صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
۶ فصل بيست و دو
صفحه 3:
* تصور می شود که تمرین مراقبه نشسته
روشی است که به تدریج از هفته دوم آغاز می
مراجعه کنید). از شرکت کنندگان دعوت می
شود روی صندلی یا کف زمین روی یک تشکچه
یا صندلی راحتی بنشینند و به job هوشیارانه
و با آگاهی کامل چسم خود را در حالتی قرار
دهند که نشسته و راحت باشد.
صفحه 4:
* اين اقدام سبب پیدایش احساس آرامش و
بروز احساس درونی می شود یعنی منجر به
بروز یک هوشیاری روشن؛ کامل نسبت به
حالت آماده باش و آرامش می شود.
صفحه 5:
مدرس طی جلسه راهنمایی های روشنی در
خصوص ابعاد توجه به شرکت کنندگان all
می کند. راهنمایی ها با راهکارهایی ارایه می
شود که ذهن را جهت پرورش ویژگی های
درونی ذهن آگاهی طی انجام تمرین به هم می
ریزد و به فعالیت وا می دارد و اين دو را در
هم ادغام می کند.
صفحه 6:
توجه بر جنبه های مختلف کسب تجربه در
جلسات مراقبه همچون حرکات تنفسی به
طور هوشیارانه, احساسات بدنی, افکار و
هیجانات و تمامی تجارب فرد معطوف می
شود بدون آنکه فرد به شکل انتخابی, توجه را
هدایت کند (گاهی اوقات آگاهی بدون انتخاب
نامیده می شود) و همچنین فرد بر تجارب
ذهنی مرتبط با مشکل کنونی خود, متمرکز
می گردد.
صفحه 7:
آموخته هاى جلسات مراقبه
اين تمرين سبب يادكيرى مسايل و موارد زير مى
شود
-١ يرورش بيشتر توانايى تجربه «بودن با" در درون
بدن.
۲- توانایی ترکیب ویژگی های درونی ذهن آگاهی با
تجربه کسب شده.
-Y یادگیری آرام سازی و استقرار ذهن.
صفحه 8:
٠ 4- توانایی برقراری رابطه جدید با تجربه.
٠ 5 - ادراک چگونگی عملکرد ذهن
٠ هریک از موارد فوق در ذیل به طور مفصل
تری توضیح داده شده اند
صفحه 9:
پرورش بیشتر توانایی تجربه «بودن با» در
درون بدن
در آغاز جلسات مراقبه, ما به جزییات خاص
تجارب خود, همچون احساس تماس بدن با
صندلی یا حرکت بدن حین تنفس توجه
محدودی داریم. این تمرین ظرفیت توجه ما را
wo Yul jal دهد و در نتيجه فرصت اندکی
برای سرگشتگی در ما باقی می ماند؛ اين
اقدام جدایی از حالت ذهنیت در حال انجام را
برایمان تسهیل کرده و راهی جهت پرورش
صفحه 10:
٠ طى جلسه مراقبه, ما از هوشيارى جهت
احساس تجارب خود استفاده مى كنيم ودر
نتيجه با روش هايى كه ذهن در أن به رويدادها
و محركها با اسامى خوشايند, تاخوشايند ويا
خنثی واکنش نشان می دهد, ارتباط مستقیم
برقرار می کنیم. ما توانایی واکنش هوشیارانه
را در خود از طریق نزدیک يا دورشدن عمدی
به محرکهایی که به طور معمول اتفاق می
افتند, پرورش می دهیم.
صفحه 11:
٠ واکنش به تجربه ناخوشایند اغلب با تکانش
های فوری و یا با انقباض عضلات همراه است.
این علایم رفتارهای اکتسابی دیرینه ما را نشان
میدهند؛ رفتارهایی که ناشی از تمایلات تکاملی
باستانی هستند که از گذشته به ارث برده ایم
و ما را جهت اقدام به موقع در مقابل خطرات
آماده می کردند.
صفحه 12:
8 در ۷5۲ علاقه خاصی به مشاهده واکنش
هاى دورى و بى قرارى وجود دارد. ob
کنندگان دعوت می شوند تا ذهن خود را بر
مشكلات فعلى خود طى تمرين مراقبه
معطوف كنند (جه اين مشكل ناشى از خود
تمرين باشد و جه در طول زندكّى تجربه شده
باشد و با تجرية. احسانين: شدة اين مشكلات
احساسات درون بدن كه مرتبط با مشكل
ی
صفحه 13:
۰ این اقدام یکی از شیوه هایی a prio aS cowl
کاهش هجوم افکار و دور کردن تجارب درونی
قدرتمند مشکلزا در فرد می شود, در حالی که
آنها سرکوب نمی شوند یا از بین نمی روند.
قراری وا تفر داده شود و اين امر با پذیرش
و ته با جدال در فرد:شکل می كيرد
صفحه 14:
* توانایی ترکیب ویژگی های درونی ذهن آگاهی
با تجربه کسب شده طی جلسات مراقبه
پذیرش, آرامش و کنجکاوی دنبال می شود.
صفحه 15:
* ما می آموزیم که با مهربانی و پذیرش با
هیجانات منفی خود به رو شویم این حس که
«عیبی ندارد اگر حس خوبی نداریم در ما
شکل ميكيرد ما ياد ميكيريم که در خصوص هر
یک از تجربیات خود, کنجکاو باشیم و در تجارب
خودمان مشارکت داشته باشیم.نسبت به آنچه
در سیستم ذهن ایجاد می شود آگاه می شویم
وتغییری در چشم انداز ما به وجود می آید.
صفحه 16:
۰ این آگاهی به ما توانایی می دهد که به سمت
کسب و درک تجربیات خود برویم نه اینکه از
آنها فرار کنیم و در نتیجه رفتارهای عادت شده
در ما جهت اجتناب از چیزهایی که نمی
صفحه 17:
٠ آموزش ارام سازی و استقرار ذهن
* ما در جلسات مراقیه به پرورش بیشتر مهارت هاى
تمرکز و توجه می پردازی می آموزیم که چگونه ذهن
خود را متمرکز کنیم. پرورش توانایی استقرار ذهن زمینه
جهت ایجاد توجه آگاهانه و هوشیارانه در دامنه وسیع تری
از تجارب ما فراهم می کند در این زمینه, عی آموزیم که
تمرکز خود را به شکل هوشیارانه گسترش داده و یا
محدود کنیم. به طور مثال, گذر تفکر از تمرکز بر تتفس
به سوی تمرکز بر احساس های ایجاد شده در کل بدن
شکلی از گسترش توجه است.
صفحه 18:
* توانایی برقراری رابطه جدید با تجربه
٠ هدف همه تمرین های ذهن آگاهی گسترش یک
تمرکززدایی در ارتباط با تجربه است. طی
و عمیق با تجربه را پرورش می دهیم و تجربه
حسی با زمان حال را آشکار می کنیم در حالی
که می دانیم چه کاری انجام می دهیم, بنابر
صفحه 19:
8 ما ياد مى گیریم که تجربه را همان گونه که
هست دريافت كنيم, به كونه اى كه متمايز از
ادراك و تفسير ما از آل است. يادكيرى براى
تمركز زدايى از افكار و احساساتمان اين
امكان را به ما می دهد که با آنها ارتباط
بیشتری برقرار کنیم, نه اینکه از طریق آنها
ارتباط برقرار کنیم. کیفیت ایجاد شده در ذهن
اين امكان را مى دهد که در اینده قدرت افکار
کاهش oul د قادر خواهیم بود با قضاوت
درست تا.حقيقت أن موقعيت .را تجربه: و
صفحه 20:
* ادراک چگونگی عملکرد ذهن
* تجربه مکرر جلسات مراقبه راهی جهت کشف عمیق تر
طبیعت ذهن باز میکند. به طور عميق در مى aad aS publ
چیز در حال تغییر است. الگوهای تکراری اعمال و واکنش
های ذهن (افکار و عواطف) و جسم (تکانه هاء تنفر ها و
انقباض ) را . مشاهده و تجربه می کنیم که چیزها
چگونه درون ذهن و جسم تغییر مسير می دهند, حرکت
می کنند و تغییر یافته یا تکرار می شوند. تجریه منظم
تمرين به اين شكل امكان شناخت الگو و فرایندهای
زيرينايى كه محتواى تجربيات ما را مى سازند فراهم مى
ورد.
صفحه 21:
زمانی که تمرکزهای عادت شده که محتوای
تجربیات ما (فکرهای ما,مرور رنج های گذشته)
را در بر گرفته اند. از بین می روند, دیگر
تمایلی به سرکوب آنها نیز وجود نخواهد
صفحه 22:
٠» خلاصه فصل
* تمرين مراقبه نشسته براى يادكيرى از طريق
وارسى بدن و حركت هوشيارانه مبنايى ايجاد
مى كند. علاوه بر تاييد افكار و هيجانات حاصل
در زمينه هوشيارى و بازكشت به توجه اوليه بر
تنفس» مدرسين شركت كنندكان را در به
كاركيرى مستقيم اين تمرين ها از طريق ايجاد
ol] نسبت به احساس های بدنی که مرتبط
با تمرین هستند, دعوت می کنند.
صفحه 23:
به اين ترتیب, شرکت کنندگان به وضوح به
سوی تجربه چالش های زندگی در حال حاضر
مدرس وشرکت کنندگان برگزار می بت شود 5
آموزش های صورت گرفته با زندگی روزمره
ادغام شوند و به خوبى به ياد آورده شوند.