پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

کمک های اولیه: سوختگی، بررسی مصدوم، حمله و ایست قلبی، شوک و زخم و خونریزی،

Komak-haye-Avalieh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
مطالب این پاورپوینت براساس کتاب فوریت ها و کمک های اولیه در رشته های مختلف ورزشی ترجمه آذین بلند، زهرا همایون، شیرین پورنارنجی تهیه شده است. مطالب و سرفصلها شامل: بخش سوم: بررسی مصدوم بخش چهارم: حمله و ایست قلبی بخش ششم: شوک بخش هفتم و هشتم: خون ریزی و زخم بخش دهم: سوختگی پاوپوینت دارای عکس های مرتبط و توضیحات کافی برای هر بخش است. ۱۶۰ اسلاید.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1430 بازدید, 13 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کمک های اولیه: سوختگی، بررسی مصدوم، حمله و ایست قلبی، شوک و زخم و خونریزی،”

کمک های اولیه: سوختگی، بررسی مصدوم، حمله و ایست قلبی، شوک و زخم و خونریزی،

اسلاید 1: دانشکده: نام دانشکده خود را وارد کنیدگروه: نام گروه خود را وارد کنیدواحد درسی: نام واحد درسی خود را وارد کنیدجزئیات مربوط به واحد درسی را وارد کنید در صورت لزوم: (مانند: زمان کلاس روز سه شنبه ساعت 10) نام خود را وارد کنیدusername@gmail.com لوگو دانشگاه

اسلاید 2: سرفصل هابخش سوم: بررسی مصدومبخش چهارم: حمله و ایست قلبیبخش ششم: شوکبخش هفتم و هشتم: خون ریزی و زخمبخش دهم: سوختگی

اسلاید 3: بررسی مصدوم

اسلاید 4: شناسایی مشکل اصلیارزيابي مصدومدر كمكهاي اوليه، ارزيابي مصدوم يكي از مهمترين مهارتهاست و مانند مهارتهاي تصميم گيري نياز به فهم تك تك مراحل ارزيابي دارد.هرگاه با يك مصدوم روبرو شديد، ابتدا صحنه را بررسي كنيد. در اين بررسي، مي توانيد ميزان ايمني صحنه، علت آسيب ديدگي مصدوم و يا بيماري وي و نيز تعداد مصدومان را معلوم كنيد، در غير اين صورت ممكن است آسيب هاي بيشتري به مصدوم و يا خودتان و ديگران وارد نماييد و يك وضعيت خطرناك بوجود آوريد.

اسلاید 5: ارزيابي اوليهپاسخ می دهد؟ با انگشت ضربه بزنید و صدا کنید.صحبت كردن با مصدوم كمك ميكند تا وضع پاسخ دهي او را بررسي كنيد.اگر بتواند صحبت كند، معلوم مي شود كه تنفس و ضربان قلب او سالم است. با پرسش در مورد نام او، و اينكه كجاست، و چه اتفاقي افتاده است، هوش و حواسش بررسي ميشود. اگر مصدوم پاسخ ندهد، به شانة او بزنيد و بپرسيد: «حالت خوبه؟» اگر پاسخي نداد، او را بدون پاسخ در نظر بگيريد.

اسلاید 6: ارزيابي اوليهبررسی راه هوایی مصدوم: سر را به عقب خم کنید/ چانه را بالا بکشید.در يك مصدوم بدون پاسخ، تنفس را پس از بازكردن راه هوايي بررسي كنيد. براي اين كار، قفسة سينة او را در حالي كه گوش شما نزديك دهان بيمار است، نگاه كنيد و ببينيد آيا بالا و پايين مي رود يا نه. براي بررسي تنفس، به مدت 10 ثانيه «نگاه كنيد، گوش بدهيد و لمس كنيد». اگر مصدوم نفس نمي كشد، راه هوايي را باز نگه داريد و دو تنفس كوتاه به او بدهيد. در صورت امكان از وسايل حفاظت دهان (مانند ماسك يا حفاظ صورت) استفاده كنيد. راه هوايي براي تنفس بايد باز باشد. اگر مصدوم آه ميكشد، صحبت مي كند يا ميگريد، معلوم است كه راه هوايي اش باز است.

اسلاید 7: اگر مصدومي صحبت، گريه يا سرفه نمي كند، اما پاسخ خود را به گونه اي ديگر ادا مي كند، احتمال دارد راه هوايي اش مسدود باشد و بايد بررسي و مشكل وي برطرف شود. در اين موارد مانور شكمي (هايم ليش) به رفع مشكل شخص بالغ و هوشياري كه راه هوايي اش مسدود است كمك مي كند در ادامه بیشتر توضیح داده می شود. در مصدومي كه پاسخ نمي دهد و صورت او رو به بالاست، بيشترين علت انسداد راه هوايي، زبان است كه خِرخِر كردن نشانة آنست. اگر هيچ نشاني از آسيب نخاعي نبود، روش بالابردن چانه و عقب راندن سر را بكار بريد تا راه هوايي باز شود؛ ولي اگر احتمال آسيب نخاعي وجود دارد، روش كشيدن فك را بكار بريد تا صدمة بيشتري وارد نشود.ارزيابي اوليهبررسی راه هوایی مصدوم: سر را به عقب خم کنید/ چانه را بالا بکشید.

اسلاید 8: ارزيابي اوليهتنفس: نگاه کنید، گوش کنید و حس کنید.صدای تنفس ممکن است نشان‌دهنده مشکلی باشد. فرد هشیار با تنفس سخت، رنگ پوست پریده به مراقبت پزشکی نیاز دارد. تنفس را در شخص بی‌هوش هنگام باز کردن راه تنفسی بررسی کنید. سینه شخص را نگاه کنید، آیا بالا و پایین می‌رود؟ درحالی‌که گوشتان را نزدیک دهان او قراردادید برای 5 تا 10 ثانیه نفسش را بررسی کنید. ببینید، بشنوید و حس کنید.داخل دهان را بررسی کنید اگر چیزی دیدید حتماً آن را از دهان خارج کنید و دوباره تنفس بدهید. هر تنفس یک ثانیه طول بکشد.اگر مصدوم نفس نمی‌کشد راه هوایی را باز نگه‌دارید و دوباره به او تنفس دهید. اگر نفس بازهم به داخل نمی‌رود به سراغ سینه بروید و CPR انجام دهید که در بخش بعد توضیح داده‌شده است.

اسلاید 9: ارزيابي اوليهگردش خون: نشانه های وجود جریان خون را بررسی کنید.بررسی سریع پوست مصدوم می‌تواند اطلاعاتی درباره شرایط او بدهد. رنگ پوست به‌خصوص در انسان‌ها با پوست روشن جریان خون و وضعیت اکسیژن را در زیرپوست نشان می‌دهد. برای آن‌هایی که رنگ پوستشان تیره است تغییرات ممکن است به‌سادگی مشخص نشود اما با ظاهر بستر ناخن‌ها، داخل دهان، داخل پلک چشم می‌توان تشخیص داد. می‌توانید با گذاشتن دست یا مچتان روی پیشانی مصدوم، دمای بدن او را بررسی کنید. برخی از امدادگران از پر شدن مجدد مویرگ‌ها استفاده می‌کنند. می‌توان به‌آرامی با فشار دادن ناخن انگشت دست یا ناخن انگشت پا این کار را انجام داد. ناخن رنگ‌پریده شده باید به فاصله 2 ثانیه به رنگ طبیعی برگردد. زمان بیش از 2 ثانیه نشان‌دهنده جریان خون ضعیف است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

اسلاید 10: یافتن محل جراحت و خون ریزیدر خون‌ریزی شدید به‌سرعت با نگاه کردن سریع به تمام بدن مصدوم هر خون‌ریزی قابل‌مشاهده فرد را بررسی کنید. در بیشتر مواقع فشار مستقیم با دست یا با فشار دادن باند و گاز برای کنترل خون‌ریزی استفاده می‌شود. خون‌ریزی خارجی که زندگی را تهدید می‌کند نادر است اما در صورت وقوع باید سریع کنترل شود.ارزيابي اوليهبرای یافتن محل جراحات و انجام کمک‌های اولیه اگر نیاز دارید که لباس‌ها را دربیاورید توضیح دهید چه قصدی دارید. جایی که می‌خواهید لباس‌ها را دربیاورید بهتر است در معرض دید بقیه نباشد. از قرار دادن فرد در سرما هم جلوگیری کنید.

اسلاید 11: جابه جایی مصدومکمک و ارزیابی مصدومی که به پشت نخوابیده، بسیار دشوار است چون مجبور می‌شویم مصدوم بی‌هوش را به پشت برگردانیم اما به علت خطر جراحت گردن و کمر، این کار خطر بیشتری دارد. در تکان دادن مصدوم بهتر است چند نفر طوری که ناف و بین مصدوم در یک خط قرارگرفته است با هماهنگی جابه‌جا شود. اگر شما درصحنه تنها هستید نیاز است جان مصدوم حفظ شود پس مصدوم را به پشت برگردانید.ارزيابي اوليه

اسلاید 12: معاینه بالینیبیشتر آسیب دیدگان نیاز به معاینه بالینی از سر تا نوک پا ندارند. در بیشتر موارد باید به شکایت مصدوم توجه شود، این شکایت مشکل اصلی مصدوم است. در بیشتر موارد شما می‌توانید با سؤالاتی مانند اینکه مشکلت چیست؟ یا چه اتفاقی برایت افتاده؟ تا زمانی که آسیب مصدوم مشخص نشده فرض کنید که مصدوم دچار آسیب سر و ستون مهره‌ها است. حدود 15 درصد از آن‌هایی که آسیب سر دارند دچار آسیب از ناحیه ستون مهره‌ها نیز می‌باشند.برای بررسی آسیب ستون مهره‌ها از شخص هشیار سؤالاتی را بپرسید. وقتی من انگشتان دست‌وپایتان فشار وارد می‌کنم، احساس می‌کنید؟ می‌توانید دست مرا فشار بدهید؟ می‌توانید پاهایتان را به دستم فشار بدهید؟ می‌توانید انگشتان دست‌وپایتان را تکان بدهید؟

اسلاید 13: برای بررسی نخاع در ستون مهره‌ها برای یک فرد بی‌هوش، می‌توانید به‌وسیله ضربه زدن با کلید یا شی‌ء تیزی شبیه به آن به قسمت پایین پا و انگشتان شست پا آن را تشخیص دهید.معاینه بالینی پاسخ طبیعی این است که شست پا به سمت پایین می‌رود. اگر نخاع و مغز در کودک یا بزرگسال آسیب‌دیده انگشت شست پا به سمت بالا عکس‌العمل نشان می‌دهد. اگر شما به آسیب ستون مهره‌ها شک دارید، سرو گردن مصدوم را تکان ندهید مصدوم را در برابر هر حرکتی ثابت نگه‌دارید و به او بگویید تکان نخورد.

اسلاید 14: مراحل معاینه بدنیسر: مردمک‌های چشم را با یکدیگر مقایسه کنید. باید هم‌اندازه باشند و نسبت به نور عکس‌العمل نشان بدهند. گوش و بینی عاری از خون و دهان را ازنظر وجود شی‌ء ای که راه تنفسی را مسدود کند مانند دندان‌شکسته بررسی کنید.گردن: به دنبال علائمی بگردید.سینه: بررسی کنید.شکم: بررسی کنید.لگن: بررسی کنید. به‌آرامی به سمت پایین و داخل و روی ران‌ها به پهلو فشار بیاورید.بخش انتهایی بازوها را بررسی کنید.کمر را بررسی کنید.

اسلاید 15: تریاژ (اولویت رسیدگی به چند مصدوم)فرآیند اولویت‌بندی مصدومین، اصل اولویت درمانی است. برای پیدا کردن آنان که نیاز به معالجه سریع دارند، به تمام مصدومین بگویید که به‌طور مثال بلند شوند و یا به جهت خاصی حرکت کنند. مصدومی که به‌سختی بلند می‌شود و به‌کندی حرکت می‌کند شرایط سختی دارد.اول به سمت مصدوم بی‌حرکت بروید. شما باید با سرعت برای هر مصدوم کمتر از 60 ثانیه صرف کنید. از مصدوم به مصدوم دیگر حرکت کنید و همه را بررسی کنید.مصدومین را با توجه به اولویت معالجه و انتقال طبقه‌بندی کنید: معالجه سریع برای مصدومانی انجام می‌شود که شرایط خطرناک دارند ولی می‌توانند نجات پیدا کنند. برای مثال به‌سختی نفس می‌کشند، درد قفسه سینه‌دارند و خون‌ریزی شدید.مصدوم بی‌هوش، معالجه سریع. مصدومانی که در طبقه درمانی سریع یا تأخیر جای نمی‌گیرند معالجه و انتقالشان می‌تواند تا یک ساعت به تأخیر بیفتد.معالجه با تأخیر، مصدوم با جراحت‌های متوسط و انتقالشان می‌تواند تا 3 ساعت نیز به تأخیر بیفتد.

اسلاید 16:

اسلاید 17: حمله و ایست قلبی

اسلاید 18: عملکرد قلبقلب چهار حفره دارد.وظیفه دو حفره سمت راست، دریافت خون از بدن و فرستادن آن به ریه ها برای اکسیژن رسانی است.دو حفره سمت چپ، خون حاوی اکسیژن را از ریه ها گرفته و به اندام ها می رساند.

اسلاید 19: سیستم هدایت الکتریکی قلبدر حفره سمت راست بالای قلب سلول هایی وجود دارند که شروع کننده تحریکات الکتریکی قلب هستند.این سلول ها در حدود 60 تا 100 تحریک الکتریکی در دقیقه ایجاد می کنند.این تحریکات الکتریکی سبب انقباض های منظم سایر سلول های قلب می شوند.

اسلاید 20: رگ های کرونراز آنجاییکه قلب در هر دقیقه تقریبا یک انقباض را تجربه می کند، نیاز به اکسیژن رسانی به سلول هایش دارد؛نیاز به منبعی سرشار از اکسیژن دارد.قلب از رگ های کرونر به عنوان منبع اکسیژن استفاده می کند.رگ های کرونر تا بیرون عضله قلب کشیده شده و در خارج از قلب به رگ های کوچکتری تقسیم میشود.

اسلاید 21: رگ های کرونر آسیب دیدهاین رگ ها گاهی اوقات دچار آسیب می شوند؛ این آسیب موجب کاهش اکسیژن رسانی به سلول ها تنظیم کننده ضربان قلب شده و منجر به فعالیت های الکتریکی غیر عادی در قلب می شود.هنگامیکه فعالیت الکتریکی قلب مختل میشود، بی نظمی در رشته های عضلانی بطن روی می دهد. از رایج ترین عواقب نواخت های غیر عادی قلب، هنگام وقوع ایست قلبی در بزرگسالان است.

اسلاید 22: ایست قلبیدر طی یک فیبراسیون بطنی امواج منظمی تحریک های الکتریکی که موجب انقباض و استراحت منظم عضله قلب می شوند مختل شود حفره های پایینی قلب مرتعش شده و فرآیند پمپاژ کردن خون در آن ها مختل می شود. یکی دیگر از اختلال هایی که طی بی نظمی الکتریکی در قلب ایجاد می شود تاکی کاردی قلبی است. در این حالت قلب سریع تر از آن می زند که بتواند به طور موثر خون را پمپاژ کند.در نتیجه این اختلال، جریان خون از بین می رود، یعنی هیچ ضربانی در این حالت وجود ندارد.در این وضعیت زمان یک عنصر حیاتی است.در هر دقیقه تاخیر در عملیات شوک رسانی شانس زنده ماندن مصدوم 7 تا 10 درصد کاهش می یابد.

اسلاید 23: ایست قلبیحمله قلبی هنگامی رخ می دهد که بافت ماهیچه قلب از بین برود و ذخیره خون به طور جدی کاهش پیدا کند یا متوقف شود. چنانچه آسیب به ماهیچه قلب جدی باشد، ضربان قلب مصدوم متوقف می شود که همان ایست قلبی است.این مسئله اغلب به دلیل وجود لخته خون در یک یا چند سرخرگ رخ می دهد.

اسلاید 24: زنجیره حیاتتعداد کمی از مصدومانی که دچار ایست قلبی شده اند در محیط خارج از بیمارستان زمانی می توانند زنده بمانند که یک سری فعالیت ها به طور زنجیر وار انجام شود. زنجیره شامل مراقبت هایی است که هنگام ایست قلبی باید انجام بشود. چهار حلقه زنجیره بقا شامل:تماس بگیرید. تشخیص وضعیت اضطراری و تماس سریع با فوریت های پزشکی جهت اعزام پزشک برای انجام اقدامات پزشکی.

اسلاید 25: انجام به موقع احیا. شامل حداقل خون رسانی به قلب و مغز است. این زمانی ممکن است که امدادگران با دستگاه کنترل ضربان قلب و به وسیله شوک الکتریکی بتوانند شانس زنده ماندن مصدوم را 2 تا 3 برابر افزایش دهند.شوک الکتریکی به موقع. شوک دادن به قلب در برخی از مصدوم ها، ضربان قلب را به حالت اولیه برمی گرداند که این می تواند میزان زنده ماندن را بین 50 تا 70 درصد افزایش دهد.زنجیره حیات

اسلاید 26: مراقبت های اولیه فوری. مراکز بهداشت و درمان برای مراقبت از بیمارانی که دچار ایست قلبی شدند کمک هایی را میتوانند ارائه دهند. زنجیره حیاتچنانچه هر یک از حلقه های این زنجیر شکسته شود شانس زنده ماندن مصدوم به میزان زیادی کاهش پیدا می کند و اگر همه موارد حلقه به درستی انجام شود، مصدوم بیشترین شانس را برای زنده ماندن خواهد داشت.

اسلاید 27: اجرای عملیات احیا عمل احیا شامل دمیدن اکسیژن به شش های مصدوم و انجام ماساژ قلب، جهت حرکت خون به قلب و مغز است.روش های احیا برای نوزادان متولدان تا یک سال، کودکان 1 تا 8 سال، بزرگسالان 8 سال به بالا با اندکی تغییر همگی همانند هم هستند.

اسلاید 28: بررسی سطح هشیاری: در صورت امن بودن محل حادثه بررسی سطح هشیاری شخص را با تکان دادن شانه و پرسیدن اینکه آیا او وضعیت مناسبی دارد یا خیر، بررسی کنید.اگر با فرد بزرگسال هستید و به تلفن دسترسی دارید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.اگر فرد بیهوش است، کودک یا نوزاد است و شما تنها هستید به مدت 2 دقیقه CPR انجام دهید سپس با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. حالتون خوبه؟ اجرای عملیات احیا اگر مصدوم پاسخ نداد از افراد حاضر در صحنه بخواهید تا با فوریت های پزشکی تماس بگیرند.

اسلاید 29: اجرای عملیات احیا راه های تنفسی یا هوایی را بررسی کنید. پیش از شروع CPR راه های هوایی مصدوم را باز کنید. ببینید آیا مصدوم نفس می کشد؟ راه هوایی را با عقب دادن سر و بالا کشیدن چانه باز کنید. این کار زبان را از پشت حلق دور می کند و اجازه می دهد هوا وارد شش ها بشود. این روش می تواند برای مصدومان آسیب دیده یا غیر آسیب دیده به کار بسته شود. هنگام انجام این عمل با قرار دادن گوش خود نزدیک بینی مصدوم، تنفس وی را بررسی کنید. به بالا و پایین رفتن قفسه سینه مصدوم نگاه کنید. نفس کشیدن او را گوش دهید و احساس کنید. بین 5 تا 10 ثانیه علامت تنفسی را نگاه کنید گوش دهید یا احساس کنید.

50,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید