صفحه 1:
صفحه 2:
استاد حامد آرضايى
صفحه 3:
مباحث مطروحه
ا NSS
TES)
كه انكام ناب
oe Seo 0
الف طبدر قرلنو حديث
ا طبفزد حكماء ( كتبىدر فنونخمسه و
Co Sree renee ee
صفحه 4:
ل 0 ۱
نخستین گزارش ها از فعالیت -
های پزشکی در آثار باستانی
۱۳ Ee ete ear e)
ديرين به دست ما رسيده
است . از جمله اهرام مصر »
Bye ee
گفته شدم : " طم طبعمری. -
به درازلوتاریخ بمشری
"دارد
صفحه 5:
peer) د رقم در يمينه علمطسه دست_
am ne] 1
. لیرلن هند و چیرپست
در ذيل مشهور ترين مولفين اين تمدن ها
مرلو ی شولك
صفحه 6:
الف . يونان : ©
بقراط ( هييوكراتس ) » دموکریت ( ذیمتراطیس ) » ديوسكوريدس
١ ليده لاعت » روفوس افسوسی » جالينوس ( كلوديوس ) »
افلاطون » اره
ب . ايران :
زردشت ( اوستا ) » برزويه ( كليله و دمنه ) » سرجيس رأس عينى
( سرگیوس ریشعینا )
صفحه 7:
: ج . هند
کانکیه » سوسروتا ( سُسرد ) ۰ کرکه ( شرک) » واگبهطه
gd,
: د. چین
ين تسائو ( امپراتور » لی شین چن )
صفحه 8:
ee >
PRP)
کر(
هک ۳ حت و درمان:
صفحه 9:
. اصحاب تجربه : طب فقط به تجربه به دست مى آید
( ... لفرون» لبولونیوس لسرلبیونلسکندر لنیو )
اصحاب حیل : ایشان در اختصار طب احتیال کرده و آن را
.منحصر در استمساک و استرسال و ترکیبشان دانستند
( نانونیوس|-لژوفیو تاوسلس)
صفحه 10:
فص قال ال التكرية على انفرادها غير كافية فى ذلك » بل ينيعي ”
“أن يتعاضد التجربة و القياس جميعا
( ... بقرلط » جاللنوس» ارسطو و )
برای مطالعه تفصیلی : " مفتاح الطب و منهاج الطلاب
ابو الفرج بن هندو ( ترجمه دکتر مهدی محقق )
صفحه 11:
۱۳ 0 ee
Bi) MBC er enc rene ee LS ES)
نظرم) با لستدلا مله ررسىكردم و سيسسريافته هاىعقلاثى
قیاسیدر جزء عملی(درمان) به بوته آزمایشو تجربه
one
لد تمامی نوشته های طی راری لین سنا ۰ کندی ۰ جر جانی
» عقيلى و ... بر روش و مبناى طب استدلالى و قياسى
. است
صفحه 12:
که ۱ كك
Core mp SESE) 1
علم طب وحيانى است
. اتفاق نظر دارند
: از اين جمله اند
خراساتى ie eee
خود را تا حضبرت سلیمان (ع)
مى شمارد .)
صفحه 13:
1 acne Cee Tne as TED)
طوروكه برخئز علماء از جمله شيخ صدوق(رم) و
را شار ان عم تلك fave eT ay rey nn
ا ا ا Be elie ent
. صادق(ع) بر وحيانويودنزمنشأ طب قأكيد موفرمايند
صفحه 14:
حدیث اهلیلجه
3
ا ل ل 00
لمام صادق(ع) و طبیبیهندیلستکه در حضور خلیفه
عباسیصورتگرفتو در پایانطبیببه فضللمام معترف
. گشته و به دینمبینلسلام. گروید
صفحه 15:
توحید مفضل
: در ضمنلینرولیتمشهور و طولاثیلمدم لست_
فكر فى هذه العقاقير و ما خص بها كل واحد منها من "
... العمل فى بعض الادواء
و من فطن الناس لها الا من جعل هذا منها ؟ و متى كان
يوقف على هذا منها بالعرض و الاتفاق كما قال
” القائلون ؟
صفحه 16:
در روایات برخی از پیامبران نام برده شده اند که
: علم طب را به وحی الهی آموخته اند
حضرتادم (ع) _
(( و عم آدم ا-لشماء كلها ))
eae
(EAI «tual deer )
(2) Uo
: قال الصادق (ع) 7
كان داود تنبت فى محرابه كل يوم
حشيشة فتقول : خذنی فانی اصلح
” لكذا و كذا
oa
...و
صفحه 17:
: برلیمرا جعه تفصیلیلینب حنک تبزیر مناسبلست _
طبقه بندی علوم از نظر حکمای مسلمان دکتر عثمان "
fre:
مقدمه جلد 6 رسائل الشجره الالعبه سس اد
" شهرزوری به قلم دکتر نجفقلی حبیبی
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
الهیات بالمعنی الاعم( علم کلی كه از امور
(و معانی عامه بحث می کند
الهيات بالمعنى الاخص ( علم الهى كه از
(مفارقات بحث مى كند
صفحه 22:
وحى ( كه در آن از نبوت بحث مى شود )
معاد
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
3
نظر در اركانعالم لستو شرح لحوا-[اجسام بسيط _
در لينفصلء حا لشعام و کلیو نیز لحکام و خولص _
. لجسام بسیط و عناصر مورد بحثقرار میگیرد
ب سایط دو قسمند : لفلاکو عناصر اربعه _
صفحه 28:
نظر در لستحاله در کیفو نیز در بابمزلج و تولبع _
. آن و شرح چونگیتولید و توالذ لست
در لینمبحتاز مزلج Aa شود كديايه مبا 3 حثطب_
مزلجیلستو ملاصدرا (رم) در جلد 9 لسفار و همچنین"
. رساله اسامزیاج " لینمبحنوا پیمیگیرد
صفحه 29:
لثار علوی ۴)
صفحه 30:
.در لناز مرکباتجمادوی حنمیشود _ e
در لینمبحناز علتپیدلیشمعدنیات تقسیماتجولهر معدنیو __
لقسام سه گانه آنها و نیز در ب عضیک تباز لمکان
کیمیاء و نیاز هایعلمییکطبیباز عم طبیعیحنشدم
صفحه 31:
در لینبحاز oe ee یه و فقيو AA Sa
.مولدم ) و نيز لسبا
لينكه ليا كياد حسو فهمدارد يانه ؟ مذكر و مونشدا
نه؟ مزاجو یال وليك يام حصن To sr
صفحه 32:
صفحه 33:
در لین ف صلاز ماهیذفسناطقه » نف تفصیلقولونفس_
برلهین»( قوه نبانیه یا طبیعیه » حیولنیه و ناطقه )
تجرد نفس ۰ نفوس ف لکیه و لحکام لنهاه تناسخ و رد آن
۰ چگونگیادرلکنفسو ... سخنرفته لست
صفحه 34:
دروس معرفت
صفحه 35:
صفحه 36:
اقسام فرعی علوم طبیعی
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
فنون خمسه
3
=)
4
1
0
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
۹
. مبحث " تدابیر" از اهم مسائل حفظ صحت است
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
: نکته
مبحث فصد و حجامت و ارسال علق نیز از آن قبیل
همچنین معالجه به قیء و اسهال و ادرار و رعاف:
وعرق و لعاب و مخاط و حقنه و ... ذیل یکی از سه
قسم علاج قرار می گیرند و در اين قسم به تفصيل
. مورد بحث قرار می گیرند
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
Ope" = 0
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
0
LP
3 0
Dee
تصش ون
التماس دعا