صفحه 1:
کنترل » نظارت ولرزیابی
صفحه 2:
ارزیابی و نظارت در اسلام
اسلام علاوه بر کنتر — به لنت طر نظارت
بر کنترل 3 درونی از ۱
ie an 1 از طریق دایره نظارت و
صفحه 3:
در اين زمینه حضرت علی(ع) در مورد ارزیابی در مديريت به مالک اشتر می فرماید که :
«... پس اعمال آنها را زیر نظر بگیر و ناظرلنی که از افراد صادق و
وفادار باشند بر آنها بگمار .چون نظارت پنهلنی از اعمالشان .آنها
را وادارجه رعلیت امانت و مدارابا مردم می کند . رفتار vhs
را بررسى كن و افرادی راستگو و وفا پیشه بر آنان بگمار که
مراقبت و بازرسی پنهلنی تو از کار آنان . سبب امانت داری و
مهربانی با رعیت خواهند بود...»
( نامه 06 و GO نیج البلاغه ترجمه محمود دشتی)
صفحه 4:
تعریف کنترل
کنترل عبارت است از بررسی فرایند هدایت گروهی از متغبیرها
برای رسیدن به هدفهای کلی تعیین شده .
صفحه 5:
هشت اصطلاح در موضوع کنترل سازمان:
0- سازمان : همکاری گروهی از افراد برای رسیدن به هدف یا هدفهای کلی
. استراتژی: برنامه عملیاتی بلند مدت که حاکم بر خط مشی سازمانی است -O
خط مشی : شیوه یا شیوه های هدایت سازمان .
صفحه 6:
برنامه ریزی : پیش بینی گروهی از فعالیتها قبل از انجام آنها
© کنترل استراتژی ها : کلیه روش ها و تجزیه و تحلیلهای مورد استفاده برای ارزیابی و
اصلاح استراتژی ها به منظور تطبیق فعالیتهای سازمان با نیازهایی که برای بقاء سازمان
و ات(
©6- کنترل سازمانی : هدایت تعدادی از متغیر ها ( افرادهماشین آلات و تجهیزات ) برای
رسیدن به هدفهای کلی سازمان.
۵ کنترل مدیریت : کلیه روشها » دستور عمل ها و طرح ها ۰ شامل نظامهای کنترل
مدیریت که برای اطمینان یافتن از انطباق آنها با استراتژی ها و خط مشی های سازمانی
مورد استفاده مدیریت قرار می گیرند.
©- نظام کنترل مدیریت : ساختار و فرایند سازمان داده شده منظمی از کل ساز و کار
مدیریت و سازمان می باشد.
صفحه 7:
نظامی را که در کارهایی از قبیل جمع آوری ۰ تجزیه تحلیل و ارزیابی
اطلاعات برای استفاده از آن در کنترل فعالیت های سازمان می کوشد را
« نظام کنترل مدیریت» می گویند .
صفحه 8:
قانون 7۳78۵6
Timely: providing the most up - to - date
information available
Relevant: giving information that relates to
enhances understanding of key issues
Accurate : ensuring that the information is
reliable and valid representation of what is
happening
Complete : providing information that is
sufficiently comprehensive to represent all
the important aspects of the situation
صفحه 9:
©- شيوه برآورد که کارکرد یک
©- شيوه رفتارى كه مربوط به تغيير و يا تعدیل کارکرد یک سازمان است .
gh تباط اطلاعات موجود بین سه شيوه مذكور
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
)- محیطی که سازمان در آن قرارگرفته و Called می کند » محیط خارجی و محیط داخلی
©- حد تمایلی که سازمان برای خارج شدن از کنترل درخود می بیند .این تمایل بستگی به
شخصیت کارکنان » حیطه مسئولیت مدبران ۰ ساختار تشکیلاتی سازمان »کیفیت رهبری و
درجه شناخت کارکنان از کارهایی که می کنند ؛خواهد داشت ,
© شیره های اجرایی کنترل برای مشاهده ؛ برآورد و تعدیل تمایلات سازمان AS باعث
خواهد شد سازمان به هدف نهایی خود نرسد .
