صفحه 1:
VRM| مهندسي اینترنت زبان مدلسازي حقیقت مجازي دانشگاه صنعتي اصفهان - دانشکده برق و کامپیوتر فروردین ‎of 26,ly‏ تین انیم د ا قو وا ‎W/o ITAL eee‏

صفحه 2:
مفهوم حقیقت مجازي : Virtual Reality .sjlxo ‏حقیقت‎ ٠ ° شبیه سازي فضاي سه بعدي توسط تکنيكهاي نرم افزاري روي فضايي که ذاتا دوبعدي است؛, بگونه اي که کاربر میتواند به غیر از مشاهده اين فضا در آن سير كرده و در محيط تغييراتي ‎i‏ oes tele Wiss aul hic oe ‏مهره ها‎ * قابلیت تغییر اشیاء در محیط ۷1 بدلیل حفظ حختحات هر لنتي در ‎das 2‏ 2 26 601 عدن و واه حم تت 00000 ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
e£26 3 ‎aw lic‏ حقیقت مجازي با محيطهاي چندرسانه آي * شباهت بدليل وجود صدا و تصوير در هر دو ‏* ييدايش و رشد همزمان هر دو در دنياي تكنولوزي اطلاعات ‏* تفاوت 1: دوبعدي بودن محيطهاي چندرسانه اي مانند فیلم و تصاویر متحرك و در مقابل سه بعدي بودن اشیا در محیط ]۷ و داشتن پارامتر ارتفاع علاوه بر مختصات طول و عرض ‏* تفاوت 2: عدم امکان تغییر در محيطهاي چندرسانه اي و در عوض محاوره اي بودن محیط ]۷ مانند تغییر زاویه دید, جابجا کردن ‎opto Lisl‏ ‎WAS ITAL ‏انیم مان وه‎ ca. ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
,1 : زبان‌مدلسازي‌حقيقنمجازي * VRML : Virtual Reality Modeling Language ‏زباني است که توسط آن هر شيي در‎ 1 * محيط ۷1 با علائم مخصوص و گرامر خاص يك زبان نشانه گذاري بصورت استاندارد مدل مي شود * ,1 قالب استاندارد فايلي است که درون آن اطلاعات مربوط به اشیاء محیط ۷۲ بصورت متني تعریف میشود اه بر سس

صفحه 5:
,1 : ذزبان‌مدلسازي‌حقيقنمجازي ‎(we‏ تحویل دادن سا خ ختمان داده ‎rte‏ تشکیل شده براي اشیاء به برنامه اي که آنرا پردازش و تفسیر کرده و نهایتا نمایش مي دهد ‎٠‏ به اين برنامه "موتور تفسیر" مي گویند * مقایسه ,]۷13۳ و ,13171 از لحاظ حجم پردازش * صحنه هاي سه بعدي طراحي شده در فايلهاي کم حجم 1۷/۲ * نیاز به سخت افزار و مرورگر بسیار سریع و قوي ‏5 26 04> ... .... ان د ا عند ۱۲ دک ‎FAW IC oer clone‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
اصول ۷7۷۲۲ * دو وظیفه مهم موتور تفسیر ۲۴۵۴06۲00 ‎engine‏ : ‎٠‏ محاسبات و پردازش لازم رسم تصاویر * تعریف موتور تفسير : پروسه اي که کارش رسم تصاویر محیط ۷ با استفاده از ساختمان داده حاصل از پویش فایل ,]۷3۲ است ‎٠‏ حجم بسيار زياد محاسبات لازم براي تشكيل و ترسيم تصاوير 5 استفاده از مفاهیم شی گرایی و ذخیره ‎es 66 26 6‏ در 200000

صفحه 7:
اصول 1۷/۷۲۲ ‎٠‏ رسم يك باره خط با دو بردار (50,30,20) و ‎(x1,y1,z1)‏ ‏* رسم اشیاء شناخته شده مانند استوانه, کره و مخروط با استفاده از روابط ریاضیشان ‏* مثال : رسم يك کره بر اساس رابطه رياضي نقاط سطح كره : ‎(x-x0)*2 + (y-y0)*2 + (z-z0)*2 =R*2‏ * * نیاز به دو پارامتر شعاع کره و بردار مرکز *۶رسم اشیاء پیچیده تر بر اساس اشیاء ساده ‎hotel iw olLt| oi Of 36 7‏ اد تست تا ان تفت انوا ‎We‏ ‎ ‎

صفحه 8:
اصول 1۷/۷۲۲ * سه عمل اساسي براي تغییر دادن اشیاء : * عمل مقیاس 50۵11۳70 : انبساط يا انقباض شي در جهت محورهاي مختصات با يك ضریب : ‎@y,z) =======> (ax,by,cz)‏ ° ‎٠‏ انبساط : 1 < عرطرة انقباض : a,b,c <1 * عمل چرخش 130121108 : چرخش يك شي حول يك بردار ‎٠‏ عمل انتقال 1۲۵/61211070 : انتقال يك شي زيك - مكان ‎a‏ مكان حديد ‎۱۷/۰۱/۱۳۸۲ ‏دک انس تون‎ ge. ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
اصول 1۷/۷۲۲ * توجه به اثرات و تعاملات اشیاء يك صحنه بر روي يكديكر ‎٠‏ يردازشهاي موتور تفسير براي ترسيم يك ‎٠‏ بررسي موقعيت هر شي نسبت به اشياء ‏دیگر ‏۷ محاسبه ‎i> _y>‏ خشندگي شي ‏اساس زاویه دید فعلي ‎ ‏مک نات توا تون ۳/۳۳۹۲( ۱ ۱۷/۸ ‎

صفحه 10:
ساختار يك فایل ‎VRML‏ ‏* فايلهاي ,۷۷۲1 مجموعه اي از اشیاء تعریف شده بزبان ۲۲۳۴۵۱ ۸5011 ‏فايلهاي ,۷۷۲1 فايلهاي متني ساده‎ ٠ ۲۲11۷۲1, ‏هستند مانند‎ * قابل ایجاد و ویرايش در يك ویرایشگر متن ۲۷۲۲۱ ‏ذخیره فایل با پسوند ۷۲1 يا ۲۲۳1 پا‎ ٠ * انتقال فایل ‎vrml‏ پس از درخواست مبتني بر پروتکل 1111۳ ‎٠‏ يويش فایل ۷۲121 توسط نسخه هاي جديد ‎ ‎7 of 2610 ‎WAS ITAL ‏وان تون‎ Ms ge. ‎ ‎

صفحه 11:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ * چهار قسمت يك فایل ۷۲۳1 : ۰ ) خط سرآیند فایل : اولین خط فایل شروع شونده با #۴ : ‏مانند‎ Jule ‏تعیین کننده مشخصات‎ * * #VRML V1.0 ascii * يعني محتواي فایل از نوع ۲۲۳1 با کدهاي »26 و مطابق با نسخه 1 * #VRML V2.0 uttf2 بعني محتواي فایل ‎ol.‏ نوع ‎L vim‏ كدهاي ‎pots‏ کدهاي بالاتر از 126 و مطایو و

صفحه 12:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ ۰ 3) گره ها : يك شي ساده يا پیچیده سه بعدي ‎sa‏ * NodeType { fields } ‏در تعریف گره‎ {aun} ‏فيلدها : مقادير بین‎ )4 ٠ ‏خط مرا‎ VRML V1.0 ascii# This file defines a# ‏توضیح‎ ‎simple red sphere ‏يك گره (شي كلي صحنه)‎ W/A/ITAY pede tie Ms aA oe of 26 12

صفحه 13:
ساختار يك فایل 1۷۲۲ ‎٠‏ خاصیت شي گرايي و ارث بري شي فرزند از ‎ ‏تج { ‎Seperater‏ ‏هی فرزند { ‎Seperator‏ ‏شی فرزند فرزند (نود» { ‎Seperator‏ ‏3 ‏3 ‏3 ‏الى يقال { ‎Seperator‏ ‏شی قر زند { ‎Seperator‏ ‏} ‏شس فرزند { ‎Seperator‏ ‏3 ‏3 ‎ ‎ ‎of 26 13 ‎ ‎W/ AS ATAY ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
ساختار يك فایل ,1۳۲۲ * بوجود آوردن يك شي پدر براي چند شي دیگر بدون داشتن ظاهر گرافيکي ‎L‏ هندسي * درخت معکوس : بنیان ساختمان داده اشیاء در ‎vrml‏ ‏* تعریف سلسله مراتبي از گره ها توسط درخت * دو نوع شي اصلي : گره برگ : تعریف اشیاء در ۲۳01 طبق تجربیات جهان مجازي * گره گروه : شامل برگ و گروههاي دیگر ‎of 2614‏ فا مت ود نت دک با اه ۵ ۱۶/۰۱/۱۳۸۲ ‎ ‎

صفحه 15:
ساختار يك فایل ,۷۲۲ ساختار سلسله مراتبی اشیاء در محیط ‎VR‏ 6 برگها (مثل نور: صدا و اشکال) ‎Seperators) a, £ ©‏ ۳ نسبت پدر و فرزندی of 2615 WAS ITAL rte tines ihe alk

صفحه 16:
پیاده سازي گرهها در ‎VRML‏ ‎٠‏ ساختار يك گره : ‎Seperator {‏ ‎Transformations Defenition‏ ‎Surface Properties‏ ‎Shapes‏ ‎Childrens‏ ‏1 ‏نداشتن نمود ظاهري در صورت تعريف نشدن ‎shape‏ ‎of 2616‏ محين او ی کی یهن ی سر ‎W/A/ITAY‏ ‎ ‎

صفحه 17:
۷12۲۲ ‏تبدیلات در‎ : ‏مجموعه تبدیلات بصورت زیر مي باشند‎ * Transform { Center x yz ScalingFactor x y z ScaleOrientation x y za Rotation x yza Translation x y z ee * قرار گرفتن هر فیلد روي خط مجزا و مهم نبودن ترتیب نوشتن آنها * ترتیب اجراي 055 ‎y9ige lowgi transform‏ 7 تسیر * توت انم هه سای سس ‎W/ASIRAY‏

صفحه 18:
تبدیلات در ,]۷۷ ۴ 61۲7 : تعریف نقطه اي در فضاي سه بعدي که عملياتي نظیر چرخش اشیاء حول آن انجام میشود 110۳010۲ : تعریف ضرایب انبساط و انقباض اشیاء ‎SCaleOrientation ۰‏ : جرخش محور مختصات ‏به اندازه ‏ حول مرکز پیش فرض و سپس ‏انبساط يا انقباض با ضرايب 8,8,2 ‏۰ ۲0۵1100 : جرخش اشياء به اندازه ه راديان ‏حول بردار (7 ۲ ۶) ‏۰ «مامعصه] : انتقال اشیاء روي محورهاي مرمجتصات مسن ‎ee ae ee ee‏ ود الث ا ۱۷/۸ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
اشكال هندسي در .171311 © كره : ‎o,S sphere { radius r }‏ به مرکز پیش فرض و شعاع : بر حسب متر(پیش فرض-12) ‎: ‏مخروط‎ ۰ Cone { ‏شعاع قاعده مخروط بر حسب متر ‎bottomRadius r‏ ‏ارتفاع مخروط بر حسب متر ‎height h }‏ ‏مقادیر پیش فرض : شعاع : 1 ارتفاع :2 9 لأعيتوآانه : ‎WAS ITAL ‏وان تون‎ Ms ge. ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
اشکال هندسي در ,۷13۲۲۲ مکعب : ‎Cube {‏ ‎w‏ ۷101۲ ارتفاع مکعب بر حسب متر 2 261028 عمق مكعب بر حسب متر } ‎depth d‏ AsciiText { رشته متني مورد نظر براي نمایش W/ AS ATAY

صفحه 21:
اشکال هندسي در ,]۷۲۹۳۷۲ ‎Coordinate3 ٠‏ :تعیین مختصات تمامي رئوس ۰ 61 : تعریف وجوه جسم با -1 ‏عنم‎ a : ‏7ك حرم‎ point [ -1 0-1, ‏ام‎ ‎10-1, ‎101, ‎-10-1, 5 2-4 010 | } ‎IndexFaceSet {‏ زر مقر ره ی ی ,1 ,0,4 ‎wv, soudindexT‏ ‎ ‎

صفحه 22:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ سه نوع منبع نور براي نورپردازي صحنه ها در ۲۲۳۳۵ : نورافکنن قطه اي: پرتوهاینور در تمام(۱ ‎PointLight {‏ جهانمانند لامبآویزان روشن يا خاموش بودن منبع نور ‎On‏ ‎TRUE / FALSE‏ شدت منبع نور ‎ow)‏ 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ 0122 «[ز[ ‏ :ةبن:0103© دكت داورناه حدء ‎WN / IAT‏

صفحه 23:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ 2( نورافکن صحنه : پرتوهاي نور در حالت مخروطي به بخشي خاص SpotLight { روشن يا خاموش بودن منبع نور / ‎On TRUE‏ ‎FALSE‏ شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و آبي ‎color rgb‏ مختصات موقعیت منبع نور ‎location‏ ‎XYZ‏ ‎direction x ae‏ WAS IRAY ‏ی وان ملع ون‎ ge wh oy 0

صفحه 24:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ 3) نورافکن مستقیم : پرتوهاي نور به موازات يك بردار DirectionalLight { روشن يا خاموش بودن منبع نور ‎On‏ ‎TRUE / FALSE‏ شدت منبع نور (بین 0 يا خاموش و1 يا روشن) ‎intensity x‏ رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز, سبز و ‎color rgb zl‏ بردار جهت نور ‎direction 2 ۷۰2 8 4‏ وه ماه يت ‎W/ASIRAY‏

صفحه 25:
نور» صدا و رنگ در 1۷7۲۷۲۲ * رنگ آميزي سطوح اشیاء در ۷01 : ‎material {‏ ambientColor rgb //gwlSail ‏مقدار‎ نور در اشیاء صيقلي رنكسطح // ‎diffuseColor rgb‏ اشیاء ‎specularColor rgb //L, sluul‏ دوخشش‌متا لك emissiveColor rgb ‏اشیاء مشنعلا/‎ میزا آندوخشن كما ‎shininess_s‏ ‎gen.‏ کی ان تلع ود ۱/۳۸۹۲ ۱۷/۸ of 26 25

صفحه 26:
نور صدا و رنگ در ,]۷1۷۲ ‎a‏ باني از گره صدا در 2.0 ۷۲۳01 با دو گره ‎sound 9 audioclip‏ ‎ ‏۷ گره 0 : شبیه نورافکن صحنه داراي فيلدهاي مکان» بردار جهت و شدت صدا ‎Jaro orxiS yosuire : URL Audioclip 055 °‏ قرار گرفتن فایل صدا در شبکه اینترنت ‏* پشتيباني از فايلهاي 101 و ۲۷۵۷ ‎of 26 26‏ محين او ی کی یهن ی سر ‎W/A/ITAY‏ ‎ ‎

مهندسي اينترنت زبان مدلسازي حقيقت مجازي دانشگاه صنعتي اصفهان – دانشكده برق و كامپيوتر ‏of 26 1 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي فروردين 17 / 01 / 1382 مفهوم حقيقت مجازي • حقيقت مجازي : Virtual Reality • شبيه سازي فضاي سه بعدي توسط تكنيكهاي نرم افزاري روي فضايي كه ذاتا دوبعدي است، بگونه اي كه كاربر ميتواند به غير از مشاهده اين فضا در آن سير كرده و در محيط تغييراتي را نيز ايجاد نمايد • مثال :چرخاندن يك صفحه شطرنج و نگريستن به آن از زواياي مختلف و جابجا كردن مهره ها • قابليت تغيير اشياء در محيط VRبدليل حفظ دقيق مشخصات و مختصات هر شي در محيط ‏of 26 2 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 مقايسه حقيقت مجازي با محيطهاي چندرسانه اي • شباهت بدليل وجود صدا و تصوير در هر دو • پيدايش و رشد همزمان هر دو در دنياي تكنولوژي اطالعات • تفاوت :1دوبعدي بودن محيطهاي چندرسانه اي مانند فيلم و تصاوير متحرك و در مقابل سه بعدي بودن اشيا در محيط VRو داشتن پارامتر ارتفاع عالوه بر مختصات طول و عرض • تفاوت :2عدم امكان تغيير در محيطهاي چندرسانه اي و در عوض محاوره اي بودن محيط VRمانند تغيير زاويه ديد ،جابجا كردن اشيا و غيره ‏of 26 3 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 : VRMLز[بانم[دل[ساز[يحقيقتم[جاز[ي • VRML : Virtual Reality Modeling ‏Language • VRMLزباني است كه توسط آن هر شيي در محيط VRبا عالئم مخصوص و گرامر خاص يك زبان نشانه گذاري بصورت استاندارد مدل مي شود • VRMLقالب استاندارد فايلي است كه درون آن اطالعات مربوط به اشياء محيط VRبصورت متني تعريف ميشود • دو مرحله نمايش يك فايل متني : VRML • الف ) خواندن فايل متني ،استخراج تك تك ‏of 26 4 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 : VRMLز[بانم[دل[ساز[يحقيقتم[جاز[ي • ب) تحويل دادن ساختمان داده تشكيل شده براي اشياء به برنامه اي كه آنرا پردازش و تفسير كرده و نهايتا نمايش مي دهد • به اين برنامه “موتور تفسير” مي گويند • مقايسه VRMLو HTMLاز لحاظ حجم پردازش • صحنه هاي سه بعدي طراحي شده در فايلهاي كم حجم VRML • نياز به سخت افزار و مرورگر بسيار سريع و قوي ‏of 26 5 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 اصول VRML • دو وظيفه مهم موتور تفسير Rendering : engine • محاسبات و پردازش الزم • رسم تصاوير • تعريف موتور تفسير :پروسه اي كه كارش رسم تصاوير محيط VRبا استفاده از ساختمان داده حاصل از پويش فايل VRMLاست • حجم بسيار زياد محاسبات الزم براي تشكيل و ترسيم تصاوير • استفاده از مفاهيم شي گرايي و ذخيره 17 / 01 / 1382 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي ‏of 26 6 برداري اصول VRML • رسم يك پاره خط با دو بردار ( )x0,y0,z0و ()x1,y1,z1 • رسم اشياء شناخته شده مانند استوانه ،كره و مخروط با استفاده از روابط رياضيشان • مثال :رسم يك كره بر اساس رابطه رياضي نقاط سطح كره : • (x-x0)^2 + (y-y0)^2 + (z-z0)^2 =R^2 • نياز به دو پارامتر شعاع كره و بردار مركز •رسم اشياء پيچيده تر بر اساس اشياء ساده ‏of 26 • 7 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 اصول VRML • سه عمل اساسي براي تغيير دادن اشياء : • عمل مقياس : Scalingانبساط يا انقباض شي در جهت محورهاي مختصات با يك ضريب : )• (x,y,z) =======> (ax,by,cz • انبساط a,b,c > 1 : ‏a,b,c < 1 انقباض : • عمل چرخش : Rotationچرخش يك شي حول يك بردار • عمل انتقال : Translationانتقال يك شي از يك مكان به مكان جديد ‏of 26 8 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 اصول VRML • توجه به اثرات و تعامالت اشياء يك صحنه بر روي يكديگر • پردازشهاي موتور تفسير براي ترسيم يك شي : • بررسي موقعيت هر شي نسبت به اشياء ديگر • محاسبه درخشندگي شي • محاسبه سطوح قابل رويت هر شي بر اساس زاويه ديد فعلي • محاسبه پرسپكتيو شي :بدست آوردن zبر ‏of 26 9 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML • فايلهاي VRMLمجموعه اي از اشياء تعريف شده بزبان vrml • فايلهاي VRMLفايلهاي متني ساده ASCII هستند مانند HTML • قابل ايجاد و ويرايش در يك ويرايشگر متن • ذخيره فايل با پسوند wrlيا vrmlيا vrm • انتقال فايل vrmlپس از درخواست مبتني بر پروتكل HTTP • پويش فايل vrmlتوسط نسخه هاي جديد ‏netscape ‏of 26 10 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML • چهار قسمت يك فايل : vrml • )1خط سرآيند فايل :اولين خط فايل شروع شونده با # • تعيين كننده مشخصات فايل مانند : • #VRML V1.0 ascii • يعني محتواي فايل از نوع vrmlبا كدهاي asciiو مطابق با نسخه 1 • #VRML V2.0 uttf2 • يعني محتواي فايل از نوع vrmlبا كدهاي asciiشامل كدهاي باالتر از 128و مطابق با ‏of 26 11 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML • )3گره ها :يك شي ساده يا پيچيده سه بعدي بصورت زير : } • NodeType { fields • )4فيلدها :مقادير بين {…} در تعريف گره • تعيين كننده چگونگي تفسير يا نمايش يك مثال : شي. خط سرايند ‏VRML V1.0 ascii# خط توضيح ‏simple red sphere يك گره (شي كلي صحنه) } Seperator ‏of 26 12 مهندسي اينترنت ‏This file defines a# دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML • خاصيت شي گرايي و ارث بري شي فرزند از شي پدر ‏of 26 13 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML • بوجود آوردن يك شي پدر براي چند شي ديگر بدون داشتن ظاهر گرافيكي يا هندسي • درخت معكوس :بنيان ساختمان داده اشياء در vrml • تعريف سلسله مراتبي از گره ها توسط درخت • دو نوع شي اصلي : • گره برگ :تعريف اشياء در vrmlطبق تجربيات جهان مجازي • گره گروه :شامل برگ و گروههاي ديگر ‏of 26 14 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 ساختار يك فايل VRML ‏of 26 15 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 پياده سازي گرهها در VRML • ساختار يك گره : { Seperator ‏Transformations Defenition ‏Surface Properties ‏Shapes ‏Childrens } • نداشتن نمود ظاهري در صورت تعريف نشدن ‏shape ‏of 26 16 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 تبديالت در VRML • مجموعه تبديالت بصورت زير مي باشند : { Transform ‏Center x y z ‏ScalingFactor x y z ‏ScaleOrientation x y z a ‏Rotation x y z a ‏Translation x y z } • قرار گرفتن هر فيلد روي خط مجزا و مهم نبودن ترتيب نوشتن آنها • ترتيب اجراي گره transformتوسط موتور تفسير : 17 / 01 / 1382 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي ‏of 26 17 تبديالت در VRML • : Centerتعريف نقطه اي در فضاي سه بعدي كه عملياتي نظير چرخش اشياء حول آن انجام ميشود • : scalingFactorتعريف ضرايب انبساط و انقباض اشياء • : scaleOrientationچرخش محور مختصات به اندازه aحول مركز پيش فرض و سپس انبساط يا انقباض با ضرايب x,y,z • : rotationچرخش اشياء به اندازه aراديان حول بردار ()x y z • : translationانتقال اشياء روي محورهاي مختصات 17 / 01 / 1382 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي ‏of 26 18 اشكال هندسي در VRML • كره : { sphere { radius rكره به مركز پيش فرض و شعاع rبر حسب متر(پيش فرض=)1 • مخروط : } Cone شعاع قاعده مخروط بر حسب متر ‏bottomRadius r ارتفاع مخروط بر حسب متر { height h مقادير پيش فرض :شعاع 1 : استوانه : ‏of 26•19 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي ارتفاع 2: 17 / 01 / 1382 اشكال هندسي در VRML مكعب : } Cube طول مكعب بر حسب متر width wارتفاع مكعب بر حسب متر height hعمق مكعب بر حسب { depth d متر • متن : } AsciiText رشته متني مورد نظر براي نمايش ‏string s ضريب فاصله عمودي سطرهاي متن از هم ‏of 26 20 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 اشكال هندسي در VRML • : Coordinate3تعيين مختصات تمامي رئوس • : IndexFaceSetتعريف وجوه جسم با عالمت ختم -1 • مثال :تعريف يك هرم : } coordinate3 ‏point [ -1 0 -1, 1 0 -1, 1 0 1, -1 0 -1, ] } { 2, 4, 3, - ‏of 26 21 1, 4, 2, -1 , مهندسي اينترنت 0, 4, 1, -1 , دكتر داورپناه جزي 010 ‏IndexFaceSet [ coordIndex 17 / 01 / 1382 نور ،صدا و رنگ در VRML • سه نوع منبع نور براي نورپردازي صحنه ها در : vrml ن[[ورا[ف[كنن[[قطه[ ا[ي :پ[[رتوهاين[[ور در ت[[[مام )1 { PointLightجه[اتم[ان[ند ال[[م[پآويزا[ن روشن يا خاموش بودن منبع نور ‏TRUE / FALSE ‏On شدت منبع نور (بين 0يا خاموش و 1يا روشن) ‏intensity x رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز ،سبز و 17 / 01 / 1382 اينترنت دكتر داورپناه جزي r g bمهندسي آبيof 26 22 ‏color نور ،صدا و رنگ در VRML )2نورافكن صحنه :پرتوهاي نور در حالت مخروطي به بخشي خاص { SpotLight ‏On TRUE / روشن يا خاموش بودن منبع نور ‏FALSE شدت منبع نور (بين 0يا خاموش و 1يا روشن) ‏intensity x رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز ،سبز و آبي ‏color r g b ‏location مختصات موقعيت منبع نور ‏xyz بردار جهت نور مهندسي اينترنت ‏of 26 23 ‏x دكتر داورپناه جزي ‏direction 17 / 01 / 1382 نور ،صدا و رنگ در VRML )3نورافكن مستقيم :پرتوهاي نور به موازات يك بردار { DirectionalLight روشن يا خاموش بودن منبع نور ‏TRUE / FALSE ‏On شدت منبع نور (بين 0يا خاموش و 1يا روشن) ‏intensity x رنگ منبع نور بر حسب سه مولفه قرمز ،سبز و ‏color r g b آبي بردار جهت نور ‏direction ‏x yofz26{24 اينترنت دكتر داورپناه جزي مهندسي 17 / 01 / 1382 نور ،صدا و رنگ در VRML • رنگ آميزي سطوح اشياء در : vrml { material م[قدار ا[ن[عكاس// ‏ambientColor r g b ن[[ور در ا[ش[ياء ص[[يقلي ر[ن[گس[[طح // ا[ش[ياء ب[[ا // // ا[ش[ياء م[شتعل ‏rgb ‏rgb ‏specularColor در[خششم[تا [ليك ‏rgb ‏emissiveColor م[يزا[ندر[خشندگي// ‏of 26 25 ‏diffuseColor ا[ش[ياء مهندسي اينترنت ‏s ‏shininess دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382 نور ،صدا و رنگ در VRML • پشتيباني از گره صدا در vrml 2.0با دو گره audioclipو sound • گره : soundشبيه نورافكن صحنه ،داراي فيلدهاي مكان ،بردار جهت و شدت صدا • گره : URL Audioclipمشخص كننده محل قرار گرفتن فايل صدا در شبكه اينترنت • پشتيباني از فايلهاي midiو wav ‏of 26 26 مهندسي اينترنت دكتر داورپناه جزي 17 / 01 / 1382

62,000 تومان