روانشناسی و روانپزشکیمعماری و عمران

پاورپوینت ارتباط روانشناسی و معماری

صفحه 1:
ارتباط روانشناسی و معماری «

صفحه 2:
بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وجود دارد که مادر زادی شکل نگرفته اند.اين روابط بیشتر هستند و تنها دربرخی مواقع است که واکنش انسان غریزی میباشد.به اين معنی که انسان باید در ارتباط خود مغهوم أخيا را باذ بگیرد. خایگاه هرچیز کجاست و اینکة درتقابل هر آمری چه رفتاری باید اشته بان زمان و افزايش تجربیات , شبکه عظیمی از اطلاعات یاد اندوزی شده در ذهن ما به وجود می آید و نهبتاً شناخت تمامی اشیا می شویم. این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد حتی بدون آنکه در همه چیز مستقیماً در معرض ادراک ما باشند. تا اوایل قرن 17 میلادی نقاشی ها و مجسمه ها برای مکا آفریده می شدند. اين که میتوان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسیتاً جدید میباش

صفحه 3:
معماری ‎ai‏ تتها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنیای خاطرات ما نیز چنین است.به این ترتیبه روشن میشود که نقش محیط در ادراک معماری تا چه حد موثر است و چرا در نظر داشتن محیط هنگام طراحی یک ساختمان اجتناب ناپذیر است. ین محیط را به شکل ضمتي هر آنچه در اطراف ما است, چه ساخته شده چم طبيعي, مي توان نامید

صفحه 4:
حس مکان یا روح مکان.ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه یاناآگاهانه در فرد آید.این حس باعث شخصیت دادن به آن فضا شده و در نتیجه آرامش را برای افراد موردنظر به اره آورد.حس مکان در فضاهای شهری راباید در روستایی که قباً درآنجاواقع بوده جست و جو کرد که امروزه افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان,از روستا به شهر میدل گشته است.

صفحه 5:
روانشناسي منزل معماري و دکوراسیون بیشتر از آنکه به بحث چیدمان و نحوه ساخت و ساز ببردازد. به موضوعاتی چون خلق قضاهای زیبا و آرامش بخش, تامین آمنیت روحی و روانی اقراد و نیز چگونگي تاثیر آن بر روی روحیات و شخصیت افراد مختلف مربوط می شود.

صفحه 6:
موضوعي که در معماري باید به آن توجه ویژه اي داشت, نقش معماري, طراحي به خصوص طراحي داخلي بر روج و روان انسانهايي است که مي خواهند از ساختمان یا یک محل اسکان استفاده کنند؛ به همین دلیل,رعایت نکات روانشناختي در طراحي ها امر بسیار مهمي است که نباید نسبت به آن بي توجه بود. بر اين اساس در حال حاضر بسياري از افراد . به رشته هاي جدید روانشناسي معماري يا معماري روانشناختي روي آورده اند

صفحه 7:
طراحي و معماري خانه چه از لحاظ ساخت. چه تزئین و چه جا به جايي, نیازمند دقت عمل بر اساس ماهیث انسانی است. بر همین آساس, عبارت "۵356 ۷۵۳0۵0" مورد توجه قرار گرفته است. به اين معنا که طراح بتا بايد متطبق با اصول خاصي انجام شود؛ چيزي را که مي خواهي بسازي برأي انسان مي سازي بتابراین باید بر اساس و پایه انساني و برمینای تمایلات, روحیه و تامین شادابي و نشاط انسان بنا شود

صفحه 8:
منزل بايد طوري طراحي شود که آلودگیهای محیطی را به حداقل برساند تا علاوه بر تامین سلامت ارتقای سلامت روحی نیز موردتوجه قرار گیرد. زبرا توجه به مساله روانشناختي طراحي و دکوراسیون. استراحت و فعالیت افراد. باعث فراخي دید. قلب و دل انسان می شود.

صفحه 9:
نوع رنك و جكونكي به كار كبري آن در طراحي تاثير يسزابى بر روج و روان و أرامش انساتها دارد. زا طراحى دكور از رنكهايي استفاده شود كه يه انسان أرامش دهد.به طور مثال اكر اناقي براي فعاليت رؤزمره و ورزش است. بايد رنكهاي بوباتري براي آن در نظر كرفت. تا نشاط و فعاليت را القا كند و براى اناق های | و خواب باید از رنگ های آرام بهره بریم

صفحه 10:
میزان نور طبيعي و مصنوعي دکور, نقش زيادي در تغییرات روحي و رواني ساکنان يك منزل دارد. از اين رو باید به نحوي در دکوراسیون و طراحي اقدام کرد که در طول شیانه روز, نور به صورت یکنواخت نباشد و تفاوت مین شب و روز بر اساس نور فضا, مشخص شود.

صفحه 11:
منظور از اينکه گفته مي شود. فضاسازي در دکوراسیون نقش مهمي دارد. مساحت نیست, بلکه در هما كوجك نيز به نحوي مي توان اتاق را طراحي کرد که براي فرد احساس حضور در اناق بزرگ را داشته پاش استفاده از آبینه هاي مختلف مي توان يك فضاي 20 متري را به نحوي طراحي کرد که بزرگتر به نظر آ استفاده از تکنيكهاي طراحي و معماري مي توان در این زمینه اقدامات زيادي انجام داد.

صفحه 12:
در بحث طراحي دکور دو مساله مهم وجود دارد. يكي دیدگاه خود طراح و ‎ae‏ فرهنگ استفاده طراحي ها. مثلا امروزه استفاده از رنگهاي تیره در کشور ما به عنوان يك فرهنگ درآمده است.

صفحه 13:
انساني زندكي. به طور مثال, هدف از غذا سیر شدن بوده نه اينكه از غذا خوردن لذت ببریم و سیر شویم؛ [ما آکنون مهارتهاي زندگي تغییر کرده است, دیگر زمان فقط سیر شدن نیست, چرا که حجم غذا کم شده اما الرژي آن پیشتر. در بحث معماری و دکوراسیون نیز همین موضوع وجود دارد. ساخت و سازهايي که به طور غیر حرفه اي انجام شده و مي شود. بیشتر به مساله اسکان توجه من

صفحه 14:
در طراحي و دکوراسیون منزل می بایست ارتفاع سطح, نورگیرها و پله ها به نحوي طراحي شود که در آن فضا: احساس خفگي و محدودیت به افراد دست ندهد

صفحه 15:
با توجه به اهمیت طراحي در آرامش رواني و روحي افراد. دانستن بخشي از مسائل روانشناختي براي طراحان ضروري است. از اين رو طراح باید با روانشناسي رنگ, نور و صوت نیز آشنا باشد

ارتباط روانشناسی و معماری بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وج ود دارد ک ه م ادر زادی ش کل نگرفت ه ان د.این رواب ط بیش تر اکتس ابی هستند و تنها دربرخی مواقع است که واکنش انسان غریزی میباشد.به این معنی که انسان بای د در ارتب اط ب ا محی ط خود مفهوم اشیا را یاد بگیرد ،جایگاه هرچیز کجاست و اینکه درمقابل هر امری چه رفتاری باید داشته باش د.به م رور زمان و افزایش تجربیات ،شبکه عظیمی از اطالعات یاد اندوزی شده در ذهن ما ب ه وج ود می آی د و نهیت ًا ق ادر ب ه شناخت تمامی اشیا می شویم .این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد حتی بدون آنک ه در ه ر لحظ ه همه چیز مستقیمًا در معرض ادراک ما باشند .تا اوایل قرن 17میالدی نقاشی ه ا و مجس مه ه ا ب رای مک انی خ اص آفریده می شدند .این که میتوان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسبتًا جدید میباشد. معماری نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنی ای خ اطرات م ا ن یز چ نین اس ت.به این ت رتیب روش ن میشود که نقش محیط در ادراک معماری تا چه ح د م وثر اس ت و چ را در نظ ر داش تن محی ط هنگ ام ط راحی ی ک ساختمان اجتناب ناپذیر است .ین محيط را به شکل ضمني هر آنچه در اطراف ما است ،چه ساخته شده چه طبيعي، مي توان ناميد حس مکان یا روح مکان،ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه یاناآگاهانه در فرد بوج ود می آی د.این حس ب اعث شخص یت دادن ب ه آن فض ا ش ده و در نتیج ه آرامش را ب رای اف راد م وردنظر ب ه ارمغ ان می آورد.حس مکان در فضاهای شهری راباید در روستایی که قبًال درآنجاواقع بوده جست و جو کرد ک ه ام روزه ب ه دلی ل افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان،از روستا به شهر مبدل گشته است. روانشناسي منزل معماری و دکوراسیون بیشتر از آنکه به بحث چیدمان و نحوه ساخت و ساز بپردازد ،به موضوعاتی چون خلق فضاهای زیبا و آرامش بخش ،تامین امنیت روحی و روانی افراد و نیز چگونگي تاثیر آن بر روی روحی ات و شخصیت افراد مختلف مربوط می شود. موضوعي كه در معماري بايد به آن توجه ويژه اي داشت ،نقش معماري ،طراحي به خصوص طراحي داخلي ب ر روح و روان انسانهايي است كه مي خواهند از ساختمان يا یک محل اسكان اس تفاده كنن د؛ ب ه همين دلی ل،رع ايت نك ات روانشناختي در طراحي ها امر بسيار مهمي است كه نبايد نسبت به آن بي توجه بود .ب ر اين اس اس در ح ال حاض ر بسياري از افراد ،به رشته هاي جديد روانشناسي معماري يا معماري روانشناختي روي آورده اند طراحي و معماري خانه چه از لحاظ ساخت ،چه تزئين و چه جا به جايي ،نيازمند دقت عمل بر اساس ماهیت انسانی است .بر همین اساس ،عبارت " "human baseمورد توج ه ق رار گرفت ه اس ت ،ب ه این معن ا ک ه ط راحی بن ا بای د منطبق با اصول خاصي انجام شود؛ چيزي را كه مي خواهي بسازي براي انسان مي سازي بنابراين بايد ب ر اس اس و پايه انساني و برمبنای تمايالت ،روحيه و تامین شادابي و نشاط انسان بنا شود منزل باید طوري طراحي شود که آلودگيهای محیطی را به حداقل برس اند ت ا عالوه ب ر ت امین س المت جس می ،بع د ارتقای سالمت روحی نیز موردتوجه قرار گیرد .زی را توج ه ب ه مس اله روانش ناختي ط راحي و دكوراس يون مكانه اي استراحت و فعاليت افراد ،باعث فراخي ديد ،قلب و دل انسان می شود. نوع رنگ و چگونگی به كار گيري آن در طراحي تاثیر بسزایی بر روح و روان و آرامش انسانها دارد .از اين رو بايد در طراحی دکور از رنگهايي استفاده شود كه به انسان آرامش دهد.به ط ور مث ال اگ ر ات اقي ب راي فع اليت روزم ره و ورزش است ،بايد رنگهاي پوياتري براي آن در نظر گرفت .تا نشاط و فعالیت را القا کند و برای اتاق ه ای اس تراحت و خواب باید از رنگ های آرام بهره بریم ميزان نور طبيعي و مصنوعي دکور ،نقش زيادي در تغييرات روحي و رواني ساكنان يك منزل دارد .از اين رو باي د ب ه نحوي در دكوراسيون و طراحي اقدام كرد كه در طول شبانه روز ،نور به صورت يكنواخت نباشد و تفاوت میان ش ب و روز بر اساس نور فضا ،مشخص شود. منظور از اينكه گفته مي شود ،فضاسازي در دكوراسيون نقش مهمي دارد ،مس احت نيس ت ،بلك ه در هم ان فض اي كوچك نيز به نحوي مي توان اتاق را طراحي كرد كه براي فرد احساس حضور در اتاق بزرگ را داش ته باش د .مثال ب ا استفاده از آيينه هاي مختلف مي توان يك فضاي 20متري را به نحوي ط راحي ك رد ك ه بزرگ تر ب ه نظ ر آي د .و ب ا استفاده از تكنيكهاي طراحي و معماري مي توان در اين زمينه اقدامات زيادي انجام داد. در بحث ط راحي دک ور دو مس اله مهم وج ود دارد ،يكي دي دگاه خ ود ط راح و ديگ ري فرهن گ اس تفاده كنن دگان از طراحي ها .مثال امروزه استفاده از رنگهاي تيره در كشور ما به عنوان يك فرهنگ درآمده است. ساخت و سازهايي كه به طور غير حرفه اي انجام شده و مي شود ،بيش تر ب ه مس اله اس كان توج ه دارد ت ا توس عه انساني زندگي .به طور مثال ،هدف از غذا سير شدن بوده نه اينكه از غذا خوردن لذت ببريم و سير شويم؛ اما اكنون مهارتهاي زندگي تغيير كرده است ،ديگر زمان فق ط س ير ش دن نيس ت ،چ را ك ه حجم غ ذا كم ش ده ام ا ان رژي آن بيشتر .در بحث معماری و دکوراسیون نیز همین موضوع وجود دارد. در طراحي و دكوراسيون منزل می بایست ارتفاع سطح ،نورگيرها و پله ها ب ه نح وي ط راحي ش ود ك ه در آن فض ا احساس خفگي و محدوديت به افراد دست ندهد با توجه به اهميت طراحي در آرامش رواني و روحي اف راد ،دانس تن بخش ي از مس ائل روانش ناختي ب راي طراح ان ضروري است .از اين رو طراح بايد با روانشناسي رنگ ،نور و صوت نيز آشنا باشد

15,000 تومان