صفحه 1:
ارائه دهنده : مجيد بخ مربوط 0

صفحه 2:
۳/5 براق 9 ‎fe‏ سح نیست که متعلق به خانواده های مطلقه يا منارکه کرده باشند : اين دانش آموزان با مشکلات شخصی و اجتماعی ححلفی مواجه هستند » مانند : احساس تنهایی , احساس مبنولیت در قبال طلاق , احساس تضاد در وفاداری به والدین , تااکافی در خصوص 71 17 را مدارس و موسسات اجتماعی با فراهم ساختن گروههایی که حول ايبن موضوعات مى جرخند ؛ بدنبال رفع نيازهاى اين كودكان هستند .

صفحه 3:
مقدماتى دقيقى صورت ‎Pee eae emer SIel‏ ‎esr eer code‏ له اشنا كردن داش ادو رآ ‎coo ee)‏ مدیران . اگر به موارد فوق توجه نشود ممکن است گروه هرگز عینیت پیدا 20

صفحه 4:
۳/5۰ مشاور در یک,دیدا کلاسی با دانش آموزان و معلمان در مورد گروه و ‎ha rae ee‏ بل دين ‎eee le eee CRC emt Led Ny wow ecw wD)‏ 0 به آنها تفهیم می کند . سپس برگه نیاز سنجی بین گوذگان توزیع می شود و مشاور از آنها می خواهد تا در مورد موص وا بطور صادقانه ‎Paes ng‏ و مشاور به دانش آموزان توضیح می ‎aig) Gil aS ams‏ یابی فقط ‎٩ orilg> Igil alec 9 91 laws‏ ‎Uloles 9 uljgel Guile olla: yubul, 0958 slosl Uw!‏ 5910 ‎car‏

صفحه 5:
از طریق ارسال انجام می كيرد . ا ‎Se‏ ‎Bees eC acd coe‏ "ساعات جلسات "طول مدت زمان

صفحه 6:
ا ‎Pore rece seas‏ ‎ieee‏ ار مسخره بازى درآورد . ‎JS ‏ار‎ ‏7 رازداری نسبت به یکدیگر ‎re.) Se Seer re) rope raed Pere eo‏ ا ا ‎ino Suis‏ 1

صفحه 7:
۱ re) Coe) pC) Pere آذ ۱ oeerred Bede ai9 5 GW Lass jl und - - شما باعث بروز مشكلات بين والدين ‎aoe‏ 0 - شما می توانید به یکدیگر کمک کنید .

صفحه 8:
۱ ae ‏فهماندن این نکته‎ 7 ee Sis) nore i , ‏كمى به كودكان‎ - ‏رفتاری بگونه ای که بتوانند‎ » dub Pie cis oll cl ‏"ان ب‎ 1 ‏ين‎ el) kes Sos] BARA Be

صفحه 9:
7 ‎peered key‏ 9 ‎roe) Geer er cea ee eS eo cee‏ << و رشدی می باشد . این گروهها به منظور فراهم ساختن حماب ۰ ۱ ور مهارت کنار آمدن و کمک به کودکان متعلق به حانواده های در حال تغییر ا ‎oh (heel) TES PRS Payee‏ )| 2 © ارال ‎Pe ee A‏ آموزان نباشد و در فرآیند یادگیری آنها اختلالی بوجود نیاورد , 138 ار را راز مس رن

صفحه 10:
237 بحت 0 و.فواید گروه 02-6 نقش ‎Fy cg Pr‏ گروه را درک کنند . در ادامه مشاور به تعریف مفهوم خانواده می پردازد و کودکان با پاسخ به سوال « من که ۶ ۰ گسانی در ‎res ane eve Se Oe gn Pere‏ ااا |" ‎ « "<< Eee ec) carter eee)‏ ۱ ‎ER Pa ea‏ ‎exe vere ae] Meee] eee Be)‏ از ‎Wreorec re ec era rca tcciive ee cre bomeL Cee Rec’ ‏نیستند .

صفحه 11:
این جلسات بر اساس بعضی اقدامات در این 7 1- بازی احساسات : دانش 9 می کنند و مشاور آنها را ‎Cee es bre red eed‏ شود .

صفحه 12:
4 كسد . يكى از آر ات و مادر دوباره به خانواده ‎٩ eee rene] Os)‏ اين كودكان عموماً اظهار مى : است كه در ميان جدال والدينشان قرار ‎fis‏ ‏ا ‎Beer‏

صفحه 13:
0010 00 ae] Beas ePeees گرفته اند نه از فرزندشان . ا لق ‎lo‏ ۲

صفحه 14:
ا ‎Pot‏ تغییر ؟ خانواده مشخص كرده و 0 ‎way‏ ا ا ا ل قرار داده شده بود و دانش آموزان ه ااا ا ا ال ال ال 00 آن می انداختند . این مباحث در جلسه ی بعدی مورد بحث قرار ‎pee

صفحه 15:
این دیدار مانند جلسه ‎es‏ زر سس ات ‎ieee‏ دا همجنين زمانى براى بركزار: ‎Sol See‏ « مشاور كفته است كه من فرد بخصوصى هستم »

صفحه 16:
2300 ٩ eras ‏مل‎ ,وه ضرورت دارد تا والدین و معلمان در این برنا» قاق گروهی مشارکت داده شوند بگونه ای که آنها مد ۲ 9 ای برای مشاور و اعضای گروه شوند . ما آو] از 2۶۳ موجب ا 9977 ار ار ‎Ss‏ كم پیشرفت بردا ۳۳۲۲ ا م ا ا ا 7 ‎eee |‏ ا ا ا ال ل 000 ‎Frere (A) oj ey ae a a ee ner ee‏ ‎Lola s osm:‏ ار رس ی ‎SJ LS‏ درسى كودكان اطلاعات مفيدى را ارايه دهند .

صفحه 17:

صفحه 18:
© WLS vlisel yuil ‏احساس راحتی بیشتری‎ Py err err ycges Peay perder eer ery

صفحه 19:

صفحه 20:
22 Sec aren Fy ‏می برند و غالباً وقتی که‎ ‏كه بحث شده سخن می‎ ‏اند"‎ 20 ‏گر‎ gee ‏سازگاری دیگران‎ 9 een) ooo)

صفحه 21:

صفحه 22:
۱ ‏ل‎ ‎, ‏موضوعات خانوادكى‎ Beer Currey eta Berd ۰ RIE IRCee TE DC CEC AY . ‏هاى دشوار كنار بيايند‎

گروه های کودکان طالق ارائه دهنده :مجید بخشیان زیر نظر استاد محترم جناب آقای قادری مربوط به درس مددکاری گروهی 1 پاییز 1388 ـ 23 3 مقدمه برای بسیاری از کودکان در مدارس ابتدایی این موضوع غیر عادی نیست ک ه متعلق ب ه خانواده های مطلقه ی ا متارک ه کرده باشند . این دانش آموزان با مشکالت شخصی و اجتماعی مختلفی مواجه هس تند ،مانن د :احس اس تنهای ی ،احس اس مسئولیت در قبال طالق ،احساس تضاد در وفاداری به والدین ،ناآگاهی در خصوص نحوه ی برخورد با تعارضات والدین و نااستواری خانواده . مدارس و موسسات اجتماعی با فراهم ساختن گروههایی که حول ای ن موضوعات م ی چرخن د ،بدنبال رف ع نیازهای این کودکان هستند . ـ 23 4 اقدامات مقدماتی در پی ش از آنک ه گروه واقعا ً شروع بکار کن د الزم است اقدامات تشکیل گروه مقدماتی دقیقی صورت گیرد .این اقدامات عبارتند از : )1زمینه یابی در خصوص نیازها )2تبلیغ در مورد گروه برای کودکان و معلمان )3کسب اجازه ی والدین )4آشنا کردن دانش آموزان با قواعد شرکت در گروه )5ارای ه ی اهداف بطور ص ریح ب ه کودکان ،والدین ،معلمان و مدیران . اگر به موارد فوق توجه نشود ممکن است گروه هرگز عینیت پیدا نکند . ـ 23 5 مشاور در یک دیدار کالسی با دانش آموزان و معلمان در مورد گروه و مزایای آن بحث می کند و نکات مهمی که در گروه بررسی می شود اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ زمینه یابی در نیازها طالق ،نامادری ،ناپدری ،فشارروانی ،دوستی ) را عبارتند از : ( کهمورد به آنها تفهیم می کند .سپس برگه نیاز سنجی بین کودکان توزیع می شود و مشاور از آنها می خواهد تا در مورد موضوعات بطور صادقانه نظرات و عالیق خود را مطرح سازند . مشاور ب ه دان ش آموزان توضی ح م ی ده د ک ه ای ن زمین ه یاب ی فقط توسط او و معلم آنها خوانده می شود . انتخاب اعضای گروه براساس نظرات دانش آموزان و معلمان صورت گرفت . ـ 23 6 اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ کسب رضایت والدین از طریق ارسال رضایت نامه به منزل والدین اعضای گروه انجام می گیرد . اهم نکات مندرج در رضایت نامه عبارتند از : ‏مباحثی که قرار است در گروه مورد بحث قرار گیرد . ‏ساعات جلسات ‏طول مدت زمان ـ 23 7 ‏ عضویت در گروه داوطلبانه است . ‏ هرکس مایل به ترک گروه باشد می تواند آنرا ترک کند . ‏ کودکان همیشه در گروه حق ساکت بودن را دارند . ‏ هرکس می خواهد می تواند برای صحبت کردن نوبت بگیرد . ‏ حرف های همه شنیده می شود . ‏ درباره آنچیزی که دیگران در گروه می گویند نباید خندید و یا قواعد گروه مسخره بازی درآورد . ‏ صداقت در کار ‏ رازداری نسبت به یکدیگر ‏ جلسات به مدت 6هفته و هر هفته یک جلسه ی 30دقیقه ای تشکیل می گردد . – شما افراد خاصی هستید . ـ 23 8 –آنچه که مشاور در طی جریان گروه روی شما کسانی را دارید که به شما اهمیت می دهند . آنها تاکید دارد – شما می توانید این دوره ی سخت را پشت سر بگذارید . – طالق یا متارکه تقصیر شما نیست . – قرار نیست دیگران شما را سرزنش کنند . – کسی از شما طالق نگرفته بلکه پدر و مادر طالق گرفته اند . – شما باعث بروز مشکالت بین والدین نشده اید و نمی توانید آنرا بهبود بخشید . – شما می توانید به یکدیگر کمک کنید . ـ 23 9 اهدافی که مشاور بدنبال آنهاست ‏ ارایه ی حمایت در هنگام نیاز . ‏ فهماندن این نکته به کودکان که تنها نیستند . ‏ تقویت نیاز کودکان برای صحبت کردن و ابراز احساسات . ‏ کم ک ب ه کودکان برای ح ل دل مشغول ی های عاطفی و رفتاری بگون ه ای ک ه بتوانن د ب ه توان بالقوه ی خوی ش دست یابند . ‏ کم ک ب ه دان ش آموزان ب ه منظور گشایش مجاری پیام رسانی با معلمان ،والدین و سایر دانش آموزان . ـ 23 10 نکات برجسته در گروه گروه ها بجای اینکه درمانی باشد از نوع تحولی جلساتاین هدف اصلی و رشدی می باشد . ای ن گروهه ا ب ه منظور فراه م س اختن حمایت ،آموزش مهارت کنار آمدن و کمک به کودکان متعلق به خانواده های در حال تغییر برای کاوش شیوه های بیان و حل احساسات آنان بوجود آمده اند . برای اینکه جلسات گروه مانعی برای کالس های آموزشی دانش آموزان نباش د و در فرآین د یادگیری آنه ا اختاللی بوجود نیاورد ، جلسات گروه عموما ً در زمان نهار برگزار می شد . ـ 23 11 جلسه ی اول بح ث گروه بیشتر روی محاس ن و فوای د گروه بوده و مشاور نقش گروه تسهیل گر را دارد و سعی می کند کودکان دلیل حضور خود در این گروه را درک کنند .در ادامه مشاور به تعریف مفهوم خانواده می پردازد و کودکان با پاسخ به سوال « من که هستم و چه کسانی در خانه با من زندگی می کنند ؟ » خود را معرفی می کند .در ادامه در مورد اینکه « افراد در محیط های متفاوتی زندگی می کنند » بحث می شود و اعضای گروه نیز مشارکت می کنند . هدف مشاور در این جلسه عبارتست از : کمک به کودکان برای تشخیص این نکته که آنها در این موقعیت تنها نیستند . ـ 23 12 چهار جلسه ی بعدی ای ن جلس ات بر اس اس نیازهای اعضای گروه شک ل می گیرد . بعضی اقدامات در این زمینه به شرح زیرند : -1بازی احساسات :دانش آموزان تمامی احساسات خود را بیان می کنند و مشاور آنها را ثبت می کند .سپس هر یک از اعضای گروه 3احساس را که وصف کننده ی نظر آنان درباره ی موقعیت خانوادگی آنهاست انتخاب کرده و در گروه در مورد آنها بحث می شود . ـ 23 13 چهار جلسه ی بعدی ـ ...ادامه -2ه ر ی ک از اعضای گروه 3آرزو در ح ق خانواده اش بیان می کنند .یکی از آرزوهایی که عموما ً بیان می شود این است که پدر و مادر دوباره به خانواده برگردند .کودکان همچنین آرزو می کنند زمان بیشتری را صرف والدی که حق حضانت با او نیست ،بکنند . ای ن کودکان عموما ً اظهار م ی دارن د ک ه چقدر برایشان سخت اس ت ک ه در میان جدال والدینشان قرار داشت ه باشند و آرزوی آرامش و صلح می کنند . ـ 23 14 چهار جلسه ی بعدی ـ ...ادامه -3بح ث در مورد اینک ه کودکان م ی توانن د اختیار چه چیزی را داشت ه باشن د و چ ه اموری از حیط ه اختیار آنان خارج است . همچنی ن ای ن حقیق ت ب ه کودکان گوشزد م ی شود ک ه این طالق مربوط ب ه آنه ا نیس ت ب ه عبارت دیگ ر پدر و مادر از هم طالق گرفته اند نه از فرزندشان . بیشتر وق ت گروه ص رف آ ن م ی شود ت ا کودکان با کاوشگری و فراگیری روشهای مختل ف خود را ب ا موقعی ت خانوادگ ی سازگار نمایند . ـ 23 15 چهار جلسه ی بعدی ـ ...ادامه -4بحث در مورد تغییر که باعث می شود کودکان تغییرات را در خانواده مشخ ص کرده و جنب ه های مثب ت و منف ی آنرا مقایسه کنند . نکت ه :ط ی تمام جلس ات گروه ی ک جعب ه س واالت در دسترس قرار داده شده بود و دان ش آموزان مسایل و مشکالتی که نمی توانستند در گروه مطرح کنند را در قالب نامه هایی ناشناس به آن می انداختند .این مباحث در جلسه ی بعدی مورد بحث قرار می گرفت . ـ 23 16 آخرین جلسه این دیدار مانند جلسه ی اول نسبتا ً دارای چارچوب است .کودکان معموال ً در مورد احس اسات خود در مورد اتمام گروه س خن می گوین د و آنچ ه را ک ه در گروه فراگرفت ه ان د ،مطرح م ی کنند . همچنی ن زمان ی برای برگزاری جش ن اتمام گروه در نظ ر گرفته می شود .هر دانش آموز یک گواهینامه دریافت می کند که روی آن این جمله نوشته شده است : « مشاور گفته است که من فرد بخصوصی هستم » ـ 23 17 نقش معلمان و والدین در برنامه ی گروه ضرورت دارد ت ا والدی ن و معلمان در ای ن برنام ه های گروهی مشارکت داده شوند بگونه ای که آنها مبدل به همدستانی برای مشاور و اعضای گروه شون د .حمای ت آنه ا از برنام ه موجب اطمینان از موفقیت آن می گردد و مقاومت آنان می تواند مانع پیشرفت برنامه باشد . پس خوراند معلمان بس یار حیات ی اس ت زیرا آنان ه ر روز دانش آموز را می بینن د و می توانن د تغییرات رفتاری را ناظر باشند . آنها می توانند به مشاوران در خصوص عزت نفس ،اعتماد بنفس ،نحوه ی تعام ل ب ا دیگ ر همکالس یها و نحوه ی اجرای تکالیف درسی کودکان اطالعات مفیدی را ارایه دهند . ـ 23 18 نتایج دانش آموزان معلمان والدین ـ 23 19 نتایج ـ دانش آموزان دان ش آموزان گزارش م ی کنندک ه وقت ی ب ه گروه تعل ق دارند احس اس راحت ی بیشتری م ی کنن د .در گروه ،کودکان ب ا دیگر اعضای گروه که مشکل و احساسات مشابهی دارند همانند سازی می کنند .آنها از طریق فرآیند گروهی به یکدیگر کمک می کنند تا آنچه را که نمی توان اختیاری بر آن داشت رها ساخته و مسئولیت آنچه را که می توانند تحت کنترل خویش داشته باشند ،بپذیرند . نتایج ـ 23 20 نتایج ـ معلمان معلمان گزارش م ی کنن د ک ه دان ش آموزان حاضر در گروه در کالس ها تمرک ز بیشتری داشت ه و پیشرف ت تحص یلی محسوسی دارند . نتایج ـ 23 21 نتایج ـ والدین والدین گزارش می کنند که فرزندانشان از شرکت در گروه لذت می برند و غالبا ً وقتی که به خانه می آیند در خصوص آنچه که در گروه بحث شده سخن می گویند .فرزندان آنها درک بهتری راجع ب ه طالق بدس ت آورده ان د که ای ن امر از طریق تماشای نحوه ی س ازگاری دیگران ص ورت گرفت ه اس ت .والدی ن از آنچ ه که فرزندانشان در گروه انجام می دهند ابراز عالقه می کنند . پیگیری ـ 23 22 پیگیری پیگیری هایی که مشاور در ادامه انجام می دهد عبارتند از : -1وارس ی پیشرف ت تحص یلی دان ش آموزان ب ه کمک معلمان و همچنین دیدارهای کالسی با دانش آموزان . -2دیدار انفرادی با دانش آموزان . -3تشویق دانش آموزان به مراجعه ی شخصی یا داوطلبانه . پ س از گذش ت یکس ال ،مشاور ی ک جلس ه ی « تجدید میثاق » برگزار می کند تا از روند کار و نتایج آن آگاه شود . ـ 23 23 نتیجه گیری -1تجربه ی گروه ی از لحاظ حمایت کودکان در برابر تغییرات و موضوعات خانوادگی بسیار مفید و اثر بخش است . -2اعضای گروه قادرن د ب ا همدیگ ر پیوند برقرار کرده و برای همدیگر پشتیبانی ،تشویق ،پیشنهاد و امید را عرضه دارند . -3اعضای گروه م ی توانن د ب ه همدیگ ر کم ک کنن د ت ا احساسات یکدیگر را بفهمند و یاد بگیرند که چگونه در مکانی امن با موقعیت های دشوار کنار بیایند .

51,000 تومان