صفحه 1:
ae ا لك
فعاليت هاى مستمر مشاور
فعاليت هاى سه ماهه مشاور
صفحه 2:
صفحه 3:
فعاليت های مستمر
#فعاليتهاى مستمر به مجموعداى از فعاليتهاى مشاور كفته مىشود كه جزو
اصلىترين وظايف مشاور است و مشاور بايذ همواره در راستاى تحقيق
فعاليتهاى مذكور در طول سال تحصيلى انجام وظيفه كند.
به طور مثال انجام مشاورهى فردى و كروهى از جمله فعاليتهاى مستمر است كه
مشاور به منظور کاهش و کنترل آسیبهای رولنی- اجتماعی و ارتقای بهداشت
صفحه 4:
؟انجام مشاوره فردی و گروهی.
؟احیاء و تقویت صندوق ارتباط با مشاور.
؟ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره ای در سطح پردیس ها.
۴راهنمایی دانشجو در تصمیم گیری آگاهانه, علاقه و حسن انتخاب.
*ارلئه کد رهگیری به مراجع جهت پیگیری آسان تر در جلسات
آینده.
#راهنمایی دانشجو در جهت شناخت صحیح توانائیها و مشکلات
خود.
؟ایجاد یک فرصت جهت آسیب شناسی و تجزیه تحلیل مشکلات
دانشجویان,
؟ مطالعهی بخشنامهها و نامههای رسیده و پاسخگویی به مکاتبات
روزمرهی اداری.
*راهنمایی دانشجو در حل مشکلات رفتاری. cobble شناختی,
تحصیلی, خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج.
صفحه 5:
فزلیش سازگاری موثر با محیط تحصیل و زندگی. توسعه رولبط اجتماعی و
پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی-رفتاری و توسعه بهداشت
روانی ay فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی:
؟ ثبت گزارزش مشکلات (روانی-رفتاری) مراجعان و امکان پیگیری مستمر کار
توسط مشاور.
؟ احیای اصل رازداری با توجه جه طراحی رمز عبور در تشکیل پرونده که به غیر از
مشاور هیچ فرد دیگری نتواند از اطلاعات ثبت شده مراجعان مطلع شود.
* استفاده از ابزارهای روانشناختی جهت تشخیص هرچه بهتر نوع مشکلات
روانی - رفتاری.
* برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی مهارتهای زندگی با هدف ارتقاء
بهداشت روانی.
* جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت رولنی به عنوان گروه
هميار.
صفحه 6:
؟ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی به صورت فردی و گروهی.
#اجرای برنامه های پیشگیرانه و ارتقای سلامت روانی در محیط واحد.
؟ارایه خدمات مداخله در بحران و کمک رسانی در شرایط اضطراری.
* پژوهش درباره مسایل و مشکلات دانشجویان واحد و ارایه
راهکارهای مناسب
* ارزیابی منظم از خدمات ارایه شده
* ارائه گزارش عملکرد دفاتر مشاوره به صورت ماهانه به سازمان
مرکزی
صفحه 7:
صفحه 8:
"#فعالیتهای سه ماههمّن بخش از فعالیتهای مشاور است که مکمل
فعالیتهای مستمر وی میباشد و حسب زمان و متناسب با آییننامهها و
شیوهنامههای مربوط انجام میپذیرد.
لازم به ذکر است به منظور انجام فعالیتهای هر دوره ضرورت دارد مشاور
از ماه قبل تمهیدات لازم رابه کار بندد و زمینه را برای تحقق فعالیتها
فراهم کند و چنانچه با موانعی برای اجرای فعالیتها روبهرو است
پیگیریهای لازم را انجام دهد.
صفحه 9:
مه ماهه اول (مهرء آبان: (al
-١ آشنا نمودن دانشجويان با وظايف مشاور و جكونكى ارايهدى خدمات
راهتمایی و اهدر احيطدهاى سارشىء خانوادكى: تحصیلی
در اين رابطه راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
۴للف- حضور در مراسم آغازین سال تحصیلی و معرفی حیطههای خدمات
راهنمایی و مشاوره.
۴ب ارلئه بروشور برای دانشجویان جدید الورود و مطللب کاربردی و نصب
بر روی برد مشاوره.
صفحه 10:
۲-تهیه صندوق ارتباط با مشاور.
۴۳-همکاری و تعامل با امور دانشجویی جهت اجرای طرح پلیش سلامت در
زمان اعلام شده (هفته دوم مهر تا هفته دوم آبان) و ارسال گزارش و برگه
ها جهت تفسیر به سازمان مرکزی.
-دعوت از اساتید برجسته جهت سخنرانی در زمینه بنیان خانواده و ازدولح
به مناسبت روز ازدواج ۲۵ مهر.
صفحه 11:
۵- تعیین و اعلام برنامههای هفتگی حضور مشاور در واحد آموزشی و نصب
آن در معرض دید دانشجویان.
7- اجرای برنامه های ویژه هفته بهداشت روان»
در این رابطه برنامه های زیر لازم الاجراست:
۱- ارائه بروشور و ویژه نامه سلامت روان.
۲- مسابقه کتابخوانی بهتر زیستن.
۴- فراخوان جذب دانشجویان همیار و تشکیل جلسه توجیهی.
>- برگزاری مراسم سخنرانی یکی از اساتید برجسته در زمینه سلامت روان
برای دانشجویان جدیدالورود.
صفحه 12:
۷- پی گیری و دریافت تفاسیر آزمون سلامت روان از طرف سازمان مرکزی.
۸ تهیفی گزارشی از نحودی برگزاری هفتفی بهداشست روان و ارسال آن
گزارش به کارشناسی مشاورهی ادارهی متبوع.
-٩ شناسایی دانشجویان نیازمند به خدمات مشاورهای و مددکاری از طریق
دریافت و مشاهده پروتکل آزمون سلامت روان ارسال شده از طرف
سازمان و یا مراجعه حضوری و درج در پروندهی مشاورهای و ارایهی
خدمات لازم به آنها و یا ارجاع آنان به مراکز و مراجع فی ربط.
۰- تماس با دانشجویانی که در غربالگري سلامت روان با مشکل مواجه
هستند و تعیین وقت برای پیگیری درمان.
۱ برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی و ارسال گزارش به سازمان مرکزی.
صفحه 13:
سه ماهه دوم (دی -بهمن -اسفند)
۱- ارائه بروشورهای ویژه نوروز.
۲- شرکت در دوره های دانش افزایی.
۳- راهنملیی فردی و گروهی دانشجویان در مورد روشهای صحیح مطالعه و غلبه
بر اضطراب از امتحان.
- برگزاری کارگاه در خصوص یکی از مهارتیهای ملزوم پیشنهادی در آیین نامه
مهارتهای زندگی.
۵- تعامل با گروههای آموزشی جهت شناسایی دانسجویان مشروط و یا دارای
افت تحصیلی انجام مداخلات بهنگام.
7- برگزاری نسستهای آموزشی ویژهی همیاران با استفاده از روشهای فعال
گروهی در زمینهی آشنایی با اصول, اهداف. روش مداخلات در زمانیهای بحرانی
و ارزیابی اولیه از اطلاعات پایه و مورد نیاز همیاران.
صفحه 14:
سه ماهه سوم (فروردین_ اردیبهشت_ خرداد)
۱- شرکت در برنامه ویژه هفته خوابگاه و ارا ه ویژه نامه به دانشجویان.
۳- دعوت از صاحبنظران و کارشناسان متخصص در زمینهی مهارتهای زندگی
به منظور ارایهی سخنرانی و پرسش و پاسخ.
۳- نظارت مشاور بر نحومی فعالیت همیاران (ایجاد ارتباط صمیمانه همیاران با
سایر دانشجویان و ترغیب آنان برای مراجعه به مشاور جهت دریافت خدمات
راهنمایی و مشاوره).
>-تشکیل نسستهای ماهلنه به منظور تأکید بر اصول رازداری پرهیز از مداخله
در فرآیند مشاوره توسط همیاران و راهنماییهای لازم برای صحت اجرای
برنامه.
صفحه 15:
۵- پی گیری مشاوره های تحصیلی دانشجویان با افت تحصیلی و آماده سازی
برای امتحانات پایان ترم.
7- ارسال گزارش آماری سالانی مشکلات روانی- اجتماعی دانشجویان و
ارزیابی و نظرسنجی های انجام گرفته.
۷- ارسال گزارش سالانه از تعداد مکاتبات و اهم موضوعهای مطرح شده در
صندوق ارتباط با مشاور به ستاد مرکزی.
صفحه 16:
تقویم اجرایی مشاور
فعالیت های مستمر مشاور
فعالیت های سه ماهه مشاور
فعالیت های مستمر
فعاليتهاي مس تمر ب ه مجموعهاي از فعاليتهاي مشاور گفت ه ميشود كه جزو
اص ليترين وظاي ف مشاور اس ت و مشاور باي د همواره در راس تاي تحقيق
فعاليتهاي مذكور در طول سال تحصيلي انجام وظيفه كند.
به طور مثال انجام مشاورهي فردي و گروهي از جمله فعاليتهاي مستمر است كه
مشاور به منظور كاهش و كنترل آسيبهاي رواني -اجتماعي و ارتقاي بهداشت
روان (فردي و اجتماعي) دانشجویان به طور مداوم آن را در دستور كار خود قرار
ميدهد.
انجام مشاوره فردی و گروهی.
احیاء و تقویت صندوق ارتباط با مشاور.
ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره ای در سطح پردیس ها.
راهنمایی دانشجو در تصمیم گیری آگاهانه ،عالقه و حسن انتخاب.
ارائ ه کد رهگیری ب ه مراج ع جه ت پیگیری آس ان ت ر در جلسات
آینده.
راهنمایی دانشج و در جه ت شناخ ت ص حیح توانائیها و مشکالت
خود.
ایجاد یک فرصت جهت آسیب شناسی و تجزیه تحلیل مشکالت
دانشجویان.
مطالعهي بخشنامهها و نامههاي رسيده و پاس خگويي به مكاتبات
روزمرهي اداري.
راهنمایی دانشج و در ح ل مشکالت رفتاری ،عاطف ی ،شناختی،
تحصیلی ،خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج.
افزایش سازگاری موثر با محیط تحصیل و زندگی ،توسعه روابط اجتماعی و
پیشرفت تحصیلی.
پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکالت عاطفی-رفتاری و توسعه بهداشت
روانی به فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی.
ثب ت گزارش مشکالت (روانی-رفتاری) مراجعان و امکان پیگیری مستمر کار
توسط مشاور.
احیای اصل رازداری با توجه به طراحی رمز عبور در تشکیل پرونده که به غیر از
مشاور هیچ فرد دیگری نتواند از اطالعات ثبت شده مراجعان مطلع شود.
اس تفاده از ابزارهای روانشناخت ی جه ت تشخیص هرچ ه بهتر نوع مشکالت
روانی – رفتاری.
برگزاری کارگاهه ا و دوره های آموزش ی مهارتهای زندگ ی با هدف ارتقاء
بهداشت روانی.
جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت روانی به عنوان گروه
همیار.
ارایه خدمات مشاوره ای و درمانی به صورت فردی و گروهی.
اجرای برنامه های پیشگیرانه و ارتقای سالمت روانی در محیط واحد.
ارایه خدمات مداخله در بحران و کمک رسانی در شرایط اضطراری.
پژوه ش درباره مس ایل و مشکالت دانشجویان واح د و ارایه
راهکارهای مناسب
ارزیابی منظم از خدمات ارایه شده
ارائه گزارش عملکرد دفاتر مشاوره به صورت ماهانه به سازمان
مرکزی
فعالیتهای سه ماهه مشاوران
فعاليتهاي س ه ماه ه،آ ن بخ ش از فعاليتهاي مشاور اس ت ك ه مكمل
فعاليتهاي مستمر وي ميباشد و حسب زمان و متناسب با آييننامهها و
شيوهنامههاي مربوط انجام ميپذيرد.
الزم به ذكر است به منظور انجام فعاليتهاي هر دوره ضرورت دارد مشاور
از ماه قبل تمهيدات الزم را به كار بندد و زمينه را براي تحقق فعاليتها
فراه م كن د و چنانچ ه ب ا موانع ي براي اجراي فعاليته ا روبهرو است
پيگيريهاي الزم را انجام دهد.
سه ماهه اول (مهر ،آبان ،آذر)
-1آشن ا نمودن دانشجویان ب ا وظاي ف مشاور و چگونگ ي ارايهي خدمات
راهنمايي و مشاوره در حيطههاي سازشی ،خانوادگي ،تحصيلي
در اين رابطه راهكارهاي زير پيشنهاد ميشود:
الف -حضور در مراسم آغازين سال تحصیلی و معرفي حيطههاي خدمات
راهنمايي و مشاوره.
ب -ارائه بروشور برای دانشجویان جدید الورود و مطالب کاربردی و نصب
بر روی برد مشاوره.
-2تهیه صندوق ارتباط با مشاور.
-3همکاری و تعامل با امور دانشجویی جهت اجرای طرح پایش سالمت در
زمان اعالم شده (هفته دوم مهر تا هفته دوم آبان) و ارسال گزارش و برگه
ها جهت تفسیر به سازمان مرکزی.
-4دعوت از اساتید برجسته جهت سخنرانی در زمینه بنیان خانواده و ازدواج
به مناسبت روز ازدواج 25مهر.
-5تعيين و اعالم برنامههاي هفتگي حضور مشاور در واحد آموزشي و نصب
آن در معرض ديد دانشجویان.
-6اجرای برنامه های ویژه هفته بهداشت روان،
در اين رابطه برنامه های زیر الزم االجراست:
-1ارائه بروشور و ویژه نامه سالمت روان.
-2مسابقه کتابخوانی بهتر زیستن.
-3فراخوان جذب دانشجویان همیار و تشکیل جلسه توجیهی.
-4برگزاری مراسم سخنرانی یکی از اساتید برجسته در زمینه سالمت روان
برای دانشجویان جدیدالورود.
-7پی گیری و دریافت تفاسیر آزمون سالمت روان از طرف سازمان مرکزی.
-8تهيهي گزارشي از نحوهي برگزاري هفتهي بهداشت روان و ارسال آن
گزارش به کارشناسی مشاورهي ادارهي متبوع.
-9شناسايي دانشجویان نيازمند به خدمات مشاورهاي و مددكاري از طريق
دریاف ت و مشاهده پروتک ل آزمون س المت روان ارسال شده از طرف
س ازمان و یا مراجع ه حضوری و درج در پروندهي مشاورهاي و ارايهي
خدمات الزم به آنها و يا ارجاع آنان به مراكز و مراجع ذي ربط.
-10تماس با دانشجویانی که در غربالگری سالمت روان با مشکل مواجه
هستند و تعیین وقت برای پیگیری درمان.
-11برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی و ارسال گزارش به سازمان مرکزی.
سه ماهه دوم (دی –بهمن –اسفند)
-1ارائه بروشورهای ویژه نوروز.
-2شرکت در دوره های دانش افزایی.
-3راهنمايي فردي و گروهي دانشجویان در مورد روشهای صحیح مطالعه و غلبه
بر اضطراب از امتحان.
-4برگزاری کارگاه در خصوص یکی از مهارتهای ملزوم پیشنهادی در آیین نامه
مهارتهای زندگی.
-5تعامل با گروههای آموزشی جهت شناسایی دانشجویان مشروط و یا دارای
افت تحصیلی انجام مداخالت بهنگام.
-6برگزاري نشس تهاي آموزشي ويژهي همیاران با استفاده از روشهاي فعال
گروهي در زمينهي آشنايي با اصول ،اهداف ،روش مداخالت در زمانهای بحرانی
و ارزيابي اوليه از اطالعات پايه و مورد نياز همياران.
سه ماهه سوم (فروردین_ اردیبهشت_ خرداد)
-1شرکت در برنامه ویژه هفته خوابگاه و ارا ئه ویژه نامه به دانشجویان.
-2دعوت از صاحبنظران و كارشناسان متخصص در زمينهي مهارتهای زندگی
به منظور ارايهي سخنراني و پرسش و پاسخ.
-3نظارت مشاور بر نحوهي فعاليت همياران (ايجاد ارتباط صميمانه همياران با
ساير دانشجویان و ترغيب آنان براي مراجعه به مشاور جهت دريافت خدمات
راهنمايي و مشاوره).
-4تشكيل نشستهاي ماهانه به منظور تأكيد بر اصول رازداري ،پرهيز از مداخله
در فرآين د مشاوره توس ط همياران و راهنماييهاي الزم براي صحت اجراي
برنامه.
-5پی گیری مشاوره های تحصیلی دانشجویان با افت تحصیلی و آماده سازی
برای امتحانات پایان ترم.
-6ارس ال گزارش آماري س االنهي مشكالت روان ي -اجتماعي دانشجویان و
ارزیابی و نظرسنجی های انجام گرفته.
-7ارس ال گزارش س االنه از تعداد مكاتبات و اهم موضوعهاي مطرح شده در
صندوق ارتباط با مشاور به ستاد مرکزی.
با تشکر
اداره کل راهنمایی و مشاوره