گزارش‌های دولتیپزشکی و سلامتسایر

گزارش فعالیت استان ها در هفته سلامت

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
فعالیت ها و

صفحه 4:
* کاشت نهال در برخی از مدارس منتخب * برگزاری مسابقات بهداشتی و ورزشی (مسابقه طناب کشی, نقلشی جهت دانش آموزان و کارکنان مدارس) * اجرای برنامه های هفته سلامت در این مدارس * برگزاری نماشگاه های مختلف به مناسبت های بهداشتی * نواختن زنگ سلامت دراین مدارس * برگزاری جلسات آموزشی (جهت دلنش آموزان » والدین و کار کنان مدارس) در هفته سلامت * تحویل استند مدارس مروج سلامت طی مراسمیبا حضور مسئولین محلی در هفته سلامت + 0# * برگزاری حشن صحانه و حشنواره غذا در مدارس منتخب ‎ry‏

صفحه 5:
* اجرای مانور مقابه با حوادث ناشی از زلزله در مدارس منتخب * انجام ویزیت رایگان کار کنان برخی از مدارس منتخب توسط پزشکان مراکز * مشارکت دلفش آموزان در تمبه و تدیین رسانه های آموزشی (بعفلت »باور دنت * اجرای مانور مقابه با حوادث ناشی از زلزله در مدارس منتخب * انجام ویزیت رایگان کار کنان برخی از مدارس منتخب توسط پزشکان مراکز * مشارکت دانش آموزان در تهیه و تدوین رسانه های آموزشی (یمفلت »پاور تن

صفحه 6:
رت ابجادفضای سبزدرمدارس ودرختکاری مگل کاری باهمکاری وهماهنگی شهرداری و همچنین با کمک دانش آموزان مدارس مروج سلامت تشکیل حلسه باشورای روستا و دهاری...روستا ۳ دانش آموز تغنیه رایگان ماهبلنه _ ۲بار که توسط شورای محل و مدیر ومجری طرح مدرسه اجرامیگردد. برگزاری جشنواره تغذیه درهفته تغذیه حضور دندانپزشک درمدرسه وویزیت دانش آموزان از نظر سلامت دهان ودندان هماهنگی با شهرداری در خصوص آسفالت قسمت خاکی تعضی از مدارس در طرح

صفحه 7:
* هماهنگی با آتش فشانی برای آموزش اطفاء حریق به کارکنان و دانش آموزان دو مدرسه * برگزاری کلاس کمک های اولیه برای بهداشتیاران مدرسه وتهیه جعبه کمکهای اولیه و همچنین تکثیر سی دی آموزشی کمک های اولیه و توزیع آن‌به معلمین در مدرسه * انجام معاینات غربالگری دانش آموزان در کلیهپیه های تحصیلی * هماهنگی‌با پزشکان در خصوص ايراد سخنرانی جهت اولیاء دانش آموزان و کار کنان مدرسه. * تهیه کپسول اطفاء حریق در مدرسه © تهیه برد آموزشی و نصب پیام های بهداشتی به صورت هفتگی * تهیه لامپ های کم مصرف در کلیه کلاسهای درس و ایجاد نور +

صفحه 8:
7 انجام ورزش صبحگاهی در مدارس © افزایش تعداد روزهای حضور مشاور در مدارس * اقدام به تهيه سيستم كرمايشى * بربايى نمايشكاه در مدارس * هماهنگی جهت بازدید دانش آموزان از کارخانه شیر پاستوریزه * اجرا: یک گلدان - یک دانش آموز * اجراى طرح آهن يارى درمدرسه * هماهنكى با آموزش وبرورش وخريد سطل آشغال درب دار

صفحه 9:
* برگزاری کارگاه آموزشی جهت پرسنل درگیر در اجرای طرح در دانشگاه علوم پزشکی و سازمان آموزش و پرورش ** احرای برنامه مبان وعده گرم در تعدادی از شهر ستان * بركزارى مسابقات نقاشی و مقلله نوبسی در راستای اجرای ‎z‏

صفحه 10:
** برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان : مدارس مروج سلامت * طراحی فرم های گزارش دهی به تفکیک شهرستان و استان * طراحی شناسنامه سلامت کار کنان * انحام معادنات پزشکی کارکنان مدارس مروج سلامت ** تمیه دسته نشریات آموزشی ویژه مدارس مروج سلامت

صفحه 11:
20 تهبه پکیج طرح درس جهت آموزش دانش آموزان و اولبای مدارس و دانش آموزان و ارسال به مدا نامه آموزش تمبه برنلمه جلمع عملبلتی در مدارس و تمیه برنامه در مدارس_ مجرى طرحو ابجاد بابكاه تغنيه سالم در مدارس مجرى برنامه و اهداءلوح مدارس_ دوستدار تغذيه سالم به مدارس

صفحه 12:
و افتتاح بوفيت دندانيزشكى سبار در مدارس مجری جمت اقدامات پیشگیری دهان و دندان در دانش آموزان مدارس محری رایگان نمودن هز دنه ارجاعات تخصصی دلنش آموزان سی بضاعت با شرکت در حلسه_شورای سلامت وهماهنگی درون بخشی‌با معاونت درمان و کلینیک های تابعه دانشگاه و هماهنگی بين بخشی باکلینیک فرهنگیان انتخاب رابط مشاور برای مدارس فاقد مشاور تهيه سی دی آموزشی دهان و دندان جهت دانش آموزان تهبه کایتن بلاست از سازمان محبط زیست جمت اجرای طرح بازافت در مدارس

صفحه 13:
* ادغام دو جلسه از کمیته استانی در جلسه شورای سلامت وامنیت غذلیی استان وشورای آموزش وپرورش (تصوئب ۵۰۰ مبلیون تال دانت جذب مرنی). * افزودن ۴مدرسه مقطع متوسطه به لیست مدارس ءطبق مصوبه جلسه استانداری * استخراج انتظارات دانشگاه از سایر سازمانها وارگانها وطرح در کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذابی استان * جذب مربی بهداشت بطور قراردادی در مدارس بدون مربی * تعلمل خوب‌با انجمن اولیا ومربیان »واحد تربیت بدفی وهسته مشاوره اداره کل آموزش وپرورش استان

صفحه 14:
* برگزاری همایش شیر جهت دانش آموزان در مدرسه اقبال * مسابقه نقاشی با موضوع شیر و برپایی نمایشگاه با حضور دانش آموزان مدرسه اقبال * چاپ مقاله مروج سلامت در روز نامه محلی امید البرز خرداد ماه ۱۳۹۰ * تهیه تابلوی دیواري در کلاس هلبا عنایین بهداشتی و انتخاب بهتیین تابلوی بهداشتی از بين تابلوها ذى كلاس ها در مدارس مروج سلامت شهرستان قزوین * اجرای برنامه لقمه سالم 3 ‎obs‏ سفره سالم در مدرسه هاجر و امین شهرستان قزوين * طرح موضوع اجرای مدارس مروج سلامت در جلسه شورای کارشناسان شهرستان بويين زهرا جهت حساس سازی و همکاری کلیه واحد ها های مرتبط در شهرستان بوبين زهرا

صفحه 15:
* برگزاری مراسم نمادین نگ سلامت در مدرسه مروج سلامت شهید جمشیدی و معیفی لین مدرسه بعنوان مدرسه مجری برنلمه جهت تقدیر و قشکر با حضور فرماندار امام جمعه و مسئولین شهرستان بویین زهرا * انحام تست پاپ اسمیر جهت کارکنان خلنم دو مدرسه مروج سلامت شهرستان تاکستان * انحام معاینه دندانیزشکی جمت کار کنان دو مدرسه مروج سلامت شهرستان تاکستان * اجرای نملیش در خصوص تغنیه سالم در مدرسه مروج سلامت شهيد اسدالهی شهرستان تاکستان کی ۳

صفحه 16:
تهیه دستورالعمل بیفه مدرسه در قللب پوسترو توزیعبه سراسر استان و ارسال نمینه به دانشگاه ها تهیه مجموعه آموزشی "راهنمای سلامت ویژه مربیان" تشکیل ۶۵۴ مورد پرونده پزشکی شاغل جهت معلمان و مدیران مدارس مروج سلامت برگزاری بیش از ۷۰ جشنواره غذای سالم» صبحانه کاملدفن سیگار و پاکسازی محبط زیست استفاده از شوه های انتکاری حمت آموزش سلامت در مدارس وجاب تقونم دئواری‌نه اسم مدرسه مروج سلامت در بعضی شهرستانها حذب داوطلب سلامت از سن اولماء دانش آموزان هماهنگی‌با آموزش و پرورش جهت تهبه بنر وییٌه_معیفی مدرسهیه عنوان مروج سلامت و نصب بر سر در مدارس

صفحه 17:
* همکاری اداره آب و فاضلاب * همکاری با اداره راهنما! انند

صفحه 18:
* مطرح نمودن برنلمه واهداف مدارس مروج سلامت_درشورای_ آموزش وپرورش استان واسقبال مسئولین واستاندار در زمنه ارتقا و رلعه با پوشش ۰مدرسه درسال تحصیلی ۹۱- ‎٩۰‏ باحملیت استانداری وسازمان آموزش وپرورش * نواختن نگ سلامت در تمام مدارس مروج سلامت با حضور مسئولین وبرگزاری هفته سلامت دراین مدارس * مصاحبه رادیمیی باکارشناس مسئول سلامت نوجوانان وجوانان_درزمینه چگونگی واهداف برنامه مروج سلامت * نصب تجهيزات ووسا زاك طه مدرسه

صفحه 19:
= سابل کمک آموزشی تهیه شده در این معاونت *#* بر گزاری مسابقات بهداشتی و اهدای جوایز عدت ملاع وت ت محیط 3# سا أشد ت دانش آموزان

صفحه 20:
* اجا یک مميزى نلبی دیگب همكارى ربيس اداره سلامت و پیشکیری آموزش و پرورش و کارشناسان مسؤل نوجوانان جوانان و مدارس دانشگاههای تهران و

صفحه 21:
** تهیه بنر حهت مدارس مروج

صفحه 22:
اصنهان * برگزاری کلاس آموزشی ضصن خدمت ویژه مدیران و مر 2 بهداشتى مدار, س 0 منتخب * يازد استانی از از مدا

صفحه 23:
أراى تدمین کتاب بهداشت بلوغ (وییّه دختران) وتوزیع وآموزش آن توسط کارشناسان مربوطه در مدارس دخترانه راهنمایی مروج سلامت تمبه کارت مراقبت دلنش آموز وتونیع كن يبن تعدادى از دانش آموزان برای ارزیابی اختلالات رشد ومداخلات لازم توزیع راهنمای آموزشی شیوه زندگی سالم در نوجوانان ویژه مرببان انجمن اوليا ومربيان» بين كار شنلسان سلامت وپیشگیری آموزش ویرورش و كارشناسان سلامت نوجوانان »جوانان ومدارس جهت بهره برداری درجاسات آموزشى

صفحه 24:
* برگزاری همایش ها و کار گاههای آموزشی مدارس مروج سلامت 5 طراحى فرم هاى كزارش كيرى به تفكيك شهرستان و استان وتهيه فرمت اکسل ن * طراحى شناسنامه سلامت كار كنان ودستورالعمل آن * انجام معابنات بزشكى كاركنان مدا ج سلامت هاى آموزث بژه هدف * طراحى وجاب بولتن فعالبتهاى مدرسه مروج سلامت ودستورالعمل آن * مشارکت در طرا. با نظرخواهى از استا نها وشهرستاذ * عقدقراردادیا دک موسسه خصوصی حمت تهیه فبلم مستند مدرسه مروج سلامت

صفحه 25:
نقاط قوت ‎OOOO‏

صفحه 26:
۲ = ابعاد مختلف سلامت و مفاهیم سلامتیبه دلنش آموزان و کاد رآموزشی و والدین 7" در برگرفتن تمامی ابعاد سلامت در یک مدرسه " جلب مشارکت والمین» مدیییت» کادر آموزشی و کارشنلسان ذیوبط در لمر سلامت دانش آموزان در اجرای موثر برنامه © جلب مشارکت ارگانهای دیگر جهت بهبود شرایط مدارس " ایجاد انگیزه؛ تحرک» پوبایی و حس رقابت بین کادر مدیریت در مدارس " ارتقاء‌بوشش غربالگری و معاینات و همکاری بیشتر مدیران مدارس در این خصوص " با بردن مشارکت دانش آموزان در زمینه ارقای سلامت )> 7" بهبود وضعیت بیمار یابی و درمان دانش آموزان

صفحه 27:
ارتقاء پوشش ارجاع و افزلیش پیگیری ها ودرننیجه درمان.به میقع دانش آموزان نیازمنددرمان منسجم ومنظم تر بودن و درواقع مستند سازی برنامه ها در مدارس مروج سلامت ترغیب و توجه دادن مدیران به مسائل بهداشتی مدرسه و درنتیجه ارتقاء سطح بهداشتی مدارس ( بازسازی و بهسازی محیط » سرویس های بهداشتی و يا بوفه های مدارس ) جهت دادن به هزینه کرد اعتبارات حوزه سلامت در مدارس توجه دادن مسئولان رده بالا و سایر ا رگانملبه اهمیت سلامتی در مدارس(با توجه به اينكه تعداد مدارس مروج کشور می تواند یک شاخص مناسب و نشانه توسعه یک کشور و درنتیجه یک استان و یا شهرستان باشد) تغییر طرح به برنامه و داشتن مستند مستحکم در سطح هر دو وزارتخانه

صفحه 28:
پشتوانه علمی و اجرایی در سطوح وزارتی توانمند سازی دآنش آموزان » پرسنل » اولیاءو مربیان در زمینه ارتقای سلامت تعیین استانداردهایی برای مدرسه سالم و وجود چک لیست واحد طراحی شده جهت ارزیلبی مدارس توسط کار کنان مدارس و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان وجود دستورالعمل های اجرایی مشخص و شفاف بودن تعهدات و وظایف آموزش و پرورش و مرکز بهداشت در اجرای برنامه ایجاد حس رقابت بین مدارس جهت دریافت نشان مدارس مروج سلامت استفاده از فرصتها جهت آموزش به دانش آموزان ارتقاء سطح آگاهی و کار کنان »اولیاء ودانش آموزان

صفحه 29:
ارتقای سلامت دانش آموزان » کار کنان والیای دانش آموزان ودر نهایت ارتقای سلامت جامعه پیگیری فعالانه در خصوص وضعیت بهداشتی محیط مدرسه و بهبود بهداشت محیط مدرسه پیگیری وهمکاری مدیران مدارس جهت آموزش و رفع مشکلات بهداشتی مدرسه حساس نمودن کارشناسان ستادی ذیربط بر امر آموزش و نظارت بر مدارس مروج سلامت مشار کت مدیریت و انجمن اولیاء و مربیان در رسیدگی به مشکلات بهداشتی مدرسه و منطقه ‎OS pit‏ مسئولین در انجمن و اولیا ء جلب مشارکت اولیاء »مربیان و دلنش آموزان وافزلیش روحیه مشارکت پذیری در دانش آموزان وافزایش مشارکت های بین بخشی در اجرای هر چه بهتر طرح در مدارس

صفحه 30:
ابجاد تشکل داوطلبان سلامت درمدارس روستایی وافزلیش تعداد برنامه های آموزشی درمدارس ومشار کت بیشتر پزشکان در برنامه های آموزشی " پیگیری رفتارهای مخاطره آمیزتوسط مسئولین مدرسه وترغیب بیشتر مدیران جهت اجرای برنامه های اجتماعی »فرهنگی وتفریحی برای دانش آموزان توجه به تغذيه ومیان وعده های مناسب درمدارس و بهبود تغذیه دانش آموزان یکسان شدن مدارس ازنظرگرفتتن امکانات بهداشتی وآموزش جهت ارتقاء‌سلامت دانش آموزان لین طرح مهارت اولیه زندکی اجتماعی و پرورش شهریند سالم راجه دلنش آموزان آموزش‌عی دهد و زمینه ارتقاء رشد جسمی و رولنی دلنش آموزان را فراهم می کند ‎we‏

صفحه 31:
* ارائه الگوی مدرسه سالم و مروج سلامت برای علاقه مندان * ارتباط نزدیک مراکز بهداشتی درملنی و مدرسه و همکاری نزدیکتر مرکز بهداشت و آموزش و پرورش * توجه ویژه مدیران مدارس مروج نسبت به حوزه سلامت وابعاد مختلف آن * تامین منابع مختلف به سمت وسوی سلامت دانش اموزان © افزایش جلب مشارکت برون بخشی در غالب ۴ استفاده از امکانات محلی جهت بهبود وضعیت بهداشتی * دستورالعمل اجرلیی طرح شفاف بوده وکمتر دستورالعملی اینقدر دقیق وگویا نوشته میشود ولی در اجرای طرحی‌به لین کستردگی قطعاء در اجرا ابهاماتی پیش خواهد آمد که لازم است پیگیری شود.

صفحه 32:
" همکاری سایر گروه ها بخصوص در تیم ممیزی خارجی خیلی خوب بود که نشلنه تعامل خوب ساير ادارات در وزارتخانه بود. یکسان سازی فرمهای آماری مرکز بهداشت وآموزش وپرورش وعدم موازی کاری در ارائه خدمات بهداشتی آموزش از طریق همسالان تاثیر بسزایی در ارتقاء سلامت دارد . بر نلمه مدارس مروج سلامت موجب شور و نشاط در مدرسه می گردد. وجود مربیان فعال و علاقمند به کار در مدارس یکی دیگر از نقاط قوت این برنامه است. " استقبال برخی مدیران و کارکنان مدارس از اجرای طرح استقبال دانش آموزان از اجرای طرح و جذابیت برنامه برای آنها و والدینشان تعلمل بین دو دستگاه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در ارتباطبا ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان

صفحه 33:
* همکاری خوب و صمیمانه مسئولین پرسنل ومدیریت محترم در اجرای طرح 7" افزایش فعالیتهای درون بخشی و ایجاد انگیزه و سئولیت در سایر ار گنها 7" منسجم بودن فعالیتها ی سلامت مدارس در قالب یک برنامه " ایجاد انگیزه در فعالیتهای گروهی از مدرسه تا خانواده وبالعکس وهمچنین مشارکت سازمانهای ذینفع درسلامت دانش آموزان و جامعه جامع وکامل بودن برنامه شناسایی مشکلات مدارس وحل مشکلات انها براساس اولویت 7" ایجادحساسیت در سایر ادارات جهت توجه به اهر بهداشت و سلامت مدرسه و دانش آموزان ‎cad ©‏ فعالیتهای آموزشی و معاینات دانش آموزی در پرونده بهداشتی مدرسه ‎

صفحه 34:
" توجه به بهداشت روان دلنش آموزان و پرسنل مدارس ترویج فرهنگ ورزش و تحرک فیزیکیبه منظهر ارتقای سطح سلامت دلنش آموزان و کاررکنان ‎Sa phe‏ اختصاص فضایی بعنوان اطاق بهداشت در آموزشگاه ها و تجهیز آن ایجاد فرصتی مناسب جهت افزلیش آگاهی مراکز آموزشی از خدمات بهداشتی معاهنت بهداشتی دانشگاه تمران دسترسبه آمار و شاخصهای واقعی مدارس ( استانداردهای بهداشت محیطء وضعیت سلامت دانش آموزان) " ترغیب مدیران مدارس منتخب به جلب همکاریهای برون بخشی قویتر هدفمند شدن آموزش مربیان » والدین و دلنش آموزان براساس نیاز سنجی حساس شدن مسوّلین ستادی آموزش و پرورش جهت بهبود فضای فیزیکی مدارس منتخب we

صفحه 35:
توجه ویژه به سلامت مدارس توسط کارشناسان بهداشتی بايش مستمر فعالیتهای سلامت مدارس وجود تفاهم نامه مشترک دو وزارت خانه و ارسال مشتر ک دستور العمل توجه ویژه به فرهنگ سازی در ابعاد ومحورهای سلامت دیده می شود سیستم ارجاع و حل مسائل از طریق طرح حاصل می گردد هدف گذاری طرح به صورت کمی و کیفی احساس می گردد توجه به سلامت کار کنان در چهاچوب اختصاصی شناسنامه سلامت این گروه عملیاتی شدن برنامه های جامع آموزش سلامت در مدارس استخراج مشکلات بهداشتی در مدارس ارزش گزاری معاینات پزشکی و مقدماتی دانش آموزان و نپیگیری دانش آموزان مشکل دار ۹

صفحه 36:
wine bli 6666

صفحه 37:
توجیه نبودن مسئولین سلامت و تندرستی و معاونین مربوطه در حوزه آموزش و پرورش ۳ پی گیری اجر ای برناصه در وزارت آموزش و پرورش از وزارت متبوع تا مدیران مدارس " در نظر نکرفتن اعتبار کافی خصوصا از طرف وزارت بهداشت " در نظر نداشتن محدودیت ها ی ساختاری (از جمله نبودن مرلقب بهداشتی در مدارس روستایی الزام داشتن بایگهتغنیه سالم جهت کسب امتیز آیتم"وضعیت استقرارپایگاهتغذیه سالم" در حالیکه در مدارس روستایی ومحروم طرح تغذیه رایگان اجرا می شود غير مرقبط بودن رشته و مدرک تحصیلی مراقبین بهداشت (مثلا معلم نیضت سواد آموزی و يا دبير ادبيات و با لیسانس ریاضیات ی لهیات و... در حکم مراقب بهداشت مدرسه)

صفحه 38:
عدم صراحت در ابلاغ برنامه به مدیران مدارس منتخب عدم اعلام نتایج برنامه ۲15 براي مدارس منتخب استفاده همزمان از کمیت کیفی (بلی ؛خیر) و کمی (اعداد) در چک لیست ممیزی خارجی بخش مدیریت» برنامه جامع آموزش سلامت ». 7 آشنا نبودن پرسنل مدارس بخصوص مدیر و میبی بهداشت‌با اهداف و شرلیط مدرسه مروج سلامت (توجیه نبودن از طرف آموزش و پرورش ) توجیه نبودن دانش آموزان » کار کنان واولیاء در مورد مدرسه مروج سلامت کمبودو یاعدم وجود فرد متخصص جهت مشاوره در مدارس و کمبود مراقب سلامت " نبود مربی بهداشت در مدارس روستایی

صفحه 39:
نبود مربی مرد در مدارس نبود نیروی خدماتی در مدارس روستایی نبودن يا نیمه وقت بودن مربی بهداشت در مدارس ۰ نبود امکانات لازم در مدارس جهت کسب امتیازات کافی مثل ورزشگاه » وضعیت نا مناسب محیط مذرسه 6 ده کمبود وسیله نقلیه جهت بايش اين مدارس در طول سال . همكارى كم مديران مدارس مروج سلامت با مراكز بهداشتى درمانى نا رضايتى مديران و مربيان بهداشت از عدم تخصيص بودجه جهت اين مسئوليت. " عدم ارسال دستورالعمل و آیین نلمه های مربوطه از طرف آموزش و پرورش مناطقبه مدارس مروج سلامت . عدم ارسال محتوای آموزشی مدون از طرف وزارت بهداشت .

صفحه 40:
تعهد ناکافی کارشناسان و مدییلن اداره آموزش وپرورش در اجرای طرح فاکافی بودن فرصت آموزش به دانش آموزان " عدم حمایت مالی و سیستم تشویقی به دلیل عدم ارسال دستورالعمل از استانبه ادارات و سازمانهای شهرستان هیچگونه ۳ و حملیتی علی رخم برگزاری جلسات مکرر در فرمانداری برای مسئولین وجود نداشت عدم حضور رئیس آموزش و پرورش در کمیته شهرستانی 7 عدم پیگیری و پایش مسئولین مدارس‌توسط آموزش و پرورش عدم تهيه شناسنامه های سلامت کار کنان و جزوات آموزشی ویژه مدارس مجری طرح © عدم هماهنگی وعدم‌لرسال بمیقع دستورالعملهای مربوطه ازسوی سازمان آموزش وپرورش به اداره آموزش وپرورش شهرستان ها

صفحه 41:
نداشتن اعتبار خاصی در اداره آموزش وپرورش شهرستان برای مدارس مروج سلامت ونگاه یکسان مسئولین اداره آموزش وپرورش شهرستان به مدارس مروج سلامت با سایر مدارس عدم همکاری سایر ادارات علیرغم حضور نمایند گانشان در جلسات " دوشیفته بودن مدارس همکاری ضعیف شهرداری وبرخی مدیران " درگیری مدیران با طرحهای مختلف " توجیه نبودن مدیران و عدم ارائه پسخوراند به اداره مطبوعه "" مشکل در ایجاد هماهنگی بین ادارات در گیر " نداشتن پایکاه پایگاه تغذیه سالم بت

صفحه 42:
نامناسب بودن زمان شروع طرح و دیر شروع شدن آن © ارسال دیرهنگام دستورالعمل جدید 7 عدم توجیه مسئولین آموزش وپرورش شهرستان از سوی آموزش وپرورش استان درمورد انعکاس وپیگیری نواقص عدم همکاری مسئولین مدرسه شیفت مقابل مدرسه مجری مناسب نبودن فضای ثبت نواقص در فرم عدم انطباق کمبوداعتبارات مللی مناسب برای اجرای طرح(درجهت ایجادانگیزه دربین پرسنل ومدیران مدارس( با توجه به اهمیت طرح و مفیدبودن آن دارای مدت زمان کم و اعتبار ناکافی می باشد وجود اشکالاتی در طراحی چک لیست ممیزی داخلی و خارجی زياد بودن فر مهای گزارش دهی

صفحه 43:
نامناسب بودن امتيازدهى در باره اى موارد 7 تاخير در اعطاى نشان به مدارس كه ستاره به آنها تعلق مى كيرد 7 عدم انكيزه كافى در مدارس مجرى © اختصاص ندادن ساعت اموزشى جهت تدریس مهارتهای زندگی وسلامت © عدم ارسال كتابهاى اموزشى از سوى وزارتخانه در شروع برنامه عدم هماهنكىبا اموزش و برورش براى اجراى برنلمه هاى ديده شده در برنامه هاى مدرسه مروج از جمله روزانه ‎٠‏ ؟دقيقه ورزش صبححكاهى " عدم همکاری آموزش وبرورش برای رفسع نواقسص جهست بهبود کیفیست بهداشت محیط مدرسه به علت نداشتن بودجه کافی

صفحه 44:
© هزینه بر بودن طرح پایین بودن همکاری سازمان نوسازی ومدارس 7 کافی نبودن منابع آموزشی کمبود هزینه جهت چاپ جزوات آموزشی برای گروههای هدف " عدم وجود کارشناس بهداشت حرفه ای و ایمنی در آموزش وپرورش ‎ap‏ آموزش مدیران مدارس مجری در خصوص برنلمه عملیلتی از سوی آموزش و پرورش ‏وجود نولقص ساختمانی و مشکلات بهداشت محیط مدارس که رفع آنها خارج از وظلیف مدیران مدارس بوده ونیاز به زمان زیاد جهت بهسازی دارد ‎ ‏© وجود تفاوت در استانداردهای از نگاه کارشناسان مرکز بهداشت و کارشناسان اداره نوسازی ‏بت

صفحه 45:
اکثر مدارس راهنملیی علیرغم کسب بیش از حدلقل امتیازکل »ملی بدلیل نرسیدن‌به حد لقل امتیاز داوطلبان سلامت میفقبه احراز ستاره نشدند .لذا داشتنیک برنامه مدون در لین زمینه لازمبه نظر میرسند(طرح بهداشتیاران در مدارس ابتدایی از طرح پیشگامان در مدارس راهنمایی بسیار فبعال تروموفق تر است.) حجم بالای فعالیت ها و نبود زمان کلفی جهت انجام بر نلمه های مدارس مروج سلامت ( در سال اول اجرا) مقایسه مدارس شهری و روستایی با یک چک لیست با توجه‌به حجم کاری مدارس هیچگونه امتیاز وییّه لیی جه جز ستاره دار شدن جهت مدارس مجری طرح که انتیاز مربوطه راکسب میکنند در نظر گرفته نشده است انتخاب مدارسی از طرف اداره آموزش و پرورش جهت اجرای طرح که در برنلمه تخریب کامل قرار دارند

صفحه 46:
" عدم استقبال مدیران مدارس روستایی از اجرای برنلمه های آموزشی توسط کاردانها و بهورزان بهداشتی به دلیل وقت گیری از سایر ساعتهای درسی " اننظار دریافت حق الزحمه از طرف مدیران و رابطین بهداشت مدارس مجری طرح انتظار مدیران مدارس مجری برنامه از مرکز بهداشت استان جهت امر بهسازی فضای فیزیکی مدارس انتظار دریلفت حق الزحمه از طرف بهورز و کاردان در قبال کار اضلفی که در مدارس مجری طرح انجام می دهند © عدم دستورالعمل شفاف مالی جهت همان مبلغ کم تخصیصی " نداشتن انگیزه مدیران مدارس جهت اجرای طرح » چون اجرای طرح هیچگهنه منلفع خاصی برای آنها در پی ندارد. نداشتن انگیزه وتوجیه کافی ازفواید اجرای طرح و عدم فعالیت وهمکاری کافی

صفحه 47:
عدم اجازه تغییرات کاربردی درمدرسه طبق قوانین آموزش وپرورش در ساخت و سازها عدم ارتباط سازنده با سازمان ها وادارات ذیربط در کمک به بهبود برنامه " عدم معیفی برنلمه اداراتبه روسای دانشگاه‌ها و معاونین بهداشتی مختلف بخصوص نوسازی توسط وزارتخانه جهت برطرف کردن مشکلات کوتاه بودن مدت زمان اجرای برنامه عدم برگزاری جلسات کشوری برای کارشناسان آموزش وپرورش در برنامه ۲۱۳5 7" باتوجمبه حجم کار‌جهت رفع مشکلات اجرلیی اعتباراتبه هیچ وجه کلفی نمیباشد خصوصا برای دانشگاههای نوپا ومحروم ازتسهیلات-جامع نبودن کارگاه اموزشی اجرای طرح مدارس مروجح-عدم ارسال نامه بسه روسای دانشگاه ها د رخصوصی حساسیت اجرای طرح

صفحه 48:
تسهیلات هیژ ه ای جهت مدارس ستاره دار سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص نگردیده است سایر ادارات و ارگانها از برناصه اطلاعسی نداشته و دستورالعملی در خصوص همکاری به آنها ابلاغ نشده است. ضمانست اجرائسی و مالسی جهست همکاری دی گروههای آموزش و پرورش وجود ندارد(نوسازی»تربیت بدنی و ۰ باور اشتباه مدیران مدارس منتضب در خصوص اجرا و تامین بودجه( تصور ميشد لین فعالیت مربوطبه وزارت بهداشت است وبه همین دلیل بودجه ای بلید به مدارس داده شود). انتخاب مدارسی که حدلفل شرلیط را از نظر نیروی انسانی و فضای فیزیکی نداشتند. a

صفحه 49:
"" معرفی مدارس از طرف آموزش و پرورش بدون دخالت دادن مراکز بهداشتی تعدد طرح های در حال اجرا در آموزش و پرورش باعث شده.تا بسیاری از مدیران طرح مدارس مروج سلامت را نیز یک طرح زودگذر و موقتی تصور کنند. دستورالعمل یکسان وواحد بین دووزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش نبود جدی نگرفتن برنامه ازطرف بخشی ازبدنه اجرائی آموزش وپرورش نبود سازکار وابزار مناسب برای جلب همکاریهای برون بخشی ومشارکت درجامعه دربرنامه های سلامت مدارس شفاف نبودن زمان اجرای برنامه وممیزی‌های داخلی وخارجی ازبر نامه فبودن فرم ثبت نقایص بهداشتی وعدم انطباق‌هاوارائه ممیزی داخلی وخارجی

صفحه 50:
نبودن فرم گزارش دهی وارلثه نتلیح اجرای برنلمه بصورت فرعت واحد درسطح کشور ودو وزارتخانه ‎pur ©‏ پیگیری ارجاعات معاینات دانش آموزان توسط والدین به دلیل ضعف مالی اولیاء 7 تاحيسر در برگزاری جلسات توجیهسی طرح مدارس مروج سلامت توسط آموزش و پرورش استان شفاف نبودن شرح هزینه تخصیص يافته عدم دریافت مکاتبات بصورت کتسی (با توجه بسه مشکلات احتمالسی اینترنشت و کامپیوتر )شفاف نبودن شرح وظاوف و مسئولیتها نداشتن هماهنگیهای لازم با آموزش و پرورش " چک لیست بهداشت حرفه ای دیده نشده است

صفحه 51:
7 معیار نمره گذاری در برخی از آیتم ها وجود ندارد چک لیست ها نیاز به اعتبار سنجی مجدد دارد © مشخص نبودن جایگاه مراکز بهداشت درمانی در طرح "" برنامه در مقاطع دبیرستان دیده نشده است ""_فامناسب بودن امتیازدهی در پاره ای موارد

صفحه 52:
پیشنهادهای اصلاحی 00000

صفحه 53:
* برگزاری نشست مشترک کار شناسان ستادی استانها درهر دو حوزه در سطح وزارتخلنه ‎٩‏ هماهنگی بیشتر بین اداره ها و دفلتر وزارتخلنه‌به صورتی که برنامه مشترک دیده شود (مانند برنامه ۱5 که هم کارشناسان بهداشت حرقه ای و کارشناسان سلامت نوجوانان» جوانان ومدارس نشست توجیهی مشتر کی د روزارتخانه داشتند) ‏* الزامبه ابلاغ ییا ارسال نلمه کتبی از طرف دفلتر مرتبط در وزارتخلنه برای مسئولین ستادی خود دراستان ها مبنی بر لزوم همکاری در برنامه مدارس مروج سلامت ‏* تهیه شناسنامه وییّه سلامت کارکنان و صدور دستورالعمل اجرلیی شفاف‌با در نظر داشتن هزینه مربوطبه معاینات و آزملیش های لازم که قطعلبا امضا وزیران محترم هر دو حوزه باشد و ارسال به موقع آن ‏افزايش اعتبار و شفاف سازی دستور خرج مربوطه ‎we ‎ue

صفحه 54:
برنلسه بلید از طرف وزارت آموزش و پرورش مثل سایر برنلمه هلبه ادارت کل ابلاغ شود وحا بعنوان همکار برنامه در کنار آنها باشیم آشنا نمودن پرسنل مدارس بخصوص مدير و مربی بهداشت‌با اهداف و شرلیط مدرسه مروج سلامت و درگیر نمودن آنها در برنامه (توجیه نمودن از طرف آموزش و پرورش مناطق ) تامین مربی بهداشت در مدارس . تامین امکانات لازم در مدارس جهت کسب امتیازات کلفی مثل ورزشگاه ؛ وضعیت مناسب محیط مدرسه » .... توجیه نمودن دانش آموزان » کار کنان واولیاء در مورد اهمیت و شرایط مدرسه مروج سلامت . تامين وسيله نقليه جهت بايش اين مدارس در طول سال ايجاد انكيزه جهت همكارى خوب مديران مدارس مروج سلامت با مراكز بهداشتى درمانى

صفحه 55:
ایجاد انگیزه در مديران و مربیان بهداشت با تخصیص بودجه جهت این مسئولیت ارسال بمیقع دستورالعمل و آیین نلعه های مربوطه از طرف آموزش و پرورش مناطق به مدارس مروج سلامت + در نظر گرفتن مربی بهداشت در مدارس روستایی در نظر گرفتن نیروی خدملتی مدارس روستایی ( وجود نیروی خدماتی برای بهداشت محیط مدرسه بسیار مهم می باشد ) » در نظر گرفتن امتیاز اداری برای تشویق مدیران و کارکنان مدارسی که فعالیت بیشتری در اجرای طرح مدارس مروج سلامت دارند در نظر گرفتن ساعات آموزشی در مدارس در خصوص موضوعات بهداشتی هماهنگی,با آموزش و پرورش در جهت اختصاص مشاور برای اینگونه مدارس که به دانش آموزان خدمات مشاوره ای داده شود

صفحه 56:
هم هم استمرار برنامه حمایت‌های همه جانبه توجیه مسئولین شهرستانها و روسای ادارات در خصوص اجرای برنلمه مدرسه مروج سلامت از سوی استان تدوین برنامه اختصاصی برای طرح مروج سلامت در سطح استان ارائه به موقع برنامه عملیاتی جهت اجرا در شهرستانها . ایجاد اتاق بهداشت در مدرسه و تجهیز اتاق بهداشت از طرف آموزش و پرورزش انتخاب مدارس درماه شهریور و انتخاب مراقب برای مدرسه مورد نظر باهمفکری کارشناسان مرکز بهداشت. تک شیفت کردن مدارس ادغام ویک کلاسه نمودن طرحهای مشترک بین دانشگاه و آموزش و پرورش. ‎we‏ ‏0

صفحه 57:
* توجیه وملزم نمودن مدیران مدارس دوشیفته و مدیران مجتمع آموزشی توسط آموزش وپرورش بصورت رسمی . © ارسال دستوراجرایی طرح به فرمانداری شهرستان + * مشخص نمودن امتیازات وه اجرای طرح‌به جهت ایجاد وترغیب انکیزه مدیران وکارکنان مدارس مجری . * بازدید همکاران شهرستانی از استانهای موفق برنامه صورت گیرد. * قبل از اجرای طرح بسته های آموزشی ؛ متون آموزشی» شناسنامه های کار کنان » بودجه و تخصیص کافی بر آورد ارسال گردد * فبل از اجرای طرح هماهنگی لازم به وزارات آموزش و پرورش بعمل ‎AT‏ * ارسال دستور خرج جهت هزینه اعتبار تخصیص داده شده و همچنین اختصاص حق الز حمه به مجریان و مسئولین برنامه

صفحه 58:
* ارسال تشویقی جهت همکاران مجری طرح در استانها و شهرستانها جهت ایجاد انکیزه و دلگرمی بیشتر تشكيل كميته كشورى بمنظور اصلاح جك ليست ها و همچنین اصلاح نحوه امتیازدهی تهيه و تكثير منابع آموزشى يكنواخت در سراسر كشور جذب اعتبارات مختص برنامه تشکیل همایش کشوری و اعطای نشان به مدارس منتخب در اسرع وقت شرکت اعضاء کمیته های استانی در کار گاه ها و سمینارهای مرتبط برگزاري کلاسهای باز اموزی برای مربیان بهداشت مدارس و اشنلیی انان‌با بیماریها واختلالات که در غربالگری هد نظر میباشد همچنین تغنیه سالم و سوانح و حوادث تن 2 2 2 © و هم

صفحه 59:
* اعطای تسهیلات و امکانات بیشترنبه مدارس مروج سلامت -اعطای امتیازات ‎Ong‏ ‎Co pro‏ و کار کنان درگیر در مدارس جهت ایجاد انگیزه ‎٩‏ مکاتبه با ریاست محترم دانشگاه در ارتباط با جایگاه طرح ‏* برگزاری کارگاه یا جلسه توجیهی قبل از شروع مدارس ‏© طرح مدارس مروج سلامت استانی است بهتر است دانشگاهی اجرا شود. ‏* هدایت برنامه های بهداشتی و مناسبت ها در مدارس مروج سلامت صورت پذیرد. ‏* اضلفه شدن کارشناسی سلامت وپیشگیری ناحیه /منطقه آموزش وپرورش به اعضای تیم ممیزی خارجی ‏5 افزایش انگیزه مجریان طرح از کارشناسان استانی تا مدیران وکار کنان مدرسه ‎

صفحه 60:
* برگزاری کارگاه کشوری جهت بررسی نقاط قوت وضعف وبازنگری در دستورالعمل اجرلیی ۲۱۳5(شفاف سازی نقاط مبهم برنلمه :معاینه کارکنان-بسته آموزشی به تفکیک کروه هدف دلنش آموز ؛والدمین وکارکنان-مشخص شدن متیلی تکمیل پرونده بهداشتی مدرسه ومحل بایگانی آن) * لازم است در قسمت مشاوره روان باهمته مشاوره آموزش وپرورش هماهنگی بیشتری صورت گیرد. * لازم است در تدیین بسته آموزشی والمین‌با انجمن اولیا ومربیان در تعلمل باشیم. (بدلیل نیازسنجی هایی که قبل نمودهاند.) * طرح واگذاری بوفه مدارس به دانش آموزان بی بضاعت با حمایت مسئولین مدارس © پرونده بهداشتی مدرسه الکترونیک شود.

صفحه 61:
* برگزاری جلسه هماهنگی برای نیروهای مدارسیکه در طرح فعالیت.عی نمایند از طرف آموزش و پرورش قبل از جلسات مشترک با تیم بهداشتی * بسیاری از مشکلات بهداشت محیط مدارس مربوطبه مشکلات ساختمانی‌عی باشد كه به دليل هزينه هاى بسيار بالا غير قابل تغيبر مى باشد لازم است تعامل بین اداره نوسازى مدارس و مركز بهداشت وجود داشته باشد و در برنلمه نوسازی مدارس حتما" آبين نامه ها و استاندارد هاى بهداشت محيط مدارس لحاظ گردد * بهتر است برای مدارس روستایی وشهری.بودجه خاص و امتیاز فراتری از ستاره دار شدن جهت مدارس مروج سلامت در نظر گرفته شود . * پیشنهاد حی گردد در صورت امکان.قا تدیین تولفق نلمه ای جدید و پای بندی طرفین‌به تعهدات خود ؛ اجرای طرح در همین ۱۶ مدرسه فعلی متوقف گردد و از گسترش آن به سایر مدارس خودداری گردد be

صفحه 62:
© مدارسى انتخاب كردند كه حتماً داراى مراقب بهداشت بوده و وظیفه آموزش مطللب به دانش آموزان را آنان به عهده كيرند © مدارسى انتخاب كردند كه داراى مشاور بهداشت روان باشند * مدارسی انتخاب گردند که فضای فیزیکی آنها تازه ساز و مطلبق‌با استاندارد های بهداشت محیط باشند * گماردن یک مشاور تمام وقت ومرتبط بارشته تحصیلی در مدارس © توصيه ومعرفی برنامه به ادارات وسازمانهای مرتبط با برنامه درراستای همکاری بهینه بابرنامه ‎ee 9‏ جلسات توجیهی برای مسئولین ( رئیس کمیته ونلیب ریس کمیته استانی ) درسطح ‏2 ‏* برگزاری جلسات توجیهی شترک کشوریبا کارشناسان ذییبط دو سازمان قبل از شروع سال

صفحه 63:
* دستورات لازم در خصوص هماهنگی و مشارکت گروههای ستادی معانت بهداشتی استانها از سوی وزارت بهداشت © همایش و گردهمایی کشوری با حضور کارشناسان ذیربط دو سازمان ( اعضای کمیته ) © تهیه وتدوین متون آموزشی یکسان وارسال به موقع جهت گروههای هدف 6 درنظرگرفتسن اعتبارکافی برای دانشگاههای محروم ونیروهای در گیسر طرح -تقدیسر از عواسل درگیر طرح جهت ایجاد انگیزه * ارسال دستورالعمل و تعیین شرح وظلیف جهت گروههای مرتبط در وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش * استفاده از شیوه های نوین آموزشی * دعوت از دیگر ادارات و ناد ها جهت جلب مشار کت در مدارس مروج‌سلامت و توجیه کلمل آنان ( نماینده شهرداری - بهزیستی - اداره تربیت بدنی- کمسیون امور بانوان استانداری و .-..)

صفحه 64:
© شروع طرح از ابتدای سال تحصیلی ‎٩‏ استفاده از بخش خصوصی جهت معاینات پزشکی دلنش آموزان در صورت تامین منابع مالی ‏باز نگری و اصلاح چک لیست ممیزی داخلی و خارجی ‎٩‏ گسترش طرح در مدارس تحت پوشش مربیان بهداشت ‏8 پیش بینی اعتبارات جهت پرداخت کمک هزینه درمان‌به دلنش آموزان‌بی تصاعت ‏© اجرای طرح در هر دوشیفت مدرسه (پیشنهاد مدرسه شهید محلاتی ) ‏© يكسان سازی نمرات چک لیست ممیزی داخلی و خارجی ‎nf -‏ 1

صفحه 65:
8 بهتر است قبل از احداث ویا اجاره مدارس علی الخصوص مدارس غیر انتفاعی مشورتیبا معاینت بهداشتی (واحد بهداشت محیط و مدارس ) داشته باشند بدلیل اينکه مدرسه از نظر ساختاری و بهداشتی دقیقا منطبق‌با استاندارد موجود باشد . * برگزاری جلسات توجیهی مشترک با آموزش و پرورش در اداره کل * بهتر است که مدرسه منتخب مدرسه ای باشد که از نظر بهداشتی مشکلات زیادی داشته باشدتا لا لقل برای رفع مشکالقش تلاش میکردنه اینکه مدرسه نوساز بلشد »در ضمن مدیر بسیار علشقه مند » دارای میبی بهداشت بنابر لین در مقایسه‌با مدارسی که میبی بهداشت ندایند مطمئنا امتیاز بیشتری دارد . be

صفحه 66:
* بازنگری در برخی از ایتم های چک لیست ها و امتیازات مربوطه و گنجاندن برخی از شرایط محیطی ؛ فرهنگی » اجتماعى در جك ليست ها *_برگزاری جلسات مشترک برای گروههای صاحب فرایند مثل بهداشت محیط و آموزش بهداشت توسط وزارت متبوع 8 ملزم نمودن آموزش وپرورش به پیگیری واجرای طرح به نحوی که خود را از متولیان طرح بدانند ونه همکار آن با توجمبه مشکلات لساسی که در بهداشت محیط مدارس وجود دارد نقش‌سازمان نوسازی در اين طرح باید پررنگ تر باشد . 3 سایت اینترنتی کشوری‌یا استانی مدارس مروج سلامت جهت گزارش فعالیت راه اندازی شود. © با توجه به پیشرفت امتیاز مدرسه ؛ برای کادر مدرسه و کار کنان بهداشتی مزایا تعریف شود. 5-9

صفحه 67:
‎s‏ هفته کشوری مدارس مروج سلامت از طرف هر دو وزارت تعیین 08 ‏* از طویق رسانه جمعی مثل صدا وسیما مردم را با حقوق خود در زمینه حد افل استاندارد های یک مدرسه سالم آشنا نماییم. ‏© هنكام ثبت نام دانش آموزان از والدین فرم همکاری تکمیل گردد. ‏* تشویق دانش آموزان فعال ‏© چنانچه مقرر است طرح در سال آینده نیز اجرا گردد ‏* پیگیری وحمایت از استقرار کارشناس سلامت در هر یک از مدارس کشور ‎

صفحه 68:
* توجیه بیشتر پرسنل ستادی ومحیطی آموزش وپرورش © تشکیل کمیته کشوری بمنظور اصلاح چک لیست ها و همچنین اصلاح نحوه امتیازدهی 9 تشک همايش كشورى و اعطاى نشان به مدارس منتخب وتامين اعتبار آن ‎٩‏ شرکت اعضاء کمیته های استانی در کار گاه ها و سمینارهای مرتبط ‏* ملزم نمودن مدیران سطوح استانی و شهرستانی آموزش و پرورش برای اجرای موفق طرح ‎59

صفحه 69:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان