صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
جفت نیرو
RSS ال ا al
جسم وارد می شوند و موازی و مختلف الجهتند.
و
5 ی و را تا را اه
؟ اگر یک نیروی غیر مرکزی به جسم اثر نماید جسم هم
Cas Ie Set a STUDY ا ا ل
طلكف
صفحه 4:
۰ اور :
ات و رب ی رل ۳ So
ا
aaa alee ا ا ا ال لت
براى سنجش تمايل جرخش در آن جسم كه أنرا اصطلاحا كشتاور
و
* *: فاصله عمودینقطه لثر نبرو تامحور چر< :
عمودئتريرفاصله بيزخطوط عملكرد دو نيرو(بازوىك شتور)
مت
:] گشتاوربر حسب نیوتن متر
صفحه 5:
BP ا ا See nee ee cee is
Revere Ser se ser See Bn)
Rn eS eee EC CC SES TLD
© هر جه بازوي كشتاور بيشتر شود نيروي لازم براي جرخش
كمتر مي شود و تمايل جرخش جسم بيشتر مي شود.
ED TES BW TOE ore ee= ey eo)
داشت.
© هرجه بازوي كشتاور كوتاهتر باشد به نيروي بيشتري جهت
چرخش نیاز است و تمایل جسم براي چرخش کمتر مي شود.
ا 00000
صفحه 6:
١ يك وزنه كوجك با فاصله اي مشخص از محور جرخش
در مقايسه با وزنه بزركتر كه به همان ميزان از محور
e ا ل eh ENED ee SOT En SED MED
اگر بازوي گشتاور براي وزنه بزرگترکاهش پیدا کند
BOS ey STS Ie Oy ee
eee ye BE)
a oa |
ك كك
صفحه 7:
OPPS SD er rea!
داشتن ساعد در شكل اول نسبت
به شكل دوم به نيروي كمتري
ا
زيرا در حالت اول #كمتر است
ST) ا ا
ای
|
rope) 5 باشد
صفحه 8:
7 هنگامیکه وزنه به آرنج نزدیکتر مي شود حرکت دادن ساعد به بالا
۹ 1۳
EDS) ار er SEED EB'S)
ee Tere SE eae EEL
صفحه 9:
۱
در این شکل گشتاورها رل درا
iD rad لله
220
000 Ce)
000 er
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
نيروي وارده بر
هرا تغيير دهد.
صفحه 13:
در بدن انسان وزن هر قسمت در يك لحظه نمي تواند
تغيير كند بنابراين كشتاور يك قسمت به نيروي كرانشي
روي مرکز. ثقل مربوط مي شود که فقط مي تواند با
تغییر طول بازوي گشتاور در ارتباط با محور. چرخش
عوض شود.اين عمل با حركت دادن يك قسمت از بدن
eee Se ل ا 5
ويا دورتر از محور جرخش مي شود.
۳
صفحه 14:
صفحه 15:
وقتي يك جسم تحت تاثير جند نيرو كه هر كدام تمايل دارد آنرا در
Ct BY Deb ATES CNTES 00 ۱
Faw SOW ED ETC EE TED oe ere)
چون گشتاورها برداري هستند جمع آنها هم برداري مي باشد.
جهت جرخش كشتاورها:
لا موافق عقربه هاي ساعت:منفي
مخالف عقربه هاي ساعت:مثبت
Ter ا ل 00
صفحه 16:
ل ان
هر گاه مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه با مجموع
ee ee Le Re eee eS 0[
Cre ee eer ee
وقتي جمع گشتاورنيروهاي حول يك محور برابر صفر
eos ae ice er) ركه
م
es Mh)
e ee 2
يت
مها
Pad
صفحه 17:
wt
صفحه 18:
يك زيمناست در حال تعادل روي دارحلقه
صفحه 19:
* اگر. مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه و موافق عقربه
برابر نباشد برایند» اثر چرخش گشتاور مابین دو نيربوي
متفاوت و جهت آن در جهت نيروي بزرگتر. است.
