صفحه 1:
مد دس ار
خودرو :
صفحه 2:
تاریخچه ساخت ذ
صفحه 3:
صفحه 4:
|
مقدمه :
* خودرو به وسایلی گفته میشود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک
نیروی ماشینی خود. قادر به حرکت باشد.
* امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون خودرو . در جاده ها رفت و آمد می کنند. این
وسیله . بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان
است.
صفحه 5:
صفحه 6:
{a 1
عصر خودرو:
چیزی نگذشت که استفاده از جاده » مفیدترین نوع حمل و نقل ش
شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار يا تفريح » به هركجا سفركند.
ابندا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد » ولی در طول دهه ی ۰۱۹۲۰
تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با کار آیی
بسیار بیش تر شناخته شد.
صفحه 7:
صفحه 8:
اا سينا
تاریخچه ساخت خودرو : ( ماشين بخار)
شاید بتوان اولین ايدة مکتوب در مورد وسيلة نقلیهای را که بدو
انسان با حیوانات قادر به حرکت باشد. در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی
از رمان. هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سهچرخة متحرک
میسازد و از آن برای جابجایی استفاده میکند.
اما در عالم واقع. این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد.
اين وسيله نقلیه به کمک نیروی بخار کار میکرد.که دارای یک موتور بزرگ
بخار بود که برای تولید توان به مقادبر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت
و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.
صفحه 9:
نمونهای از یک موتور بخار
صفحه 10:
اا سينا
تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهاى برونسوز)
نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک
گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴
میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه. موتور بخاری يا
موتور برونسوز نام گرفت. اما بهتدریج موتورهای برونسوز تبدیل به
موتورهای درونسوز گردیدند. ۹
صفحه 11:
تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز)
در موتورهای درونسوز, مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله a
محترق میگردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی
به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی, در حقیقت نمونه تکامل
يافته این موتور محسوب میشوند. اما معمولا اختراع خودرو به گات لیب
دایملر, یا کارل بنزنسبت داده میشود. این دو نفر در یسک زمان و
بهصورت جداگانه برای ساخت یک خودرو کامل تلاش مینمودند. دایملر
در ابتدا عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعدا بطور جداگانه بههمراه ویلهلم
مای باخ موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور ٩۰۰ ) را ساخت. همچنین
اولین سیستم جرقهزنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود.
11
صفحه 12:
a
مراحل موتور درونسوز:
۲ اه
صفحه 13:
ِا
اشتبیسساه بزرگ در تاربخچه ساخت خودرو:
درعین حال» برخی به اشتباهء هنری فورد را به عنوان مخترع
خودرو میدانند. اين اشتباه به این خاطر رخ میدهد که هنری
فورد» در واقع. ايدة تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق
بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط
مردم عادی امکانپذیر نمود.
صفحه 14:
هنری فورد
صفحه 15:
اليبانا
موقور هاى كازوئيلى » كالسكه بدون اسب» 22 ۲
هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال
يك ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بندون اسب ش ناخته
میشود. ۵ سال بعد. هنری فورد طراحی ماشینهای موسوم ای و مدل تی
را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیلها را توسعه
دهد تا تولید ماشینها سریعتر و اقتصادیتر شود.مدل تی اتومبیلی بودکه
درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودکه در
زمینهای ناهموار به راحتی حرکت میکرد. اين اتومبیل, به سادگی تعمسیر
میشد و حتی یک کشاورز با کمی دقت میتوانست قطعات معیسوب آن را
عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان» ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه
تب درآمف-مردمان عادی» قیمتا بالایی محسوب میشذهولین شسبت:به
اتومبیلهای زمان خودش بسیار ارزان بود.
