار
و حرارت . پنبه نسوز یا اسبست یک ماده معدنی است که نقطه ذوب ان 9600 درجه
سانتیگراد است یک واشر سرسیلندر یکبار مصرف است و زمانی که بسته شد بعد از باز
کرذن سرسیلندر دیگر قابل استفاده نخواهد بودلذا قبل از تعویض واشر سرسیلندر حتف
سرسیلندر را از لحاظ تاب دیدگی باید ازمایش کرد ضمنا سطح سرسیلندر نباید ناصاف باشد.
صفحه 35:
ورود ی در داخل was م
اب و روغن - دير روشن شدن موتور. 3
< توجه : اگر بخار در حالت گرم بودن موتور از اگزوز خارج شود دلبل بر
سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است .
نکته مهم : در موتورهای که دارای بوش تر هستند در صورتیکه عیبی از یوت ۳ ۳
واشر سرسیاندر باشد که فقط در این حالت باز کردن سرسیلادر کافی - ۲ ۳9۳
كردن كليه بيجهاى سرسيلندر همه بيجها را بجز دو بيج سرسيلندر را خارج أت كر بر
سرسیلندر راچند بار به ا ااا Bee ee
Bee ee er ee ee Se Oe Ben ele)
انجام ندهیم و سرسیلندر رابرداریم لمکان دارد بوش پیستون مقداری با سرسیلندر به سمت بالا
حركت كرده و باعث خرابى و ازاببندى خارج شدن واشر اببندى بوش بيستون بكردد درا
eS ter) الا ا ا ا ا 0
اب و روغن مخلوط شده در نتیجه بازکردن موتور و تعویض کلیه واشرها مورد لزوم باشد .
۶ توجه : پس از بستن سرسیلندر و سفت کردن پیچهای سرسیلندر توسط ترکمتر بدون اینکه اب
صفحه 36:
صورت نبودن علامت با mts
برد در ضمن سمت مسی واشر سرا
صفحه 37:
رچ کال | ار ار
صفحه 38:
برای آنکه تصوری از شکل فضایی میل نگ داشته باشید. یک فیلتر دستی را نه
قسمت دستگیره آن همان لنگ و طرفین آن (که در یک راستا قرار دانا
مىباشند. تعداد لنكهاى ميل لنك متناسب با تعداد سيلندرهاى يكا موتوزا
حالت در موتورهاى بيستونى كه سيلندرهاى آنها به شكل رديفى قرار در
ی
تعداد سیلندر های موتوراست و به هر لنگ دو پیستون متصل میگردد. هدف از استفاده از =
لنگ در موتور اینست که حرکت دورانی تولید گردد. برای مثال همان فیلتر دستی را در نظو
بگیرید. در حالیکه که دستگیره فیلتر با استفاده از دست چرخانده میشود. در این حالت
دستگیره یک مسیر دایرهای شکل طی میکند. در حالیکه نوک متر در سر جایش در محل
ایجاد سوراخ باقی مانده است و تنها در آنجا چرخش میکند (دستگیره بر روی محیط دلیره سیر
or ee Oe Ole ee ee Sl Ol Lee See oes eet
Tee re Sere eee a ee TCM IPE Een) 000
به کمک شاتون انجام میپذیرد). هر چند که حرکت پیستون به شکل رفت و برگشتی است؛
صفحه 39:
۱ ieee is ene Swen sea
_ C RS PETE Ce Ces ene < ene eye
كل
s ES SEES ree arr eye ete pe Te Cine IS nee Rarer LINES}
aa دستگیره چتر) و انتهای بزگ شاتون به آنها متصل میگر؛ وس
برابر با تعداد سیلندرهای و در موتورهای ۷ شکل نصف تعداد تتیلندر ها سک
Par Spend
محورهایی از میل لنگ میباشد که با خط محوری اصلی میل لنگ هم مرکز میباشند این محور ها
در محفظه میل لنگ درون یا اقانونهای ثابت قرار گرفته و با اتکا به آنها میچرخند هر یاتاقان
ثابت از دو نیمه یا تاقان تشکیل شده است. که نیمه بالایی آن که نیمه ثابت نامیده میشود. با بدنه
Bap ا ا ا SiN tee eee msm Isy er)
عدد پیج و مهره در نیمه بالایی متصل میگردد. غالبا تعداد محورهای اصلی میل
صفحه 40:
در وزنههای تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیرو های پیستون و اون
وزنههای تعادل در مقابل لنگها قرار میگیرند.
*** انواع میل لنگ
ميل لنكها را مىتوان براساس تعداد لنكهايشان يا محورهاى اصلى و
اصولا براى ميل لنكها طبقه بندى خاصى وجود ندارد واتة
0
طرز قرار گرفتن لنگها بر روی ميل نگ همگی به توع erg موتور » موتور مور
نظر بستگی دارد.
** سایر متعلقات <
به قسمت جلو میل لنگ چرخ دندهای متصل است که معمولا چرخ دنده » ميل بادامك و يآ ساي
eee Pere e eras eras
ا 000
ress Te eee er) ۱
es ۳
peta erry
صفحه 41:
صفحه 42:
20
حر عل ييا
ای در 2
صفحه 43:
Sito SPT CO ere ا peep EOS)
سرب AE GI 208 yO uk بو
Se iene ee)
= : AS
ا ل ا ا ل See By bree ee ae =
ا لاد معمولا ee اوتا زياد و
که با یز آلومینبوم ساخته شدهاند . دلیل این تفاوت اینست که مراد بکار رفته در پیستونهای
آتومبیلها با وزن سبکتر خود اجازه کار در سرعتهای بیشتر و انعطاف پذیری در
صفحه 44:
rage
ri بيسترنها جل قا را ب 0
۳ مىشوند تا جلاى صافتر و مقاومت بهترى در مقابل فرسودكى بوجود
عیب پیستونهای آلومینیومی *
عیب میم پیستونهای آلیاژ آلومینبه
3 ا رسن (ea enc ene معناست که لقی در
ار
8 ۱ را
5 روش اول ***
ور بر es rye
محور انكشتى بيستون و قطر كوجك آن در جهت انكشتى بيستون باشد.
روش دوم
۱ Lane eee aes Te STe. ss
1 OE ene re te < ES Ii)
De
صفحه 45:
شیارهای رینگ ایجاد میشود با اين عمل تا اندازهای راهی که حرارت را ار عر ۳
بدنه آن منتقل میسازد کمتر میکنند. بتابراین بدنه زیاد گرم نمیشود
اتمىكند.
۱
قسمتهاى إصلى بيستون عبارتند از سر يا تاج
سوراخ انكشتى.
re Ta ei
SE Ve OTE Bey Romeo ep ene a)
مستقیما روی آن وارد میشود سر بعضی از پیستونها خصوصا پیستونهای موتور های"دوزمانه
و موتورهای دیزلی فرمدار ساخته میشود.
شیارهای رینگ » سطوح پیستون بدنه یا دامن و -
صفحه 46:
|۱۳ re EEE)
لك
اسوراخ انكشتى محلى است كه شاتون بوسيله انكشتى به بيستون متصل Se ae ee
انگشتی پیستون (در داخل پیستون) ضخیمتر ساخته شده است تا استقامت این سور Boo be Ree
یابد. هر یک از اين قسمتها ۰ برجستگی انگشتی پیستون نامیده میشود. =
ره 5
طرز کار پیستون
Be see a Rane ee Ser ا
احتراق سوخت در دسترس قرار بگیرد. بدین منظور پیستون با حرکات خود ابتدا باعث ورود
۱
باعث فشرده شدن مخلوط مذکور میگردد و در ضمن به نحو رضایت بخشی از نشت
صفحه 47:
معنای آن حلقه میباشد و در اصطلاح به حلقههای فلزی گفته میشود که در روت 7
میگیرند.
FESS OE Ce le ا ا SA
ید که یک قوطی کنسرو ماهی را به سطح صافی مثل یک تکه eae arr
خم ا Perey EC pearance
از لبههاى فوقانى و تحتانى كه مقدارى برجستهتر است به سطح مذكور جسبيده است و مابقى ته
ا ل ك2
eee ا Oy nce
صفحه 48:
5 روغن و coe و ies تيدر و بيستون:
۱
** ساختار رینگهای پیستون
رینگهای پیستون از جنس چدن خاکستری ساخته میشوند» زیرا فازی است مفاوم گه ۵( ۲۲۱
گرما حساسیت کمی از خود نشان میدهد و در ضمن دارای قابً 3
ار
هفت رینگ متغیر میباشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا SSeS
هستند اما موتورهای دیزلی معمولا دارای 0 تا ۵ رینگ در هر پیستون میباشند
*** انوع رينكها
ee eis Sb ees Bere Te ا م
۰ eet pyer ee ar is eee See vee pap cert
سح
صفحه 49:
2 یا ری
ریک هی مره ie 13 ey Se UEP Ope er
زمان محترق شدن سوخت در پشت
tee aig en ل De ee
bee Shee) sew) 010
* رینگهای روغن
ie ل ا ا ا ا ار ا 2
بالاى انكشتى بيستون يا در يك شيار نزديك به انتهاى بدنه بيستون قرا موكيريد كال 7
رينكهاى روغن لين لست كه يخش روغن روى جدار سيلندر را كنترل كرده و آزّ مصرف
غير ضرورى و اضافى روغن جلوكيرى تمايند.
BES TESS i رد
رک
میشود. در بعضی از موتورهای رینگهای روغن هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون
مورد استفاده قرار میگیرند. در ضمن هر رینگ دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن
صفحه 50:
ROE OD) Peete TEE EPO Pepsi ار
براى مقاومت بيشتر به صورت تير اهن |مى سازند شاتون ارتباط بيستون را با ميل نك 00
ie oe eee LL BE ا ا ا ا ل رل
میل لنگ منتقل و لنگ راپایین برده و نهایتا حرکت رفت و برگشتی پیستون بوسیله شاتون به
میل لنگ وارد می شود که درمیل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می گردد در دورهای یاد 3
ا ا ا ل
بنابراين بايستى جنس ان بسيار مرغوب
صفحه 51:
ار
گرفته و به بوش گژنپین می رساند.
ee TTC 2B) abe SS Le erie) زر زر کر
و
eee ew le see tees EE ee) رز
در اين نوع قسمت بزرگ شاتون به صورت یکپارچه ساخته شده و در داخل ان معمولا علطک
هاى كوجك و يا بلبرينك قرار مى كيرد اين نوع ياتاقان بيشتر در موتورهاى ذو زمانه بنزينى
i DS Si Sn)
2 نوع یاتاقانهای دو تکه :
در اين نوع قسمت بزرگ شائون به دو قطعه نیم دایره شکل تقسیم شده که یکی از نیم دایره ها
صفحه 52:
C2 ae ay ene
کج قاری oe (متقاطع)
در آين نوع شاتون نيز مثل قبلى ياتاقانهاى متحرك هر دو شاتون مربوط به دو
eeu per aeaprins ل مار
شاخه بوده و انتهای شتون دیگر باریک می باشد ) در نتیجه اتهای یکی از Sire
شاتون دیگر شده و سپس هر دو روی میل لنگ بسته می شوند.
0
ادر اين نوع يكى از شاتونها در روى كلونى ميل لذى وصل مى شود و شائون دز SE
ال ا
شاتون اولی وصل می گردد .
عیب های شاتون ها :
ا ا ل ا ا 2 20 000
صفحه 53:
0
CB) م ا كر
ا ا رت رد
گرم بیشتر نباشد در مواقع ضروری می توان به مقدار کم از پای شاتون در اشیده ۰ 9۳۳۳۰۳۰
يكسان نمود در هنكام جا زدن بوش كوجك شاتون (بوش كَرْن بين) بايد به مجراق را
Cato ل ا پر لت
موضوع برای شاتون های که در مسیر روغن گژن پین از وسط شنانون می گذرد ۰
sec) ا | he eprint Etupe eo IsSNUCnUp eB hE CIs هر
خار گژنپین حتما دهانه خار به سمت بالای پیستون قرار بگیرد و در غبر این صورت این اسکان
:وجود دارد كه خار از محل خود خارج شود به اين دليل در هنكام احتراق ضربه وارده بر روى
پیستون اگر دهانه به سمت پایین باشد باعث جمع شدن فتر و خارج شدن ان میگردد ولی آگر به
De Se eee PO ene Sie Le ener hare)
صفحه 54:
00 رل ee)
صفحه 55:
7 an eee oe
eyes Ses Sa SSeS ee Ser ener
Eee ea ice ig eee Ee COE Set ee ic)
وجود ندارد همچنین پیستون از نوع للومینیومی است .
ta گژن پین با فشار دستگاه پرس به سر کوچک شاتون جازده شده و سر کوچک شاتول و
سوراخهاى بيستون بوش ندارد قطر كَرْن بين 1(.9. بزرکتر از قطر سر کوچک شاتون
است تا گژن پین کاملا در محل سفت بوده و نتواند لق شود در لبن حالت بهتر است که قبل از
STS eS) ۱
Sew rer PES ee Bee Ser ere een te eye een ene
به خلت آولیه خود برگردد کاملا گژن پین را سفت می کند. 2 کی 711۳۳77۷ قفای 2
پیستون بسته شده و سر کوچک شاتون دارای بوش برنزی بوده و پیستون از توع چدنی است ,
صفحه 56:
صفحه 57:
فقط مواد ياتاقانى از بين ميرودو ميل لذك ee ماند پاتاقانها دارای شیر ۱
oy I ee et sy
cern Pris
: cee eee
۰۰ eer see hte Sere)
ur pC ا ا ل 01 10 زر بر امار بر وت
اده شده است در بعضى از ياتاقانها نسبت به نوع موتور دو يا سه لايه مواد ياتاقانى روئ
يوسته قرار دارد و در موتورهاى سنكين به جهار لايه در ياتاقان نيز مى رسد
طرز قرار گرفتن لایه ها بر روی پوسته فولادی به شرح زیر است :
صفحه 58:
ساختن یک یاتاقان ایده ال ساده نیست زیرا بالا بردن یک خاصیت در یاناقان
در آن می کند در هر حال یاتاقان خوب باید دارای مشخصات زیلای ۳1
ره سرد
۹ feet ree Hier Torry cc rteoy reece)
كه حدود(2)000كيلوكرم بر سانتى متر مربع ree ۰
ees i ل ل اكت
ذرات جرك و كرد غبار و خاك با هوا وارد موتور مى شود كاملا توسط صافى هوا كر
شود و با روغن حرکت کرده و مقداری از آن همراه روغن از داخل یاتاقان خارج نمی شود
ماده یاتاقان طوری باید باشد که بتولند این مواد خارجی را در خود فرو ببرد تا یاتاقان و شفت
ا ا ا ا ا ا ان
00
صفحه 59:
cep reagan Ears ape ل نر
یاتاقان باید در مقابل این خورندگی مقاومت داشته باشد در قدیم از یاتقانهای
Feo eee er eres Serer reer)
در مقابل خورندگی بهتر مقاومت می کند.
