روانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت آشنايي با ديد درمان مختصر راه حل مدار

صفحه 1:

صفحه 2:
fee

صفحه 3:
ب ا راه حل مدار ویژه ‎ae‏ دفاتر مشاوره دانشجويي دانشگاهها وزارت علوم »,تحفیقات و فناوري زبرگزار کننده ‎I‏ ‎eee‏ ار ا ل رشا ا ان اا دی ‎ok‏ 10-1386

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
ا ا رس 2 202 ‏ل‎ Dem tp C7 2 ‏معنا ست.-‎ در مدرنیته امید به آینده نهفته است ۳ ۱ ‏ل‎ 1 i) 9 .ايده اصلی بست مد نی را را ‎yo)‏ الم وان درستي براي آنچه خارج وجود داردء نيست .

صفحه 7:
© م و سار ما وراه ؛ جهان ار ار از ن نيست , بلكه حا صل ابداعات 4 تا زاره هاي 9 | ور را ار ات تن ار قبل پر ار را ‎Pile‏ ‏2 هستند , مفهومي از جهان را براي خود 4 ل ۰

صفحه 8:
دیدگاه باليني پست ‎Pes yee‏

صفحه 9:
ترا ار ب ها ‎ep Sa e-card‏ ۱ #درمانگر و خانواده با هم مشارکت و همکاري دارند. #اطلاعات درمانكر از خانواده صرفا برداشت شخصى اوست نه واقعيت وجودی ‎Opies‏

صفحه 10:
گاه باليني پسب ‎j‏ | رس ترا رت سح © (درمانكر با خانواده كار مي كند نه براي 0 58 ( پیش فرض هاي خود را وارد درمان نمي کند.) 9 رمانكر خود را در ديدكاههاي رايج محدود نمي كند ( احتمال توجه به مسايل كوناكون ن افزایش مي یابد ) ‎are ree eth‏ ا اك ‏*مراجع و در مانكر قدرت مي يا بند ‏*؟ لت ال لات تا ‎el rc‏ ا ا ااا ا م ‎(om

صفحه 11:
۱ Tee mB) Ce Cope Shed CL): eee Pen CED aS) ke Car SNE STN ote ‎eT ih‏ سيستمهاي زبان مشترك ) اندرسون و هري 0 ‏*حكايت درماني (ميشل وايت وديويد ايستون 1)995) ‏#تیم انعکاس گر تام اندرسون 1993-1991(

صفحه 12:
تا + لد مکتب درست والعبه اشتاعند. ات( تنوع وعدم قطعیت مشروع اما موقتي است لي ساید ستانیت یک سب ید اقبات برسد, #نسبي كراها تنوع و عدم قطعیت زود گذر نیست ل , 8 نسبي و وأيسته به محيط است. فلسفه ۳۳ دررتار كو لاست 14 ‎aM Ge :‏ سس را است

صفحه 13:

صفحه 14:
گذري بر نظریه استنباط اجتماعي سازه كرايي/ استنباط جمعي ( اجماع) يك فلسفه يست مدرن است. و اس تاد راتشیت ای از جريان ارصانا ان خا انكاس ‎eS) A) oe‏ ار در Beas Os) PIN] ‏پا اه درد‎ ‎oma‏ نن جر سا ‏هیچ معرفتي جدا از آنچه آدمي خلق مي کند ۰ ‎rt wee) ‏افراد از طریق زبان/ بحث و مذاکره با دبگران به تجربه خود معني می دهند. 1 ‎

صفحه 15:
‎en‏ اه د اندك به راه حلهاي بهتر مي انجامد !۱ ‏۰ پا سرت در گذشته ريشه داطدٍ و لس ترانين كذشته راحوض كنيم ‏رت ار ‏نمي انجامد

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
۰ ففطً ‎As‏ مردارب ‎Py: a)‏ زار بلکه ‎i‏ ‎i‏ مجموعه اي از جوابها وجود دارند

صفحه 20:
راطتل کل شاب pce a ee S A enbla yl Su.

صفحه 21:
ملاكهاي تعیین اهداف

صفحه 22:
ملاكهاي تعیین اهداف #مثبت باشند نه منفي (واژه کليدي به حای "است ) #فرايندي باشند (وازه كليدي “ جكونه “است ) 0 ‏ا ا ال لت‎ al se ie Teste’ 31, (lo Sear #عملى / شدنى باشند.(وازه كليدى “دست بافتنى “ است ). وی ردنت بات رادار اتر نداشت. پاش ) Beco toons peace ee ear ON ‏ا ا‎ #متناسب با زبان و درك مراجع تدوین شوند

صفحه 23:
۰ در موقعیت مراجع (! کانل, 2001) 2000000 5 سرت ‎e‏ 9 از طريق “ تغيير از حرف زدن درباره مشکل به ۰ برای عمده رین مداخله در نوع خود

صفحه 24:
‎Lol 6‏ ميلتون اريكسون ‎ler pero ces CD ene ahi sO) ‏مراجع صاحب متابع و تجربیات کافی در حل مشکل است‎ 2 ‏مشاور موثر:‎ .3 ‏(ازهر چبزی که مراجع وارد درمان کند استفاده میکند.)‎ ‏تا‎ eects MBS (58 (65) ‏رت دائمي در خارج از درمان‎ ees) ‏ذهن ناهشیار ابزار سوق جريان درمان است.‎ 6 ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
فرضيات ره راه حل ‎Bib.‏ #مرامعان مایل به همتاري انذ مكر ايْن 05 تفاسيز و مذاخلات ا ل ا ۵ ۶درمانگر طوري برفورد می کند که چاره اي جز تغییر نیست. * (کشف يا ساختن کلید / راه حل . .. انتظار ايجاد مي كند)

صفحه 27:
كن تر ارم | ) 5 ره زابيها , المعفادن إلر سه ‎CA ley”‏ 8 ) ( (بيش فرض : مراجع “ ” جه بايد بكند)

صفحه 28:
فرضيات ديدكاه راه حل مدار( ادامه) ۱ © ) راه حلهاي يكنواخت و تكراري مشكل را ابقاء مي كنند) (مثال مازلو : جكش و مية) e ۰ 4 ‏(نا آكاهي ازعلل د‎ e اين كه جرا كسي 20سال بيش الكلي شده “ مثلا فشار همسالان” مي ۳ ‎CaM dee.) ie) (ays‏

صفحه 29:
فرضبات دیدگاه راه ‎ws‏ مدار (ادامه) ‎Pe ed ee rere ee)‏ ا براي طرح مشکلات وجود دارند. ‎

صفحه 30:

صفحه 31:
اصول رابطه درماني عالي در دید

صفحه 32:
اصول رابطه درماني عالي در دید

صفحه 33:
اصول رابطه درماني عالي در دید

صفحه 34:

صفحه 35:
و ا در به علل مي يردازد بینش (معالجه) به رشد میانجامد ‎be‏ پچ بر ‎Sy)‏ مشاور رهبري مي كند ل ۱ ‎(Ss‏ ف اک به راه حل می پردازد به آینده مي نگرد توصیف هاي متعدد مي پردازد را مر ‎i‏ چگونه و چطور در سطح حرکت مي کنند مشاور با مراجع همكاري مي کند مثبت مي نگرد( چه چيزي 0

صفحه 36:
9.مراجع از مشاور مي آموزد ‎ata‏ ا ا رازه رسای با تا ارت 2.ز زبان تخصصي از ار مي شود 13.مقاومت مراجع 9مشاور از مراجع مي آموزد 0مختصر است. و دردناك نیست ۱ ree TN Coe sl ‏زبان و كلام مراجع بكار مي رود‎ .2 ‏3.همكاري مراجع‎

صفحه 37:
(۰ #مشاور : مراجع : 9 0 را 1 مراجع

صفحه 38:
مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي #تصدیق مشکل و اهمیت دادن به آن #وارد به گفتگوي عاري از مشکل #مذاكره در باره تعريف مشكل eee he »كوش كردن به نقاط قوت و استئناء ها فا دادن ‎a‏ منابع مراجع #استفاده از زبان مراجع #استفاده از سئولات “ جطور “ بجاي “ جرا” *مذاکره در باره نومبنا سازي مشکل 10 verte be

صفحه 39:
مهارت هاي اصلي دید اکوسيستمي ‎sok?‏ سازي مشکل ‏و راهكارها ‎ll‏ ‏و ی *سوءالهاي معجزه اي *سوءالهاي رابطه اي ‏© مقياس سازي ‏#دادن بازخورد به مراجع “»تحسين و تمجيد ‏»دادن تكليف ‏*ارزيابي کردن

صفحه 40:
انواع مراجعان به لحاظ انكيزه از ديد اكوسيستمي ملاقات كننده شکایت کننده نقش مشاور ۳۳ مودبانه- 9 ‎al‏ ‏ايجاد كر براي 9 برخورد گرم و پذیرا - گاهي مواقع دادن تگلیف - و نوجه ‎ay‏ استئناء ها دای د مرن درا أله تمت 5

صفحه 41:
(OjES eit ta SS 5 بار ل ی سار پیشتیاد .در خواست . با خواست دنکری آمده ‎ois ter Opera] erm yess one‏ ار 011 بد مشاركت تدارد ‏و لاب ساية عسي يا ترك علس انيت ‏#انکیزه کم داد .

صفحه 42:

صفحه 43:
ويژگي هاي شکایت کنندگان ‎jee‏ | با لر مر را رل رت با از دیدگاه خود به مشکل مي نگرد ‏*مايل نيست براي خلق / ايجاد راه حل كاري بكند ار ‏9 سس داند یر ‏52 مشتری " است.

صفحه 44:

صفحه 45:
ويژگي هاي مشتریان ل مراجع تشخيص مي دهد مشكلي را ار زر را كسس ل مرك Brae lS cowl Glisiss 9 orlel © 9

صفحه 46:

صفحه 47:
مراحل درمان eee ok wo ‏در‎

صفحه 48:
|| 010 LDL NeL SENS cde ۰ 1 mi ۳ ce 2 3 ۱ ۱ ‏ال تصدیق کردن و مهم دا‎ ۰ ۰ گفنگو در باره آبنده مراجع آینده | ‎pute S>‏ چگونه ۳ ) در . ‎Pe‏ e €:0€ 1 ‏گفتگو در باره راهکارها‎ | es Le ٩ ‏بیده است‎

صفحه 49:
ار كَفتكّو در باره مشكل 1. تصديق و اهميت به مشكل (هر مشكلي کانون فوري درمان قرار مي كيرد. اين كانون ممكن است ‎eric pa bey‏ | 1. مراجع را دعوت كنيد مشكل را در يك كلمه بكويد 2 و آن کلمه را تدیل باد حمله کید 00100 زا رل رات رای تایه ری cult عجارم‎ Gost alley oll all? coll Ld ‏اس‎ 0160 0 neem ee eI LNB eed a doe

صفحه 50:
21 ور باره ‎loa‏ سر ‎ele ©‏ ار براي مشاوره ‎aul‏ آنا تمام مواقع 0 لسالس مستي ‏مي كني و اشتياق بيشتري خواهي داشت ؟ ‏ل : بله ‏: وقني شوروشوق بيشتري داشته باشي چکارخواهي کرد ؟ ‏0 : شبها بیدار مي مانم . تلویزیون کمتر نگاه ميكنم و كار جالبتري مثل رفتن به پارك انجام مي دهم. ‎DT‏ و ار سر لا وا تس اد نشان مي دهم.

صفحه 51:
Ce ery KS از توصيف هاي عملي استفاده كنيد نه از برجسب ها تا ار 1 aw nilgi ine! (۱ ۱ : درباره همه چیز نگران مي شوم ,بخاطر نگراني نمي نواتم - سس : چیز ديگري هم هست که نشان دهد مضطرب هستي ؟ : شبها که دراز مي کشم نگران روز بعد هستم و صبحها ‎je‏

صفحه 52:
كفتكو در باره آينده 6 ا ل ل مشاور ‎a‏ ۹ جهت كير ‎Ls‏ ده مي دهد لاحر را را #مراجع به زمین نگاه نمي کند و مشاور به:

صفحه 53:
كفتكو در باره آينده (مثال) مراجع : دلم مي خواست دنيا از حركت مي ايستاد و مي توانستم فرصتي بدست بیاورم: : دلت می خواست از این فرصت جطور استفاده کني ؟ مراجع : مي خوآم اصلا كاري نکنم. ‎remse cae rosy) oe‏ ا الل وت دح ثحب سرتسد مراجع : حس مي کنم فکرم تمام وقت مشغوله خيلي دلم مي خواد فکرم راحت ب ‎Wr)‏ 7 م 00 براي تو خوبه. جطور اين كار به حالت سبة.

صفحه 54:
كفتكو در باره آينده (مثال) *مراجع : مي توانم مسئوليت ديكران را نيذيرم و وقت بيشتري را صرف زندكي شخصي ام كنم. وى این موقعبت برابت دست می دهد اولين علامت آن چیست ؟ ۱ ee 0 ‏ل ا‎

صفحه 55:
را ROLY ‏ين‎ 0 ‏رس ترا‎ bal Ls Was. cent [ ار زر پر 2 أت جيه ذا © در اين مورد بايد جه بكني ؟ © جه نقاط قوتى دارى كه مى توانى از آنها استفاده كنى ؟ © آيا كسي كه تو را خوب مي شناسد عقيده اي دارد كه جكار بكنى ؟ * چه عقایدی در ذهنت هست که آنها را کنار گذاشته اي با هنوز در باره آنها فكر مرك 7

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:
پرهیز از هرگونه سنجش ات الما تا ار تمركز بر زد بر کات تا درمانگر اك ‎oe)‏ نياز بسيار كم به اطلاعات اوليه. درمائكر براي راه حل به ذهنيت قبلي در باره :كانت نياز ندارد.

صفحه 59:
©اول. نومينا سازي فعالانه رس رس رتسم تحسین مراجع به خاطر استقامت او و نقاط قوتش #دوم , مشخص كردن بن بست منطتي که مراجع براي خود خلق کرده است. #سوم ء دستور المل هاي شبه هيپنوتيزمي (مسحور کننده ) با علائم اجتناب يذير بودن بهبودي و يبشرفت ربط داده مي شود.

صفحه 60:
*مهم است که :۰ اب که مراجع مشکل را به زبان مي آورد ( مطرح مي كند ) تغيير كند. #زبان مورد استفاده مراجع تنها جیزی است که باید دنبال شود. 9 ار سر ارت ايجاد مي كند و © همين تفاوتهاست كه مي تواند براي ايجاد تفاوت از سوي مراجع استفاده شود. ( مثبت كوبي به مئبت أنديشي مي اتجامد)

صفحه 61:

صفحه 62:
Ou KR wN هدف گريني لت 2 1 اهداف ۰ - حداقل نتیجه درمان ( مك دونالد ۰ 1994) اهداف نباید اجباری شوند اهداف باید 8 باشند ان با هدف - ايجاد است . يعني ی

صفحه 63:
iss (ea) Noy (eS ادامه آشنايى بافنون اكوسيستمى براي پي بردن به انتظارات مراجع بیرسید : فکر میکنی چقدر طول بکشد که اوضاع بهبود یبد ؟ فکر می کنی جند بار نیاز است بکدبکر را ملافات اکنیم ؟ چطور مي فهمي که ارززشش را دارد به مشاوره بيايي ؟ اولین علامتی که نشان می د هد اوضاع روبراه است ۰ ت؟

صفحه 64:
9 فن: هدف کزيني ل ا ا ا ل را ‎al‏ : هدف به جشم و

صفحه 65:
جستجوي استئناء ها ۱۷ ROC coment) Cer CEE poe rE 2 ادازه بوده است. 0 1 : معجزه هاي كوجك انذ.

