صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
obs
یونان (۳۱6115) کشوری در جنوب شرقی ارهپا و جنوب شبه
جزیره بالگان است. این کشور از سمال با آلبانی» مقدونیه و
بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مثنترک زمینی است.
سترژمین اطثلی بونان در جبوب و شبرقبه وسیله دربای اژه
ale من wr, BE: هراب یربوتان ترکتکا التت: «یونار6 نام
فارسی لین کشوراست و لین نام از ایونیا منطقه بونانینشین
آسیایصغیر گرفته شده است. تن پایتخت و سالونیک» پاتراس
و هراکلیون از شهرهای بزرگ آن به شمار میروند.
یونان در محل پیهند سه قاره آسیاء اروپا و آفریقا واقع شده
است و میراثدار یونان باستتان. امپراتوری بیزانس و نزدیک
چهار سده سلطه ترکان عنمانی است:
صفحه 4:
اين کشور بهعنوان مهد تمدن مغوب زمین و زادبوم دموکراسی.
فلسفه غرب بازیهای المپیک علوم تتتیاسی, نمایشنامه نویسی
(شامل هر دو نوع کمدی و ترازدی) قابل توجه است.
هنر و معماری یونان دارای فراز و نشیبهای فراوانی در طول
ریت بؤد د و ری Br) OES, eC Yih
چا ر,دوره,معماری را در سه دوره از آن,مورد بررسی قرار داد:
لا هنر و معماری دوره آرکائیک (کهن) BEATE AW ©
لا هنر و معماری دوره کلاسیک 4۸۰ تا ۳۳۰ ق.م
لا هنر و معماری دورة هلنی ۳۳۰ تا ۲۷ ق ۰م
۴۳۳
صفحه 5:
لادوره ی آرکائیک یا,دوره ی کهن:
بین سالهای "12۱۳۰ ۶۸۰ قبل ازمیلاد میباشد. پایان دوره
کهن مقارن با شروع. جنکهای ایران ویونان درزمان
خشبابارشاه هخامنشی یعنی سال ۰ 2۸ قبل ازمبلاد می
باشد.سوآغا زوابتدانی. ترین اکتلتافاتت..ازمعمازی OAS
مربوط به پیکره های مفرغی پسر ودختریونلنی می باننند که
با توجه به لباسهای بلند ومجلل لین پیکره ها . باستان
شناسان براین باورند که دلیلی برای ساخته شدن آنها در
Lig! وجود دارد. بیشتربیکره ها جهت تزئینات ساختمانها
ومغلید بکار گرفته می شد.در دوره ی کهن دوشیوه ی هنر
در ونان بدید آمد.
۵/۳۳
صفحه 6:
نخست شیوه ی دوریک,که,با
رسمیت ۰ صلابت ,وبی پیرایه در
سرزمین قرار داشت وديكرى شيوه
ی یونینگ که ظرفیتی بیشتر
وخاصیتهای مخصوص یونیک که در
ناخیه ی آتبکارو بابتختس سهراتن
نود.آنار,معماری لین دورة تا استفاده
از قطعات سنكهاى تراشيده شده
وبدون استفاده ازملات بنا كرديد
ودرمعابد ازمصالحى عجون الهو
برای سنتونها وسقفهاءاز سنک برای
مدان راز [سرنیزیرای هیوار ها
بهرة رفته می سد.
کنج خانه-سیفونسیها
yy
صفحه 7:
لا معماری دورهی کلاسیک:
بين سالهاى 126۸۰ ۳۳۰ قبل ازمیلاد می باشد.تاریخ نگاران
قرن چهارم وپنجم قبسل ازمیلاد "را ایام تحول:تکامل
واغازشکوفلیی معماری در پونان باننتان ومرکزلن را شهر آتن
من دانند. يبكز تراسى دردوراق کلاسیک"بویزع در قرن پنجم
متحول کشت ودرخیلی بناها پیکره هایی در خوز ستايفق ديدة
می شود از لین جهت برخی عصر کلاسیک را دوره ی پیکره
سازی مت دانند تفن مدهت وتافیرودخالت yl درنناهای
معماری تضعیف ده درپیشتربتاها آثاردنیوی بوضوح به بیننده
القا ننیده و حاکم بر طراحی گردید
۷/۳۳
صفحه 8:
لا معماری دورههلنق
از سال ۳۳۰ تا سال ۲۷۰ قبل از مبلاد می باشد و/در مناطقی
جور كي مصی :و48 سخال آفر سل oda | لاا pio
تاکسیلا در پاکستان به کار گرفٌَ شد.پیکره سازان دوره هلنی
توانستند تجبسم آلام جسمیو عواملتافیر گذار بر جسم و روح
را شناسایی کرده و با با گیری صحیح و بموقع ool باعث
آرامشن زیبایی در بتاها کرهتد . همچنین معماران دوره هلنی
توانستند با گسترش فضای درمنی بناها تحملی نسبت به قبل
ایجاد کرده و فضای بیشتری رابه خدمت بکیرند . منشاً و مرکز
تمام بناهای هلنی می باشد . معماری یونلنی به چند شیوه تقسیم
می شود که هر یک ذارای مشتخصه های مختص خود است .
ayy
صفحه 9:
معبد آپولون
art
صفحه 10:
٠ هنر در یونان باستان
هنر یونان باستان بنیاد سسنت هنری اروپای"غربی را شکل
میدهد. گوچه دیوار نکارههای بونانی از بین رفتهاند اما
ویزگیهای گرافیکی هنر یونان را .میتوان با نکاهی به طرح
گلدان سرامیک آنها درک کرد
جوامع کوچکی چون آتن» کورنت و اسپارت با افزلیش جممعیت
به دیلت شهرها تبدیل شدند. لین اقوام یونلنی همانند فینیقیها؛
دریانوردان و تجاری کار آزموده بودند و در اندک زمانی
مستعمرات خود را در سراسر دریای مدیترلنه و دربای سیاه"بنا
ol لین اقوام یونلنی هیچگاه ملتی واحد نشدند وبه صورت
انتلاف ضعیفی از -دولت شهرهای کاملاً مستقل باقی ماندند.
فرصت re lS eh oh
صفحه 11:
لا دورهها
نقاشی گلدانهای یونانی را میتوان به چهار دوره تقسیم کرد:
Some
دورة طرحهای هندسی ار ۱۰۰۰ تا ۷۲۵ پیش از میلاد است.
در این دوره. بای نفنی:مابههای طراحی از الکوهای ساده
هندسى بهره مى كر فتند.
+
ee ری
دوره شرق کرلیی از ۷۲۵ پیش از میلاد تا ۵0۰ پیش از میلاد
است که تاثیر نقش مایههای خاورمیلنه» نظیر گلهاء نخلهای
زینتی وجانوران متقوش برنشانهای خانوادگی رانشان میدهد.
۱۱۳۳۳
صفحه 12:
* دوره سوم
دورهپیکرهایسیاهرنک از +۵۵ تا ۳۰ 5پیشازمیلاد که شاهدظهور
آتن به منزلة مرکزتولید وصدور گلدانهایی هستیم که برسطوح
قرمزطییقی آنها: بیکرهایی سیاهرنگ انسان نقاشی میمد.
* دوره چهارم
تیا دوزه,پیکرههای,سرخ رنک:که از 4۷۵,۵۳۰ پیشن,از میلاد
دوام یافت و در طول آن و برای جلب توجه بیشتربه جزئیات» این
فرایند معکوس:شد ولین بار پیکرهای سرخ رنگ بر زمینه سیاه
گرچه کلدان سازی تا بعد از سال 2۷۵ بیش از میلاد ادامه CSL
اما دور نقاشی گلدانی با نقش پیکرهای رخ و سیاه به سر رسید.
۱۳/۳۳
صفحه 13:
لا خاورمابى در هنر بونانی
سبك خاورملبى در نقاشى يونلنى» همجنان كة از#عنولنش استنباط
می شود بازتابى از تاثيرات هنر مضر و خاور نزدیک است.
هنر يونانى نتيجه ى: برقرارى رولبط. بازركانى روزافزون با اين
نواحی» در فاضّله ی سالهای ۷۲۵ و +15 پیش از میلاد» آنبوهی از
افکاز, و مضامین خاوری را جذب. کرد و در جریان لّن دستخوشن
دگرگینی های بنیادین شد. گزاف گویی درباره ی تاثیر این عوامل.
کاری دشوار است. در حللی که هنر پیشیین یونلنی حال و هوایی
اژه ای دارده مرحله ی خاورملبی تن از عظمت و تنوعی نو برخوردار
شده است. سرزندگی عنان گسیخته ی آن بازتابی از تلاش های
نقاشان و پیکره تراشان برای فراگرفتن شکل های جدیدی است
که موج موج و همانند.مهاجران از راه های دور می رسیدندم۱۳/۲۳
صفحه 14:
تکامل بعدی هنر یونانی بدون این,دوره ی تجربه گری
حیاتی غیرقلیل تصور است. برخی موضوعات,و مضامینی که
در نظر ما نوعا یونلنیبه شمار می آیند در واقع از بین النهرین
و مضر یعنی از همان نسرزمین هلیی سرچششمه گرفته بودند که
از تاریخچه ای پس طولانی در لن ها-برخوردار بودند و تا
سبیده دمانستمدن خاورنزدیک به,گذانتتته بازمی. کثنتند:
بيك منبع مهم دیگر هنر سوریه در ۱۵۰ سال پیش از أن
یعنی دوره ای بود که لین منطقه زیر فرمان " آرامی" ها قرار
داشت نتیجه . مخلوطی عاری از ظرافت اما قوی ازهنو
"حتى" هاو "أشورى " ها بود . يونلنى ها در بندر "آل مينا"
واقع در مصب "رود ارونتس '' (نهر العاصى) در شمال سوريه
فعالیت داشستند.
۱۳/۲۳
صفحه 15:
"اتروسک " ها و" فبلی ناگی نفش بینابین هنرمند و
بازرگان را ایفا میکردند ثیز جنین فعالیتی آقاشستند. ادغام این
عوامل با گرلیش های اه ای و ذهنیت مختص بوئلثی بود که
وا ی تک الهس 2 2
يوناتى به معنى اخص كلمه مىن
اگر سبوی دوددیسته و بزرگ a [(نتتفالينهياى براى ذخيره
سازی رابنیا زوغن) را که در شهر اللوشینتننبهدست آمدة
است(تصویر ۱) با سفالینه ی دیییلون متعلق به یک سده ی
پیش(تصویر ۲) مقایسه کنیم اين تغییر أشكار مى شود.
تزئین هندسی؛ بر روی هم از لین سفال ناپیدا نشده است. اما
به نقاطی چون پانه؛ ذسته ها و دور لبه محدود شده است.
۱/۳۳
صفحه 16:
بر شلنه سفالینه » افریزی از نقش جاوران در حال ستیز دیده
مى شود كه از كنجينه ی نقش های هنر خاوّر, نزدیک گرفته
شده اند.,لیکن بخش های اصلل سطح سفالنه به با زگوبی
رواييت اختضاص بافته است كه در اين جا عنصر غللب به
شمار مى رود.
bolus! و,افسانة هاى بونلنى منبعى بزرك برائ نقاشبى روايتق
بودند. لین افسانه ها که بسیاری ازن ها قلبل ردیلبی تا زمان
اکدی ها هستند. نتیجه درآمیختگی خدایان محلی ذوریایی و
یونیلیی با قهرمانان و تبدیل شدن به خدایان المپی و افسانه
های هومری بودند.
۱:/۳۳
صفحه 17:
صحنه ی کورشدن "پولوفموس",غول یک چشم و یکی از
پسران "پوسیدون"به دست "اودوستَوَتل "رو همراهلنش که آن
غول زندلنی کوده بود» روی کردن سبوی دو دشته,نشان داده
سده ایست. لین داستان که در .آدیسه شرح داده شدهاست. با
صراحتی به یادماندنی و نیرویی نمایشن مجستم شده است.
اکر این مردها فاقد تن زببایی باست که ماءبعدها. از قهرمانان
حماسی هنر انتظار خواهیم داست حرکاتشان" با چنان"قدرت
بیانی همراه است که ایشان را تماماءزنده هی نماناند. کشته
شدن یک موجود هیولاوار دیگر در سطح بدنه سفالینه نشان
واده شده است. اما بختن اصلی لن جنان آسیب دیده است که
فقط.دو بیکره از تن میان سالم برجا مانده اند. اینان همان
"گورگون "ها يا خواهران مدوضا هستند که روی پوست کله شان
به جای مو مار روئیده است و چهره ای بس کریه دارند ۰ ۱۷۲۲
صفحه 18:
حتی در لین جا متوجه علاقهای هی شهیم که بدن راجه مراتب
فراتر از حدود سبك هندسی » بندبند می نمایاند. و زمینه را برای
ظهور سبک بعدی یعنی سبك "كبهن وار " آماده مى كند.
آمقورا تا" کوزه, بلند دو دسته
برای شرابسیا روغن» که به حدود
سده دهم پیش از میلاد تعلق
دارد» نخستین مراحل شکل گیری
سبکی راکه سیک هندسی نامیده
می شود به ما نشان می هد.
۱۳/۳۳
صفحه 19:
لا معماری و هنر دوره کهنپونان
گذشته از معماری معاصرء معماری بونانی براق7ما, غربی ها از هر
معماری دیکری "آشناتر است. «احبای» این معماری به دست
مهندستان معمار اروپایی در اواخر سده هجدهم باعت انتشار پردامنه
سب پونلتی تناو مخطوصا درتتاها کش زنسمی - داد گستری آفا باتک
ها تالارهایآشهر مجللس قانونگذاری,- که با نوجه به تأثیرگذاری
كزالليت شان طراهی.می فسسند. از,معماری, دوره کلاشیک که اساسا از
معماری یونان ملهم بود؛ تقليد مى شد.
با آنکه خانه های یونانیان باستان از هرگونه زیورهای: خودنمایانه
عاری بود. یونانیان بادشناهی درخور خانه های شاهانه تداشتند و
مراسم مذهبى خويش را ذر فضاى باز اجرا می کردنده معمارلنى كوشا
و خستکی نلپثیر بودند. ساختمان های بسیار مهم ایشان نیز در آغاز
به شكل زیازتگاه های ساده برای نکهداری از تندیسهای خدایانشان
ساخته می شدند. wry
صفحه 20:
هر روز به ساختن لین ساختمان,ها توجه بیشتری معطوف می
شد تا آنکه به احتمال قوی تصمیم گرَفتد صفات هر خدا را در
خود ساختمان ها با زبارتگاه ها مجسم گردانند.
پیکرتراشی نقش خود را در لین تحول ایفا کرد بدین معنی. که
تا اندازه آی در تزیین ساختمان ها. تا-اندازه آی در بازگوبی
بخسی از صفات خدلیی که نهادنق رون معبد گذاسته می ند
و تا اندازه ای نیز چه عنوان یک پیشکش نذری مورد استفاده
قرار می گرفت. اما یوننیلن خود ساختمان را نیز گونه ای پیکره
می پنداستند که شکلی انتزاعی دارد و از تیروی پیکره برای
محجسم ساختن صفات انشانی برخوردار است. اهمیت اقذ معبد
پیکره دار و نقش الهام بخش لن در زندگی همکانی را با
ترگزیدن نفطه ای مرتفع - غالبا بر فراز تپه ای منسرف با مسلط
به شهر (آکرو پولیس) -.برای ساختمانش» مورد تأکید قرار هی
صفحه 21:
2S
ازعراسان
