جغرافیا و نجومعلوم پایه

کیهان شناسی و چند سوال فلسفی

صفحه 1:
پسم رب السماوات والاوض ۰

صفحه 2:

صفحه 3:
ا ‎Seay aes‏ دا

صفحه 4:

صفحه 5:
۱ كبهانشناسي افلاطون : داستار: ن آفزینش: و يك ‎Fane‏ آفریننده دمیورژ ۱ ‎ee 0‏ -<ثياز: محيط مادى و.ظرف جهان

صفحه 6:
بحركت دايرهنلى: متعلق به علضری ‎ee as ae‏ ی ا

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
کیهانشناسی مدرن ا 45 ‎ab‏ ۳ رقرن ‎.5١‏ وقتى كه يايه فلسفى ان يضرا الا ا - در فرآيندى ناخودآكاه زر هس ل ل ا 0-0 ‎gt ۲ 0 ea‏ 2 - متافيزيكى _ 001000 روش شناسانه 03-3 * انتخاب موضع در هريك ازااين ثتتة بعد مستقل :از بقيه است”:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
] 7 ‏كرحن‎ i ‏قرضها بر پایه ایده های,‎ ‏.قياس بيزون كشيده فى‎ 9 0 ی

صفحه 15:

صفحه 16:

بسم رب السماوات و االرض کیهان شناسی و چند سوال فلسفی فصل 10 خاستگاه کیهان شناسی تالش آدمی برای پاسخ به چند سوال بنیادی در مورد جهان •چرا جهان وجود دارد؟ •جهان متناهی است یا نامتناهی؟ •اگر متناهی است چقدر بزرگ است؟ •آیا جهان همیشه وجود داشته یا آغازی دارد؟ •اگر جهان آغازی داشته چطور به وجود آمده است؟ •چه زمانی به وجود آمده است؟ •کجا به وجود آمده است؟ •چه چیزی در جهان وجود دارد؟ •محتویات جهان چگونه رفتار و تعامل می کنند؟ کیهانشناسی و باور مذهبی • کیهانشناسی باستان و حتی کیهانشناسی های دوره روشنگری با باورهای مذهبی درهم پیچیده بودند. • تنها در نیم قرن اخیر است که علم تخصصی کیهانشناسی بدون ذکر صریح از خدا بوجود آمده است. کیهانشناسی افالطون داستان آفرینش توسط یک خدای آفریننده ،دمیورژ • نسخه های فیزیکی از ایده ها • ساختار منطقی و قیاس پذیر • همه پدیده ها قابل تبیین به وسیله دو نیروی نیاز و دلیل – دلیل :روح جهان – نیاز :محیط مادی و ظرف جهان کیهانشناسی ارسطو • جهت طبیعی حرکت : – آتش :روبه باال – خاک :روبه پایین حرکت دایره ای :متعلق به عنصری غیراز چهارعنصر :الهی و کامل تر کیهانشناسی ارسطو • جهان دارای دو محدوده ،با قانونهای متفاوت: – محیط تغییر پذیر :به مرکزیت زمین ،دورش آب ،باالیش هوا و آتش تا مدار ماه – محیط تغییر ناپذیر :اجسام آسمانی ،از ماه به بعد کیهانشناسی ارسطو • جهان متنهاهی است • تنها یک جهان هست – با برهان خلف • استفاده از مشاهدات تجربی ،ولو به صورت شاهد مثال کیهانشناسی کانت • • • • اولین کیهانشناسی علمی ،ولو حدسی و کیفی کامال مکانیکی و ماده گرایانه اما ...شروع با سرشت نظام مند شاهد وجود طرحی بزرگ آشوب اولیه سرشت نظام مند :قوانین حرکت و گرانش نیوتن – آشوب اولیه :ذرات پراکنده ماده در فضای نامتناهی – ذرات متراکم تر دیگران را جذب کردند – جهان نیروهایی دیگری نیز دارد (دافعه ذرات) یک توپ بزرگ نشد • آشتی غایت شناسی و مکانیسم :کمال مکانیسمها غایت مندی کیهانشناسی مدرن درقرن ،20وقتی که پایه فلسفی آن با صراحت و تمایز بنا شد – در فرآیندی ناخودآگاه – این مبنا علم را تعریف می کند • مبنای فلسفی علم : – متافیزیکی – شناخت شناسانه – روش شناسانه • انتخاب موضع در هریک از این سه بعد مستقل از بقیه است. کیهانشناسی مدرن • مبنای فلسفی علم :موضع متافیزیکی – چه موجودیت هایی واقعا وجود دارند؟ ‏عملیاتی نگری: موجودیتهای قابل مشاهده مستقیم و ساده قابل تعریف بوسیله عملیاتی با وسائل و تجهیزات فیزیکی ‏واقعگرایی توضیحی: .اگر در توضیح پدیده ای ،به یک موجود نظری نیاز است ،وجود دارد کیهانشناسی مدرن • مبنای فلسفی علم :موضع شناخت شناسانه – منابع مشروع شناخت علمی کدامند؟ ‏تجربه گرایی: تنها اطالعات حاصل از نتایج آزمایش و مشاهده مشاهده حسی علم را می سازد. ‏خرد گرایی: کیهانشناسان می توانند نظریه هایشان را از ایده های کلی در مورد .اینکه جهان چگونه باید باشد آغاز کنند کیهانشناسی مدرن • علمی بودن می تواند مفهومی ناسازگار در علوم مختلف باشد. • معمول ترین موضع فلسفی در میان دانشمندان فیزیکی: – واقعگرایی (تبیینی) +تجربه گرایی +استقراگرایی • مبنای کیهانشناسی نسبیتی مدرن – عملیاتی نگری +خرد گرایی +فرض-قیاس گرایی کیهانشناسی مدرن • مبنای فلسفی علم :موضع روش شناسانه – فرایندهای قابل قبول برای ساختن یک نظریه علمی کدامند؟ ‏فرض – قیاس گرایی (: )H-D’ism فرضها بر پایه ایده های کلی در مورد جهان ساخته می شوند .نتایج آنها با .قیاس بیرون کشیده می شود به امید اینکه حداقل بعضی نتایج امکان مشاهده فراهم کنند. ‏استقرایی : .استقرا برای تعمیم و برون یابی از اطالعات مشاهدتی و آزمایشی بکار می رود نقد • نقد مستقل بودن موضعها • این موضعها کامال مستقل نیستند مثال – شناخت شناسی تجربه گرا و روش شناسی فرض-قیاس گرا • روش ما به مبانی ما متافیزیکی و شناخت شناسی ما مربوط است. با تشکر سوال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟

51,000 تومان