صفحه 1:
موضوع: | یبآ‎ sess | دانشجو: ۱6 استاد: ‎XXX‏ درس کارگاه تاسیسات برقی و مکانیکی

صفحه 2:
کولرهای آبی

صفحه 3:
‎٩‏ کهلر آبی. کولری است که با تبخیر آب. هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.سرمایش تبخیری فرایندی است که در آن از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده می‌شود. در لين فرایند گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر اب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب ‏شده به مقدار ابی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

صفحه 4:
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشا ان به هزاران سال قبل, در تمدن‌های باستانی ايران و مصر بازمی گردد. خنک کننده‌های تبخیری نوین بر اساس نمونه‌های اولیه‌ای که در دهق ۱۹۰۰ امریکا ساخته شد تولید می‌شوند. سرمایش تبخیری می‌تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی پا مختلط. انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم. مقدار آسب موجود در هوای خنسک شده افزایش می‌یابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم. تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هواى _خنىشده. تغييرى نمى كتد.

صفحه 5:
© از آنجايى كه بالا بودن نرخ تبخير رطوبت نسبى را افزليش داده و ممكن است موجب عدم آسايش محيط شود روش سرمايش تبخيرى مستقيم بايد در مناطقى اجرا شود كه رطوبت نسبى در آنجا كم باشد. هركاه فرايند تبخير بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام می‌شود. در صورتی می‌توان باق قضانرا با فیغیر غود بغووی ‎BES‏ مود که درا سفی از آبراگذ پا در جریان مانند حوضچه يا فواره اب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسط دستگاههای مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در لین نوع تبخیر انریی مصرف می‌شود. ولی مقدار انرئُی مصرفی در مقایسه با تهویه مطبوع بسیار کمتر است. ©

صفحه 6:
© اساس روش سرمایش تبخیری, ترمودینامیک تبخیر اب یابه عبارت دیگر تغییر حالت اب از مایع به بخار است. ‎٩‏ معرفی: ‎٩‏ از آنجلیی کولرهای آبی در پشت بام نصب می‌شوند. باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند. مثلا آنها ‏را نباید روی ستونها یا نزدیک. دیوارها

صفحه 7:
‎٩‏ قرار داد. محل قرار گرفتن کانالهای کولر بلید از قبل پیش بینی شده باشد. که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد. در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پلیه به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر قرار داده می‌شود. ‏* در زیر پایه‌های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع ۱۰ ‏سانتیمتر محکم جوش داده شود. تا از فرو رفقتن در آسفالت پشت بام ‏جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم ‏است به آن توجه شود. این است که تا حد امکان از لوله‌های

صفحه 8:
‎٩‏ دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد. لین نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی ۰۲۰۰۰ ۰۳۰۰۰ ۱۳۵۰۰ ۰۴۰۰۰۰ ۰۴۵۰۰ ۰ ۰ ۰ 9 ۱۲۰۰۰ ساخته می‌شوند. این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه ‎plage (CFM)‏ هوا دهی را تعیین می‌کنند. ‎٩‏ باگرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان انتخاب یک وسیله سرمایشی مناسب همواره یکی از دغدغه های ما است. به علاوه که در ایران معمولا مردم از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اقدام به راه اندازی کولر های منازل می کنند. ‎

صفحه 9:
‎٩‏ در شهرهای مختلف کشور به علت تغییرات آب و هوایی و تفاوت های جوی نوع وسیله سرمایشی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. کولرهای گازی مناسب منطقه ب و هولیی گرم و مرطوب لند و کولر های آبی برای مناطق معتدل مناسب اند. البته به طور کلی صاحبان آپارتمان های کوچک و نقلی همواره استفاده از کولرهای آبی را ترجیح می دهند. چرا که هم هزینه های کمتری برایشان ایجاد می کند و هم اينکه کولر گازی برای فضاهای کوچک خیلی کارایی ندارند. بتابراین شما هنوز هم با ‏وجود تکنولوژی بالاتری از آن شاهد کاربرد این محصول در کشور هستید.

صفحه 10:
‎٩‏ بيشينه كولر آبى: ‏© قديمىترين نمونه كولر آبى در جهان. كه همان بادكير است در حدود هزاران سال بيش در ايران اختراع شد. كاركرد بادكيرها به اين ترتيب مىباشد كه هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درونش تعبیه شده. هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند. ‎٩‏ نام گذاری کولر آبی: ‎٩‏ به دلیل استفاده از لین نوع کولر در ایران بیش‌تر از هر چای دیگری در جهان. گاه اين نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می‌شوند. ‎

صفحه 11:
0 اجزای تشکیل دهنده کولر آپی: © كانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با لین قسمت جلوگیری نمود. سرمای به وجود آمده. تلفات کمتری داشته و راندمان ‎٩‏ خنک کنندگی کولر آبی افزلیش خواهد یافت. -کانال داخلی: لین کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد. ‎٩‏ بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کولر وه کانال ‏© خارجی الزاماًباید از برزنت استفاده شود. بدهی است این پاچه باید کاملاً سالم ‏باشد. ‎

صفحه 12:
2 ناودان‌ها: بر روی هر یک از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب وجود دارد که به ناودلنی معروف است. -لب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو ‎٩‏ پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می‌شود. هم راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است. ‏© شناور (فلوتر):با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثلبت است. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از كليد به كولر. ‎٩‏ فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.

صفحه 13:
‎٩‏ جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمثن و عایق از بدنه کولر. -کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ. ‎O‏ الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی. که شامل قسمت‌های زیر می‌باشد: ‎٩‏ خازن راه انداز /خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز /سیم پیچ راه انداز اسیم بيج دور کند/ سیم پیچ دور تند. ‎٩‏ پمپ لب کولر:.به کمک ولتر پمپ. لب از مجزن به سه راه لب منتقل و ‏از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود.

صفحه 14:
2 استاتور (قسمت ساکن موتور( ۵ استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده ۱ 2 بدنه (طوقه( ‎٩‏ این قسمت استاتور از ورقهای فولادی ساخته شده و توسط دستگاه درز جوش به صور توانه‌ای کامل در آمده است. قبل از جوش بدنه سوراخ‌هایی توسط پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می‌گردد. قبل از اینکه هسته و سیم‌بندی در آن قرار گیرد. روی آنن آزمایشهایی انجام می‌گیرد. بدنه ابتدا فسفاته , سپس لعابکاری و سرانجام رنگ می‌شود. موقعی که استاتور روی پایه‌اش قرار می‌گیرد. حتما قسمت بیرون منفذ آن باید به سمت بالا باشد تا در مقابل ریزش آپ و غیره محافظت گردد.

صفحه 15:
° 5 © هسته الکتروموتور از ورق‌های دینامو (فولاد سیلیس‌دار) که روی آن شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده . تشکیل شده است. قطر داخلی هسته ‎۸٩‏ سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای موتورهای ۳/۱ اسب بخار . ۴۳ سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱ و ۴/۳ اسب بخار ۴ر۵ سانتیمتر است

صفحه 16:
رتور رتور نیز از ورق‌های دینامو (فولاد سیلیس‌دار) تشکیل شده است. در روی ورقها شیارهلیی تعبیه شده است که آلومینیم مذاب درآن تزریق می‌شود. آلومینیم مذاب پره‌های خنک کننده دو سر رینگ را که میله‌های روتور را اتصال کوتاه می‌کند. نگه می‌دارد. جهت سبك شدن روتور و تهویه بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه می‌شود. کلید گریز از مرکز (صفحه اتصالات( لين كليد روی درپوش عقب الکتروموتور قرار دارد و چهارسر توسط فیش‌ها از زیر به آن اتصال دارد. در قسمت رویی یا بیرونی کلید .یک سیم مخصوص دور زياد كه به فيشى با علامت ۲۱۱ که مخفف ۲۱۱)۵۲۱, سیم دور کم به فیشی که به علامت 10 که مخفف 00۷۷و سیم برق مشترك به فيش با علامت /01) كه مخفف (001/011)) است. متصل مى شوند.

صفحه 17:
‎٩‏ توربین (بادیزن( ‏9 قسمت اصلی کولر که هوای داخل اطاقک را به داخل کانال می‌دمد. توربین یا بادیزن نامیده می‌شود. توربین از طریق یک فلکه (پولی) بزرگ با یک تسمه به فلکه موتور متصل می‌گردد. توربین از تعدادی پره که با ‏شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند. تشکیل شده است.

صفحه 18:
7 يولى يا فلكه © يولى از آلومينيم خشک تهیه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن یا پروانه از طریق آنها انجام می‌گیرد. پولی کوچک روی محور موتور و پولی بزرگ روی محور پرولنه نصب می‌شود. طرز قرار گرفتن آنها طوری است که هر دو آنها دقیقا روی یک صفحه فرضی قرار می‌گيرند. در غير اين صورت باعث خوردگی تسمه می‌شوند. روی مرکز هریک از پولی‌ها یک بيج مغزی قرار دارد که باید توسط آچار آلن روی سطح صاف محورها تنظیم و سپس محکم شود. در غیر اینصورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حر کت می‌کنند.

صفحه 19:
© ياتاقان © ياتاقان یا بستر قسمتی است که یک سر محور فن در داخل آنها قرار می‌گیرد. ساختمان یاتاقان طوری است که نیروی وزن ناشی | زمحور و فن و اصطکاک را به بدنه منتقل می‌سازد. و چون بايد حداقل اصطکاک و ساییدگی را داشته باشد. لازم است ماهانه یک بار روغن کاری شوند. بهترین یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند.

صفحه 20:
‎٩‏ قسمت الکتریکی ‏© استاتور : ‎٩‏ قسمت استاتور از دو بوبین یا بالشتک تشکیل شده است. که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفتهاند ‏9 روتور : ‎٩‏ هسته روتور . واتريمب را از ورقهاى آهن سيليسدار تهيه و شيارهايى به منظور قرار گرفتن میله یا هادی‌ها روی روتور . روى آن ايجاد مى كنند. اين شيارها به منظور افزايش كشتاور واتر يمب انتخاب مى شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزريق می‌کنند. بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می‌شود.

صفحه 21:
: ‏درپوش ها‎ ٩ UST ‏درپوش‌های انتهلیی . قسمتی از موتور را تشکیل می‌دهند. که در مرکز‎ ٩ ‏پوش‌های نگهدارنده محور رتور تعبیه شده است. جنس بوش‌ها از استیل و‎ ‏قسمت داخلی آنها از برنز می‌باشد تا در مقلبل بارهای سنگین و سبک از‎ ‏استحکام کافی برخوردار باشند. روی بوشها منفذی تعبیه گردیده که در‎ ‏داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می‌گیرد.‎ ‎٩‏ درپوش‌ها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور ‏می‌باشند. و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا می‌کنند. ‎

صفحه 22:
7 ساختمان موتور کولر آبی: 7 لين نوع موتورها از نوع قفسی (قفس سنجابی) با راه انداز خازنی یا مقاومتی دو دور می‌باشند. که در قدرتهای مختلف ۲۵ر۰ . ۵ر۰ و ۷۵ر۰ اسب بخار و بالاتر نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب می‌شوند. اين نوع موتورها به دليل نداشتن کلکتور (روتور سیم پیچی شده) با صدای بسیار کم . حجم . قیمت کمتر و عمر طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور کولر دارای دو دور حدود ۰ ۱۰۰ و ۱۵۰۰ دور در دقيقه است. که به نام دور کند و دور تند معروف است. ساختمان این موتورها بر اساس سه مشخصه سیم پیچ که راه انداز دور کند و دورتند هستند. ساخته می‌شوند.

موضوع: کولرهای آبی دانشجوxxx : استادxxx : درس :کارگاه تاسیسات برقی و مکانیکی کولرهای آبی کول)ر آبی ،کولری است که با تبخی)ر آب ،هوا را خنک می‌کند .کولرهای آبی ب)ا فراین)د س)رمایش تبخیری کار می‌کنند.س)رمایش تبخیری فرایندی اس)ت ک)ه در ان از پدیده تبخی)ر ب)ه عنوان ی)ک جاذب گرمای)ی طبیع)ی اس)تفاده می‌شود .در ای)ن فراین)د گرمای محس)وس هوا جذب شده و ب)ه عنوان گرمای نهان الزم برای تبخی)ر اب اس)تفاده می‌شود .مقدار گرمای محس)وس جذب شده به مقدار ابی که تبخیر می‌شود بستگی دارد. س)رمایش تبخیری ی)ک فراین)د بس)یار قدیم)ی اس)ت ک)ه منش)ا ان ب)ه هزاران س)ال قب)ل ،در تمدن‌های باس)تانی ایران و مص)ر بازم)ی گردد .خنک‌کننده‌های تبخیری نوی)ن بر اس)اس نمونه‌های اولیه‌ای ک)ه در دههٔ ۱۹۰۰امریک)ا س)اخته ش)د تولی)د می‌شوند .س)رمایش تبخیری می‌توان)د بص)ورت مس)تقیم ی)ا غی)ر مس)تقیم و خودبخودی ی)ا مختل)ط ،انجام شود .در س)رمایش تبخیری مس)تقیم، مقدار آ))ب موجود در هوای خن))ک شده افزای))ش می‌یابد .در س))رمایش تبخیری غیرمس)تقیم ،تبخی)ر در درون ی)ک مبدل حرارت)ی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنکشده ،تغییری نمی‌کند.  از آنجایی که باال بودن نرخ تبخیر رطوبت نس)بی را افزای)ش داده و ممکن است موج)ب عدم آس)ایش محی)ط شود روش س)رمایش تبخیری مس)تقیم بای)د در مناطق)ی اجرا شود ک)ه رطوب)ت نس)بی در آنج)ا ک)م باشد .هرگاه فراین)د تبخی)ر بطور طبیع)ی انجام شود تبخی)ر خودبخودی انجام می‌شود .در ص)ورتی می‌توان ی)ک فض)ا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود ک)ه در ان سدی از اب راک)د ی)ا در جریان مانن)د حوضچ)ه ی)ا فواره اب وجود داشت)ه باشد .در مواردی ک)ه تبخی)ر توس)ط دس)تگاههای مکانیک)ی انجام شود تبخی)ر مختل)ط اس)ت .واض)ح اس)ت ک)ه در ای)ن نوع تبخی)ر انرژ)ی مص)رف می‌شود ،ول)ی مقدار انرژ)ی مص)رفی در مقایس)ه ب)ا تهویه مطبوع بسیار کمتر است. اس)اس روش س)رمایش تبخیری ،ترمودینامی)ک تبخی)ر اب ی)ا ب)ه عبارت دیگ)ر تغییر حالت اب از مایع به بخار است. معرفی: از آنجای)ی کولرهای آب)ی در پش)ت بام نص)ب می‌شون)د ،بای)د از نظ)ر اس)تحکام در محل)ی گذاشت)ه شون)د ک)ه در س)قف ایجاد لرزش و ص)دا ننمایند .مثال آنه)ا را نباید روی ستونها یا نزدیک) دیوارها قرار داد .مح)ل قرار گرفت)ن کانالهای کول)ر بای)د از قب)ل پی)ش بین)ی شده باش)د، ک)ه در روی پش)ت بام ورودی کانال از طری)ق اطاق)ک س)یمانی توس)ط برزن)ت ب)ه کول)ر متص)ل گردد .در قس)مت زی)ر کول)ر معموال ی)ک قاب فلزی چهار پای)ه به ارتفاع حدود ۳۰سانتیمتر قرار داده می‌شود. در زی)ر پایه‌های ای)ن قاب بای)د چهار ص)فحه فلزی مربع)ی ب)ه اظالع ۱ ۰ س)انتیمتر محک)م جوش داده شود ،ت)ا از فرو رفت)ن در آس)فالت پش)ت بام جلوگیری ب)ه عم)ل آید .یک)ی دیگ)ر از نکات)ی ک)ه در موق)ع نص)ب کول)ر الزم است به آن توجه شود ،این است که تا حد امکان از لوله‌های دودک)ش و لول)ه چاه فاضالب دور باشد .ای)ن نوع کول)ر آب)ی نس)بت ب)ه حج)م هواده)ی در واحدهای حجم)ی ، ۴۵۰۰ ، ۴۰۰۰۰ ، ۳۵۰۰ ، ۳۰۰۰ ، ۲۰۰۰ ۷۰۰ ۰ ، ۶۰۰ ۰ ، ۵۰۰ ۰و ۱۲۰۰ ۰س)اخته می‌شوند .ای)ن اعداد بر حس)ب فوت مکعب در دقیقه ( )CFMمقدار هوا دهی را تعیین می‌کنند. ب)ا گرم شدن هوا و نزدی)ک شدن ب)ه فص)ل تابس)تان انتخاب ی)ک وس)یله س)رمایشی مناس)ب همواره یک)ی از دغدغ)ه های م)ا اس)ت ،ب)ه عالوه ک)ه در ایران معموال مردم از اواخ)ر اردیبهش)ت ی)ا اوای)ل خرداد اقدام ب)ه راه اندازی کولر های منازل می کنند. در شهرهای مختل)ف کشور ب)ه عل)ت تغییرات آ)ب و هوای)ی و تفاوت های جوی نوع وس)یله س)رمایشی ک)ه مورد اس)تفاده قرار م)ی گیرد متفاوت اس)ت، کولرهای گازی مناس)ب منطق)ه آ)ب و هوای)ی گرم و مرطوب ان)د و کول)ر های آب)ی برای مناط)ق معتدل مناس)ب اند .البت)ه ب)ه طور کل)ی ص)احبان آپارتمان های کوچ)ک و نقل)ی همواره اس)تفاده از کولرهای آب)ی را ترجی)ح م)ی دهن)د، چرا ک)ه ه)م هزین)ه های کمتری برایشان ایجاد م)ی کن)د و ه)م اینک)ه کول)ر گازی برای فضاهای کوچ)ک خیل)ی کارای)ی ندارن)د ،بنابرای)ن شم)ا هنوز ه)م ب)ا وجود تکنولوژی باالتری از آن شاهد کاربرد این محصول در کشور هستید.  پیشینه کولر آبی: ‏ قدیمی‌تری)ن نمون)ه کول)ر آب)ی در جهان ،ک)ه همان بادگی)ر اس)ت در حدود هزاران س)ال پی)ش در ایران اختراع شد .کارکرد بادگیره)ا ب)ه ای)ن ترتی)ب می‌باش)د ک)ه هوای جاری بیرون از خان)ه را ب)ه داخ)ل خود می‌کش)د و ب)ا تشت‌های آب)ی ک)ه درونش تعبیه شده ،هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند. ‏ نام‌ گذاری کولر آبی: ‏ شت)ر از ه)ر جای دیگری در جهان، به دلیل اس)تفاده از ای)ن نوع کولر در ایران بی ‌ گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می‌شوند.  اجزای تشکیل دهنده کولر آبی: ‏ کانال خروج)ی کول)ر :ای)ن کانال بی)ن دریچ)ه هوا و برزن)ت قرار داشت)ه و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب ب)ا ای)ن قس)مت جلوگیری نمود ،س)رمای ب)ه وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان ‏ خنک‌کنندگ)ی کول)ر آب)ی افزای)ش خواه)د یافت- .کانال داخل)ی :ای)ن کانال داخ)ل کول)ر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد. ‏ بدن)ه کول)ر -پارچ)ه برزنت)ی:جه)ت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کول)ر وه کانال خارج)ی الزام ًا بای)د از برزن)ت اس)تفاده شود .بده)ی اس)ت ای)ن پاچ)ه بای)د کام ً ال س)الم باشد.  ناودان‌ه)ا :بر روی ه)ر ی)ک از درپوش‌های کول)ر مس)یری جه)ت ورود و توزی)ع اب وجود دارد ک)ه ب)ه ناودان)ی معروف اس)ت- .آ)ب پخ)ش ک)ن (س)ه راه آ)ب)-پول)ی بزرگ و پولی کوچک :توسط دو ‏ پول)ی و تس)مه رااب)ط بی)ن آنه)ا نیروی مکانیک)ی ب)ه وجود آمده در الکتروموتور ب)ه محور فن منتقل می‌شود .هم راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است. ‏ شناور (فلوت)ر) :ب)ا اس)تفاده از شناور میزان آ)ب داخ)ل مخزن کول)ر همواره ثاب)ت اس)ت. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم :جهت انتقال برق از کلید به کولر. ‏ فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار. جعب)ه ترمینال :جه)ت ایجاد اتص)االت مطمئ)ن و عای)ق از بدن)ه کولر- .کلی)د مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ. الکترو موتور دوس)رعته :جه)ت ب)ه چرخ)ش در آوردن ف)ن در کول)ر آبی .ک)ه شامل قسمت‌های زیر می‌باشد: خازن راه انداز/خازن اص)الح ضری)ب قدرت/کلی)د گری)ز از مرک)ز/س)یم پی)چ راه انداز/سیم پیچ دور کند /سیم پیچ دور تند. پم)پ آ)ب کول)ر :ب)ه کم)ک وات)ر پم)پ ،آ)ب از مجزن ب)ه س)ه راه آ)ب منتق)ل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود.  استاتور (قسمت ساکن موتور( ‏ استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است : ‏ بدنه (طوقه( ‏ ای)ن قس)مت اس)تاتور از ورقهای فوالدی س)اخته شده و توس)ط دس)تگاه درز جوش ب)ه ص)ورت اس)توانه‌ای کام)ل در آمده اس)ت .قب)ل از جوش بدن)ه س)وراخ‌هایی توس)ط پرس جهت تهویه روی آن تعبیه می‌گردد .قبل از اینکه هسته و سیم‌بندی در آن قرار گیرد، روی آ)ن آزمایشهای)ی انجام می‌گیرد .بدن)ه ابتدا فس)فاته ،س)پس لعابکاری و س)رانجام رن)گ می‌شود .موقع)ی ک)ه اس)تاتور روی پایه‌اش قرار می‌گیرد ،حتم)ا قس)مت بیرون منف)ذ آن باید به سمت باال باشد تا در مقابل ریزش آب و غیره محافظت گردد. هسته هسته الکتروموتور از ورق‌های دینامو (فوالد سیلیس‌دار) که روی آن شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده ،تشکیل شده است .قطر داخلی هسته ۸٫۹سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای موتورهای ۳/۱اسب بخار ۴٫۳ ،سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱و ۴/۳ اسب بخار ۵٫۴سانتیمتر است  رتور ‏ رتور نی)ز از ورق‌های دینام)و (فوالد س)یلیس‌دار) تشکی)ل شده اس)ت .در روی ورقه)ا شیارهای)ی تعبی)ه شده اس)ت ک)ه آلومینی)م مذاب درآ)ن تزری)ق می‌شود .آلومینی)م مذاب پره‌های خنک‌کننده دو س)ر رینگ را که میله‌های روتور را اتصال کوتاه می‌کند ،نگه می‌دارد .جهت سبک شدن روتور و تهویه بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه می‌شود. ‏ کلید گریز از مرکز (صفحه اتصاالت( ‏ ای)ن کلی)د روی درپوش عق)ب الکتروموتور قرار دارد و چهارس)ر توس)ط فیش‌ه)ا از زی)ر ب)ه آ)ن اتص)ال دارد .در قس)مت روی)ی ی)ا بیرون)ی کلی)د ،ی)ک س)یم مخص)وص دور زیاد ک)ه ب)ه فیش)ی ب)ا عالمت HI ک)ه مخف)ف ، ‌HIGHس)یم دور ک)م ب)ه فیش)ی ک)ه ب)ه عالم)ت LOک)ه مخف)ف LOWو س)یم برق مشترک به فیش با عالمت COMکه مخفف ( )COMONاست ،متصل می‌شوند. توربین (بادبزن( قس)مت اص)لی کول)ر ک)ه هوای داخ)ل اطاق)ک را ب)ه داخ)ل کانال می‌دم)د، توربی)ن ی)ا بادبزن نامیده می‌شود .توربی)ن از طری)ق ی)ک فلک)ه (پول)ی) بزرگ ب)ا ی)ک تس)مه ب)ه فلک)ه موتور متص)ل می‌گردد .توربی)ن از تعدادی پره ک)ه ب)ا شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند ،تشکیل شده است.  پولی یا فلکه ‏ پول)ی از آلومینی)م خش)ک تهی)ه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور ب)ه ف)ن ی)ا پروان)ه از طری)ق آنه)ا انجام می‌گیرد .پول)ی کوچ)ک روی محور موتور و پول)ی بزرگ روی محور پروان)ه نص)ب می‌شود .طرز قرار گرفت)ن آنه)ا طوری اس)ت ک)ه ه)ر دو آنه)ا دقیق)ا روی ی)ک ص)فحه فرض)ی قرار می‌گیرند .در غی)ر ای)ن ص)ورت باع)ث خوردگ)ی تس)مه می‌شوند .روی مرک)ز هری)ک از پولی‌ه)ا ی)ک پی)چ مغزی قرار دارد ک)ه بای)د توس)ط آچار آل)ن روی س)طح ص)اف محوره)ا تنظی)م و س)پس محکم شود .در غیر اینصورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حرکت می‌کنند. یاتاقان یاتاقان ی)ا بس)تر قس)متی اس)ت ک)ه ی)ک س)ر محور ف)ن در داخ)ل آنه)ا قرار می‌گیرد .س)اختمان یاتاقان طوری اس)ت ک)ه نیروی وزن ناش)ی ا زمحور و ف)ن و اص)طکاک را ب)ه بدن)ه منتق)ل می‌س)ازد ،و چون بای)د حداق)ل اص)طکاک و س))اییدگی را داشت))ه باش))د ،الزم اس))ت ماهان))ه ی))ک بار روغن‌کاری شوند. بهترین یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند.  قسمت الکتریکی ‏ استاتور : ‏ قس)مت اس)تاتور از دو بوبی)ن ی)ا بالشت)ک تشکی)ل شده اس)ت ،ک)ه روی هس)ته در داخ)ل شیارها قرار گرفته‌اند. ‏ روتور : ‏ هس)ته روتور ،واترپم)پ را از ورق‌های آه)ن س)یلیس‌دار تهی)ه و شیارهای)ی ب)ه منظور قرار گرفت)ن میل)ه ی)ا هادی‌ه)ا روی روتور ،روی آ)ن ایجاد می‌کنند .ای)ن شیاره)ا ب)ه منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب می شوند .در داخل آنها مواد مذاب تزریق می‌کنند .بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می‌شود. درپوش ها : درپوش‌های انتهای)ی ،قس)متی از موتور را تشکی)ل می‌دهن)د ،ک)ه در مرک)ز آنه)ا بوش‌های نگهدارنده محور رتور تعبی)ه شده اس)ت .جن)س بوش‌ه)ا از اس)تیل و قس)مت داخل)ی آنه)ا از برن)ز می‌باش)د ت)ا در مقاب)ل بارهای س)نگین و س)بک از اس)تحکام کاف)ی برخوردار باشند .روی بوشه)ا منفذی تعبی)ه گردیده ک)ه در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می‌گیرد. درپوش‌ه))ا مح))ل قرار گرفت))ن یاتاقانه))ا و نگهداری دو س))ر محور موتور می‌باشند ،و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا می‌کنند.  ساختمان موتور کولر آبی: ‏ ای)ن نوع موتوره)ا از نوع قفس)ی (قف)س س)نجابی) ب)ا راه انداز خازن)ی ی)ا مقاومت)ی دو دور می‌باشن)د ،که در قدرتهای مختلف ۰٫۵ ، ۰٫۲۵و ۰٫۷۵اسب بخار و باالتر نس)بت ب)ه حج)م هواده)ی کول)ر انتخاب می‌شوند .ای)ن نوع موتوره)ا ب)ه دلی)ل نداشت)ن کلکتور (روتور س)یم پیچ)ی شده) ب)ا ص)دای بس)یار ک)م‌ ،حج)م ،قیم)ت کمت)ر و عم)ر طوالنی‌ت)ر مورد اس)تفاده قرار می‌گیرند .موتور کول)ر دارای دو دور حدود ۱۰۰ ۰و ۱۵۰ ۰دور در دقیق)ه اس)ت ،ک)ه ب)ه نام دور کن)د و دور تن)د معروف اس)ت .س)اختمان ای)ن موتوره)ا بر اس)اس س)ه مشخص)ه س)یم پی)چ ک)ه راه انداز دورکند و دورتند هستند ،ساخته می‌شوند.

51,000 تومان