تقویم اجرایی مشاور

طاهره واحدی

صفحه 1:
‎ae‏ ا لك ‏فعاليت هاى مستمر مشاور ‏فعاليت هاى سه ماهه مشاور

صفحه 2:

صفحه 3:
فعاليت های مستمر #فعاليتهاى مستمر به مجموعداى از فعاليتهاى مشاور كفته مىشود كه جزو اصلىترين وظايف مشاور است و مشاور بايذ همواره در راستاى تحقيق فعاليتهاى مذكور در طول سال تحصيلى انجام وظيفه كند. به طور مثال انجام مشاورهى فردى و كروهى از جمله فعاليتهاى مستمر است كه مشاور به منظور کاهش و کنترل آسیب‌های رولنی- اجتماعی و ارتقای بهداشت

صفحه 4:
؟انجام مشاوره فردی و گروهی. ؟احیاء و تقویت صندوق ارتباط با مشاور. ؟ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره ای در سطح پردیس ها. ۴راهنمایی دانشجو در تصمیم گیری آگاهانه, علاقه و حسن انتخاب. *ارلئه کد رهگیری به مراجع جهت پیگیری آسان تر در جلسات آینده. #راهنمایی دانشجو در جهت شناخت صحیح توانائیها و مشکلات خود. ؟ایجاد یک فرصت جهت آسیب شناسی و تجزیه تحلیل مشکلات دانشجویان, ؟ مطالعهی بخشنامه‌ها و نامه‌های رسیده و پاسخ‌گویی به مکاتبات روزمره‌ی اداری. *راهنمایی دانشجو در حل مشکلات رفتاری. ‎cobble‏ شناختی, تحصیلی, خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج.

صفحه 5:
فزلیش سازگاری موثر با محیط تحصیل و زندگی. توسعه رولبط اجتماعی و پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی-رفتاری و توسعه بهداشت روانی ‎ay‏ فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی: ؟ ثبت گزارزش مشکلات (روانی-رفتاری) مراجعان و امکان پیگیری مستمر کار توسط مشاور. ؟ احیای اصل رازداری با توجه جه طراحی رمز عبور در تشکیل پرونده که به غیر از مشاور هیچ فرد دیگری نتواند از اطلاعات ثبت شده مراجعان مطلع شود. * استفاده از ابزارهای روانشناختی جهت تشخیص هرچه بهتر نوع مشکلات روانی - رفتاری. * برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی مهارتهای زندگی با هدف ارتقاء بهداشت روانی. * جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت رولنی به عنوان گروه هميار.

صفحه 6:
؟ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی به صورت فردی و گروهی. #اجرای برنامه های پیشگیرانه و ارتقای سلامت روانی در محیط واحد. ؟ارایه خدمات مداخله در بحران و کمک رسانی در شرایط اضطراری. * پژوهش درباره مسایل و مشکلات دانشجویان واحد و ارایه راهکارهای مناسب * ارزیابی منظم از خدمات ارایه شده * ارائه گزارش عملکرد دفاتر مشاوره به صورت ماهانه به سازمان مرکزی

صفحه 7:

صفحه 8:
"#فعالیت‌های سه ماهه‌مّن بخش از فعالیت‌های مشاور است که مکمل فعالیت‌های مستمر وی می‌باشد و حسب زمان و متناسب با آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط انجام می‌پذیرد. لازم به ذکر است به منظور انجام فعالیت‌های هر دوره ضرورت دارد مشاور از ماه قبل تمهیدات لازم رابه کار بندد و زمینه را برای تحقق فعالیت‌ها فراهم کند و چنانچه با موانعی برای اجرای فعالیت‌ها روبه‌رو است پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

صفحه 9:
مه ماهه اول (مهرء آبان: ‎(al‏ ‎-١‏ آشنا نمودن دانشجويان با وظايف مشاور و جكونكى ارايهدى خدمات راهتمایی و اهدر احيطدهاى سارشىء خانوادكى: تحصیلی ‏در اين رابطه راه‌کارهای زیر پیشنهاد می‌شود: ۴للف- حضور در مراسم آغازین سال تحصیلی و معرفی حیطه‌های خدمات راهنمایی و مشاوره. ۴ب ارلئه بروشور برای دانشجویان جدید الورود و مطللب کاربردی و نصب بر روی برد مشاوره. ‎

صفحه 10:
۲-تهیه صندوق ارتباط با مشاور. ۴۳-همکاری و تعامل با امور دانشجویی جهت اجرای طرح پلیش سلامت در زمان اعلام شده (هفته دوم مهر تا هفته دوم آبان) و ارسال گزارش و برگه ها جهت تفسیر به سازمان مرکزی. -دعوت از اساتید برجسته جهت سخنرانی در زمینه بنیان خانواده و ازدولح به مناسبت روز ازدواج ۲۵ مهر.

صفحه 11:
۵- تعیین و اعلام برنامه‌های هفتگی حضور مشاور در واحد آموزشی و نصب آن در معرض دید دانشجویان. 7- اجرای برنامه های ویژه هفته بهداشت روان» در این رابطه برنامه های زیر لازم الاجراست: ۱- ارائه بروشور و ویژه نامه سلامت روان. ۲- مسابقه کتابخوانی بهتر زیستن. ۴- فراخوان جذب دانشجویان همیار و تشکیل جلسه توجیهی. >- برگزاری مراسم سخنرانی یکی از اساتید برجسته در زمینه سلامت روان برای دانشجویان جدیدالورود.

صفحه 12:
۷- پی گیری و دریافت تفاسیر آزمون سلامت روان از طرف سازمان مرکزی. ۸ تهیفی گزارشی از نحودی برگزاری هفتفی بهداشست روان و ارسال آن گزارش به کارشناسی مشاوره‌ی اداره‌ی متبوع. ‎-٩‏ شناسایی دانشجویان نیازمند به خدمات مشاوره‌ای و مددکاری از طریق دریافت و مشاهده پروتکل آزمون سلامت روان ارسال شده از طرف سازمان و یا مراجعه حضوری و درج در پروندهی مشاوره‌ای و ارایه‌ی خدمات لازم به آنها و یا ارجاع آنان به مراکز و مراجع فی ربط. ‏۰- تماس با دانشجویانی که در غربالگري سلامت روان با مشکل مواجه هستند و تعیین وقت برای پیگیری درمان. ‏۱ برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی و ارسال گزارش به سازمان مرکزی. ‎

صفحه 13:
سه ماهه دوم (دی -بهمن -اسفند) ۱- ارائه بروشورهای ویژه نوروز. ۲- شرکت در دوره های دانش افزایی. ۳- راهنملیی فردی و گروهی دانشجویان در مورد روشهای صحیح مطالعه و غلبه بر اضطراب از امتحان. - برگزاری کارگاه در خصوص یکی از مهارتیهای ملزوم پیشنهادی در آیین نامه مهارتهای زندگی. ۵- تعامل با گروههای آموزشی جهت شناسایی دانسجویان مشروط و یا دارای افت تحصیلی انجام مداخلات بهنگام. 7- برگزاری نسست‌های آموزشی ویژهی همیاران با استفاده از روش‌های فعال گروهی در زمینه‌ی آشنایی با اصول, اهداف. روش مداخلات در زمانیهای بحرانی و ارزیابی اولیه از اطلاعات پایه و مورد نیاز همیاران.

صفحه 14:
سه ماهه سوم (فروردین_ اردیبهشت_ خرداد) ۱- شرکت در برنامه ویژه هفته خوابگاه و ارا ه ویژه نامه به دانشجویان. ۳- دعوت از صاحب‌نظران و کارشناسان متخصص در زمینه‌ی مهارتهای زندگی به منظور ارایه‌ی سخنرانی و پرسش و پاسخ. ۳- نظارت مشاور بر نحومی فعالیت همیاران (ایجاد ارتباط صمیمانه همیاران با سایر دانشجویان و ترغیب آنان برای مراجعه به مشاور جهت دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره). >-تشکیل نسست‌های ماهلنه به منظور تأکید بر اصول رازداری پرهیز از مداخله در فرآیند مشاوره توسط همیاران و راهنمایی‌های لازم برای صحت اجرای برنامه.

صفحه 15:
۵- پی گیری مشاوره های تحصیلی دانشجویان با افت تحصیلی و آماده سازی برای امتحانات پایان ترم. 7- ارسال گزارش آماری سالان‌ی مشکلات روانی- اجتماعی دانشجویان و ارزیابی و نظرسنجی های انجام گرفته. ۷- ارسال گزارش سالانه از تعداد مکاتبات و اهم موضوع‌های مطرح شده در صندوق ارتباط با مشاور به ستاد مرکزی.

صفحه 16:

تقویم اجرایی مشاور فعالیت های مستمر مشاور فعالیت های سه ماهه مشاور فعالیت های مستمر ‏فعاليت‌هاي مس تمر ب ه مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مشاور گفت ه مي‌شود كه جزو اص لي‌ترين وظاي ف مشاور اس ت و مشاور باي د همواره در راس تاي تحقيق فعاليت‌هاي مذكور در طول سال تحصيلي انجام وظيفه كند. به طور مثال انجام مشاوره‌ي فردي و گروهي از جمله فعاليت‌هاي مستمر است كه مشاور به منظور كاهش و كنترل آسيب‌هاي رواني -اجتماعي و ارتقاي بهداشت روان (فردي و اجتماعي) دانشجویان به طور مداوم آن را در دستور كار خود قرار مي‌دهد. انجام مشاوره فردی و گروهی. احیاء و تقویت صندوق ارتباط با مشاور. ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره ای در سطح پردیس ها. راهنمایی دانشجو در تصمیم گیری آگاهانه ،عالقه و حسن انتخاب. ارائ ه کد رهگیری ب ه مراج ع جه ت پیگیری آس ان ت ر در جلسات آینده. راهنمایی دانشج و در جه ت شناخ ت ص حیح توانائیها و مشکالت خود. ایجاد یک فرصت جهت آسیب شناسی و تجزیه تحلیل مشکالت دانشجویان. مطالعه‌ي بخشنامه‌ها و نامه‌هاي رسيده و پاس خ‌گويي به مكاتبات روزمره‌ي اداري. راهنمایی دانشج و در ح ل مشکالت رفتاری ،عاطف ی ،شناختی، تحصیلی ،خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج. افزایش سازگاری موثر با محیط تحصیل و زندگی ،توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی. پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکالت عاطفی-رفتاری و توسعه بهداشت روانی به فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی. ثب ت گزارش مشکالت (روانی-رفتاری) مراجعان و امکان پیگیری مستمر کار توسط مشاور. احیای اصل رازداری با توجه به طراحی رمز عبور در تشکیل پرونده که به غیر از مشاور هیچ فرد دیگری نتواند از اطالعات ثبت شده مراجعان مطلع شود. اس تفاده از ابزارهای روانشناخت ی جه ت تشخیص هرچ ه بهتر نوع مشکالت روانی – رفتاری. برگزاری کارگاهه ا و دوره های آموزش ی مهارتهای زندگ ی با هدف ارتقاء بهداشت روانی. جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت روانی به عنوان گروه همیار. ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی به صورت فردی و گروهی. اجرای برنامه های پیشگیرانه و ارتقای سالمت روانی در محیط واحد. ارایه خدمات مداخله در بحران و کمک رسانی در شرایط اضطراری. ‏ پژوه ش درباره مس ایل و مشکالت دانشجویان واح د و ارایه راهکارهای مناسب ‏ ارزیابی منظم از خدمات ارایه شده ‏ ارائه گزارش عملکرد دفاتر مشاوره به صورت ماهانه به سازمان مرکزی فعالیتهای سه ماهه مشاوران فعاليت‌هاي س ه ماه ه،آ ن بخ ش از فعاليت‌هاي مشاور اس ت ك ه مكمل فعاليت‌هاي مستمر وي مي‌باشد و حسب زمان و متناسب با آيين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي مربوط انجام مي‌پذيرد. الزم به ذكر است به منظور انجام فعاليت‌هاي هر دوره ضرورت دارد مشاور از ماه قبل تمهيدات الزم را به كار بندد و زمينه را براي تحقق فعاليت‌ها فراه م كن د و چنانچ ه ب ا موانع ي براي اجراي فعاليت‌ه ا روبه‌رو است پيگيري‌هاي الزم را انجام دهد. سه ماهه اول (مهر ،آبان ،آذر) -1آشن ا نمودن دانشجویان ب ا وظاي ف مشاور و چگونگ ي ارايه‌ي خدمات راهنمايي و مشاوره در حيطه‌هاي سازشی ،خانوادگي ،تحصيلي در اين رابطه راه‌كارهاي زير پيشنهاد مي‌شود: ‏الف -حضور در مراسم آغازين سال تحصیلی و معرفي حيطه‌هاي خدمات راهنمايي و مشاوره. ‏ب -ارائه بروشور برای دانشجویان جدید الورود و مطالب کاربردی و نصب بر روی برد مشاوره. -2تهیه صندوق ارتباط با مشاور. -3همکاری و تعامل با امور دانشجویی جهت اجرای طرح پایش سالمت در زمان اعالم شده (هفته دوم مهر تا هفته دوم آبان) و ارسال گزارش و برگه ها جهت تفسیر به سازمان مرکزی. -4دعوت از اساتید برجسته جهت سخنرانی در زمینه بنیان خانواده و ازدواج به مناسبت روز ازدواج 25مهر. -5تعيين و اعالم برنامه‌هاي هفتگي حضور مشاور در واحد آموزشي و نصب آن در معرض ديد دانشجویان. -6اجرای برنامه های ویژه هفته بهداشت روان، در اين رابطه برنامه های زیر الزم االجراست: -1ارائه بروشور و ویژه نامه سالمت روان. -2مسابقه کتابخوانی بهتر زیستن. -3فراخوان جذب دانشجویان همیار و تشکیل جلسه توجیهی. -4برگزاری مراسم سخنرانی یکی از اساتید برجسته در زمینه سالمت روان برای دانشجویان جدیدالورود. -7پی گیری و دریافت تفاسیر آزمون سالمت روان از طرف سازمان مرکزی. -8تهيه‌ي گزارشي از نحوه‌ي برگزاري هفته‌ي بهداشت روان و ارسال آن گزارش به کارشناسی مشاوره‌ي اداره‌ي متبوع. -9شناسايي دانشجویان نيازمند به خدمات مشاوره‌اي و مددكاري از طريق دریاف ت و مشاهده پروتک ل آزمون س المت روان ارسال شده از طرف س ازمان و یا مراجع ه حضوری و درج در پرونده‌ي مشاوره‌اي و ارايه‌ي خدمات الزم به آنها و يا ارجاع آنان به مراكز و مراجع ذي‌ ربط. -10تماس با دانشجویانی که در غربالگری سالمت روان با مشکل مواجه هستند و تعیین وقت برای پیگیری درمان. -11برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی و ارسال گزارش به سازمان مرکزی. سه ماهه دوم (دی –بهمن –اسفند) -1ارائه بروشورهای ویژه نوروز. -2شرکت در دوره های دانش افزایی. -3راهنمايي فردي و گروهي دانشجویان در مورد روشهای صحیح مطالعه و غلبه بر اضطراب از امتحان. -4برگزاری کارگاه در خصوص یکی از مهارتهای ملزوم پیشنهادی در آیین نامه مهارتهای زندگی. -5تعامل با گروههای آموزشی جهت شناسایی دانشجویان مشروط و یا دارای افت تحصیلی انجام مداخالت بهنگام. -6برگزاري نشس ت‌هاي آموزشي ويژه‌ي همیاران با استفاده از روش‌هاي فعال گروهي در زمينه‌ي آشنايي با اصول ،اهداف ،روش مداخالت در زمانهای بحرانی و ارزيابي اوليه از اطالعات پايه و مورد نياز همياران. سه ماهه سوم (فروردین_ اردیبهشت_ خرداد) -1شرکت در برنامه ویژه هفته خوابگاه و ارا ئه ویژه نامه به دانشجویان. -2دعوت از صاحب‌نظران و كارشناسان متخصص در زمينه‌ي‌ مهارتهای زندگی به منظور ارايه‌ي سخنراني و پرسش و پاسخ. -3نظارت مشاور بر نحوه‌ي فعاليت همياران (ايجاد ارتباط صميمانه همياران با ساير دانشجویان و ترغيب آنان براي مراجعه به مشاور جهت دريافت خدمات راهنمايي و مشاوره). -4تشكيل نشست‌هاي ماهانه به منظور تأكيد بر اصول رازداري ،پرهيز از مداخله در فرآين د مشاوره توس ط همياران و راهنمايي‌هاي الزم براي صحت اجراي برنامه. -5پی گیری مشاوره های تحصیلی دانشجویان با افت تحصیلی و آماده سازی برای امتحانات پایان ترم. -6ارس ال گزارش آماري س االنه‌ي مشكالت روان ي -اجتماعي دانشجویان و ارزیابی و نظرسنجی های انجام گرفته. -7ارس ال گزارش س االنه از تعداد مكاتبات و اهم موضوع‌هاي مطرح شده در صندوق ارتباط با مشاور به ستاد مرکزی. با تشکر اداره کل راهنمایی و مشاوره

25,000 تومان