dey
15
صفحه 16:
صفحه 17:
اا سينا
جندى از مقاطع بسيار مهم و تحولات اساسى در تاريخجه خودرو :
سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانكن
سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار
توسط دیلمر
سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی
توسط بنز و دیلمر
سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ
سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل
سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم
رایج است
سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط
کارخانه بنز
سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل
صفحه 18:
ما 5 3
ناریخچه خودرو:
۱-ارابه فارادیه:
هر كاه ارابه ای سه چرخ و خشن که درجلو آن ماشین بخار حجیمی قراردارد در
نظر آورید پدر بزرگ اتوموبیل های امروزی را خواهید شناخت . اين ارابه که آنرا
فارادیه نامیدند امروز در موزه پيشه و هنر پاریس موجود است . و می توان آن را از
نزدیک مشاهده کرد . این اسباب توسط کونیو ساخته شده است . می گویند هنگام
نخستین ...و آخرین آزمایش در ۱۷۶۸ این وسیله نقلیه یک مرتبه از جا کنده
شده وديواررافروريختهاست.
۲- ارابه کو
ارابه « کونیو » ساعتی ۴ کیلومتر راه می پیمود اما با دیگ بخار آب بیش از یک
ربع ساعت > ES خود کار ممکن نبود . با وجود آنکه کونیو نمونه دیگری ساخت
اما اين نمونه ها جزیرای نگهداری در موزه بکار دیگری نیامد . اما این امر مانع از آن
نیست که بگوئیم کونیو راه باز کرده و پیشقدم بوده است و با تکمیل موتور و مواد و
مصالح بعدها نتيجه كرفته است .
18
صفحه 19:
"ِا
تاریخچه خودرو:
۳- اتومبیل بوله (اتومبیل بخار):
در ۱۷۷۳ آمده بوله اتومبیل بخاری اختراع کرد که محور چرخهای جلو روی دو
محور دیگر قرار داشت و در پیچ و خم راه و جاده تاثیر فرمان چرخهای جلو وضع
فست رسای پیذا من کرد
۴- کالسکه نفتی :
در 1784 دملر يك كالسكه نفتى ساخت ويا مهندسى بنام لواستر شريك شدند و
۵- کاربراتور:
شر ۱۸۹۶ کاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند
ع-نترىك:
در همان سال مهندس ديكرى به نام لئون سريله ديك بخار منفجر نشدنى ( نترك
را ابداع كرد واساخت .
صفحه 20:
صفحه 21:
"ِا
AIR Basic Carburetor
(Cross Section)
طرح کلی از یک کاربراتور
صفحه 22:
"اااا |
2 ۳
۳
تاریخچه خودرو:
۷- کالسکه اتومبیل :
پس از آن یک رشته تکمیل توسط جمعی از محققان در کار اتومبیل صورت گرفت
از جمله کارل بنز در ۱۸۹۶ نخستین کالسکه اتومبیل را كه يدر بزرگ تاکسی های
امروزی است در پاریس بحرکت در آورد
۸- موتور ستاره ای :
نام مارکی آلبردودیون را هم باید برد . وی در ۱۸۸۹ موتور ستاره ای شکل دارای
استوانه كردان ودر 1895 انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل زا ابداغ کرد..
-٩ موتور بی دریچه :
رنه پانار در ۱۹۰۷ موتور بی دریچه را ساخت .
۰- اتومبیل جهانگردی :
هانری فرد در امریکا نمونه اتومبیل جهانگردی را پدید آورد .
۱- اختراع آلتی :
لوئی رنو فرانسوی در ۱۸۹۹ آلتی را برای تغییر سرعت اختراع کرد .
2
صفحه 23:
ِا
تاریخچه خودرو:
اگر بخواهیم از کلیه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنایع چه
خوشبخت و چه بد اقبال که اتومبیل را به صورت امروزى با اين بايه از تكميل يديد
آوردند نام ببريم سخن به درازا خواهد كشيد . با اين حال برخى از اين اختراعات كه
راه رسیدن به اتومبیل های کنونی را نشانه گذاری کرده است توجه کردنی و نام
بردنى مى باشد .
صفحه 24:
ِا
تاریخچه خودرو:
* 1۲- ماشین انفجاری :
"" فرنان فر که به سال ۱۸۵۰ در کلرمن به دنیاآمد همم خود را مصروف ساختن موتسور کرد .
وی نخست از موتور های افقی کار را آغاز کرد بعد موتور های قائم سپس موتسور های ۲۰۴۶
سیلندر را پدید آورد ؛ کار دیگر او اینکه دریچه های خود کار را تبدیل به دریچه های فرمانی
كرد. . طريقه روشن كردن ماشين را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماكنت را او يافت . بين
سالهای ۱۸۸۵ و ۱۸۹۹ موتور ۳۲ سیلندر شعاعی و موتور مرکب ۵ شعاعی را بوجود آورد .
همین که اتومبیل سازی رونق كرفت فره يقين كرد که صاحب مکنت و ثروت سرشار خواهد
اما سازندگان ماشین کارهای سابق را ندیده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن
اتومبیل در نظر گرفتند . در حالی که فره ۲۰ سال بود ماگنت استعمال می کرد . دارنسدگان
اتومبیل رنج روشن کردن ماشین با اجسام سوزنده را برخود هموار می کردند و با تمام این
احوال فره دلسرد نشد .در ۱۹۰۶ م انحراف مدخل و مخرج دریچه ها را نسبت به نقاط
متحرک اختراع کرد «حق آن است که بگوییم فره مخترعی با نبوغ و مخترع ماشین انفجاری
به شمار می رود .
24
صفحه 25:
ِا
تاریخچه خودرو:
۳-موتور های دیزل:
در زمینه جلو راندن یا کشش . رودلف ديزل آلمانى ( در سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد)
موتور سوختی را اختراع کرد که به نام وی معروف شد.
۴- دلکو:
کترنیگ هم کارهای برای كشش ( رانش ) با اتومبيل أنجام داد و طريقه روشن كردن
ماشین به وسیله باتری را بنام دلکو ابداع کرد .
در رانش با واکنش موضوعی بود كه ايل كوشش بسیاری راجع به آن کرد.
همچنین رانش بوسیله توربین بسیاری از اهل تحقیق را مشغول داشت اما این امر مربوط به
کارها و اختراعات جمعی بود و اختصاص به اتومبیل هم نداشت بلکه مربوط به تکنیک
عمومی هر وسیله بود که رانش و کشش در آن منظور باشد
کترنیگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزین و جعبه نیمه خود کار سرعت ومقداری تکمیلات
دیگر بررسی های فنی کرده و وسایلی در نظر گرفته بود. با این همه باید گفت مخترعان
دارای حق امتیاز بسیار بودند که با هم رقابت می ورزیدند. کترنیگ هم یک تن از آن جمله
بو
صفحه 26:
صفحه 27:
ِا
تاریخچه خودرو:
۰ فنوع اختراع در زمینه خودرو توسط ((رنو)):
یکی از همین مخترعان .رنو معروف دارای ۷۰۰ اختراع در این زمینه بود از جمله:
پریز مستقیم » روشن کردن مضاعف توسط ماگنت و باتری و میرا کننده ارزش
هیدرولیکی و غیر آن .
صفحه 28:
ِا
تاریخچه خودرو:
آنچه گفته شد چند مثال از کار صدها مخترع و هزاران اختراع است که ترقیات فد
و رونق کار اتومبیل را به پایه و مایه امروزی رسانده و صنعتی نیرومند از پدپد آورده
تر اشاره شد با شیوه نوین زندگی در عصر اتومبیل زمان و
ارزش پیشسین خود را از دست داده اما کار بسه همین جا پایان نیافته
است .رانش به وسیله واکنش با ساختن هواپیمای جت و موشک های قاره پیما و
فضا پیما از صورت قضایای علمی و نظری وارد مرحله عمل گردیده است . از وی
دیگر موضوع اينکه نیروی اتم جانشین نیروی محرکه پیشین گردد خود بحثی
جداگانسه اسست کسه مجال گفتگسو در باره آن در اینجا نیسست.
صفحه 29:
۳
[ارانشنام هکیر انش
لا رانشنامه رشر
[آرانشامه ویقی پریا
لا تاب راثره المعارف مصور زرين
[] روزنامه شرق» شماره ۵۵ پنجشنبه ۳ شهریور
9996
[] شبله فيزيك هوبا
صفحه 30:
۳
"۰ باتشکر فراوان :
ازمعلم كران قدر, استاد غلامی , که ما
را در تهیه این برنامه یاری کردند.
موفق و پیروز باشید.
احسان حشمتی
صفحه 31:
PLE EOO