کسب و کارکامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسیمدیریت و رهبری

CMMS (تعمیرات و نگهداری نرم افزاری)

صفحه 1:
محمد شيوابور - محسن متينى يكتا 5 ‎Maintenance “‏

صفحه 2:
5 چیست تواناییها و ویژگیهای یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات 5 و نستشآردر بسویلییو لفزلیشسهرموری‌سیسته‌هاینست چه اقداماتی قبل از تهیه 0۷015 بايد انجام گیرد؟ انتخاب سیستم 61۷1115 مناسب چگونه باید اقدام به تهیه 1۷5 کرد؟ اهداف طرح سیستم مکانیزه تعمیرات نتایج استفاده از سیستم مکانیزه مدیریت تعمیرات تعمیرات موثر نارسایی در تعمیرات

صفحه 3:
* از دهه ۱۹۳۰ میلادی به بعد تحولات اساسی در امورخت و مدیربت آن به‌وجود آمده است. هر چند که تااپیش از جنگ جهانی دوم به‌دلیل استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات ساده و ابتدایی نیازی به استفاده از روش‌ها و سیستم‌های مدون نگهداری و تعمیرات نبود و عملیات نت عمدتا به یکسری سرویس‌های ساده چون تمیزکاری؛ روغن کاری و روانکاری محدود می‌شد. اما با گذشت زمان و در خلال جنگ جهانی دوم به دلیل مقتضیات زمانی و نیاز به تولید انبوه جهت پوشش تقاضای بازار و کاهش هزینه‌های تولید بهازای ول ل» استراتژی تولید به سمت مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات پیچیده متمایل گردید. افزایش سطح مکانیزاسیون بکارگیری روش‌های تولید بوده. ماشین‌آلات و تجهیزاتی به مراتب پیچیده‌تره متنوع‌تر و گران‌تر را می‌طلبید.

صفحه 4:
4 ‏مدمه‎ ١ 1 ‎tubal gale ®‏ عمر ماشینآلات بعنولن یک سرمایه و دارليى با ارزش لهمیت بسیاری يبدا كرد بعاوه با توسعه سیستم‌های تولیدی ‎og‏ افزلیش قابلیت اطمینان دستگاهها جهت جلوگیری از توقف تولید نیز دغدغه جدیدی در سازمانها و صنیع تولیدی به نظر می‌آمد. در لین برهه جهت کنترل و مدیریت هزینه‌های تعمیرلتی تجهیزات و نیز یافتن راه‌هایی جهت افزلیش عمر مفید آنها و جلوگیری از توقنات تولید ناشی از خرابی تجهیزات و حذف اثرات سوء لن. سیستم‌های نت مدون پا به عرصه گذاشتند و رفته رفته تکنیک‌هاء روش‌ها و سیستم‌های جامع‌تر با کاایی و اهداف متعالی‌تر ایجاد گردیدند. ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
هزینه تولید کمتر حذف نقایص و مشکلات تولید حداکثر كاهش ريسك رقع موائع قابليت اطمينان تجهيزات

صفحه 6:
00 VIS ۲/15 سیستم‌مدیریشگهداروو تسعمیرلشرملفزاری ی اشد اینسیستا را بسا عنولنمسيستجائهد يريت دارلبی‌سازمان/۸۵/۷] نیز میشناسند. بستدهاى 1/1115) برای هر سازمانی كه بايد عمليات نت برروى تجهیزات انجام دهد می‌تواندمفید باشد. برخى از محصولات ‎te 59) CMMS‏ خاصى از صنعت متمركز شدءاند (مثلا برخى تنها براى تكهدارى و تعمیرات سیستم‌های حمل و نقل عمومی طراحی شده‌اند) و برخی دیگر عمومی‌تر می‌باشند. امروزه بسته‌های نمافزاری آماده ۲۷11/15 دامنه وسیعی از امکانات و قبلیت‌ها را پوشش می‌دهندههرچند که بدهمان نسبت دامنه قيمتى ككستردءاى نيز دارند. بنابراين نكته مهم در تهيه يكك 21]/5) شناخت مناسب از زان نياز سازمان به مكانيزاسيون سيستمهاى نت مىباشد. البته علاوه بر تهيه بستههاى آماده نرم افزارى مى توان به نوليد يكك 1۷01/15 با توجه به نیازهای همان سازمان 5-7 هرسيستم نت يكسرى نيازهايى دارد كه بايد توسط يكك نرم افزار تامين شود.

صفحه 7:
‎eee‏ رز رات زر مس لت ‏امکان تعریف کدینگ بر روی : ‏© محل های لستقرار- مدلهای تعمیراتی- مجموعه های قطعات و مشاین آلات - پیمانکارها-تجهیزات مورد استفاده- ‎ ‏برنامه ریزی برای هر فعالیت نت ( هشدار- تصحیح) - ثبت گزارش- ثبت توقفات و تقویم های کاری ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
تیف © مشكلات سیستم های دستی: با تعداد زيادى "دلده" مواجه هستیم. چطور عمل کنیم که بزده ما بايين نيايد؟ ۲- چطور عمل کنیم که تمام نتایج مورد نظر را بگیریم؟ ۳- چطور عمل کنیم که همه پاامترها و حتی یک عامل کوچک هم فراموش نشود؟ ۴- چطور عمل کنیم كه برنامه تعميراتى و عملكرد ما هميشه بهروز و يهنكام باقى بمائد؟ ۵- و یا چطور كزارشات خاص و تحليلى مورد نياز رالمز سيستم بكيريم؟

صفحه 9:
Planning is a System to Deliver Right Actions In-Spec Pete Weal Equipment Conditions 2 Work Pack), i, ! لذ | 6 Quality Work Workmanship ‘Standards ‘4 good work pack makes it lear ‘exactly what actions to do, and hhow to do them, so that they wall produce the desired rel ability. Knowledge

صفحه 10:
شناخت وضع موجود ۱ بررسی کارخانجات مشابه جهت الگوبرداری و انجام ‎(Benchmarking) als Sbllles‏ © شناسایی تجهیزات و گروبندی تجهیزات و ماشین‌آلات © مكانيابى تجهيزات و تعیین موقعیت دقیق تجهیزات # طبقه‌بندی تجهیزات و ماشین‌آلات و تهیه روشی برای کد گذاری آنها ۰ استراتژی‌ها و سیاست‌های نت هر یک از گروه تجهیزات © شناسایی کلیه قطعات و لوازم یدکی هر یک از تجهیزات و ماشین‌آلات و تعیین روشی برای کد گذاری آنها ؟ تلاش در جهت یکسان‌سازی قطعات و لوازم یدکی

صفحه 11:
© طراحی سیستم برنامه‌ریزی و تخصیص منابع شناسایی و تعیین انواع خرابی‌ها و اشکالات و کدگذاری آنها * تعیین دلایل درخواست تمیرات. دلایل عدم انجام تعمیرات © تعیین نحوه و نوع اولویت‌های امور نت و کدگذاری آنها تعیین روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعیین اطلاعات ورودی و نتایج خروجی و دوره زمانی آنالیز طراحی. گردآوری و تکمیل چک لیست‌های مورد نیاز برای بازرسی و نظارت امور نت

صفحه 12:
تجهیزات و ماشین آلات به عنوان یک رکن اساسی فرآیند تولید نقشی تعیین کننده در انتخاب تجهیزات دارد ( عادی و بحرانی ) توان تولید سازمان : عبارت است از توان سازمان در اجرای مأموریت های محوله (اعم از تولید محصول و ارائه خدمات هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت) * عوامل اساسی که تعیین کننده توان تولید هستند عبارتند از: ۰ عوامل انسانی تجهیزات روش ها عوامل پشتیبانی توان تولید تا حدودی بر اساس نوع تجهیزات | تعمیرات و نگهداری اهمیتی ویژه در رساندن اوأقدم وسحت آنه بین من قوو رل ازمان به توان تولیدی مورد انتظار خود دارد.

صفحه 13:
© اثربخشی تجهیزات قابلیت اطمینان : سرویس‌دهی یا عملیات مورد انتظار را هنگام بهره‌برداری برآورده نمایند قابلیت دسترسی : هر زمان که لازم باشد در اختیار و در دسترس باشند قابلیت تعمیر و پشتیبانی تعمیر : هنگام خرابی در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیر و مجددا به عملیات بازگردانده شود. توجه ویژه به نگهداری قبل از خرابی تعميز:در كمترين زمان ممكن تعمیر در زمان بیکاری ‎tal‏ زمان انتظار در صف تعمیر شناسایی زمان های وقوع خرابی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
ere eer اگر کمی با دقت به تجربه‌های ناموفق استفاده از 2۷/15) ها در شرکت‌های مختلف بنگریم. در اکثر مولرد دلیل شکست در پروژه ترکیبی از علل زیر می‌باشد: #قبل ازا سازمان نت و سیستم نت مناسب و نظام یافته اقدام به تهیه نرم افزار شده است. بنابرین شناخت مناسبى نسبت به نيازهاى كارى و وظيفهاى مورد انتظار از سيستم و نيز يتانسيلهاى اطلاعاتى موجود و بيس اطلاعاتى ‎Saye‏ ‏تياز وجود تدارد. بنابرين بددليل عدم شناخت مناسب نيازها امكان كزينش نرءافزار مناسب نيز نبوده است. و اطلاعات كاقى جهت ورود به نرمافزار و استفاده بهينه از آن نیست. #در برخى موارد تنها يك فرد و يا يك واحد مثلا واحد تعميرات متولى تهيه نرمافزار نت مىشود. در حاليكه تهيه جنين نرمافزارى با توجه به كستردكى و اهميت فت در سطح سازمان و ذارا بودن نيازهاى عمليلتى بين سيستمى و نيز اهميت نيازهاى غير وظيفداى. تكنولوزيكى و غيره مىطلبد. #عدم آموزش مناسب نرم‌افزار و نیز عدم آموزش پرستل

صفحه 15:
همانگینه که مشاهده شد عامل اصلی شکست پروژه‌های 15| مربوط به عدم شناخت نیازها و انتخاب نادرست نرم‌افزار و پیمانکر ارایه‌دهنده آن می‌باشد.

صفحه 16:
* تهیه برنامه استراتزی و تعیین اهداف تهیه ‎CMMS‏ ‎RFP ays *‏ (درخواست برای ارایه پیشنهاد) ‏* آموزش پرسنل درگیر با نرم‌افزار در گروه‌های مجزای مدیران. کاربران عمومی و راهبران سیستم ‏* نصب و راطندازی آزمایشی همه یا بخشی از رم‌فزار در یکی از واحدها که معمولا حجم کاری نت کمی نسبت به بقیه واحدها دارند ‏* ورود اطلاعات پایه ‏ برطرف نمودن کاستی اطلاعات در رابطه با کل سیستم ‏* تعیین اشکالات سیستم و کاستی‌های آن با توجه به نتایج مرحله رلهاندازی آزمایشی ‏© استقیار سيسنتم در کل سازمان ‏* عملیات نگهداری و پشتیبانی نرم‌افزار ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
اهداف طرح سیستم مکانیزه تعمیرات © افزايش كارائى وبهره ورى بيشتر * افزايش ايمنى كار و محصول * افزايش عمر دستكاه ها وتجهيزات © كاهش ساعات توقف دستكاه ها * جلوكيرى از ضايعات ( محصول - مولد اوليه - تجهيزات وقطعات ) * كاهش مصرف قطعات يدكى © كاهش هزينه هاى بهره ورى * امكان برنامه ريزى بهينه توليد * امكان بيش بينى ميزان و زمان مصرف قطعات يدكى * تامين كيفيت مناسب محصول * امكان مصرف مجدد قطعات

صفحه 18:
fis) POUR Tp rer pet key ‏ا ال‎ - یکیارچه کردن اطلاعات - کنترل بهتر کار و بهبود تصمیم گیریها © - استفاده بهینه از منابع © - کاهش کاغذ ‎jh‏ ای ناخواسته - کاهش زمان دست یابی به اطلاعات

صفحه 19:
افزایش و کیفیت تولید - محیط کار ایمن - کنترل کردن هزینه های تعمیراتی - حفظ دستگاه

صفحه 20:
* تعداد بیشتر 5۲6100۷۷۲ کاهش تولید # هزینه های سنگین تعمیراتی © کاهش قابلیت اعتماد و شاید منجر به کاهش ایمنی شود تعمیرات مفرط باعث هزینه های غیر ضروری در بخش تعمیرات و افزايش مد. خارج بودن دستگاه برای انجام تعمیرات می شود. سرویس

صفحه 21:

محمد شیواپور – محسن متینی یکتا فهرست يست CMMSچ ؟ تواناییها و ویژگیهای یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات ‌هاي ت افزايش هره‌وريس يستم ن ب CMMSو ن قشآندر پ وياييو چه اقداماتي قبل از تهيه CMMSبايد انجام گيرد؟ انتخاب سيستم CMMSمناسب چگونه بايد اقدام به تهيه CMMSكرد؟ اهداف طرح سيستم مكانيزه تعميرات نتايج استفاده از سيستم مكانيزه مديريت تعميرات تعميرات موثر نارسايي در تعميرات مقدمه از دهه 1930ميالدي به بعد تحوالت اساسي در امور نت و مديربت آن به‌وجود آمده است .هر چند كه ت ا پي ش از جن گ جهان ي دوم به‌دلي ل اس تفاده از تجهيزات و ماشين‌آالت س اده و ابتداي ي نيازي ب ه اس تفاده از روش‌ه ا و س يستم‌هاي مدون نگهداري و تعميرات نبود و عمليات ن ت عمدتاً ب ه يكس ري س رويس‌هاي س اده چون تميزكاري ،روغن‌كاري و روانكاري محدود مي‌ش د ،ام ا ب ا گذش ت زمان و در خالل جن گ جهان ي دوم ب ه دلي ل مقتضيات زمان ي و نياز ب ه تولي د انبوه جه ت پوش ش تقاضاي بازار و كاه ش هزينه‌هاي تولي د به‌ازاي واح د محص ول ،اس تراتژي تولي د ب ه س مت مكانيزاس يون و اس تفاده از ماشين‌آالت و تجهيزات پيچيده متماي ل گردي د ،افزاي ش س طح مكانيزاس يون بكارگيري روش‌هاي توليد بوده ،ماشين‌آالت و تجهيزاتي به مراتب پيچيده‌تر ‌،متنوع‌تر و گران‌تر را مي‌طلبيد. بنابراين افزايش عمر ماشين‌آالت بعنوان يك سرمايه و دارايي با ارزش اهميت بسياري پيدا كرد ،بعالوه با توسعه سيستم‌هاي توليدي انبوه ،افزايش قابليت اطمينان دستگاهها جهت جلوگيري از توقف توليد نيز دغدغه جديدي در سازمان‌ها و صنايع توليدي به نظر مي‌آمد .در اين برهه جهت كنترل و مديريت هزينه‌هاي تعميراتي تجهيزات و نيز يافتن راه‌هايي جهت افزايش عمر مفيد آنها و جلوگيري از توقفات توليد ناشي از خرابي تجهيزات و حذف اثرات سوء آن ،سيستم‌هاي نت مدون پا به عرصه گذاشتند و رفته رفته تكنيك‌ها ،روش‌ها و سيستم‌هاي جامع‌تر با كارايي و اهداف متعالي‌تر ايجاد گرديدند. اهداف نگهداری و تعمیرات هزینه تولید کمتر حذف نقایص و مشکالت تولید حداکثر کاهش ریسک رفع موانع قابلیت اطمینان تجهیزات يست CMMSچ ؟ عميرات رم‌افزاريم ‌بي اشد .اينس يستم‌ها را ب ا عنوانس يستم‌هايمديريت ن مديريت گهداريو ت ن CMMS س يستم ‌ش ناسند. داراييس ازمان EAMن يز م ي بسته‌هاي CMMSبراي هر سازماني كه بايد عمليات نت برروي تجهيزات انجام دهد مي‌تواند مفيد باشد. برخي از محصوالت CMMSروي بخش خاصي از صنعت متمركز شده‌اند (مثال برخي تنها براي نگهداري و تعميرات سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي طراحي شده‌اند) و برخي ديگر عمومي‌تر مي‌باشند. امروزه بسته‌هاي نرم‌افزاري آماده CMMSدامنه وسيعي از امكانات و قابليت‌ها را پوشش مي‌دهند‌،هرچند كه به‌همان نسبت دامنه قيمتي گسترده‌اي نيز دارند .بنابراين نكته مهم در تهيه يك CMMSشناخت مناسب از ميزان نياز سازمان به مكانيزاسيون سيستم‌هاي نت مي‌باشد. البته عالوه بر تهيه بسته‌هاي آماده نرم‌افزاري مي‌توان به توليد يك CMMSبا توجه به نيازهاي همان سازمان پرداخت. هرسیستم نت یکسری نیازهایی دارد که باید توسط یک نرم افزار تامین شود. تواناییها و ویژگیهای یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات امکان تعریف کدینگ بر روی : محل های استقرار -مدلهای تعمیراتی -مجموعه های قطعات و مشاین آالت – پیمانکارها-تجهیزات مورد استفاده- برنامه ریزی برای هر فعالیت نت ( هشدار -تصحیح) -ثبت گزارش -ثبت توقفات و تقویم های کاری افزايش هره‌وريس يستم‌هاين ت ب CMMSو ن قشآندر پ وياييو مشکالت سیستم های دستی: -1وقتي با تعداد زيادي "داده" مواجه هستيم ،چطور عمل كنيم كه بازده ما پايين نيايد؟ -2چطور عمل كنيم كه تمام نتايج مورد نظر را بگيريم؟ -3چطور عمل كنيم كه همه پارامترها و حتي يك عامل كوچك هم فراموش نشود؟ -4چطور عمل كنيم كه برنامه تعميراتي و عملكرد ما هميشه به‌روز و بهنگام باقي بماند؟ -5و يا چطور گزارشات خاص و تحليلي مورد نياز را از سيستم بگيريم؟ چه اقداماتي قبل از تهيه CMMSبايد انجام گيرد؟ شناخت وضع موجود بررسي كارخانجات مشابه جهت الگوبرداري و انجام مطالعات تطبيقي ()Benchmarking شناسايي تجهيزات و گروه‌بندي تجهيزات و ماشين‌آالت مكان‌يابي تجهيزات و تعيين موقعيت دقيق تجهيزات طبقه‌بندي تجهيزات و ماشين‌آالت و تهيه روشي براي كد گذاري آنها تعيين استراتژي‌ها و سياست‌هاي نت هر يك از گروه تجهيزات شناسايي كليه قطعات و لوازم يدكي هر يك از تجهيزات و ماشين‌آالت و تعيين روشي براي كد گذاري آنها تالش در جهت يكسان‌سازي قطعات و لوازم يدكي طراحي سيستم برنامه‌ريزي و تخصيص منابع شناسايي و تعيين انواع خرابي‌ها و اشكاالت و كدگذاري آنها تعيين داليل درخواست تميرات ،داليل عدم انجام تعميرات تعيين نحوه و نوع اولويت‌هاي امور نت و كد‌گذاري آنها تعيين روش‌هاي تجزيه و تحليل اطالعات و تعيين اطالعات ورودي و نتايج خروجي و دوره زماني آناليز طراحي ،گردآوري و تكميل چک ليست‌هاي مورد نياز براي بازرسي و نظارت امور نت انتخاب سيستم CMMSمناسب اثربخشي تجهيزات : قابليت اطمينان :سرويس‌دهي يا عمليات مورد انتظار را هنگام بهره‌برداري برآورده نمايند قابليت دسترسي :هر زمان كه الزم باشد در اختيار و در دسترس باشند قابليت تعمير و پشتيباني تعمير :هنگام خرابي در كوتاه ترين زمان ممكن تعمير و مجددا به عمليات بازگردانده شود. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ توجه ويژه به نگهداري قبل از خرابي تعمير در كمترين زمان ممكن تعمير در زمان بيكاري كاهش زمان انتظار در صف تعمير شناسايي زمان هاي وقوع خرابي چگونه بايد اقدام به تهيه CMMSكرد؟ اگ ر كم ي ب ا دق ت ب ه تجربه‌هاي ناموف ق اس تفاده از CMMSه ا در شركت‌هاي مختل ف بنگري م ،در اكث ر موارد دليل شكست در پروژه تركيبي از علل زير مي‌باشد: ‏قبل از استقرار سازمان نت و سيستم نت مناسب و نظام يافته اقدام به تهيه نرم افزار شده است .بنابراين شناخت مناسبي نسبت به نيازهاي كاري و وظيفه‌اي مورد انتظار از سيستم و نيز پتانسيل‌هاي اطالعاتي موجود و بيس اطالعاتي مورد نياز وجود ندارد .بنابراي ن به‌دلي ل عدم شناخ ت مناس ب نيازه ا امكان گزين ش نرم‌افزار مناس ب ني ز نبوده اس ت .و اطالعات كاف ي جه ت ورود به نرم‌افزار و استفاده بهينه از آن نيست. ‏در برخ ي موارد تنه ا ي ك فرد و ي ا ي ك واح د مثال واح د تعميرات متول ي تهي ه نرم‌افزار ن ت مي‌شود .در حاليكه تهيه چنين نرم‌افزاري با توجه به گستردگي و اهميت نت در سطح سازمان و دارا بودن نيازهاي عملياتي بين سيستمي و نيز اهميت نيازهاي غير وظيفه‌اي ،تكنولوژيكي و غيره مي‌طلبد. ‏عدم آموزش مناسب نرم‌افزار و نيز عدم آموزش پرسنل همانگونه كه مشاهده شد عامل اصلي شكست پروژه‌هاي CMMSمربوط به عدم شناخت نيازها و انتخاب نادرست نرم‌افزار و پيمانكار ارايه‌دهنده آن مي‌باشد. نحوه ایجاد یک CMMS تهيه برنامه استراتژي و تعيين اهداف تهيه CMMS تهيه ( RFPدرخواست براي ارايه پيشنهاد) آموزش پرسنل درگير با نرم‌افزار در گروه‌هاي مجزاي مديران ،كاربران عمومي و راهبران سيستم نص ب و راه‌اندازي آزمايش ي هم ه ي ا بخش ي از نرم‌افزار در يك ي از واحد‌ه ا ك ه معموال حج م كاري نت كمي نسبت به بقيه واحدها دارند ورود اطالعات پايه و برطرف نمودن كاستي اطالعات در رابطه با كل سيستم تعيين اشكاالت سيستم و كاستي‌هاي آن با توجه به نتايج مرحله راه‌اندازي آزمايشي استقرار سيستم در كل سازمان عمليات نگهداري و پشتيباني نرم‌افزار اهداف طرح سيستم مكانيزه تعميرات افزایش کارائی وبهره وری بیشتر افزایش ایمنی کار و محصول افزایش عمر دستگاه ها وتجهیزات کاهش ساعات توقف دستگاه ها جلوگیری از ضایعات ( محصول -مواد اولیه -تجهیزات وقطعات ) کاهش مصرف قطعات یدکی کاهش هزینه های بهره وری امکان برنامه ریزی بهینه تولید امکان پیش بینی میزان و زمان مصرف قطعات یدکی تامین کیفیت مناسب محصول امکان مصرف مجدد قطعات نتايج استفاده از سيستم مكانيزه مديريت تعميرات - يكپارچه كردن اطالعات - كنترل بهتر كار و بهبود تصميم گيريها - استفاده بهينه از منابع - كاهش كاغذ بازيهاي ناخواسته - كاهش زمان دست يابي به اطالعات تعميرات موثر - باالترين سطح از راندمان - قابليت افزايش و كيفيت توليد - محيط كار ايمن - كنترل كردن هزينه هاي تعميراتي - حفظ دستگاه نارسايي در تعميرات تعداد بيشتر Breakdown كاهش توليد هزينه هاي سنگين تعميراتي كاهش قابليت اعتماد و شايد منجر به كاهش ايمني شود تعميرات مفرط باعث هزينه هاي غير ضروري در بخش تعميرات و افزايش مدت از سرويس خارج بودن دستگاه براي انجام تعميرات مي شود. با تشکر

51,000 تومان