صفحه 1:
صفحه 2:
٠ فصل بيست و هفت
۰ عناصر برنامه أموزشى رفتارى- شناختى
صفحه 3:
٠ در كل دو راه عمده برای ترکیب درمان
رفتاری شناختی ۲ با برنامه ۱80۲ وجود
دارد؛ اولی از طریق فرایند یادگیری رخ می
دهد یعنی از طریق درک کامل روشهایی که
عود و ابقا افسردگی را سبپ می شود (به
فصل های ۳ و ۱4 نگاه کنید)؛ و راه دوم, از
طریق درج عناصر برنامه ای که برگرفته از
081 است., رخ می دهد. هدف از اجرای هر
صفحه 4:
برخی از تمرین ها به عنوان بخشی از تمرین
sh ذهن آگاهی جهت شفاف سازی و توضیح
ابعاد طبیعی ذهن و فرایند تفکر به کار برده
می شود: ؛ و برخی دیگر از تمرین ها در به
کارگیری 08۲ از طریق ارایه اطلاعات و
آموزش درباره افسردگی با حمایت از شرکت
کنندگان جهت به کارگیری راهبردهای کنار
آمدن عمل مدار برای پیشگیری یا کنار آمدن با
افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.
صفحه 5:
۴ هفته دوم
* تمرین های مرتبط با افکار و احساسات
* هدف اساسی این تمرین آسان سازی درک و فهم
هیجانات ما است که ترکیبی از پیامدهای حاصل از
یک موقعیت به اضافه یک تفسیر است «عواطف ما
نتایج موقعیت ها و تفاسیر ما هستند» (سگال و
همکاران ۲۰۰۲, صفحه ۱4۳) از شرکت کنندگان
دعوت مى شود تا در وضعیت راحتی قرار بگیرند و
چشمان خود را ببندند و خودشان را درحالت زیر
تصور کنند:
صفحه 6:
شما در حال راه رفتن در یک خیابان آشنا
هستید. طرف دیگر خیابان شخصی را می بینید
که بزایتان آشناست و او زا فى شناسيد:
Gully دست تکان می دهید و لبخند می زنید.
کند و به راه خود ادامه می دهد. سگال و
همکاران ۲۰۰۲ , صفحه ۱4۲).
صفحه 7:
۰ به هنكام تجسم این تصور پاسخ های متفاوت
اعضا گروه به اين وضعیت مشخص کرد که
احساس نهایی ما نسبت به یک موقعیت به
طور مستقیم فوسط آنچه قکز می کنیم
مشخص می شود. sk awl. هیجانی شرکت
کنندگان دامنه وسیعی از عصبانیت, set
احساس گناه و شرمساری تا پاسخهایی که
کمتر هیجانی هستند را در بر می گيرند.
صفحه 8:
* افرادی که با خود فکر کرده بودند, «فرد اشنا
احساس ناراحتی کمتری نسبت به افرادی که
فکر کرده بودند نه, احتمالا من کار بدی کرده
pl و او را رنجانده «el داشتند و ناراحتی و غم
زیادی را تجربه کردند.
صفحه 9:
* بدین ترتیب ما شاهد خواهیم بود که افکار ما
بر چشم هامان عینکی می زند که از طریق آن
دنیا را به گونه ای دیگر می بینیم. حال اگر
بيرسيد كه آيا افکاری که از این موقعیت
حاصل مى شوند در صورت خلق و خوى
متفاوت در هر لحظه, متفاوت است وياسخ
شما مثبت خواهد بود. شرکت کنندگان ob
این جلسات به شناسایی این موضوع پرداختند
و دریافتند که اگر حس خوبی نداشته باشند,
موقعیت را به صورت منفی برداشت می کنند.
صفحه 10:
* هفته چهارم
۶ آموزش درباره مرزهای افسردگی
۶ هدف این تمرین اموزش مرزهای بالینی
افسردكى است. در 081 يى فرایند همکاری
وجود دارد كه در آن درمانكر به طور آشكار در
مورد شرایطی که بیمار تجربه می کند, عواملی
که موجب ابقا و تشدید آن تجریه می شود و
چگونگی درمان با هدف کمک به مراجع برای
صفحه 11:
* در جلسات ارزیابی 8۲ قبل از شروع
برنامه فرصتی برای بررسی این تمرین ها به
شرکت کنندگان داده می شود (به بخش 5٩۸
نگاه کنید, اما در آن هیچ بحثی در مورد عوامل
مرتبط با مشکلات شرکت کنندگان صورت
نمی گیرد.
صفحه 12:
* با اين حال برنامه آموزشی ۷8۲ به جوانب
مهم اين فرایند یعنی عناصر آموزشی و
پرورشی بها می دهد. شرکت کنندگان در
فرایند بازشناسی نکات کلیدی اين شرایط
درگیر می شوند.
صفحه 13:
۰ این قسمتی از توانمندسازی شرکت کنندگان sly ایجاد
درک و فهم در مورد این موضوع است که افسردگی
فردی (یعنی درک ویژگی های عمومی این بیماری, نه
تنها ویژگی های فردی افسردگی) نیست, کسب دیدگاه
جدید راجع به نشا نگان مشکلات, سهیم کردن دیگران در
تجارب مشترک یک وضعیت که پنهان نگه داشته شده
است و گسترش یک دانش آگاهانه در مورد مشکل به
جای شرمسار بودن و تسهیل بازشناسی علایم عود, به
گونه ای که آنان بتوانند اعمال ماهرانه ای را که قبلا
انجام می دادند را انجام دهند مشکل است.
صفحه 14:
s دو ابزار جوت تسهيل 'قرايند اف سک هلی
تفکر, رفتار. احساسات و خلق و خوهایی که
تحت عنوان افسردگی شناخته شده اند به کار
می رود. اولی (پرسشنامه افکار منفی
خودکار» و دومی معیار تشخیصی برای
رویدادهای افسردگی اساسی است.
صفحه 15:
° استفاده از اين آزمون ها در مکان و زمانی
مرجم درگ يذير فقه شنده بت سوه آموزشی
دیگر به کار گرفته شود
صفحه 16:
* هفته ششم
٠ تمرین خلق و خو دیدگاه های دیگر
s هدف اين تمرين درك اين موضوع است كه نه
اثر می گذارد, بلکه احساسات ما نیز بر
افکارمان تاثیر می گذارد.
صفحه 17:
9 ابى تاتير سي تواند به روش كاي سختلفي
صورت گیرد, یک راه تقسیم گروه به دو
قسمت است به صورتی که به هر یک از اين
گروه ها تصویر یک موقعیت داده می شود یکی
از تصویرها این است که: شما احساس خوبی
ندارید چون مدیرتان برخی از کارهایی که شما
انجام داده ايد. زير سوال برده است. کی
بعد. همكار ديكرى را در دفتر كار مى بينيد كه
نه شما :فى كويد غجله دارد :و تعی نواند با
شما صحبت كند. جه حسى داريد و جه فكرى
ا Cee
صفحه 18:
* تصویری که به گروه دیگر ارایه می شود این
است كه شما خوشحال هستيد جون مدير تان
شما را تشویق کرده است. کمی بعد,
رتان را می بینید که سریع از کنارتان می
گذرد و می گوید وقت ندارد با شما صحبت
کند, چه حسی دارید و چه فکری می کنید؟
(سگال و همکاران ۰۲۰۰۲ صفحه ۲۵۵)
صفحه 19:
توجه كنيد كه تصور پر دوم شبيه به تصوير اولی
است اما آنها از دو دو رويداد متفاوت حاصل شده
اند. هر گروه افکار و هیجاناتی را در خود
احساس مى كند. تفاوت بين اين دو گروه در
مجموع زياد است و يادكيرى اين موضوع مهم
است, موضوع اين جلسه «افكار افراد است,
نه واقعيت هاى موجود» هر لحظه ييامد
رخدادهايى كه در لحظات قبل تجربه کردیم, را
احساس می کنیم.
صفحه 20:
* مهارت های ذهن آگاهی آموخته شده فرصتی
برای گسستن زنجیره پاسخهای واکنشی از
طریق توجه و تمرکز بر موضوعات ایجاد می
کند. اطلاع و یاداوری این موضوع که تفاسیر ما
متاثر از عوامل مختلف همچون تجربیات
گذشته و یا وضعیت روحی ماست, ما را
درجهت مراقبت بیشتر به هنگام تفسیر و تعبیر
وقايع يارى مى کند, مى توانيم اين گونه در
نظر بكيريم كه آنها به طور لزوم نمود واقعيت
صفحه 21:
* روش های شناختی کار با افکار مشکل زا
٠» استفاده از تمرين سه دقيقه ای تنفس در هفته
ششم براى تشويق استفاده از ان زمانى كه
افکاری ادراک می شوند, محدود كننده و جالش
انگیز هستند. افزایش می یابد به دنبال مرحله
سوم از شرکت کنندگان دعوت می شود که
«تفکر باز» داشته باشند تا از طریق ان بتوانند,
تصمیم روشنی در کار با افکار مختلف بگيرند.
