معماری و عمران

تحلیل فرهنگسرای نیاوران

صفحه 1:
تحلیل فرهنگسر أأقيا 2 5

صفحه 2:

صفحه 3:
a & +3

صفحه 4:
کامران طباطبایی دیبا (زاده ۱۶ اسفند ۱۳۱۵ در تهران) نقاش» شهرساز و معمار انس است‌وی در سال ی و دانشگاه ها

صفحه 5:
باغ نیاوران ‎Jf.‏ در زمینی با هندسه نامنتظم با محور طولی شمالی - جنوبی طراحی شده است. __]-> 2 موقعيت معتدل كوهستانى وه علت وجوة باذهاق شدای مساری ارمتكسرا بد صووت شرق و غرب

صفحه 6:
زمین مجموعه دارای شیبی از جهت شمال به جنوب و حدود ۱۵ درصد است به گونه‌ای که شمال زمین در ترازی حدود ۱۰ متر بالاتر از جنوب آن قرار گرفته است.

صفحه 7:
باغ نیاوران شامل ۳ بخش:

صفحه 8:
دسترسی به ساختمان های اصلی از طریق پله ها صورت می گیرد. وجود دو عامل بعدی سکوها و شمشادهادر دو طرف يله ها عمل هدايت مخاطب به سمت ساختمان اصلی را به عهده دارد. ار ‎poms eee cette!‏ ب جوی‌ها و آب‌نماها در فاصله ساختمان ‏فرهنگسرا . بازمانده باغ قدیمی ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
=f ترکیبی از اجزاه مختلف به گرد حیاط مرّع‌شکلی و ایجاد حجمی نعلى شكل

صفحه 11:
حجم کی بنا با ارتفاعی حدود ۲ طبقه و اجزای مجموعه دارای ارتفاع تقريباً یکسان از کنار هم نشستن احجام کامل و مفرد به وجود آمده که در یکدیگر حل نشده‌لند ,بلکه در کنار هم نشسته‌اند پرخورد احجام و ایجاد مجموعه

صفحه 12:
شامل سه بلوک ساختمانی 8: سا لرلجتماعات رولبط عمومی غرفه هاوف-ریشگاهی یستورلناو فضاینسایشگام 0گللی‌ها ر ف_فاهایتایشگاهی و ففضایادایی

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
با یتن مسلح اجرا شده ترکیبی میان بافت (بتن و سنگ), ‎dea‏ ‎en a)‏ و نسبت ‏ساختار جدیدی از معماری سنتی

صفحه 17:

صفحه 18:
)حیاط مرکزی ")نكارخانه ۳)ساختمان اداری ۶)رستوران 8)فضای نیمه باز نمایشگاهی ")نمایشخانه ۷غرفه های فروش

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
راهروی چرخشی پرای ورود به نگارخانه برای کمتر احساس شدن فاصله راهرو تا قسمت اداری هدايت به تكارخانه از حياط مركزى به وسيله پل

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
۳) ساختمان اداری از۳ طبقه مجزا : طبقه همکف : شامل اتاق تاییستها اطانه درم ی سر موی ی ‎SS ee‏ فرهنگسرا و مشاورین می باشد.

صفحه 25:

صفحه 26:
۶ رستوران فضایی مستطیل شکل به ابعاد ۲۵ در ۱۲ متر. روشنایی و تهویه طبیعی : بازشوهای ضلع شرقی. تام مواد وله مسر سواره من يشش شري

صفحه 27:
5 3

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
طول صحنه آمفى تثاتر تقريباً دو برابر عرض ب طبيعى زمين براى شيب آمفى ‎le‏ استفاده شده‌است.

صفحه 31:
سالن اصلی (سالن خلیج فارس)

صفحه 32:
۷ غرفه های فروش

صفحه 33:
۱ نگارخانه ۲ رستوران ۳ کتابخانه 4) اتاق پروژکسیون نمایشخانه ۵) کارگاه تعلیم نقاشی ۲ ساختمان اداری سالن گوشه

صفحه 34:
فضای کتابخانه شامل : ۱- ورودی ۲- هال ورودی ۳- قسمت کاتالوگ ۶ مراجعه و تخویل ۵- مخزن کتاب - سالن مطالعه

صفحه 35:
پنجره ای وسیع به سمت جنوب نیم نگاهی به حیاط فرهنگسوا

صفحه 36:
فصای مکث ‎im chat‏

صفحه 37:
پلان طبقه ارل

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
طبقه همکف ‎)١‏ ورودى اصلى ‏1) سرسراى ميانى ‏۳ اتاق اداری ‏۴ غذاخوری ‏۵) ورودی فرعی از سمت ‎Eb‏ ‏۶ رواق

صفحه 45:
طبقه اول ) سرسرای میانی ۲ اتاق اداری ۳ اتاق جلسات

صفحه 46:
دفتر مخصوص در قسمت جنوب ساختمان دفتر مخصوص, اختلاف سطح قابل توجهى بين دو بخش باغ ديده مىشود و ديوارى ستكى به ارتفاع جهارمتر دو محوطه بالا و يابين را از هم جدا می‌کند. جالب آنكه لين ديوار در تمام عرض باغ امتداد نمىيلبد و پس ۱ از قطع کردن محور ب و سبزه تمام أكيد بر اختلاف سطح دو محوطه بالا و يايين باغ باغ يديد من ‎go gral‏ یاد شده خاتمه می‌یابد. مىشود. به نظر مىرسد تنها وظيفه لين ديوار است. به واسطه ديوار مذكور اتقطاعى عل ىرغم وجود د ‎Sey‏ ساعتمان دفتر مخصوص دور از دسترس ‎

صفحه 47:

تحلیل فرهنگسرا نیاوران ‏Thank You مشخصات پروژه موقعیت :ایران ،تهران ،نیاوران وضعیت :ساخته شده کاربری :فرهنگی ،فرهنگسرا کارفرم1ا :س1ازمان مدیری1ت و برنام1ه ریزی کشور (سازمان برنامه و بودجه) مشاور طراحی بنا :کامران دیبا زمان احداث1349 : زمان بهره برداری1357 : بهره بردار :فرهنگسرا نیاوران زیربنای مجموعه4530 : تعداد طبقات :دوطبقه سیستم سازه :اسکلت بتن مسلح سطح اشغال%10 : دوره تاریخی :پهلوی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کامران دیبا کامران طباطبای1ی دیب1ا (زاده ۱۴اس1فند ۱۳۱۵در تهران) ،نقاش ،شهرس1از و معمار مدرنیست ایران1ی اس1ت.وی در س1ال ۱۳۳ ۵تحص1یل در رشت1ه معماری در دانشگاه هاوارد در شهر واشینگتن.دی.س1ی .را آغاز کرد .وی در زمان تحص1یل ،ب1ا مراجع1ه ب1ه کتابخان1ه کنگره آمریک1ا ،به دان1ش خود در زمینه‌های فلس1فه و روان‌ شناس1ی افزود .در س1ال ۱۳۴۳دان1ش آموخت1ه ای1ن رشته شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیالت تکمیلی را در رشته جامعه‌شناسی ادامه داد. باغ نیاوران در زمین1ی ب1ا هندس1ه نامنتظ1م ب1ا محور طولی شمالی -جنوبی طراحی شده است. موقعیت معتدل کوهستانی و ب1ه عل1ت وجود بادهای شمالی‌، معماری فرهنگس1را ب1ه صورت شرق و غرب باغ نیاوران زمی1ن مجموع1ه دارای شیب1ی از جه1ت شمال به جنوب و حدود 15درص1د اس1ت ب1ه گونه‌ای که شمال زمی1ن در ترازی حدود 10مت1ر باالتر از جنوب آن قرار گرفته است. باغ نیاوران شامل 3بخش: فرهنگسرا باغ دفتر مخصوص دسترسی دسترسی به ساختمان های اصلی از طریق پله ها ص1ورت م1ی گیرد .وجود دو عام1ل بعدی سکوها و شمشادهادر دو طرف پل1ه ه1ا عم1ل هدایت مخاط1ب ب1ه س1مت س1اختمان اص1لی را به عهده دارد. مس1یر اص1لی و پ1ر درخ1ت شمالی-جنوب1ی با جوی‌ه11ا و آب‌نماه11ا در فاص11له ساختمان فرهنگسرا ،بازمانده باغ قدیمی ساختمان فرهنگسرا ترکیب1ی از اجزاء مختل1ف به گرد حیاط مربّع‌­شکل1ی و ایجاد حجمی نعلی­‌شکل ساختمان فرهنگسرا حج1م ک ّل1ی بن1ا ب1ا ارتفاعی حدود 2 طبق11ه و اجزای مجموعه دارای ارتفاع تقریباً یکسان از کنار ه1م ‌نشس1تن احجام کامل و منفرد ب ‌ه وجود آمده ک1ه در یکدیگ1ر ح1ل نشده‌ان1د ،بلکه در کنار هم نشسته‌اند برخورد احجام و ایجاد مجموعه ساختمان فرهنگسرا شامل سه بلوک ساختمانی 1تماعات روا1ب1ط ع1موم1ی، ، 1لن1ج : Aس11ا 1ا غ1رف1ه هایف11رو1ش1گاهی : Bر1س1تورا1نو ف111ضاین11مایشگاه1 : Cگ11ا1لریها و ف111ضاهاین11مایشگاهی و ف111ضایادار1ی معماری الهام گرفته از معماری سنتی ایران حیاط مرکزی با الهام از معماری سنتی ایران ساخته شده؛ حیاط فواره و .باغچه دارد که درهای ساختمان به روی آن باز می‌شود سردر ورودی این بنا به صورت متقارن برگرفت1ه از س1اختار هشتی در معماری سنتی طاقهای مرسوم روستایی نورگیرهای1ی برگرفته از بادگیرهای کویری نورگیری بنا از چهار طرف معماری پست مدرنیستی و بهره گیری از عناص1ر معماری که1ن ایران1ی به ص1ورت مینی مالیستی ایجاد استقالل حیاط مرکزی :همه بخش ها به روی آن گشوده میشوند. اختالف س1طح باغ مجموعه و حیاط فرهنگسرا مرز بی1ن حیاط و باغ ب1ه کم1ک حصار و حوض آب پیوند دوستی میان باغ و فرهنگسرا • همنشینی فرهنگسرا با میدانگاه ابتدای محور شمالی -جنوبی باغ • پیوستگی بصری میان باغ و حیاط فرهنگسرا مصالح با بتن مسلح اجرا شده ترکیب1ی میان بافت (بت1ن و سنگ)‌، فرم (سازه هندسی) ،و نسبت س1اختار جدیدی از معماری سنتی و مدرن خلق نماید پالن طبقه همکف 7 6 1 7 5 2 4 3 )1حیاط مرکزی )2نگارخانه )3ساختمان اداری )4رستوران )5فضای نیمه باز نمایشگاهی )6نمایشخانه )7غرفه های فروش )1حیاط مرکزی 1 )2نگارخانه 2 راهروی چرخش1ی برای ورود ب1ه نگارخان1ه برای کمتر احساس شدن فاصله راهرو تا قسمت اداری هدای1ت ب1ه نگارخان1ه از حیاط مرکزی ب1ه وسیله پله از 5نی1م طبق1ه تشکی1ل شده ک1ه از 3نی1م طبقه آ1ن به عنوان سالن اصلی استفاده می شود​. )3ساختمان اداری از 3طبقه مجزا : طبقه همکف :شامل اتاق تایپیستها طبق1ه دوم و س1وم :شام1ل بخشهای مالی، اداری ،موس1یقی ،کامپیوت1ر و مدیریت های فرهنگسرا و مشاورین می باشد. 3 جداس-ازی ب-ه وس-یله پارتیشن های شیشه ای )4رستوران فضای1ی مس1تطیل شک1ل ب1ه ابعاد ۲ ۵در ۱۲متر. روشنایی و تهویه طبیعی :بازشوهای ضلع شرقی. تامین مواد اولیه :مسیر سواره در بخش غربی. 4 رستوران شامل 2طبقه: دسترسی از: -1حیاط مرکزی -2ورودی نگارخانه -3کتابخانه )5فضای نیمه باز نمایشگاهی 5 )6نمایشخانه 6 طول ص1حنه آمف1ی تئاتر تقریب ًا دو برابر عرض اس1ت و از شی1ب طبیع1ی زمی1ن برای شی1ب آمفی تئاتر استفاده شده‌است. سالن اصلی (سالن خلیج فارس) س1الن خلی1ج فارس دارای 262ص1ندلی اس1ت و ه1م به عنوان س1الن س1ینما و ه1م برای اجرای تئات1ر ،کنسرت موس1یقی و برگزاری س1مینار ،همای1ش و نشست‌های تخص1صی مورد اس1تفاده اس1ت؛ همچنی1ن ای1ن س1الن به لحاظ فن1ی از قابلیت‌ها و امکانات زیادی برخوردار اس1ت ک1ه باع1ث شده برای کنس1رت موس1یقی استاندارد باشد. این سالن شامل 3قسمت اصلی : )1پذيرش )2خروجی ها )3سن اصلی )7غرفه های فروش 7 7 7 پالن طبقه اول 7 )1نگارخانه )2رستوران )3کتابخانه )4اتاق پروژکسیون نمایشخانه )5کارگاه تعلیم نقاشی )6ساختمان اداری )7سالن گوشه )3کتابخانه 7 7 3 7 فضای کتابخانه شامل : -1ورودی -2هال ورودی -3قسمت کاتالوگ -4مراجعه و تحویل -5مخزن کتاب -6سالن مطالعه پنجره ای وسیع به سمت جنوب نیم نگاهی به حیاط فرهنگسرا  فصای مکث فصای حرکتی فضای مکث فضای حرکتی فضای کم صدا فضای پرصدا ساختمان دفترمخصوص • در شمال شرق باغ استقراریافته دفتر مخصوص طبقه همکف : )1ورودی اصلی )2سرسرای میانی )3اتاق اداری )4غذاخوری )5ورودی فرعی از سمت باغ )6رواق دفتر مخصوص طبقه اول : )1سرسرای میانی )2اتاق اداری )3اتاق جلسات دفترمخصوص در قسمت جنوب س1اختمان دفتر مخص1وص ،اختالف س1طح قابل توجه1ی بین دو بخش باغ دیده می‌شود و دیواری س1نگی ب1ه ارتفاع چهارمتر دو محوط1ه باال و پایین را از ه1م جدا می‌کند .جالب آنک1ه ای1ن دیوار در تمام عرض باغ امتداد نمی‌یاب1د و پ1س از قط1ع کردن محور آ1ب و سبزه تمام می‌شود .به نظر می‌رسد تنه1ا وظیفه ای1ن دیوار تأکید بر اختالف س1طح دو محوطه باال و پایین باغ اس1ت .ب1ه واس1طه دیوار مذکور انقطاع1ی در باغ پدی1د می‌آی1د و محور یاد شده خاتمه می‌یابد. علی‌رغ1م وجود دری بی1ن دو س1طح پایی1ن و باال ،س1اختمان دفت1ر مخص1وص دور از دسترس می‌نماید. برش عرضی

25,000 تومان