صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ادا :این واحد شامل مجموعه اطلاعات کمی
و اطلاعاتی که به صورت اعداد و ارفقام بیان شده اند
Pope Pere) ee ep See ek) Belge erent reapeene. Fang AC)
دارند. كيفى ( توصفى ) اين طور نيستند و ممكن
slgisuls p origiau cul لل ل الى
متال : سن, فد زمان, تعداد افراد خانوادهء oe
زمانی که طول میکشد بچه های کلاس از خانه به
مدرسه برسندء برسى شخصيت افراد خانواده» برسى
(ACTS er Pn Ee)
Sjlutoe lL, web, gh5 w aline ylu ! sjly Joo
Cee ee eae er ee)
صفحه 4:
مثال : طول ضلع مربعی 3 6۱ اندازه گیری شده است محیط و مساحت
۱
صفحه 5:
خطای اندازه گیری : خطای اندازه كيرى همان تفاضل مقدار
واقعى و مقدار اندازه كيرى شده است و لزوما از واحد اندازه
که ل ا
مثال : مدت زمانى كه طول مى كشد بجه هاى كلاس أز خانه به
مدرسه برسند مقدار واقعى قطعا جند ثانيه يا صدم تانيه بيشتر
یا کمتر از مقدار اندازه کیری شده است.
صفحه 6:
صفحه 7:
Fo Bs ا Pe
Pye elec ae eters eet ted Penpene eee ا eee
1 ey
جامعه آمارى : مجموعه اى از افراد يا اشياء است كه در باره ى
اعضای آن میخواهیم موضوع یا موضوعانی را مطالعه کنیم. ِ
همه دبیران زیست استان قزوین و موضوع مورد مطالعه» سابقه
تدریس آنها.
سر شمارى : اكر تمام افراد جامعه رأ مور: 010 00 0000
ميكوييم سرشمارى كرده ايم.
مشكلاتى كه در سرشمارى ما با آنها مواجه هستيم :
0 اا ا Ine
[۳ slacl pla:
صفحه 8:
ا الا ل SE
برخى از مطالعات
rl Jc ee eee) ل ا ل
NEC Soe Ire epee) Be EOC Poe) رل
ee er er ner eee cal ee Le) ا ا
EES SUT DG RU ee
برسى انجام شرا g
عمل نمونه گیری مهمترین بخش آماری را تشکیل می دهد.
اندازه جامعه : تعداد اعضای جامعه را اندازه جامعه می گوییم.
ذل را اب
افراد تری زومی 21 و افرادی که در جهات مختلفی از عقب ماندگی
et نج
صفحه 9:
این یک مجموعه نسبتا کوچک است و از مجموعه
ااا PO perp Coen) آنها امكان يذير
aigoi ojliul 1, aigos sloasl slaai : aigoi osloaul
مى yy Weer
مثال: در شهری با جمعیت 10 میلیون نفر اگر از
0 نفر در باره یک موضوع اقتصادی سوال شود
نتيجه اى كه از آن حاصل مى شود نميتواند قابل
صفحه 10:
نمونه تصادفی ساده : باید ویژگی های زیر را داشته
باشد.
ویژگی ها :
1 امکان انتخاب هر فرد به عنوان عضوی از نمونه
امكان يذير باشد. fom
2) قبل از انتخاب نمونه بتوانيم با اطمينان بيشترق
ا ا ل ل Por)
و
همان قدر سهم داشته باشد که دیگران دارند.
1
صفحه 11:
روش جمع آورى داده ها []
الل ال ل ا ا 0
جمعيت شهر ها
ار
مصاحبه)» پرسش نامه کتبی ( سوال در باره ۳
فوتبال )
Cd ا ا ا ات
محسوس يليس بعد مشاهده وقايع جريمه صادر مى
(ere
Sebo 51 oS soloel Sic ) yslo jl elas! 52 ple 51 (4
1 eee ewer eey
صفحه 12:
0 ack yaw ol ybe 52 ub oS lS
Sloire 910 aistgs Jlgw aigS p> aSil jl Jus
پرسشنامه باید سازماندهی شود.
هدف برسى يايه در نظر كرفته شود. جه ميخواهيد
aula 9 0ن
ال ا IE EE
جمع آورى كنيدء تهيه كنيد.
از جمع آورى داده ها و اطلاعات اضافى كه مورد نياز
Pane ee) |
سعى كنيد از سوالات با ياسخ هاى جند كزينه اى
ا 020
صفحه 13:
صفحه 14:
متغییر های تصادفی : اگر موضوع یا موضوعات مورد نظر را
برسی کنیم, اين موضوع يا مضووعات متغییر های تصادفی می
تام
0 CLE DED ce ie rota rh Et cog) Be ae ee Ree |e)
سال قبل
گروه خونی افراد کلاس شما
تعداد بيمارانى كه در سال 1392 به يى درمانكاه مراجعه كرزة
اند.
0 ا ل Gj
pert Ps ال م ا ا ا
صفحه 15:
متغییرهای کیفی : متغییرهایی هستند که قابل اندازه
مثال : گروه خونی, مراحل زندگی یک فرد
متغییرهای پیوسته : یک متغییر کمی است که اگر دو
و
1S JLasl silos jus LL =
منال : میزان پرداخت مالیات سالانه ساختمان های
۱
ل م ال ار و
صفحه 16:
۳
0 eee See ا eres ers Sem a
ترتیبی میگوییم
telss) Qliwl SG oi,91 oMuoss uljro : Jlic
و
ل BED eee و
(repre ced
ا Puyec) | gene remem eer Ene FOC) و
مثال : نوع تلفن مورد استفاده مردم ( سبار و ثابت )
صفحه 17:
صفحه 18:
فراوانى مطلق : فراوانى مطلق داده : برابر تعداد
دفعاتی است که آن داده تکرار شده است. فراوانی مطلق
fi ola L I, x . ools ۱
WH PN Ml Bn DOPE TP PON سح(
کند را دامنه تغییرات گویند. ار
a ea ee eee ese, هه
ا ا ال
اا ا ال ا 0100
Seer ل را
اا ا الل ا ال الل ل له
Gul slul ا ل ا ل 00
صفحه 19:
مثال :داده های زیر مربوط به مدت زمانی که هر کدام
از دانش آموزان يى كلاس طول ميكشد تا به مدرسه
برسند است دسته بندی کرده و جدول فروانی تشکیل
>45. 29 - 28 -10-6-12-9-10-10-14-5-
30-40 - 23-10-45 - 42-35-45 - 130-145
15-7-20
ai slaaik=5 59000 ear)
۱ ot] 8 - 45.
۱ 5= 40
صفحه 20:
۱۳ 7 2052) wilgls] wilals| aims 5Sp0] ila
نسبى ۳ pe مطلق
صفحه 21:
صفحه 22:
نمودار میله ای چه قسمت هایی دارد ؟ عنوان , برجسب: محور
22006
صفحه 23:
صفحه 24:
جند بر فراوانى به كم نمودار
صفحه 25:
نمودار دايره اى
ی ا
ال ا ل
دقیقه فراواتی فراوانی درصد
نسبی فراوانی
نسنیی
13-5 10 38
21-3 6 23
29-21 3 11
37-9 3 11
45-37 4 ۳ :=
26
صفحه 26:
صفحه 27:
5 - 29 - 28 - 5 - 14 - 10 - 10 - 9 - 12 - 6 - 10 - 13 - 14
5 - 20-7 - 10 - 25 - 42 - 35 - 45 - 23 - 10 -45 - 30 - 40
اعداد بالا مربوط به مدت زمانی که طول میکشد تا دانش آموزان
ی
5-6-7-9-10-10-10-10-10-12-13-14-14
od ل SS
شساق برگ
اعداد را مرتب مين كتيير
(lolly aaa
55
03589
05
25=2.5= 0255
كليد برىق
ذم شاي صا ست ب أه
صفحه 28:
i
صفحه 29:
ا ا ا ا ا الل 5
از ساير قسمت ها بيشتر است در واقع به نظر ميرشد
لل ل ۳
م ا ل ا p05 ا
تا رم
مثال : اكر بخواهند وضعيت تحصيلى شما را بدانندء
اولین اطلاعاتی که از شما می خواهند. معدل و نمرات
۳7|
re Peeve pees ل ال ey
Fs bo ry Pere pe ed) ie ere el ey
صفحه 30:
مَد : داده اى است كه بيشترين فراوانى را دارد.
ع ا ا ا دا
0
500 8
40530545510523545535542525510
"1 ae] Ee)
ed ا ا sly: aiS
مقایسه کنیم و داده ها با بیشترین فراوانی مد است.
مد به تعداد تکرار داده حساسیت داد.
ميانه : يس از مرتب كردن داده هاء مقدارى را كه تعداد داده ها
ی بعد از آن با تعداد داده های قبل از آن برابر است. میانه 00
زا
صفحه 31:
مثال :
مدت زمانی که طول می کشد دانش آموزان از خانه به مدرسه
۱۱ |) athe cowl oro! 4) 52 iw yy
ey) eed Oe ae
#9 = 39-10-6-12-9-10-14-5-28-29-15
eet رن Len
۱
صفحه 32:
ل ا ا ا
روش پیدا کردن میانه : 1- داده ها را مرتب میکنیم از کوچک به
بزرك 2- اكر تعداد داده ها فرد باش, داده اى كه در وسط قرار
ميكيرد و برابر ميانه است. 3- اكر تعداد داده ها زوج باشد نصف
مجموع داده اى كه در وسط قرار كرفته اند براير ميانه 0
Pe ۳ 2
Ly bo ols a5 cal Spat Sylog0i sl axe ylogai بر آساس
پنج مقدار نمایش میدهد اين مقادیر عبارتند از : 1- کوچکترین 2-
ا ل Cee
ميانه نيمه اول داده ها را جارك اول و ميانه نيمه دوم را جارك
سوم می نامند.
صفحه 33:
ل را سح
: تمودار جعبه ای رسد کل ۱۱
ل ات
Deer) 0 مقدار
0
۳ ادا ۰
0 10 15 20 25 2320 35 40 45 50
صفحه 34:
7
ax + b ola L oS
al 0 د
ال : میانگین داده هاج!
صفحه 35:
5
1700+106.22-0 0
0
a ۷ al
صفحه 36:
۳
ml
il
COT