معماری و عمرانعلوم مهندسی

گذری بر سبک معماری های تک

صفحه 1:
و و۳ ‎Aw‏ ‏لزرى بر سبك معمارى هاى تك

صفحه 2:
معماری نثومدرن

صفحه 3:
تكنولوزى در مدرنيته ا ا 0510 000 000 ‎Cal‏ ا ‎0-00 ‏-خانه ماشینی است برای زندگی. ‏لي ۱5 ‎ ‎ ‏تالار توربین ۸۸63 با طراحی پیتر بهرنس در سال ‎aE TER ere ٩‏

صفحه 4:
‎Le)‏ لالت ‏لسأعصر تكنولوزى بيشرفته ‎ne err a‏ 1 ‎TONES Ecce‏ 0[ ل آسانسان مدرن يا انسان تکنولوژیک »مسخر تکنولوژی است. ‎og‏ ا ساراه حل هایدگر: شناخت تکنولوژی و همنوایی با طبیعت ‎

صفحه 5:
روند شكل كيرى هاى تك لسأبا معمارى كانستراكتيويسم روسى ها به ويزكى هاى مختصر و مفيد هاى تكك نزديكك مى شويم. eg ‏ا‎ Ue eee ‏عاننا‎ 1 aa eS iCanry آسادر ۱۹۵۹ بریچارد راجرز تحت تاثیر ۷6۲۲6 6 ۳/۵5/0۲ لك ل 55-5 استفاده جامع و زیر کانه از مصالح و تکنولوژی اصرار بر یک دید کلی از کارایی بنا لساآ ركيكرام السأمقايسه هاى تكك و آركيكرام

صفحه 6:
PSS kee EEA Ce ee ee Oe eS en 1 ne Smithson’s Hunstanton School Engineering Building eSJ =.1 2 ¢b رن امريكايى تاثي ركذار در هاى تكك Paul Rudolph- PRN pee fore See EN ee eee ane ys 2 er ene ore mOL6) oA Ce 8 ‎Sey eer pees] NL Sea Lee‏ یزرا رورت دز ‎Parone‏ از 90351 ©001617ع لابه عنوان نشان معمارى هاى تكك در آن زمان السأمهمترين بناهاى بريتانيايى هاى تكك: ‎Reliance controls factory-‏ ‏-برج خدماتى الحاقى»طرح كريمشاوء نماد هاى تكك ‎ ‎eee SES |

صفحه 7:
سا مسابقه طرح ساختمان ژرژ پمپیدو درپاریس سال ۱۹۷۱ cere ee ese ie fei PBC eee ist POC ae Cen ian ل ماشين و فن آورى »موضوع محورى معمارى در دهه هفتاد 1 ‏ل م ل‎ Pers ea ‏الا راجرز ود ی ی ی بو‎ fa) 8 2 6 232 3 3 2 9 3 بزه0نا6 إامنا6 نع نالا

صفحه 8:
Ne BCs ee ee a) ‏السأمعماران :رتزو بيانو و ريجارد راجرز‎ ‏لل شيلنل‎ ROS SINT ES] enue tee. ‏آساابعاد کلی بنا:‎ 2 eg ‏الساسايت:‎ ‎0 ‏-منطقه پلاتوببور حد فاصل ل-هال و منطقه مق‎ ‏“در فاصله يكك كيلومترى از كليساى جامع نتردام‎ ‏و موزه لوور‎ : ‏الساايده هاى طراحى‎ - پیانو : « مکانی انعطاف پذیر برای هر نوع عملکرد ۰ ‎rer osetolo nae ere‏ |

صفحه 9:
حداف بروزه : - ايجاد حس يويايى و حركت - انعطاف يذيرى (سازه»فضاى داخلى) ل د 1111111117[ ‎age‏ ۱ و بالعكس - ايجاد امنيت درون ساختمان Sere eee Se eet a a. ‏اسكلت ينا سفيد‎ 1 |۱۳ ‏آب سو سبز‎ ‏حبل ونقل عمودى #قرمز‎ 00 eer

صفحه 10:
رات اب ل ‎SECs IS‏ ۱ ‎Centres CCN STL i Tere tens ei)‏ 3-3 الهام معمارى مدرن و هاى تكك .تكنولوزى است. | ۱۳ ke ee eat -نقاط مشتركك : عملكرد و كارائى » صنعت و ماشين » بيش ساختكى » استاندارد نمودن» توجه به ‎oh acl‏ ا ا ا ‎ee Tee Bie‏

صفحه 11:
el all at Load ol الس ‎)١‏ بينش بوزيتيويسم 200 cine 00 سا ۴) شفاف نمودن و لایه لایه کردن السآ ن) نمايش ساختار و اجراى درون بنا در نما 00 ERNE السأ ؛) سازه و ساختار به عنوان تزئينات لس ۸) استفاده از اجزای کششی سبکک 1۱ Pe TnEeT Pere ae ona ane | | ek ete ‏و‎ a

صفحه 12:
[Ors ‏ا‎ PTO eae 0 OTe ene aa ۱۳۹9 &: es 0 ‏و‎ ‎5 ‎2 ‎Es ‎3 ‎8 ‎8 = 8 5 Ey آساسبکنی مناسب برای طراحی فضاهای داغلی :کا رخائه ها؛ سوپزما رکث هابقضاهای تفریحی ‎ear)‏ 520

صفحه 13:

صفحه 14:
Sete ata Bier ee Sainsbury supermarket in Canterbury فضای رافلی سوپرمارلت

صفحه 15:
الساتاثير هاى تكك بر فضاهاى داخلى و ‎cig‏ ا ا ‎ene‏ کارایی ات الت ‎London, 1984-1991‏ Design: Richard Rogers Partnership ۱۳۲۵۲۵۲ - ۲۴۵۴۴۵5 LAC Lal See Led) 8020 6 لت ‎aot‏ ا

صفحه 16:
ساعناصر مختلف ساختمان های تکک » بیانگر كا ‎one iT‏ عناصردر ساختمان ۰ 0 ۳ ۳ افضاهای درونی به وسیله این ابخشها سرویس دهی می شوند . 0 Lioyd | eee eee ere BAS ia alee oy Co) |

صفحه 17:
معماران سبك هاى تك Renzo PianoU Richard RogersO Norman FosterO Santiago Calatrava Nicholas GrimshawO Jean Nouvel Michael HopkinsO

صفحه 18:
ewes eS RCA =] PCT a CRITIC ETO RL a ساسختی سوراخ کردن سقف های معلق در نقاط اتصال( برای حفاظت در مقابل باد و باران ) ا ات د سااتکای بیش از حد به تکنولوژی و در نتیجه “نابودى زيست بوم كره زمين ed lee ee eee 0 ‏ل‎ ‎000 aE Ee وت وا وت را

صفحه 19:
كذر از هاى تكك به اركانى تكك

صفحه 20:
۳ ۳ 1 Tere ioe Crip renee ta ne pay ‏"طراحی براساس چرخه حیاط(تحلیل‎ ‏تثیرات بنایر محیط زیست)‎ "طراحی انسانی (توجه به تعامل بين انسان و جهان طبیعی) ساتعریف اکولوژی لسااكوتك (اكولوزى + تكنولوزى) راجرز :آینده فرا رسیده و تا ‎er‏ ۱ 0 گانی تک

صفحه 21:
ال ل نا ا 2 5305 8م طرح: نورمن فاستر

صفحه 22:
‎eee Siete ee‏ نين ‎

صفحه 23:
برج مسکونی تنه گردان در شهر کوچک ماله در سوئد ا م 0 eal a 2757 ey een ae wren cy Ree RE aay CeCe et eed hd EMC = AOE. | A ‎Ul‏ غفى رس بيع سم ‎

صفحه 24:
Jean Marie Tgibao Cultural [ele 3 LC Ora Meare Oe Oe 3 ree. & ee ‏ار‎ ‎3 ‏لك‎ ‏ع‎ > | Se ios ۹ 1 3 3

صفحه 25:
معرفی نمونه ای از معماری های تک در ایران 1 طرح : فرهاد احمدى

صفحه 26:
رانشجویان + سمانه هاشم رهی ا -معبوبه آهتلرى

گذری بر سبک معماری های تک ر ر ر های تک فرزند خلف معماری مدرن تکنولوژی در مدرنیته ‏تاکید بر علم و تکنولوژی ،از شاخه های اصلی مدرنیسم ‏شعارهای معماران مدرن : فرم تابع عملکرد است. تزئینات جنایت است.خانه ماشینی است برای زندگی.اگرموفق شویم صنعت را جلو ببریم ،تمام مسائل اقتصادی ،اجتماعی ،تکنولوژیک و هنری حلخواهد شد. تاالر توربین AEGبا طراحی پیتر بهرنس در سال ،1909نشانگر پیشرفت تکنولوژی در این دوره تکنولوژی در پست مدرن ‏عصر تکنولوژی پیشرفته ‏تفاوت نگرش پست مدرن ها به تکنولوژی با مدرن ‏تکنولوژی در جهت ضدیت با طبیعت ‏ماهیت تعرضی تکنولوژی ‏انسان مدرن یا انسان تکنولوژیک ،مسخر تکنولوژی است. ‏هایدگر :تکنولوژی ،سرنوشت عصر ماست. ‏راه حل هایدگر :شناخت تکنولوژی و همنوایی با طبیعت روند شکل گیری های تک با معماری کانستراکتیویسم روسی ها به ویژگی های مختصر و مفید های تک نزدیک می شویم. ‏در اروپای غربی،تاثیر کانستراکتیویسم بیشتر در هلند احساس شد. در کارهایMart Stam ‏در ، 1959ریچارد راجرز تحت تاثیر Masion De Verre ،Buckminster Fullerپدر معماری های تک استفاده جامع و زیرکانه از مصالح و تکنولوژی اصرار بر یک دید کلی از کارایی بنا ‏آرکیگرام ‏مقایسه های تک و آرکیگرام ریچارد راجرز ،نیکالس گریمشاو،میشل هاپکینز و فاستر تحت تاثیر آرکیگرام ‏از نخستین ساختمانهای های تک: ‏Smithson’s H unstanton School طرح جیمز استرلینگ ,Engineering Building ‏معماران امریکایی تاثیرگذار در های تک ‏مهمترین بناهای بریتانیایی های تک: ‏Reliance controls factory-برج خدماتی الحاقی،طرح گریمشاو ،نماد های تک ‏Reliance controls factory- ‏Paul Rudolph:L ouis Kahnاهمیت جدایی فضاهای سرویس دهنده و سرویس شونده: Raphael Sorianoشرح خانه هایش در کتابM odern Californiaاستفاده از N eoprene gasketبه عنوان نشان معماری های تک در آن زمان Centre Pompidou ‏H ong kong bank مسابقه طرح ساختمان ژرژ پمپیدو درپاریس ،سال 1971 انتخاب طرح راجرز و پیانو به عنوان طرح برتر آغاز سبک های تک(تکنولوژی بسیار پیشرفته) در اروپا ماشین و فن آوری ،موضوع محوری معماری در دهه هفتاد ساختمان ها ،نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی راجرز :همانند کلیساهای گوتیک ما ساختار را نمایان می کنیم. ساختمان بانک هنگ کنگ وLioydدر لندن در 1986به عنوان آخرین ساختمان های تک مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو ‏معماران :رنزو پیانو و ریچارد راجرز ‏مهندسین سازه :اووآروپ و همکاران 1977-1971، ‏ابعاد کلی بنا : 166متر طول60 ،متر عرض42 ،متر ارتفاع ‏سایت : مرکز شهر پاريسمنطقه پالتوببور حد فاصل ل-هال و منطقه مقدر فاصله یک کيلومتری از کلیسای جامع نتردامو موزه لوور ‏ايده های طراحی : پيانو « :مکانی انعطاف پذير برای هر نوع عملکرد » -ايده اصلی :محل اطالعات دستخوش دگرگونی مداوم اهداف پروژه : ايجاد حس پويايی و حرکت انعطاف پذيری (سازه،فضای داخلی) وضوح و خوانايی اجزایساختمان(سازه،تأسيسات،دسترسی ها) انعکاس حرکت درون ساختمان در بيرونو بالعکس ايجاد امنيت درون ساختماناختصاص هر رنگ به یک جزء مکانیکی سفيد اسکلت بنا آبی کانال های هوا سبز لوله های آب حمل ونقل عمودی قرمز زرد شبکه برق مدرنیته و های تک های تک چشم اندازی از مدرنیته ارائه میدهد(.به دلیل استفاده از لوله و داربست در ظاهرساختمانو نیز طبقات معلق و متناوب و نماهای خارجی کامال مجزا یا شکسته شده اش) منبع الهام معماری مدرن و های تک ،تکنولوژی است.اصول فکری نزدیک به همتفاوت بین دو مکتب از نظر شکلینقاط مشترک :عملکرد و کارائی ،صنعت و ماشین ،پیش ساختگی ،استاندارد نمودن ،توجه بهآینده ،علم ریاضی و هندسه ،تناسب و همگونی ،منطق و خرد ،هنر انتزاعی و سبک بین المللی . اصول فکری وطراحی سبک های تک ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ )1بینش پوزیتیویسم )2نمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جدید )3نمایش پروسه ساخت )4شفاف نمودن و الیه الیه کردن )5نمایش ساختار و اجرای درون بنا در نما )6استفاده از رنگ های روشن و ساده )7سازه و ساختار به عنوان تزئینات )8استفاده از اجزای کششی سبک )9جدا کردن بخش های سرویس دهنده از سرویس شونده )10طراحی بام به عنوان نمای پنجم خصوصیات و تاثیرات های تک ‏Reliance Controls F actory,1967 ‏سبکی مناسب برای طراحی فضاهای داخلی :کارخانه ها ،سوپرمارکت ها،فضاهای تفریحی و نمایشگاه ها و... ‏L ioyd building ‏خالقیت وابتکار درطراحی سازه ساختمان ها ‏طراحی ساختمان های رنگارنگ در معماری ‏وجود پیوستگی و ارتباط در این ساختمان ها ‏خاصیت بازبینی معماری در این ساختمان ها Inmos factory in Newport نمونه ای از طراحی خوب یک کارخانه طرح:ریچارد راجرز نمونه ای از طراحی خوب یک سوپر مارکت طراح Ahrends: ‏Sainsbury supermarket in ‏Canterbury فضای داخلی سوپرمارکت تاثیر های تک بر فضاهای داخلی و کارایی انعطاف پذیری فضاهای داخلی- Schlumberger laboratories By Renzo Piano L ondon, 1984-1991 Design: Richard Rogers Partnership I nterior - Thames Wharf Studios خلق فضاهای داخلی وسیع و بدون ستون عناصر مختلف ساختمان های تک ،بیانگر کاربردهای تکنیکی شان هستند. به عنوان مثال: این عناصردر ساختمان L ioyd پلکانها،آسانسورها وکانالهای هوا هستند. فضاهای درونی به وسیله این بخشها سرویس دهی می شوند . فضای داخلی ساختمان ‏L ioyd نورگیر ساختمان L ioyd ‏به کار گیری مصالح وابسته به صنایع های تک (شیشه و فلز) معماران سبک های تک Renzo Piano Richard Rogers N orman F oster  Santiago Calatrava N icholas Grimshaw  J ean N ouvel  M ichael H opkins انتقادات وارد به های تک ‏گران و سخت بودن رنگامیزی تیرها و کابل ها ‏سختی سوراخ کردن سقف های معلق در نقاط اتصال( برای حفاظت در مقابل باد و باران ) ‏نیاز به مراقبت زیاد از سازه ها و تاسیسات روکار ‏اتکای بیش از حد به تکنولوژی و در نتیجه نابودی زیست بوم کره زمین-نابودی شرایط زیستی مناسب در ساختمان گروه مشاورین ،PAطراحی راجرز،سازه ابتکاری دارد اما به خاطر این سازه خاص ،فقط یک طبقه دارد. ‏F oster’s Renault warehouse گذر از های تک به ارگانی تک مفهوم توسعه پایدار ‏اصول توسعه پایدار صرفه جویی در مصرف منابع(کاهشمصرف،استفاده مجدد،بازیافت) طراحی براساس چرخه حیاط(تحلیلتاثیرات بنا بر محیط زیست) طراحی انسانی(توجه به تعامل بینانسان و جهان طبیعی) ‏تعریف اکولوژی ‏اکوتک(اکولوژی +تکنولوژی) راجرز :آینده فرا رسیده و تاثیرآن بر معماری آغاز شده ‏ارگانی تک مجموعه الفیضلیه در ریاض2000/1993 ، طرح:نورمن فاستر دفتر مرکزی صنایع الکترونیک دوو در سئول ،1995طرح :نورمن فاستر جزییات بام فضای دسترسی عمومی مرکز توزیع رنو در سویندون (استان ویلت شایر)1983/1982، طرح :نورمن فاستر برج مسکونی تنه گردان در شهرکوچک ماله در سوئد طرح :سانتیاگو کاالتراوا اتودهایی از طرح فضای داخلی برج ساختمان از 9مکعب تشکیل شده که هر یک شامل 6طبقه است .هر طبقه نسبت به طبقه پایین خود 1.6درجه وتمام مجموعه از پایین به باال 90درجه می پیچد. فضای داخلی سازه ها در وسط جنگل درختان ‏J ean M arie Tgibao Cultural ‏Center مرکز فرهنگی ژان ماری جیباو 1991، طرح :رنزو پیانو معرفی نمونه ای از معماری های تک در ایران ساختمان اداری – تجاری فرشته،تهران طرح :فرهاد احمدی دانشجویان : سمانه هاشم رهیپروین یروردی-محبوبه آهنگری

51,000 تومان