کسب و کاربرنامه‌ریزی

Enterprise resource planning

صفحه 1:
ENTERPRISE RESOURCE PLANNING

صفحه 2:
اال قبل از تعريف 0800© و شفاف تر شدن بحثء بهتر است ابتدا منايع يك ‎ord loco‏ 00 به‌طور کلی منابع شرکت را به چهار منبع اساسی تقسیم می کنند. * .منابع انسانی ۹ ‎Cae‏ لب انا ل بيبانا ا ا ل ات( ا ل 0

صفحه 3:
ضرورت برنامه ریزی منابع See es eet SSS CS SC Se Ae Mo slo

صفحه 4:
سير تكامل سيستمهاى ©/118/ ‎Rs‏ از سب ل ال ل لاقت كامييوترى ‎eae ee)‏ لت ل ا كك سازمانها و محیط رقابتی حاکم بر آنها ‏رس ‎stall fly UD‏ کات رسای ع ای موجود در سازمانها

صفحه 5:
سابقه تاريخى /18 * مفهوم 21:2 براى اولين بار در دهه ‎١11١‏ به وجود ‎ey‏ ا ا لاا ل ا كت در هيج طبقه بندى خاصى قرار نمى كرفت . در سال "7 :, ينج تن از مديران 12824 از سمت خود استعفا ا ا ا 0 تأسیس کردند و امروزه یکی از پیشگامان جهانی نرم افزارهاى 288/9 به شمار مى روئد ‎٠.‏ |

صفحه 6:
888 مبتنوير 1/718 برنامه ريزي منابع سازماني - ظهور 151 1990 5 1960 (MRP) oss cle rrojl ‏برنامه ريزي‎ 5

صفحه 7:

صفحه 8:
ERP ‏مختلف از‎ 0 BRS ‏ل‎ creer ‎«CRP >‏ بکعلمو فربسولی‌مد برینسلبع‌لست ‎1 Peg Pe PTI Pa FI 20 ‏لت لمن‎ ore LS) ay ‏ل‎ rad ‏تعریف و ایجاد می کند.‎ ‎1 ‎Peed PPE Oy PR ene oe Py pte es

صفحه 9:
< سيستمهاى 81/9 سيستمهاى اطلاعاتى قابل تغيير و تنظيمي ‎PCmnecewry‏ ا ا ا ل ‎see‏ ‏سازمانها را در درون واحدهاى سازمانى و بين انها و روابط انها با خارج سازمان يكيارجه مىكند . Pye 0 ‏م‎ Ue 00 CS Scan eet mC ren ny PIERCE} ‏ريزى و كنترل منابع سازمان را فراهم مى أورد.‎ 0005 ‏ا‎ Career CMTE YEE 2 ude pete rose ‏ل‎

صفحه 10:
ERP [9 rene pel ee sere) CNG SC lone CBee Coren EE cred ‏سازمان‌می‌کند و بسه نوعی‌همه سطوح سازمان‌لعم‎ ‏سس«‎ ‏از لنبهره خولهند برد.‎ ۳

صفحه 11:
معمارى و ساختار 0+ همانند ستورفقراتاطلاعاتىي كسازماناز لحاظ بانكهاواطلاعاتيو فرايندهاىوسازمانىمحس وبشده و به منزلد نرم افزارىبراىيشتيبانىفرآيُند هطىد اخلمسلزماناست

صفحه 12:
" از ۱۰۰۰ شرکت برتر ۸۰۰ شرکت موفقیت خود را مدیون ۳ می دانند. ‎ven bn) bel ye meev ey 2.0) ae‏ ۳ قادر می‌سازد تاكليهلمور سازمانرا تحتكنتر[خود دراورنئد. ‏212 بهترينلبزار مديريتىبرلىحفظ و ارتقاء سازمان‌در ‏بازار رقابتی‌لست

