صفحه 1:
صفحه 2:
: اعضای گروه
:استاد مربوطه
صفحه 3:
کودکان کم بینا و نابینا
*مارا محرک های متفاوت و فراوانی احاطه کرده است. اما در لحظه به بخش کوچکی از این
محرک ها توجه میکنیم.
فرص كليم دن خيايافى حراقت میکنیم در این خانان محنک.های متفاوتت وجود دارداتومیل:
درخت و... اما ما فقط نمونه بردار برخی از محرک ها هستیم. این احساس و ادراي آمور تحت
ja عوایل معتلفی قرار داری با گذشت زمان کودک یاد میگیرد که آمور را صتیح بر درک کدد
و میزان دقت او به امور بیشتر شود.
*انسان مجهز به سیستم هایی هست که میتواند وقایع مهم را درک کند و سریعا نسبت به آنها پاسخ دهد.
برخی تجریه های ما به گونه ای مستقیم صورت مىكيرد. يعنى ما خود صداها و میشنويم, اجسام را لمس
ميكنيم, كاهى اين تجربه ها غير مستقیم صورت میگیرند بدین صورت ک از طریق خواندن یا شنیدن تجربه
های دیگران بم وکود ععرک ها آگاهن بدا من نهم و أن هارا درک مزکيم.
صفحه 4:
صفحه 5:
لوو سس
هنگامی ک شعاع نور به چشم می رسد این نور ابتدا از قرنیه
میگذرد. سپس از مایع زلالیه و بعد ازمردمک وعدسی
میگذرد. از مایع ژلاتینه زجاجیه نیز عبور می کند سپس
wa) soy شبکیه تصویر به وجود میاید. رساترین ادراک
بینایی در لکه زرد ایجاد میشود.نزدیک نقطه زرد محلی که
تارهای عصبی بینایی از آنجا شبکیه ترک می کند نقطه يا لکه
کور خوانده می شود دیواره خارجی چشم را صلبیه
صفحه 6:
Se
ساختمان شبکیه
شبکیه دارای دو نوع سلول است. سلول مخروطی که
مسئول دید رنگی است و سلول های استوانه ای ک
مسئول دید در تاریکی است هنگامی که علایم ناشی از
این سلولها به وجود می ul از طریق تارهای عصب بینایی
: به قشر مغز هن رستد
در مرکز شیکیه موسوم به ماکولاناحیه کوچکی که توانايى
ویژه ای برای دید دقیق و تشخیص -۱۶۰ -
.هاى استوانه اى به نور ضعيف حد 2
صفحه 7:
sk ay:
لایه رنگدلنه -1
لایه استولنه ها و خروطه ها ( داخللا یه رنگدلنه پیشمیروند ) -2
غشایمحدود کننده خارجی:3
لایه هسته دار خارجی4
Suzys! Ss ay
لایه هسته دار دلخلی6
لایه شبکه لعداخلی7
لایه سلولهایعقده لی-8
لایه تارهایعصبینایی 9
غشایمحدودکننده داخلی 10
نور پس از عبور از عدسی چشم و مایع زجاجیه از عمق وارد شبذیه می
شود یعنی از سلولهای عقده ای-شبکه ای-هسته دار-غشای محدودکننده
.عبور می کند تا سرانجام به لایه استوانه ای و مخروطها برسد
صفحه 8:
۱7
مسیرتارهای عصبی بینایی
تارهای عصبی نیمه راست هرچشم به سمت راست مغزوتارهای
عصبی نیمه چپ هرچشم به سمت چپ مغز می رود.تارهای
یادشده در محل تلاقی عصب بینایی دوچشم(کیازمای بینایی)به
هم میرسند!ء بنابراین محرکی که قسمت راست هرشبکیه
راتحریک می کند به نیمکره راست مغز ومحرکی که قسمت
چپ هرشبکیه راتحریک می کندبه نیم کره چپ مغزمنتقل می
شود.
اين امر به لحاظ ميدان بینایی راست وچپ بدان
جسمی که در میدان بینایی راست قرار دارد از
چپ وجسمی که در میدان بینایی چپ می WL
راست مغزاحساس می شود.
صفحه 9:
خم شدن شعاع های نورراکه به طورمایل به حدفاصل دومحیط متفاوت برخورد می
کندانکسار یاشکست می نامند.
عدسی محدب:
اشعه ای که ازمرکز عدسی محدپ میگذرد,به طور عمودبرسطح عدسی
میخوردبنابراین,بدون انکسار ازآن عبور میکند.اما دردوطرف مرکزعدسی اشعه
نور به تدريج به حد فاصل مایل تری برخورد میکند ولذا پس از خروج از عدسی به
سوی اشعه ای که از مرکزعدسی خارج میگرددخم می شود.بدین ترتیب اشعه
نورکه وارد یک عدسی محدب مناسب می گردد.پس از خروج از آن در یک نقطه
ی واحد در طرف دیگرعدسی به نام (کانون عدسی) جمع میشود.
عدسی مقعر:
انز یک عدنتی تقعز با واگرا. آشعه ای که وازد فرکز عدسی می, شود به جد
فاصلی برخورد می کند که دقیقا عمود بر جبهه تور است و لذا شکسته نمی فنود
انشعه معیطی از اشعه ای که از مرکز غذنشی jake می گذرد دوز شود و واگرایی
بیدا کند. عدشی مقعز آشغه نور زا از هم متباعد می"شازد. در حالی که غدسی
محجدب آشعه تور را متفارب می کند:
صفحه 10:
مکانیسم تطابق
هرچه عدسی اشعه ی نور رابیشتر خم کند.قدرت انکسار
یاشکست آن عدسی بیشتر است.این قدرت
.انکسار,برحسب دیوپتری اندازه گیری میشود
قدرت انکسار یک عدسی محجمصرابر با یک مترتقسیم
برطول کانونی آن عدسی ب تراست
صفحه 11:
خب ۱7
خطای رنگی چشم سالم
*عدسی چشم دارای خطای رنگی نیز میباشد.
*هرچه دهانه عدسی (مردمک) بیشتر باز شود. خطاهای
رنگی شدیدتر خواهد بود زیرا امواج نوری که از مرکز
عدسی میگذرد کمتر از امواج نوری که از جوانب عدسی
عبور میکند در معرض خطای رنگی قرار دا د.
{a2
صفحه 12:
حداقل محرک لازم برای تحریک حس ویژه ای را آستانه
مثلا برای تحریک آستانه بینایی قرار دادن یک شمه د, فاصله
در شبی صاف و تاریک بینایی را تحریک
صفحه 13:
8 محرك
صفحه 14:
ل سس
انجمن ملی جلوگیری از نابینایی
فردی را ئابینا تلقی میکنتد که میزان سقایی آن ( :ابا کمتر
باشد.این افراد تنها نور وروشنایی را تشخیص می دهند.
که قادر به تشخیص مسیر خويش میباشند. وبرای آموزش
.نمی توان به هیچ وجه از حروف چاپی استفاده کرد
صفحه 15:
a ——————
و اسراب
کودکان با آسیب بینایی به دو دسته :
کم بینا و نابینا تقسیم میشوند.
در گذشته برای تعریف کودکان نابینا صرفا برمیزان بینایی
آنان تاکید میشد اما امروزه به چگونگی استفاده کودک از
ur بینایی خود اهمیت بیشتری داده میشود.
صفحه 16:
تعریف دانشمندان در مورد a8 نابينا
كم بينا
باراگا:
کودکان نابینا را کودکانی میداند که فقط توانایی ادراک نور
را دارند. و لذا برای خواندن به از خط بریل و.. استفاده
میکنند. و همچنین او کودکانی را کم بینا میداند که در
تشخیص اشیایی که با فاصله ازآن قرار دارند دچار مشکل
هستند اما در اشیایی که در فاصله 60سانتی متری انها
هستند برای تشخیص مشکل چندانی ندارند.
صفحه 17:
-- سس
تعریف دانشمندان در مورد کودکان نابینا یا کم بینا
باراگا ,کودکان مدل سومی هم تعریف کرده است با اين
مشخصات که ای کودکان تنها بر میدان دید خویش نقطه
کور دارند. و اگر انشیا یا مواد در این نقاط قرار گیرند قایل
.رویت نمیباشد
بتمن :
میگوید که کودکان کم بینا کودکانی هستند که می توانند
خواندن از طریق متن درشت را بیاموزند. ولیکودکان
نابینا فقط از طریق خط بریل یاد میگیرند.
صفحه 18:
لوو سس
نمودار اسنلن بهترین و ساده ترین روشی است که مدارس
میتوانتد در خضوص جشکلات بینایی دانش آموزان از آن
استفاده کنند.اين نمودار ابزاری میزان شده است که برای
. سنحش , سنابی دانن, آمهز ان مهر د استفاده قد ار میگیر د
صفحه 19:
ST ete
طرز استفاده از اين نمودار
(۱)فاصله ی نمودار تا فراگیر باید ۶متر باشد.
(۲)در هنگام استفاده از آن نمودار باید تمییز باشد.
(۳)نور اتاق باید مناسب باشد.
در این نمودار در خصوص جهت و نوع حروف سوال میشود
برخی از افراد از نظر دامنه یا همان میدان بینایی خود دچار
مشکل هستند.(میدان بینایی نقطه ای است که شخص
میتواند در حالی که چشمش را به نقطه ای ثابت نگه
داشته است شی رو به رو يا اطراف چشم او هست را
صفحه 20:
خب ۱7
علل آسیب های بینایی
(۱)بیماری های عفونی
(۲)ضربه ها
(۳)مسمومیتها
(۴)غده ها
(۵)عوامل ارئی
ا
ورائت يكى از عوامل بيمارى هايى مثل آب مرواريدءتحليل عصب بينايى و زالى است.
عوامل ورائت نسبت به عوامل دیگر در آسیب های بینایی دیگر فراوان ترند.
صفحه 21:
صفحه 22:
alte
(۱)خطا های انکساری:دوربینی,نزدیک بینی, آستیگماتیسم
.ن_قصدر عملکرد ماهیچه ی چشم:ل وچمن یستاگموسل۲)
(۳)سایر ناهنجاری ها:زالی, آب مروارید؛,تراخم,آب
عفونت چشم,کمبود,بیماری قند,بی احتیاطی و بی ola
توجهی
صفحه 23:
:دوربینی
مشکلی است که در آن شعاعهای نوردر پشت شبکیه متمرکز می شود و لذا تصویری تار و
نا مشخص به وجود میآورد. عدسی محدب در جلوی چشم سبب افزایش شکستشعاهای
.نوری می شودو لذا آنها را در نقطه دلخواه متمرکز می کند
qty Saget
مشکلی است که در آن شعاعهای نوری در جلوی شبکیه متمرکز می شود. لذا یک عدسی
مقعر هنگامی که چشم در حال استراحت است و یا به شی در فاصله 20 پاپی یا بیشتر
.نگاه می کندمی تواند تصویر را بر شبکیه متمرکز سازد
: آستیگماتیسم
خطای انکساری است که به علت بی نظمی در انحنای قرنیه یا عدسی چشم به وجود می
آید و سبب می شود که شعاهای نوری به صورتی نامساوی در طرحهای مختلف منعکس
شود. لذا شعاهای عمودی و افقی در دو نقطه متفاوت از شبکیه متمرکز می شود و
. معمولا به وسیله عینکهای مناسب قابل اصلاح است
نقص در عملکرد ماهیچه های چشم
تقاطع چشم ها به علت کمبود هماهنگی ماهیچه های خارجی چشم رخ می دهد به اين
صورت است که دو چشم همراه و همزمان با یکدیگر بر شی واحدی متمرکز نمی شود و
.اين امر مى تواند دائمی با متناوب باشد
صفحه 24:
لوو سس
:سایرهنجارها .
:زالی (البینیسم )
بیماری وراثتی و مادرزادی است که ویژگی آن فقدان نسبی
رنگدانه های پوست مو و عنبیه می باشد .اين بیماری اغلب با
خطاهای انکساری و فقدان میزان بینایی همبستگی دارد. کمبود
رنگ عینبیه سبب می شود نور زیاد به آن برسد و چشم را آزار
.دهد
:آب مروارید
در اینجا عدسی چشم شفاف با کزیستالی :تبره و تار قی شود
.قدرت بینایی کاهش می یابد
عفونت های چشمی - کمبود پا سوء تغذیه -بیماری
قندی -بی احتیاطی و بی توجهی از دیگر ناهنجاریهای
صفحه 25:
: برا ورد درصد شیوع
آمار کودکانی که دچار آسیب بینایی می شوند نسبت به
کودکانی که عقب ماندگی ذهنی ,اختلالات تکلم,اختلالات
یادگیری:اختلالات رفتاری بسیار پایین تزازست.
تنها یک در هزار کودکان دچار معلولیت بینایی هستند
صفحه 26:
بتاانوجهبته لینکه استفاده از حستسنوليربرلوايرك ودكازلهميتيسيارى: 1
دارد ذا خوبك نو شكردنو نوجه به صدلهاءيختلفمحيطيرا در آنازققويت
.نمود
احساسو ادراکف_ضاییکه آناندرآنزندگیمیک نند از ضروریاتاستب_طور مثل2
لبعاد اشیا ف اصله نها از ب کدیگر و از خود را مطلع شوند
محيط خانه و مدرسه از مولنع غير ضرورعکه موجبومینخوردنک ودکانمی3
. شود خالن گه داشته شود
ale bal Sn! Leen, سیر کایزو واه با 3
إدكارنابينا بايد نظم و ترتييوا ياد بكيرندنا بقولنند إشيامورد نيار را:5
:در كعا مئن ولس بيذا كد
حسلامسه بايد تقويتش ودجوزموجباد ازاكو شناختمهتر او د
پیرامونمیشود
براعد رکه فاهیمیچونب_ز رگ ک وچک مساویسنگینسبک ب لند-کوتاه و مانند -7
ناشیا در دسعرشرا بای کییگر معایسه كتنذ
داستانها ويا مطالحه كتابيه صورتبلند و شمرده ادا شود تا مطالييه -8
توش ركشو و مخلالة کر کرنزو سول رننر به کودکدانه باشید
6
صفحه 27: