صفحه 1:
صفحه 2:
* اصل 1 : هرگز نباید شرایط محیطی را سرزنش کرد
صفحه 3:
در سال 1954 انجمنی متشکل از زیست Ris اقتصاددان, ریاضی دان و
فیزیولوژیست بنام انجمن پژوهشی سیستمهای عمومی تشکیل شد که کارشان پیدا كردن
شباهتهای علوم مختلف و انتقال مفاهیم یک علم به علم دیگر بود.
بدنبال تحقیقات این انجمن نظریه عمومی سیستمها را منتشر کرد.
هدف نظریه عمومی سیستمها کشف قوانین و نظم ذاتی انواع پدیده هاست.
نظریه عمومی سیستمها :
برخلاف پدیده های فیزیکی مثل جاذبه و الکتریسیته. حیات و زندگی فقط در
موجودیتهایی بنام ار گانیسم یافت می شود. هر ار گانیسم یک سیستم است که شامل
اجزاء است و این اجزاء با یک فرایند با هم براي رسیدن به یک هدف در تعاملند.
صفحه 4:
مقدمه ای بر سیستم
ویژ گیهای نظریه عمومی سیستمها :
عناصر یک سیستم حتما بهم وابسته اند و عناصر مجزا نمی توانند تشکیل یک
سیستم بدهند.
رویکرد سیستمی یک رویکرد کل گرایی است. یک مجموعه دارای ویژگی
متفاوتی از جمع ویژگی تک تک اجزاست.
less 2<141 سینرژی
صفحه 5:
مقدمه ای بر سیستم
فعالیت تعامل اجزاء بدنبال یک هدف نهایی یا یک وضعیت تعالی است.
سیستم دارای ورودی و خروجی است. ورودیها را دریافت می کند و خروجیها را
توليد مى 5د
در سيستم تبديل وجود دارد . ورودى به خروجى تبديل مى شود.
در سيستم سلسله مراتب وجود دارد و هر سيستم از زير سيستمهايى تشكيل
شده و خودش زير مجموعه ای از يك سيستم بر
مثلا سیستم مدیریت منابع انسانی دارای زیر سیستم حقوق و مزایا و جذب
است.
صفحه 6:
مقدمه ای بر سیستم
©
كاربرد نظريه عمومى سيستم ها در مطالعه سازمانها :
كاربرد اصول نظريه عمومى سيستمها در تحليل فرآيند. ساختار a IS ساز و
کارهای کنترل. وابستگی و تعامل اجزاء. ورودیها و خروجیها اهمیت بیشتری می
یابد.
در واقع از طریق شناخت آ گاهانه سیستم است که می توان بر پیچید گی سازمانی
که باید اداره شود واقف شد.
صفحه 7:
مقدمه ای بر سیستم
©
1- خطر محدود شدن به يك وظيفه برطرف شده و ساير زير سيستمهاى توليد كننده
وروديها يا استفاده كننده از خروجيهاى سيستم ( سازمان) را تحت شناسايى قرار مى
دهد.
مزایای تفکر سیستمی:
2- اين امکان را برای مدیران فراهم می کند که هدف های وظیفه ای خود را مرتبط با
مجموعه هدفهای کلان سازمان در نظر بگیرند.
3- تفکر سپستمی باعث می شود ساختار زیر سیستمها متناسب با سیستم کلی سازمان
تعریف شود.
4- به دلیل داشتن هدف کلی سیستم امکان ارزیابی زیرسیستمها در جهت
همراستایی با هدف کل امکان پذیر است.
صفحه 8:
©
در قرن بيستم تعاريف مختلفى از سيستم ارائه كرديد ولى جامع ترين آنها عبارتند از:
تعر يف سيستم:
” مجموعه منظمى از عناصر بهم وابسته كه براى رسيدن به اهداف مشترك با هم در
تعاملند "
0 عبارت از مجموعه فعالیتهایی که در زمان و مکان با نوعی کنترل و تصمیم گیری و
ارزيابى بهم مربوط مى باشند
با برداشت كلى از اين تعاريف هر سيستم 3 محور اصلى دارد:
1- هدف 2- اجزاء وعناصر 3- ارتباط بين اجزاء
صفحه 9:
نظام ارزشی واقعیات
بايد نیازها امکانات محدودیتها
نيازى به توضيح 2 بخش ديكر نمى بينم !
صفحه 10:
ادامه تعر یف سیستم
کره زمینی که ما در آن زندگی می کنیم . قسمتی از منظومه شمسی است. آدمی برای
زندگی خود . "سیستمهای سیاسی و اجتماعی " خاصی بوجود آورده است. هر روز با
"سیستمهای گوناگون حمل و نقل " روبرو هستیم. گاه از سیستمهای داخلی بدن خود .
مانند سیستم گوارش رنج می بریم. مهمترین دستگاه بدن ما . یعنی دستگاه مغز و
سیستم مر کزی اعصاب . سیستم حیاتی و اسرار آمیزی است.
در نظر اول همه اين سیستمهایی که برشمردیم . بسیار متفاوت با یکدیگر جلوه می کنند.
پس چراما همه آنها را با نام "سیستم " می خوانیم؟ سببش این است که همه آنها از یک
لحاظ با یکدیگر شباهت دارند. البته همه آنها دستگاههایی هستند که از قسمت هاى
گوناگون تشکیل شده اند اما همه این قسمتها به یکدیگر وابسته اند و با هم روابط متقابل
دارند.
صفحه 11:
ادامه تعر یف سیستم
با این همه . کلمه "سیستم " خالی از ابهام نیست. زیرا با آنکه ما معنی آنرا می دانیم (یا
خیال می کنیم که می دانیم) . بسیار دشوار است كه به انیم تعریف روشن و دقیقی از
آن به دست دهیم. به همین دلیل , پیش از آنکه کلمه "سیستم " را تعریف کنیم . بهتر
است که اندکی بیشتر درباره موارد استعمال آن سخن بگوییم.
به هر جا كه نظر افكنيم در دورادور خود سیستمهای گوناگونی را می بینیم: سیستمهای
بسیار بزرگی چون, منظومه شمسی * sage os Ob کوچک و بل مقواری از
سیستم کهکشان" " است . و خود کهکشان نیز یکی از سیستمهای کهکشانهای بی شمار
کیهانی است که دیدن آنهامکان پذیر می باشد و سیستمهای بسپار کوچکی مانند
"سیستمهای سلولی " در قلمرو بیولوژی و "سیستمهای اتمی " در قلمرو فیزیک.
صفحه 12:
ادامه تعر یف سیستم
از اينها گذشته . سیستمهای دیگری نیز وجود دارند مانند : "سیستمهای مکانیکی"
مثل موتورها ومولدهای سیستمهای بیولوژیکی " مانند انسان و حیوانات و
نباتات , و "سیستمهای اجتماعی " مانند کارخانه ها و احزاب سیاسی و خانواده.
هنگامی که یک سیستم مکانیکی با یک سیستم بیولوژیکی با هم جمع آیند -
مانند هنگامی که انسانی اتومبیل یا هواپیمایی را براند - با نوع دیگری از سیستمها
روبرو می شویم که نامشان "سیستمهای انسان به علاوه ماشین" است. همچنین
مشاهده می کنیم که "سیستمهای طبیعی " ای نیز وجود دارند که بدون دخالت
انسان کار می کنند . مانند "جنگلها" و "رودخانه ها" که هر یک از آنها "سیستم
طبیعی " مستقل و خاصی است.
صفحه 13:
تعریف راسل ایکاف از سیستم :
سیستم مجموعه ای از دو يا چند عنصر (6160610) است که سه شرط زیر را داشته
باشد :
هر عنصر سیستم بر رفتار و یا ویژگیهای کل (۷/11016) سیستم . موثر است .
به عنوان مثال رفتار اجزايی از بدن انسان مثل قلب و مغز و شش می توانند عملکرد و ویژگیهای بدن انسان را
به عنوان یک کل تحت تاثیر قرار دهند .
بين عناصر سیستم از نظر رفتاری و نوع تاثیر بر کل سیستم . وابستگی متقابل وجود دارد .
پعنی نحوه رفتار هر عنصر و نیز نحوه تاثیر هر عنصر بر کل سیستم . بستگی به چگونگی رفتار حداقل یک
عنصر دیگر از سیستم دارد . به عنوان مثال در بدن آنسان ۰ نحوه رفتار چشم بستگی به نحوه رفتار مغز دارد .
هر زیر مجموعه ای از عناصر تشکیل شود
رفتار کل سیستم موثر است و اين تاثير ب
ت دیگر اجزای یک سیستم چنان
تشکیل داد
به حداقل یک زیر مجموعه دیگر از سیستم دارد . به عبار
به هم مرتبط اند که هیچ زیر گروه مستقلی از آنها نمی توا
صفحه 14:
تعریف راسل ایکاف از سیستم :
تعریف فوق , یکی از تعاریف عمیق و دقیق سپستم است که درک آن نیاز به تعمق
دارد . نتاب Wf dn el anaes
1. هر سيستم . يك كل است كه نمى توان آنرا به اجزاء مستقل تقسيم نمود .
2 هر جزء سیستم . ویژ گیهایی دارد که اگر از سیستم جدا شود , آنها را از دست
می دهد . به عنوان مثال چشم به عنوان جزثی از سیستم بدن انسان . اگر از بدن
جدا باشد . نخواهد دید .
3 هر سیستم . ویژگیهایی دارد که در هیچ یک از اجزاء . بطور مستقل وجود
ندارد . به عنوان مثال . انسان به عنوان یک سیستم می تواند بخواند و بنویسد که
هیچ یک از اجزاء بدن , به تنهایی قادر به اين کار نیستند .
صفحه 15:
تعریف راسل ایکاف از سیستم :
4. وقتی سیستم به اجزاء مستقلی تقسیم شود . برخی از ویژگیهای
ضروری خود را از دست می دهد .
5 اگر اجزاء یک موجودیت (6101117) با یکدیگر تعامل نداشته باشند ,
تشکیل یک مجموعه می دهند نه یک سیستم . به عبارت دیگر . مشخصه
مهم یک سیستم . تعامل و ارتباط است و ویژ گیهای اصلی سیستم از
تعامل اجزاء بدست می آید نه از رفتار مستقل اجزاء . به عنوان مثال اگر
قطعات یک خودرو را به صورت منفک در یک مکان کنار یکدیگر قرار
دهیم . تشکیل خودرو نخواهند داد .
صفحه 16:
( Feedback) ,,>5
بازخور یا پس خوراند یکی از مکانیسمهایی است که در اغلب سیستمها به گونه ای موجود است .
1 دستگاههای مکانیکی هستند که با مکانیسم بازخور عمل می کنند .
ترموستاتها با افزایش یا کاهش دما . اقدام به قطع يا وصل دستگاه می کنند . برخی موشکهای رها
شده از هواپیما از طریق بازدریافت برخورد امواج رادار مسیر خود را اصلاح می کنند . در
سیستمهای طبیعی نیز نظام بازخور وجود دارد . موجودات زنده با دریافت نشانه های هشدار .
رفتار خود را تفییر می دهند . رابطه یک ارگانیسم زنده و محیط آن ارتباطی دوجانبه و مبتنی بر
اصل بازخور است. یک ار گانیسم زنده بر روی محیط خودش تاثیر می گذارد . مکانیسم بازخور
معمولا با مکانیسم کنترل همراه است . راننده ای که هدایت یک اتومبیل را برعهده دارد . اطلاعاتی
را از طریق حواس خویش از مسیر دریافت و با آن اطلاعات اتومبیل را کنترل می کند .
بازخوردهایی که راننده پیوسته از محيط مى كيرد , او را در تصميم هايش قبل از پیچاندن فرمان .
كم يا زياد كردن سرعت و ترمز بموقع و ... يارى مى دهد.
صفحه 17:
( Feedback) ,,>5t
شونده
مکانیسم
ورودی
صفحه 18:
( Feedback) ,,>5
تعریفی دیگر از بازخور ؛
بازخور . فرایندی است که طی آن یک سیگنال . از زنجیره ای از روابط علی
عبور کرده تا اینکه مجددا بر خودش تاثیر بگذارد . با توجه به نوع تاثیر
مجدد . دو نوع بازخور وجود دارد :
بازخور مثبت : افزایش (کاهش) یک متفیر , نهایتا موجب افزایش (کاهش)
بیشتر آن متفر می شود .
بازخور منفی : افزايش (کاهش) در یک متفیر , نهایتا موجب کاهش
(افزایش ) آن متفیر می گردد
صفحه 19:
( Feedback) ,,>5
مثال : یک تغییر در دمای اتاق در اثر حمله هوای سرد را در نظر بگیرید . این
کاهش ممکن است منجر به فعالیت های مختلفی شود . مثلا افراد حاضر در
اتاق لباس گرم بپوشند يا به اتاق گرم تر بروند یا ترموستات . بخاری را
روشن نماید . فعالیت بخاری ممکن است موجب وقوع خیلی چیزها شود .
مثلا سطح سوخت مخزن بخاری پایین بیاید و موجب خرید سوخت در آینده
شود . با موجب پوسیدگی و گسستگی کوره و تعمیر آن در آینده گردد . اما
هیچ یک از اینها تاثیر بازخور روی دمای اتاق ندارند . فعالیت مهم کوره از
دید ما (به عنوان تحلیل گر دمای اتاق) تشعشع گرما در اتاق است که موجب
افزایش دمای اتاق می گردد . یعنی یک کاهش در دمای اتاق , نهایتا
موجب افزایش در دمای اناق شد.
صفحه 20:
( System Environment ( محیط سیستم
محيط سیستم را عواملی تشکیل می دهد که در خارج از سیستم قرار می گیرند . شناسایی محیط و عوامل
محیطی معمولا به سادگی انجام نمی گیرد . زرا مرز سیستم با محیط . مرزهای ظاهری آن نیست . طبق
تعریف چرچمن . محیط . عوامل و اشیایی را شامل می شود که در رابطه خود با سیستم موثر و
ا تس رس ار
اینکه . آیا عامل مورد نظر سیستم را متاثر می سازد ؟ گر پاسخ این سوال مثبت باشد , سوال دوم
را بدين سان مطرح می سازد : آیا سیستم قادر به تغییر آن عامل است ؟ بعبارت دیگر می تواند آن
محدودیت يا مانع را از پیش پای فعالیت های خود بردارد ؟ در صورتی که پاسخ سوال دوم منفی باشد .
آن عامل . یک عامل محیطی است .
تعريف محيط بستگی به ناظر و منظور دارد . به عنوان مثال . یک خانه . برای یک معمار با تمام اجزاء . یک
سیستم است . ولی برای مهندس مکانیک . سیستم حرارتی . یک سیستم و خانه محیط آن است . برای
یک روانشناس . سیستم حرارتی و برقی . نامربوط هستند ( جزئی از سیستم و محیط آن . نیستند ۰ )
صفحه 21:
انواع سیستم
سیستم بسته ( Closed System)
سیستمی است که محیط ندارد . به عبارت دیگر . سیستمی است که هیچ تعاملی با هیچ عنصر
خارجی ندارد .
( State of a System) piu cle
. مجموعه ویژگیهای یک سیستم را در هر لحظه از زمان . حالت سیستم در آن لحظه گویند
سیستم ایستا
سیستمی است که یک حالت بیشتر ندارد . هیچ رویدادی در آن رخ نمی دهد .
صفحه 22:
انواع سیستم
سیستم دینامیک
سیستمی است که حالت آن در طول زمان تغییر کند . در این سیستم رویداد وجود دارد .
میک يا استاتیک بودن یک سیستم بستگی به ناظر و منظور دارد . به عنوان مثال یک
سازه فلزی ممکن است از دید ما استاتیک و از دید یک مهندس سازه . دینامیک باشد .
سیستم هومواستاتیک Homeostatic System) (
نتم استاتیک است که عناصر و محیط آن دینامیک باشند . اين نوع سیستمها در برابر
تی که در محیط آنها بوجود آید و نیز در برابر اختلال هایی که از درون بر آنها وارد
واکنش نشان داده و اين واکنش در برابر ختثی سازی است . به عنوان مثال یک
ساختمان را در نظر بگیرید که دمای درون خود را در برابر دمای محیط ثابت نگه می
دارد . بدن انسان نیز که سعی می کند دمای درونی خود را در میزان مشخصی ثابت نگه دارد
.از این دیدگاه یک سیستم هومواستاتیک است .
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
اصل 1
انسانها عموماً تمایل دارند مشکلات خود یا سیستم مورد مطالعه را به محیط نسبت
دهند . به عنوان مثال در یک شرکت تولیدی واحد فروش . واحد تولید را مقصر می
داند : محصول تولیدی آنها کیفیت لازم را ندارد و الا ما فروش زیادی داشتیم
بخش تولید . بخش مهندسی را مقصر می داند : آنها دست به 7 نیستند و طراحی
هاى آنها ايراد دارد . بخش مهندسی از بازاریابی گله می کند : آنها مرتباً
مشخصات محصول را تغییر می دهند
در سطح شرکت ها . دشمن ممکن است رقبا , قانون کار . قوانین دولتی و یا حتی
مشتریانی باشند که اقدام به خرید محصولات رقبا می کنند ! این نوع نگرش موجب
می شود هیچ گاه نتوانیم اقدام به حل مسائل نماییم .
صفحه 26:
اصل 1
راسل ایکاف مانع فوق را تحت Rationality olgic توضیح می دهد.
معمولاً وقتی رفتار کسی مورد انتظار ما نیست و نمی توانیم آنرا تشریح کنیم . او
را 111315101181 (نامعقول . غیر منطقی) می نامیم . وقتی فرض می کنیم
کسی یا دیگران غیر منطقی هستند . نمی توانیم مسئله را حل کنیم .
ایکاف به عنوان مثال . تجربه خود در کشور هند در سال 1957 را ذکر می
نماید . در آن سال ایکاف طی یک سفر کاری به هند . تعدادی آمریکایی که به
عنوان برنامه ریز خانواده در هند مشغول به کار بوده اند . را ملاقات می نماید .
آنها در تلاشهایشان برای کاهش نرخ رشد جمعیت هند . پیشرفتی نکرده
بودند و اکثرشان دلیل شکست خود را نامعقول بودن مردم هند می دانستند !
صفحه 27:
اصل 1
ایکاف می گوید من به آنها گفتم : " ممکن است شما غیر منطقی باشید.
یک زن برزیلی اخیراً چهل و دومین بچه خود را به دنیا آورده است .
بنابراین یک زن متوسط می تواند حدود 20 بچه به دنیا آورد . تفاوت
بین 20 و 4.6 (تعداد متوسط فرزند در یک خانواده هندی در آن زمان
) خیلی بیشتر از تفاوت 4.6 و صفر است . این موضوع نشان می دهد
که اندازه خانواده هندی به خاطر عدم کنترل تولد نیست . " آمریکایی
ها توجهی به اظهارات ایکاف نکرده و حتی ناراحت می شوند . اما یک
محقق هندی اعلام تمایل می کند که با کمک ایکاف در مورد این موضوع
تحقیق نماید .
صفحه 28:
نیقات این بوده است که به دلیل فقدان تامین اجتماعی در هند . یک مرد
ی می داند که در دوران پیری , چند سالی را بیکار خواهد بود و درآمد آنها نیز
ر نيست كه بتوانند براى آن سالها يس انداز كنند . تنها اميد آنها اين است كه
فرزندانشان به آنها كمك نمايند . به طور متوسط 1.1 حقوق بكير لازم بوده
انند يك سالمند را نكهدارى نمايند . يس يدر و مادر به 2.2 حقوق بكير
نياز خواهند داشت. جون نيمى از فرزندان دختر بوده و كار نمى كنند . يس به طور
متوسط به 4.4 فرزند نياز است تا در دوران ييرى .از يدر و مادر محافظت نمايند .
اكر مرك و مير كودكان را لحاظ نماييم « به عدد 4.6 خواهيم رسيد . اعتبار تحليل
فوق را اینگونه توجیه نموده اند که خانواده هایی که 3 فرزند اول آنها پسر بوده
معمولا فرزندان بیشتری نداشته اند ولی آنهایی که 3 فرزند اولشان دختر بوده .
تازه در ابتدای aly بوده اند .
صفحه 29:
اصل 1
ایکاف در مثال دیگری نقل می کند که یک زمانی تولید کنند گان بنزین در آمریکا.
تبلیغات وسیعی برای افزایش فروش بنزین خود انجام می دادند ( صدها میلیو
دلار هزینه شد) و سعی می کردند به مشتریان القا کنند که بنزین آنها برتر است .
اما نتیجه چندانی حاصل نمی شد . یعنی این تبلیغات موجب تفاوت فروش نمی
براین تولید کنند گان » مشتریان را نامعقول و غیر منطقی
اتی که بعدا توسط یکی از شرکتها انجام شد . نشان داد که مارک
بنزین برای مشتریان چندان مهم نیست . بلکه آنها از پمپ بنزینی خرید می کردند
که زمان خدمت Time) 50۲۷106) کمتری داشت . شرکت نفتی که اسپانسر
این تحقیقات بود . از این نتایج جهت مکان یابی . طراحی و اجرای ایستگاههایش
جهت حداقل سازی زمان خدمت استفاده نمود و سهم بازار خود را افزایش داد . در
تبلیغات خود نیز روی "کمترین زمان خدمت " تاکید نمود .
صفحه 30:
اصل 1
مثالی دیگر از کتاب بهتر از خوب نقل می شود. در این کتاب داستان دو
شرکت تولید کننده فولاد در آمریکا مقایسه شده است: شر کت فولاد بت
لحم و شرکت نیوکر. هر دو شرکت در صنعت فولاد فعالیت می کردند و
فراورده های آنها تقریبا مثل هم بود. هر دو شرکت با چالش رقابت با
فولاد ارزان وارداتی دست به گریبان بودند. اما نگرش مدیران آنها به این
چالش به کلی متفاوت بود. در سال 1983 مدیرعامل فولاد بت لحم
مشکلات شرکت خود را به فولاد وارداتی نسبت می دهد و می گوید:
"مشکل شماره یک دو و سه ما واردات فولاد است " . مدير نيوكر و
همکارانش معضل واردات فولاد را موهبت تلقی می کنند (" آیا از اين بابت
خوشحال نیستیم؟ فولاد سنگین است و این همه بار را بايد از آن طرف
اقیانوس به این جا حمل کنند. همین برای ما در حکم یک مزیت بزرگ
است." )
صفحه 31:
اصل 1
نیوکر مشکل شماره یک . دو و سه صنعت فولاد را واردات نمی دانست
بلکه آن مشکلات را به مدیریت نسبت می داد . مدیر نیوکر در این راه تا
آنجا پیش رفت که دولت آمریکا را علنا از پابت حمایت از فولاد داخلی
سرزنش کرد. او در گردهمایی مدیران فولاد در 1977 مدعی شد که
ريشه اصلی مشکل صنعت فولاد آمریکا در نوع مدیریتی است که با
نوآوری همراه نیست . برای مقایسه سرنوشت دو شرکت با دو دید گاه
فوق می توانید به کتاب مذکور مراجعه نمایید.
صفحه 32:
اصل 1
در کتاب فوق , الگوی پنجره وآینه را چنین تعریف می کند: رهبران تراز
پنج (رهبران شر کت هایی که از نظر کتاب . برجسته شناخته شده اند) وقتی
کارها خوب پیش می رود . از پنجره به بیرون نگاه می کنند تا سهمی از
موفقیت را به عامل بیرونی نسبت دهند. هم زمان در آینه هم نگاه می کنند تا
اگر کارها خوب پیش نرفته است. به جای گله از بخت بد. خود را مسئول
بدانند. رفتار رهبران شر کت های طرف مقایسه OS pd) هایی که موفقیت به
مراتب کمتری نسبت به شر کت های برجسته داشته اند) وارونه بود. آنها از
پنجره به بیرون نگاه می کنند تا کسی جز خودشان را پیدا کنند و مسئولیت
ناکامی را به گردن او بیاویزند. اما وقتی در کاری موفق می شوند جلو آینه می
ایستند و موفقیت را یکسره به خود می بندند.
صفحه 33:
داستانی از تفکر سیستماتیک
به عنوان مثالی از تفکر سیستمی . داستانی از زندگی امیر کبیر از کتاب "داستان هایی از زندگی امیر کبیر ٩
نوشته محمود حکیمی ذکر می شود : در ماه صفر سال 1267 قمری به امیر اطلاع دادند که در تهران چند
تن بیمار مبتلا به آبله پیدا شده که معالجات در مورد آنها موثر واقع نشده و مرده اند. امیر که از شنیدن
این خبر ناراحت و نگران شده بود. فور امر کرد در تمام تهران و ولایات نزدیک برنامه آبله کوبی (زدن
واکسن آبله) اجرا شود تا بیماری گسترش نیابد و مردم نجات پیدا کنند. در آن روزها تزریق واکسن
آبله یا هر بیماری دیگر مرسوم نبود و مردم راضی به این امر نمی شدند و از طرفی ورود چند تن مارگیر و
دعا نويس در تهران و شایعه اينکه با تزریق واکسن اجنه به آدمی راه پیدا می کند و فرد به غش مبتلا می
شود. مزید بر علت شده و باعث گردید تا مردم از زدن واکسن فرار کنند. ولی امیر دستور داد هر کس
که راضی به زدن واکسن آبله نشد باید 5 تومان به صندوق دولت جریمه بدهد. امیر تصور می کرد با اين
حربه می تواند مردم را راضی کند. ولی قدرت شایعات دعا نویسان وجهالت مردم از آن بود و عده
ای از مردم که توانایی پرداخت جریمه داشتند. آنرا پرداخته و کسانیکه بنیه مالی نداشتند از ترس
مأموران دولت که برای واکسن زدن به درب خانه ها می رفتند. به آب انبارها پناه برده و در آنجا
پنهان می شدند و یا به خارج شهر می گریختند.
صفحه 34:
داستانی از تفکر سیستماتیک
در روز 28 7 ماه ربیع الاول به امپر اطلاع دادند که در کل تهران و ولایات فقط سیصد و
سی نفر آبله کوبیده اند. امیر سخت نگران شد. در همین روز پاره دوزی که طفلش
در اثر بیماری آبله مرده بود به نزد او آمد. امیر به جسد طفل نگریست و گفت: "ما
"حضرت امیر. به من گفته بودند كه اكر بجه را آبله بکوبم جن زده می شود" مر
فریاد کشید: "وای بر جهل و نادانی. اکنون گذشته از اينكه
داده ای باید 3 تومان هم جریمه بدهی ". پیرمرد با التماس گفت:
که هیچ ندارم ". امیر دست در جيب خود كرد و 5 تومان به او داد و سپس
حکم بر نمی گردد. اين 5 تومان را به صندوق دولت بپردازید " ٠ چند دقيق
بقالی را آوزدند که اوثیر بچه اش مرده بود انشا دیگر امیر توانلت تحتل کند
روی صندلی نشست و با حالی زار شروع به گریستن کرد.
صفحه 35:
داستانی از تفکر سیستماتیک
در اين هنكام ميرزا آقا خان وارد شد. او که در کمتر وقتی امپر را در حال گریه دیده بود.
علت را پرسید ملازمان امیر گفتند که دو کودک شیر خوار پاره دوز و بقالی از بیماری
آبله مرده اند. میرزا آقا خان با شگفتي گفت: "من تصور می کردم که میرژا احمد
پسر امیر مرده که او اين چنین گریه می کند " و بعد به امير نزديك شد و كفت:
" گریستن, آنهم اینگونه برای دوبچه شیرخوار بقال و چقال در شأن شما نيست".
امير سر برداشت و با خشم به او نگریست. آنچنان که میرزا آقا خان از ترس به خود
لرزید. امیر اشک هایش را پاک کرد و گفت تخاموش باش تا
ملت را به عهده دار
و کوچه و خیابان مدرسه بسازیم
ايجاد كني So . تمام ایرانیها اولاد حقیقی
من هستند و از اين مي گریم که چرا این مردم باید اینقدر جاهل باشند كه در اثر
pee oss :
صفحه 36:
2
پایان بخش اول