صفحه 15:
آ» سازمان متشکل از قسمتها : ادارات و گروه های مختلفی با درجات مشخصنی از ODL
عملیات است .
0 معیار هایی که برای ارزیابی عملیات سازمان مورد استفاده قرار می گیرند .
9- کنترل مدیریت شامل کنترل های رسمی و غیر رسمی است .
صفحه 16:
کنترل و برنامه ریزی استراتژیک . جهت تصمیم گیری و ارزیابی هدفهای
کلی سازمان
7- کنترل مدیریت . مدیریت اطمینان می یابد که سازمان استراتژی ها را به
مرحله اجرا رسانیده است .
0- کنترل وظیفه ای . وظایف مشخص سازمان به طور موثر و مناسب انجام
يافته است .
صفحه 17:
مديران
ستادى
مديران
صفی
مديران صف
هسته مركزى كنترل مديريت
به شمار مى روند .
صفحه 18:
صفحه 19:
بهبود مستمر بهره وري سازماني
#ارتقای کا رآتی 0100017 له
Doing things right ©
0 کارها را درست انجام دادن
#ارتقاى اش بخشی 6116011761655
Doing right things °
" کارهای درست را انجام دادن
#یهبود بهمره وری 10۳00101۷7
Doing right things right ©
0 کارهای درست را درست انحام دادن
صفحه 20:
صفحه 21:
کنترل مدیریت تاکید بیشتری بر متغیرهای داخلی سازمان دارد
در حالی که
كنترل استراتزيك تغییراتی که متغبر های مهار نشدنی خارجی که سازمان
بایستی با در نظر گرفتن آنها تعدیلشان کند ۰ در ارتباط خواهد بود .
صفحه 22:
کنترل مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک »مدیران ارشد را در بر می گیرد »
در حالی که دیگر مدیران در گیر کنترل مدیریت می باشند.
صفحه 23:
اطلاعاتی که در نظام کنترل وظیفه ای استفاده می شوند فوری و به هنگام
هستند . در حالی که اطلاعات مورد استفاده در نظام کنترل مدیریت اغلب
خلاصه ای از فعالیتهای گذشته سازمان هستند .
صفحه 24:
ارتباط کلی بین برنامه استراتژیک کنترل مدیریت و کنترل وظیفه
1
5 ماهيت محصول نهايى
اهدفها » استراتزيها و خط مشى ها
کارکرد موثر هر یک از وظایف
فعاليت
صفحه 25:
وجوه افتراق بين کنترل وظیفه ای »مدیریت و حسابداری
کنترل مدیریت ویژگی
کل عملیات حوزه فعالیت
روزانه هفته ها . ماه ها » سالها
صفحه 26:
Hh نا
صفحه 27:
ابعاد سازمان برای استفاده از نظامهای کنترل مدیریت :
بعد کلان سازمان که عبارت است از بررسی کلی و جامع سازمان به عنوان یک
EL.) Jol, افراد » تکنولوژی و محیط آن )
بعد خرد سازمان كه تاکدی بر رهیری ؛انگیزش و کارکرد افراد سازمان دارد .آغازا
صفحه 28:
۱- ساختار وظیفه ای که در آن مدیر . مسئول انجام دادن وظیفه خاص مانند تولید
می شود :
۲- ساختار منطقه ای که در آن هر مدیر منطقه تقریباً مسئول انجام دادن کلیه وظایف
تولید و توزیع هر گروه از تولید و با حط تولیدات منطقه است .
EU See cL | Ls ELS esa ee ey .6 وبا
وظیفه ها .
صفحه 29:
ساختار وظیفه ای :
سازمانهای مبتنی بر ساختار وظیفه ای ابزاری هستند برای ارضاء نیاز بر
احترام افراد که از دانش تخصصی آنان ناشی گردیده است.
صفحه 30:
سازمان های منطقه ای : ( تقسیم کار بر حسب منطقه عملیات )
با توجه به تصویب مدیریت عالی سازمان . مدیر یک منطقه ممکن است برای انجام دادن امور
خاص خود » استراتژی هاپی را تنظیم کند که با استراتژی هایی که توسط مناطق دیگر با عطوط
تولید متفاوت ارائه می شوند .
سازمان منطقه ای بیشتر متمایل به عوامل بیرونی است
صفحه 31:
سازمان ماتریسی :
یک برنامه . ترکیبی از فعالیتهای مستمر است که برای یک هدف خاص وضع می شود .
مدیر برنامه بایستی از کارکنان مواد و خدمات واحدهای وظیفه ای مختلف برای رسیدن
لم os لماز مان bis sds |
دک بروژ: به سیب آن که زمانی که هدف آن تحصیل شده اتمم ملی) يبا /
صفحه 32:
۱-۱« نگرش سنتی 4
۲-«نگرش منظم »
۱
صفحه 33:
1
صولا به این
re”)
است كه بهد
مختلف ساز
زمان
220010
صفحه 34:
از آنجایی که کنترل از طریق عملیات مدیران حاصل می شود :
۱ ارابی مبکن اسث یه طور کامل خواست های مدیریت خالی شزا را
درک نکنند » که این مشکل « درک هدف » است .
ثانيا » اینان ممکن است به نحوی از خود واکنش نشان دهند که مدیریت عالی سازمان
خواهان آن واکنش است و یا برعکس , که این مساله « انگیزش » است ,
صفحه 35:
نظام كنترل مديريتءكه نياز به افشاء اطلاعاتی رفتار انسانی دارد »
بایستی نسبت به نیازهای شخصی افراد حساس گردد.
صفحه 36:
انگیزه ها :
- انگیزه های مثبت : پاداش » عبارت از پی آمدی که به افزایش ارضاء
نیازهای فردی منتج می گردد.
ل انگیزه متفی : تنبیه. عبارت از پی آمدی که به کاهش ارضاء نیازهای
فردی می انجامد .
صفحه 37:
تجانس هدف کلی :
یک نظام کنترل مدیریت بایستی به نحوی این مجموعه از هدفها را هماهنگ کند
که همه آنها با یک کنش مشترک ارضاء شوند .
هر چه هدفها به هم نزدیکتر باشند » نظام کنترل مدیریت بهتر است .
صفحه 38:
زمانی که یک نظام کنترل مدیریت ارزیابی می شود پرسیدن دو سوال مهم است :
۱- یک نظام کنترل مدیریت چه کنشی را باید برای انگیزش مورد دلخواه افراد
انجام دهد ؟
۲- آیا این کنش . مورد دلخواه سازمان هم هست ؟
صفحه 39:
سمی و غیر رسمی بصورت توام فرهنگ سازمانی را :"
211119
صفحه 40:
کنترلهایی که در ارتباط با سازمان به صورت غیررسمی صورت می گیرد .
که در رابطه با هدفهای ذانی مدیر به عنوان یک فرد می باشد .
صفحه 41:
احسانن ققلت و
ae
00
نقويت باداش
برای قبول
بح وت
كتش هاى
اصلاحى
all كوتاص
معيارهاى
رفتارى و
كار كردى
۱۳
ار
عدتها ز اتظارات فود
كنترل از
طريق
oF
صفحه 42:
! ie
شرایطی که برای پرورش و استفاده از نظامهای کنترل مدیریت مهم هستند
: پرورس و اده از ی کنترل مدیریت ند
-١ میزان بصیرت مدیریت
۲- میزان وابستگی متقابل در بین قسمتها
۲ قاط ربا پم کاز کرداو بازیر ود
رک
صفحه 43:
وظیفه کنترولر:
« کنترولر فردی است که مسئولیت طراحی و اجرای نظامهای رسمی اطلاعاتی در
سازمان را بر عهده دارد.
اين مسئوليتها شامل طراحی و اجرای کلیه نظامها در جهت پردازش اطلاعات
مقداری , که مربوط به منابع پرسنل ۰ مواد . حدمات و پول است :
صفحه 44:
کنترولر های منطقه ای به ناچار وفاداری دو جانبه دارند .
از یک طرف نسبت به کنترولر کل که مسئول عملیات کلی نظام کنترل است احساس
وفاداری و تابعیت می کنند.
با توجه به این که کنترولر مسئولیت کمک ستادی به مدیران خود را دارند . نسبت به
مدیران مناطق خود نیز احساس وفاداری را دارند .
صفحه 45: