صفحه 1:
مدرسه ی لنگ یوان Longyuan school
تهیه کننده: استاد مربوطه: درس طرح معماری ۲
زهرا کریمی مهندس حسین فلاح نژاد
دانشگاه سراسری تبریز
صفحه 2:
صفحه 3:
مدرسه ی لنگ یوان
معمار: ژوبو آو
طراح داخلی: اچ دیزاین
52439.47
سال ساخت: 2018
Longyuan School
Architects: ZHUBO-AAO
Interiors Designers: H DESIGN
Location: Shenzhen, China
Category: Elementary & Middle School
Area: 52439.47
Project Year: 2018
صفحه 4:
شنژن یکی از شهرهای کشور چین در استان گوانگدونگ در جنوب شرقى جين و در
همسایگی هنگ کنگ قرار گرفته است. نمای شهری مدرن شنژن, نتیجه اقتصاد پرتلاطم آن
است كه باعث افزايش سريع سرمایهگذاریهای خارجی در آن شده است. این افزایش شدید
سرمایهگذاری, به دلیل سياست «اصلاح و احداث» كه در اواخر 1979 و در يى احداث
(5۳2) بیگرفته شد. شنژن در فهرست مراکز جهانی مالی 2019 در رتیه 9 قرار دارد.
صفحه 5:
آب و هوای شهر شنژن
اگرچه شهر شنژن چین تنها یک درجه رو به جنوب مدار راسالسرطان قرار گرفته است. اما به دلیل
جریان پرفشار سیبری, آب و هوایی گرم. تحت تأثیر بادهای موسمی» شرجی نیمهگرمسیر دارد.
زمستانها در این شهر معتدل و تا حدودی خشک هستند. از آنجایی که این شهر تحت تاثیر دریای
جنوب چین قرار داشته و یخزدگی در آن بسیار نادر است. زمستانهای آن در ابتدا با آب و هوای
خشک شروع میکند اما رفته رفته هوا مرطوبتر میشود. مهگرفتگی یکی از اتفاقات معمول
فصل زمستان و بهار شهر شنژن بوده و حدود ۱۰۶ روز در سال, گزارش مهگرفتگی داده میشود.
اوايل بهار ابریترین روز سال بوده و بارش ها در ماه آوریل به مراتب افزایش مییابد. فصل بارشی
در این شهر از اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر ادامه پیدا میکند. بادهای موسمی در فصل تابستان,
به اوج خود رسیده و در این شرایط. شهر بسیار شرجی, گرم و تا حدودی معتدل میشود. به طور
میانگین تنها حدود ۴-۲ روز از سال, دمای شهر به بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد میرسد.
صفحه 6:
طراحی مدرسه با کانسپت ایجاد فضای آموزشی و باز در طبیعت
مدرسه @5lo Longyuan در منطقه 100۳ 88208 | چین» توسط گروه معماران -71۱۱180
0۴56 ۲۱ 6 ۸۸0۵ طراحی و ساخته شده است. مدرسه ۱0۳8۷۷37 یک مدرسه جامع 9 ساله
می باشد که به طور عمده پاسخگوی نیاز های عملکردی 3,360 دانش آموز در 72 كلاس است.
این مدرسه وابسته به دانشگاه مرکزی چین می باشد. طراحی مدرسه با رویکرد فضای آموزشی باز
و انعطاف پذیر از اهداف تیم معماران در طراحی این پروژه بوده است. از راهرو و کوچه های طراحی
شده در معماری سنتی چین الهام گرفته و فضاهایی بر این اساس تشکیل داده اند.
صفحه 7:
نمای هوایی شبانه از گوشه شمال شرقی
صفحه 8:
برخلاف مدارس معمولی این مدرسه با چالش بزرگی روبرو بود. سایت این پروژه با توجه به ابعاد آن
برای یک مدرسه, باریک به حساب می آمد. و چگونگی طراحی فضای تدریس برای پاسخگویی به نیاز
های آموزشی دانش آموزان یک مسئله مهمی بود.
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
دیاگرام فضاهای مدرسه
صفحه 12:
صفحه 13:
طرح Lol فضایی مدرسه ۱۵۳۱8۷۷۵۲ به مدرسه ابتدایی مدرسه دوره متوسطه تالار سخنرانی,
راهرو, استادیوم. ساختمان اداری (خوابگاه کارکنان و غذاخوری) تقسیم شده است. مناطق
مختلف عملکردی از طریق پله هاء رمب هاء خطوط راهروها و حیاط ها با یکدیگر ارتباط برقرار می
کنند و یک سیستم تعاملی آموزشی با فضای عملکردی ایجاد می کنند که با یکدیگر تداخل
ندارند اما به راحتی متصل هستند.
صفحه 14:
سر al
مدرسه دوره متوا كلاس هاى
توزیع فضای عملکردی aa Te
مدرسه ابتدایی غذا خوری و محل کار
+کارکنان (اداری)
صفحه 15:
براساس تقاضا پلان مدرسه به صورت | شکل طراحی شده است. نور در درجه های مناسب به هر
فضا برخورد میکند. علاوه بر زمین بازی در فضای بازی یک استادیوم در فضای بسته نیز طراحی
شده است که در کنار زمین بازی قرار دارد. استادیوم در کنار سایت و با فاصله ی مختصری از
ساختمان های آموزشی طراحی شده است تا فضای آرام مدارس حفظ شود.
ساختمان اداری در ورودی طراحی شده است تا ترافیک مشکل ساز نشده و دسترسی راحتی به
فضاهای اداری باشد.
سالن غذاخوری در جنوب غربی سایت قرار دارد تا تدارکات و حمل و نقل به آسانی انجام شود.
همچنین در جهت باد غالب در شهر شنژن است تا به آسانی بوی مواد غذایی را دور کند.
صفحه 16:
نمای شرقی
صفحه 17:
نمای شمالی
سس
lM
صفحه 18:
نمای جنوبی
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
برای جدا سازی بخش آموزش و بخش ورزش راهرویی با عنوان "راهرو رویایی" طراحی شده
است و از کل فضای مدرسه عبور میکند. پنج رنگ از طیف رنگی "تالار طلایی" "صحنه جوبى",
"اتاق صدای آب" "غرفه نقاشی آتش" و "کارگاه زمین" با پله ها و رمپ به راهرو متصل میشوند.
بسپاری از فضاهای متنوع ارتباطی مانند سکوها و فضاهای راه پله به راهروها اضافه می شوند.
اين مورفولوژی فضای دالان ها را غنی می کند و همچنین تداخل بخش ورزشی را به بخش
آموزش کاهش می دهد. دانش آموزان در این راهرو قدم میزنند. بازی میکنند» ملاقات میکنند.
ارتباط برقرار میکنند. بحث میکنند و یادگیری تبدیل به کار سرگرم کننده ی زندگی ميشود.
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
بخش آموزش در یک منطقه داخلی آرام قرار میگیرد که به دو بخش روی زمین و قسمت منظره
تقسیم می شود. بخش روی زمین کلاس های آموزشی هست.
ارس ابتدایی و دوره متوسطه به ترتیب در ضلع جنوبی و شمالی بخش آموزش قرار دارند. مدارس
ورودی های جداگانه و خطوط عابر پیاده دارند. کلاسهای تخصصی بین مدرسه ابتدایی و مدرسه دوره
متوسطه قرار گرفته شده است که برای ورود دانش آموزان مقاطع مختلف مناسب باشد.
بخش منظره مجموعه ای از فضای آموزشی شخصی است. از جمله کلاس موسیقی, کلاس هنر
کلاس رقص اتاق ژیمناستیک و ورزشگاه های داخل سالن. فضاهای سبز و سکو های بیرون زده یک
سیستم فضایی پرقدرت و جالبی است که مکان مناسبی برای یادگیری را فراهم میسازد.
صفحه 25:
معماری و زمین بازی مدرسه
صفحه 26:
در ابتدای شروع طراحی پروژه, تیم طراحی به ترتیب محتوای تدریس, روش های تدریس, ویژگی
های روانشناختی و فشار یادگیری مدارس ابتدایی و دوره ی متوسطه را مطالعه کردند و
دریافتند که فضاهای متنوع و پر چنب و جوش و اماکن بازی برای دانش آموزان مدارس ابتدايى
مناسب ترند, در حالی که دانش آموزان دوره متوسطه که به تدریج بالغ می شوند مکان های
آرام. فضاهای مستقل برای بحث های گروهی و ورزش در زمین را ترجیح می دهند.
7
“Wa ب
صفحه 27:
فرم معماری مدرسه دوره متوسطه یک فضای مکعبی است که توسط دو ساختمان آموزشی و
راهروهای چند لایه محصور شده است. ضلع بیرونی ساختمان نمای کلی زرد مدرسه را حفظ می
کند. دیواره حیاط مدرسه از رنگ سفید ساده برای انعکاس نور شدید خورشید استفاده ميشود.
ستون های آبی روشن محصور فضای کوچک تفریحی و تراس است. تراس, طبقات و راهرو ها را
در دو طرف متصل می کند. این نه تنها نیاز فضا برای ترافیک را برآورده می کند. بلکه اندازه فضا
میانی را نیز افزایش می دهد. علاوه بر اين. مکان های بیرونی بیشتری را برای ارتباط و تعامل در
بین مقطع های مختلف ایجاد می کند.
صفحه 28:
صفحه 29:
حیاط مدرسه دوره متوسطه
صفحه 30:
راهرو مدرسه دوره متوسطه در رنگ سفید
ایجاد فضای ارتباطی بیشتر در فضای باز
صفحه 31:
بچه ها در دبستان فرم های متنوع و پر جنب و جوش را ترجیح می دهند. به جای استفاده از
تکنیک های سنتی نمادین و بتن ریزی برای فضای مدرسه ی ابتدایی. طراحان از طرح فضایی چند
IS در نمای ورودی مدرسه ابتدایی استفاده می کنند. و تونل های فضایی طراحی مپکنند که
فضای فانتزی را تشکیل دهد. آنها از فضای معماری به عنوان زمین بازی کودکان و همینطور
تحریک حس بازی و کنکجاوی کودکان استفاده می کنند. این راهرو قسمت بزرگی به رنگ آبی دارد
که نمایانگر "اصل" و "خیال" است و با رنگ زرد مدرسه به طور کلی مطابقت دارد. فضایی خلة
ميشود که حس پارادوکس آرامش در عین حال جنب و جوش کودکانه را به دانش آموزان منتقل
میکند.
صفحه 32:
ورودی مدرسه ابتدایی
(9
1
i |
1
صفحه 33:
ورودی مدرسه ابتدایی
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
حیاط مدرسه ی ابتدایی
رنگی و تخیلی
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
فضای داخلی از تالار طلایی
صفحه 45:
پله های بیرونی استادیوم به زمین بازی
۱
صفحه 46:
كلاس ها
میز و صندلی های چوبی در کلاس علاقه با پله های چوبی که گرم و دنج است مطابقت دارند.
ورق های آلومینیوم سقف كه به ترتيب كنار هم جيده شدند. دارای اتصالات هستند؛ چنین
طراحی باعث افزایش اثر جذب صدا می شود.
صفحه 47:
صفحه 48:
کتابخانه
در طراحی کتابخانه عمدتا از طرح فضای دیوار اصلی استفاده شده است.
قسمتی برای مطالعه به قفسه کتاب اضافه و از هنر پارچه و رنگ آن برای انتقال انرژی و حس
اطمینان و تأثیر بصری استفاده شده است.
ار
Wie ۷ 1 0 ۱ -
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
لابی ساختمان اداری
لابی ساختمان اداری ترکیبی از مواد سازگار با محیط زیست مانند ورق آلومینیوم, لوله مستطیلی
آلومینیوم و سنگ مصنوعی است. ورق های آلومینیومی برا برچسته سازی پس زمینه با الگوهای
هنری سوراخ شدند. از سطح وسیعی از رنگ سبز استفاده شده که فضای تازه و سرزنده ای به
فضای داخلی می بخشد.
صفحه 52:
استفاده کنندگان اصلی این مدرسه, کودکان و نوجوانانی هستند که بیشتر وقت خود را در مدرسه
میگذرانند. در شرایطی که از نظر انسان گرایانه و خلاقانه. شکل خاصی از کلاس سنتی, قابل تغییر
نباشد. طراحی مدرسه لانگیوان فضای "خالی" در دسترس را ایجاد می کند تا تعامل دانش آموزان
را تحریک کند و فضای شادی را که باید در سن آنها داشته باشد به دانش آموزان ارائه دهد.
صفحه 53:
صفحه 54:
١ ۳۳1 ۲ ۳ خظ
ّ dor 8 2 ۱ =
ماکت مدرسه ۱
صفحه 55:
رندر از مدرسه
صفحه 56:
https://www.gooood.cn
https://www.designboom.com
https://www.archdaily.com
http://www.budcs.com