صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سیستم های ترمز در خودروها
صفحه 4:
J
لا
صفحه 5:
ميباشند كه درعين حال ايمنى فراوان
سرعت های بالا فراهم مى آورند
هاى كه بسيار حائز اهميت ميباشد اين است كه در شرايط سخت را
ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سب
ی نیز قادر به جلوگیری از واکنش حرکتی راننده یا سرنشینان
ل ثیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند
| ۱ می شود که چرخها قفل شوند که به عقیا 5 ۱۱۱
در حدود (10) درصد سوانح جادهای و تصادفات در اين شرایط به
011 ها در حین ترمزهای شدید و عدم کنترل خودرو :۰
ش بر روی سطح جاده بوجود می آید
0 ا در خودروهایی که دارای سیستم کنترل قفل كننده جرخم ۱ ۱
۳ 9 2 ۱
صفحه 6:
صفحه 7:
——
هش شاب در طی یل رز یر
شروع سل تیز یر
زمان باخ مهى لوليه سبيستم
ازمان امال و ليجاد فشاردرسيسقم
وك oe زم ا شار د سیم
tly معدوده كافش شتاب اصلی
kin be Bl tly
ها زمان فمال بردن ميستع ترمز
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
۳1
اعبت
م مهاى نيرومند و قابل بح مج [
ر منفی در سرعتهای بالای خودرو میباشد. |
۴ انندگی معمولی و ترمال خودرو این سیستم ه۶ 3۳۱۲
و موثری را ایجادخواهند کرد. ترمز گیری در شرایط بالا
۱ اها هو خزنده و مرطوببا)
ا لم با ترسراننده(مولنم. قابلييش يي 000
هایبسایررانندگانو پیادم سواران 0 |
قفل شیدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در تتیجه
۵ | أرمان يذيرى خودرو در حين كاهش جسيندكى و يا لغزش ١|
صفحه 13:
da sda salt 0 میلادی بر روء
ظارها طراحى و سپس نصب شد. . بعد از جنگ
هانی دوم این سیستم بر روی هواپیمای DEG Ga
رده شد ,در حدود سال(190و با شروع تحول
seca 8 ترمز شرکتهای ترمز سار
به استفاده از اين سيستم در خودروهاى لوك
بنز كردند. علاوه بر خودروها اين سيستم برا
Pais ure Sasa tea al
1
ti
صفحه 14:
عدار کنترل سیستم ABS
-١ تعدیل کننده هیدرولیکی و شیر برقیها
صفحه 15:
بی که سیستم در سطوح با شرایط مختلف و فضای کمتری از طرفین و در
رت یر 1۱۱۰
لغزنده قرار گیرد,اختلاف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت. ترمز ؟
خهاى جلو بوجود خواهد امد كه اين عامل باعث بوجود امدن نیروی مر .38
دز حول محور عمودی خودرو خواهد شد (ج(رری۷۲ ) درایز
نياز مند سيستم تاخيراينرسي(000000)ميباشد.اين تاخير باعثكاه
jal جرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضريب نيروي ار
خواهد بود.
۹ , دراين شرايط هر جرخى به جهت تامين بيشترين كا
+ وع به ترمز گیری خواهد کرد.
GOO 4
صفحه 16:
منحنی وفتار سیسنم ترمزی در سرعت های بحوافی باربدون سيستم 6۱۱۸
+ ررشن است,کنترل جداگانه وجود ندارد اخودرو بدون امکان کنترل می باشد.
:۰ خاموش استکنترل جداگانه) خودرو کنترل پذیر است
صفحه 17:
۱ |
1 |
صفحه 18:
مکلبرزم چهرخ رن و پگ
با ققل همست( وتقل در صدی:۵ا,باکوپلونگ و فقل سیک[
صفحه 19:
صفحه 20:
سنسور های سرعت جرخ (سطح قطع).
*- ستسور جرخ توع 682 يا هين Chisel ps2
2B ستسور چرخ نوع 0۳5 باپین نوع حلقوی
کایل الکتر یکی ۲: منت دائمی
قاب محافتط ی
> هون : Seinen Kags?
