گشتاور و اهرمها
اسلاید 1: گشتاور و اهرمها
اسلاید 2: جفت نیروجفت نیرو: دو نیروی برابر که به صورت غیر مرکزی به جسم وارد می شوند و موازي و مختلف الجهتند.اگر دو نیروی غیر مرکزی برابر به جسم وارد شود جسم در جای خود دوران می نماید و جابجایی اتفاق نمی افتد.اگر یک نیروی غیر مرکزی به جسم اثر نماید جسم هم دوران دارد (حول مرکز گرانش) و هم جابجا می گردد. F
اسلاید 3: عاملي است كه سبب چرخش يك جسم حول يك نقطه يا يك محور مي شود.حاصل جفت نيرو (نيروي مضاعف)وارد بر يك جسم معياري است براي سنجش تمايل چرخش در آن جسم كه آنرا اصطلاحا گشتاور مي ناميم. گشتاور برابر حاصلضرب اندازه نيرو در فاصله نقطه اثر نيرو تا محور دوران مي باشد.F: نيرو بر حسب نيوتنR: فاصله عمودي نقطه اثر نيرو تا محور چرخش يا كوتاهترين و عمودي ترين فاصله بين خطوط عملکرد دو نيرو(بازوي گشتاور) بر حسب متر :Tگشتاوربر حسب نيوتن مترتعريف گشتاور:
اسلاید 4: دامنه تمايل براي ايجاد چرخش با افزايش يا كاهش نيرو يا طول بازوي گشتاور مقدارش كم و زياد مي شود.مقدار نيروي درگير كه هر چه بيشتر باشد چرخش بيشتر است.هر چه بازوي گشتاور بيشتر شود نيروي لازم براي چرخش كمتر مي شود و تمايل چرخش جسم بيشتر مي شود.پس گشتاور با اضافه كردن طول بازو قدرت اجراي كار بيشتري خواهد داشت.هرچه بازوي گشتاور كوتاهتر باشد به نيروي بيشتري جهت چرخش نياز است و تمايل جسم براي چرخش كمتر مي شود.پس گشتاور با كاهش طول بازو قدرت اجراي كار كمتري خواهد داشت.
اسلاید 5: يك وزنه كوچك با فاصله اي مشخص از محور چرخش در مقايسه با وزنه بزرگتر كه به همان ميزان از محور دوران فاصله دارد داراي گشتاور كوچكتري مي باشد.اگر بازوي گشتاور براي وزنه بزرگتركاهش پيدا كند يعني به محور چرخش نزديكتر شود گشتاور براي هر دو وزنه يكسان مي شود. 3 3 3 2
اسلاید 6: خم كننده هاي آرنج براي نگه داشتن ساعد در شكل اول نسبت به شكل دوم به نيروي كمتري نياز دارند.زيرا در حالت اول fكمتر است وگشتاور كمتر است و نيروي لازم براي مقابله با چرخش هم كمتر است.اما در حالت دوم همه برعكس مي باشد
اسلاید 7: هنگاميكه وزنه به آرنج نزديكتر مي شود حركت دادن ساعد به بالا حول مفصل آرنج با تلاش كمتري صورت مي گيرد. زيرا بازوي گشتاور كوچكتر و گشتاور كمتر ونيروي لازم براي مقابله با گشتاور هم كمتر مي شود.
اسلاید 8: Question:30155W=500G=300F=100در اين شكل گشتاورها را درمحور آرنج به دست آوريد.Tw=500*/3=150Tg=300*/15=45Tf=100*/05=5
اسلاید 9: محور دوراننیرونیروبازوی گشتاوریمحور دوراننیروr
اسلاید 10:
اسلاید 11: يك قايقران از سه طريق مي تواند طول بازوي گشتاور را تغيير دهد:با تغيير محل دستهاي خود نقطه وارد شدن نيرو را بر دسته پارو تغيير دهد.فاصله محور چرخش(محل اتصال پارو با قايق)را با دستگيره با تغيير در محل اتصال تغيير دهد.جهت نيروي وارده بر دستگيره را تغيير دهد.
اسلاید 12: در بدن انسان وزن هر قسمت در يك لحظه نمي تواند تغيير كند بنابراين گشتاور يك قسمت به نيروي گرانشي روي مركز ثقل مربوط مي شود كه فقط مي تواند با تغيير طول بازوي گشتاور در ارتباط با محور چرخش عوض شود.اين عمل با حركت دادن يك قسمت از بدن به وجود مي آيد به طوريكه امتداد نيروي وزن نزديكتر ويا دورتر از محور چرخش مي شود.
اسلاید 13: wrWx
اسلاید 14: اصل برايند گشتاوروقتي يك جسم تحت تاثير چند نيرو كه هر كدام تمايل دارد آنرا در جهتي بچرخاند،قرار گيرد اثر اين نيروهاي مخالف در محور،حاصل جمع جبري نيروهاي وارده بر آن محور است.چون گشتاورها برداري هستند جمع آنها هم برداري مي باشد.جهت چرخش گشتاورها: موافق عقربه هاي ساعت:منفي مخالف عقربه هاي ساعت:مثبتعلامت گشتاورها را هنگام جمع كردن بايد حساب نمود.
اسلاید 15: تعادل گشتاورهر گاه مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه با مجموع گشتاورهاي موافق عقربه برابر باشند هيچ چرخشي ايجاد نمي شود و حالت تعادل برقرار مي باشد. پس وقتي جمع گشتاورنيروهاي حول يك محور برابر صفر باشد هيچ نوع چرخشي وجود ندارد.
اسلاید 16: گشتاور برآیندجهت مثبتمنفي
اسلاید 17: يك ژيمناست در حال تعادل روي دارحلقه
اسلاید 18: اگر مجموع گشتاورهاي خلاف عقربه و موافق عقربه برابر نباشد برايند، اثر چرخش گشتاور مابين دو نيروي متفاوت و جهت آن در جهت نيروي بزرگتر است.ب:10-3متر5/1متر5/1مترالف:5-ج:-5(-5*1/5)+(-3*10)=-37/5 N.M5*3=15 N.M-37/5+15=-22/5 N.M
اسلاید 19: تعريف اهرم:حاصل نيروي گشتاور، چرخش حول يك محور مي باشد .اگر چرخش ها حول يك محور ثابت مورد توجه باشند ،تاثيرا ت اهرمي مي تواند مورد بحث قرار بگيرد .اهرم یک میله سخت است که حول یک محورثابت (تکیه گاه) حرکت ميكند.با تلاش كمتر مي توانيم مقاومت نسبتأ بزرگتري را از سر راه برداريم ، يا با افزايش طول بازوي اهرم مي توانيم مقاومت نسبتآ زيادي را جابه جا كنيم .
اسلاید 20: The Lever Lever, is one of the six simple machines for performing work. It consists of a rod or bar that rests and turns on a support called a fulcrum. A force of effort is applied at one end of the rod to lift a load placed at the other end. A lever can help lift a weight with less effort. Prying something loose with a crowbar is using a lever. Some machines, such as a catapult, use a lever to hurl objects.
اسلاید 21: Levers Force and EffortTo lift a load with the least effort:Place the load as close to the fulcrum as possible. Apply the effort as far from the fulcrum as possible.
اسلاید 22: اهرمها دو دسته اند:اهرمهاي بيروني كه انسانها به شكلي در تلاش براي زندگي روزمره خود از آنها استفاده مي كنند، مانند در بازكن نوشابه ، ميخ كش ، انبردست و...اهرمهاي آناتوميكي كه در بدن انسان تقريبا هراستخواني از اسكلت بدن انسان همانند يك اهرم عمل مي كند.
اسلاید 23: نیرویی راکه در اثر وزن یا وزنه عمل می کند نیروی مقاوم ، ونیرویی را که در صدد است اهرم را به حرکت درآورد نیروی محرک می نامند.Force R
اسلاید 24: اين نقاط شامل :محور ( مفاصل )محل اعمال نيروي محرك (معمولا به سر متحرك يا انتهاي عضله وارد مي شود )محل كاربرد نيروي مقاوم ( مركز ثقل اهرم يا استخوان و گاهي اوقات وزنه يا شئ خارجي اضافه شده به آن )تمام دستگاههاي اهرمي داراي سه نقطه مشخص هستند . ترتيب قرارگيري يا موقعيت اين سه نقطه نسبت به يكديگر ، نوع اهرم را مشخص مي كند .
اسلاید 25: Elements of a Levermotive force (effort force)axis(fulcrum)motivearmresistance armresistance force
اسلاید 26:
اسلاید 27: Three Classes of Levers First-class levers – the fulcrum is in the middle like a seesaw,crowbar, or balance scale. Second-class levers- the load is in the middle like a wheel barrow, or a nutcracker. Third-class levers – the effort is in the middle like a broom or a rake.
اسلاید 28: Levers There are three classes of levers:First Class LeversThe fulcrum is between the effort and the load. A seesaw is an example of a simple first class lever. A pair of scissors is an example of two connected first class levers.Second Class LeversThe load is between the fulcrum and the effort. A wheelbarrow is an example of a simple second class lever. A nutcracker is an example of two connected second class levers.Third Class LeversThe effort is between the fulcrum and the load. A stapler or a fishing rod is an example of a simple third class lever. A pair of tweezers is an example of two connected third class levers.
اسلاید 29: First-class Leverبراي ايجاد حركات متعادل
اسلاید 30: Levers W1 D1 = W2 D2THE LEVER BALANCE EQUATION FOR A FIRST CLASS LEVER IS :
اسلاید 31: نوع دوم:
اسلاید 32: نوع سوم:
اسلاید 33: Levers نوع دوم:جهت افزايش نيرو نوع سوم:جهت افزايش سرعت
اسلاید 34: MA = 1motive forceResistance forcemotive arm = resistance arm2 ft2 ft Mechanical advantage = effort/resistance force = 2/2 MA = 1
اسلاید 35: MA > 1motive forcemotive arm > resistance armforce is amplified1 ft3 ft.= 1/3 MA = .33 MA is < 1
اسلاید 36: MA < 1motive arm < resistance armspeed is amplifiedmotive force
اسلاید 37:
اسلاید 38: Muscles have MA <10.02 m(motive arm)0.15 m(resistance arm)0.45 m(resistance arm)motive arm < resistance arms
اسلاید 39: حركت نقطه ها بر روي اهرماگر در اهرمي كه حول نقطه اتكاي خودش حركت مي كند تمام نقاط حركت كننده روي اهرم قوسي شكل باشند(حركت زاويه اي) نقطه اي كه ازنقطه اتكا دورتراست نه فقط به طور متناسب با فاصله زيادتر حركت كرده بلكه بطور متناسب با سرعت بيشتري هم حركت كرده است.
اسلاید 40: برخي ابزار ورزشي هم به عنوان اهرم يا وسيله اي جهت گسترش اهرم هاي بدن به كار مي روند.اين ابزار اگر باعث افزايش طول دست شوند سريعتر از خود دست حركت خواهند كرد. پس هر چه طول وسيله بيشتر شود سرعت آن هم به همان نسبت افزايش مي يابد.چوب گلف بلندتر سرعت بيشتري از چوب گلف كوتاهتر دارد.هر چه سر چوب به توپ نزديكتر باشد به توپ با سرعت بيشتري ضربه مي خورد.
اسلاید 41: هر چه اهرم بلندتر باشد ، در افزايش نيرو به طور مؤثرتري عمل مي كند .يك بازيكن تنيس با آرنج صاف و كشيده در مقايسه با آرنج خم ، مي تواند ضربه شديدتر و محكمتري به توپ تنيس بزند ، چون در اين شرايط ، اهرم ( طول بازو و راكت تنيس) بلندتر بوده با سرعت بيشتري حركت مي كند .
اسلاید 42: در ورزشهايي از قبيل بيسبال ، هاكي ، گلف و ديگر ورزشها ، اهرمهاي بلند به همان نحو باعث ايجاد نيروي خطي بيشتر و در نتيجه اجراي بهتر مهارت ورزشي ميشوند.
اسلاید 43: گاهي اوقات كوتاهتر كردن اهرم (خم كردن مفاصل) براي انجام حركات سريع بهتر و مطلوبتر به نظر مي رسد. دونده دوي 100 متر با خم كردن مفصل زانو ، اهرم پايش را به حدي كوتاه ميكند كه تقريبأ ميخهاي كفش او با عضلات سريني تماس حاصل پيدا مي كند .
اسلاید 44: نياز به بازوي مقاوم كوتاه مي باشد بنابراين وزنه نزديك بدن نگه داري مي شود.
اسلاید 45: همچنين يك بازيكن بيسبال نيز به منظور پرتاب سريع توپ از طريق خم كردن دست از ناحيه آرنج و آوردن آن به طرف گوش ، بازوي اهرمي را كوتاه مي كند .
اسلاید 46: منابع:بيومكانيك كاربردي در ورزش:پرويز كماسيبيومكانيك فنون ورزشي:مهدي نمازي زادهدانش حركات انسان در ورزش:فرزام معلميانبيومكانيك كاربردي در ورزش:رضا عليجانيانبيومكانيك تكنيكهاي ورزشي:جيمز هي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.