صفحه 13:
ویژگی های 1711۳ ا ا ف ا ا ‎Fe eee‏ ااه ‎jf ooldiw!‏ تم ااا ا لانن ‎SSeS ae‏ ل ا لي ا اك ل ‏593000 ‏این ماژول ها انعطاف پذیر بوده و بهترین تجارب کسب و کار را ارائه می دهند ‎WT CMe spemom ce Re Spey er ESET y Ley‏ ا ل ‎BAS mae ery Ie)‏ ال ل

صفحه 14:
مازول هاى 1112 تعداد و ويزكى هاى مازول هاى 81/9 در محصول هاى مختلف متفاوت است. ا ا ل ‎BO‏ مدیریت كاركاه 5200-0 [" مديريت انبار 5200 توليد.زمانبندي 1 مديريت خريد [" كنترل توليد 00 ee Tae od مدیریت روابط مشتري Gothen Gyliw ce pao Ml ‏تجارت الکترونیک‎ ‏مدیریت هزینه‎ 1

صفحه 15:
۲۳77-7-7 05555 22 ‏اللسلاي‎ ١ 0 TRY Is aa — seo te ۳ اسف ‎dub‏ اجه تنم . بت ۲

صفحه 16:
— om 1۳ ‎ul‏ سيت فوينده برف ست يوأ ‎[Deter se eV ae af ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
مزایای 28۳ ‎RO rod‏ ل ل ا ‎Ree Te ee)‏ ‏كنترل بودجه بهتر و موثرترء بهبود برنامه ريزى و فرايندهاى مالى را نتيجه مى دهد ‏پشتیبانی موثر در فرآیند تصمیم گیری را خواهد داشت. ‏* باعث ساده سازى و استاندارد شدن روشها مى شود.

صفحه 18:
مزایای ۳۳ ۰ Oe IC ‏ل‎ erat es Ren peer Ey ‏را کاهش می دهد‎ IT ۳ و پراکنده حذف خواهند شد ا ل ا ا كك * وابستگی به نيروى انسانی کم می شود * به اشتراک گذاری اطلاعات در سطح كسب وكار به ‎Ay Ore O71 ELT)‏

صفحه 19:
‎eee‏ ده ‏ريسك بالا ‏سرمايه كذارى اوليه نسبتا زياد ‏دركير شدن قسمتهاى زيادى از سازمان ‏عدم استفاده بسبارى از سازمان هااز كليه ‎ERP cttSol‏ ‎۱ aCe Oo eee Ree Bere ne eB) ‏سس‎ rey eS

صفحه 20:
SST ‏ار‎ DRC OS al me err Rael RC ES] ایجاد یکیارچگی در درون سازمان و موجودیت های برون سازمان هماهنگی سازمان با تغییرات و شرایط برون سازمانی ايجاد نكرش سيستمى ا ل 0 تطبيق با كسب و كار الكترونيك 020000 SPP

صفحه 21:
كاهش هزيندهاى عملياتى ا ا ا ل 0 افزايش راندمان كارى كاركنان تقویت انجام صحیح کار و کاهش دوباره کاری فراهم نمودن امكان ۱ رل سح ایجاد ارتباط بین تامین‌کنندگان؛ توزیع‌کنندگان و به صورت مستمر تطبیق نمودن با سایر فناوریهای نوین در این صورت 0036) مناسب انتخاب یا تهیه شده است و مي‌توان به افزایش نرخ بازگشت سرمایه امیدوار ود

صفحه 22:
‎OTT‏ له ‏۲ 2 تسام عملیات کف رلیند کسبو کار راید صورتخودکار لنجام می‌دهد . * مثال !۲! 2 ‎

صفحه 23:
Before ERP Production Logistics Billing Order sualddns Inventory & Supply SF ها من اون ‎Furesiona Rank‏ 0007

صفحه 24:
نياز منديهاى استقرار 2 | اس ‎BELO‏ ‏ریت مره سرت - ۱ RPT 3 OES) دپ ۳۳۳۳۹ سازمان اتجان بشدر مكابراق ارم بومى كردن 1:107 ام تعمیم