۰ : مقاومت در مقابل سائدیگی در یاتاقان
ماده ياتاقان بايد به اندازه كافى سخت و محكم باشد تا به سرعت سائيده نشود از طرف ذيكر ب
و انطباق داشته باشد . :
ee eT eC Hee es)
ز: قابلیت هدایت حرارتی
در
۱ As be
صفحه 60:
و
erp preven ie Cece es Pe CEG) Cle =myy ( 1
بوده و اگر به علت تشکیل نشدن قشر روغن فلز میل لنگ با فلز باتاقان تعاس
یرت ریم سس سرب كلا 2
که
سرعت ازیاتاقان ها خارج می شود ا
a eee See)
را دس ere RO ered I oe od م ا
Cele eee Sen eb et ae Bloke abies Oe Le ees
به یاتقانها مجاور می گردد زیرا پمپ روغن فقط مقدار معینی از روغن را می تواند جابجا کند
EUs a DISS eS Oeste ا ا
دورتر کمتر روغن می رسد کاهش خلاصی روغن در یاناقانها سبب می شود که عمل
روغنکاری صحیح انجام نگرفته و سانیدگی انها سریع تر شود همچنین مقدار روغن که به
دیواره سیلندر پاشیده می شود کافی نبوده و روغتکاری دیواره سیلندر و رینگ ها بخویی انجامٌ
صفحه 61:
eee te ۳ یاتاقانی نیروی وارد به
محور را بطور يكنواخت در جهت شعاعى به جا ياتاقانى انتقال مى دهد.
0
6 خر اشهای بوجود امده توسط ذرات خارجی
۱ Pe ne Pe bearer
صفحه 62:
ae كين
شکل ظاهری : ایجاد شدن خراشهای شدید در یک طرف هر دو نیم یاتاقان.
علل بيدايش:
الف: مخروطى بودن محل تماس ميل لنك با ياتاقان متحرك
ب: مخروطی بودن نشیمن یاتاقان ثابت
: بزرگتر از حد معمول بودن شعاع گردی میل لنگ
د: خوب موازی نبودن صحیح میل لنگ
: كج بودن شاتون
0- بوجود امدن خراشهای ا م اا ا
كنده و جمع شدن لايه روئى ياتاقان
0 ا ل ا ا EBS YO rs
از حد مجاز بر یاتقان به ترک برداشتن و ایجاد شکاف در لایه روئی یاتاقان می انجامد
جابجايى موضعى فلز سطح روتى ياتاقان
صفحه 63:
سانیدگی 2 وموم اروم تو ده و
بوجود امده به علت سائیدگی اثری دیگر از
بوجود امده به علت سائیدگی می توانند
علل پیدایش :میل لنگهای که ناصحیح صیقل داده شده اند.
52010005
شکل ظاهری : سائیدگی لایه روی یاتاقان بر اثر ايجاد اصطكاك شديد در اطراف تلك ٩
زیت تال رتش Se ES
علل بيدايش :جابجا شدن كيه شاتون بر اثر اشتباه مونتاز كردن ان .
0 زنگ زدگی
شكل ظاهرى:
۱ ا ل Orie r ad
صفحه 64:
cal در بر ۳۶ روغن ندارد.
ay FC a ere رن
Bese ree mec) ل در
صفحه 65:
رک لا
فلايويل ياجرخ لنكر وزنه أى دوار ودليره أى شكل PU a a دس تریرسربات
احتمالی رلجبران می نماید وحرکت رایکنواخت می کند.
صفحه 66:
صفحه 67:
تلآ
پادامک وظیفه باز و بستق"سویاپ ها را
نیرو ی
*** بادامک در میل
DE aioe
سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند .
[۱
< ee oy ete fens CMe eG
AGC Ive ey Ol) qos ceed beter) HOS Cie Sno MEMO EE Nori cede
Epo ا lcaM gee nen ep OTST
See eee CS eee sete SSeS nee eter
هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هرسوپاپ وجود دار
گردش میل لنگ می باشد یعنی (در 000 درجه گردش) و ذ
ا ren ence
صفحه 68:
مرس eee
ان انتقال بنزين از باك به كاربراتور 7
©- روى ميل سوياب دندانه اى وجود دارد ك اين دنده دلكو و اويل يمب را بكار مى تارك
معایبی که میل سوپاپ می تواند داشته باشد: ِ
0 خوردگی بادامکها که این حالت باعث بهم خوردن تایمینگ سوپاپها می شود
eee SS) للا
Cee te ae eo Rarities Tee Ee)
می شود در ضمن لقی بین 0.600) تا 0.() میلیمتر می باشد که به وسیله میکرومتر داخلی
يا ساعت اندازه كيرى مى توان لندازه كيرى كرد و هنكام جا زدن بوش بايد دقت كرد كه
| wee tte sae cbr
صفحه 69:
تا
el
را ار
زا لق در تناه سس تراك لز مره
و
8- برأى 55 سل مر eee
Nabors Ie ا ا رو بجر«
صورتیکه اين لقی بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرح دنده را عوض:
سپس دنده های چرخ دندء ها را Seth صورتى كه طول زنجير خيلى زَيآذ شلك
0
ا ال سوپایها و تولید صداهای غبر عادی می گر دد:
| ل aie
فاصله بین محور یاناقان جلو و پلاک (ولشر گلونی را زمانی که ميل سوپاپ روی پایه مخصوص
ee Ure ES Sere lee es) ا Bee
0 کنترل خمش میل سوپاپ
صفحه 70:
ee 1
ey eee nines,
لوو ارس وو عو يت عي تيت نت ۳
tee ee ae oor ed و
القى جانبى را نشان مى دهند. =
*** زنجير سفت كن
ne eso) اا ا ار رم
دنده ها بوده و همجنين از سائيدكى زنجير و جرخ دنده ها ES
سوپاپها بهم نخورده و سوپاپها بموقع باز و بسته شده Se el Le ee TST
ete ae etme oar te hem rere eee] م
روغن موتور با فشار وارد سيلندر زنجير سفت كن شده و ييستون مربوطه :را روى قسمتتا
الاستيكى فشار داده و از شل شدن زنجير جلوكيرى مى كند هر جند زنجير هاى كوتآه نياز ب
زنجیر سفت کن ندارند ولی اغلب از ان استفاده می اي
eee ee ا Fe ee Tete ee ace
ire ve Pen Io Tee Sy Een ss seis ro eee To rar ۱
ابوعش _أنئونزين در طرف. شل زنجير و يك صفحه لاستيكى را با Ser ۳
دیگر آن می باشد و گاهی از چزخ دنده کمکی قابل تنظیم استفاده می کند.
صفحه 71:
۵- صافی هوا ولوله
۳
صفحه 72:
رسانی: برای تولید قدرت درعمل انفجار بااحنیاج به سوخت
(sy ور سر
۳
لس نحل ار رد با
SSA ا ا در در
صافی وشناورکه قسمت های داخلی باک رلتشکیل می ده
صفحه 73:
eee ge re eneco Aaa apeereyrt ار ارس راد
دارای اجزام داخلی به شرح زیر می باشد:0 شیطاتک ee ۲ اتات
سوپاپ ورودی > سوپاپ خروجی - لوله های ارتباطی(به باک وکار .7
© فنرديافراكم
صفحه 74:
صفحه 75:
> .تلا
ل 2
كك 1 رك
بوجود می 1 ا ea Ger ee en iewe اه
باز شدن صفحه كاز هوا توسط سيلندر موتور مكيده شده و به داخل كاربراة”
در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا ۱
CES i a eee come Oe Carey tere ed
بيشتر است . بنابراين جنانجه مجراى سوخت به اين قسمت متصل ث
0
استکیومتری با هوا ترکیب می شود.
5 ۲0۱۰2
9 SL STS Saeed
* براساس جهت حرکت سوخت
۱
1 کاربراتور نزولی
1 کاربراتور افقى
صفحه 76:
Ee ear eee ee
ا ا ل ee eS Sate
Pe any eet
۶ یک دهانه
* دو دهاته
۰ چهار دهانه
صفحه 77:
صفحه 78:
00
ePrints Aprontey tet fad antothe Aen T eat al rei aby te
hop ome cc wh agegetsnce ln dtr ne rt sculpt, wk ao ees fo eet
صفحه 79:
CBOE) ots)
Se eee
صفحه 80:
کاب
DALE ae
برای قامین سوخت خودرق رد
منطقه ای می رفتید که آب و هوای
اولیه خارج می شد. کاربراتور پس از
ae ee eee Ee ae aS renee)
iat ee DCB IS COS oe ete tee eB Ten ae)
حالت باعث ایجاد کوبش در موتور و کاهش عمر قطعات آن می شد و در کنار آن الودگی
افزايش بيدا مى كرد. آلودكى خودروهاى كاربراتورى در مقابل انواع آتزكتورئ
بسيار زياد بود.
و
ees کر رگ مناء و خت بنزين بيهوده مى سو Spee yt
کاربراتور نزدیک تر بوددبیشتر سوخت دریافت کرده و آنهابی که 213"
i bP ۳/7
صفحه 81:
ار ۳3 مصرف
كنترل مصرف است. دومين مزيت لا
مكانيكى آن است. در اين مكانيزم تمامى اجزاى سيستم همكى عملكرة براك
ere ae ete ee tree Lone paper ener
موتور به دلیل حذف کاربراتور است. در این حالت ارتفاع کابوت نیز کم مب 37۶
نتیجه در طراحی خودرو نیز دست طراحان بسیار باز است.
ا ل ل 2
ا ا م ا ا ا ا 0
ee Seer tee e) ا
SS Pe il ial DEN ei
) م cE ۱
توجه به درجه حرارت موتور است و راننده های خودروهای انژکتوری از بد روشنی در
روزهاى سرد زمستان رنج نمى برند. خام سوزى كمتر نيز دراين سيستم به دليل اندازه كيرى
دقيق سوخت با توجه به شرايط موتور از ديكر مزاياى اين سيستم است. دو
صفحه 82:
cal 2-1
** اجزاء سیستم
ا Ueto") رف مرها زر( ار
ene eek ل له
5( ee ae BE lee Tec nee e Sd LS es
= کنند
* عملكرها يا فرمائبرها: به قطعاتى كفته مى شوند كه هر كدام با توجه به وظيفه حود در انان"
مورد نظر از لا6ع فرمان دريافت كرده و وظیفه خود را در جهت کمک به موثور آنجام 2
دهند.
es سيستم هاى انزكتورى
See icy ا ا الا م
۱) سیستم انژکتور تک نقطه ای (5۳۳۱)
0 ارت روا
صفحه 83:
تا
Cc eee
5052 9 بمترین
تبدیل کند تا به راحتی بسوزد.
0 ا را
۰
oe bw) تب 1 =
دج سر رح مت epee Lae زار اراس سرد از سر سار
ریل سوخت قرار گرفته و در انتهای این ریل نیز رگلاتور فشار قرار دارد . ابعاد زیل سوخت
Tee SESS Ste ee Lee tee S Sere aes ees) ۱
مختلف انتخاب شود . این عامل باعث جلوگیری لز تغییر در مقدار سوخت پاشش شده از
ی
pS Fee rae ere eee Ree Tee abe eee 8) cere tee eo
صفحه 84:
ركلاتور فشار مقدار سوخت بركشتى به باك بنزين را جهت ثابت نكه داشت
تنظیم می کند. رگلاتور فشار در اة 7
ا aes یر ره رت
خط برگشت سوخت نیز تعبیه شود . رگلاتور فشار به عنوان یک دیافر اگم
nee | 2
صفحه 85:
صفحه 86:
خود ذخیره کرده سپس به صورت انرژی الکتریکی پس می دهد.
هر باتری دارای دو قطب می باشد که صفحات مثبت در داخل باتری
بهم متصل شده تشكيل قطب مثبت و صفحات منفى نيز به هم وصلّ
شده قطب متفی را تشکیل می دهند.
تشخیص قطبین از یکدرگ
معمولاً عطب مثبت را قطورتر ار قطب منفی می سازند و با قطب مثبت را با علامت(۶)
ویبا حلقه پلاستیکی قرمز رنگ و قطب منفی را با علامت ()یا(ل )و با با حلقه پلاستکی
Se EEC TE CNP) جح ==
000 etre ered Tee eet Lee Sy ere reece T ntece
ا ا ات A ere PO I ea TE ROSAS
صفحه 87:
Tae
Gee eer cena sere
Brits Se tee eee Tee Oe ees eo se)
الکترولیت یا اسید باتری:
Pee OES Bee Te وا
۳ =
درصد مخلوط اسید و آب مقطرو غلظت آنرا توسط هیدرومتر یا اسید سنج تعیین میکنند.
2 توصيه )- موقعى كه براى مدت طولانى نخواهيد از خودرو تان استفاده كنيد به مرور رمن
TES) ا 20 كل
ا 0
ee ee ee a ل ا ا ا rc ea
صفحه 88:
مداررهای الكت
تلحر 3
مدار جرقه © مدار شارژ ee) ۱
فا
رزیت مار یوت یرت بت مد ید سس پاش
مدار جرقه:
feel een
| اولیه یا مدار فشار ضعیف
6 . مدلر ثانویه یا مدارفشار قوی.
Ee ey EE eee eee eae eer IB ENE Pree)
به کار خود ادامه دهد. لازم است که جرقه درست در لحظه معین و مورد نیاز به الکترودهای
شمع آن تحویل داده شود. اکثر عیوب جزنی و اشکالات که باعث روشن تشدن و یا درست کار
000 096
صفحه 89:
فيوز تکوپ os العاده زيادى 5 سب
مرکزی درب دلکو منتقل شده و ae :
سيلندرى از موتور كه در حوالى انتهاى مرحله تراكم قراردارد مى رسد[هر
قرعی درب دلکو توسط سیم ولتاژ زیاد که به وایر موسوم است به یکی از ۳۳
ee ee ie eis tae ee SO mice aera!
: exo
SSRIs It. (OSES) SCS cen) رت
می شود.
ار سس(
كويل تزانسفورماتور فشار قوى است كه وظيفه دارد ولتاز ضعيف باترى را بين کر
۱۵ و ا ا Pw Se 0
در حالت
صفحه 90:
رسیم
9-هسته کوبل
۱
| a=)
© دلكو
دستگاهی است که با انرژی گرفتن از موتور وظیفه قطع و وصل جریان مدار وه ک 3
عهده دارد.
وظیفه دلکو در مدار جرقه زنی به شرح زیر است:
۱ cr ren By oa
ee re Ite ate Lane Sey Ene eee Tee. ا cine!
©- تنظيم بيش جرقه متناسب (آوانس) برحسب دور و نياز موتور بطور خودكار.
صفحه 91:
ا ا ل رم 1
2 تنظيم دهانه يلاتين:يس از هر تعويض يا سرويس بايد دهانه در در
که این اندازه در اتومبیلهای مختلف متفاوت است. در مورد پیکان این مقدار 1101
امى بأشد.
نگهداری دلکو:
هر (0(0(0)()کیلومتر زکنیدو هنگامی که چکش برق راازروی میل دلکو برمی
دارید.دوسه قطره روغن موتورداخل سوراخ میل دلکوبریزید.اين کارباعث می شود وزته ها
مربوط به آوانس وزنه ای دلکو روغنکاری شوندوگیرنکنند.درضمن این روغن شفت
دلکور انیز روغنکاری می کند .همچنین مقداری گریس یاوالوالین به قسمت چهارضلعی میل
دلکو که زایدهفیبری پلاتین متحرک روی آن حرکت می کندیمالد میل دلکور بیش از اندازه
روعنكارئ و و
شودودرمدار جرقه اشکال ایجادکند.
صفحه 92:
تا
جرقه در آورده و باعث انفجار در لتاق احتراق می شود.
*** عيديابى موتور از طريق شمع:
از رنگ الکترود شمع میتوان به عیب آن پی برد: :
اگر پایه شمع به رنگ قهوهای و الکترود آن به رنگ خاکستری باشد نوع شم FAO
ا SNe ae ee
ندارد. زمان جرقه زنی مناسب است.
ار
كر أست بادهمين :لول رت
Forge reared wprenyrenr mre evrcegrigrcrirr)
pe See Up ED)
۰ Reece ey owe STE One SER sees)
ا ل لك
اكز بايه و الكترودهاى شمع دود زده و جرب باشد. موتور روغن سوزى دارد. شمع مناسب نیست
پعنینآتبرد است,:متوخت متاسب نیست.
صفحه 93:
—— ig
x Ge OC Oh Dye ee ا cme)
تم
دستكاهى است كه محرك آن موتور بوده و انرؤى مكانيكى
Cap res rea ey Serene wont re-ee cl)
الکتریکی دستگاههای مصرفی خودرو و شارژ باتری می باشد.
** ح ) آفتامات
دستگاهی است که به منظورتنظیم ولتاژ و جریان خروجی
دینام بکار رفته است. ۳
۱ ا RE Ce RITE e a
RD ONE pers re ee er el) eb
Wee ee ele OOM sees i Toes ey
صفحه 94:
صفحه 95:
8000 ee aan Cee ee a
لوله لاستیکی از بالا به رادیاتور می ریزد.
به طور کلی سیستم های خنک کننده بردونوع هستند:
erence cer) ۳
Sate a(S
** خصوصیات سیستم خنک کننده
)- کاهش گرمای اب (تادرجه حرارت 680)
:+2 توجه :درجه حرارت اب موتور نبايد بيش از 3ع بالاتر ازحد مجاز باشد.
OLE ee] ا را
صفحه 96:
صفحه 97:
eer و م es
سرد شده و منقبض می گردد و چون اب سرد دارای وزن مخصوص
درل رل
110000
** دستكاه سيستم خنك كننده تشكيل شده از:
1 رادیاتور
1. وله ناقل اب
1 واتر پمپ
(16. مجاری اب در بلوک سیلندر
صفحه 98:
صفحه 99:
خریری رضي اب را يالا
ميد د اذ داع كردت مو قور Seed te
موتور گرم سوه مخز"
خيرم ير مى تود
تور ریگرد
صفحه 100:
حا er eb ree ee ee eee ees را رد
و سويايها درسر سيلندر تعبيه شده
و
۱ PEC
در قسمت خروجی سرسیلندر ترموستات قرار میدهند که
وظیفه ان یکنوا
|۱۳ re ee
شود ترموستات در موقع سرد بودن خودرو بسته می با شد.
طرز کار ترموستات ***
00 ss
به رادیاتور را می بندد بنابر این آبی که
صفحه 101:
د رادياتور نمى شود تا كرماى آن به ©© در جه سإن
شدن ترمو ستات شدعو جیوه شر ور
صورت كيرد و از اين نظر فرقى بین روزهای گرم تابستان و یا روزهای
ندارد.
۳ Tae ie
اترموستات فانوسى و ترموستات مومى ==
ey) رز ارت
كرم مى شد انبساط بيدا مى كرد اما در ترموستات مومى كيسولى وجود دارد كه درون أن مزه ا
پودری از کرستال های مخصوص قرار داده اند که در اثر افزایش 0
ا er ree 7
درجه حرارت موتور پایین است اب سرد ناشی از ان , موم یا کرستال هارا متقبضص
ee eS ا ee eee
کنترل جریان اب دستگاه خنک کننده در درجه حرارت معین به کار می رود چون عملکرد
Seer me SIS bes ea eee Ley Ey
صفحه 102:
باز گیر کند موتور در فصل زمستان به درجه حرارت موثر خود نخواهد رس
ترموستات در وضعیت بسته گیر
صرار بت مر لا سس سل ES رتیت یی نزب سر طرا ترد
موتور سرد معمولا داراى معايب زير خواهد بود .
0
6- غلظت روغن کم می شود مصرف ان لز حد مجاز زیادتر خواهد بود
(- سانیدگی سیلندر و رینگ ها پیستون زیاد می شود
صفحه 103:
یی اب سر سر رل رحس مراد سرب بت تردن کلسد تسا را از رت
Boy sphere orice errs
در این حالت انفجار زود رس و روغن سوزی نیز ا .
دور از انتظار نخواهد بود به همین دلیل است که ترموستات طراحی و ساحته 32 Soa
* ترموستات دقیق و سالم باید شرایط زیر را داشته باشد .
)- در محدوده درجه حرارت ا ا
ب 1
00 be apy see Bere Rc Bis sete cca ereren IS oS)
“6- يس از بسته شدن جريان اب رادياتور بيشتر از مقدار مجاز نباشد .
صفحه 104:
صفحه 105:
روغن سلیکونی Aye 0 رحن
يروائه زا ميكرداند. يعنى'
پروانه سرعت متغیر با بی متل مارپیچی
لا
بروانه سرعت متغير با ورقه بى متال
خارج انجام دهد.كه با حركت پیستون بخارج روغن از محفظه کلاج به مخزت
بازگشت کرده و در اثر کمبود روخن کوپلینگ پروانه با سرعت اهسته تری میچر خد.
0
Sys pos SEE ee Ores Tee ier eno
متال تغییر حالت داده و پیستون کنترل روغن کوپلینگ را حرکت ميدهد. بقيه حالت كارلين
سیستم مانند نوع اول است.
صفحه 106:
2 ین 6
** سیستم مدار بسته
بر سر رد
05
و شید ات 55 Foe 5 منظور جلو گر 15 cy ار
موتور یک سوپاپ درون درب رادیاتور تعبیه شده است . با افزایش دما مایع سیستم خنک
کننده اضاقی از طریق یک لوله پلاستیکی به بیرون ازرادیاتور منتقل میشود و درزمان سردشدن
موتور هوای محیط خارج به داخل رادیاتور منتقل میشود.
صفحه 107:
1 جلوگیری از خوردگی ورسوب زدایی در سیستم خنک کننده.
Pee UE CSA | و
ا
ey Oe ا ل
خواص استفاده فر در درب رادياتور
».جلوكيرى از خروج مايع سيستم خن کننده از دلخل رادباتوردر آثر افزایش دمای اب
.ایجاد فشار نسبی در سیستم خنک کننده جهت افزایش دمای نقطه جوش
Pen brett ee geet (ar)
دراین سیستم خنک کاری به وسیله تماس هوای بیرون بابدنه سیلندر انجام می گرددوماتندانواع
موتورسیکلت هاکه دارلی پره های برای تماس بیشتر هوابایدنه سیلندر وسرسیلندر می باشد.
صفحه 108:
2555555555 .-
صفحه 109:
رت 58 oe ise er
erie Te <6 ered ec رل
ype
0
الف) يمب روغن
لت
ج )صافی پمپ روخن
د )صافی بافیلترروغن 2
« )کانالهای روغن
Geri |
DET Se SEPT eee Wem Re oOe arbre ور
- ۲5 نصب گردد ومعمولا دنده آن بطور مستفیم یا غیر مستقیم بامیل دلگو پابه وسیله دنده
مورب ميل سوياب مى جرخد.درنتيجه روغن را تخليه كرده وبه كانالهاى روغن مى رسائد.
صفحه 110:
ج ) صافی پمپ روطن:
موقعى كه روغن از كارتر وارد بمب مى شود؛ از صافى مربوطه عبور نمودة
درداخل آن باشد. تصفيه شده ومواد خارجى رادرداخل كارتولاة لراك ا
د ) صافی روش یا 00
فیلتر روغن در مدار روغن بعد از پمپ قرار گرفته
وروغنى كه ازآن عبور مى نمايدتميز كرده وبه كارتر
برمى كرداند.
۰ ) کانال های روغن :
دراكثرَ موتورها يس از اينكه روغن از يمب رانده شده واردكانال سراسرى مى شودواز آنجا بهاشنه
Peco e eee open ae Cee PBs oe 2000
وصافی (فیلتر ) روخن راه می یابد.
صفحه 111:
a eee ی نگهداري روغن به زیر بدنه موتور بت
در فضاي این ظرف مي گردد : زهکش و پمپ روغن نیز در آن جاي مي که
روغن در یک ظرف از سوراخي استفادهمي شود که بر سر درپوش 9۳۳2۰
ee Lee Lees eee Tene Soe) ۳
صافي هوا هدایت مي گردد یا به درون
محیط زیست ضروري است.
صفحه 112:
8 0-5 1
دارد.
©-آب بندی بین قطعا
بوجود ميآيد. ميدانيم از اختراق ay یک لیتر بنزین بیش از تک لبم 5 93۳ =a SES
rene ل ا 0
02 0 1
©- كف نكردن هنكام كار موتور و تلاطم در كارتر در غير اينصورت در كانالها ايجاد حباب
EEO ere Be ee yee ao ا ا ا ال
۳
صفحه 113:
صفحه 114:
00 000 Ee is
ا CMS ال
ا ا ا ۱
٩ eS ampere Ter)
انيرو واقع شده است.
7 ا ا ا ا ا ا ا Lc}
صفحه 115:
3- میلهای گاردان و قفلهای گاردان
TIEE 9 BEE oee ۱
صفحه 116:
صفحه 117:
aus كرا سس ا م يم
لد
کلاچ دستگاهی است که به وسیله آن راننده هر زمان که بخواهد
میتواند موتوررا از جعبه دنده جدا نماید» یعنی موتور بچرخد.
a بر تسد یسرد بر Die
حركت نمايد. >
كاربرد كلاج در مواقع تعويض دنده يا متوقف كردن خودرو است آن هم براى ايدكه ero
ا ا ۱
بکار لنداختن کلاج» راننده میبایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.به هتگام
حرکت دادن خودرو پس از آنکه دنده یک شده شد بایستی پا خیلی آرام از روی پدال گلاج
برداشته شود تا از جستن خودرو به جلو جلوگیری شود.به حالتی که کلاج گرفته میشود حالت
خلاصی و به حالتی که کلاچ رها میشود حالت درگیر شدن کلاج گفته میشود.
صفحه 118:
Se ee ney St Se eee TP ee et eit bone)
SET Rep ec eter eer ی
re عقب کشیده شده و صفحه کلاچ از فلایویل جدا و در نتیجه انتقال نیرویموتوز از
ميشود و با رها كردن مجدد بدال كلاج فنرهاى صفحه فشار دهنده ديسك » صفحه كلاج ز] مجدذاً
ner cael ال ا
eerie) Yas
0000
صفحه 119:
Je ای ی و اگر
كارهاى لازم را انجام دهيد. دربوش مخزن ذخيره رأ تميز و سوراح امؤاكر
یت
ان
معمولاً عيب عمده اى كه در سيستم كلاج به وجود مى آيد يكى فرسايش سريعتر آر أكل
زغال کلاچ و تمام شدن آن و دیگری فرسایش لنت (صفحه کلاج) است.
۱ eee rere r Slee Spee rer nen)
سس تیه رحس رد ر با دید Siete hl pee aa
۱ ا el eS Tee ee OS ew ek Tees
به طور مناسب شتاب نمی گیرد و در سربالایی ها حرکت آن آهسته می شود.
6- اشکال در آزاد شدن صفحه کلاج هنگامی که پدال کاملا فشرده است .این اشکال ممکن است به
و
ee RT eee cere رفت دنده
صفحه 120:
3 ۳ نباشد.
s) 2000
te eS Eee ere رس سر
web Oe MO TE Cea te rater kel ا ee 2 7
CES Is LP Shab ee ee teat ce alte on)
تنظیم نماید. راننده خودرو به کمک دسته دنده 101
er ee ees re 2
ارا تغيير داده تا مواقعى كه لازم است خودروبه طرف عقب خركت نمايد.
** تعويض دنده معكوس:
00 هنگامیکه مجبور هستید ملس ری مس ی رص
ei ea OE Se SENSIS EE Dee Dee Ce ren by
صفحه 121:
تلآ
۳ aig 7 0 577
ار مس ا اث 6 AE ae ee SP)
a) fads OOOO
سطح روغن جعبه دنده بايد خودرو را روى سطح افقى قرار دهيد و بيج ريحتن
روغن جعبه دنده را که در طرف راست پوسته آن قرار گرفته است ۰ د
ن بودن سطح روغن » آنقدر به آن واسكازين با مشخصات 32 27 002 طم
م ا ا
حالت بیش از اندازه جعبه دنده را از روغن پر نکنید زیرا ممکن است فشار داخلی اضفر که
در حين كار به وجود مى آيد |
eT Cee ا ل 0 لم
گرمای کافی از موتور به جعبه دنده منتقل شود و واسکازین جعبه دنده را رقیق تر کند. آنگاه
Bete ne Sees ete eee CBs ies tee e BE eS
Brig
صفحه 122:
Lone رز
حرکت آرام از
صفحه 123:
0 ما 1۱
هاى ميل كاردان براى اين منظور به كار مى رود كه انتقال نيرو را بآ سراد
انجام دهند . قفل گاردان سبب لرتباط محورها به طور قایل انعطاف می شود
Se Ee eee teen
ممكن است بين محور زنده و دوک چرخ جلو (پلوس) وجود داشته باشد که می توا 2
SB LYS pt Oceen w opeare) ا 0
مفصل هوک : قفل گاردانی که خیلی متداول است به نام مفصل هوک نامیده می شود اين felt
wee SBE Ten ل ا ا 0
زوجی مورداستفاده واقع می شوند به علت اين که در مورد چرخ های جلو محرک باشند به
كار بردن مفصل هوك حجم زيادى را اشغال خواهد كرد در اين مورد مفصل مخصوص
سرعت ثابت که کوچکتر است به کار می برند .