صفحه 66:
‎op‏ : كستحوق استثناء ها (أدامه) ‎NE ©‏ )/ قيدهاي تكرار و وله ان دیس میرن بل درز سل *مثال : © ‎ ‏رت اخيرا مواقعي ‏اش برامدي؟

صفحه 67:
جستجوي استثناء ها (ادامه) مراجع :شنبه ها هميشه برايم ‎2٠ ١‏ است الا لس 5 السب بديرت. ‎١‏ ا ا ‎BP UC‏ بد موسيق ي گوس کنم چون مرا آرام میکند" وقتي سرکار میروم |۱7 Capea ree Ean RC ‏ل ل‎ es eee) ‏ميكند “.براي ابنكه بعد از ظهرها خوب كار كنم "ده دقيقه أي_را‎ ‏رت سر :دلحسب 2 حدافل استراحتي‎ ea استث”

صفحه 68:
سئوالهاي معجزه اي م ا ار ر ‏ ر صا رز را ار را 1م ا 0 ان دده ا ‎١‏ )زمان مناسب > موقعي است كه مراجع درباره مشكل حرف مي زند ‎este ee‏ ا ل

صفحه 69:
ستوالهاي معجزه اي( ادامه) 9سوءال معجزه اي به آرامی و با مکث هابی بین عبارات برسيده شود. #سوءال معجزه ای مراجع را موقتا ار اشتعال دهنی به مشکلاتش دورکرده و ثکر و ذهن او را بسوي خلق راه حلهاي خلاق

صفحه 70:
سوءال معجزه اي داراي قالب ‎PO ge ale‏ مس الد وبر 1 رررار. ور رز ‎Ee‏ ور #جطور متوجه آن مي شوي؟ *جه تغييراتي به وجود خواهد آمد ؟ *صبح روز 023 سر مر بر سس در معجزة 5 ات افتاده است؟" #همسرت متوجه جه جيزي خواهد شد ؟ 3

صفحه 71:
سوءال معجزه اي داراي قالب رز بر در تسار بردد از ررتر برك لس بارتاه تسیر تردد است. *جطور متوجه ابن تغييرات|/ وضع مي شويد؟ ee pre eS Ee) ed ee tees be 9 ‏ال ار از سر ار‎

صفحه 72:
سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است ۴ فرض کن این رابطه ( شغل / ...) را دوباره شروع کرده ‎Re eee ae‏ ل ا ل ا ‎Lig Ieee nee RE) fe pOwe sy‏ ۱ ‎ret pe Wy xy Wey Ene‏ ري ۱ ۱

صفحه 73:
ار را مي روند. چون ‎Ba) laze SES‏ افتاده . وقتي صبح بیدار ميشوي اولین ۱ ‎ea‏ نمی دائم (اگر مراجع نتواند چیزی بگوید , سئوالات مکمل بیرسید ‎Pu ed ess een)‏ ‎۳ ‎ ‏پسیرلت سر مر سح رت # مراجع :حس می کلم دوباره زندگيم را بدست می آورم و ‎G aes 6955) ‎ ‎0 ‏ا‎ ee cle rics Sa ewer ts ered Seis inca Ease

صفحه 74:
را از مرقمیت با تصد ‎sea)‏ ترش 5 زي/ رتبه بندي كند. مثبت و فريك اس دامئه بین (10-0) است : صفر- بدترین حالت مشکل قبل از آینکه مراجع براي مشاوره بياید. ‎ee 0‏ یامه بر شر مت از جلسه اما مشخصا در و 317 شکایت 7یا براي شروع 6 در ادامه ‎etl‏ مبايك. 0 ‏ا‎ Sul g ۰ ‏سا‎ ‎Nye oe ae

صفحه 75:
‎aga L‏ سئوال هاي مقياسي * ( براي محك زدن وضع فعلي وسطح اطمينان مراجع براي حل مشكل) ‏ات ‎pS each ae‏ ‏اور درو ان ‎gles M0 AF 040 fl‏ تسد این ات که احساس آمنیت میکنی و از این حمله خلاص شده اي و ‎Bea‏ ۱ ميكني در آن لحظه در کجاي مقیاس قرار ميگيري ؟ ‏#مراجع و مبی أ ‎all | Rey)‏

صفحه 76:
6 پاسخ مراجع گد 1°( احساس ايمني او در نوسان است. ۴ بدتر شده است. * 3 از وقتي که با مشاور تماس گرفته ارت ر یز ‎A)‏ تس اتفاق افتاده است.

صفحه 77:
Lea, مشاور : خقدر 2 تواني به اين طریق ادامه ‎eon‏ ‏اجازه بده 10راهي را كه قصد انجام اين كار را داري و بك راه كه نك 2 ‎bs‏ ترد ان ا له ““بين اين 10رآه وآن يك رآه به كذاميك اطمينان داري؟” ل ا ا 0 سم

صفحه 78:
فن : شاه كليدها ۱ ‏مر‎ 0 yy eos 1 ‏است كه مي توا ن أن را به روى يك زندكى خوشايند كشود‎ ‏اما خانواده یجل يآنکه بدنیال یافتن کلید باشد » سعي م يكند “” علت‎ ١ ۱۳ ‏ل‎ ee rec ‏قفل بود‎ ‎ere) =e tes ee ng‏ زر ‎Eo ee NSD Sy) ee ‏ار زا‎

صفحه 79:
۱ شاه کلید متل سنجاق سر در دست بك قفل سازحرفه ای است فقط کافی است که بخوبی وارد قفل شود). درمانگر برای خلق يك راه حل نیازی نداردکه درباره 2۰۰ شكايت / مشكل يا عوامل تداوم دهنده أن جيز زيادي بداند.

صفحه 80:
از حالا نا دقعه يعد كه ما يكد بكر ر/ ملاقات مى 7 ( مي خواهم كه با دقت به من بكوئيد كه دفعه بعد جه جيزي در زندكي / ازدواج / خانواده / با رابطه شما اتفاق مي افتد و شما مي خواهید كاري کنید که ادامه یابد. ‎C ۳ 1‏

صفحه 81:
5 مداخله 2" این تکلیف / دستور , اشخاص با خانواده را در کشف سلسله امکاناتی که دارند فعال مبکند ۰ در استمرار انحام آنجه «که معتقدند صحیح است

صفحه 82:
کار را مداخله 3 وقتى بر وسؤسه و ميل به ... غلبه ميكني ‎1B)‏ ا ال 0 آنجه كه ا رل (اين آموزش به عانواده / شخ صکمك م یکند که بتدریج تشخیص ‎ae)‏ تن سل درخ ‎CD SS‏

صفحه 83:
مداخله : شاه 2 ( هدف : کمك به خانواده برای داشتن گزینه های دیگر .| شروع تغسرات با داشتن يك چنین ‎eel‏

صفحه 84:
ES aps Ween a le ‏كلبدها‎ 5 Ja © فكر / ی ۱ ‎eS OOS‏ ا ا م #مداخله 5-1( ( را .بجاى منفى حجند بار باز نويسى كنيد تااينكه وش مد سم بان داك سما ‎Sl ope‏ . نسيس پیام ,71 ي در میان بگذارید.

صفحه 85:
۳-9 مراجعان براى 7 ‎ae‏ هستند حتی در کوتاه ‎de‏ | 0 ب گراهکا ‎ey,‏ دس لت 7 تغییر تغییر ۰ چنانچه منطقي و ‎ee‏ ۳۹۹ راک ریا ارس ار پا ترجد تردن بد ' زبان تن “ مراجع هنكام بحث در ‎ere NCCE‏ ۷ يا نمي دهد.

صفحه 86:

صفحه 87:
مواقع ارایه : 09 تا رای را را 2. جواب هاي روشني به سئوالات معجزه اي نميدهد. رت ار را 3۰ ايده خاصي ندارد يا ايده هاي ريادى نداردء 0

صفحه 88:
در این فن از مراجع بخواهید به موارد زیر توجه 1 چه چيزي موثر نیست. 2 مواقعي که کار مفيدي در رابطه با شکایت مطرح شده انجام مي شود. ۱ ‏ا‎ Ce I) ‏اداره مي شد.‎ الل از رس تسا بر در سارت ارات راز

صفحه 89:
مشاور: " تا دفعه بعد که یکدیگر را ملاقات مي كنيم مايل هستم كه شما فقط مشاهده كنيد ‎Are) pee ace arty‏ در زندكيت/خانواده ات/ محل کارت /اتفاق مي افتد که دوست داري ادامه ‎AGL De‏ دربارت آن با مرن حرف برد" Ribble شود)

صفحه 90:
ال تار ‎he)‏ رم راک ‎Wha a‏ 1 Pe Sl els SAL ies teem 2 ۳23 ‏ا 0 ب مر‎ 0 ‏مي دفي , . توجه كن‎ 7 که ل 2 2 کم فد فاك 7 ۳9 راكاد زر ۱

صفحه 91:
#زمان کاربرد: ‎ee ea ee‏ رت ترس كر را است. هتکلیف اه ‎‘be gi seal ig’‏ كاك ‎es ee]‏ يا سمل داهن وراك انجام کاري .

صفحه 92:
اتفاق افتاده است. مي خواهد تغييراتي را شروع كند اما یجاسن هه هرهب

صفحه 93:
۱ Ore be ‏جه وقت بي خواهي برد كه زمان‎ ‏اش جيه ؟ اين عقيده را از كجا‎ 0 ‏آورده أي‎

صفحه 94:

صفحه 95:
فن : دادن بازخورد

صفحه 96:

صفحه 97:
رهنمودهاي كار با مراجعان Ea ae ee ‏ميكويند‎ ا زبانت به گوش جان آمد

صفحه 98:
رهنمودهاي 0 با مراجعان hye ‏با اد رگا و تیارب مسج ات زد وا‎ od | ‏العا‎ te eae ‏بو لموضوعى را بد بحت مي تذاردم و معنايي كله مراجع‎ ‏تا ار ار سر "سنا “قال بت ار‎ cl, ‎oe eben eID -arIaE tg‏ دا زا سا سا نیست بلکه خلق / کشف راه حلها براي مشکلات است).

صفحه 99:
رضمودطاي ذار نا ‎ae Vd ye ey | vey Le ae Be TIT bd‏ 22110 0 7 ces re scree) BE ra ‏تست ضارت در سارها سدع‎ : ls, ‏پیاید.‎ 1 راز امتان ساده تيربك ال 0 یر را و ربا رد بر

صفحه 100:
دارا واه ‎Pe Be oll ya phi coll 7‏ ‎cop 7 )‏ مراجع شويد و با زبان مراجع خود ر/ ‏یی اس 2 رز کر ‎an Dae‏ سان كارف را نید کر سر ‎SEG pe) NYE a ‎ee BY yet en adem‏ 4ص آن , این است که جبزي را تغبیر دهد.)

صفحه 101:
رهنمودهاي كار با مراجعان ‎ens) aed ©‏ استء از ان دست بكشيد. ‎Hayy Ss Gls El) yy‏ ترك شرايط جديد د( ‏ب كار درت المت به انتعات أن ۱ ۴ به شا دراج امارد كيد ‎0 bd

صفحه 102:
رهنمودهاي كار با مراجعان به بافت و محیط مراجع توجه کنید ( مشکلات در خلاء شکل 5 . مشكلات ماهيت اجتماعي و شخصي دارندا يس در جمع آفراد مورد بحث و مذاكره قرار مي كيرند) ۴سری که درد نمی کند دستمال نبندید ( مشاور مجاز و ار ‎es ol, 3G‏ كر را در رت سر "از دیا ‎aes‏ کسي مشکل تلفی مي شود؟ ۱ وضعيت جارى ادمى است . ور لد (

صفحه 103:
ياينذه و ييروز و ايام به كام باد

صفحه 104:

كارگاه آموزشي آشنايي با ديد درمان مختصر راه حل مدار ويژه مشاوران دفاتر مشاوره دانشجويي دانشگاهها وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري :برگزار كننده مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف مدرس :فرشاد بهاري_ دكتري مشاوره اا دي ماه 10-1386 گذري بر پست مدرنيسم وجه غالب پست مدرنيسم . تالش براي اثبات بي معنايي ظاهرا بي :  معنا ست. در مدرنيته اميد به آينده نهفته است. ‏ “ در تقواي الهي اميد رستگاري است “ .آل عمران ، آنچه ما “ واقعيت ايده اصلي پست مدرنيسم : “ مي ناميم المثني و جايگزين درستي براي آنچه خارج از ما وجود دارد ،نيست . عقيده و نظر ما درباره جهان بازتاب يا نقشه اي از جهان نيست ،بلكه حاصل ابداعات اجتماعي /سازه هاي اجتماعي يعني است. باور هاي غالبي كه از هر كسي براساس قبل در درونش داشته كه بازتاب باورهاي غالب اجتماع هستند ،مفهومي از جهان را براي خود مي سازد. ‏ ‏ ديدگاه باليني پست مدرنيسم ديدگاه باليني پست مدرنيسم ‏بي عالقه به نگرش مشكل مدار ‏نا معتقد به حفظ فاصله بين مشاور و مراجع ‏تلقي از خانواده كارساز /نا كارساز به درمانگر بستگي دارد ‏درمانگر و خانواده با هم مشاركت و همكاري دارند. ‏اطالعات درمانگر از خانواده صرفا برداشت شخصي اوست نه واقعيت وجودي خانواده ديدگاه باليني پست مدرنيسم( ادامه) ‏درمانگر مي تواند موضع متخصص به خود نگيرد. ‏ ‏ ( درمانگر با خانواده كار مي كند نه براي خانواده ) ( پيش فرض هاي خود را وارد درمان نمي كند). ‏درمانگر خود را در ديدگاههاي رايج محدود نمي كند ( احتمال توجه به مسايل گوناگون افزايش مي يابد ) ‏تمايل زيادي براي تلفيق روشها وجود دارد. ‏مراجع و در مانگر قدرت مي يا بند ( علت وضعيت قابل تغيير است :مشكالت حقيقت محض نيستند بلكه نوعي استنباط شخصي يا سازه اجتماعي است) مكاتب درماني حاصل از پست مدرنيسم ‏درمان راه حل مدار ( استيو دي شيزر و اينسو كيم برگ)1985 ‏خانواده درماني راه حل مدار ( آهانلون و واينر -ديويس)1989 ‏رويكرد سيستمهاي زبان مشترك گوليشن()1991 ) اندرسون و هري ‏حكايت درماني ( ميشل وايت و ديويد اپستون )1) 995 ‏تيم انعكاس گر ( تام اندرسون(1993-1991 ثنويت نگرها يك مكتب درست و بقيه اشتباهند. ‏كثرت گراها تنوع وعدم قطعيت مشروع اما موقتي است شايد حقانيت يك مكتب به اثبات برسد. ‏نسبي گراها تنوع و عدم قطعيت زودگذر نيست دانش نسبي و وابسته به محيط است. ‏ ‏ فلسفه زير بنايي ديدگاه اكوسيستمي “ نسبيت گرايي” است گذري بر نظريه استنباط اجتماعي .1 .2 .3 .4 .5 سازه گرايي /استنباط جمعي ( اجماع) يك فلسفه پست مدرن است. حدسيات ما از واقعيت ناشي از جريان ارتباط است نه انعكاس عيني از واقعيت. واقعيت از نظر جمعي جاي بحث دارد. واقعيت ابداع كردني /آفريدني است نه كشف كردني . هيچ معرفتي جدا از آنچه آدمي خلق مي كند ،وجود ندارد. نتيجه : افراد از طريق زبان /بحث و مذاكره با ديگران به تجربه خود معني مي دهند. اطالع از علل واقعي مشكالت ناممكن است. تدوين علتها به راه حلهاي بهتر مي انجامد !! ‏شواهد اندك شايستگي اشخاص ‏تغيير در تمام اوقات ممكن است. راه حل موثرو بهتر نمي انجامد. ‏اطالع از علل مشكالت ‏مشكالت در گذشته ريشه دارند و راه حل ها در حال و آينده . ‏ما نمي توانيم گذشته را عوض كنيم فقط مي توانيم هدفهايمان را عوض كنيم. ‏صحبت در باره مشكل ،مشكل را دامن مي زند ماهيت آسيب شناسي رواني “ :فقط يك جواب وجود ندارد بلكه “ مجموعه “ اي از جوابها وجود دارند .2 راه حل مشكل شايد به طور كلي با نحوه شكل گيري و بروز مشكل ارتباطي .نداشته باشد  مالكهاي تعيين اهداف مالكهاي تعيين اهداف مثبت باشند نه منفي ( واژه كليدي “ به جاي “ است ) فرايندي باشند (واژه كليدي “ چگونه “ است ) در زمان حال روي دهد “ ( .وقتي “ از اينجا مي روي /...همين االن ، امروز نه فردا ! ) “ .اگر “ ممنوع ! عملي /شدني باشند(.واژه كليدي “ دست يافتني “ است ). روشن و دقيق باشند ( اما و اگر نداشته باشد ) درمانجو روي هدف كنترل داشته باشد /.مسئوليت با اوست. متناسب با زبان و درك مراجع تدوين شوند تغييرپايدار در موقعيت مراجع ( ا كانل)2001 ، حل شكايتها با انجام كاري يا انديشيدن در باره چيزي متفاوت ‏ تغيير در كالم از طريق “ تغيير از حرف زدن درباره مشكل به حرف زدن درباره راه حل”. كمك به مراجع براي تعيين اهداف روشن و دست يافتني ،عمده ترين مداخله در نوع خود است. 6اصل ميلتون اريكسون مشكالت غير پاتولوژيك اند : ( تالش ناموفق فرد براي انطباق با شرايط دشوارند) .2مراجع صاحب منابع و تجربيات كافي در حل مشكل است .3مشاور موثر: ( ازهرچيزي كه مراجع وارد درمان كند استفاده ميكند). .4مشاور بايد فعال و دستور العملي باشد. . 5تغييرات دائمي در خارج از درمان روي مي دهند. ابزار سوق جريان درمان است. . 6ذهن ناهشيار فرضيات ديدگاه راه حل مدار فرضيات ديدگاه راه حل مدار ‏ ‏مراجعان مايل به همكاري اند مگر اين كه تفاسير و مداخالت درمانگر را مناسب حال خود نبينند (.بر خالف سيستمي ها) ‏ ‏ . ‏درمانگر طوري برخورد مي كند كه چاره اي جز تغيير نيست. ( كشف يا ساختن كليد /راه حل براي تغيير انتظار ايجاد مي كند) فرضيات ديدگاه راه حل مدار( ادامه) فرض .3فقط يك تغيير كوچك الزم است. . ( مثال :هواپيما ،استفاده از “ وقتي كه “ بجاي “ اگر”). ‏ . ‏ ( نگرش غير پاتولوژيك به مراجع) (پيش فرض :مراجع “از قبل مي داند” چه بايد بكند) فرضيات ديدگاه راه حل مدار( ادامه) ‏ فرض .5مشكالت تالشهاي ناموفق براي حل مصائبند راه حلهاي يكنواخت و تكراري مشكل را ابقاء مي ) كنند) (مثال مازلو :چكش و ميخ) ‏ ‏ ‏ (نا آگاهي ازعلل سرطان مانع درمان آن نيست). اين كه چرا كسي 20سال پيش الكلي شده “ مثال فشار همساالن” ربطي ندارد كه حاال چطور مي تواند تغيير كند) (سئواالت استثناء ياب ) فرضيات ديدگاه راه حل مدار (ادامه) ‏ ‏ ‏ ‏ فرض .7توصيف ها /چشم انداز هاي متعددي براي طرح مشكالت وجود دارند. اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏ ‏ ‏ ( ‏ ‏ ( – ) ) اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏  سيستمي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 از مشكل شروع مي كند به گذشته بر مي گردد به علل مي پردازد بينش (معالجه) به رشد ميانجامد چرا به عمق مي روند مشاور رهبري مي كند منفي مي نگرد( چه اشكالي در كار است) اكوسيستمي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 به راه حل مي پردازد به آينده مي نگرد توصيف هاي متعدد مي پردازد تغيير ايجاد مي شود چگونه و چطور در سطح حركت مي كنند مشاور با مراجع همكاري مي كند مثبت مي نگرد( چه چيزي درست مي شود) سيستمي اكوسيستمي .9مشاور از مراجع مي آموزد .9مراجع از مشاور مي آموزد .10مختصر است ،و دردناك نيست .10طوالني و دردناك است .11راه حل ها متناسب با شخص است .11درمان متناسب با مشكل است .12از زبان تخصصي استفاده مي شود .12زبان و كالم مراجع بكار مي رود .13همكاري مراجع .13مقاومت مراجع “ سوال با “ چرا ”سوال با “چگونه /چطور ‏مشاور : ‏مشاور : ‏مراجع : ‏مراجع را ? مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي ‏تصديق مشكل و اهميت دادن به آن ‏وارد به گفتگوي عاري از مشكل ‏مذاكره در باره تعريف مشكل ‏هدف گزيني ‏گوش كردن به نقاط قوت و استثناء ها ‏اهميت دادن به منابع مراجع ‏استفاده از زبان مراجع ‏استفاده از سئوالت “ چطور “ بجاي “ چرا” ‏مذاكره در باره نومبنا سازي مشكل ‏تشديد تغيير ‏جستجوي تفاوت ها مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي عادي سازي مشكل توسعه راهكارها پيشنهاد گزينه هم اين /هم آن سوءالهاي معجزه اي سوءالهاي رابطه اي مقياس سازي دادن بازخورد به مراجع تحسين و تمجيد دادن تكليف ارزيابي كردن ( بيل او كانل )2001 ، انواع مراجعان به لحاظ انگيزه از ديد اكوسيستمي نقش مشاور مالقات كننده خير خير رفتار مودبانه -ندادن تكليف— ايجاد انگيزه براي تغيير شكايت كننده بلي خير برخورد گرم و پذيرا – گاهي مواقع دادن تكليف – و توجه به استثناء ها مشتري بلي هدايت مستقيم تر مراجع به سمت مشكل بلي ويژگي هاي مالقات كنندگان ‏ ( فكر مي كند كه مشكلي ندارد) ارجاعي است نه خود معرف به خاطر پيشنهاد ،در خواست ،يا خواست ديگري آمده شكايت واضحي مطرح نمي كند ! يا انتظار يا تمايل به تغيير ندارد تمايلي به مشاركت ندارد هدفش جلب حمايت كسي يا ترك جلسه است انگيزه كمي دارد . وظايف مشاور با مالقات كنندگان ‏ ‏ ‏ ويژگي هاي شكايت كنندگان مراجع مشتاق كشف مشكل است اما خود را مسئول آن نمي داند از ديدگاه خود به مشكل مي نگرد مايل نيست براي خلق /ايجاد راه حل كاري بكند اميدي به آينده ندارد خود را قرباني سرنوشت و صاحب قدرت كمي براي تغيير آن مي داند مراجع با توجه به يك جنبه از مشكل “ شكايت كننده “ و از جنبه ديگر “ مشتري “ است. وظايف مشاور با شكايت كنندگان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ويژگي هاي مشتريان مراجع تشخيص مي دهد مشكلي هست. تا اندازه اي روي مشكل كنترل دارد آماده و مشتاق است كاري بكند ‏ ‏ مراحل درمان در ديد اكوسيستمي مراحل درمان در ديد اكوسيستمي ‏ گفتگو در باره مشكل ‏ مشكل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تصديق كردن و مهم دانستن گفتگو در باره آينده مراجع آينده را چگونه مي بيند؟ گفتگو در باره راهكارها مراجع چگونه به اينجا رسيده است ؟ گفتگو در باره مشكل .1 تصديق و اهميت به مشكل (هر مشكلي كانون فوري درمان قرار مي گيرد .اين كانون ممكن است بعدا در جلسات بعدي تغيير كند). .1 مراجع را دعوت كنيد مشكل را در يك كلمه بگويد و آن كلمه را تبديل به يك جمله كند. .2 مشاور :آيا مي تواني مشكلت را در يك كلمه بگويي ؟ مراجع :ناكامي مشاور :آيا مي تواني اين كلمه را در يك جمله بگويي ؟ مراجع :احساس ناكامي ميكنم چون هيچ شوق ندارم ،من دائما خسته ام. گفتگو در باره مشكل .3  مشاور :اگر مشاوره براي مشاوره باشد آيا تمام مواقع كمتر احساس خستگي ‏ مي كني و اشتياق بيشتري خواهي داشت ؟ مراجع :بله مشاور :وقتي شوروشوق بيشتري داشته باشي چكارخواهي كرد ؟ مراجع :شبها بيدار مي مانم .تلويزيون كمتر نگاه ميكنم و كار جالبتري مثل رفتن به پارك انجام مي دهم. بهتر روي كارم تمركز مي كنم و به كارم بيشتر عالقه نشان مي دهم. گفتگو در باره مشكل .4از توصيف هاي عملي استفاده كنيد نه از برچسب ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مراجع :از اضطراب رنج مي برم. مشاور :مي تواني به من بگوئيد كه وقتي مضطرب مي شوي چه اتفاقي مي افتد ؟ مراجع :درباره همه چيز نگران مي شوم .بخاطر نگراني نمي تواتم چيزي بخورم .دلم مي خواهد كنار ديگران باشم. مشاور :چيز ديگري هم هست كه نشان دهد مضطرب هستي ؟ مراجع :شبها كه دراز مي كشم نگران روز بعد هستم و صبحها احساس خستگي مي كنم. گفتگو در باره آينده ‏ ‏ مشاور اداره كننده گفتگو است مشاور به گفتگو جهت گيري آينده مي دهد مشاور از نزديك حرفهاي مراجع را دنبال مي كند مراجع به زمين نگاه نمي كند و مشاور به آسمان گفتگو در باره آينده (مثال) مراجع :دلم مي خواست دنيا از حركت مي ايستاد و مي توانستم فرصتي بدست بياورم. مشاور :دلت مي خواست از اين فرصت چطور استفاده كني ؟ مراجع :مي خوام اصال كاري نكنم. مشاور :منظورت اينه كه فرصت فكر كردن داشته باشي يا ...؟ مراجع :مي خوام فكر كنم ،مي خوام همه چيز را تعطيل كنم. مشاور :فكر خوبي بنظر مياد. مراجع :حس مي كنم فكرم تمام وقت مشغوله .خيلي دلم مي خواد فكرم راحت باشه. مشاور :فكر ميكتم بفهمم چرا براي تو خوبه .چطور اين كار به حالت مناسبه. گفتگو در باره آينده (مثال) ‏مراجع :مي توانم مسئوليت ديگران را نپذيرم و وقت بيشتري را صرف زندگي شخصي ام كنم. ‏مشاور :وقتي اين موقعيت برايت دست مي دهد اولين عالمت آن چيست ؟ ‏مراجع :كمتر كار خواهم كرد .بيشتر مي خوابم .و از زندگيم لذت مي برم. گفتگو در باره راهكارها ‏ پس از تعيين هدف ، گام بعدي :كشف يا خلق راههاي رسيدن به آن است. در باره اين موضوع عقيده ات چيه ؟ در اين مورد بايد چه بكني ؟ چه نقاط قوتي داري كه مي تواني از آنها استفاده كني ؟ آيا كسي كه تو را خوب مي شناسد عقيده اي دارد كه چكار بكني ؟ چه عقايدي در ذهنت هست كه آنها را كنار گذاشته اي يا هنوز در باره آنها فكر ميكني ؟  ‏ ز رحمت گشايد در ديگري ‏  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پرهيز از هرگونه سنجش اما عالقه به الگوهاي رفتاري كه به هنگام بروز مشكالت وجود دارند . تمركز بر سنجش اهداف آينده نه بر مشكالت قبلي. درمانگر مسئول مسير و جهت درمان است. بي ميلي به سنجش پويايي هاي خانواده. نياز بسيار كم به اطالعات اوليه. درمانگر براي راه حل به ذهنيت قبلي در باره مشكالت نياز ندارد.  مداخالت طي 3اقدام اساسي : اول ،نومبنا سازي فعاالنه از مشكل به صورتي مثبت و كارساز تر و تحسين مراجع به خاطر استقامت او و نقاط قوتش . دوم ،مشخص كردن بن بست منطقي كه مراجع براي خود خلق كرده است. سوم ،دستور المل هاي شبه هيپنوتيزمي (مسحور كننده ) با عالئم اجتناب پذير بودن بهبودي و پيشرفت ربط داده مي شود. مهم است كه شيوه اي كه مراجع مشكل را به زبان مي آورد ( مطرح مي كند ) تغيير كند. زبان مورد استفاده مراجع تنها چيزي است كه بايد دنبال شود. اين كه ما درباره چه چيزي و چگونه حرف مي زنيم ،تفاوت ايجاد مي كند و همين تفاوتهاست كه مي تواند براي ايجاد تفاوت از سوي مراجع استفاده شود ( .مثبت گويي به مثبت انديشي مي انجامد)  فن :هدف گزيني بين نتيجه مثبت و مذاكره موفق در باره اهداف رابطه معناداري است) .1اهداف منفي = نتايج كمتر موفقيت آميز .2اهداف نامشخص = حداقل نتيجه درمان ( مك دونالد )1994 ، .3اهداف نبايد اجباري شوند .4اهداف بايد روشن ،ساده ،و دست يافتني باشند .5اهداف متناسب با انگيزش و توانايي مراجع باشند .6هدف = ايجاد تغييرات افزايشي است .يعني برداشتن قدمهاي كوچك در مسير درست.  ‏ .1 .2 .3 .4 ادامه آشنايي بافنون اكوسيستمي فن هدف گزيني براي پي بردن به انتظارات مراجع بپرسيد : فكر ميكني چقدر طول بكشد كه اوضاع بهبود يابد ؟ فكر مي كني چند بار نياز است يكديگر را مالقات كنيم ؟ چطور مي فهمي كه ارززشش را دارد به مشاوره بيايي ؟ اولين عالمتي كه نشان مي د هد اوضاع روبراه است ، چيست ؟  فن :هدف گزيني ‏ هنگام تعيين اهداف مالكهاي زير را در نظر بگيريد : .1 عينيت هدف :هدف به چشم و فن :جستجوي استثناء ها هدف :شناسايي مواقعي كه شكايت مطرح شده ،وجودنداشته يا قابل ‏ اداره بوده است. استثناءها )1 :مواقعي كه مشكل موقتا وجود نداشته ‏ ) 2وجود دارد اما مثل هميشه روي مراجع تاثير ‏ ندارد ‏ )3خيلي زياد دوام ندارد ‏ ) 4شديدا تجربه نمي شود يا به فراواني و شدتي ‏ كه اتفاق مي افتد ،نيست. استثناءها :معجزه هاي كوچك اند. فن :جستجوي استثناء ها (ادامه) ‏ ( :اكثر مواقع ،طبيعتا،بزحمت،گاهگاهي،به ندرت ،يكدفعه) /قيدهاي تكرار انواع استثناءها )1 :خودجوش )2برنامه ريزي شده مثال : ‏ ر: اخيرا مواقعي پيش آمده كه شكايتي كه مطرح ميكني خيلي هم وخيم نبوده ،يا احساس كرده باشي كه از عهده اش برآمدي؟ فن :جستجوي استثناء ها (ادامه) مراجع :شنبه ها هميشه برايم روز بدي است .احساس مي كنم بسيار آسيب پذيرم .كالفه ام و دلم ميخواهد برگردم خانه و “ به موسيقي گوش كنم چون مرا آرام ميكند ”.وقتي سركار ميروم نگران جلسات هستم چون بايد آنها را اداره كنم “ .حرف زدن با ميالد /شيرين كه باعث مي شود بخندم از دلهره ام كم ميكند”.براي اينكه بعد از ظهرها خوب كار كنم “ ده دقيقه اي را اطراف اداره قدم مي زنم ،دلچسب نيست اما حداقل استراحتي است” فن :سئوالهاي معجزه اي هدف :دعوت از خانواده براي كنارگذاشتن مبناي داوري فعلي و نزديك شدن به واقعيت دلخواه خود / .به خانواده فرصت حدس و گمانه زني ميدهد.جزء فنون اصلي است/.توصيف اهداف،استثناءها و راهكارها . فرض :برخي از اين “معجزه ها “قبال اتفاق افتاده اند .و تنها چيزي كه الزم است ،مشخص كردن تغييرات و تشديد آنها است. موقع شناسي مهم است: )1زمان مناسب > موقعي است كه مراجع درباره مشكل حرف مي زند )2زمان مناسب > موقعي است كه مراجع درباره مشكل سردرگم است .و درك نگراني و دلواپسي او دشوار است. فن :سئوالهاي معجزه اي( ادامه) ‏سوءال معجزه اي به آرامي و با مكث هايي بين عبارات پرسيده شود. ‏سوءال معجزه اي مراجع را موقتا از اشتغال ذهني به مشكالتش دوركرده و فكر و ذهن او را بسوي خلق راه حلهاي خالق سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “تصور كن كه شبي معجزه اي اتفاق مي افتد و در حالي كه تو خواب هستي ،شكايتي كه تو را به جلسه درمان كشانده حل مي شود”. ‏چطور متوجه آن مي شوي؟ ‏چه تغييراتي به وجود خواهد آمد ؟ ‏صبح روز بعد متوجه چه چيزي مي شوي كه مي فهمي “ معجزه اي” اتفاق افتاده است؟ ‏همسرت متوجه چه چيزي خواهد شد ؟ سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “تصور كن در تعطيالت بوده اي و وقتي برگشتي،اوضاع تغيير كرده است”. ‏چطور متوجه اين تغييرات /وضع مي شويد؟ ‏اولين عالئمي كه به شما نشان مي دهد چيز شگفتي اتفاق افتاده است،كدامند؟ سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “فرض كن اين رابطه ( شغل )... /را دوباره شروع كرده باشيد ،دوست داريد كه چه چيز متفاوتي اتفاق بيفتد؟” “اگر هدف شما اين باشد كه در اين قسمت از زندگي تغييراتي ايجاد كنيد ،اولين عاليمي كه به شما نشان مي دهد در حال بهبودي /پيشرفت هستيد ،كدامند ؟ “ يك نمونه سوءال معجزه اي مشاور :مي خواهم سئوال عجيبي بپرسم اما سئوالي كه خيلي ها آن را مفيد مي دانند “ .فرض كن كه امشب خوابيدي و معجزه اي رخ مي دهد و تمام مشكالتت از بين مي روند .چون خواب بودي ،نميداني كه معجزه اي اتفاق افتاده .وقتي صبح بيدار ميشوي اولين عالمتي كه نشان مي دهد معجزه اي اتفاق افتاده ،چيه ؟ مراجع ( كه افسرده است) :نمي دانم ( اگر مراجع نتواند چيزي بگويد ،سئواالت مكمل بپرسيد يا مراجع را ترغيب كنيد ) مثل: مشاور :بنابراين متوجه چه چيزي ميشي ،وقتي .....؟ مراجع :حس مي كنم دوباره زندگيم را بدست مي آورم. مشاور :چطور ميداني ؟ اولين عالمت كه به شما نشان ميدهد زندگيت را دوباره بدست آوردي ،چيه ؟ مراجع :احساس نشاط بيشتري ميكنم ،كارهايم را بهتر انجام مي دهم ،سركار ميروم . فن :سئوال هاي مقياسي هدف :مراجع برداشتش را از موقعيت با قصد ايجاد نگرش ‏ مثبت و تقويت آن ،كمي سازي /رتبه بندي كند. دامنه مقياس بين ( )10-0است : صفر= بدترين حالت مشكل قبل از اينكه مراجع براي مشاوره بيايد. =10 ديگر مشكلي وجود ندارد. ‏ ‏ سئواالت مقياسي در هر مقطعي از جلسه ،اما مشخصا در اولين جلسه پس از كشف مشكل /شكايت /يا براي شروع مداخله در ادامه جلسات ميآيد. مقياس سازي به مراجع قدرت ارزيابي مي دهد .و اينكه آنها بر مشكل خود تا حدي كنترل دارند. يك نمونه سئوال هاي مقياسي ( براي محك زدن وضع فعلي وسطح اطمينان مراجع براي حل مشكل) ‏مراجع :هنوز هم وقتي صبحها مغازه را باز مي كنم ،خصوصا در اين صبح هاي زمستاني تاريك مي ترسم. ‏مشاور :روي مقياسي از ،10-0كه 10نشان دهنده اين است كه احساس امنيت ميكني و از اين حمله خالص شده اي و صفر ( )0كه نشان مي دهد هنوز هم احساس خطر ميكني ،فكر ميكني در آن لحظه در كجاي مقياس قرار ميگيري ؟ ‏مراجع :حدودا ،4اما بعضي روزها 5/2هستم .اگر هفته گذشته مي پرسيدي،آن وقت مي گفتم كه .1 يك نمونه سئوال هاي مقياسي ‏ پاسخ مراجع > )1احساس ايمني او در نوسان است. )2بدتر شده است. )3 از وقتي كه با مشاور تماس گرفته است ،چيز قابل توجهي اتفاق افتاده است. نمونه ديگري ازسئوال هاي مقياسي ‏مشاور :چقدر مطمئني كه مي تواني به اين طريق ادامه بدهي ؟ اجازه بده 10راهي را كه قصد انجام اين كار را داري و يك راه كه قصد صرفنظر كردن از آن را داري ،بررسي كنيم: “بين اين 10راه و آن يك راه به كداميك اطمينان داري؟” (توجه :نوع سئوال پرسي بر توانايي ها متمركز است ) فن :شاه كليدها ‏د شي زر ( : )1988-1985مشكالت درمانجو مثل قفل دري است كه مي توان آن را به روي يك زندگي خوشايند گشود اما خانواده بجاي آنكه بدنبال يافتن كليد باشد ،سعي مي كند “ علت قفل بودن درب يا باز كردن آن را پيدا كند. ‏شاه كليد ها مداخالت با ساختاري است كه براي تحريك الگوهاي سالم نه ناسالم رفتار از طريق تجويز مراحل خاصي تدوين شده اند. فن :شاه كليدها شاه كليد مثل سنجاق سر در دست يك قفل سازحرفه اي است فقط كافي است كه بخوبي وارد قفل شود). درمانگر براي خلق يك راه حل،نيازي نداردكه درباره سابقه شكايت /مشكل يا عوامل تداوم دهنده آن چيز زيادي بداند. از حاال تا دفعه بعد كه ما يكديگر را مالقات مي كنيم”. ( مي خواهم كه با دقت به من بگوئيد كه دفعه بعد چه چيزي در زندگي /ازدواج /خانواده /يا رابطه شما اتفاق مي افتد و شما مي خواهيد كاري كنيد كه ادامه يابد. “) 5 مداخله “.2انجام دادن يك كار متفاوت” ( اين تكليف /دستور ،اشخاص يا خانواده را در كشف سلسله امكاناتي كه دارند فعال ميكند نه در استمرار انجام آنچه كه معتقدند صحيح است 5 مداخله :شاه كليدها مداخله “ 3وقتي بر وسوسه و ميل به ...غلبه ميكني ( انجام نشانه مرضي يا بعضي ار رفتارهاي مرتبط به شكايت) به آنچه كه انجام مي دهي ،توجه كن”. (اين آموزش به خانواده /شخص كمك مي كند كه بتدريج تشخيص دهند كه نشانه هاي مرضي در كنترل اند). 5 مداخله :شاه كليدها مداخله “ .4افراد زيادي در موقعيت شما ”... ( هدف :كمك به خانواده براي داشتن گزينه هاي ديگر /.شروع تغييرات با داشتن يك چنين آگاهي ) 5 مداخله :شاه كليدها بنويس،بخوان ،بسوزان” ‏مداخله “ .5افكارت را (فكر /تصور مزاحم را بنويسيد ،با صداي بلند براي خود يا ديگري بخوانيد ،و آن را بسوزانيد). ‏مداخله (5-1پيام هاي منفي را بازنويسي كنيد ) پيام مثبت را بجاي منفي چند بار باز نويسي كنيد تااينكه احساس كنيد جزء باورهاي شما شده است .سپس پيام را با كس ديگري در ميان بگذاريد. اكثر مراجعان براي تغيير دودل هستند حتي در كوتاه مدت. ‏ ‏راهكارهاي مراجع براي تغيير ،چنانچه منطقي و مشروط باشند به راهكار مشاور ارجحيت دارد. با توجه كردن به “ زبان تن “ مراجع هنگام بحث در باره تكليف ،مي توان حدس زد كه آن را انجام مي دهد يا نمي دهد. ” مواقع ارايه : .1مراجع براي شناسايي استثناء ها به خودش زحمت نمي دهد. .2جواب هاي روشني به سئواالت معجزه اي نميدهد. .3درباره اينكه براي بهتر شدن اوضاع چكار كند ، ايده خاصي ندارد يا ايده هاي زيادي ندارد. در اين فن از مراجع بخواهيد به موارد زير توجه كند: .1چه چيزي موثر نيست. .2مواقعي كه كار مفيدي در رابطه با شكايت مطرح شده انجام مي شود. .3مواقعي كه شكايت مورد نظر ظاهر نمي شد يا بهتر اداره مي شد. .4بخشي از زندگي مراجع كه مي خواهد ادامه يابد. مشاور “ :تا دفعه بعد كه يكديگر را مالقات مي كنيم مايل هستم كه شما فقط مشاهده كنيد كه چه چيزهايي در زندگيت/خانواده ات /محل كارت /اتفاق مي افتد كه دوست داري ادامه پيدا كنند.آنگاه درباره آن با من حرف بزنيد”. ( اين تكليف در پايان اولين جلسه درمان داده مي شود) ( اين تكليف كاري را كه بايد انجام بگيرد ،به دقت مشخص نمي كند .و مراجع را به كشف /خلق راه حل خاص خودش دعوت مي كند). نمونه -1مشاور :در اين مورد كار متفاوتي انجام بده.و ببين كه بعدا چه اتفاقي مي افتد .مثال به اثر كار متفاوتي كه روي ديگران انجام مي دهي ،توجه كن”. نمونه -2مشاور :شما اشاره كرديد كه وقتي به شيرين تاكيد مي كنيد كه در قبال كارهاي خانه احساس مسئوليت كند ،او اغلب نمي تواند آن را انجام دهد .شايد بايد كار متفاوتي انجام بدهي . زمان كاربرد :مواقعي كه مراجع حس مي كند بين راهكار هاي متضاد و تعارض آميز “گير كرده است”. ‏بي تصميمي و بالتكليفي جزئي از مشكل شده است. ‏تكليف اتفاقي “ :شامل انجام كاري كامال اختياري است.مثل شير يا خط انداختن براي انجام كاري . تكليفي است كه از مراجع مي خواهد طوري عمل كند انگار كه معجزه اي اتفاق افتاده است. ‏كاربرد :زماني مفيد است كه مراجع مي خواهد تغييراتي را شروع كند اما نمي داند از كجا شروع كند. ” ‏مشاور :درعوض چكار كرديد ؟ چه وقت پي خواهي برد كه زمان مناسبي براي تكليف است؟نشانه اش چيه ؟ اين عقيده را از كجا آورده اي ؟  فن :دادن بازخورد رهنمودهاي كار با مراجعان شكايت ها،حكايتند.حكايت ها از شكايت ميگويند حكايتي ز زبانت به گوش جان آمد دگر نصيحت مردم حكايت است به گوش من ‏ رهنمودهاي كار با مراجعان اولويت با ادراكها و تجارب مراجع است نه “واقعيتها ”( كه غير قابل دسترسي اند) ( .مراجع مشكلي ندارد بلكه موضوعي را به بحث مي گذارد.و معنايي كه مراجع براي بحث قائل است از طريق “معنا “قابل بحث است. ‏به راه حلها فكر كنيد نه به مشكالت ( .هدف حل مشكل نيست بلكه خلق /كشف راه حلها براي مشكالت است). رهنمودهاي كار با مراجعان ‏از تعدد حكايتهاي مراجع براي ايجاد راه حلها استفاده ( حكايت درست ،حكايتي است كه در بافت اجتماعي مراجع بكار او كنيد. بيايد .وظيفه مشاور :كشف تفاوت در حكايتها ست). ‏درمان را تا حد امكان ساده بگيريد. ‏چون :مراجع آسيب ديده ،شكننده و بيمار است .نياز به معالجه دارد .منابع و شايستگي بيمار بي مقدار شده اند /.ايجاد اتحاد درماني وقت گير است /.مشاور موضع متخصص نمي گيرد. رهنمودهاي كار با مراجعان موضع پايين دست را اتخاذ كنيد ‏ ( افتادگي آموز اگر طالب فيضي هرگز نخورد آب زميني كه بلند است) ( وارد دنياي ذهني مراجع شويد و با زبان مراجع خود را منطبق كنيد) ‏كار متفاوتي انجام دهيد /دو صد گفته چون نيم كردار نيست (اگر هميشه همان كاري را بكنيد كه مي كرديد، هميشه هم همان نتايج را بدست مي آوريد)( اگر مراجع بخواهد چيزي تغيير كند تنها راه براي انجام آن ،اين است كه چيزي را تغيير دهد). رهنمودهاي كار با مراجعان اگر كاري بي فايده است ،از آن دست بكشيد. (تكرار راه حل هاي شكست خورده مانع از خلق راه حلهاي جديد مي شود /.و ترك آنها راه را براي شرايط جديد خلق ميكند) اگر كاري موثر است به انجام آن ادامه دهيد. به شايستگي مراجع اشاره كنيد (از آدم ناتوان انتظاري نمي توان داشت مگر از توانمند) رهنمودهاي كار با مراجعان ‏به بافت و محيط مراجع توجه كنيد ( مشكالت در خالء شكل نمي گيرند .مشكالت ماهيت اجتماعي و شخصي دارند/ پس در جمع افراد مورد بحث و مذاكره قرار مي گيرند). ‏سري كه درد نمي كند دستمال نبنديد ( مشاور مجاز و مختار نيست در گوشه وكنار زندگي مراجع تفحص كند. شكايت الزاما مشكل نيست .اگر هم هست “ از ديد چه كسي مشكل تلقي مي شود؟” در واقع مشكالت جزيي از وضعيت جاري آدمي است . ) (آدم بدون مشكل پاينده و پيروز و ايام به كام باد

50,000 تومان