اجرخ دتداته دار)
صفحه 21:
صفحه 22:
تعديل شير برقى سيستم نوع 3/3 )25 (ABS
۱ب سمت خط برگشت ۲ بفلر ۲ برینگ غیر مقناطیسی
۳ اسوپاپ خروجی ۵ نسوپاپ ورودی ۶:آرمیچر
اسيم بيع 8 :شير أطميثان 4 تمجموعه بدنه سوپاپ
٠١ به سمت سيلتدر ترمز چرغ ۱۱ اصفحهلفزنده
٠ فثر كمكى ۱۲ بقنر اصلی ۱۴ له عقب زن
18 ناز سمت سيلتدر اصلی ترمز
#تقاصله هرائى
9
10 -
۰ ۶ 5 5
تعدیل کننده فشار هید ر ولیکی سیستم 8525
٩ :کومولاتور
* همي يركشت 14
۲ شیر پرتی
صفحه 23:
صفحه 24:
5
itl:
لتاز خروجی سنسور سرعت
111
صفحه 25:
بسمه تعالی
•موضوع :
” ترمز ” ABS
سیستم های ترمز در خودروها
brake systems
فهرست
مق$دمه1-$
ا$صولطرا$حی2-
س$$اختار مکانیکیت$$$رمز 3-
ع$وا$ملموثر در ت$$$رمز گ$$$یری4-
ا$جزا$یس$$یستم $ت$$$رمز5-
مقدمه
خودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستمهای ترمزبا قابلیت باال و قابل
اطمینان میباشند که درعین حال ایمنی فراوان از قابلیت های ترمز بخصوص
.درسرعت های باال فراهم می آورند
نکته های که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که در شرایط سخت رانندگی
در جاده ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سیستمهای
ترمزی نیز قادر به جلوگیری از واکنش حرکتی راننده یا سرنشینان و یا
.اعمال نیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند
این عوامل باعث می شود که چرخها قفل شوند که به عقیده کارشناسان این
رشته در حدود 10درصد سوانح جادهای و تصادفات در این شرایط به علت
قفل شدن چرخها در حین ترمزهای شدید و عدم کنترل خودرو در شرایط
.لغزش بر روی سطح جاده بوجود می آید
موارد بیان شده در خودروهایی که دارای سیستم کنترل قفل کننده چرخها
( )ABSمیباشند بوجود نخواهد امد.زیرا در سیستمهای مجهز به
سیستمهای ABSحتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمان
پذیری خودرو حفظ شده و بصورت ثابت باقی خواهد ماند.
اصول طراحی
شر$ایط عملکردی تجهیزات سیستم های ترمز خودروها
مطابق با استانداردهای تدوین شده به سه سیستم دسته بندی
:میگردند
-1سیستم ترمز معمولی یا پایی( )BBA
-2سیستم ترمز ثانویه ()HBA
-3سیستم ترمز دستی()FBA
ساختار مکانیکی ترمز گیری
-1شروع پروسه ترمز گیری
t0
-2زمان پاسخ دهی اولیه سیستم
t0
t1-
t’1-t1
-3زمان اعمال فشار ترمزی
t4-t0
-4مدت زمان کل ترمز گیری
-5زمان فعال بودن پروسه ترمزگیری t4-
t1
عوامل موثربر حرکت خودرو و ترمزگیری
ن$$یرویج$اذبه $زمین1-
-2نیروی ایرودینامیکی()Drag
-3اصطحکاک الستیک(مقاومت چرخشی)
:Aنیروی محیطیFu
:Bنیروی جانبیFs
:Cنیروی نرمال Fn
اجزای سیستم ترمز
ب$$$وستر ت$$$رمز1-
س$$یلندر ا$ص$لیچ$رخ2-
س$$وپاپه$ایت$$$نظیم $ف$$$شار3-
ت$$$رمزی
فهرست
•مقدمه
•تاریخچه ترمزABS
•مدار کنترل سیستم ABS
•سیستم GMAو انواع ان
•سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD
•نسخه های سیستم ABS
•اجزای سیستم ABS
•نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS
•مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS
مقدمه
ادامه پیشرفتهای اخیر در سیستمهای ترمز خودروها باعث بوجود آمدن
سیستمهای نیرومند و قابل اطمینان گردیده است که قادر به ایجاد شتاب
و تاخیر منفی در سرعتهای باالی خودرو میباشد.
در شرایط رانندگی معمولی و نرمال خودرو این سیستم ها ترمزگیری
:سریع و موثری را ایجادخواهند کرد .ترمز گیری در شرایط باال
ج$اده $هایل$$غ$زنده $و مرطوب1-
عکسا$$لعملت$$$وا$م $ب$$$ا ت$$$رسرا$ننده($موا$نع $ق$$ابلپ$$$یشب$$$ینیدر ج$اده2-)$
خطاهایس$$ایررا$نندگانو پ$$$یاده $س$$وارا$ن3-
باعث قفل شدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در نتیجه
کاهش فرمان پذیری خودرو در حین کاهش چسبندگی و یا لغزش در
سطح جاده رخ خواهد داد.موارد ذکر شده فوق نمونه هایی میباشند که
در جهت رفع آنها سیستم ترمز ضد قفلABSطراحی گردیده است.
تاریخچه سیستم ABS
این ترمز در اصل در سال 1900میالدی بر روی
قطارها طراحی و سپس نصب شد .بعد از جنگ
جهانی دوم این سیستم بر روی هواپیمای جت بکار
برده شد .در حدود سال1960و با شروع تحول
در ساخت سیستمهای ترمز شرکتهای ترمز سازی
شروع به استفاده از این سیستم در خودروهای لوکس
مانند بنز کردند .عالوه بر خودروها این سیستم بر
روی بعضی از موتورهای گرانقیمت نیز بکار رفته
.است
مدار $کنتر$لی سیستم ABS
:این مدار شامل
-1عوامل بیرونی(شرایط سطح جاده,شرایط
سیستم ترمز ,بار خودرو و الستیکها و)....
-2سیستم کنترل(خودرو با سیستم
ترمز,چرخها و اصطحکاک ما بین الستیکها
و سطح جاده)
-3کنترل کننده(سنسورهای سرعت چرخ و
واحد کنترل سیستم )ABS
-4متغیرهای کنترل(سرعت چرخ ,سرعت
محیطی چرخ,شتاب محیطی چرخ,لغزش
ترمز)
-5متغیرهای مرجع ورودی(فشار وارده بر
پدال ترمز)
-6متغیرهای نظارتی(فشار ترمز گیری)
سیستم GMAو انواع آن
هنگامی که سیستم در سطوح با شرایط مختلف و فضای کمتری از طرفین و در
شرایطی که چرخهای سمت چپ بر روی اسفالت خشک و چرخهای سمت راست بر
روی سطح لغزنده قرار گیرد,اختالف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت ترمز گیری
در چرخهای جلو بوجود خواهد امد که این عامل باعث بوجود امدن نیروی مرکزی
چرخشی در حول محور عمودی خودرو خواهد شد (.) YawMomentدراين
َ
َ
َ
مواقع ABSنياز مند سيستم تاخيراينرسي()GMAميباشد.اين تاخير باعثكاهش
فشار در سيلندرترمز چرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضريب نيروي ترمزي
باالتري خواهد بود.
بدون وجود سیستم ,GMAدراین شرایط هر چرخی به جهت تامین بیشترین کاهش
شتاب شروع به ترمز گیری خواهد کرد.
انواع سیستم GMA
•GMA1
•GMA2
سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD
جهت اطمینان از کارکرد مداوم و بازده باالی سیستم ,ABSعملگرهای مکمل
دیگری نیز مورد نیاز است که مطابق با ترکیب بندی جداگانهAWDتغییر میکند
•سیستم چهار چرخ متحرک1
•سیستم چهار چرخ متحرک2
•سیستم چهار چرخ متحرک3
نسخه های سیستمABS
-1سیستم ABS 2S
-2سیستمABS 5.0
-3سیستمABS 5.3
-4سیستم قفل شدن خودکار نیروی ترمزی درABS/ABD5
اجزای سیستمABS
-1سنسورهای تشخیص سرعت:
Aسنسور سرعت نوع DF 2-Bسنسور سرعت نوعDF 3
-2واحد کنترل الکترونیک()ECU
شامل:
•مدار داخلی
•کنترل کننده دیجیتالی
•مدارهای خروجی
•تقویت کننده های خروجی
•تثبیت کننده های ولتاژ,حافظه کد خطا
-3سوپاپها
-4تعدیل کننده فشار
هیدرولیکی
شامل:
•پمپ برگشت
•اکوموالتور
•شیرهای برقی نوع 3.3
نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS
بازدید اولیه
دریافت اطالعات کافی از مالک خودرو در خصوص قطعات معیوب سیستم
بررسی اولیه بر روی خودرو
بررسی عیوب توسط دستگاه عیب یاب در سیستم و قطعات
تعمیر یا تعویض قطعه معیوب
بررسی نهایی بر روی خودرو و تست جاده
پایان مرحله عیب یابی
مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS
تعمیر کنید
خیر
بازدید نحوه نصب صحیح سنسور
بله
تعمیر کنید
خیر
بررسی سمت راست و
چپ چرخ جلو و عقب
بله
بررسی نشانه های کدهای خطا
بازدید دسته سیم مابین
هر سنسور و واحد کنترل
تعمیر یا تعویض آنها
تعویض سنسور سرعت
خیر
خیر
بله
بازدید سنسور سرعت چرخ
بله
بازدید قطعات معیوب سیستم
بله
تعویض قطعات معیوب
خیر
بازدی بلبرینگ های چرخ
خیر
تعیین مقاومت مابین ترمینالهای
مرتبط آن در ECU
بله
بازدید ولتاژ خروجی سنسور سرعت
بله
بررسی نشانه های کد خطا
خیر
تعویض واحد کنترل الکترونیک ABS
پایان
منابع:
•سیستمهای ترمز در خودرو
()Bosch