صفحه 124:
Bo
2 sone ees
51 7 7
ككف
عمودی می شوند لازم و ضروری است که وسیله ای برای
هنگام تغییر وضع چرخ ها وجود داشته باشد این عمل به وسیله اتصل کنو
حال که به طور خلاصه عملکرد هر یک از اجزای فوق را درک 5 ۰ ۳
بلس مس
توضیحات جامع در مورد میل گاردان
= Sie be pry Oe EBT IFS NIECE Tee ore eC
5 كه نيروى كيربكس را به ديفرانسيل منتقل مى كند جون كيربكس با ديفرانسيل فاصله دار رز
00 طرف دیگر در یک سطح مساوی قرار ندارند با بالا و پایین رفتن چرخ های عقب
هم بالا و پایین میرود به همین جهت و برای اين که اسیبی به میل گاردان نرسد در دو سر میل
۱ Te) 6.)
ديفرانسيل وصل شده كه اين مجموعه را ميل كاردان و قفل هاى كاردان مى كويند ميل كاردان
ا ا ا ا ا ل و۱ Bee Lane tec ec)
By ا ا
صفحه 125:
تلآ
ند میله های تو خالی معموالا لاله در زدار
eee حون د
ص ع اسرد علی re برس © كاردان اب( رو
شود و به طور كامل به ديفرلنسيل منتق مى كردد و اتومبيل داراى ار
wiperesnincey اا ۱
on ا ا 0
کردن کشوبی گاردان خوردگی بلبرینگ های چهار نانه 5( ۳۱۳۲ i
دور زید و فشار اوردن به تومبیل در جابی که بکسواد می ۰7۰ slo 4
* میل گاردان و چهار شاخه های ان
تیروی موتور از طریق گیربکس توسط میل گاردان به دیفرانسیل منتقل می شود در ضمن به
خاطرحركت به عقب به سمت بالا و يايين بعلت فنربندی و پستی و بلندی جاده و لرزش آتومبیل
و تغيير فاصله بين كيربكس و ديفرانسيل در دو انتهاى ميل كاردان از جهار شاخه و كشويبى
تا
مورد استفاده قرار می گیرد قسمت کشویی گاردان به وسیله روغن گیربکس روغن کاری شده
ا Bence OS be Ee Tee Tere Sheet Se
صفحه 126:
میل گاردان را به
3/5۳
ena aaa ور مور سر
ضربه گیر می باشد .
* معایب میل گاردان
خرابی و سائیدگی کاسه ساچمه چهار شاخه
9 reer ee > tee Tec er ke Sere
در می اورد.
خرابی و سائیدگی کشویی گاردان
هنگام حرکت اتومبیل تولید صدا و هنگام حرکت تولید تقه می کند معمولا میل گاردا
بازرسى و نكهدارى به خصوص ندارد و فقط هر جند وقت يك بار بايد جهار شاخه كاردا رأ
لا
۲ کشویی گاردان
حرکت اکسل روی فتر ها به طور مداوم فاصله پین جعبه دنده و دیفرانسیل را کم می کند بنانزاین
۱ ee en ret STEN IBEY Wer) et ec) Sew)
نيازى يه =
صفحه 127:
ee eee tee ee eer tern Ln)
هزار کار
۳ ار اد ی ی در را ens
ان به كار ار
(o= ا ا
ضربه های rors) ل رت
ضربه وارده به جعبه دنده به وسیله محور گاردان با
ire eee NOT eee te رز اد
عقب نیم شفت ها که نیروی محرکه را انتقال می دهند برای پیچیدگی خبلی ۶5 ۱ ۶۳
Le oe ree) 0
Se
بيجيده و دوباره به جاى اول +
صفحه 128:
له ری تسب
Left Axle shaft
Pinion Gear
Spider Gears
صفحه 129:
J 2 7 = a
بچرخد دیفرانسیل این عمل را امکان پذیرمی کند دیفرانسیل دستگاهی است
ا re eae ee ae Eee)
1 | Se م
2 امك قال وى م 0
شش عدد Rees دو دنده سر يلوس “pisces مر
گفت که نیروی موتور به وسیله کلاچ به جعبه دنده و از گیربکس توسط میل گاردات به
دیفرانسیل و از دیفرانسیل به پلوس چرخ ها منتقل و چرخ ها به حرکت در می ایند با گرد
ميل كاردان 2
را به حرکت در می اورد و به همراه خود هرز گردها را هم می چرخاند اگر چرخ های
eee Te Sater ees Toner ۱
ندارد ولی اگر چرخ ها هماهنگی نداشته باشد و اتومبیل در حال دور زدن باشد باید یک چرخ
که در زاویه تنگ قرار گرفته است اهسته گردش نماید در اين موقع دنده آهای هرز
صفحه 130:
و بر با ۳9 as aan
اتومبيل داخل جوى اب يا جدول كير مى كند .در صورت حركت جرخ ها جرح اذ اخ كاك [١
ثابت ولی چرخ دیگر به سرعت حرکت می کند دیفرانسیل اتومبیل های Sse
ae) ل ae tee ۱
بى ام و را ميتوان نام برد ولى همكى تقريبا داراى قطعات مشابه يكديكر مى سازئة.
0 ey ae
وظيفة آصلى هوزينك و جرخ دنده داخلى ان تعديل يا تنظيم دور جرخ ها هنكام دور زدن لا حرّكت
ا 0
هنگامی که اتومبیل به طور
تس بر لب نات یبد سرت یابیز عون
صفحه 131:
te
ean RCO ره
می کنند در دیفرانسیل پینبون کرانویل را بهحرکت در می اورد و بدین ترث
به کرانویل متصل است به حرکت در می اید در انتهای هر پلوس یک چرح ند*:
WEE SD Terr CEStIE] ار
دنده هرز گرد (ساتلیت) می گویند به بگدیگر مربوط می سازد دنده های ۱۰ 5 ۳
رس زد مت دبس لب مر سرت زرم رل اد دوز ان سیف سیر انتل بر ر
جمله هوزینگ به محور دنده ها هرز گرد و از انها به دنده های Feet epee
Tete eS ور
te DEE OEE Se eee To eee) ل
RA Be eet g yee ea ery Hien Es boc Nora CPE Ok RT eS
ا ا Se ree estoy ear
Cir prio tbe peer) 19
| هوزينقف oo SSE eee) eerie’) 6- دنده يلوس
0 کرلنویل
صفحه 132:
BOE aa eee OE ead
9 ن حال هرز گرد مربوطربم:
وود و و ا د رت 5
لاستیکها از دیگری کمتر باشد وارد عمل می گردد هرکه ند ۱ ۲۱ :
ن يخ زده قرار كيرد و جرخ ديكر در سطح خشك دراين حال جِرخ ا
و
Se rei rece rene Ene ha ار
بکسواد کافی برای اتومبیل نیست برای این گوته موارد در بعضی از وسایل نعلده
کن دیفرانسیل استفاده می کنند قفل کن دیفرانسیل دو پلوس را با یکدیکر تک ۱524
تومبیل را در مکان برفی و غیره ممکن می سازد .
صفحه 133:
صفحه 134:
[ 7
aes) ل ال
صفحه 135:
ae
بل لر تس زرح ترره Saas
ميل فرمان
بازوى هزار خارى
صفحه 136:
بازوى هراز ۱0 iz
سیستم فرمان انواع گوناگونی دارد از جمله: سيستم فرمان مكانيكى[دلده اد
پینیون)» هیدر ولیکی و الکتر یکی .
صفحه 137:
صفحه 138:
٩ (oe eee”) oye ea
0 es
از زبان روسى وارد زبان يارسى شده است.
*** كونههاى ترمز:
ترمز اى بى اس (5[/56670 8316 >اءع8,85)811]:310 به معنى سنيستم
معمولی
۱2 it SS et it SS ES EY Sloe Slee Tees)
1
یادی ندارند و در ترمز دستی
خودرو کاربرد دارند نوع هیدرولیکی بیشترین کاربرد رادارد و رایحترین ترمز مورد استفاده
در خودروهای سبک وستگین میباشد ترمزهای پنوماتیکی در خودروهای سنگین بکار میرود
صفحه 139:
000 er Eo)
سیلندر وپیستون بالایی.
سيلندر اصلى ترمز :جهت انتقال نيروى باى رائنده ونيروى بوستر به رَوَعْنَ موجوة در لؤالة
های ارتباطی.
ل ا
ees)
صفحه 140:
1 a 27 EAP Spo [ener opis Se SER ee HO nt pee Ce peer ere were)
اتومبيل مى كردد.
| ا Ee)
00 erspy
۳
پدال را بهآنا
or
صفحه 141:
مکانیزم فرمان» ‘eee pegs iia 1
است.
ا ا م رد
جدا شوند» هر آنچه باقی بماند شاسی و بدنه نامیده میشود.
در تعريفى ديكرء شاسىء اسكلتى است كه زنجيره انتقال قدرتء سيستم هدايت و رل را
در كنار يكديكر نكه مىدارد. در هر حال» صلبيت شاسى بايد به كونهاى بأشد كه موفعيتا
قطعات و تجهیزات سوار بر آن نسبت به یکدیگر تغییر نکند و تغییر شکل آن در اثر بارهای
nee 1
ere iw |
1" ساختار سه جزئي: اين ساختار اغلب در خودروهاي بزرگ و خودروهاي تجاري بکار رفته
eT Sh ocr StS Sse SY Scere sno ۱
تشكيل شده است. بارهاي اصلي در اين طرح؛ توسط مقاطع مناسب كفي بدنه حمل شدة و
صفحه 142:
11.ساختار واحد يا يكياجهٍ eS 01 د EUS
يكديكر متصل هستند. در اين حالت؛ بار اصلي توسط تمامي مقاط قلي
oper ae er Perea year yee
pe eer Deke TOS Ee Le TE ees ne See
ره رت ee eee ere Se BY on ye ene ceed
ا ل ا ESS
0 ا ا اا ا prea]
پروفيلهاي باز استفاده ميشود وا خودروهاي باكي از بروفيلهاي مقطع بسته اسنفااة
میشود.
۱ ES Eee eee men TES nelo nis me
م Sie bees eee lens eo ntes es
Peete web Bree eee Eee ered
صفحه 143:
أن ج51 ere
الح لوعو ل ايه
J 1
فرمهاي متداول شاسی» عبارتند از:
((Ladder frame 35 ts
11».شاسي مركزي |6606/8) )
(XK gos lt 171
(16).شاسي محيطي ۲۲3۲06 06۲۱۳۳6۲6۲) )
ee eee Se ee eee Cre users es HO) سس
نردباني را نيز ميتوان به كونهاي شاسي محيطي يا تركيبى دانست؛ a
ميزند و فضاي ميان أن كاملاً قابل استفاده است:
2200
الف) وزن خودرو را بين هردو محور بطور مساوي تقسيم مي كند.
ب) ضربه هاي جاده را به طورمساوي روي جرخها منتقل مي كند. بنابراين هر دو فنرضربه هاي
6 ا ا 0
صفحه 144:
جرخها: “ii om ERS قرار دارد توه 3
Pere ey er een er eee See!
torre emir gre bis eS SONey NOLS Baers) ۱
2-7
teeters eB trea nea ۱
eee rene ind 9[
»- توپر:توپر در وسایل نقلیه کندرو استفاده مي گردد.
0توخالي و تیوپ دار
نگهداري لاستیک: ا سي
حاصل گردد. اين اعمال عبارتند از: 5
الف) فشارباد
ا ا ا ا اا Brie Pee See Se
ع ۱
صفحه 145:
-افزايش مصرف بنزین
Stes ES oe ere ner ec زر
کچ شدن رینگ و جدا شدن لاستیک از رینگ مي گردد.
در صورتيكه فشار باد لاستيكها بيش از حد معمول باشد:
bee ا ا 0
0 0 re ares en Ome o!
©-خطرات ناشي از وقوع تصادفات را در اثر انحرافات فرمان به دنبال حواهد شك
ب ) متناسب بودن لاستیک
تايرهاي زوجي و لاستيكهاي هرخودرو بايد از نظر نوع لا =
سانيدگي غیر یکنواخت لاستیک نگردد. بعلاوه عدم تناسب لاستیکها به کمک و دیفر انسیل نیز
re
ج ) جابجا نمودن لاستیک
هر 0000000 کیلومتر باید لاستيکهاي یک خودرو را بطور ضربدر (4۷0(و بهت) و منظم
عوض نمایند.
صفحه 146:
ل
د)افزايش عمر و دوام بيشتر تايرها.
00
ye ries رك زر رممت
ey NCE Sere et ens! 0
نحوه تعویض تایرپنچر
خودرو را در محلي سفت و هموار متوقف و ترمزدستي را کشیده
دنده يك و ياعقب قرارداده و جلوي جرخ مخالف موقعيت جك را با آجر يا سنك مهار نمائيد.
ابتدا تایر زاپاس را از داخل صندوق عقب خارج نموده و در نزدیکي تابر پنچر قراردهید.
4 هر یک از پيچهاي چرخ را بر خلاف جهت عقربه هاي ساعت شل کرده و تا زمانیکه لاستیک
ee Ee hee eis Slee ee eas
دسته دنده را در وضعوت؟
صفحه 147:
ی
کر(
ves ene) اك
بالاس چرخها باید دقیق انجام شود. بالانس چرخها راد
00 ۳
>- چون آج لاستیکها به مرور زمان سائیده و صاف شده و ضریب اطمیتا
كرفتن ترمز كم شده و خطر بروز تصادف لفزايش مي يابد بنابراين بآيستي دقث لازم ۰
و نگهداري آنها بعمل آید ضمنا ا ا ا 0
آشنايي با دستگاه انتقال نیرو 5
٩
خودرو را به حرکت درآورد و یا در موقع توقفهاي کوتاه نيروي موتور را از چرخها قطع
نماید. براي انتقال نيروي موتور به چرخهاء بین موتور و چرخها دستگاه مختلفي به نام
re es) reer cern) ۱
jel es 1S.
صفحه 148:
صفحه 149:
امم
** موتورهاى ل اع0(165)])/متر جمين
reefer teat ey) د
صفحه 150: