صفحه 1:
موضوع:
کامپرزیت های پلیمری ۲۳۳17
صفحه 2:
Foes Ue eae
پروژه هایی وجود نداشت
١ أما آمروزه ساخت پهنه اي شتاور از جباب های
شيشه ای يا استادیوم ورزشی بافته شده از
تیرهای فولادی و یا حتی پوشش شفاف چادر
مانندی بر روی هزاران متر مربع زمین- که فقط
می توانست دراتقتوزمآدمی شکل بگیرد- عملی
شده است.
هر چند عموم مردم, ساخت چنین بناهایی را
حاصل ابتکار و خلاقیت معماران و مهندسان می
دانند, اما حقیقیت اين است كه بريايى جنين سازه
هايى بيش از هر جيزء مدیون ویژگی های منحصر
۴قتوکامپوزیتی نت که ,به طور مخفف ۴۲۴۶
نام دارد.
صفحه 3:
(Ethylene Tetrafluoroethylene) | يليمر
رسای سوه رس سارت اس از ساسا یز
ساختماتیکاربردودر آینده نام برده میشود. لین لیمر یکی لاستیک
شفاف ت_فلونیاسنکه جایگزینشيشه و پلاستیکهایمعمولیدر ب سیارعاز ساختمان
ایو در ی Sn een ete hy
استلما در حقیقتة اریخچه اختراع آنبه دهه 70 میلادعی ر میگردد که نخستین
بار در صنایع هوا نوردعیه کار رٍقت۲۴۶] از حدود 15 سالپ یش مورد توجه
معمارانقرار گرفنو اکنونب_سیارعاز بناها در کشورهایسرتاسر جهانب | استفاده
از آزساخته میشود. ۴1۴۶ در مقایسه با شیشه , امتیازاتف وق ماده اعدارد که
از آن میتوانبه وژنبسیار کم آناشاره کرد «به گونه اعکه با دارا
بودنیکدرصد وزن هم نور بیشترعرا از خود عبور میدهد و عایقب هترعمحسوبمی
شود. هزینه نصبان بین24 تا 70 درصد صرفه اقتصادعدارد. از سایر ویژگیهایآن
میت وانب» حالارتجاعیآناشاره کرد که میت واند تا 400 برابر وزنخود را
تحملکند. لینمصالج به خاطر سطوح کرینیا فزنده خود, به صورنخودکا
گرد و غبار و چرکو لکه را پاکمیکند, همچنینطولعمر با-للمدارد و از قابلیت
پبازیافت رخورداز است
صفحه 4:
صفحه 5:
3 ۲ 1
فاصله بسيار دور نيز قابل رويت استء به
قدرى است كه افرادى راكه علاقهاى به
رویدادهای ورزشی ندارند را نیز به سوی
خود جذب میکند. ایده اصلی معماران
استادیوم» هرتزوگ و دمورن» سنت شکنی
در شیوه طراحی رایچ استادیومهای ورزشی
بود. آنها قاعده کلی طراحی استادیوم را که
تقریبا از سال 1972 (زمانی که فرای اتو
(0۴۷0 ۴۳۵۱) استادیوم المپیک مونیخ را
طراحی کرد)؛ شروع شده بود و روش غالب
در طراحی پوشش سقف استادیومهای
ورزشی و شیوه پایداری آن (فرمهای سازه)
بهشمار میرفت, کنار نهادند.آنها با استناد
به این که طراحی استادیوم یک امر
اس انار فرهنگی است نه یک کار
» کار طراحی را آغاز کردند.
منيع ممع الهام انها در طراحی استادیوم,
معمارى بر مبناى فرم سازههاى كششى و
سيستمهاى خربايى يا ايدهاى جون سازه يى
بل معلق نبودء بلكه تصوير كلاز شدهاى از
نمایش بازیکنان فوتبال در یک تثاتر باروک
sae
صفحه 6:
همچنین هرتزوگ و دمورن بر این باور بودند که, استادیومها تنها مکانهایی
sly تماشای یک مسابقه ورزشی نیستند. بلکه همچون یک شهر کوچک دارای
رستورانها, فروشگاهها, تسهیلات برگزاری همایشها و امکانات رقاهی دیگر برای
برگزارکنندگان و رسانههای گروهی میباشند که در اين میان شیوه پوشش سقف و
گاه خودنمایی سازه آن به عنوان ویژگی منحصربفرد استادیوم تنها بخشی از معماری
آن را شکل میدهد.
در خصوص فضای داخلی استادیوم نیز, اولین مسئله مورد توجه آنها, ایجاد نزدیکترین
رابطه و هیچان ممکن میان بازیکنان و تماشاگران فوتبال بود. فضایی که هرتزوگ و
دمورن آن را به تثاتر های گلوب شکسپیری یا دهانه آتشفشان (به سبب وجود حرارت
و التهاب ناشی از گدازهها) تشبیه میکنند. زمانی که استادیوم در طی یک مسابقه
مملو از تماشاگر است, در اين صورت است که معماری به کنار رفته و تماشاگران و
بازیکنان برای تجربهای از جنس هیجان به جزئی از بنا تبدیل میشوند. اين قضا
(سکوهای تماشاگران) به مثابه مکانی است که کیفیتهای فضایی آن به وسیله شیب
قزّارگیری صندلیها, حس پیوستگی میان قسمتهای زیرین و بالایی, ایجاد حالت انحنا
و خمیده در زدیفهای صندلیها برای القا حس بیشتری از احاطهداشتن بر بازی, و
پوشش سازه پشت تماشاگران و سپس صفحات مات ۲۲۳۶. تعیین میشود.
صفحه 7:
پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 6/۳000
مترمربع را بوشش میدهد) و نمای بیرونی استادیوم. که به
صورت پیوسته میباشند. پوستهای تشکیل یافته از سيستم
سس cul (BDAC Cite 4448
صورت تودههای لوزی شکل قرار گرفتهاند. سیستم 9۳00
از یک سری المانهای نورانی رنگی همانند یک صفحه عظیم
حسلت() بهب) بدا (20),ا) میباشد که قابلیت تغییر و
تبدیل به رنگهای مختلف را دارد.اين سیستم مطابق با برنامه
تیمهای فوتبال مونیخی که در زمین مسابقه دارند یعنی قرمز
و سفید برای باشگاه بایرن مونیخ (»<0) سوه ۳0)
که لباسهای قرمز دارند و سفید و آبی برای باشگاه مونیخ
1960۳0 ۲80 که لباسهای آبی دارند؛ به
وسیله سیستم دیجیتالی ارسال کنترل شده گازهای رنگی در
تودههای لوزی شکل 00۴0» تغییر رنگ میدهد. این
پرشش طی روزء سفیدی مرواریدسانی دارد و در طول شب به
صورت پیکرهای سرغفام میدرخشد» و چنان که گفته شد بسته
به بازی تیم به رنگ های سفید و آبی و قرمز تبدیل میشود.
صفحه 8:
صفحه 9:
1 slosjb bel cubs 52 yar Seal bol pssoliwl
PO AN Pen mero t an pent eter ne a es
۳-7۳۳ ار 0 ie galerie EN re Pe
طراحى شدهاست كه توجه هر شخصى را به خود معطوف مىكند. اين
Poe rer ۳ ۱ ۱ ۱ ee
گذاشته میشودء یکی از پیچیده ترین آثار معماری در میان پروژههای جهان
ee NRE Ce PS ae ee eee
Barer ne eaten tere reel cred ieee Si vec SS ery cise cere |
cade و مدرن اس شامل فضاهای ror استادیبوم که ترکیبی از معماری
صفحه 10:
طراحی اين معماری زیبا بر عهده.
DeMeuron, Herzong
سوئیسی/فرانسوی با همکاری انجمن
طراحان و معماران چین گذاشته شده است.
برای نهایی کردن طرح گروه طراحی راه
دور و دشواری را طی نمود و سرانجام
اين طرح در میان سیزده طرح برگزیده»
در قضاوت يك گروه چهل و چهار نفره
از معماران بین المللی مورد قضاوت و
سرانجام طرح 51 19131 انتخاب
as
طرح این اثر معماری
منحصر به 1259 الهام گرفته
از طبیعت است الگوی داخلی
آن از یکی از طرحهای معماری
بازاری در یکن و معماری
پیرونی آن را به اجه 0۳4 یا
آشیانه پرنده نسبت دادهاند. به
عقیده بعضی از مردم چین این
استادیوم مانند جامیسفالی
است که در یک لفافه توری
صفحه 11:
برای هر چه بهتر اجرا کردن اين پروژه با امکان سنجی دقیق از امکانات و مصالح موجود در جين و با
تجارب بدست آمده از مشکلات منعکس شده در پروژههای ساختهشده با مصالح مشابه» مشکل مصالح این
سازه تا حدود زیادی حل و فصل شد.در یک روز کاری در اين پروژه بیش از دور هزار نفر کارگر توسط
جرثقیلهای عظیم. در حال نصب برجهای فلزی سازه که بیش از هفتاد متر ارتفاع و هفتصد تن وزن دارد»
هستند و در جبهههای کاری مختلفی اين سازه عظیم را به همدیگر خواهند دوخت. برای کنترل جوشکاری هاء
دو اكيب زبده از كارشناسان جوشء اتصالات سازه را بصورت موازی کنترل میکنند. برای اتصال قسمتهای
مختلف سازه؛ بهترین جوشکاران آزمایش و به کار گرفتهشدند.
صفحه 12:
ایده تیم طراحی در جداسازی سقف از مجموعه, که به روش پل معلق اجرا
میشود پایذاری بیش تر در مقابله زلزله با ریشتر بالا را فراهم میآورد.
پنقف مجموعة:به تنهایی سیصد و سی متر طول و دویست و بیست متر
عرنَ "داد و دارای وزنی معادل چهل و پنج هزار تن است که از جنس فولاد
۵6 و 6660 ساخته میشود. قسمت بالایی سقف با المانهای ۵۲6
مزین میشود. المانَقای این قسمت در بازتاب امواج صوتی مانند کوهها
عمل میکند.
بسم هللا الرحمن الرحیم
موضوع:
کامپوزیت های پلیمری ETFE
پیش از این ،معماران تنها می توانستند تصوری
از ایده های خالق و بناهای شگفت انگیز خود
داشته باشند ،در حالی که امکان ساختن چنین
پروژه هایی وجود نداشت
.اما امروزه ساخت پهنه ای شناور از حباب های
شیشه ای یا استادیوم ورزشی بافته شده از
تیرهای فوالدی و یا حتی پوشش شفاف چادر
مانندی بر روی هزاران متر مربع زمین -که فقط
می توانست در تصور آدمی شکل بگیرد -عملی
شده است.
هر چند عموم مردم ،ساخت چنین بناهایی را
حاصل ابتکار و خالقیت معماران و مهندسان می
دانند ،اما حقیقیت این است که برپایی چنین سازه
هایی بیش از هر چیز ،مدیون ویژگی های منحصر
به فرد کامپوزیتی است که به طور مخفف ETFE
نام دارد.
ساختارETF:
E
پ لیمر پ ایه ف لوئوروکربن
)ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene
ب\\\سیار ب\\\ا دوا\م و ب\\\ا ق\\اب\لیتهایب\\\سیار ب\\\ا\الی\یا\س\تک\\ه از آ\نب\\\ه عنوا\نم\صا\\لح
ش\\گفتن\گیز ی\\کپ\\\ال\س\تیک
ا\
س\\اخ\تمان\یک\\ار\برد\یدر آ\ی\نده ن\\ام ب\\\رد\ه م\یش\\ود .ا\ی\نپ\\\لیمر
ش\\فافت\\\فلون\یا\س\تک\\ه ج\ای\گزی\نش\\یشه و پ\\\ال\س\تیکهایم\عمول\یدر ب\\\سیار\یاز س\\اخ\تمان
ش\\گفتن\گیز ب\\\ه ج\ه\ان\یانم\ع\رف\یش\\ده
ا\
ها م\یش\\ود .هر چ\ند ا\ی\نم\صا\\لح ب\\\ا ک\\ار\هایم\عمار\ی
\تا\ما در ح\قیقتت\\\ار\ی\خچه ا\خ\ترا\ع آ\نب\\\ه د\هه 70م\یالد\یب\\\ر م\یگ\\ردد ک\\ه ن\\خستین
ا\س ؛
پ\\\یش م\ورد ت\\\وج\ه
،
\ت ETFEاز ح\دود 15س\\ا\ل
ب\\\ار در ص\\نای\ع\ هوا ن\\ورد\یب\\\ه ک\\ار ر\ف .
م\عمارا\نق\\رار گ\\رف\تو ا\ک\نونب\\\سیار\یاز ب\\\ناها در ک\\شور\هایس\\رتاسر ج\ه\انب\\\ا ا\س\تفاد\ه
از آ\نس\\اخ\ته م\یش\\ود ETFE .در م\قای\سه ب\\\ا ش\\یشه ،ا\م\تیازا\تف\\وقا\\لع\اد\ه ا\یدارد ک\\ه
از آ\نج\مله م\یت\\\وا\نب\\\ه وزنب سیار ک م آ\نا\شار\ه ک\\رد ،ب\\\ه گ\\ون\ه ا\یک\\ه ب\\\ا دارا
\ن هم ن\\ور ب\\\یشتریرا از خ\ود عبور م\ید\هد و عای\قب\\\هتریم\حسوبم\ی
ب\\\ود\نی\\کدر\صد وز ،
\ن ب\\\ین 24ت\\\ا 70در\صد ص\\رف\ه ا\ق\تصاد\یدارد .از س\\ایر و\یژگ\یهایآ\ن
ن\\صب ،
آ
ش\\ود .هزی\نه
ارتجاعی\نا\شار\ه ک\\رد ک\\ه م\یت\\\وا\ند ت\\\ا 400ب\\\را\بر وز\نخ\ود را
آ
م\یت\\\وا\نب\\\ه حا لت
ت\حملک\\ند .ا\ی\نم\صا\\لح ب\\\ه خ\اطر س\\طوح ک ربنیل\\غ\زنده خ\ود ،ب\\\ه ص\\ور\تخ\ود\کار ،
گ\\رد و غ\بار و چ\رکو ل\\که را پ\\\اکم\یک\\ند ،همچنینط\ولعمر ب\\\ا\الی\یدارد و از ق\\اب\لیت
\ت
ب\\\از\یاف\تب\\\رخوردار ا\س .
وعلفزارهای بیرون شه ر (مابی ن شه ر
وفرودگاه مونی خ)،پیکره مشب ک فشردهای ب ا
عنوان اس تادیوم آلیان ز قرار گرفت ه اس ت.
هیجان حاص ل از ای ن پیکره نوران ی ک ه از
فاص له بس یار دور نی ز قاب ل روی ت اس ت ،ب ه
قدری اس ت ک ه افرادی را ک ه عالقهای ب ه
رویدادهای ورزش ی ندارن د را نی ز ب ه س وی
لی معماران
خود جذب میکند .ایده اص
اس تادیوم ،هرتزوگ و دمورن ،س نت شکن ی
در شیوه طراحی رایج استادیومهای ورزشی
بود .آنها قاعده کلی طراحی استادیوم را که
تقریب ا از س ال ( 1972زمان یک ه فرای ات و
( )Frei Ottoاس تادیوم المپی ک مونی خ را
طراح ی کرد) ،شروع شده بود و روش غال ب
در طراح ی پوش ش س قف اس تادیومهای
ورزشی و شیوه پایداری آن (فرمهای سازه)
بهشمار میرف ت ،کنار نهادند.آنه ا ب ا اس تناد
ب ه ای ن ک ه طراح ی اس تادیوم ی ک ام ر
انس انساز فرهنگ ی اس ت ن ه ی ک کار
مهندس ی ص رف ،کار طراح ی را آغاز کردند.
منب ع الهام آنه ا در طراح ی اس تادیوم،
معماری بر مبنای فرم س ازههای کشش ی و
سیستمهای خرپایی یا ایدهای چون سازه یک
پ ل معل ق نبود ،بلک ه تص ویر کالژ شدهای از
نمای ش بازیکنان فوتبال در ی ک تئات ر باروک
بود.
همچنین هرتزوگ و دمورن بر این باور بودند که ،استادیومها تنها مکانهایی
برای تماشای یک مسابقه ورزشی نیستند ،بلکه همچون یک شهر کوچک دارای
رستورانها ،فروشگاهها ،تسهیالت برگزاری همایشها و امکانات رفاهی دیگر برای
برگزارکنندگان و رسانههای گروهی میباشند که در این میان شیوه پوشش سقف و
گاه خودنمایی سازه آن به عنوان ویژگی منحصربفرد استادیوم تنها بخشی از معماری
آن را شکل میدهد.
در خصوص فضای داخلی استادیوم نیز ،اولین مسئله مورد توجه آنها ،ایجاد نزدیکترین
رابطه و هیجان ممکن میان بازیکنان و تماشاگران فوتبال بود .فضایی که هرتزوگ و
دمورن آن را به تئاتر های گلوب شکسپیری یا دهانه آتشفشان (به سبب وجود حرارت
و التهاب ناشی از گدازهها) تشبیه میکنند .زمانی که استادیوم در طی یک مسابقه
مملو از تماشاگر است ،در این صورت است که معماری به کنار رفته و تماشاگران و
بازیکنان برای تجربهای از جنس هیجان به جزئی از بنا تبدیل میشوند .این فضا
(سکوهای تماشاگران) به مثابه مکانی است که کیفیتهای فضایی آن به وسیله شیب
قرارگیری صندلیها ،حس پیوستگی میان قسمتهای زیرین و باالیی ،ایجاد حالت انحنا
و خمیده در ردیفهای صندلیها برای القا حس بیشتری از احاطهداشتن بر بازی ،و
پوشش سازه پشت تماشاگران و سپس صفحات مات ،ETFEتعیین میشود.
پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 37600
مترمربع را پوشش میدهد) و نمای بیرونی استادیوم ،که به
صورت پیوسته میباشند ،پوستهای تشکیل یافته از سیستم
)ETFE Ethylene Tetrafluoroethyleneاست که به
صورت تودههای لوزی شکل قرار گرفتهاند .سیستم ETFE
از یک سری المانهای نورانی رنگی همانند یک صفحه عظیم
)LED Light Emitting Diodesمیباشد که قابلیت تغییر و
تبدیل به رنگهای مختلف را دارد.این سیستم مطابق با برنامه
تیم های فوتبال مونیخی که در زمین مسابقه دارند ،یعنی قرمز
و سفید برای باشگاه بایرن مونیخ ()FC Bayern Munich
که لباس های قرمز دارند و سفید و آبی برای باشگاه مونیخ
)TSV 1860(1860که لباسهای آبی دارند ،به
وسیله سیستم دیجیتالی ارسال کنترل شده گازهای رنگی در
تودههای لوزی شکل ،ETFEتغییر رنگ میدهد .این
پوشش طی روز ،سفیدی مرواریدسانی دارد و در طول شب به
میدرخشد ،و چنان که گفته شد بسته
صورت پیکرهای سرخفام
میشود.
به بازی تیم به رنگ های سفید و آبی و قرمز تبدیل
استادیوم اصلی المپیک چین در سایت اصلی بازیهای المپیک 2008و در
سرپوشیده مسابقات ( )Water Cubeقرار دارد؛ شکوه
مجاورت استخر
معماری این اثر ،منحصر به فرد است .المانهای پیچیده فوالدی به گونهای
طراحی شدهاست که توجه هر شخصی را به خود معطوف میکند .این
استادیوم یکصد و دو هزار نفری که نود و یک هزار صندلی به راحتی در آن کار
گذاشته میشود ،یکی از پیچیده ترین آثار معماری در میان پروژههای جهان
محسوب میشود .استادیوم افتتاحیه و اختتامیه بیست و نهمین دوره بازیهای
المپیک شهر پکن ،بزرگترین و زیباترین استادیوم سرپوشیده جهان است .این
استادیوم که ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است شامل فضاهای جانبی
فرهنگی ،بهداشتی ،سیستم آتش بازی و نورافشانی و نیز سیستم صوتی و
تصویری منحصر به فردی است .سیستم نورپردازی آن به گونه پیچیدهای است
که آن را از سایر استادیومهای ورزشی جهان متمایز میکند .خاکبرداری این
پروژه عظیم که در فضایی به مساحت یکصد هزار مترمربع بنا میشود ،در
دسامبر 2003آغاز شد.
طراحی این معماری زیبا بر عهده
HerzongوDeMeuron
سوئیسی/فرانسوی با همکاری انجمن
طراحان و معماران چین گذاشته شده است.
برای نهایی کردن طرح گروه طراحی راه
دور و دشواری را طی نمود و سرانجام
این طرح در میان سیزده طرح برگزیده،
در قضاوت یک گروه چهل و چهار نفره
از معماران بین المللی مورد قضاوت و
سرانجام طرح Bird nestانتخاب
شد.
طرح این اثر معماری
منحصر به فرد ،الهام گرفته
از طبیعت است الگوی داخلی
آن از یکی از طرحهای معماری
بازاری در پکن و معماری
بیرونی آن را به Bird nestیا
آشیانه پرنده نسبت دادهاند .به
عقیده بعضی از مردم چین این
استادیوم مانند جامیسفالی
است که در یک لفافه توری
برای هر چه بهتر اجرا کردن این پروژه با امکان سنجی دقیق از امکانات و مصالح موجود در چین و با
ساختهشده با مصالح مشابه ،مشکل مصالح این
تجارب بدست آمده از مشکالت منعکس شده در پروژههای
سازه تا حدود زیادی حل و فصل شد.در یک روز کاری در این پروژه ،بیش از دو هزار نفر کارگر توسط
برج های فلزی سازه که بیش از هفتاد متر ارتفاع و هفتصد تن وزن دارد،
جرثقیلهای عظیم ،در حال نصب
جبهه های کاری مختلفی این سازه عظیم را به همدیگر خواهند دوخت .برای کنترل جوشکاریها،
هستند و در
دو اکیپ زبده از کارشناسان جوش ،اتصاالت سازه را بصورت موازی کنترل میکنند .برای اتصال قسمتهای
گرفتهشدند.
مختلف سازه ،بهترین جوشکاران آزمایش و به کار
وزن کل المانهای موقت برای برپایی این سازه غول پیکر ،شش هزار تن است و وزن کل سازهیکصد و
پنجاه هزار تن برآورد شده است .سقفهای محل تماشاچیان در این ورزشگاهها ،بصورت دال بتنی است.
اتصاالت این سازه عظیم توسط فناوری جوش صورت میگیرد و بیننده قادر به تصور جداگانه المانهای آن
که ظاهراً تصادفی به همدیگر ترکیب میشود نیست.
ایده تیم طراحی در جداسازی سقف از مجموعه ،که به روش پل معلق اجرا
میشود پایداری بیش تر در مقابله زلزله با ریشتر باال را فراهم میآورد.
سقف مجموعه به تنهایی سیصد و سی متر طول و دویست و بیست متر
عرض دارد و دارای وزنی معادل چهل و پنج هزار تن است که از جنس فوالد
ST37و ST52ساخته میشود .قسمت باالیی سقف با المانهای ETFE
مزین میشود .المانهای این قسمت در بازتاب امواج صوتی مانند کوهها
عمل میکند.