صفحه 22:
کنندگان راهنمایی ارایه می شود تا آنها در خانه
بتوانند از راهبردهای مختلف درمانی برای کار
با افکار مشکل ساز کمک گيرند. این راهبردها
که ارایه شده راهبردهایی هستند که با احتمال
زياد يى ارتباط غير متمرکز را ایجاد می کنند
(برای متال, آیا اين کار خیلی خسته کننده
است؟ آیا این یک فکر است يا یک حقیقت؟) یا
راهبردهایی را پرورش می دهند که محتوای
تفکر را به چالش می طلبد.
صفحه 23:
° هفته هفتم
* این جلسه به عنوان یک نقطه جمع بندی برای
ادغام مهارت های تمرکز و بررسی تمیز آنچه
در حال حاضر رخ می دهد, با کمک برخی
راهکارهای درمانی 8۲ جهت مقابله با
افسردگی, تشکیل می شود. هدف این جلسه
کسب اطمینان شرکت کنندگان نسبت به فواید
راهکارهای عملی ۱8۲ جهت مقابله با
افسردگی است.
صفحه 24:
آمتوزش شنانتایی ارتباط بين فعاليت واحلق و:خوی اقراه
۴ شرکت کنندگان برای جست و جوی آنچه که زندگی
روزمره آنها را شکل می دهد و در آن تقویت می شود,
هدايت .فى شوتد, ap جيرى حسس تشلظ و لذت را ايجاة
می کند. چگونه فعالیت های متعددی که در زندكى رخ مى
دهد به توازن می رسند, شرکت کنندگان جستجو می کنند
که چگونه جنبه های متفاوت زندگیشان را کنترل نمایند.
رقتموذهای آشنکار یراق این اراید می نتنوند AS جه
کارهایی انجام میشود و این کارها چه احساساتی را در بر
خواهد داشت:
صفحه 25:
ابتدا یک تنفس عمیق داشته باشید سپس در
حالی كه ذهن تان را كنترل مى كنيد از خود
بيرسيد «چگونه می توانم در این لحظه از خود
به بهترین نحو مراقبت کنم؟» , نفس عميقى
بکشید و سپس انتخاب کنید که با ذهن باز و
جستجوگر چه فعالیتی را لازم است انجام
دهید. در اینجا ممکن است با افکاری که در
جلسه ششم مطرح شد دست و پنجه نرم
كنيم يا ممكن است به روش هأى مختلف
اعمالى را انجام دهيم.
صفحه 26:
* رهنمودهای روشنی که مطرح شد براساس
روش های عملی به عنوان یک آزمایش و
ماندن در زمان حال با تجربه فعالیت مطرح
می شوند و نه تمرکز روی بازده.
صفحه 27:
* هفته های شش, هفت و هشت تهیه یک برنامه ی
کاری جهت جلوگیری از تشدید بیماری
* طی این جلسات شرکت کنندگان به تهیه راهکار
مناسب جهت پیشگیری از تشدید و عود افسردگی در
اينده راهنمايى مى شوند. اين توصيه ها منجر به
شناسایی الگوهای منحصر به فرد پاسخ گویی
هیجانی و شناسایی افکار منفی به عنوان علایم
اخطاردهنده عود, می شود و فرد را جهت انجام
اقدامات لازم برای مقابله با افسردگی, ناامیدی و
احتمالا خودکشی در آینده آماده می سازد.
صفحه 28:
۶ خلاصه فصل
٠ تلفیق 68۲ با برنامه ذهن آگاهی با احتیاط و
هدف خاص صورت می گیرد. CBT polis به
کار گرفته شده 9 روش هایی که آموزش داده
می شوند به طور گسترده ای در چهارچوب
فکری ذهن آگاهی ريشه دارند.
صفحه 29:
٠ در هر حال درمان 081 و تمرين هايش ممكن
فرايند سبى درمان در درون یک زمينه
هوشیارانه باشد که با هدف پرورش چشم
انداز غير متمركز. عمق عمق بخشی به بینش
مرتبط با ماهیت ذهن, ارایه اطلاعاتى درباره
افسردگی و گسترش آگاهی و مهارت های
مرتبط با مدیریت سیب پذیری نسبت به عود
افسردگی به کار گرفته می شود