صفحه 20:
تعریف اهرم:
حاصل نيروي گشتاور, چرخش حول يك محور مي
Papert]
اگر چرخش ها حول يك محور ثابت مورد توجه
eer Crm mee eC Rom priya) 9
۳
اهرم يى alo سخت است كه حول يى محورثابت
00 6 kSP Te) |
RCo Seer nee Cr el ee eee on
سر راه برداريم , يا يا افزايش. طول بازوي اهرم مي
. توانيم مقاومت نسبتا زيادي را جابه جا كنيم
صفحه 21:
؟عناعا عط
is one of the six simple Ane for performing
work. It consists of a rod or bar that rests and turns on a
support called a fulcrum. A force of effort is applied at
one end of the rod to lift a load placed at the other end.
A lever can help lift a weight with less effort. Prying
something loose with a crowbar is using a lever. Some
machines, such as a catapult, use a lever to hurl
-objects
صفحه 22:
۱-۱5
ao h(a eal
۱2۱2 RE te Se el ea
Se ode a ea aol A Sd
* @pply the ePPort us Par Proc the
صفحه 23:
اهرمها دو دسته اند:
اهرمهاي بيروني كه
سای ور
تلاش براي زندگي
روزمره خود از آنها
7
Pe بازكن نوشابه ٠ ميخ
, انبردست و
آهرمهای آناتومیگي که
ل م
بدن انسان همانند يك
اهرم عمل مي كند.
صفحه 24:
نیرویی راکه در اثر وزن يا وزنه عمل می کند
نیروی مقاوم , ونیروبی را که در صدد است
اهرم را به حركت درأورد نيروي مى
۳ Fore een
صفحه 25:
Flee] دستگاههاي اهرمي داراي سه نقطه مشخص
هستند . ترتیب قرارگيري یا موقعیت این سه
نقطه نسبت به یکدیگر ee De SOL
. مي کند
این نقاط شامل :
) محور ( مفاصل ٠
» محل اعمال نيروي محرك (معمولا به سر متحرك يا
ge ly Ales lel تم
* محل كاربرد نيروي مقاوم ( مركز ثقل اهرم يا استخوان
Car) لت ا ل 2 (Gee
صفحه 26:
Elements of a Lever
axis
(fulcrum)
صفحه 27:
First class
Third class
سب
صفحه 28:
Three Classes of Levers °
First-class levers — the fulcrum is in
the middle like a seesaw,crowbar, or
.balance scale
Second-class levers- the load is in the
middle like a wheel barrow, or a
-nutcracker
Third-class levers — the effort is in the
-middle like a broom or a rake
صفحه 29:
مت |
۱
| en oa
0
وا ی
Gevowd Okes Levers
DN de od cate tan een cee ee
eee co ee ee cer ee
Dhird Okes Levers
| oad the irod. @ stapler or a Peskiog rod i ot
Se صن خام جاممج مج صا وبجووينة خان عهمم () .سويضا حك لسكلا جأرروعاه ه خإن
cee alee ces
صفحه 30:
صفحه 31:
Levers |
PLE LECER GBGLOOCE EQOGBMOD FOR @ IRGT CLOGG LECER 16
صفحه 32:
ulerum
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
MA = 1
motive force
Resistance force
motive arm = resistance arm
Mechanical advantage = effort/resistance
فو
Se
صفحه 36:
۷۸ < 1
motive force
motive arm > resistance arm
force is amplified
صفحه 37:
1 > مالا
motive force
۲۱۵۸۱۷ ۵۲۳ > ۲655]۵۳66 ماق
speed is amplified
صفحه 38:
Balance 8 Range of Force
۳ motion
hs
۳
صفحه 39:
Muscles have MA <1
0.02 حور > a
motive arm)
wa
motive arm < resistance arms
صفحه 40:
حركت نقطه ها بر روي اهرم
اكَرٍ در اهرمي كه حول نقطه اتكاي خودش حركت مي
BRS ye Nasr ans eke ee Sern bers
باشند(حرکت زیاویه اي) نقطه اي که ازنقطه اتکا
دورتراست نه فقط به طور متناسب با فاصله زیادتر
ESS tee ا ا 00
حرکت کرده است.
a
صفحه 41:
برخي ابزار ورزشي هم به عنوان اهرم یا
وسیله اي > ت گستزش اهرم هاي بدن
به کار مي روند.