صفحه 25:
۰ 596 بياده سازى 6 هزینه ایجاد زیر ساختهای لازم 90 م هزينه نرم افرار سس ۳ Blnfrastructure GERP software Implementation

صفحه 26:
هزينه هاى ينهان 1212 لا ۱ سفارشی سازی تبدیل داده ها CBT Ler) جایگزینی بهترین ها

صفحه 27:
‎eg Lt‏ 2 با ‏و | ‏برگشت سرمایه بکاررفته را درک کنید ل ا 0 ‎Bee Oe‏ ی ل لت فرايند ها را يكيارجه كنيد ‏اجرا را كنترل كنيد ‏تغييرات را كنترل كنيد

صفحه 28:
0 شكست پروژه هاى ‎ERP‏ ۱ ‏ا‎ rere * تخمین نادرست سطوح منابع مورد نیاز جهت اجرای سیستم * نكرش نزديك بينانه به يروره

صفحه 29:
نقطه قوت راه حل‌های ‎۴٩۳‏ * نقطه قوت راه حلهاى 00805 معتبر خارجىء: انسجام و سطح بالای یکپارچگی فرایندها است. * نقطه قوت راه حلهاى 20805) شركتهاى ابرانى» شناخت فضاى كسب و كار در ابران و داشتن تجربه مناسبء در بيادهسازى و استقرار 020802 است. مجرى بايستى خاك نرمافزار را در ايران خورده باشد!!!

صفحه 30:
۱ منابع در 31۳ * هنوز نیازهای مدیریتی شفاف نشده است. * هنوز رقابت جدى بر كسب و كارها حاكم نيست. اال ل ل * محیط بیرونی کسب و کار پذیرای برنامه‌ریزی نیست.

صفحه 31:
جالشهاى نرمافزارى 1118 6 ‏عم‎ cee) ‏تفکیک مراحل تولید از تطبیق و اجراء‎ ‏امنیت اطلاعات‎ سيستم جامع, اک ‎Oork Pow‏ محیط احراء

صفحه 32:
الا 11/2 ‎-١‏ كارفرما ‏م- شركت مجرى ‏سل تيم ناظر و مشاورين ل 0

صفحه 33:
كارفرما ‎(Cad te eee |‏ ‎USOC mk AGES Sri ETO re nel aay‏ ‎(OSPR) cen Venu ne Run Diag‏ ‎ea err dil‏ سس ا ‎(Caen‏ ‎eee Yee PCR Ser ne ete tdi}‏ ‎ery Net‏ | ‎EUS Ye) Sete SEL Vek ae ia f‏ درگیر نکردن مجری برای ارتقاء سطح آمادگی کارفرما

صفحه 34:
ت ۱- نقش مدير پروژه 'ط- داشتن تجربه در يياده سازى و استقرار در ايران ‎ee] RO ay‏ ۱ نرم‌افزاری ‎a CS dat‏ تا لت ا ل ‎OBO‏ ‎ere OS‏ ا ا 000

صفحه 35:
ee ed De eee we RS ad ‏کمک‌گیری از مشاورین متخصص برای مهیاسازی‎ -۲ AS ‏و‎ س كم ىكيرى از ‎eC RM eT ert) face)‏ ل میزان آمادگی کارفرما ع- كمككيرى از انواع مشاوران مديريتى و انجام ‎Se RC ad‏ ه- مديريت كامل يروزه با تكيه روشهاى استاندارد رگا ارت ۶- ایجاد هماهنگی و یکپارچگی فکری بین تیم‌های ‎ne)‏ ا ‎eee oe‏

صفحه 36:
‎NS‏ سيستم ‏۱- ضرورت بسترسازی فرهنگی ‎eS SBC Oe ese teed NCS ae ‏خدمات مدیریتیء انفورماتیکی و انگیزشی‎ ‏0 ‏آموزش90) برای صاحبان فرایندهای مرتبط با ز ۳ ‏۴- تعیین درست کاربران اصلی (022) «؟) و ‎cd‏ ل ل او ار وزرا آتان ‏۵- آماده سازی کاربران سیستم‌ها و مهیاسازی محیط کار ‎wT)‏ 00000

صفحه 37:
سازكارى 2818/2 با تجارت الكترونيكى ل ۱ الكترونيكى دنبال مى كنند : ‎ 1-t i‏ ل ال ال ت کیفیت و حمل. = مالى : حسابدارى دريافت و يرداختء مديريت POS rk reek eRe SIU Ae eS ene BU) ene ‏ا‎ BC Tees) Bs SO BRE ee ‏ا ا‎ ORC are erred im) sen eo erage bere] ey ered rte] Pe دستمزد و هزينه هاى رفت و شد. برنامه ريزى تولید. مد

صفحه 38:
[۱ Sen Cpa ere et ee Ree nE ‏جدی برای نفوذ در تجارت الکترونیکی نداشتند؛ اما اکنون‎ eer Te Cp nes rep eran AUC enn aenS ‏انبارداری و حمل را از طریق این سیستم ها حق مشتری و‎ ‏مصرف کننده می دانند. 11۳ از همین زاویه به توسعه‎ ‏تجارت الکترونیکی کمک شایانی نموده است و دقیقاً از‎ Ce RO cee ‏ال‎ ‏كه يكى از مهمترين فن آوريها در عرصه تجارت‎ 4 ‏الكترونيكى استه ارتباط برقرار نمايد.‎

صفحه 39:
دب 2ب اعتقاد هیئت مدیره به ۳۳ تعریف پروژه ۱ ad [090 20 ee Eel] ‎eee an ere Pere‏ و سازمان با فر ايندهاى مستقر در 211/9 ‏مهندسی مجدد فرآیندها

صفحه 40:
مایکروسافت در زمینه ۳1۳ ° را ویر Microsoft Dynamics NAV ° Microsoft DynamicsGP ° Microsoft DynamicsSL °

صفحه 41:
PN wer Se re ny pee) افزايش کارایی انبار خريد استخدام فرد جديد از اعتبار هزينه ها 200 ‏م‎ rey ‏مهارت ها‎ تحصیلات سابقه كارى آزمونها مصاحبه ها

صفحه 42:
مایکروسافت در زمینه ۳1۳ Cae ed اتوماسيون ادارى * اراته اطلاعات و كَرَارشات مختلف و بروز براى ذينفعان به تفكيك سفارشی کردن واسط کاربری نرم افزار

صفحه 43:
‎ss‏ يروزه هاى 218/9 (حتى كوجكترين آتها) ممكن است ميليون ها دلار هزينه در يى داشته باشند اما بايد توجه داشت كه بركشت سرمايه از 281/2 بسبار ‎lly‏ سم

صفحه 44:
بارگشت سرمایه كراف زير ميانكين كاهش هزينه ‎ec Tr‏ را نشان ميدهد كه به سمت 2118 رفته اند. Personnel Reductions Inventery Reductions IT Cost Reduction Productivity Improvements Onder Management/Cycle Time Cask Management Revenuc/Prefit Procurement Financial Close Cycle Maintenance

صفحه 45:
See ES SOs Ele ie ‏بر‎

‏ENTERPRISE ‏RESOURCE ‏PLANNING :ارائه دهندگان مجید شاکری شهاب طارقیان طرح مساله قبل از تعريف ERPو شفاف تر شدن بحث ،بهتر است ابتدا منابع يک شركت يا سازمان را بشناسيم. به‌طور کلي منابع شركت را به چهار منبع اساسي تقسيم مي کنند. ‏ ‏ ‏ ‏ .1منابع انساني .2تجهيزات و امكانات ()Material ن‌آالت ()Machine .3ماشي ‌ .4پول ()Money در اين ميان باارزش ترين آنها منابع انساني ( )MANاست كه دانش و مهارتهاي افراد را در برمي‌گيرد . ضرورت برنامه ریزی منابع اگر برنامه ریزی ضروری است ERP ،نیز ضرورت دارد!!!. سير تكامل سيستمهای ERP متاثر از سیر تکاملی سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری متاثر از تحوالت صورت گرفته در زمینه مدیریت سازمانها و محیط رقابتی حاکم بر آنها توسعه ERPبرای غلبه بر مشکالت سیستمهای عملیاتی موجود در سازمانها سابقه تاریخی ERP ‏ مفهوم ERPبرای اولین بار در دهه 1960به وجود آمد .تا سال ERP ،1972مفهومی بدون نام بود که در هیچ طبقه بندی خاصی قرار نمی گرفت .در سال ،1972پنج تن از مدیران IBMاز سمت خود استعفا داده و جهت تحقق مفهوم ،ERPشرکت ( )SAPرا تأسیس کردند و امروزه یکی از پیشگامان جهانی نرم افزارهای ERPبه شمار می روند . ERPمبتني بر WEB برنامه ريزي منابع سازماني – ظهور ERP گسترش MRP Iو توسعه MRP II سیستمهای برنامه ریزی توزیع تمرکز بر روی MRP Iبا توجه به برنامه کالن تولید MPS برنامه ريزي نيازمنديهاي توليد ()MRP 2000 ‏s 1990 ‏s 1980 ‏s 1970 ‏s 1960 ‏s سير تكامل سيستمهايٍ ERP تعاريف مختلف از ERP ‏سيستم يكپارچه اطالعاتي برنامه ريزي منابع سازمان . ، ERPيك علم و فن براي مديريت منابع است. ‏يک راه حل نرم‌افزاری است که تمام فعاليت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور يکپارچه در يک سيستم نرم‌افزاری واحد تعريف و ايجاد می‌کند. ‏مجموعه‌ای از سيستم‌های مکانيزه است که راه حل جامعی برای عملکرد اتوماتيک يک سازمان می باشد. سيستم‌هاي ،ERPسيستم‌هاي اطالعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند كه اطالعات و فرآيندهاي مبتني براطالعات و منابع در سازمانها را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها و روابط آنها با خارج سازمان يكپارچه مي‌كند . ERP سيستم اطالعاتي يكپارچه اي است كه فرايندهاي اصلي و فعاليتهاي عمده سازمان يا شركت را پشتيباني كرده و امكان برنامه ريزي و كنترل منابع سازمان را فراهم مي آورد. ، ERP با ابزارهاي كامپيوتري كه به كار مي‌گيرد ،سرعت و دقت فرايند را تسريع مي‌كند. ERP ERP مناسب ،منافع و دستاوردهای موثری را در زمینه های استراتژی ،فنی ،عملیاتی و اقتصادی عاید سازمان می کند و به نوعی همه سطوح سازمان اعم از سطوح مدیریت ارشد ،مدیریت میانی ،مدیریت عملیاتی از آن بهره خواهند برد. معماری و ساختار ERPهمانن دس تون فقرات اطالعاتی ي ک سازمان از لحاظ بانک های اطالعاتی و فرآيندهای سازمانی محسوب شده و به منزل ه نرم افزاری برای پشتيبانی فرآيند های داخلی سازمان است. چرا ERPمهم است؟ ‏ از 1000شرکت برتر 800شرکت موفقيت خود را مديون ERPمي دانند. ‏ ERPمهمترين ابزار ITاست که مديران را قادر مي سازد تا کليه امور سازمان را تحت کنترل خود درآورند. ‏ ERPبهترين ابزار مديريتي براي حفظ و ارتقاء سازمان در بازار رقابتي است. ويژگي هاي ERP وجود تعداد زيادي از ماژول هاي تجاري مجزا از قبيل مالي ،توليد ،حسابداري، توزيع و ... استفاده از سيستم مديريت پايگاه داده مرکزي ()DBMS ماژول ها يکپارچه مي باشد و گردش اطالعات يکپارچه در ميان ماژول ها فراهم شده است اين ماژول ها انعطاف پذير بوده و بهترين تجارب کسب و کار را ارائه مي دهند ماژول ها بطور بالدرنگ با قابليت پردازش دسته اي و آنالين کار مي کنند ماژول ها ،کارا در محيط اينترنت مي باشند ماژول هاي ERP تعداد و ويژگي هاي ماژول هاي ERPدر محصول هاي مختلف متفاوت است. برخي از ماژول هاي متداول در اغلب محصول ها عبارتند از: مديريت کارگاه مديريت انبار مديريت خريد کنترل توليد مديريت حمل و نقل مديريت زنجيره تأمين مديريت روابط مشتري تجارت الکترونيک مالي/حسابداري برنامه ريزي توليد،زمانبندي برنامه ريزي نگهداري مديريت کيفيت مديريت مواد منابع انساني مديريت توزيع مديريت سفارش مشتري مديريت هزينه درخواست کاال درخواست خرید مزایای ERP پس از استقرار در زمان کوتاهی باز دهی سازمان را افزایش می دهد کن ترل بودج ه به تر و م وثرتر ،بهب ود برنام ه ریزی و فرآیندهای مالی را نتیجه می دهد پش تیبانی م وثر در فرآین د تص میم گ یری را خواه د داشت. باعث ساده سازی و استاندارد شدن روشها می شود. مزایای ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در بلند مدت هزینه های سرمایه گ ذاری در بخش ITرا کاهش می دهد سیستمهای مجزا و پراکنده حذف خواهند شد فرآیندهای غیر موثر دستی حذف خواهند شد وابستگی به نیروی انسانی کم می شود به اشتراک گذاری اطالعات در سطح کسب وکار ب ه سادگی حاصل می شود. معایب ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ریسک باال سرمایه گذاری اولیه نسبتا زیاد درگیر شدن قسمتهای زیادی از سازمان ع دم اس تفاده بس یاری از سازمان ها از کلی ه امکانات ERP زمان نسبتا طوالنی برای پیاده سازی در سازمانهای بزرگ مورد نیاز است. انتخاب ERPمناسب براي انتخاب ERPمناسب بايد فاكتورهاي زير مدنظر قرار گيرد: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ايجاد يکپارچگي در درون سازمان و موجوديت هاي برون سازمان هماهنگي سازمان با تغييرات و شرايط برون‌سازماني ايجاد نگرش سيستمي بهبود موقعيت از طريق بهبود فرآيندها تطبيق با کسب و کار الکترونيک ايجاد سازگاري در اطالعات سازماني‌ ي كاهش هزينه‌هاي عمليات ‌ ي كوتاه نمودن زمان انجام فرآيندهاي عمليات ‌ افزايش راندمان کاري کارکنان تقويت انجام صحيح كار و كاهش دوباره كاري ه سازي عمليات و مشاهده نتايج، فراهم نمودن امکان شبي ‌ قبل از اجراي فيزيکي ايجاد ارتباط بين تامين‌کنندگان ،توزيع‌کنندگان و مشتريان به صورت مستمر تطبيق نمودن با ساير فناوريهاي نوين در اين صورت ERPمناسب انتخاب يا تهيه شده است و مي‌توان به افزايش نرخ بازگشت سرمايه اميدوار بود. بهبود کارایی کسب و کار سازمان با ‏ERP ERP تمام عملیات یک فرآیند کسب و کار را به صورت خودکار انجام می دهد . مثال !؟! ERP نياز منديهاي استقرار ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تصميم گيري هيئت مديره تعريف پروژه نمونه ايجاد ساختار مناسب براي اجراي پروژه انتخاب ERPمناسب مهندسي مجدد فرآيند ها به ميزان تشخيص و صالحديد سازمان ايجاد بستر مخابراتي الزم بومي كردن ERP بررسي نتايج تعميم هزينه ERP 60% پياده سازي 20% هزينه ايجاد زير ساختهاي الزم 20% هزينه نرم افزار هزينه هاي پنهان ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آموزش آزمايش و يكپارچه سازي سفارشي سازي تبديل داده ها مشاوره جايگزيني بهترين ها عوامل موفقيت ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چشم اندازي را ايجاد كنيد برگشت سرمايه بكاررفته را درك كنيد تالشهايتان را اولويت بندي كنيد. الزم و ملزومات سیستم را بشناسيد فرايند ها را يكپارچه كنيد اجرا را كنترل كنيد تغييرات را كنترل كنيد داليل شكست پروژه هاي ERP مقاوت افراد براي استفاده از نرم افزار تخمين نادرست سطوح منابع مورد نياز جهت اجراي سيستم نگرش نزديك بينانه به پروژه نقطه قوت راه حل‌هاي ERP ‏ نقطه قوت راه حل‌هاي ERPمعتبر خارجي ،انسجام و سطح باالي يكپارچگي فرايندها است. ‏ نقطه قوت راه حل‌هاي ERPشركت‌هاي ايراني، شناخت فضاي كسب و كار در ايران و داشتن تجربه مناسب ،در پياده‌سازي و استقرار ERPاست. مجري بايستي خاك نرم‌افزار را در ايران خورده باشد!!! چالش‌هاي برنامه‌ريزي منابع در ERP ‏ ‏ ‏ ‏ هنوز نيازهاي مديريتي شفاف نشده است. هنوز رقابت جدي بر كسب و كارها حاكم نيست. دانش برنامه‌ريزي در كشور ضعيف است. محيط بيروني كسب و كار پذيراي برنامه‌ريزي نيست. چالش‌هاي نرم‌افزاري ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معماري سازماني (وضع مطلوب يا مقدور) تفكيك مراحل توليد از تطبيق و اجراء امنيت اطالعات سيستم جامع ،MIS، ERP ،يا KMS ‏Work Flow محيط اجراء عوامل مؤثر در اجراي اثربخش پروژه‌هایERP -1کارفرما -2شرکت مجری -3تيم ناظر و مشاورين -4کاربران سيستم كارفرما -1نقش مدير قهرمان ()Champion -2جايگاه و نقش مدير پروژه ERPاز سوی کارفرما -3روشن شدن حد تطبيق (بهبود يا تحول) -4صبر و حوصله (قرن بيست و يکم قرن سرعت است ،اما نه سرعت در تغيير مسئولين) -5آگاهی کامل از اينکه قرار است به کجا برويم -6عدم نااميدی در کنار عدم ذوق‌زدگی -7توجه به سطح و درجه آمادگی سازمان کارفرما و درگير نکردن مجری برای ارتقاء سطح آمادگی کارفرما شركت مجري -1نقش مدير پروژه -2داشتن تجربه در پياده سازی و استقرار در ايران -3داشتن تعداد مناسب مشاور ،تکنولوگ و ...در کنار تيم نرم‌افزاری -4جداسازی محيط توليد از محيط تطبيق -5قالب شدن تفکر ERPبر تفکر صرف نرم‌افزاری (تفکر فرايندي ،جذب دانش به روش‌ها ،تفکر برنامه‌ريزی) تيم ناظر و مشاورين ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -1تفکيک وظايف ناظر از وظايف مشاورين کافرما -2کمک‌گيری از مشاورين متخصص برای مهياسازی شرايط جذب ERP -3کمک‌گيری از انواع مشاوران آموزشی برای ارتقاء ميزان آمادگی کارفرما -4کمک‌گيری از انواع مشاوران مديريتی و انجام طرح های بهبود -5مديريت کامل پروژه با تکيه روش‌های استاندارد ( )BMBOKتوسط ناظر پروژه -6ايجاد هماهنگی و يکپارچگی فکری بين تيم‌های کارفرما ،مجری ،ناظر و مشاورين کاربران سيستم -1ضرورت بسترسازی فرهنگی -2برنامه‌ريزی آموزشی گسترده و قوی در زمينه‌های خدمات مديريتی ،انفورماتيکی و انگيزشی -3برنامه‌ريزی آموزشی تخصصی موضوعی (مثال: آموزش ABCبرای صاحبان فرايندهای مرتبط با فرايندهای مالی) -4تعيين درست کاربران اصلی ( )Power Userو تعيين حداقل يک قائم‌مقام تمام وقت برای هر يک از آنان -5آماده سازی کاربران سيستم‌ها و مهياسازی محيط کار برای حذف مقاومت در مقابل تغيير سازگاری ERPبا تجارت الکترونیکی سیستم های ERPبه طور کامل اهداف زیر را متناسب با نیازهای تجارت الکترونیکی دنبال می کنند : عملیات و لجستیک :مدیریت انبارداری،MRP ، برنامه ریزی تولید ،مدیریت کیفیت و حمل. مالی :حسابداری دریافت و پرداخت ،مدیریت نقدینگی ،دفتر کل ،تجزیه و تحلیل سود و زیان. بازاریابی و فروش :مدیریت اجرای سفارش، مدیریت فروش ،قیمت گذاری ،برنامه ریزی فروش. منابع انسانی :محاسبات ساعات کار پرسنل ،حقوق و دستمزد و هزینه های رفت و شد. در ابتدا تهیه کننده های برنامه های نرم افزاری ERPنگرشی جدی برای نفوذ در تجارت الکترونیکی نداشتند؛ اما اکنون دسترسی به اطالعات سفارشات در مراحل طراحی ،تولید، انبارداری و حمل را از طریق این سیستم ها حق مشتری و مصرف کننده می دانند ERP .از همین زاویه به توسعه تجارت الکترونیکی کمک شایانی نموده است و دقیقًا از همین زاویه ERP ،توانست با سیستم ها و استراتژی CRMکه یکی از مهمترین فن آوریها در عرصه تجارت الکترونیکی است ارتباط برقرار نماید. مراحل و نیازمندی های استقرار ERP ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اعتقاد هیئت مدیره به ERP تعریف پروژه تعریف ساختار مناسب برای اجرای پروژه انتخاب ERPمناسب بررسی و استخراج تف اوت فرآین د های موج ود در سازمان با فرآیندهای مستقر در ERP مهندسی مجدد فرآیندها ERP مایکروسافت در زمینه Microsoft Dynamics AX Microsoft Dynamics NAV Microsoft Dynamics GP Microsoft Dynamics SL     مایکروسافت در زمینه ERP افزایش کارایی انبار خرید بیشتر از اعتبار استخدام فرد جدید ‏هزینه ها ‏خواسته های متقاضی (بیمه ،امکانات رفاهی و )... ‏مهارت ها ‏تحصیالت ‏سابقه کاری ‏آزمونها ‏مصاحبه ها مایکروسافت در زمینه ERP ‏ ‏ ‏ ‏ افزایش حقوق اتوماسیون اداری ارائ ه اطالعات و گزارش ات مختل ف و ب روز ب رای ذینفعان به تفکیک سفارشی کردن واسط کاربری نرم افزار بازگشت سرمایه پروژه های ( ERPحتی کوچکترین آنها) ممکن است میلیون ها دالر هزینه در پی داشته باشند اما باید توجه داش ت ک ه برگش ت سرمایه از ERPبس یار باالست. بازگشت سرمایه گراف زیر میانگین کاهش هزینه ها در ۶۲شرکت را نشان میدهد که به سمت ERPرفته اند. درجهان امروز عدم پذیرش تغییر به منزله تسلیم در برابرشکست می باشد. با تشکر از توجه شما عزیزان!

51,000 تومان