Enterprise resource planning
اسلاید 1: Enterprise resource planningمجید شاکریشهاب طارقیانارائه دهندگان:
اسلاید 2: قبل از تعريف ERP و شفاف تر شدن بحث، بهتر است ابتدا منابع يک شركت يا سازمان را بشناسيم. بهطور کلي منابع شركت را به چهار منبع اساسي تقسيم مي کنند. 1.منابع انساني2. تجهيزات و امكانات (Material)3. ماشينآلات (Machine) 4. پول (Money) در اين ميان باارزش ترين آنها منابع انساني (MAN) است كه دانش و مهارتهاي افراد را در برميگيرد .طرح مساله
اسلاید 3: ضرورت برنامه ریزی منابعاگر برنامه ریزی ضروری است ، ERP نیز ضرورت دارد.!!!
اسلاید 4: سير تكامل سيستمهای ERP متاثر از سیر تکاملی سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری متاثر از تحولات صورت گرفته در زمینه مدیریت سازمانها و محیط رقابتی حاکم بر آنهاتوسعه ERP برای غلبه بر مشکلات سیستمهای عملیاتی موجود در سازمانها
اسلاید 5: سابقه تاریخی ERP مفهوم ERP برای اولین بار در دهه 1960 به وجود آمد. تا سال 1972، ERP مفهومی بدون نام بود که در هیچ طبقه بندی خاصی قرار نمی گرفت . در سال 1972، پنج تن از مدیران IBM از سمت خود استعفا داده و جهت تحقق مفهوم ERP، شرکت (SAP) را تأسیس کردند و امروزه یکی از پیشگامان جهانی نرم افزارهای ERP به شمار می روند .
اسلاید 6: 2000s1990s1980s1970s1960sبرنامه ريزي منابع سازماني – ظهور ERPگسترش MRP I و توسعه MRP II سیستمهای برنامه ریزی توزیعتمرکز بر روی MRP I با توجه به برنامه کلان تولید MPSبرنامه ريزي نيازمنديهاي توليد (MRP)ERP مبتني بر WEB
اسلاید 7: سير تكامل سيستمهاي ٍERP
اسلاید 8: تعاريف مختلف از ERPسيستم يكپارچه اطلاعاتي برنامه ريزي منابع سازمان .ERP ، يك علم و فن براي مديريت منابع است.يک راه حل نرمافزاری است که تمام فعاليتهای واحدهای مختلف سازمان را به طور يکپارچه در يک سيستم نرمافزاری واحد تعريف و ايجاد میکند.مجموعهای از سيستمهای مکانيزه است که راه حل جامعی برای عملکرد اتوماتيک يک سازمان می باشد.
اسلاید 9: سيستمهاي ERP، سيستمهاي اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند كه اطلاعات و فرآيندهاي مبتني براطلاعات و منابع در سازمانها را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها و روابط آنها با خارج سازمان يكپارچه ميكند . ERP سيستم اطلاعاتي يكپارچه اي است كه فرايندهاي اصلي و فعاليتهاي عمده سازمان يا شركت را پشتيباني كرده و امكان برنامه ريزي و كنترل منابع سازمان را فراهم مي آورد. ERP ، با ابزارهاي كامپيوتري كه به كار ميگيرد، سرعت و دقت فرايند را تسريع ميكند.
اسلاید 10: ERPERP مناسب، منافع و دستاوردهای موثری را در زمینه های استراتژی، فنی، عملیاتی و اقتصادی عاید سازمان می کند و به نوعی همه سطوح سازمان اعم از سطوح مدیریت ارشد، مدیریت میانی، مدیریت عملیاتی از آن بهره خواهند برد.
اسلاید 11: ERP همانند ستون فقرات اطلاعاتی يک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآيندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتيبانی فرآيند های داخلی سازمان است.معماری و ساختار
اسلاید 12: چرا ERP مهم است؟ از 1000 شرکت برتر 800 شرکت موفقيت خود را مديون ERP مي دانند.ERP مهمترين ابزار IT است که مديران را قادر مي سازد تا کليه امور سازمان را تحت کنترل خود درآورند.ERP بهترين ابزار مديريتي براي حفظ و ارتقاء سازمان در بازار رقابتي است.
اسلاید 13: ويژگي هاي ERPوجود تعداد زيادي از ماژول هاي تجاري مجزا از قبيل مالي، توليد، حسابداري، توزيع و ... استفاده از سيستم مديريت پايگاه داده مرکزي (DBMS)ماژول ها يکپارچه مي باشد و گردش اطلاعات يکپارچه در ميان ماژول ها فراهم شده استاين ماژول ها انعطاف پذير بوده و بهترين تجارب کسب و کار را ارائه مي دهندماژول ها بطور بلادرنگ با قابليت پردازش دسته اي و آنلاين کار مي کنندماژول ها ، کارا در محيط اينترنت مي باشند
اسلاید 14: ماژول هاي ERPتعداد و ويژگي هاي ماژول هاي ERP در محصول هاي مختلف متفاوت است. برخي از ماژول هاي متداول در اغلب محصول ها عبارتند از: مديريت کارگاه مديريت انبار مديريت خريد کنترل توليد مديريت حمل و نقل مديريت زنجيره تأمين مديريت روابط مشتري تجارت الکترونيک مالي/حسابداري برنامه ريزي توليد،زمانبندي برنامه ريزي نگهداري مديريت کيفيت مديريت مواد منابع انساني مديريت توزيع مديريت سفارش مشتري مديريت هزينه
اسلاید 15: درخواست کالا
اسلاید 16: درخواست خرید
اسلاید 17: مزایای ERPپس از استقرار در زمان کوتاهی باز دهی سازمان را افزایش می دهدکنترل بودجه بهتر و موثرتر، بهبود برنامه ریزی و فرآیندهای مالی را نتیجه می دهدپشتیبانی موثر در فرآیند تصمیم گیری را خواهد داشت.باعث ساده سازی و استاندارد شدن روشها می شود.
اسلاید 18: مزایای ERPدر بلند مدت هزینه های سرمایه گذاری در بخش IT را کاهش می دهدسیستمهای مجزا و پراکنده حذف خواهند شدفرآیندهای غیر موثر دستی حذف خواهند شدوابستگی به نیروی انسانی کم می شودبه اشتراک گذاری اطلاعات در سطح کسب وکار به سادگی حاصل می شود.
اسلاید 19: معایب ERPریسک بالاسرمایه گذاری اولیه نسبتا زیاددرگیر شدن قسمتهای زیادی از سازمانعدم استفاده بسیاری از سازمان ها از کلیه امکانات ERPزمان نسبتا طولانی برای پیاده سازی در سازمانهای بزرگ مورد نیاز است.
اسلاید 20: انتخابERP مناسبايجاد يکپارچگي در درون سازمان و موجوديت هاي برون سازمانهماهنگي سازمان با تغييرات و شرايط برون سازماني ايجاد نگرش سيستمي بهبود موقعيت از طريق بهبود فرآيندهاتطبيق با کسب و کار الکترونيکايجاد سازگاري در اطلاعات سازمانيبراي انتخاب ERP مناسب بايد فاكتورهاي زير مدنظر قرار گيرد:
اسلاید 21: كاهش هزينههاي عملياتي كوتاه نمودن زمان انجام فرآيندهاي عملياتي افزايش راندمان کاري کارکنان تقويت انجام صحيح كار و كاهش دوباره كاري فراهم نمودن امکان شبيه سازي عمليات و مشاهده نتايج، قبل از اجراي فيزيکي ايجاد ارتباط بين تامينکنندگان، توزيعکنندگان و مشتريان به صورت مستمر تطبيق نمودن با ساير فناوريهاي نوين در اين صورت ERP مناسب انتخاب يا تهيه شده است و ميتوان به افزايش نرخ بازگشت سرمايه اميدوار بود.
اسلاید 22: بهبود کارایی کسب و کار سازمان با ERPERP تمام عملیات یک فرآیند کسب و کار را به صورت خودکار انجام می دهد .مثال !؟!
اسلاید 23: ERP
اسلاید 24: نياز منديهاي استقرار ERPتصميم گيري هيئت مديرهتعريف پروژه نمونهايجاد ساختار مناسب براي اجراي پروژهانتخاب ERP مناسبمهندسي مجدد فرآيند ها به ميزان تشخيص و صلاحديد سازمانايجاد بستر مخابراتي لازمبومي كردن ERPبررسي نتايجتعميم
اسلاید 25: هزينه ERP60% پياده سازي20% هزينه ايجاد زير ساختهاي لازم20% هزينه نرم افزار
اسلاید 26: هزينه هاي پنهان ERP آموزشآزمايش و يكپارچه سازيسفارشي سازيتبديل داده ها مشاورهجايگزيني بهترين ها
اسلاید 27: عوامل موفقيت ERP چشم اندازي را ايجاد كنيدبرگشت سرمايه بكاررفته را درك كنيدتلاشهايتان را اولويت بندي كنيد.لازم و ملزومات سیستم را بشناسيدفرايند ها را يكپارچه كنيداجرا را كنترل كنيدتغييرات را كنترل كنيد
اسلاید 28: دلايل شكست پروژه هاي ERP مقاوت افراد براي استفاده از نرم افزارتخمين نادرست سطوح منابع مورد نياز جهت اجراي سيستمنگرش نزديك بينانه به پروژه
اسلاید 29: نقطه قوت راه حلهاي ERPنقطه قوت راه حلهاي ERP معتبر خارجي، انسجام و سطح بالاي يكپارچگي فرايندها است.نقطه قوت راه حلهاي ERP شركتهاي ايراني، شناخت فضاي كسب و كار در ايران و داشتن تجربه مناسب، در پيادهسازي و استقرار ERP است.مجري بايستي خاك نرمافزار را در ايران خورده باشد!!!
اسلاید 30: چالشهاي برنامهريزي منابع در ERP هنوز نيازهاي مديريتي شفاف نشده است.هنوز رقابت جدي بر كسب و كارها حاكم نيست.دانش برنامهريزي در كشور ضعيف است.محيط بيروني كسب و كار پذيراي برنامهريزي نيست.
اسلاید 31: چالشهاي نرمافزاري ERPمعماري سازماني (وضع مطلوب يا مقدور)تفكيك مراحل توليد از تطبيق و اجراءامنيت اطلاعاتسيستم جامع، MIS، ERP، يا KMS Work Flowمحيط اجراء
اسلاید 32: عوامل مؤثر در اجراي اثربخش پروژههایERP1- کارفرما2- شرکت مجری3- تيم ناظر و مشاورين4- کاربران سيستم
اسلاید 33: كارفرما1- نقش مدير قهرمان (Champion)2- جايگاه و نقش مدير پروژه ERP از سوی کارفرما3- روشن شدن حد تطبيق (بهبود يا تحول)4- صبر و حوصله (قرن بيست و يکم قرن سرعت است، اما نه سرعت در تغيير مسئولين)5- آگاهی کامل از اينکه قرار است به کجا برويم6-عدم نااميدی در کنار عدم ذوقزدگی7- توجه به سطح و درجه آمادگی سازمان کارفرما و درگير نکردن مجری برای ارتقاء سطح آمادگی کارفرما
اسلاید 34: شركت مجري1- نقش مدير پروژه 2- داشتن تجربه در پياده سازی و استقرار در ايران 3- داشتن تعداد مناسب مشاور، تکنولوگ و ... در کنار تيم نرمافزاری4- جداسازی محيط توليد از محيط تطبيق5- قالب شدن تفکر ERP بر تفکر صرف نرمافزاری (تفکر فرايندي، جذب دانش به روشها، تفکر برنامهريزی)
اسلاید 35: تيم ناظر و مشاورين1- تفکيک وظايف ناظر از وظايف مشاورين کافرما2- کمکگيری از مشاورين متخصص برای مهياسازی شرايط جذب ERP3- کمکگيری از انواع مشاوران آموزشی برای ارتقاء ميزان آمادگی کارفرما 4- کمکگيری از انواع مشاوران مديريتی و انجام طرح های بهبود5- مديريت کامل پروژه با تکيه روشهای استاندارد (BMBOK) توسط ناظر پروژه6- ايجاد هماهنگی و يکپارچگی فکری بين تيمهای کارفرما، مجری، ناظر و مشاورين
اسلاید 36: کاربران سيستم1- ضرورت بسترسازی فرهنگی2- برنامهريزی آموزشی گسترده و قوی در زمينههای خدمات مديريتی، انفورماتيکی و انگيزشی3- برنامهريزی آموزشی تخصصی موضوعی (مثال: آموزشABC برای صاحبان فرايندهای مرتبط با فرايندهای مالی)4- تعيين درست کاربران اصلی (Power User) و تعيين حداقل يک قائممقام تمام وقت برای هر يک از آنان5- آماده سازی کاربران سيستمها و مهياسازی محيط کار برای حذف مقاومت در مقابل تغيير
اسلاید 37: سازگاری ERP با تجارت الکترونیکیعملیات و لجستیک : مدیریت انبارداری، MRP، برنامه ریزی تولید، مدیریت کیفیت و حمل.مالی : حسابداری دریافت و پرداخت، مدیریت نقدینگی، دفتر کل، تجزیه و تحلیل سود و زیان.بازاریابی و فروش : مدیریت اجرای سفارش، مدیریت فروش، قیمت گذاری، برنامه ریزی فروش.منابع انسانی : محاسبات ساعات کار پرسنل، حقوق و دستمزد و هزینه های رفت و شد.سیستم های ERP به طور کامل اهداف زیر را متناسب با نیازهای تجارت الکترونیکی دنبال می کنند :
اسلاید 38: در ابتدا تهیه کننده های برنامه های نرم افزاری ERP نگرشی جدی برای نفوذ در تجارت الکترونیکی نداشتند؛ اما اکنون دسترسی به اطلاعات سفارشات در مراحل طراحی، تولید، انبارداری و حمل را از طریق این سیستم ها حق مشتری و مصرف کننده می دانند. ERP از همین زاویه به توسعه تجارت الکترونیکی کمک شایانی نموده است و دقیقاً از همین زاویه ، ERP توانست با سیستم ها و استراتژی CRM که یکی از مهمترین فن آوریها در عرصه تجارت الکترونیکی است ارتباط برقرار نماید.
اسلاید 39: مراحل و نیازمندی های استقرار ERPاعتقاد هیئت مدیره به ERPتعریف پروژهتعریف ساختار مناسب برای اجرای پروژهانتخاب ERP مناسببررسی و استخراج تفاوت فرآیند های موجود در سازمان با فرآیندهای مستقر در ERPمهندسی مجدد فرآیندها
اسلاید 40: مایکروسافت در زمینه ERPMicrosoft Dynamics AXMicrosoft Dynamics NAVMicrosoft Dynamics GPMicrosoft Dynamics SL
اسلاید 41: مایکروسافت در زمینه ERPافزایش کارایی انبارخرید بیشتر از اعتباراستخدام فرد جدیدهزینه هاخواسته های متقاضی (بیمه، امکانات رفاهی و ...)مهارت هاتحصیلاتسابقه کاریآزمونهامصاحبه ها
اسلاید 42: مایکروسافت در زمینه ERPافزایش حقوقاتوماسیون اداریارائه اطلاعات و گزارشات مختلف و بروز برای ذینفعان به تفکیکسفارشی کردن واسط کاربری نرم افزار
اسلاید 43: بازگشت سرمایهپروژه های ERP (حتی کوچکترین آنها) ممکن است میلیون ها دلار هزینه در پی داشته باشند اما باید توجه داشت که برگشت سرمایه از ERP بسیار بالاست.
اسلاید 44: بازگشت سرمایهگراف زیر میانگین کاهش هزینه ها در ۶۲ شرکت را نشان میدهد که به سمت ERP رفته اند.
اسلاید 45: درجهان امروز عدم پذیرش تغییر به منزله تسلیم در برابرشکست می باشد.با تشکر از توجه شما عزیزان!
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.