صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
maa ‏على ب عى عي لا‎

صفحه 5:
وه ‎bd 2: Sacer arma Cre Ty EOS‏ ل ال ‎Peed 0 pT ar vee TPC emote ory‏ هخامنشى بود. كوروش به مدت سى سالء از سال 009 تا 0179 بيش از ‎ee Ter) Fry‏ 0 درباره ی کوروش تمام مورخان توافق دارند که شاهی بود با عزم. خردمند و مهربان که در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل ‎Bere perso, xn JIU reed] CES ee‏ ‎ECO ES Caer eer ere le Ce) COMI RoE aC rar ese aera‏ ‎lis cags =e gl peal ns eagle Op een lacss les la baol,‏ ‎ree)‏ ا ‎ovr em eremepcreeares (py rant) 5) beer emery e Para)‏ كوروش شده و در مواقع مشكل به او يارى مىنمودند. با مذهب و معتقدات مردم كارى نداشت بلكه براى جذب قلوب ملل اداب مذهبى آنها را محترم مىداشت. شهرها ا ا 000 هیچگاه معرض قتل و غارت واقع نمىشدند. آنجه درباب وى براى مورخ جای تردید ندارد, قطعاً این است که لیاقت نظامی و سیاسی فوق‌العاده ‎perp‏ ارات هر ار

صفحه 6:
7 ‏كوروش‎ ‎| ‎ai ss Supe roa ee ‏هستم. حال‎ 1 ‏ل ا‎ ‏ی ار را‎ eee ‏را برگزیده مردوک ؛یهودی ها او را مسیح فرستاده شده از جانب یهوه و‎ 500252 rs te acre ee rev ese Sry eer eres eee es Siva ere rie os ease se

صفحه 7:
ذوا لقرنین در قرآن ines pc elu oot Se سطاعوا آت متهروء وما استطاعدا له ‎oO‏

صفحه 8:
PC ee oe St 7 Cae SB) ‏لل‎ ee ia ee ‏او را در زمين يادشاهي داديم » و همه ي وسايل حكمروايي را برايش فراهم‎ : 0 ‏ا ا‎ pale] irae nT mCentr wEyCy Reciever Siete reir er ys eres ۲ igen ool (oc poeta eee nn TINIE Sie tae ke er ee ee ee Bs ogra 15 ecole ee ae ea ‏و‎ ‎| mp ere ORB rtery Deel 0 ‏اا‎ ees Ses eae eel ea es ae einer Meron ever Sere re app tees era nena Bmore mcr Scan Beceem aed more) ya eerie rene) apeetee Cee me) 8) ‏فساد و خرابكاري زده اند. پول و مال لازم در اختیار تو مي نهیم تا میان ما و ایشان سدي‎ Sete he ied) ere ee ‏ا لصاوي ا ا ا ل 21 7 507 م‎ i ‏اس تا ا‎ eee ‏وان کار‎ ۳ ergy ere ae eal Sige Perse ares eae nin ern

صفحه 9:
سر فرزئران 30 ‏ا ا ل ا ا ل ا‎ err roe) 0 ‏ا ا‎ ‏و ی‎ ene oe ‏ا يد ی ۱۳ 9 زا‎ eer eee ۱ ‏ا رم‎ ‏مىكنند.‎ Pert ‏ی را‎ es eer ‏ال لم‎ mee Seren Se moe leer ore eel eer mer mC Camis Ter) Berra ‏ی‎ ett ire Peas) Pl ee ha etre ceo Pae eroee ov rrewsine secre ‏کر‎ 0200 re rear ‏ا ا ا‎ (Gara Cnrg ‏ا ا‎ rar errs Spy ‏فرزتدان كوروش؛ از يى مادر هستند.بيس از مرك كوروشء فرزند ارشد أو كمبوجيه دوم به‎ 1 7 آتوسا ‎ag‏ تفارش بر اووا اد ارفا افگاه قدر متا یوانی فد

صفحه 10:
و Vee 4 iad Ae = =

صفحه 11:
۸- داریوش دوم

صفحه 12:
2 ری مر ۱ ‏م‎ ‎0297:7277 are ers Cr Peary tpg verre Freese) bs | Prevage re Pry Peer ‏دور این استوانه سفالین به زبان میخی بابلی, سخنان و فرمان‌های شاه ایران نقش بسته‌است. بر این‎ BS Pre 1 02 ieee accion es pt i ee eee Pom oROWn El be ‏ل ا‎ Ue ee Lee Pe eal fpr Vor pr Sees 155 1k pe OME Lp) csc ‏ا‎ a ee 002 1 omen cdi ou) 5 Sei ‏د‎ eon rer ae ee Riera reas eer rallye oii kG thee ve tee opto een Lele ae ‏ا ل ا ا ا‎ Se me Rn seen gece) eres ae ey iene iene npg or ace ee rv Pe Sree Sem ele sees SON tree reer peeree vee Soiree rears so) ‏ا‎ all ‏لد‎ ae Pee ime Ser eRe) 3) Ue OR SE ee Les ete Ce Oe) Mee EME S ed ‏تاریخ ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۰ به لندن بازگردانده شد.‎ بعایران

صفحه 13:

صفحه 14:
6 انگره مینو ‎AngrahMeynou‏

صفحه 15:
4 جهانديدكى و دانايي بيرانٍ دنا هار ۳ ‎rere eed pe eng‏ دز انديشى ‎orl‏ ‏وا 21 1 217 242557 هاست. ا ا ا ا ‎rape‏ ‎hits Maree ne PIN [PCy‏ ا ا ا 0 سه امشاسبندان (نام 7 15[ 2 ‎Ted ۳‏ ا ا ل ا ا ل ل 00 ولتت ‎pri ren (Fo. ‏ا ا ا مرا‎ ۳ ‏ل ا‎ re ln eee ar vanes (eT ‏ا ل‎ rc eras eC oe ‏ا‎ ar (Cer) ie aa ey se ol ae ee ee eel ‏ا ا ا ا‎ SS] eC peeled Br nahi ne creel ee eNO 2 ‏ا‎ 2 ‎Presta? |‏ ال ا ا ا ا 0000 ‎SCO er Caco‏ ل ا ل ا ل ل ا ل ‏وازة فروقر از دو واژه فه به چم. «پیش رو», ووقر به چم «برّنده و کشنده»تشکیل 722 اي مو وي ار ار کر ۳ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
‎Se 2‏ ردان وا ‎Fr‏ سب یام 0 50052 ‎۳ ۰ ‏و‎ ‏و پیری بخت‌پار بوده‌ام. هميشه نیروی من‎ ee 0 ‏ا‎ erst] sce eee BLECD) Pore Sere ‏ا‎ eres eer ecrecearse dees eds ‏ار ا‎ ۳ or pemreer norco era arn ۶ ‏را‎ nettle eeaenlii | ereene ‏هراس بودم, خود را از خوديسندى و غرور بر حذر داشتم. حتى در بيروزى هاى بزرك خود, يا از‎ 00 ‏ا ا ا‎ cere bode ‏ا‎ er or eS) emer pew Pred Rl al i i ee os De en ee Ree Piotr. Aedes re ee ety ‏مزگ است‎ RBC ‏ا ا ا‎ ean Ps Ine A reer Pere oetay ees ising Saris nines ee oie ices ۱ ‏ار‎ 1 tre hi er pe nev tie a eT ‏اعلام كنم تا يس از من بريشانى و نابسامانى روى ندهد. من شما هر دو فرزندائم را يكسان دوست‎ 501122217 12 1 1 ‏ل ا‎ ۳ ee 25425 1 1 ey 2 2 01 ‏پادشاه عضای مطعن دیق هعواره اهر یردان پزستی‎ bere ‏ل‎ rion a ‏ل ل‎ 25۳ ۳۳ rs St © ge ee PR ee oe SSeS Se Eee re

صفحه 17:
م تا را ۳ ‎A‏ ا ا ا ا ا ‎Bt‏ 0 ‎SOD)‏ ا ا ا ا ا ا ا 0 ا ا ا ا ا ا ا کر ۳ ‎Serer ee Ge GS Faw so si eave ome Pee‏ Rep Berns cipro ‏تیستم در‎ rel ais les oer ee ‏ا‎ ‎Pap riers oee dey a ee ore ee er Pg Fees npc fne tbr pti Eee ihc eer BRR reghacteaerye career csisie savas reno ere eae Fee Berrie lg mae pre peg eerste tape ‏شما خواستارم کفینکرم‎ 03 Bans ‏ل ا‎ Slo hig os pil eg edie! aJlsl [ae 5,5 5 Wb ys As Pass ‏رد‎ dlec snes Slee: a ce RG npn aCe ee 2 ‏کر‎ ‎۳ 0 ‏ا ا ا ا ا ل‎ Cer] 0 Cree ame] ‏ا ا ا ا‎ CC Tey

صفحه 18:
0 x ۳ ‏مب‎ ‎۱92777 ا ا ا م در روي زمين كشوري نمانده بود كه با او برابري كندء در أن زمان او به ‎See‏ ار 57222255 رعزگار ‎Be era bec Ler ee‏ ‎Serena Snr aoe real pe OE‏ ‎ees)‏ ا ‎SY Ore‏ ۱ ور اس را 3 5 ‎Cotes pep 2‏ يدت ومو مييق ‏تالبيسيا نم مب ‎Ex‏ ست ةكد ‎‘Ss‏ ‎

صفحه 19:

صفحه 20:
Pi for

صفحه 21:
Ss cS / Sa LLSAILISA | 127777

بس م اهلل حم حی ارل ن ارل م ب ک ی موضوع:کوروش ر ح م تهیه کننده :مد صادق آاقبابازاده ب ک ی ک وروش ر ک و ر و ش هک ودب ؟ ن ا م د رف هب ر ذوا لقر نی ن و صی ت ان کورو هم ش فه رس همت1 س ر و رف زندا واف ک ت و ر و ن ش ت ب ا ر ان ک هم و ر و ت ص ا وری ش منش حق بش ور وق ر ف مس ل ی ت م ند کوروش ب ک ود؟ هک وروش کوروش ،ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان) : همچنین معروف به کوروش دوم ،نخستین پادشاه و بنیادگذار شاهنشاهی هخامنشی بود .کوروش به مدت سی سال ،از سال ۵۵۹تا ۵۲۹پیش از میالد ،بر ایران فرمانروایی کرد. درباره ی کوروش تمام مورخان تواف ق دارن د ک ه شاه ی بود با عزم، خردمن د و مهربان ک ه در موارد مشک ل ب ه عق ل بی ش از قوه متوسل می‌شد و برخالف پادشاهان آشور و بابل ،با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود.جنگ و بوی خون او را برخالف فاتحان دیگر مغرور نکرد و رفتار او با پادشاهان مغلوب لیدی ه و باب ل س یاست تس امح او را بخوبی نشان می‌دهد.با پادشاهان مغلوب به اندازه‌ای مهربانی می‌کرد که آنها دوست کوروش شده و در مواق ع مشک ل ب ه او یاری می‌نمودند .ب ا مذهب و معتقدات مردم کاری نداشت بلکه برای جذب قلوب ملل آداب مذهبی آنها را محترم می‌داشت .شهرها و ممالکی که در تحت تسلط او در می‌آمدند، هیچگاه معرض قتل و غارت واقع نمی‌شدند .آنچه درباب وی برای مورخ جای تردید ندارد ،قطعا ً این است که لیاقت نظامی و سیاسی فوق‌العاده در وجود او ،ب ا چنان انس انیت و مروت ی در آمیخت ه بود ک ه در تاریخ کوروش از ذک ر عناوی ن و القاب احتراز داش ت ،در کتیبه‌های ی که از او مانده ،ای ن عبارت س اده خوانده می‌شود ،م ن کوروش شاه هخامنشی هستم .حال آنکه شاهان دیگر خود را خدا می‌خواندند. دندمایو می گوید به نظر می رسد کوروش به سنت و ادیان سرزمین های فتح شده احترام می گذاشت .پارسی ها او را پدر ،روحانیان بابل او را برگزیده مردوک ،یهودی ها او را مسیح فرستاده شده از جانب یهوه و یونانیان او را فاتحی بزرگ و سیاستمداری باهوش می دانستند .گزنفون در کورش‌نامه او را حمکرانی آرمانی و ایدئال توصیف می کند.هرودوت می گوید که یونانیان او را سرور و قانون‌گذار می‌نامیدند. نی لق ذوا ر ن رد رقآن از ت و درباره ي ذوالقرني ن م ي پرس ند ،بگ و :اكنون درباره ي او ب ا شم ا س خن خواهم گفت :او را در زمين پادشاهي داديم » و همه ي وسايل حكمروايي را برايش فراهم كرديم،بدين وسيله تا آنجا راند ك ه محل غروب خورش يد است و چنان مي نمايد كه خورشيد در چشمه اي كه آب تيره رنگ دارد فرو مي رود ،در آنجا قومي يافت. به او گفتيم اكنون مي تواني درباره ي آنها به عذاب و ستم رفتار كني و يا اينكه به رفتار نيكو گرايي .گفت كسي كه بيداد كرد زود خواهد بود كه عذاب بيند و پس از انكه به سوي خدا رفت باز عذابي شديد دامنگير اوست ،اما كسي كه ايمان آورد و رفتار نيكو كرد سزاي او نيك است و از طرف خداي نيز در كار او گشايشي حاصل. سپس راهي پيش پاي او گذاشتيم و او تا بدانجا رفت كه خورشيد طلوع مي كند و قومي در آنجا يافت كه ميان ايشان و آفتاب حجابي و پوششي نبود ،بدين طريق بدانچه الزم بود از او آگاه شديم. باز همچنان رفت تا رسيد به جايي كه ميان دو ديوار عظيم بود و در آنجا قومي يافت كه زبان نمي فهميدند ،آن قوم گفتند يا ذوالقرنين ياجوج و ماجوج در اين سرزمين دست بر فساد و خرابكاري زده اند ،پول و مال الزم در اختيار تو مي نهيم تا ميان ما و ايشان سدي بنا كني .گفت :خداي آنقدر به من توانايي داده كه از مال شما بي نيازم فقط به نيروي بازو مرا ياري كنيدتا بين شما و آنها ديواري به پاي كنيم .تخته هاي آهن بياوريدآنقدر كه بتوان با ان دو كوه را بهم برآورد ،پس گفت آنقد ر در آن دميدند تا همچو آتش گرديد و بعد به كمك آب آن را به شكل مطلوب درآورده سد را ساختند ،كه آن قوم – ياجوج و ماجوج – نمي توانستند از ان بگذرند يا در آن رخنه ايجاد كنند. همس ر و رفزندان مشهور است که نام همسر کوروش کاساندان بوده و وی از تبار هخامنشیان می‌باشد .کوروش کاساندان را بسیار دوست می‌داشت و پس از مرگش در سراسر امپراتوری کوروش ،مراسم سوگواری برپاکردند.حاصل ازدواج کوروش با کاساندان ،دو پسر و سه دختر بوده است که نام هایشان کمبوجی ه دوم و ،بردی ا ،آتوس ا (ب ه اوس تایی هئوتس ه ب ه معن ی خوش اندام) ،رکسانا (روشنک یا به اوستایی رئوخشنه) و آرتیستونه (آرتوستونه) بود. بیشت ر کس انی ک ه ب ه کاس اندان ب ه عنوان همس ر کوروش معتقدن د ب ه گفت ه هرودوت استناد می‌کنند. بنا به گفته کتزیاس ،کوروش با دختر آستیاگ ازدواج کرده‌است .این بدان معناست که همسر کوروش ،خال ه ی وی بوده و شای د همی ن مورد باع ث شده‌اس ت ،برخ ی کوروش بزرگ را به ازدواج با محارم متهم کنند .اما باید توجه داشت که فقط کتزیاس به این مورد اشاره کرده‌است. گزنفون دیگ ر مورخ یونان ی معتق د اس ت کوروش ب ا دخت ر س یاکسار پس ر آستیاگ ازدواج کرده‌است. در کتیبه بیستون که به دستور داریوش یکم نگاشته شده‌است بیان می‌شود که کمبوجیه و بردیا فرزندان کوروش؛ از ی ک مادر هس تند.پس از مرگ کوروش ،فرزن د ارش د او کمبوجی ه دوم به سلطنت رسید .نام پسر کوچکتر کوروش بردیا بود. آتوسا بعدها با داریوش بزرگ ازدواج کرد و مادر خشایارشا ،پادشاه قدرتمند ایرانی شد. ب ک ی خت تص ک ت وریی از آ وسا د ر وروش ر و مارد خشایار شاه تبارانهم کوروش منش حق بش ور وق ر منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه کوروش نیر شناخته می‌شود ،از جنس سفال است و طبق گفته‌های باستاشناسان در سال ۵۳۹پیش از میالد توسط کوروش دوم هخامنشی ساخته شده‌است .دور تا دور این استوانه سفالین به زبان میخی بابلی ،سخنان و فرمان‌های شاه ایران نقش بسته‌است .بر این استوانه شرح فتح بابل توسط کوروش دوم و اسارت نبونعید ،آخرین شاه بابل در سال ۵۳۹پیش از میالد مسیح نگاشته شده‌است .شاه هخامنشی پیروزی خود را به مردوک ،کهن‌ترین خدای بابل نسبت داده‌است. در این منشور او از بازگرداندن پیکر خدایانی که نبونعید (شاه بابل) از معابد مختلف جمع و به بابل آورده بود ،خبر می‌دهد .او به بازسازی معابد ویران شده پرداخت و اسرایی را که شاهان بابل نگه می‌داشتند، آزاد کرد .بازگرداندن اسرای یهودی در این منشور ذکر نشده اما آزاد کردن آنها بخشی از سیاست شاه هخامنشی پس از فتح بابل بوده‌است .از منشور کوروش به عنوان اولین منشور حقوق بشر در جهان یاد می‌شود .این منشور در سال ۱۸۷۹توسط هرمزد رسام ،باستان‌شناس آشوری-بریتانیایی به دست آمد .در جریان جشن‌های ۲۵۰ ۰س اله شاهنشاه ی در ایران ،این منشور برای چن د روز ب ه ایران آورده ش د و به نمایش درآمد. این منشور ارزشمند در شهریور ماه سال ۱۳۸۹طی مراسمی رس می از طرف موزه بریتانیا به ایران قرض داده شد ،که آن را برای بازدید عموم در موزه ی ایران باستان در معرض نمایش قرار دادند و در تاریخ ۲۷فروردین سال ۱۳۹۰به لندن بازگردانده شد. عکس عکس نماد رفبهر کوروش پیران ی )۱نِگاره فروهر از سر تا سینه،نقش پیرمردیست که تجربه ،جهاندیدگی و دانای ِ ِ خ َرد را می نمایاند. دانا و با ِ منشی و باال )۲دس ِ ت اَفراشت ه ب ه س مت باال ،نشان ۀ س تایش ب ه درگاهِ آفریدگار و واال َ اندیشی است. دست پیر مرد قرار دارد ،نشان ۀ پیمان با پروردگار و همبستگی )۳حلق ۀ دایره ای که در ِ هاست. )۴بال های گشوده ،نشانۀ اَندیشه ،گفتار و کِردارِ نیک است که با پیروی از آن ،بشر به هرهم نشان ۀ از سی و کمال می رسد و نیز نشان ۀ برابری هاست .خط های روی و َ بال ِ ف َر َ ِ سه اَمشاسپندان (نام فرشتگان) می باشد. برگشت رفتار و کردار آدم ی به خود میان نگاره ،نشان ۀ ب ی پایان ی روزگار ،و ِ )۵حلق ۀ ِ اوست. مینوب ه چ م (ب ه معنا) ،مقدس، )۶دو رشت ۀ آوی ز ،یک ی در س س پَنتا ِ مت راس ت ،نماد ِ ِ درسمت چپ نماد اَنگره راهنمایی به نیکویی ها ،اندیش ۀ نیک و سازندگی است و دیگری ِ چم (به معنا) ،اهریمن ،راهنمای بدی و مظهرِ َ ِ مینو به َ ش ّر و فساد و پَلیدیست .این دو رشتۀ آوی ز ب ه چ م (ب ه معن ی) دو نیروی متضاد نیک ی و بدیس ت ،ک ه در نهادِ آدم ی وجود دارند و نشانه‌ای برای مبارزۀ همیشگی و درونی برای سازندگی‌هاست. پایین نگاره ،نشانۀ بداندیشی ،بد گفتاری و بد کرداری است )۷دامن در سه ردیف در ِ که در پایین قرار دارند ،به‌این چم (معنی) ،که بدی ها باید به زیرِ پا افکنده شوند. ه ر،رویش به سمت راست (نه چپ) است که سوی راست همان و َ )۸فَرتورِ(عکس) ِ ف َر َ سوی خاور (شرق) است که به چم ِ (به معنا) روشنایی ،راستی ،پاکی و شادی است. ه ر به چم ِ «ب َ َرنده و ک ِ َ شنده»تشکیل و َ ه ر از دو واژه ِ و َ واژ ۀ ِ ف َره به چم ِ «پیش رو» ،و َ ف َر َ معنای ) «پیش بَرندۀ جوهَر تن و روان» است که بشر را بسوی شده است و به چم (به ِ صی ک و ت انهم وروش فرزندان من ،دوستان من! من اکنون به پایان زندگی نزدیک گشته‌ام .من آن را با نشانه‌های آشکار دریافته‌ام .وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید و کام من این است که این احساس در کردار و رفتار شما نمایانگر باشد ،زیرا من به هنگام کودکی ،جوانی و پیری بخت‌یار بوده‌ام .همیشه نیروی من افزون گشته است ،آن چنان که هم امروز نیز احساس نمی‌کنم که از هنگام جوانی ناتوان‌ترم .من دوستان را به خاطر نیکویی‌های خود خوشبخت و دشمنانم را فرمان‌بردار خویش دیده‌ام .زادگاه من بخش کوچکی از آسیا بود .من آنرا اکنون سربلند و بلندپایه باز می‌گذارم .اما از آنجا که از شکست در هراس بودم ،خود را از خودپس ندی و غرور بر حذر داشتم .حت ی در پیروزی های بزرگ خود ،پا از اعتدال بیرون ننهادم .در این هنگام که به سرای دیگر می‌گذرم ،شما و میهنم را خوشبخت می‌بینم و از این رو می‌خواهم ک ه آیندگان مرا مردی خوشبخت بدانند .مرگ چیزی است شبیه به خواب .در مرگ است که روح انسان به ابدیت می پیوندد و چون از قید و عالیق آزاد می گردد به آتیه تسلط پیدا می کند و همیشه ناظر اعمال ما خواهد بود پس اگر چنین بود که من اندیشیدم به آنچه که گفتم عمل کنید و بدانید که من همیشه ناظر شما خواهم بود ،اما اگر این چنین نبود آنگاه ازخدای بزرگ بترسید که در بقای او هیچ تردیدی نیست و پیوسته شاهد و ناظر اعمال ماست .باید آشکارا جانشین خود را اعالم کنم تا پس از من پریشانی و نابسامانی روی ندهد .من شما هر دو فرزندانم را یکسان دوست می‌دارم ولی فرزند بزرگترم که آزموده‌تر است کشور را سامان خواهد داد .فرزندانم! من شما را از کودکی چنان پرورده‌ام که پیران را آزرم دارید و کوشش کنید تا جوان‌تران از شما آزرم بدارند .تو کمبوجیه ،مپندار که عصای زرین پادشاهی ،تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت .دوستان یک رنگ برای پادشاه عصای مطمئن‌تری هستند .همواره حامی کیش یزدان پرستی باش ،اما هیچ قومی را مجبور نکن که از کیش تو پیروی نماید و پیوسته و همیشه به خاطر داشته باش که هر کسی باید آزاد باشد تا از هر کیشی که میل دارد پیروی کند .هر کس باید برای خویشتن دوستان یک دل فراهم آورد و این از کژی و ناروایی بترسید .اگر اعمال شما پاک و منطبق بر عدالت بود قدرت شما رونق خواهد یافت ،ولی اگر ظلم و ستم روا دارید و در اجرای عدالت تسامح ورزید ،دیری نمی انجامد که ارزش شما در نظر دیگران از بین خواهد رفت و خوار و ذلیل و زبون خواهید شد .من عمر خود را در یاری به مردم سپری کردم .نیکی به دیگران در من خوشدلی و آسایش فراهم می ساخت و از همه شادی های عالم برایم لذت بخش تر بود .به نام خدا و نیاکان درگذشته‌ی ما ،ای فرزندان اگر می خواهید مرا شاد کنید نسبت به یکدیگر آزرم بدارید .پیکر بی‌جان مرا هنگامی که دیگر در این گیتی نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به خاک باز دهید .چه بهتر از این که انسان به خاک که این‌همه چیزهای نغز و زیبا می‌پرورد آمیخته گردد .من همواره مردم را دوست داشته‌ام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت می‌بخشد آمیخته گردم. هم‌اکنون درمی یابم که جان از پیکرم می‌گسلد ...اگر از میان شما کسی می‌خواهد دست مرا بگیرد یا به چشمانم بنگرد ،تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامی که روی خود را پوشاندم ،از شما خواستارم که پیکرم را کسی نبیند ،حتی شما فرزندانم .پس از مرگ بدنم را مومیای نکنید و در طال و زیور آالت و یا امثال آن نپوشانید .زودتر آنرا در آغوش خاک پاک ایران قرار دهید تا ذره ذره های بدنم خاک ایران را تشکیل دهد .چه افتخاری برای انسان باالتراز اینکه بدنش در خاکی مثل ایران دفن شود .از همه پارسیان و هم‌ پیمانان بخواهید تا بر آرامگاه من حاضر گردند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدی رنج نخواهم برد شادباش گویند .به واپسین پند من گوش فرا دارید .اگر می‌خواهید دشمنان خود را تنبیه کنید ،به دوستان خود نیکی کنید. وافت کوروش شرق و غرب دنياي آنروز پس از فتح بابل به عظمت كوروش گويا بود ،زيرا در روي زمي ن كشوري نمانده بود كه با او برابري كند ،در آن زمان او به تنهاي ي امپراطوري تمام دنياي آباد را ب ه دس ت داش ت و اين از معجزات روزگار باستاني است ،براي آنكه مردي كه تا 14سالگي يك چوپان بود و در جنگل ها و كوهستان ها مي زيست عاقبت همه كشورهايي كه تمدن عصر را در بر داشتند زير سلطه خود درآورده و تنها مرجع و ملجأ همه ملتهاي نواحي غرب آسيا تا صحراي بلخ شده است .كوروش پس از فتح بابل ده سال زنده بود و در سال 529ق.م از جهان رخت بربست. ف ب ک مس ل ی ی م تند کوروش ر اپیان ح م کن ته ی ه نده :مد صادق آاقبابازاده

62,000 تومان