صفحه 1:
In the name of God
صفحه 2:
صفحه 3:
was ۶
ADHD gyi ۷
A توع بی دقت و بدون توجه
A توع تکانشی - بیش فعال
eee)
bse eaten V1
۲
۱۳
۴
AO
۶
۱۷
۱۸
1۹
۳۱
hag
ملاک تشخیص بيش فعالى ) روالبزشكي امريكا .
ملاك تشخيص براساس 85115
تست تشخيص كاترز
روش های درمانی
نقش والدین در درمان
دارو ها
ورزش و فعالیت بدنی
x
x
xa
xe
۷
XA
xa
۳۱
۳
xr
۳۴
ورزش های مناسب
تمرنات هوازی
تمرینات ادراکی حرکتی
روان درمانی
بازی درمانی
رژیم غذایی
مکمل ها
مود غتاین مضر
خلاصه
صفحه 4:
اختلال نقص توجه - بیش فعالی از شایع ترین اختلال عصبی - رفتاری دوران کودکی است و نسبت به بزرگی از
جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است
اختلال بیش فعالى به حالتى اطلاق مى شود که در آن كودك نسبت به سنش به نحوی مفرط بیش از
اندازه فعال و بر جنب جوش باشد
”ل این اختلال از گذشته تا کنون به ترتیب به این نام ها ذکر شیم است:
سوء کارکرد جزئی مغز / آسیب خفیف مغزی / کنش بیش فعالی دوران کودکی / سندروم بیش فعالی / نقص
توجه و بیش فعالی (ADHD)
۷ گاهی اوقات والدین این توانایی آن را ندارند که این بیماری را تشخیص دهندبنا بر اين به مشکلاتی از جمله افت
تحصیلی و ناتوانی کودک در تمرکزرو به رو می شوند.
صفحه 5:
تعریف
عبارت است از اختلال رشدی در توجه. کنترل تکانش, بیقراری
و هدایت رفتار که به صورت طبیعی به وجود مى آید و ناشی از
اختلالات عصبی شناختی حسی حرکتی هیجانی نیست این
DES! بر رشد کودکان از جمله در رشد یادگیری؛ تكلم و
تاثیر زیادی داشته و در خواب. هیجان, ارتباطات کلامی و
اجتماعی رفتار تحصیل و... اختلال ایجاد می کند
صفحه 6:
میزان شیوع
Is. ۴ ate
“هل تا درصد کودکان در سین مموسه.
۳5۹ | ۳ al 2
شیوع در پسران ۲ تا ۷ برابر بیشتر *
4
در ۶۰ تا ۸۰ درصد این اختلال تا دوران نوجوانى و
بزرگسالی انامه دازد
موه .
“8 تشخیص زیر۴تا۵سال مشکل است
ADHD by the Numbers
51n10
children with ADHD havea
behavior or conduct problem
4
عسل أ لمر
adultshave ADHD
61M
American children
have ADHD
62%
of children with ADHD
take medication
صفحه 7:
۵
سا تا
ی
between ages 2-17 have
beet dlgosed wth HD.
ار
Surveyed byte COC were
retin meio or
mental Rea harap to reat
tet dared ADD.
of children who have
ADHD haveatlas one
parent whos ADKD,
4.9 citvonerno hasten الا
Percent be ciayses wih anenion duces
titi
كمه تسوا ی
ADHD cagnoses 2014
115% ۱
Kentucky 14.8 percent;
Arkansas 146 percont
Louisiana 13:3 percent;
Indiana 13.0 percent;
Delaware and
South Carolina 11.7 percent
10.2
PERCENT
Percenage
main cen age
610 7 diagnosed th
ADHD or AD.
7
aqres of ADHD.
6.1 PERCENT
Ferarag of nein
fan تمس ون
ADHD wih median
ADHD By the Numbers
Stes wih the vests of
ADHD degroses 201
Nevada 4.2 porcet;
Nw Jersey 55 percent;
Colorado 5.5 percent;
Utah $8 percent;
California 59 percent
3216
‘erage age wen ADHD
Spor ا
12.9 PERCENT
Boynen bo have enor
willbe Sagncsed wih
stein ded
صفحه 8:
COLO oly! Je
ورافت
اسیب هنگام تولد
عوامل محیطی
نقص در قسمت لوب پیشین Be
نقص در عملکرد و میزان مواد شیمیایی بدن
رژیم غذایی
عوامل روانی
صفحه 9:
سیب شناسی
۱- عوامل ژنتیکی: پژوهش ها تأثیر عوامل خانوادگی-ژنتیکی را در اين اختلال مورد تأیید قرار می دهند (ری و
همکاران. ۱۹۹۹؛ استیونسون. ۱۹۸۹؛ بارکلی و همکاران» ۱۹9۶).
۲- عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیایی: برخی از مشکل های کودکان و بزرگسالاندلرای این اختلال. ناشى از
آسیب هفزی است (خاوول و ریتنی: ۱۹۹۴). مقدار امواج آهسته (معنولً تا) در هفزاین کودکان کمتر مشاهده می
شود (گازانتیا و همکاران, ۱۹۹۴). نارسایی هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه. و
کاهش فعالیت حرکتی عمدی و ایجاد رذ
آسیب به دستگاه فعال ساز شبکه ای. عقده های پایه. قطعه پیش پیشانی و برخی دیگر به وجود مشکل در شیمی
عصبی مغز (مثلاً کمبود دوپامین. کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک مثل آمفتامین و
متيل فنى ديت يا ريتالين را در درمان اين اختلال مؤثر مى دانند.
1- سم هاى محيطى: آسيب به مغز از طريق خوردن سرب توسط كودكان و سيكار كشيدن مادر در دوران باردارى.
ار تکانشی در فرد می شود (مزولام» ۱۹۸۱). برخی پژوهش ay بد کارکردی يا
صفحه 10:
۴- عوامل مربوط به تغذیه: فین گلد (۱۹۷۶) معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ های مصنوعی. افزودنی ها و سالیسیلات
ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی, فرضیه فین گلد فاقد اعتبار ۱
پرینتز و همکاران (۱۹۸۰) دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین؛ به طور کامل با میزان
رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد.
۵- عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت): دلبستگی نا ایمن به مادر می تواند به فزون جنبشی بیانجامد. بین
خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان رابطه وجود دارد مثلاً کودکان دارای خلق دشوار در پلاسمای خود مقدار
بیشتری آنزیم دوپامین تا هیدرو کسیلاز (02۳۷) دارند. در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین. رفتار پرخاشگرانه با
دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد (هاپاسالو و ترمبلیء LOAF
صفحه 11:
مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اغضای
خانواده وجود درد (مش ,وجاستون: ۱۹۹۰ این کفدکان معمولا در
خانواده های غیر عادی و دارای مشکلات روان شناختی و جسمانی بسیار
متیلد امی شوند. در لین خانواده ها الکلیسم. جامعه نتیزی و هیستریتا
حدودی متداول است. مطالعه تعامل کودکان دارای لین اختلال با والدینشان
تشان می دهد که در رولبط بين آنهاء فشار رولنی (برین و بارکلی: ۰61۹۸۸
رولبظ تحمیلی (بورمیستر و همکاران. ۱۹۹۲)» اقسردگی» محدودیت» ناکامی
بالاء و توانلیی کمتر لیک و همکاران: ۱۹۹۰) وجود دارد. تعارض بین اعضای
خانواده و میزان اختلال اضطرابی درالین شانواده ها بیشتر است. شیوهافرزئد
پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس.
۲ والدین لین کودکان از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه
های تنبیه بیشتری استفاده می کنند و رولبط گرم کمتری با فرزندان خود
دارند.
صفحه 12:
0
صفحه 13:
نوع بی دقت و بدون توجه
نوع تکانشی - بیشفعالی
نوع ترکیبی
صفحه 14:
Approximate Prevalence Distribution
of the Subtypes of ADHD
@ Predominantly
Hyperactive-Impulsive
Type
Predominantly @ Predominantly
Combined Type رات Inattentive Type
@ Combined Type
صفحه 15:
فوع بیدقت و بدون توجه
این دسته از اقراد غلبا:
توجه زیادی به جزئیات ندارند.
* بر بازیها و کارهای مدرسه نمیتوانند تمرکز
داشتة باشند.
كارهاى مدرسه و فعاليتهاى روزانه خود را در
منزل ذا آخر طبال نمی es
* نمى توانند يك وظيفه يا تكليف را تمام و كمال
انجام دهند.
* اسباب بازيهاء کتابها و وسایلشان را آغلب کم
در اين نوع. فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او
میدهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد.
اکثر کودکان دچار 90071/00) در دقت و توجه كردن
«چار مشکل هستند.
صفحه 16:
نوع تکانشی - بیشفعالی
مشخصه کودکانی که این اختلال را دارند بدین گونه است:
بیقراری و اآرامی در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال است . بدون فکر
دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر و یا بالا رفتن از اقدام به فعالیت و انجام کار میکند. هميشه در حال
ee انجام کاری میباشد. اين كودكان قبل از اين كه راجع
عدم توانایی در بیسر و صدا بازی کردن به عملی فکر کنند آن را انجام میدهند.
پیش از حد صحبت کردن
پاسخدادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام
نشده است
عدم توانايى در صبر كردن براى نوبت خود
بدون اجازه وسط بازى ديكران يريدن
وسط صحبت ديكران يريدن
صفحه 17:
كودكان با اين نوع اختلال نشانههايى از هر دو نوع قبل را دارا هستند.
در اين نوع اختلال فرد بسيار فعال است.
بدون فكر اقدام به فعاليت و انجام كار مىنمايد.
آنها در توجهكردن. بيش فعال بودن و كنترل تكانشهاى خود دجار مشكل هستند.
صفحه 18:
: ask bul difficulties organising | forgets
unable to complete it: thoughts prior to task | routine tasks
does not pay checklists ۲ *) 1 | visual timetable
_ attention to school
loses things easily
Organisation پتسا
needsto run and climb, even
۳ 5 when this ts inappropriate
۹
gets out of
keep tasks
| سد عمط able
a fidgets on restless
child de does not sail ad to carpet زر walks
5 5| اكه
around
classroom
sensitive to noise —
and changes
sustained concentration is Sosily diseased,
difficult - even in play situations _ هه ود وس سای
صفحه 19:
مشکلات در سنین مختلف
مسکلات,حرکتی این کودکان در تبراشر سنین ادامه جرد
۷ ۴ سالگی: مشکلاتی در لباس پوشیدن - قیچی کردن -
نقاشی - بستن بند کفش - دوچرخه سواری
سال مشکلاتی در نوشتن - لباس پوشیدن - شنا -
بازی های ساختنی و مهارت های توپی
17 سالگی: مشکلاتی در نوشتن - نقاشی - مهارت های ۱
SM jbl js توپی - و استفاده
صفحه 20:
Impairments Associated with Child ADHD
Accidental Injuries, TBI, ER visits ۲
|
___ Peet Relationship Problems (60-70%) |)
LDs, Low Academic Achievement,
Schoo! Maladiustment ۳
€3 SYMMETRY
SKILLS
THAT CAN BE AFFECTED BY
1
و
صفحه 21:
بیش فعالی عملکرد اجتماعی و تحصیلی کودک را کاهش
می دهد
کودکان بیش فعالی که دچار نقص- توجه هستند. در تحصیل با مشکل مواجهند. دامنه توجه در آنها بسیار محدود
انست و به همین علت نمی توانتد تمرکز لازم راحین :درس خواندن داشته باشند این کودکان به سرعت حواسشان
پرت می شود و به کوچکترین محرک بیرونی واکنش نشان می دهند. در نتیجه عملکرد تحصیلی آنان پایین می آید
و در یادگیری دچار مشکل می شوند.
از لحاظ اجتماعی, کودکان بیش فعال تأثیر مثبتی بر دیگران نمی گذارند و مرتب مورد انتقاد قرار می گيرند. آنها به
دلیل دقت پایین» اغلب دچار اشتباه می شهنداو انتفاد: دیگران ,| age ay cand برمیانگیزانند. انن بچهها به جزئیات
مسائل توجهی ندارند. حتی در بازیها نیز با دشواری رو به رو می شوند و در ارتباط خود با بچه های دیگر مشکل
پیدا می کنند: اغلب از دستورالعملها پیروی نمی کنند.و از عهده تکالیف مدرسه و سایر کارها و وطایف برنمیآیدد:
آنان از درگیر شدن با تکالیفی که مستلرم تلاش ذهنی مداوم اسه می پرهیزند. اغلب: وسایل خود.را گم می کنند
و دچار فراموشکاریاند. به طور افراطی حرف می زنند و پیش از تمام شدن پرسشها. پاسخ می دهند. منتظر نوبت
ماندن برایشان دشوار است و بسیاری اوقات مزاحم کار دیگران می شوند.
صفحه 22:
ADHD
Brain with ADHD
Loss of frontal
‘and parietal. ———>,
Smaller brain
ee volume
‘Smaller cerebellar
vermis
Medula "سر
ook << Spinal cord
wan 7
‘The Brainstem is
Healthy Brain
<< cerebrum
<— Cerebellum
<= Spinat cord
2
‘The Brainstem
‘Oblongata
صفحه 23:
نحوه تشخیصی
oy بندی رفتارکودک توسط والدین ومعلمین
مصاحبه ماکودک والدین ومعلمین
۷ مشاهده مستقیم رفتارکودک وانجام تکالیف او
آزمون ها
صفحه 24:
< +» b> +4 يذ
ملاک های تشخیصی بیش فعالی
(انجمن روانپزشکی آمریکا)
دارایودن حداقل ۸موردازنشانه های زیر
. ناتولن ازآرام نشستن روی صندلی خوددرمواقع ضروری
- محرک:های خارجی براحتی. حوانن اوزاپرت می کنند.
. عدم رعایت نوبت درموقعیت های گروهی وبازی ها
دادن پاسخ قبلازتمام شدن سوال
. داشتن مشکل درپیروی ازدستورات دیگران
J ناتوان ازحفظ توجه درتکالیف وبازی هابرای مدت طولانی
. غالبا درحال بازی بادست ها و پاها و ول خوردن روی صندلی
خودمشاهده می شود.
A
ات سل سس
ناتوان ازلنجام بازی های آرام
پرحرقی
. مداخله درفعالیت های دیگران
عدم توجه به گفته های دیگراان
. گم کردن وسائل ضروری برلی انجام تکالیف و...
انجام کارهای خطرناک بدون درنظرگرفتن پیامدهای
احتمالی
صفحه 25:
a
(2
od
ملاک تشخیص بر اساس 85115
شش مورد (یا بیشتر) از نشانگان که حداقل برای شش ماه دوام داشته باشد و با سطح تحولی فرد ناسازگار و متناقض باشد و
به طور مستفیم روی فعالیتهای اجتماعی. تحصیلی (شغلی) فرد تأثیربگذارد.این نشانگان نباید به دلیل رفتارهای
تضادورزی. بیاعتنایی و خصمانه و یا ناتوانی در فهم تکالیف یا دستورالعمل ها رخ داده باشد. برای نوجوانان و بزرگسالان
(هفده سال و بیشتر), فقط پنج نشانه کفایت ميکند.
تعدادی از نشانگان بیتوجهی یا بیش فعالی-تکانشگری قبل از سن ۱۲ سالگی وجود داشته باشد.
تعدادی از نشانگان بیتوجهی یا بیش فعالی - تکانشگری در دو یا بیشتر از دو موقعیت بروز کند (در منزل؛ مدرسه. محل
کاره با دوستان يا بستگان و در چندین فعالیت).
نشانگان طی دوره اسکیزوفرنی یا اختلالات روانپریشی دیگر رخ نداده باشد و اختلال های روانی دیگر مانند (اختلال های
خلقی, اضطرایی. تجزیه ای. شخصیت. مسمومیت با مواد مخدر و يا ترك آن) توجيه بهترى براى آن نباشد. ١
صفحه 26:
کودک به +زیات نوجه نمی کند با در انجام تقالیف مدرم آش تاه هاي ناهی از بی دقتی دارد:
به سختی می تواند توجهش را حین انجام یک کار و تا پایان آن حفظ کند.
Gel apes ca See bbe وا را یرت ید
وقتی مستقیما با او صحبت می کنید. به نظر می رسد گوش نمی دهد.
tee easels ده cae see ا
با دست هايش ور مى رود یا پاهایش را تکان می دهد و وقتی نشسته. سر جایش وول می خورد و می لولد.
وسایل لازم برای انجام کارها یا تکالیفش را گم می کند.(مداد. کتاب اسباب بازی و س)
انجام بازی های بی سر و صدا برایش دشوار است.
رعایت نوبت برایش دشوار است.
۰ تا jemscn nls
وقتی از او سوال می پرسید قبل از اينکه سوال تمام شود, با عجله جواب می دهد.
عمدا دیگران را اذیت می کند.
از مدرسه فرار می کند و دیگران را آزار فیزیکی می دهد. عصبانی یا بی میل است.
قلدری می کند» دیگران را تهدید می کند یا می ترساند.
صفحه 27:
روش های درمانی
Non-medication based
Behavior therapy
Psychotherapy
Social skill training
‘Support groups
+
Types of ADHD Treatment
Medication-based
Stimulants
Non-stimulants
+
Antidepressants
صفحه 28:
-تالامرت للك اتيت حلملا "۳ تام و خن
60% Of children 2-5
years of age received
some type of
behavioral treatment
for ADHD in the past
year.
Disorders inclucied
conduct disorder,
anxiety, depression:
autism and
Tourette's syndrome.
7 6
A7% received some
type of behavioral
ireatment for ADHD in
the past year.
64%
Among alll children of ages 2-17 that suffer from ADHD:
62%
62% were taking ADHD
medication
One out of every 20
Shilaren in the Us are
taking ADHD:
medication
Nearly two-thirds
(64%) additionally
Rac Gnother
mental, emotional
or behavioral
disorder.
صفحه 29:
نقش والدین در درمان
.١ ابتدا بايد مطمتن باشیم که فرزندمان واقاً نشانه های این اختلال را دارد؛ به
علاوه تشخیص نهایی توسط متخصص انجام مین پذیرد. گاهی والدیتی که افرادی
بسیارمقطرب و تگران هستنده ممکن است؛ جشب و تجوهای طبینی فرزند را
دلیلی بر بیش فعالی بدانند. بنابراین در قدم اول بایستی راجع به تشخیص
مطمئن باشیم و به فرزندمان برچسبهای نادرست نزنیم.
۲ نرژیاضافه این کودکانباید از طریق فعالیتهای مثبت. از جمله ورزش
کردن. مصرف شود. بهتر است آنها را برای بازی به زمینهای بزرگ برد و اجازه 8 | |
داد که به فعالیتهای لذتبخش بپردازند. یا اين که روزانه برای پیاده روی آنها را
از خانه خارج کرد. در منزل نیز بایستی مسئولیتهایی که از لحاظ جسمی قدری
بچهها را خسته می کند به آنها بسپاريم تا به اين وسیله انرزی بیش از حد آنان
گرفته شود. البته خوب
نظر بگیریم.
ت گاهی برای انجام این مسئولیتها جوایزی هم در
صفحه 30:
۳ به خاطر داشته باشیم این کودکان را به هیچ وجه کتک نزنیم؛ زیرا رفتارهای انتقام جویانه از آنها سر خواهد زد.
بهتر است با آنان مودبانه و با محبت صحبت کنیم. البته در برخورد با سایر کودکان نیز داشتن رفتاری مهرآمیز و عاری
از خشونت لازم است.
۴ گروهی از موادغذایی - از جمله کاکاشو؛ شکلات. قهوم نسکافه نوشابههای رنگی و تنقلات - باعث تحریک پذیری
میشوند و لازم است تا حد امکان از دادن آنها به بچه ها خوددازی شود.
۵ خواب شبانگاهی این کودکان موضوع مهمی است؛ آنها باید شبها زودتر به رختخواب بروند. بهتر است والدین برنامه
خانواده | a گونه ای مناسب تنظیم کنند و به هر طریق ممکن به کودک بفهمانند این یکی از قوانین خاواده اوست
که شبها تا ذیروقت.بیدار نماند.
۶ چنانچه کودک بیش فعال از لحاظ توجه و تمرکز بسیار مشکل داشته باشد و ر
ارهاى أو موحي اذيت 3و آزار فراوان
شوده بهتر است با روان پزشک کودک و نوجوان مشورت شود تا به صلاحدید او کودک مقذاری داروی اختصاصی این
اختلال را مصرف کند.
صفحه 31:
دارو ها
يرشك شما شاید تصمیم بگیرد داروهایی مثل متیل فنیدات (ریتالین)» که ظاهراً اثر آرامشبخش در کودکان دچار این
اختلال دارند. تجویز کند. اين داروها اثرات جانبی ناخوشایندی دارند. از جمله: اختلال در خواب. افسردگی» سردرد. معده
درد. بیاشتهایی. و کاهش رشد.
ریتالین. Tete a تبلق درد كه با فزایش فلت همه
کار احمدی و هکاران ۱۳۸۷
در مناطقی که در کنترل توجه و رفتر نقش دارتد :کار می کند)
لیزد گزامفتامین (لیسدگزمفتامین درویی است که قسمت های خاصی از مفز را تحريك مى كند. اين باعث بهبود تمركز . كمك به تمرکز توجه و کاهش رفتا
تکاتشی می شوه)
آتوم و کستین (۸0100:61106 متفارت از سابر داروهاى 260140 عمل مى كنداين يك مهار كننده انتخلبى جذب تورآدرنالین است : به اين معنى که مقدار ماده
شیمیاییب تام نورآدرنالین را درمز افزایش می دهد)
گوانفاسین (کواقاسین برای بهبود توجه در بخشی از مفز عمل می کند)
صفحه 32:
ورزش و فعالیت بدنی
Exercise for ADHD
گاهی اوقات داروها با با عوارض جانبی همراه است (تحمل ضعیف عدم The following exercise are
recommended for ADHD patients.
۱ پاسخ به درمان و حتی وابستگی). و اثرات این درمان به ندرت برای دوره
طولاتی خفظمی«شودیک راد حل برای آثرات طولاتی:مدت: می تواند با ‘Short-term aerobic exercise, including
yoga.
SL gp ips Cit gett alas ete Sitka ale
(p> atin for 30 minutes fourties a 1
ورزش به عنون اثرات مثبت آن به طور کلی بر عملکرد شناختی و به wet
ویژه پاتولوژی های عصبی شناختی مرتبط با 10۳۷]0 ۵ به عنوان یک
9
6 Skil-based exercise I
ballet. 7
گزینه درمانی موثر مطرح می شود
*_افزایش انتقال دهنده عصبی ( دوپامین)
ورزش باعث افزایش جریان خون در مغز می شود
ورزش رگ های خونی و ساختار مفز را بهیود می بخشد. اين به توانایی تفکر کمک
فى كين 9
ورزش باعث افزایش فعالیت در قسمت های مغز مربوط به رفتار و توجه می شود \
صفحه 33:
ورزش های مناسب برای کودکان rade
۳ 1 زش ای افزایش توجه و تمرکز:
ورزشهایی برای تخلیه انرژی: ورزشهایی برای افزايش توجه و تمرکز
0 * تیراندازی
sas © ۲ ارت
* دوجرخه سوا , =
aes Gi Ae eS
* دوهای استقامت oO
50
* كوهنوردى كي
صفحه 34:
تمرینات هوازی
رایج ترین نوع تمرینات مورد استفاده
بیشتر شامل تمرینات: ساده مافند دویدن
تمرین هوازی خصوصا در فضای باز علاوه بر نشاط موثر بر توجه
و حافظه و عملکرد شتلختى موثر /
تاثیرات مثبت تمرینات هوازی در مدل های حیوانی و انسانی
باعت تفییرات زیشتی » عصبی می شود
کاهش علایم و نشانه های opines ADHD
بهبود مهارت هاى حركتى درشت
۱ هورمون هایی که موجب ارامش
بدن می شوند
کاهش میزان ترشح اپی نقرین
افزایش اندروفین و افزایش در باز جذب سروتونین
بهرام و همکاران ۲۰۱۴
صفحه 35:
"" یک روش مناسب برای تهسیل عملکرد شناختی
تمرینات ادراکی - حرکتی
پیشترن میزان رشد ادراکی -حزکتی دز ۷ تا ۲ سالگی است
بزاری جهت درمان مشکلات شناختی حرکتی
1 از طریق تهسیل شکل پذیری عصبی ایجاد ساختار های جدید /
بهبود عملكرد تحصيلى سيئايسى و كاهش اختلالات شناختی /
|
3
بهبود مهارت های حرکتی ظریف و درشت سیستم ادارکی حرکتی قابل تقسیم به چندین زیر مجموعه
SIS) AE gm بینایی - محن بجرکت تمذل)) قهرینات
ادراکی با پهبود زیر مجموعه های پاعث بهبود حرکت می
کاهش علایم و نشانه های ADHD شود
افزایش مسیولیت پذیری - پایبندی به قوانین و همکاری های گروهی
شهبازی و همکاران ۲۰۱۵
صفحه 36:
کاهش تکانش گری
بهبود خود کنترلی - توجه و تمركز- اكاهى از بدن - خودكار امدى 0
کاهش فعالیت های ناحیه
پیشاتی و دیگر تواحی قشر
مفز
کاهش اضطراب - استرس و لفسردگی
مناسب برای کاهش مشکلات
اری و توحهی اين کودکان
+
me 5 a She . a افزایش قدرت امواج الفا و نتا در بخش قدامی و مرکزی
تثیرات بیشتر تمرینات یوگا بر روی دختران نسبت به پسران ey
رشیدی پور و همکاران۲۰۱۷
صفحه 37:
ورزش های sod با و بدون توپ
بهبود مهارت های اجتماعی و پایبندی یه قوانین همکاری ها
۴ ۳ ۳
بهبود خود تنظیمی و خود کنترلی و بازداری را
اری در زندگی روز مره
اثیرات مخبت
© بهتودمهارت های حرکتی وود آمادگی جسمانی
# بهبود عملکرد شناختی
۴ کامش علایم و نشانه های ۸0۲۱8
رشد شخصیت افراد و
باعت افزایش انگیزه
امادگی ایفای نقش
+
افراد بخاطر شرکت در این بازی ها احساس
مطلوب دارتد اين باعث افزايش توجه و دقت
می شود
بهرمی ۲۰۱۲
صفحه 38:
&) &5
با استفاده از مخروطهاى ورزشى (يا نردبان سرعت) به كودكان كمك كنيد 9
2
تا با استفاده از پاها بیشتر روی بدنشان کنترل و تسلط پیدا کنند. پنچ و
حمر
مخروط را با فواصل منظم در يك خط قرار دهيد. كود بايد از يك سمت
بازی را شروع کند و تا سمت دیگر با الكوهاى مختلف از بين مخروطها
عبور کند. دورههای کوتاه ورزشهای تمرکزی» در برابر دویدنهای طولانی
و آهسته. به کودکان کمک میکند تا مهارتهایشان را بدون حولس پرتی
قویت کنند
cle این ورزش, ابتدا روی زمین بنشیند و پاهای خود را خم
کند. بهطوری که کف پا روی زمین باشد. کمی به پشت دراز
بکشد و کف دستهایش را روی زمین بگذارد؛ سپس درحال ی که
کف پا و کف دستهایش روی زمین است. باسن خود را از
زمین بلند کند. شروع به راه رفتن کند و پا استفاده از
دستها و پاها به هر سمتی برود که میخواهد ۹
صفحه 39:
این وضعیت به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک
(خودمختار) کمک میکند و به بدن اجازة استراحت و هضم
میدهد. برای این کار باید به حالت سجده قرار گیرد و زانوها
را کمی از هم باز کند. بهنحوی که قفسهسینه روی رانها
قرار پگیردد سپس دستهایش را يسمت جلو يكشه
طورىكه كف دست كاملا روى زمين قرار كيرد و روی آن
فشار ايجاد كند. بيشانى خود را هم براى استراحت روى
اين وضعيت علاوه بر تقويت و كشش يشت. مى تواند در بهبود تعادل و هماهنكى
به کودک کمک کند. از کودک بخواهد بایستد و سعی کند یزن بدن را روی یک
dl Je سپس بهآزامیسعي کند با گشیدن دستها, سم جلوم قنبمت:
بالاتنه را بهسمت جلو بکشد. پای دیگر را تا جایی که امکان دارد بهسمت بالا
بياورد تا بدصورت موازی با زمين قرار كيرد؛ انكار دارد مثل هوابيما يرواز مىكند.
در این حالت به زمين خيره شود كف باى خود را خم کند تا جهت انگشتان
پهنمت زمین باشد:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
دستورالعمل ۲۰۱۶ ۸50 همچنین بیان می کند که تمرین
پاید بیش از ۶۰ دقیقه در روز انجام شود
فعاليت هوازى شديد بايد حداقل ۲ روز در هفته انجام شود.
قلبی عروقی با شدت متوسط (۶۵ تا ۷۵ درصد حداکثر اکسیژن
مصرفی)
7 ورزش براى افرادى كه اضافه وزن ذارند از سطح کمتر ( ۲۰
دقيقه در هر جلسه) شروع شود و به مرور زمان و شدت بيشتر
كود
صفحه 43:
روان درمانی
ان شناختی رفتاری( ۲ 2)) نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک می کند تا افکار و احساساتی که رفتارها را تحت تاثیر قرار
برمان شناختی رفتاری» معمولاً برای درمان طیف گستردهای از اختلالات. از جمله فوبياء اعتیاد. افسردگی و
اضطراب استفاده می شود.
می دهند» درک کنند.
رفتاری, اين است که به بیماران آموزش داده شود که با اينکه نمی توانند تمام جوانب جهان اطراف خود را
کنترل کنند. اما می توانند نحوه تفسیر و برخورد با چیزهایی که در محیط آنها وجود دارد را کنترل نمایند.
هدف از درمان
نهایت. بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها باشد «فروشتی و ممکزان )۲۰۱٩
6 اس ارم تداع ی تقد و وه ری دص شلات ری کرو
۷ رویکرد 637 متمرکز بر والدین. می تواند به عنوان یک درمان انتخایی مکمل جهت کاهش علايم روان شناختى. 811 و افزايش عزت نفس كودكان جاق مبتلا به
۸۵0۳۱0 به کار گرفتهشود.(کراس و همان ۲۰۱۷
صفحه 44:
بازی درماني, شرایطی را فراهم می کند تا کودکان بتوانند با استفاده از روش های
سالم احساسات و هیجانات خود را کشف کنند و آنها را بروز دهند. این کار
میتواند به صورت فردی و گروهی انجام شود
بازی یک راه طبیعی برای کمک به کودکان مبتلا بهاختلال توجهایبش فعالی و
توسعه عملكرد اجرايى و مهارتهای مبتنی بر مفزه می باشد
بازی درمانی علاوه بر درمان مشکلات اضطرابی و اختلالات روانی.به افزایش
سازکاری و توانمندیهای کودکان نیز کمک میکند.
بازی درمنی ۸ هفته ای باعث بهبود هماهنگی و چابکی اقراد مبتلا به 80100 شد
(کیخای و همکاران ۲۰۱۹)
اتلفيق باز درمائى و آموزش مديريث والدين در كاهش علائم تارسابى توجه- بيش فعالى مؤثر
أست ( فيش اللهى و همكاران 0015
صفحه 45:
رژیم غذایی
رژیم غذایی مخصوصی پیشنهاد شدهاند: حذف کلیه افزودنیهای غذایی (ادویه جات و غیره)» حذف مواد به خصوصی از رژیم غذایی»
یا ویتامین درمانی شدید. اغلب تحقیقات پزشکی اشاره به این دارند که این رژیمها برای تعداد بسیار کمی از کودکان مفید هستند.
اما بسیاری از والدین تغییرات قابل توجهی را در رفتار کودکان خود پس از استفاده از این رژیمها گزارش کردهاند. شاید دلیل آن این
باشد که با تهیه غذاهای مخصوص برای کودک. وی احساس میکند که توجه بیشتری به او میشود. در مورد هرگونه رژیم غذایی
مخصوصی که برای کودک خود در نظر دارید با پزشک خود مشورت کنید.
از سه طریق بر مغز ۸٩0۲۱0 تأثیر می گذارد.
۱ سلولهای مغزی . مانند سایر سلولهای بدن » برای انجام عملکردهای خود به تغذیه مناسب نیاز دارند.
۲. غلاف میلین . که آکسون سلولهای مغز را می پوشاند . همانطور که عایق سیم های الکتریکی را می پوشاند :رای سرعت
بخشيدن به انتقال سيكنال هاى الكتريكى بين سلول هاى مغز به سطح مناسب مواد مغذى نياز دارد.
۳. انتقال دهنده های عصبی - دوپامین . سروتونین و نوراپی نفرین - همچنین برای عملکرد مناسب به رژیم غذایی وابسته هستند
صفحه 46:
مکمل ها
روی انتقال دهنده عصبی دوپامین را تنظیم می کند و ممکن است با بهبود پاسخ مغز به دوپامین متیل فنیدات را موترتر کند.
مقادير كم اين ماده معدنی با بی توجهی ارتباط دارد.
آهن برای ساخت دوپامین نیز لازم است. طبق تحقیقات سطح فریتین (میزان ذخیره آهن) در ۸۴ درصد از کودکان مبتلا به
ADHD در مقایسه با گروه کنترل کم است. سطح پایین آهن با نقص شناختی و ۵1(۳۱]0 شدید ارتباط دارد. مانند روی ۰
از منيزیم برای ایجاد انتقال دهنده های عصبی درگیر توجه و تمرکز استفاده می شود و اثر آرام بخشی بر مغز دارد.
هر سه ماده معدنی در گوشت بدون چربی » مرغ . غذاهای دریایی . اجیل . سویا و غلات غنی شده یافت می شود.
ویتامین > مغزبرای ساختن انتقال دهنده های عصبی موردنیاز وتامین است. در حقیقت : مفز دلرای یک "پمپ" خاص
ویتامین -) است که ویتامین -) اضافی را از خون به مغز مى كشد
صفحه 47:
VI Top 3 Natural Supplements
B
FOR for ADHD Treatment
ذا :
صفحه 48:
مواد غذایی مضر
هر گونه غذای سرخ کردنی
عموما همه افاد ایا جایی که می تانند از غذاهای سرخ کردنی اجتتاب کنند.غذا های سرخ کردتیکالری بلاییدرند ما کلری هایی که هیج خاصیتی برای فرد
تدارد
غذا های حاوی گلوتن
طبف تحقيقات درصد بالايى از افراد و كودكان مبتلا به بيش فعالى . حساسيت بالايى به كلوتن دارند و مى توان گفت که ۷۰ درصد از این افراد به گلوتن حساسیت دارند
توشابه
اكر علائم بيش فعالى را در كودك خود مشاهذه كردة إيد
اختلال بيش فعالى در أو مى شود
شكلات
ادن نوشابه به او خوددارى كنيد كه اين نوشيدنى حاوى آلكالوثيد و مقدار زيادى قند .
و موتجب تشدید
شکلات نیز به نوشایه شباهت زیادی دارد زیرا قند
ار بالابى تارذ . شكلات ها ويتامين ها و مود معدنی زیدی تدرند و بعث تشدید بیش فعلی می شوند
ou
کودکان بیش فعال نمی تانند کازئین (پروتنین مخصوص شیر) را تحمل كنند بنابراين با خوردن بستنى علائم آن ها تشديد مى شود
محصولات لبتى
تحقيقات نشان داده است که یکی دیگر از چیزهایی که نایدبه کودکان بیش فعال ذاد . محصولات لبنی می باشد و مشخصا محصولاتی مثل ماست باعث افزایش رفتار
آشفته می شو
صفحه 49:
نتیجه گیری
0
ADHD olde. به ۳ دسته تقسیم میشوند: ۱-کم توجه ۲- بیش فعال ۳- ترکیبی
90
* روش اصلی درمان این کودکان با استفاده از دارو میباشد.
.
*# این کودکان را نباید عقب مانده ذهنی به حساب آورد.
0
*** اين كودكان ذ
مند مراقبت و رسیدگی ویژه به خصوص از طرف خانواده هستند.
9
** میزان دقیقی از شیوع این بیماری در دسترس نیست ولی در اکثر منابع اشاره شده است که پسران حدود ۳ تا
۷ برابربیش از دختران به اين بیماری مبتلا ميشوند.
صفحه 50:
صفحه 51:
Thanks for your
attention....
**
600 600