این ابزار اگر باعث افزایش طول دست
شوند سریعتر از خود دست حرکت
خواهند کرد.
يس هر جه طول وسيله شود سرعت
آن هم به همان نسبت افزايش مي يابد.
چوب گلف بلندتر سرعت بيشتري از
جوب كلف كوتاهتر دارد.
هر جه سر جوب به توب نزديكتر باشد
به توب با سرعت بيشتري ضربه مي
خورد.
صفحه 42:
۳
00
موثرتري
عمل مي کند .
ree. 1 Oe لاسن
ضاف زو کنشندهآدر مقانشم
a OLA
me me سس
ا ا UMA
بزند , چون در
اين شرايط , اهرم ( طول
بازو و راکت تنیس) بلندتر
ا 00000
0
صفحه 43:
بو از قبیل
7a | BOY 2
9 ديكر ورزشها ,
اهرمهاي بلند به همان
مت ایجاد نيروي
صفحه 44:
10 e tow Steep mea ney
براي انجام حرکات سریع بهتر و مطلوبتر به نظر مي
* دونده دوي 100 متر با خم کردن مفصل زانو , اهرم
Tar C Se Cr mT TCC Se ava Dip THe 1
صفحه 45:
نیاز به بازوي مقاوم کوتاه مي باشد بنابراین وزنه نزديك بدن
۳
صفحه 46:
* همجنين يك بازيكن
بيسبال نيز به
منظور پرتاب سریع
توب از طريق خم |
ا ا
ناحيه ل
ا كاري ا
بازوي اهرمي را
0
صفحه 47:
منابع:
بيومكانيك كاربردي در ورزش:پرویز كماسي
و ۱
* دانش حركات انسان در ورزش:فرزام معلميان
* بيومكانيك كاريبردي در ورزش:ريضا عليجانيان
بيومكانيك تكنيكهاي ورزشي:جیمز هي
گشتاور و اهرمها
جفت نیرو
• جفت نیرو :دو نیروی برابر که به صورت غیر مرکزی به
جسم وارد می شوند و موازي و مختلف الجهتند.
• اگر دو نیروی غیر مرکزی برابر به جسم وارد شود جسم
در جای خود دوران می نماید و جابجایی اتفاق نمی افتد.
• اگر یک نیروی غیر مرکزی به جسم اثر نماید جسم هم
دوران دارد (حول مرکز گرانش) و هم جابجا می گردد.
F
• عاملي است كه سبب چرخش يك جسم حول يك نقطه يا يك
محور مي شود.
• حاصل جفت نيرو (نيروي مضاعف)وارد بر يك جسم معياري است
براي سنجش تمEايل چرخش در آن جسم كه آنرا اصطالحا گشتاور
مي ناميم.
گشتاور برابر حاصلضرب اندازه نيرو در فاصله نقطه اثر نيرو تا
محور دوران مي باشد.
• :FنEEيرو بEEر حEسبنEEيوتEن
كوتاهترينوT
Eشيا F
• :RفEEاصEله عEمودEينEEقطه اEثر نEEيرو تEEا مEحور چEرخ r
عEمودEيتEEرينفEEاصEله بEEينخEطوط عEملکرد دو نEEيرو(بEEازوEيگEEشتاور) بEEر حEسب
مEتر
• T:گشتاوربر حسب نيوتن متر
• دامنه تمايل براي ايجاد چرخش با افزايش يا كاهش نيرو يا طول
بازوي گشتاور مقدارش كم و زياد مي شود.
مقدار نيروي درگير كه هر چه بيشتر باشد چرخش بيشتر است.
هر چه بازوي گشتاور بيشتر شود نيروي الزم براي چرخش
كمتر مي شود و تمايل چرخش جسم بيشتر مي شود.
پس گشتاور با اضافه كردن طول بازو قدرت اجراي كار بيشتري خواهد
داشت.
هرچه بازوي گشتاور كوتاهتر باشد به نيروي بيشتري جهت
چرخش نياز است و تمايل جسم براي چرخش كمتر مي شود.
پس گشتاور با كاهش طول بازو قدرت اجراي كار كمتري خواهد داشت.
يك وزنه كوچك با فاصله اي مشخص از محور چرخش
در مقايسه با وزنه بزر-گتر كه به همان ميزان از محور
دوران فاصله دارد داراي گشتاور كوچكتري مي باشد.
اگر -بازوي گشتاور براي وز-نه بزر-گتركاهش پيدا كند
يعني به محور چرخش نزديكتر شود گشتاور براي هر
دو وزنه يكسان مي شود.
3
2
3
3
خم كننده هاي آرنج براي نگه
داشتن ساعد در شكل اول نسبت
به شكل دوم به نيروي كمتري
نياز دارند.
زيرا در حالت اول fكمتر است
وگشتاور كمتر است و نيروي
الزم براي مقابله با چرخش هم
كمتر است.اما در حالت دوم
همه برعكس مي باشد
هنگاميكه وزنه به آرنج نزديكتر مي شود حركت دادن ساعد به باال
حول مفصل آرنج با تالش كمتري صورت مي گيرد.
زيرا بازوي گشتاور كوچكتر و گشتاور كمتر ونيروي الزم براي
مقابله با گشتاور هم كمتر مي شود.
:Question
در اين شكل گشتاورها را -در
محور آرنج به دست آوريد.
F=100
5
Tw=500*/3=150
Tg=300*/15=45
Tf=100*/05=5
15
30
W=500
G=300
محور دوران
نیرو
نیرو
محور دوران
بازوی گشتاوری
نیرو
r
يك قايقران از سه طريق مي
تواند طول بازوي گشتاور را
تغيير دهد:
• با تغيير محل دستهاي خود
نقطه وارد شدن نيرو را بر
دسته پارو تغيير دهد.
• فاصله محور چرخش(محل
اتصال پارو با قايق)را با
دستگيره با تغيير در محل
اتصال تغيير دهد.
• جهت نيروي وارده بر
دستگيره را تغيير دهد.
در بدن انسان وزن هر قسمت در يك لحظه نمي تواند
تغيير كند بنابراين گشتاور يك قسمت به نيروي گرانشي
ر-وي مركز -ثقل مربوط مي شود كه فقط مي تواند با
تغيير -طول باز-وي گشتاور در ارتباط با محور -چرخش
عوض شود.اين عمل با حركت دادن يك قسمت از بدن
به وجود مي آيد به طور-يكه امتداد نيروي وز-ن نزديكتر-
ويا دورتر از محور چر-خش مي شود.
x
r
W
w
اصل برايند گشتاور
وقتي يك جسم تحت تاثير چند نيرو كه هر كدام تمايل دارد آنرا در
جهتي بچرخاند،قرار گيرد اثر اين نيروهاي مخالف در
محور،حاصل جمع جبري نيروهاي وارده بر آن محور است.
چون گشتاورها برداري هستند جمع آنها هم برداري مي باشد.
جهت چرخش گشتاورها:
موافق عقربه هاي ساعت:منفي
مخالف عقربه هاي ساعت:مثبت
عالمت گشتاورها را هنگام جمع كردن بايد حساب نمود.
تعادل گشتاور
هر گاه مجموع گشتاورهاي خالف عقربه با مجموع
گشتاورهاي موافق عقربه برابر باشند هيچ چرخشي
ايجاد نمي شود و حالت تعادل برقرار مي باشد .پس
وقتي جمع گشتاور-نيروهاي حول يك محور برابر صفر
باشد هيچ نوع چر-خشي وجود ندار-د.
rL 4m
جهت
مثبت
rR 5m
WR 400N
WL 500N
منف
ي
TL 500N 4m 2000Nm
TR 400N 5m 2000Nm
Nm
گشتاور برآیند2000
2000Nm0
يك ژيمناست در حال تعادل روي دارحلقه
• اگر -مجموع گشتاورهاي خالف -عقر-به و موافق عقر-به
برابر نباشد برايند ،اثر چرخش گشتاور مابين دو نير-وي
متفاوت و جهت آن در جهت نيروي بزرگتر -است.
الف-5:
3متر
5/1متر
5/1متر
ج5-:
(37/5-=)10*3-(+)1/5*5-
ب-10:
15=3*5
22/5-=37/5+15-
N.M
N.M
N.M
تعريف اهرم:
حاصل نيروي گشتاور ،چرخش حول يك محور مي
باشد .
اگر چرخش ها حول يك محور ثابت مورد توجه
باشند ،تاثيرا ت اهرمي مي تواند مورد بحث قرار
بگيرد .
اهرم یک میله سخت است که حول یک محورثابت
(تکیه گاه) Cحرکت ميكند.
با تالش كمتر مي توانيم مقاومت نسبتأ بزرگتري را از
سر راه برداريم ،يا با افزايش Cطول بازوي اهرم مي
توانيم مقاومت نسبتآ زيادي را جابه جا كنيم .
The Lever •
Lever, is one of the six simple machines for performing •
work. It consists of a rod or bar that rests and turns on a
support called a fulcrum. A force of effort is applied at
one end of the rod to lift a load placed at the other end.
A lever can help lift a weight with less effort. Prying
something loose with a crowbar is using a lever. Some
machines, such as a catapult, use a lever to hurl
.objects
Levers
Force and Effort
To lift a load with the least effort:
• Place the load as close to the fulcrum
as possible.
• Apply the effort as far from the
fulcrum as possible.
اهرمها دو دسته اند:
• اهرمهاي بيروني كه
انسانها به شكلي در
تالش براي زندگي
روزمره خود از آنها
استفاده مي كنند ،مانند
در بازكن نوشابه ،ميخ
كش ،انبردست و...
• اهرمهاي آناتوميكي كه
در بدن انسان تقريبا
هراستخواني از اسكلت
بدن انسان همانند يك
اهرم عمل مي كند.
نیرویی راکه در اثر وزن یا وزنه عمل می کند
نیروی مقاوم ،ونیرویی را که در صدد است
اهرم را به حرکت درآورد نیروی محرک می
نامندForc .
e
R
تمام دستگاههاي اهرمي داراي سه نقطه مشخص
هستند .ترتيب قرارگيري يا موقعيت اين سه
نقطه نسبت به يكديگر ،نوع اهرم را مشخص
.مي كند
اين نقاط شامل :
• محور ( مفاصل )
• محل اعمال نيروي محرك (معموال به سر -متحرك يا
انتهاي عضله وارد مي شود )
• محل كاربرد نيروي مقاوم ( مركز ثقل اهرم يا استخوان
و گاهي اوقات وزنه يا شئ خار-جي اضافه شده به آن )
Elements of a Lever
resistance force
motive force
(effort force)
axis
(fulcrum)
motive
arm
resista
nce
arm
Three Classes of Levers •
First-class levers – the fulcrum is in
the middle like a seesaw,crowbar, or
.balance scale
Second-class levers- the load is in the
middle like a wheel barrow, or a
.nutcracker
Third-class levers – the effort is in the
.middle like a broom or a rake
There are three classes of levers:
Levers
First Class Levers
The fulcrum is between the effort and the load. A seesaw is an example of a
simple first class lever. A pair of scissors is an example of two connected first
class levers.
Second Class Levers
The load is between the fulcrum and the effort. A wheelbarrow is an example
of a simple second class lever. A nutcracker is an example of two connected
second class levers.
Third Class Levers
The effort is between the fulcrum and the load. A stapler or a fishing rod is an
example of a simple third class lever. A pair of tweezers is an example of two
connected third class levers.
•
• براي ايجاد حركات متعادل
•
First-class Lever
Levers
THE LEVER BALANCE EQUATION FOR A FIRST CLASS LEVER IS :
W1 D1 = W2 D2
نوع دوم:
نوع سوم:
Levers
ن--وع دوم:-جهتا-فزا-يش
ن--يرو
ن--وع س--وم:-جهتا-فزا-يش
س--رعت
MA = 1
motive force
Resistance force
2 ft
2 ft
motive arm = resistance arm
Mechanical advantage = effort/resistance
force
= 2/2
MA = 1
MA > 1
motive force
= 1/3
1 ft
3 ft.
MA = .33
MA is < 1
motive arm > resistance arm
force is amplified
MA < 1
motive force
motive arm < resistance arm
speed is amplified
Muscles have MA <1
0.45 m
(resistance arm)
0.02 m
(motive arm)
0.15 m
(resistance
arm)
motive arm < resistance arms
حركت نقطه ها بر روي اهرم
اگر -در -اهرمي كه حول نقطه اتكاي خودش حر-كت مي
كند تمام نقاط حر-كت كننده روي اهرم قوسي شكل
باشند(حركت ز-اويه اي) نقطه اي كه ازنقطه اتكا
دورتراست نه فقط به طور متناسب با فاصله زيادتر
حر-كت كر-ده بلكه بطور متناسب با سرعت بيشتري هم
حركت كر-ده است.
برخي ابزار ورزشي هم به عنوان اهرم يا
وسيله اي جهت گسترش اهرم هاي بدن
به كار مي روند.
اين ابزار اگر باعث افزايش طول دست
شوند سريعتر از خود دست حركت
خواهند كرد.
پس هر چه طول وسيله بيشتر شود سرعت
آن هم به همان نسبت افزايش مي يابد.
چوب گلف بلندتر سرعت بيشتري از
چوب گلف كوتاهتر دارد.
هر چه سر چوب به توپ نزديكتر باشد
به توپ با سرعت بيشتري ضربه مي
خورد.
• هر چه اهرم بلندتر باشد ،
در افزايش نيرو به طور
مؤثرتري
عمل مي كند .
• يك بازيكن تنيس با آرنج
صاف و كشيده در مقايسه
با آرنج خم ،
مي تواند ضربه شديدتر و
محكمتري به توپ تنيس
بزند ،چون در
اين شرايط ،اهرم ( طول
بازو و راكت تنيس) بلندتر
بوده با سرعت بيشتري
حركت مي كند .
• در ورزشهايي از قبيل
بيسبال ،هاكي ،گلف
و ديگر ورزشها ،
اهرمهاي بلند به همان
نحو باعث ايجاد نيروي
خطي بيشتر و در
نتيجه اجراي بهتر
مهارت ورزشي
ميشوند.
گاهي اوقات كوتاهتر كردن اهرم (خم كردن مفاصل)
براي انجام حركات سريع بهتر و مطلوبتر به نظر مي
رسد.
• دونده دوي 100متر با خم كردن مفصل زانو ،اهرم
پايش را به حدي كوتاه ميكند كه تقريبأ ميخهاي كفش
او با عضالت سريني تماس حاصل پيدا مي كند .
نياز به بازوي مقاوم كوتاه مي باشد بنابراين وزنه نزديك بدن
نگه داري مي شود.
• همچنين يك بازيكن
بيسبال نيز به
منظور پرتاب سريع
توپ از طريق خم
كردن دست از
ناحيه آرنج و آوردن
آن به طرف گوش ،
بازوي اهرمي را
كوتاه مي كند .
منابع:
• بيومكانيك كاربردي در ور-زش:پرويز -كماسي
• بيومكانيك فنون ورز-شي:مهدي نمازي ز-اده
• دانش حركات انسان در ورزش:فرزام معلميان
• بيومكانيك كار-بردي در -ورزش:ر-ضا عليجانيان
• بيومكانيك تكنيكهاي ورزشي:جيمز هي