روانشناسی و روانپزشکی

کتاب درمان شناختی - رفتاری برای بیماری‌های مزمن پزشکی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 70 اسلايد کتاب درمان شناختی- رفتاری برای بیماریهای مزمن پزشکی فصل 10

پریسا

صفحه 1:

صفحه 2:
10 ‏فصل‎ ٠ ‏مشكلات قلبى‎ ۶

صفحه 3:
۴ مقدمه ‎٠‏ در این فصل نحوه ی کاربرد رویکردهای شناختی- رفتاری برای درمان و کنترل مشکلات مربوط به بیماریهای قلبی توضیح داده می شود. در اين فصل موارد زیر توضیح داده خواهد شد:

صفحه 4:
* جنبه های شناختی- رفتاری کار با بیمارانی که به واسطه ی عوامل روانی از مشکلات قلبی رنج می برند؛ درمان شناختی- رفتاری برای بیمارانی و یا دچار سکته ی قلبی شده اند؛ و کاربرد رویکرد شناختی- رفتاری برای حل شکلات مربوط به استفاده از دیفیبرپلاتورهای قلبی که ‎wax sly‏ از آریتمی های قلبکه از بیماریهای قلبی رنج می برند؛ توانبخشی قلبی ‎sly‏ بیماران قلبی (برای مثال کسانی که دچار سکته قلبی شده اند و يا عمل جراحی بای پس

صفحه 5:
* بعضی از بیماران با یک یا چند تا از ‎oil‏ ‏مشکلات مراجعه می کنند. درمانگران در کار با یک بیمار قلبی می توانند از چند قسمت اين فصل به صورت همزمان استفاده کنند. درمانگران می توانند با توجه به وضعیت خاص بیماران بخش های مخت مختلف ارزیابی. مفهوم پردازی و درمان را با همدیگر تلفیق کنند

صفحه 6:
درد قفسه ی سینه که با مشکلات قلبی ارتباط ندارد ‎٠‏ در بعضی از بیماران نشانه های قلبی به واسطه ی عوامل روانی ایجاد می شوند (یرای مثال, درد قفسه ی سینه) و همچنین ممکن است بیماران به دلایل روانی دچار تپش قلب شوند. بیماران مبتلا به دردقفسه ی سینه تقریبا ۰رصد از موارد ارجاعی جدید به درمانگاه های قلب را تشکیل می دهند (باس و مایوو, ‎١١90‏ ).

صفحه 7:
* مطالعات نشان داده اند که درمان شناختی- رفتاری برای اين گروه از بیماران هم در بیمارستان های عمومی برای بیماران سرپایی و هم در موقعیتهای پژوهشی موّثر است (مایور همکاران, ۱۹۹۷). در این قسمت ارزیابی. مفهوم پردازی و کنترل شناختی- رفتاری درد قفس توضیح داده می شود. در موارد پیچیده تر. ممکن است در بعضی از بيماران اين نشانه ها به دلیل قلبی و در برخی دیگر به دلیل عوامل روانی ایجاد شوند.

صفحه 8:
* همچنین در تعدادی از بیماران این نشانه ها به دلیل تعامل عوامل روانی و قلبی به وجود می آیند. در بعضی از پیماران, عوامل قلبی علت اصلی نشانه های آنان است و عوامل روانی نشانه های قلبی آنها را تشدید می کنند. کار با این گروه از بیماران به مراتب پیچیده تر از بیمارانی است که مشکل قلبی ندارند. اما اصول کار با اين دو گروه از بیماران یکسان است و در اين قسمت توضیح داده می شوند.

صفحه 9:
* در کار با بیماران مبتلا به مشکلات قلبی کار درمانگر شناختی- رفتاری این است که ارزیابی را به صورتی انجام دهد که نحوه ی تأثیر متفیرهای روانی بر نشانه های قلبی آشکار شود (حتی زمانی که بیمار مشکل قلبی دارد). درمانگر و بیمار با همدیگر بررسی می کنند که چگونه تجربیات زندگی بیمار, باورها, افکار و رفتارهای وی باعث می شوند نشانه های قلبی را در غیاب مشکلات قلبی تجربه کند. در نهایت از اين اطلاعات برای تغییرعوامل میانجی اا ‎fee.‏ نت زر ای ان

صفحه 10:
* درگیر کردن بیمار در درمان شناختی- رفتاری ‎٠‏ درمانگر باید در ابتدای کار, بیمار را در فرایند ارزیابی درگیر کند. بیماران احتمالا با اين انتظار به درمانگاه قلب مراجعه می کنند که یک علت پزشکی برای نشانه هایشان ‎lay‏ ‏شود. میزان پذیرش بیماران برای ارجاع به یک متخصص روان درمانی یکسان نیست.

صفحه 11:
* بعضی از بیماران در مقابل اين موضوع که سلامت روانی آنان با نشانه های قلبی شان ارتباط دارد, فعالانه مقاومت می کنند. این بیماران معمولا با این نیت در جلسه حاضر می شوند که درمانگر را متقاعد سازند که ارجاع دادن انها اشتباه بوده است

صفحه 12:
* در مواردی که بیمار در ابتدای جلسه شک و تردید خود را ابراز می کند. درمانگر باید از او بپرسد چگونه تصمیم گرفت که در جلسه درمانی حاضر شود. او می توانست قرار ملاقات را لغو کند یا درجلسه حاضر نشود. این سوالها آغلب نشان میدهد که بیمار نمی خواست از این احتمال که ممکن است این جلسه به او کمک نماید. صرف نظر کند. ممکن است بیماران درباره ی واقعی بودن نشانه هایشان نگران باشند.

صفحه 13:
* بیماران اغلب از عباراتی مانند خیال پردازی" یا "همه ی اینها در ذهنم اتفاق می افتد" استفاده فى کننه. همچنین معکن آسته بیسارآن فکز کنند که پزشکان معتقدند آنها به یک بیماری روانی خطرناک مبتلا هستند و معمولا آن را با وازه هايى مانند "ديوانه" و "خل و جل" ابراز

صفحه 14:
* این نگرانی ها اساسا به تفسیر بیماران از عوامل روانی مربوط می شود, زيرا اشاره ‎se‏ ‏عوامل روانی را به عنوان عدم وجود مشکل جسمی تفسیر می کنند. درمانگران باید به پیماران بگویند که درباره ی علت نشانه های انان نظری ندارند, زیرا هنوز ارزیابی را آغاز نکرده اند. باید بر واقعی بودن نشانه های بیمار تاكيد شود

صفحه 15:
. همچنین درمانگر باید برای بیمار توضیح دهد كه اكرجه پزشکان تتوائسته اند برای نشانه هاى او توضيحى بيدا كنندء اما اين امر به اين معنى نيست كه وى مشكلى ندارد. بايد روى این حقیقت تأكيد شود كه يزشكان به بيمار جيزهايى نيست و كار درمانكر و بيمار اين است که علل نشانه های او را پیدا کنند

صفحه 16:
* آغاز کردن فرایند ارزیابی ۰ زمانى كه بيمار با بررسى علت مشكلاتش (يا حداقل براى افزايش مهارتهاى مقابله اى) موافقت کرد, درمانگر می تواند ارزيابى را شروع کند. درمانگر می تواند درباره ی اهميت عوامل شناختی و رفتاری در شناخت واکنش ‎sb‏ جسمانی و هیجانی به بیمار اطلاعات کلی ارائه نمايد.

صفحه 17:
به این ترتیب بیمار متوجه می شود که چرا درمایگر تربار ی نحوه ی تفکر و احساسات او سوّال می کند. اگر درمانگر بتواند از اطلاعاتی که بیمار ارائه کرده است, مثالی ارائه كندء بيمار بهتر مى تواند كاربرد اين رویکرد را درک کند

صفحه 18:
۴ همچنین؛ , درمانگر می تواند دییایه ی ‎at‏ ‎sl‏ جسمانی اضطراب و باورهای بیمار که هيجانها را با مشکلات قلبی پیوند می دهد, با بیمار گفتگو کند. نمونه ای از اين باورها اين جمله است: «هنگامی که به طور غير منتظره مى ترسم يا شوکه میشوم, تقریبا یک حمله ی قلبی را تجربه می کنم". این بحث ها به بیمار کمک می کنند با نوع سوالات و مفاهیم درمان شناختى- رفتارى اشنا شود.

صفحه 19:
* درمانگر از بیمار مى خواهد که روی آخرین دوره ی درد قفسه ی سینه ی خود تمرکز کند. درمانگر بايد حداكثر زمان ممکن را به این موضوع اختصاص دهد. درمانگر باید از بیمار بخواهد حوادث مربوط به آن موقعیت را توصیف کند و تا آنجا که امکان دارد خود را در آن موقعیت قرار دهد. . در بعضی از موارد بهتر است که بیمار خود را در آن موقعیت تصور کند [خواهش می کنم چشم هایتان را ببندید و خود را در آن موقعیت تصور کنید").

صفحه 20:
* درمانگر باید به بیمار کمک کند تا فرایند آگاه شدن از درد قفسه سینه ی خود یا نشانه های قلبی دیگر را توصیف کند و درمانگر باید اين توصیف ها را به وسیله ی خلاصه سازی های مکرر و سوّال کردن درباره ي افکار, خاطرات. سوكيرى توجهى, , رفتارها و تأثیر آنها روی رفتاری باید بررسی شود

صفحه 21:
* در جلسات ارزیابی باید تاریخچه ی پزشکی بیمار, تاریخچه ی خانوادگی و مواجهه بیمار با مشکلات قلبی (برای مثال: از طریق رسانه ها يا بستگان) بررسی شود. درمانگر بايد بیمار را از نظر ابتلا به اختلال وحشت زدگی, اختلالات افسردگی, اضطراب سلامتی و نشانه های خود بیمارانگاری ارزیابی کند

صفحه 22:
* از یادداشت های روزانه پایش درد قهفسه ی ‎auw‏ اغعلب برای نشان دادن نقش عوامل رفتاری در تداوم مشکلات استفاده می شود. در کار با بیماران دچار مشکلات قلبی, همانند سایر نشانه های روان تنی هدف ارزیابی, مفهوم پردازی و درمان این است که بيمار جارجوب جديدى برايتفسير نشانه هاى خود تدوين كند.

صفحه 23:
‎٠‏ مفهوم پردازی ‏. در مفهوم پردازی در سطح مشکل نشانه های قلبی که در غیاب مشکلات قلبی به وجود می ‎aul‏ بايد ‎cual‏ شناختهایی که نشانه ‎sl‏ ‏جسمی را به نقایص, قلبی نسبت می دهند, توضيح داده شود. . معمولا اين ن شناختها, سوء تعبيرهاى اضطراب انكيز مى باشند (براى منال "من دچار حمله ی قلبی شده ام" ' يا دارم غش می کنم") و اغلب این شناخت ها به شکل تصویرهای ذهنی تجربه می شوند.

صفحه 24:
* همچنین بیماران گزارش می کنند که ‎sly‏ ‏کنترل اين نشانه ها رفتارهایی را انجام می دهند. اين رفتارها خریدن دستگاه های کنترل فشار خون يا ضربان قلب. دست گذاشتن روی قفسه ی سینه و مصرف آسپرین را شامل می شوند. . در مفهوم پردازی در سطح مشکل باید روی رفتارهایی تأکید شود که اگرچه به منظور کاهش نشانه ها انجام می شوند. ولی باعث تشدید علائم می گردند.

صفحه 25:
* این رفتارها معمولا با افکاری که اين پاسخ های رفتاری را افزايش می دهند ارتباط دارند (براى مثال " اگر ننشینم: دچار ایست قلبی می- شوم") و اين رفتارها به نوبه ی خود باعث تقویت باورهایی می شوند که نشانه ها را به مشکلات قلبی نسبت می دهند.

صفحه 26:
۶ جمله ی زیر نمونه ای از اين باورها می باشد ("اين علائم باید به دلیل یک نقص ‎wuld‏ باشند, زیرا هر بار که ضربان قلبم را چک می کنم, ضربان قلبم بالاتر از حد متوسط است"). «یدگاه بيماران درباره ى احتمال وقوع سوانح قلبی می شود. در حقیقت, تصویر پردازی ها اين ذهنیت را در بیماران ایجاد می کنند که رویدادهای ترسناک واقعا رخ می دهند.

صفحه 27:
* بیمارانی که مشکلات قلبی دارند و مبتلا به اختلال وحشت زدگی و خود بیمارانگاری تشخیص داده شده اند به تغییرات قلبی و در مفهوم پردازی ‎ul ta lead‏ بن ابن سوگیری توجهی اشاره شود, زیرا سوگیری توجهی اغلب افکار اضطراب انگیز و واکنش های رفتاری را بر می انگیزد.

صفحه 28:
بعضی از بیماران درباره ی مشکلات قلبی افکار ‎eel‏ انگیزدارند که ممکن است این افکار با ثیرات طولانی مدت نگرانی يا استرس ارتباط ‎eh‏ باشد (برای اگر ان ‎el‏ ادامه یابد دچار حمله ی قلبی می شوم"). اين نگرانی نوع دوم (به فصل سوم رجوع شود) ممکن است نشان دهنده ی فراشناخت هایی باشد که برای کاهش عود مشکلات فعلی و دربعضی از موارد برای پیشگیری از بروز مشکلات دیگر باید مورد توجه درمانی قرار گیرند

صفحه 29:
۰ مشخص كردن نقش عوامل شناختی- رفتاری در بروز نشانه ها در ارزیابی عوامل شناختی رفتاری عوامل وساطت کننده و تعدیل کننده ی درد قفسه ی سینه (یا سایر نشانه های قلبی) مشخص می شود. پس از مرحله ی ارزیابی تأکید اصلی روی نشان دادن نقش این عوامل در ایجاد و تداوم درد قفسه سینه می باشد. اين کار بیماران را قادر می سازد که برای مشکلات قلبی خود به علت های دیگری نیز فکر کنند.

صفحه 30:
درمانگران می توانند در ابتدا و یا در هریک از مراحل درمان لزوم اين ارزیابی را مطرح کنند. درمانگران می توانند از بیماران بخواهند که اهمیت یا اولویت توجیه های قلبی - عروقی (برای مثال "نشانه های من به علت یک بیماری مزمن است". "بهترین روش مقابله با درد قفسه سینه مراجعه به یک متخصص قلب ‎(“cul‏ 3 توجیه های شناختی- - رفتاری (برای مثال "افکار و رفتارهای من باعث درد قفسه ی سینه ام می شوند") نشانه هایشان را تعیین ‎arse‏

صفحه 31:
8 درمانگر و بیمارمی توانند برای پی بردن به نقش تفكر فاجعه آميز از فلاش كارت هاى حاوى وازه هاى مربوط , به افكار اضطراب انكيزاستفاده كنند (از هوش رفتن, حمله قلبى, درد, مردن).

صفحه 32:
° سپس درمانگران بیماران را تشویق می کنند تا احساس هایی را که به نشانه های قلبی نسبت في دهند فهزرست كنند و اين احساسات زا با احساسهايى كه در نتيجه ى دستكارى هاى شناختى و رفتارى ايجاد شده اند مقايسه نمايتد (أما درهاتكزان:به بيماران نمق كويته كه قرار است جنين كارى را انجام دهند. )

صفحه 33:
» ایجاد تغییرات * هنگامی که بيماران دريافتند تنفس, تفكر و ساير جنيه های رفتار آنان چگونه روى درد قفسه سينه ى تأثیر می گذارد. درمانگران می توانند آنان را ترغیب کنند با این عوامل در زندگی روزمره ی خود مقابله کنند. بیماران می توانند با موقعیت هایی که قبلا از آنها اجتناب می کردند به صورت تدریجی مواجه شوند و يا برای مواجه شدن با آنها از آزمایش های رفتاری استفاده کنند. بیماران می توانند رفتارهایی را که به علت باورهای مربوط به افزایش مشکلات قلبی تبدیل به عادت شده اند. از بین برند.

صفحه 34:
* بیماران می توانند افکار اضطراب انگیز را ارزشیابی کنند, زیرا آنان به تدریج متوجه می شوند که مشکلات آنها به بهترین وجه به عنوان علائم اضطرابی و نه علائم قلبی تبیین می شوند. هنگامی که درمانگر و بیمار عواملی را که باعث می شود بیمار علائم را به صورت یک مشکل قلبی (نه یک مشکل اضطرابی) درک کند شناسایی کردند. درمانگر باید شواهد دیگر بیمار را درباره ی اسیب قلبی بررسی و کنترل نماید.

صفحه 35:
° بیماری که با موفقیت عوامل شناختی- رفتاری وساطت کننده ی درد قفسه ی سینه اش را شناسایی و کنترل کرده بود. گزارش کرد: هنوز به اندازه ی ۲۰/ معتقد است که درد قفسه ی سینه اش به دلیل یک مشکل قلبی ناشناخته است.

صفحه 36:
* درمانگر و بیمار دریافتند که اين باور بیمار با اين واقعيت كه يدر او در 53 سا ‎a‏ ‏مشکلات قلبی دچار شده ‎gs‏ ارتباط دارد. اكر جه اين موضوع در طی فرایند ارزیابی آشکار شده بود اما درمانگر متوجه نشده بود که بیمار معتقد است او نیز در 3 سالگی دچارمشکلات قلبی می شود. ادامه ی درمان اين باور بیمار را به صورت معنی داری کاهش داد.

صفحه 37:
* کنترل انژین ۰ آنژین در نتیجه ی گردش ناکافی خون به عضلات قلب به وجود می آید و باعث ایجاد دردها سینه و تنگی نفس می شود و اغلب به وسیله ی استرس, هیجان های شدید و فعالیت جسمی زیاد تحریک می شود. مطالعات نشان داده اند که آنژین با افسردگی, اضطراب, روان رنجورخویی, رفتارهای تیپ ۸ و توجه بیش از اندازه به تغییرات جسمانی ارتباط دارد.

صفحه 38:
‎٠‏ ارزيابى ها بايد روى اين موضوعات تأکید کنند. دوره هاى اخير انزين بايد به دقت بررسى شوند و درمانگر باید طول مدت دوره, واکنش بیمار و بستگان نزدیک او و استفاده از دارو را ارزیابی نماید. سطح فعالیت اغلب به عنوان يى وشاطت كنتتدة دز بيفاران مبتلا به انزين مطرح مى شود. عدم فعاليت باعث كاهش آستانه ی تو آنژینی می شود (لوین , ۱۹۹۷).

صفحه 39:
رویکرد شناختی- رفتاری بیماران را قادر می سازد بآورها و افکاری را که مانع انجام فعالیتهای ورزشی محدود می شوند تعدیل کنند و بیماران می توانند برای وارد کردن فعالیتهای ورزشی محدود در برنامه ی روزانه ی خود از تکالیف تدریجی و جدول فعالیت ها استفاده کنند. ممکن است بیماران به علت احتیاط بیش از حد از بازگشتن به کار اجتناب کنند. این احتیاط معمولا خود را به صورت آفکاری درباره ی .فعالیت پیش از حد و ازتباظ آن با هرگ یا یک رویداد قلبی حاد نشان میدهد.

صفحه 40:
* همچنین بر اساس پژوهش ها آرمیدگی و مدیریت استرس که مقابله را افزایش می دهند برای اين بیماران بسیار مناسب هستند. می توان از ساز و کارهای شناختی که بیمار ‎sly‏ تبیین استرس خود استفاده می کند, در آموزش مدیریت استرس به بیمار استفاده کرد. صرف نظر از متغیرهایی که در درمان شناختی- ‎Higa wg LA ete thon Sule,‏ سطح ‎cules‏ ت و تعداد بروز آنژین باید به عنوان متغیرهای پیامدی اصلی مورد بايش قرار ge ©

صفحه 41:
* بازتوانی قلبی * درمانگران می توانند در طی فرایند بازتوانی قلبی از چندین راهبرد شناختی- رفتاری استفاده کنند زینت و کارول", ۱۹۹4). علاوه بر راهبردهایی که مختص بازتوانی قلبی هستند (مانند تعدیل عوامل خطر), کنترل دردهای قفسه ی سینه بدون علت قلبی و عوامل روانی میانجی در نشانه های قلبی و کنترل شناختی- رفتاری آنژین اغلب بخش جدایی ناپذیر بازتوانی قلبی هستند. بنت (۱۹۹۳۲) تجربه ی روانی مربوط به حمله ی قلبی را اين گونه خلاصه کرده است:

صفحه 42:
‎s‏ حمله ی قلبی از لحاظ جسمی یک رویداد تکان دهنده و ترسناک است و زندگی شخص را به شدت تهدید می کند و باعث از دست دادن کنترل وی می شود. اين موضوع بسیار دردناک است. دیگران اطراف بیمار حلقه می زنند و او را به سرعت به بیمارستان منتقل می کنند. در بیمارستان بیمار خود را در محاصره تجهیزات ‏مدرن پزشکی ‎ub wo‏ پرستاران مرتب او را ‏معاینه می کنند و به او داروهای مسکنی می

صفحه 43:
* تجربه ی حمله ی قلبی بعضی از بیماران باعث می شود تغییرات مهمی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. اما در بعضی از موارد درمانگران بايد به بیماران کمک کنند دربارهی مزایای اين تغییرات فکر کنند. مطالعات متعددی نشان داده اند که فشار خون بالاء کلسترول خون بالا و سیگار کشیدن عوامل خطر بروز بیماریهای قلبی هستند. وجود بیش از یک عامل خطر در فرد به طور کلی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

صفحه 44:
* بنابراین می توان به بعضی از , بیماران پيشنهاد نمود که برای کاهش خطر روی یک عامل خطر سركر كنه. أراقه وق آمار و ارقام ‎Logs‏ ‏به اين عوامل خطر به بعضى از بيماران كمى مى كند رفتارهاى يرخطر خود را تعديل نمايند. هدف بازتوانى قلبى اين است كه بيماران احساس كنند مى توانند سبى زندگی خود را تغییر دهند و اين تغییر سبک زندگی خطر مشکلات بعدی را کاهش و کیفیت زندگی آنان را افزايش مى دهد (بلاک و همکاران, ۱۹۹۸).

صفحه 45:
ارزیابی در ارزیابی هر بیمار باید به مولفه های برجسته در بازنمایی بیماری قلبی, ارتباط بیماری قلبی با سبک زندگی قبلی بیمار و نحوه ی ارتباط سبک زندگی با عوامل خطر توجه شود. برای درک ناتوانیهای مربوط به بیماری قلبی و کیفیت زندگی لازم است که درمانگر باورهای بیمار درباره ی بیماری قلبی را شناسایی کند (لوین, ۱۹9۹). هدف اصلی بازتوانی قلبی این است که بیماران به مزایای تغییرات سبک زندگی پی ببرند. برای رسیدن به این منظور درمانگر باید ابتدا میزان وجود علائم خطر را در زندگی بیمار ارزیابی کند.

صفحه 46:
بررسی میزان تفییراتی که بیمار قبلا در سبک زندگی خود ایجاد کرده است برای مثال, ‎a‏ ‏علت عوامل پزشکی يا اجتماعی), اطلاعاتی را ریزی مداخلات درمانی مفید واقع شوند. بیماران باورهای مختلفی درباره ی علل بیماری قلبی دارند اطلاعات آنها درباره ی ساختار و

صفحه 47:
* تقریبا 40 تا 50 درصد بیمارانی دچار سکته ی قلبی می شوند در ماه های پس از حمله ی قلبی از اضطراب رنج می برند و ۲۰ درصد از انان ممکن است یک سال پس از حمله ی قلبی همچنان اضطراب داشته باشند.

صفحه 48:
* مفهوم پردازی ۶ در مفهوم پردازی در سطح مشکل با هدف بازتوانی قلبی, معمولا روى رفتارهاى يرخطر و باورهاى تسهيل كننده ى اين رفتارها تاكيد مى شود. . همجنين در مفهوم يردازى بايد به سطح انكيزه ى بيماران براى تعديل رفتارهاى يرخطر اشاره شود.

صفحه 49:
* درمانگران می توانند به منظور مشخص کردن میزان آمادگی بیماران برای تغییر رفتارهای یزخطر از مدل مراحل تغییر انتتفاده کنند ‎ai)‏ ‏فصل سوم رجوع کنید). برای مفهوم پردازی بر سر راه ایجاد تغییرات را دست كم مى گیرند می توان از مدل ناهماهنگی شناختی استفاده کرد.

صفحه 50:
۰ مدل شناختی سوء مصرف مواد (بک و همکاران, ‎(aay‏ مخصوصا برای مفهوم_ يردازى مشكلات مربوط به مصرف سیگار مفيد مى باشد. در مفهوم يردازى در سطح مورد مشكلات روانى مربوط به بازتوانى قلبى بايد به ماهيت بالينى رويدادهاى زندكى و مشكلات روانى كه با راهبردهاى بيمار براى کنترل رفتارها و احساسات ارتباط دارند. اشاره شود.

صفحه 51:
بنت و کارول (۱۹۹۶) به عدم انسجام در برنامه های ارائه خدمات بازتوانی قلبی آشاره کرده اند. . در مفهوم پردازی در سطح مورد باید به ابهام و سردرگمی ناشى از اين عدم انسجام نیزاشاره شود

صفحه 52:
‎٠‏ آموزش ‏* ممکن است بیماران اظهارات و توصیه های پرستاران و کادر پزشکی را درباره ی بیماری و فرایند بازتوانی قلبی تحریف یا سوء تعبیر کنند. بیماران اغلب بر اساس اظهارات کادر پزشکی درباره ی سبب شناسی بیماری و درمان آن ‎US wo sd art‏ اين نتيجه كيرى ها ممكن است واقعا نادرست باشند و می توان آنها را با استفاده از مداخلات آموزشی مورد هدف قرار داد. یکی از سوء تعبیرهای شایع بیماران عبارت است از "اگر مواظب کارهایم نباشم حتما می میرم". تعبیرهای نادرست در بستگان بیمار نیز مشاهده می شود. ‎

صفحه 53:
۰ اکثر تعبیرهای بیماران و اعضای خانواده ی آنان به باورهایی بر می گردد که عوامل سبک زندگی را با بروز مشکلات قلبی در آینده پیوند می دهند. ارائه اطلاعات درست در آغاز دوره ی بیماری قلبی (یعنی در زمان اقامت در بیمارستان و يا در اولین جلسه ی سرپایی) باورهای نادرست بیمار را تفییر می دهد. ولی تغییر دادن اين باورها چند ماه پس از مرخص شدن ازبیمارستان بسیاز دشوار است. در موزد بیفارانف که ماهها. پس از اولین رویداد قلبی مراجعه کرده اند, لازم است که مداخلات آموزشی با آزمايش های رفتاری یا راهبردهای

صفحه 54:
* تعدیل رفتارهای پرخطر * بیماران اغلب عنوان می کنند که برای تغییر رفتارهای پرخطر انگیزه پیدا کرده اند. و دلیل اين انگیزه ی خود را شوک ناشی از حمله ی قلبی و خطر مرگ عنوان می کنند. این کار شبیه "رفلکس زانو" است. تمام بیمارانی که می خواهند در برنامه ی درمانی تعدیل رفتارهای پر خطر شرکت کنند لازم است که درباره ی کارکردهای قبلی رفتارهای پرخطر فکر کنند. بیماران همچنین باید به این موضوع فکر کنند که چرا تعدیل رفتارهای پرخطر برای آنان مفید است و چه عواملی مانع تعدیل رفتارها می شوند. درمانگران نباید با بیماران درباره ی تغییر سبک زندگی" گفتگو کنند. اهداف درمانی باید بر نقوبت تغییرات کوچک تأکید کند

صفحه 55:
۶ درمان شناختی- رفتاری و بی نظمی های بطنی * بی نظمی های بطنی به اختلال در فعالیت الکتریکی قلب گفته می شود که به صورت بی نظمی ضربان قلب اشکار می شوند. بیمارانی که پس از تجربه ی این مشکل زنده می مانند (اين بیماری اغلب کشنده است) اغلب با قرار دادن یک دستگاه در داخل سینه معالجه می

صفحه 56:
* در زمانهایی که ضربان قلب بیمار نامنظم می شود این دستگاه یک شوک الکتریکی ایجاد می کند. بیمارانی که به واسطه ی این مشکل از مرگ قریب الوقوع رهایی یافته اند اغلب مشکلات روانی را تجربه می کنند که این مشکلات به درمان شناختی رفتاری به خوبی پاسخ می دهند

صفحه 57:
* ارزیابی * در ارزیابی بیمارانی که از دیفیبریلاتور های قلبی استفاده می کنند باید مولفه های سازگاری روانی اجتماعی با مشکلات قلبی شديد كه قبلا به انها اشاره شد, مورد بررسی قرار گیرد. همچنین. , در ارزیابی باید به افکار بیمار درباره ی فعال شدن دستگاه و تصویرپردازی های آینده نگر او درباره ی اين توجه شود.

صفحه 58:
* ممکن است بیماران درباره ی دوره های تهدید کننده ی زندگی خاطراتی داشته باشند که در آنها بی نظمی های بطنی خطرناک رخ داده است. بعضی از بیمارانی که از اين دستگاه استفاده می کنند ممکن است خاطرات اسیب زایی از تجربه های احیاء قلبی داشته باشند.

صفحه 59:
همچنین ممکن است بیماران در هنگام نصب دستگاه رویدادهای آسیب زایی را تجربه کرده باشند. این تجربیات و پیامدهای شناختی- رفتاری فعال شدن دستگاه باید مورد ارزیابی قرار گیرد. ‎rv‏ بیمارانی که فعال شدن دستگاه را تجربه کرده اند اغلب خاطرات ناخوشایندی را دیاره تمرم ی ظوگهای خود بد ‎pag?‏ ‏گزارش می

صفحه 60:
* مفهوم پردازی * مطالعات نشان داده اند که در میان بیماران مبتلا به بی نظمی های بطنی خطرناک و عودکننده, استرس بالا با شخصیت بدبین. سطوح بالای ادراک خطر و تغییرات بیشتر در وضعیت شغلی ارتباط دارد. مفهوم پردازی در سطح مشکل معمولا ادراک خطر را در این بیماران نشان می دهد و مشخص می کند که اين ادراک خطر چگونه با بروز علائم روانی ارتباط پیدا می کند.

صفحه 61:
مطالعات نشان داده اند در بیمارانی که از دیفیبریلاتورهای قلبی استفاده می کنند, مقابله ی مشکل مدار با پیامدهای مطلوب برای این بیماران همراه است. سبک های مقابله ای و ارتباط آن با افکار. احساسات و رفتارها عوامل وساطت کننده ی اصلی مشکلات مربوط به کیفیت زندگی می باشند.

صفحه 62:
* بیمارانی که شکاک هستند و به خود اعتماد ندارند, افکار خود ایندی را تجربه می کنند که اعتبار و عملکرد دستگاه را زير سوال مى برند. در مفهوم پردازی باید به اين موضوع اشاره شود.

صفحه 63:
۰ بیمارانی که دچار شوک قلبی شده اند دیگر ‎a‏ ‏خیال پردازی درباره ی اینده نمی پردازند. بسیار مهم است که در مفهوم پردازی به اين موضوع توجه شود, زیرا اين امر بیماران را قادر می سازد تا دریابند چرا هنگامی که درباره ی فعال شدن دستگاه فکر می کنند مضطرب

صفحه 64:
راهبردهای مداخله ای درمان های شناختی- رفتاری برای مشکلات روانی ناشی از دیفیبریلاتورهای قلبی, , بر افزایش کنترل و کاهش ترس مربوط به دستكاه و بيمارى تأكيد مى كنند. بيماران بايد با این واقعیت کنار بیایند که دستگاه ممکن است در هر زمانی فعال شود.

صفحه 65:
* درمانگران باید به بیماران کمک کنند که به اين ‎iS‏ پی ببرند که از اين دستگاه ‎obs sly‏ جان انان استفاده مى شود و بيماران بايد تلاش عنوان یک منبع امنیت ‎ai)‏ به عنوان یک منبع تهدید) در نظر بكيرند. تغيير اين بازنمايى های تهدید و تبدیل آنها به احساس امنیت اغلب منجر می شود.

صفحه 66:
* درمانگران باید مراقب باشند که ترس منطقی ناشی از شوکهای الکتریکی غیرقابل پیش بینی را نادیده نگیرند. راهبردهایی که به بیماران ‎no SoS‏ کنند بین عوامي آنها کنترل دارند و عواملی که خارج از کنترل آنها است تمایز قائل ‎dig‏ مفید می باشند

صفحه 67:
* خلاصه و نتیجه گیری ۰ درمان شناختی- رفتاری به روش های مختلفی می تواند به بهداشت روانی افراد مبتلا به از:

صفحه 68:
۰ بهبود درد قفسه ی سینه که با عوامل ‎pe‏ ‏قلبی ارتباط دارد. درمان اضطراب و افسردگی متعاقب سکته ی قلبی؛ تعدیل رفتارهایی که خطر بیماریهای قلبی را افزایش می دهند؛ کاهش تأثیر نشانه های قلبی مانند آنژین يا درمان هایی مانند دیفیبریلاتورهای

صفحه 69:
مفهوم پردازی ها بر اساس اطلاعات بیمار درباره ی بیماری قلبی, تنظیم فعالیت ها, انگیزه ی بیمار برای تغییر دادن سبک زندگی و نقش افکار اضطراب انگیز در ایجاد تغییرات جسمانی و رفتاری ناکارامد تدوین می شوند.

صفحه 70:
* بعضی از بیماران مشکلات قلبی متعددی دارند و در این موارد مداخلات درمانی طیف گسترده ای از راهبردهای شناختی- رفتاری را در بر می گیرند

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان