صفحه 1:
صفحه 2:
كودكان , عامل بيوند نسلهاى كذشته و آيتده در هر جامعه محسوب مى شود
CrmOOraE IPO OI FON Fees Pies hE Ure ara Fo ۱[
صورت لزوم اصلاح محیط اجتماعی نیز در هر جامعه از طریق کودکان میسرٌ
1 esse nec ae eee
ae are ري
توجه به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیاز ها و سرشت
عو ب ا بو genera eI oun ا
0
شهرى كه به كودكان 0
تسهيلات شهر تهرات در ابعاد اجتماعى و قرهتكى براى كودكان بسيار تاجيز
است در سالهای اخیر در کشور serra ey 52210 ن فكرى کودکان و
بیان مسئله
صفحه 3:
۳
کودکی در عمق وجود همه ی ماست , و با چشمان اوست که همگی روزی به
PUPS an one
1 eee noes Fe}
SR Er Ca: TOMEI TEE ate EO
كردن أنها را بشتاسد و از سوى ديكر بايد محيطي كه كودك امروز در لن نسر
01 peers Pera el TCE Se etree va ee nr ee
Dean ال ا vee] Flee erent Sere Vasher ee
Surrey ا ا fEpe aS Pes
Fe OvOr CS STUN TC erent AS TCS STC RCI)
FES rurewn Reon Fematey coed Ae On Parco Orns eI NIn Sn
یک بچه از قضا با درک ما کاملا متفاوت است او تمام تصاویر معمارانه معمارآنه
[۱0 Seer nC Tm rrmPONn Cone evan nes nr re Oreanr
قابل تقییر در اختیار داشته باشد تا بتواند ردپای خود را در آن برجا بگذارد و بدین
BrP ape dom pears opr anes Bes ترتيب تقاط نشاته ویژه خود را به
مرا عاج ع و
صفحه 4:
RT ae Pn ne EC کودک
سریجتر و گاهن کندتر است. eo
مراحل رشد:
*نوزادی ( از تولد تا 15 ماهگی ) وانشنا
"*كودكى ( از 15 ماهكى تا 2/5 سالكى )
"كودى بيش دبستانى ( از 2/5 سالكى تا 5 سالكى
"سنين ميان كودكى يا كودى ديستانى ( از 05
ا 0
صفحه 5:
er er ren
» شود از نظر اخلاق هم بهتر مى شود
3
7
0 2-52
تا6 -11 25-55
7
مكمه
7
ares)
۳
كاها بازكشت
۱
0
زود رنج و حساس
0
درون كزا ( متمركز)
ماجراجو و کنجکاو
گاهی درونگرا(متمرکز ) و
كاهى برون كرا ( برأكنده )
مم
al
صفحه 6:
1 ee
لحظات دوران کودکی از شیرین ترین و یبا ترین خاطرات زندگی هر فرد به
شمار مي رود به طوری که هر قرد بزرگسال در آرزوی تجریه مجدد ن می
باشد ز آتجا که در اين دوره بایه و اساس شخصیت هر فرد شکل می گیرد لذا
re renee Meaney Fen ee NON 3
# وف سساح ا د
ا 52500
صفحه 7:
منظر 5۹5
x
: مراحل رشد زان بیاژه
1 Peay Pn SBT S Mi)
آو معتقد بود رشد شناختی 4 مرحله دارد که در هر یک از این مراحل : پیشرفتی
كيفى ذر تواناين خل مسئلة:و شناخت ذنيا روق من دهده
Pegs bre geneerear esa eA ESO ا 00
ل Pee
*مرحله دوم یا مرحله پیش عملیاتی ( 2 تا 7 سالگی )
و دیگران را هم عقیده با خود می داند
"*مرحله سوم يا مرحله عمليات عينى ( 7 تا 12 سالكى )
evaees oc Bea ere ere ae Er] ۱
كودك خود محور شده
کودکان خود محور
cone ا ed
صفحه 8:
ee
۷
اریکسون
020
[0 eee n es
BC CSCO vee IOC ISH ON FREON. 90 PT
SRN rpser ااا YON er PON
[۱ وي
در طول عمر به رشد خود ادامه می دهد
اتكا به خود شرم و تردید
تکار | احساسگناه
ols نانوانی و
صفحه 9:
۹ 8
cE
1۱ || 1 "۱ 1
3 و 3 4 | ال
ا 1"
3
8
0
بستر رشد
=
معویت
Pi |
5 7
/ rea |
0 0
= أموزش صحيع ۳
Sarees
منطر > ,۲55
صفحه 10:
زمین بازی :
Be ee ne es ae Oy weno nel ot aes ae eer ES
۳ بازی کودکان و دقت و توجه به اين امر خطیر و پیچیده است
aetna ee er ee ner ا
پخوه رسب Sb ee perenne Peg ey
تاريخجه زمين بازى كودكان :
أولين زمين بازى برنامه ريزى و طراحى شده در أمريكا , در حومه ى بستن در
حدود سال 1862 ميلادى ساخته شد و اولين وسيله بازى . لوله هاى امكانات يرورشى
ا اا ا
0 ا ا را ا he Rete rer
صفحه 11:
| |
[7 rears Pe
eee FIN OPE serene) WO ORRS CoP Bes) ne ees Re eee
«pede we plaul YlSo95 sgl al gaily jl» ol pili
[0 0
Peres aedreces re N98 CEs eevee Fe Pt mea ag
ROY Werner 20 eros ve Sor ew UOC Doce we een emer Peet
Piper ers are mOreriae SS ne 'Oh Oe eee gE vs
REINER SPIES OC cae Sc Peer TEOEN RISEN ETAT
اجتماعى و آموزشى و اجتماعى مى ياشند
*زمین بازی معاصر : اين گونه زمین های بازی , از اتصال و کنار هم قرار
foray rec) eyes tC y OC SPST e PRC OEN correo) Umer)
ساخته می شود
0 ا ا ل Rib cares eee oe
3
صفحه 12:
1 sla EL
محیط طبیعی , باغ های بازی ماجراجویی , است که برخی آن را به عنوان کلاس
شده . با بهره كيرى ا عوامل طبيعى جون درختان , ككياهان . كلها , ابوشن
eee earmel eg ام اال 0
eee 21111110
ا 2000
صفحه 13:
[0 Reger ES at OCI rece ae hen Perea eT
طور كلى مى توان كفت كه فضاى معمارى و فعاليتهاى كودك در يى
[۳
_
صفحه 14:
قد ایستاده
حداكثر دسترسى به بالا
ارتفاع ديد
ارتفاع آرنج
پهنای شانه ها
دستهای باز شده به
طرفین
ارتفاع نشسته
صفحه 15:
صفحه 16:
منظر کودکانه
51111111111
“تناسب يسني
*تنوع و جاذيه ى بصرى
*جنس و دوام وسايل بازى
صفحه 17:
بازی به عنوان مهمترین بستر رشد جلوه گر شده است , از تماشای بازی
freee nears cree i seen org
Ferra vas Ren sp Fe arvarey ee ed ernreen fea irc ar rer eran gery
أرضا مى شوند
انواع بازی :
*بازی انفرادی
*بازی تماشاچی ( نگاه کردن به بازی دیگران ) 2
ee Ey See Rey Ve SE ee ie Ree eC nes
ارتباط را با آنها دارد)
ا Be
مورد بازی دارند)
ا ی
01111110000 ey
a -
صفحه 18:
es) و00
اسن كودكان عامل ديكرى است در شكل كبرى محيط باز , بطور مثال بازى
gene Pr Panel Be JO ree ETN Cee ا
اا I aoe
شروع می کنند و, سرعت و حرکت با کنجکاوی و سعی در تجریه کردن و بیدا
كردن دنياى اظراف همزاه مى كردد
Seo es eae cs Pate] Pet aP ea Pa evn ee ON Care|
مان طراحی کنیم : وهر ۹
گروه زمین مخصوص به
صفحه 19:
منظر 5۹5
0000 outs sleds 9 5b slgney
BN oe Besa Cayce mney) re oy
Rovere ا (cl eter ese
Fa Kaper eg renee ceo Penne eines ein ee gee eS
) است
rao ces ec 0 ال ۱[
دزخت در مجاورت زمين براى محافظت أفتاب نيمكت كوجكى و نيمكت
صفحه 20:
Br 0 ee eee
فعالیت های اين گروه سنی شامل انواع بازیهای فکری و جسمی است که نیاز
به کنترل و استفاده از مواد کم خطر فضا های چند منظوره برای پرورش
رار را 07 1
از دوجرخه و توب يازى مواجه تشونو
0171110 Vener SOs rm I)
[۱ raters ees ear 1 meer res صقت با تجهيزات باز ( سرسرة
١0 rem ene re)
صفحه 21:
صفحه 22:
FN PO ا
nee eae re eee!
Sa iy eR eGR
۱ 2
مى توانند نيمه سخت يا جمنزار باشد
0 et Par he ere ee ae
را خطكشى كرد , حداقل ابعاد 20*12 باشد تا يتوان در آن فوتبال بازى كرد <<
صفحه 23:
Freee Pes eleven ieee on een
oe pent SOT el OS REV Been ITNT CRESTED
ا ES
امر بسته به ن دارد که در چه زمان و به چه صورتی در جریان آموزش مورد
استفاده قرار گیرد
nA ae 1
Reece bes armen ene nee rel elveneeree cae res)
صفحه 24:
کودک نباز به دو قسمت دارد 1 احتیاج به بیرون کشیدن تجربه های اندوخه
شده ( تخيلات )
- نقاشي كردن
121007
1
و اشيا نيست بلكه در عين حال وسيله اى است براى نبيان زتدكى
9 ا ل 00
۱
ژرف تر خود را بیان می
صفحه 25:
منظر کودکانه
همانطور که گفته شد کودکان از طریق بازی راه ورود به زندگی آینده را می
Prare awe ee PC ee Tw ON IOS | ۱[
بزرگسالان بازی کنیم و با دادن احساس لذت و نشاط به کودکان در کشف
محیط زندگی آنسانی به آنان کمک کنیم تا به استقلال و خود کفایی برسند
Pele ese geri fes res revar eer cae eer ern Cee
را فراهم سازیم
[0 Creme Wenn eper mene Sew AEC ee yg ee
دهد این است که :
*کودک را به روبا پپرد
anu gla Ly uitelyl y cute! ulus!
0 one cre va
*ذائقه هنری کودک را تحریک کند
*خاطره انكيز باشد
*قابلیت تغبیر و تنوع را داشته باشد
تلع و الیو
صفحه 26:
منظر کودکانه
صفحه 27:
[۱0
بازى و طبيعت يراى كودى محيطى است ير شده از جادو , اعجايب و تواناييهاى
0
Pe Pan grat ers gry ten orem Pen Pasar ty
درباره خودشان به طور مستقیم می آموزند و بازی در محوطه های بیرونی ٩
ipo ااا Cgc ۳۳ ۷۳
RRS Ree an Peer Gd Pers CK ge Bs OC TEN =
| آفتاب , خاک نرم زمین
1 Ree eey. Pe ers
شايد در محيط هاى بسته كمتر قرصتى براى يرداختن به آن بيش مى آيد فراهم
آورد .هر کودک در هر لحظه مى تواند با تعداد زيادى از همسالانش در ارتباط
کلامی و 11000
صفحه 28:
Speer pen ears e es)
: *گیاه
1 کر os coare(
2 ROT om Isl res SEs PCOS ELT eee a Te Deg ego IY ey
1 eee
| ERROR ea Rate oprerrear rancor ners apmerrreee iin
eter ger
صفحه 29:
Freee een ean oee ee]
tok
٩ آب بازی یکی از بهترین, اساسی ترین و لذت بخش ترین فعالیت کودکان است.
7» آب جاذبه سحرآمیزی برای بچه ها دارد. بچه های خردسال ساعت ها وقت شان
Ferien We evmnrere ee nnCrre Berd atts tie eer mey re ge Se Oy
Lopes Ley rae pea reae ere ac eprane aes Ne mle Fe
به هم پزنند. بپاشند و شلب شلب کنند. نیز آب را در دست خود نگه دارند. با آب ۳۳
0 LSE eee SP Tern, eae ene:
Ree 4
از ناراحتی ها, قشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند.
Bryon eae fearon our Bs rey roves VO pee PROS Bet Cane
1 ev EN gears
مختلف أنها را فراهم ساخت از جمله رشد خلاقيت. برورش حواس بنجكاته,
[۱۳۹ even er 0h
صفحه 30:
صفحه 31:
(0
0
F "i
بت |
FROeen pee Pe PCP Pe
: *خاک
1 vedere) eee ec cere s) Cel eee oP ee
كارها براى برورش ذهتى و جسمى كودكان مى بلشد قوه تخيل و
اما ااام DEC SPC ONT
ene Jee Pa eo | aes feel Fane Sei Or ee
[05
3
صفحه 32:
۵ evry
Popes Pees Bes No PARK oe every Cates | rea) eve PPS FE og
SE eva Jena EER OUP ITN" VEEN ROWSE NCP
[0 ere ee Me eras) er meee gee en Sere) nao
Caer ree per rine اا
Fes ieerr St Se eme sr ا ee mee
h 0010 رشدش رااها موففيت
۳۹
صفحه 33:
دا ed eee)
در نهايت فضاى معمار ی زمانی می تواند به صورت زمينه رشد كودى مطرح
شود که در کنار عوامل بازی , طبیعت , هتر باشد
به عبارت دیگر فضای معماری باید امکان بازی را برای کودک قراهم كند 56
es | ene DC oe ny 0
00 ب اا ns ا ا BT
است كه به فضا روح مى بخشد .و با در اختيار داشتن تجهيزات مخصوص به
كودكان اجازه مى دهد كه در امنيت كامل آيتنى و آب بازى كنند
صفحه 34:
cere ard
) طراحى معمارى مهد كودك ( ضوابط بيشتهادى
آماده سازى شهر براى كودكان
The black book of landscape