صفحه 1:
ارائه دهنده : مجيد بخ
مربوط 0
صفحه 2:
۳/5
براق 9 fe سح
نیست که متعلق به خانواده های مطلقه يا منارکه کرده باشند :
اين دانش آموزان با مشکلات شخصی و اجتماعی ححلفی مواجه
هستند » مانند : احساس تنهایی , احساس مبنولیت در قبال
طلاق , احساس تضاد در وفاداری به والدین , تااکافی در خصوص
71 17 را
مدارس و موسسات اجتماعی با فراهم ساختن گروههایی که حول
ايبن موضوعات مى جرخند ؛ بدنبال رفع نيازهاى اين كودكان
هستند .
صفحه 3:
مقدماتى دقيقى صورت
Pee eae emer SIel
esr eer code
له
اشنا كردن داش ادو رآ
coo ee)
مدیران .
اگر به موارد فوق توجه نشود ممکن است گروه هرگز عینیت پیدا
20
صفحه 4:
۳/5۰
مشاور در یک,دیدا کلاسی با دانش آموزان و معلمان در مورد گروه و
ha rae ee بل دين
eee le eee CRC emt Led Ny wow ecw wD) 0
به آنها تفهیم می کند . سپس برگه نیاز سنجی بین گوذگان توزیع می
شود و مشاور از آنها می خواهد تا در مورد موص وا بطور صادقانه
Paes ng و
مشاور به دانش آموزان توضیح می aig) Gil aS ams یابی فقط
٩ orilg> Igil alec 9 91 laws
Uloles 9 uljgel Guile olla: yubul, 0958 slosl Uw! 5910
car
صفحه 5:
از طریق ارسال
انجام می كيرد .
ا Se
Bees eC acd coe
"ساعات جلسات
"طول مدت زمان
صفحه 6:
ا
Pore rece seas
ieee ار
مسخره بازى درآورد .
JS ار
7 رازداری نسبت به یکدیگر
re.) Se Seer re) rope raed Pere eo ا ا
ino Suis 1
صفحه 7:
۱ re) Coe) pC) Pere
آذ
۱ oeerred Bede
ai9 5 GW Lass jl und -
- شما باعث بروز مشكلات بين والدين
aoe 0
- شما می توانید به یکدیگر کمک کنید .
صفحه 8:
۱ ae
فهماندن این نکته 7
ee Sis) nore i
, كمى به كودكان -
رفتاری بگونه ای که بتوانند
» dub
Pie cis oll cl "ان ب 1
ين el) kes Sos] BARA Be
صفحه 9:
7
peered key 9
roe) Geer er cea ee eS eo cee <<
و رشدی می باشد .
این گروهها به منظور فراهم ساختن حماب ۰ ۱ ور مهارت
کنار آمدن و کمک به کودکان متعلق به حانواده های در حال تغییر
ا oh (heel) TES PRS Payee )| 2
© ارال Pe ee A
آموزان نباشد و در فرآیند یادگیری آنها اختلالی بوجود نیاورد ,
138 ار را راز مس رن
صفحه 10:
237
بحت 0 و.فواید گروه 02-6 نقش
Fy cg Pr
گروه را درک کنند . در ادامه مشاور به تعریف مفهوم خانواده می
پردازد و کودکان با پاسخ به سوال « من که ۶ ۰ گسانی در
res ane eve Se Oe gn Pere ااا |"
« "<< Eee ec) carter eee) ۱
ER Pa ea
exe vere ae] Meee] eee Be) از
Wreorec re ec era rca tcciive ee cre bomeL Cee Rec’
نیستند .
صفحه 11:
این جلسات بر اساس
بعضی اقدامات در این 7
1- بازی احساسات : دانش 9
می کنند و مشاور آنها را
Cee es bre red eed
شود .
صفحه 12:
4
كسد . يكى از آر ات
و مادر دوباره به خانواده
٩ eee rene] Os)
اين كودكان عموماً اظهار مى :
است كه در ميان جدال والدينشان قرار fis
ا Beer
صفحه 13:
0010
00 ae] Beas ePeees
گرفته اند نه از فرزندشان .
ا لق lo ۲
صفحه 14:
ا Pot تغییر ؟
خانواده مشخص كرده و
0
way ا ا ا ل
قرار داده شده بود و دانش آموزان ه
ااا ا ا ال ال ال 00
آن می انداختند . این مباحث در جلسه ی بعدی مورد بحث قرار
pee
صفحه 15:
این دیدار مانند جلسه
es زر سس ات
ieee دا
همجنين زمانى براى بركزار:
Sol See
« مشاور كفته است كه من فرد بخصوصى هستم »
صفحه 16:
2300
٩ eras مل
,وه
ضرورت دارد تا والدین و معلمان در این برنا» قاق گروهی
مشارکت داده شوند بگونه ای که آنها مد ۲ 9 ای برای
مشاور و اعضای گروه شوند . ما آو] از 2۶۳ موجب
ا 9977 ار ار Ss كم
پیشرفت بردا ۳۳۲۲
ا م ا ا ا 7
eee | ا ا ا ال ل 000
Frere (A) oj ey ae a a ee ner ee
Lola s osm: ار رس ی SJ LS
درسى كودكان اطلاعات مفيدى را ارايه دهند .
صفحه 17:
صفحه 18:
© WLS vlisel yuil
احساس راحتی بیشتری
Py err err ycges Peay
perder eer ery
صفحه 19:
صفحه 20:
22 Sec aren Fy
می برند و غالباً وقتی که
كه بحث شده سخن می
اند" 20
گر gee سازگاری دیگران
9 een) ooo)
صفحه 21:
صفحه 22:
۱ ل
, موضوعات خانوادكى
Beer Currey eta Berd
۰ RIE IRCee TE DC CEC AY
. هاى دشوار كنار بيايند
گروه های کودکان طالق
ارائه دهنده :مجید بخشیان
زیر نظر استاد محترم جناب آقای قادری
مربوط به درس مددکاری گروهی 1
پاییز 1388
ـ 23 3
مقدمه
برای بسیاری از کودکان در مدارس ابتدایی این موضوع غیر عادی
نیست ک ه متعلق ب ه خانواده های مطلقه ی ا متارک ه کرده باشند .
این دانش آموزان با مشکالت شخصی و اجتماعی مختلفی مواجه
هس تند ،مانن د :احس اس تنهای ی ،احس اس مسئولیت در قبال
طالق ،احساس تضاد در وفاداری به والدین ،ناآگاهی در خصوص
نحوه ی برخورد با تعارضات والدین و نااستواری خانواده .
مدارس و موسسات اجتماعی با فراهم ساختن گروههایی که حول
ای ن موضوعات م ی چرخن د ،بدنبال رف ع نیازهای این کودکان
هستند .
ـ 23 4
اقدامات مقدماتی در
پی ش از آنک ه گروه واقعا ً شروع بکار کن د الزم است اقدامات
تشکیل گروه
مقدماتی دقیقی صورت گیرد .این اقدامات عبارتند از :
)1زمینه یابی در خصوص نیازها
)2تبلیغ در مورد گروه برای کودکان و معلمان
)3کسب اجازه ی والدین
)4آشنا کردن دانش آموزان با قواعد شرکت در گروه
)5ارای ه ی اهداف بطور ص ریح ب ه کودکان ،والدین ،معلمان و
مدیران .
اگر به موارد فوق توجه نشود ممکن است گروه هرگز عینیت پیدا
نکند .
ـ 23 5
مشاور در یک دیدار کالسی با دانش آموزان و معلمان در مورد گروه و
مزایای آن بحث می کند و نکات مهمی که در گروه بررسی می شود
اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ زمینه یابی در
نیازها طالق ،نامادری ،ناپدری ،فشارروانی ،دوستی ) را
عبارتند از :
( کهمورد
به آنها تفهیم می کند .سپس برگه نیاز سنجی بین کودکان توزیع می
شود و مشاور از آنها می خواهد تا در مورد موضوعات بطور صادقانه
نظرات و عالیق خود را مطرح سازند .
مشاور ب ه دان ش آموزان توضی ح م ی ده د ک ه ای ن زمین ه یاب ی فقط
توسط او و معلم آنها خوانده می شود .
انتخاب اعضای گروه براساس نظرات دانش آموزان و معلمان صورت
گرفت .
ـ 23 6
اقدامات مقدماتی در تشکیل گروه ـ
کسب رضایت والدین
از طریق ارسال رضایت نامه به منزل والدین اعضای گروه
انجام می گیرد .
اهم نکات مندرج در رضایت نامه عبارتند از :
مباحثی که قرار است در گروه مورد بحث قرار گیرد .
ساعات جلسات
طول مدت زمان
ـ 23 7
عضویت در گروه داوطلبانه است .
هرکس مایل به ترک گروه باشد می تواند آنرا ترک کند .
کودکان همیشه در گروه حق ساکت بودن را دارند .
هرکس می خواهد می تواند برای صحبت کردن نوبت بگیرد .
حرف های همه شنیده می شود .
درباره آنچیزی که دیگران در گروه می گویند نباید خندید و یا
قواعد گروه
مسخره بازی درآورد .
صداقت در کار
رازداری نسبت به یکدیگر
جلسات به مدت 6هفته و هر هفته یک جلسه ی 30دقیقه ای
تشکیل می گردد .
–
شما افراد خاصی هستید .
ـ 23 8
–آنچه که مشاور در طی جریان گروه روی
شما کسانی را دارید که به شما اهمیت می دهند .
آنها تاکید دارد
–
شما می توانید این دوره ی سخت را پشت سر بگذارید .
–
طالق یا متارکه تقصیر شما نیست .
–
قرار نیست دیگران شما را سرزنش کنند .
–
کسی از شما طالق نگرفته بلکه پدر و مادر طالق گرفته اند
.
–
شما باعث بروز مشکالت بین والدین نشده اید و نمی توانید
آنرا بهبود بخشید .
–
شما می توانید به یکدیگر کمک کنید .
ـ 23 9
اهدافی که مشاور بدنبال
آنهاست
ارایه ی حمایت در هنگام نیاز .
فهماندن این نکته به کودکان که تنها نیستند .
تقویت نیاز کودکان برای صحبت کردن و ابراز احساسات .
کم ک ب ه کودکان برای ح ل دل مشغول ی های عاطفی و
رفتاری بگون ه ای ک ه بتوانن د ب ه توان بالقوه ی خوی ش دست
یابند .
کم ک ب ه دان ش آموزان ب ه منظور گشایش مجاری پیام
رسانی با معلمان ،والدین و سایر دانش آموزان .
ـ 23 10
نکات برجسته در
گروه
گروه ها بجای اینکه درمانی باشد از نوع تحولی
جلساتاین
هدف اصلی
و رشدی می باشد .
ای ن گروهه ا ب ه منظور فراه م س اختن حمایت ،آموزش مهارت
کنار آمدن و کمک به کودکان متعلق به خانواده های در حال تغییر
برای کاوش شیوه های بیان و حل احساسات آنان بوجود آمده اند
.
برای اینکه جلسات گروه مانعی برای کالس های آموزشی دانش
آموزان نباش د و در فرآین د یادگیری آنه ا اختاللی بوجود نیاورد ،
جلسات گروه عموما ً در زمان نهار برگزار می شد .
ـ 23 11
جلسه ی اول
بح ث گروه بیشتر روی محاس ن و فوای د گروه بوده و مشاور نقش
گروه
تسهیل گر را دارد و سعی می کند کودکان دلیل حضور خود در این
گروه را درک کنند .در ادامه مشاور به تعریف مفهوم خانواده می
پردازد و کودکان با پاسخ به سوال « من که هستم و چه کسانی در
خانه با من زندگی می کنند ؟ » خود را معرفی می کند .در ادامه در
مورد اینکه « افراد در محیط های متفاوتی زندگی می کنند » بحث
می شود و اعضای گروه نیز مشارکت می کنند .
هدف مشاور در این جلسه عبارتست از :
کمک به کودکان برای تشخیص این نکته که آنها در این موقعیت تنها
نیستند .
ـ 23 12
چهار جلسه ی
بعدی
ای ن جلس ات بر اس اس نیازهای اعضای گروه شک ل می گیرد .
بعضی اقدامات در این زمینه به شرح زیرند :
-1بازی احساسات :دانش آموزان تمامی احساسات خود را بیان
می کنند و مشاور آنها را ثبت می کند .سپس هر یک از اعضای
گروه 3احساس را که وصف کننده ی نظر آنان درباره ی موقعیت
خانوادگی آنهاست انتخاب کرده و در گروه در مورد آنها بحث می
شود .
ـ 23 13
چهار جلسه ی بعدی ـ
...ادامه
-2ه ر ی ک از اعضای گروه 3آرزو در ح ق خانواده اش بیان می
کنند .یکی از آرزوهایی که عموما ً بیان می شود این است که پدر
و مادر دوباره به خانواده برگردند .کودکان همچنین آرزو می کنند
زمان بیشتری را صرف والدی که حق حضانت با او نیست ،بکنند .
ای ن کودکان عموما ً اظهار م ی دارن د ک ه چقدر برایشان سخت
اس ت ک ه در میان جدال والدینشان قرار داشت ه باشند و آرزوی
آرامش و صلح می کنند .
ـ 23 14
چهار جلسه ی بعدی ـ
...ادامه
-3بح ث در مورد اینک ه کودکان م ی توانن د اختیار چه چیزی را
داشت ه باشن د و چ ه اموری از حیط ه اختیار آنان خارج است .
همچنی ن ای ن حقیق ت ب ه کودکان گوشزد م ی شود ک ه این طالق
مربوط ب ه آنه ا نیس ت ب ه عبارت دیگ ر پدر و مادر از هم طالق
گرفته اند نه از فرزندشان .
بیشتر وق ت گروه ص رف آ ن م ی شود ت ا کودکان با کاوشگری و
فراگیری روشهای مختل ف خود را ب ا موقعی ت خانوادگ ی سازگار
نمایند .
ـ 23 15
چهار جلسه ی بعدی ـ
...ادامه
-4بحث در مورد تغییر که باعث می شود کودکان تغییرات را در
خانواده مشخ ص کرده و جنب ه های مثب ت و منف ی آنرا مقایسه
کنند .
نکت ه :ط ی تمام جلس ات گروه ی ک جعب ه س واالت در دسترس
قرار داده شده بود و دان ش آموزان مسایل و مشکالتی که نمی
توانستند در گروه مطرح کنند را در قالب نامه هایی ناشناس به
آن می انداختند .این مباحث در جلسه ی بعدی مورد بحث قرار
می گرفت .
ـ 23 16
آخرین جلسه
این دیدار مانند جلسه ی اول نسبتا ً دارای چارچوب است .کودکان
معموال ً در مورد احس اسات خود در مورد اتمام گروه س خن می
گوین د و آنچ ه را ک ه در گروه فراگرفت ه ان د ،مطرح م ی کنند .
همچنی ن زمان ی برای برگزاری جش ن اتمام گروه در نظ ر گرفته
می شود .هر دانش آموز یک گواهینامه دریافت می کند که روی
آن این جمله نوشته شده است :
« مشاور گفته است که من فرد بخصوصی هستم »
ـ 23 17
نقش معلمان و والدین در برنامه ی
گروه
ضرورت دارد ت ا والدی ن و معلمان در ای ن برنام ه های گروهی
مشارکت داده شوند بگونه ای که آنها مبدل به همدستانی برای
مشاور و اعضای گروه شون د .حمای ت آنه ا از برنام ه موجب
اطمینان از موفقیت آن می گردد و مقاومت آنان می تواند مانع
پیشرفت برنامه باشد .
پس خوراند معلمان بس یار حیات ی اس ت زیرا آنان ه ر روز دانش
آموز را می بینن د و می توانن د تغییرات رفتاری را ناظر باشند .
آنها می توانند به مشاوران در خصوص عزت نفس ،اعتماد بنفس
،نحوه ی تعام ل ب ا دیگ ر همکالس یها و نحوه ی اجرای تکالیف
درسی کودکان اطالعات مفیدی را ارایه دهند .
ـ 23 18
نتایج
دانش آموزان
معلمان
والدین
ـ 23 19
نتایج ـ دانش آموزان
دان ش آموزان گزارش م ی کنندک ه وقت ی ب ه گروه تعل ق دارند
احس اس راحت ی بیشتری م ی کنن د .در گروه ،کودکان ب ا دیگر
اعضای گروه که مشکل و احساسات مشابهی دارند همانند سازی
می کنند .آنها از طریق فرآیند گروهی به یکدیگر کمک می کنند تا
آنچه را که نمی توان اختیاری بر آن داشت رها ساخته و مسئولیت
آنچه را که می توانند تحت کنترل خویش داشته باشند ،بپذیرند .
نتایج
ـ 23 20
نتایج ـ معلمان
معلمان گزارش م ی کنن د ک ه دان ش آموزان حاضر در گروه در
کالس ها تمرک ز بیشتری داشت ه و پیشرف ت تحص یلی محسوسی
دارند .
نتایج
ـ 23 21
نتایج ـ والدین
والدین گزارش می کنند که فرزندانشان از شرکت در گروه لذت
می برند و غالبا ً وقتی که به خانه می آیند در خصوص آنچه که در
گروه بحث شده سخن می گویند .فرزندان آنها درک بهتری راجع
ب ه طالق بدس ت آورده ان د که ای ن امر از طریق تماشای نحوه ی
س ازگاری دیگران ص ورت گرفت ه اس ت .والدی ن از آنچ ه که
فرزندانشان در گروه انجام می دهند ابراز عالقه می کنند .
پیگیری
ـ 23 22
پیگیری
پیگیری هایی که مشاور در ادامه انجام می دهد عبارتند از :
-1وارس ی پیشرف ت تحص یلی دان ش آموزان ب ه کمک معلمان و
همچنین دیدارهای کالسی با دانش آموزان .
-2دیدار انفرادی با دانش آموزان .
-3تشویق دانش آموزان به مراجعه ی شخصی یا داوطلبانه .
پ س از گذش ت یکس ال ،مشاور ی ک جلس ه ی « تجدید میثاق »
برگزار می کند تا از روند کار و نتایج آن آگاه شود .
ـ 23 23
نتیجه گیری
-1تجربه ی گروه ی از لحاظ حمایت کودکان در برابر تغییرات و
موضوعات خانوادگی بسیار مفید و اثر بخش است .
-2اعضای گروه قادرن د ب ا همدیگ ر پیوند برقرار کرده و برای
همدیگر پشتیبانی ،تشویق ،پیشنهاد و امید را عرضه دارند .
-3اعضای گروه م ی توانن د ب ه همدیگ ر کم ک کنن د ت ا احساسات
یکدیگر را بفهمند و یاد بگیرند که چگونه در مکانی امن با موقعیت
های دشوار کنار بیایند .