رویدادهاسرگرمی و طنزوسایل نقلیهکودک و نوجوان

پاورپوینت تاریخچه ساخت خودرو

صفحه 1:
مد دس ار خودرو :

صفحه 2:
تاریخچه ساخت ذ

صفحه 3:

صفحه 4:
| مقدمه : * خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود. قادر به حرکت باشد. * امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون خودرو . در جاده ها رفت و آمد می کنند. این وسیله . بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان است.

صفحه 5:

صفحه 6:
{a 1 عصر خودرو: چیزی نگذشت که استفاده از جاده » مفیدترین نوع حمل و نقل ش شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار يا تفريح » به هركجا سفركند. ابندا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد » ولی در طول دهه ی ۰۱۹۲۰ تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با کار آیی بسیار بیش تر شناخته شد.

صفحه 7:

صفحه 8:
اا سينا تاریخچه ساخت خودرو : ( ماشين بخار) شاید بتوان اولین ايدة مکتوب در مورد وسيلة نقلیه‌ای را که بدو انسان با حیوانات قادر به حرکت باشد. در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان. هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخة متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع. این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. اين وسيله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد.که دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادبر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

صفحه 9:
نمونه‌ای از یک موتور بخار

صفحه 10:
اا سينا تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهاى برونسوز) نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه. موتور بخاری يا موتور برونسوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. ۹

صفحه 11:
تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز) در موتورهای درونسوز, مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله ‎a‏ ‏محترق می‌گردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی, در حقیقت نمونه تکامل يافته این موتور محسوب می‌شوند. اما معمولا اختراع خودرو به گات لیب دایملر, یا کارل بنزنسبت داده می‌شود. این دو نفر در یسک زمان و به‌صورت جداگانه برای ساخت یک خودرو کامل تلاش می‌نمودند. دایملر در ابتدا عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعدا ب‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای باخ موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور ‎٩۰۰‏ ) را ساخت. همچنین اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود. 11

صفحه 12:
a ‏مراحل موتور درونسوز:‎ ۲ ‏اه‎

صفحه 13:
ِا اشتبیسساه بزرگ در تاربخچه ساخت خودرو: درعین حال» برخی به اشتباهء هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند. اين اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد» در واقع. ايدة تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود.

صفحه 14:
هنری فورد

صفحه 15:
اليبانا موقور هاى كازوئيلى » كالسكه بدون اسب» 22 ۲ هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال يك ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بندون اسب ش ناخته می‌شود. ۵ سال بعد. هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم ای و مدل تی را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.مدل تی اتومبیلی بودکه درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. اين اتومبیل, به سادگی تعمسیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیسوب آن را عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان» ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه تب درآمف-مردمان عادی» قیمتا بالایی محسوب می‌شذهولین شسبت:به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود. dey 15

صفحه 16:

صفحه 17:
اا سينا جندى از مقاطع بسيار مهم و تحولات اساسى در تاريخجه خودرو : سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانكن سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل

صفحه 18:
ما 5 3 ناریخچه خودرو: ۱-ارابه فارادیه: هر كاه ارابه ای سه چرخ و خشن که درجلو آن ماشین بخار حجیمی قراردارد در نظر آورید پدر بزرگ اتوموبیل های امروزی را خواهید شناخت . اين ارابه که آنرا فارادیه نامیدند امروز در موزه پيشه و هنر پاریس موجود است . و می توان آن را از نزدیک مشاهده کرد . این اسباب توسط کونیو ساخته شده است . می گویند هنگام نخستین ...و آخرین آزمایش در ۱۷۶۸ این وسیله نقلیه یک مرتبه از جا کنده شده وديواررافروريختهاست. ۲- ارابه کو ارابه « کونیو » ساعتی ۴ کیلومتر راه می پیمود اما با دیگ بخار آب بیش از یک ربع ساعت > ‎ES‏ خود کار ممکن نبود . با وجود آنکه کونیو نمونه دیگری ساخت اما اين نمونه ها جزیرای نگهداری در موزه بکار دیگری نیامد . اما این امر مانع از آن نیست که بگوئیم کونیو راه باز کرده و پیشقدم بوده است و با تکمیل موتور و مواد و مصالح بعدها نتيجه كرفته است . 18

صفحه 19:
"ِا تاریخچه خودرو: ۳- اتومبیل بوله (اتومبیل بخار): در ۱۷۷۳ آمده بوله اتومبیل بخاری اختراع کرد که محور چرخهای جلو روی دو محور دیگر قرار داشت و در پیچ و خم راه و جاده تاثیر فرمان چرخهای جلو وضع فست رسای پیذا من کرد ۴- کالسکه نفتی : در 1784 دملر يك كالسكه نفتى ساخت ويا مهندسى بنام لواستر شريك شدند و ۵- کاربراتور: شر ۱۸۹۶ کاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند ع-نترىك: در همان سال مهندس ديكرى به نام لئون سريله ديك بخار منفجر نشدنى ( نترك را ابداع كرد واساخت .

صفحه 20:

صفحه 21:
"ِا AIR Basic Carburetor (Cross Section) طرح کلی از یک کاربراتور

صفحه 22:
"اااا | 2 ۳ ۳ تاریخچه خودرو: ۷- کالسکه اتومبیل : پس از آن یک رشته تکمیل توسط جمعی از محققان در کار اتومبیل صورت گرفت از جمله کارل بنز در ۱۸۹۶ نخستین کالسکه اتومبیل را كه يدر بزرگ تاکسی های امروزی است در پاریس بحرکت در آورد ۸- موتور ستاره ای : نام مارکی آلبردودیون را هم باید برد . وی در ۱۸۸۹ موتور ستاره ای شکل دارای استوانه كردان ودر 1895 انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل زا ابداغ کرد.. ‎-٩‏ موتور بی دریچه : رنه پانار در ۱۹۰۷ موتور بی دریچه را ساخت . ۰- اتومبیل جهانگردی : هانری فرد در امریکا نمونه اتومبیل جهانگردی را پدید آورد . ۱- اختراع آلتی : لوئی رنو فرانسوی در ۱۸۹۹ آلتی را برای تغییر سرعت اختراع کرد . 2

صفحه 23:
ِا تاریخچه خودرو: اگر بخواهیم از کلیه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنایع چه خوشبخت و چه بد اقبال که اتومبیل را به صورت امروزى با اين بايه از تكميل يديد آوردند نام ببريم سخن به درازا خواهد كشيد . با اين حال برخى از اين اختراعات كه راه رسیدن به اتومبیل های کنونی را نشانه گذاری کرده است توجه کردنی و نام بردنى مى باشد .

صفحه 24:
ِا تاریخچه خودرو: * 1۲- ماشین انفجاری : "" فرنان فر که به سال ۱۸۵۰ در کلرمن به دنیاآمد همم خود را مصروف ساختن موتسور کرد . وی نخست از موتور های افقی کار را آغاز کرد بعد موتور های قائم سپس موتسور های ۲۰۴۶ سیلندر را پدید آورد ؛ کار دیگر او اینکه دریچه های خود کار را تبدیل به دریچه های فرمانی كرد. . طريقه روشن كردن ماشين را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماكنت را او يافت . بين سالهای ۱۸۸۵ و ۱۸۹۹ موتور ۳۲ سیلندر شعاعی و موتور مرکب ۵ شعاعی را بوجود آورد . همین که اتومبیل سازی رونق كرفت فره يقين كرد که صاحب مکنت و ثروت سرشار خواهد اما سازندگان ماشین کارهای سابق را ندیده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبیل در نظر گرفتند . در حالی که فره ۲۰ سال بود ماگنت استعمال می کرد . دارنسدگان اتومبیل رنج روشن کردن ماشین با اجسام سوزنده را برخود هموار می کردند و با تمام این احوال فره دلسرد نشد .در ۱۹۰۶ م انحراف مدخل و مخرج دریچه ها را نسبت به نقاط متحرک اختراع کرد «حق آن است که بگوییم فره مخترعی با نبوغ و مخترع ماشین انفجاری به شمار می رود . 24

صفحه 25:
ِا تاریخچه خودرو: ۳-موتور های دیزل: در زمینه جلو راندن یا کشش . رودلف ديزل آلمانى ( در سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد) موتور سوختی را اختراع کرد که به نام وی معروف شد. ۴- دلکو: کترنیگ هم کارهای برای كشش ( رانش ) با اتومبيل أنجام داد و طريقه روشن كردن ماشین به وسیله باتری را بنام دلکو ابداع کرد . در رانش با واکنش موضوعی بود كه ايل كوشش بسیاری راجع به آن کرد. همچنین رانش بوسیله توربین بسیاری از اهل تحقیق را مشغول داشت اما این امر مربوط به کارها و اختراعات جمعی بود و اختصاص به اتومبیل هم نداشت بلکه مربوط به تکنیک عمومی هر وسیله بود که رانش و کشش در آن منظور باشد کترنیگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزین و جعبه نیمه خود کار سرعت ومقداری تکمیلات دیگر بررسی های فنی کرده و وسایلی در نظر گرفته بود. با این همه باید گفت مخترعان دارای حق امتیاز بسیار بودند که با هم رقابت می ورزیدند. کترنیگ هم یک تن از آن جمله بو

صفحه 26:

صفحه 27:
ِا تاریخچه خودرو: ۰ فنوع اختراع در زمینه خودرو توسط ((رنو)): یکی از همین مخترعان .رنو معروف دارای ۷۰۰ اختراع در این زمینه بود از جمله: پریز مستقیم » روشن کردن مضاعف توسط ماگنت و باتری و میرا کننده ارزش هیدرولیکی و غیر آن .

صفحه 28:
ِا تاریخچه خودرو: آنچه گفته شد چند مثال از کار صدها مخترع و هزاران اختراع است که ترقیات فد و رونق کار اتومبیل را به پایه و مایه امروزی رسانده و صنعتی نیرومند از پدپد آورده تر اشاره شد با شیوه نوین زندگی در عصر اتومبیل زمان و ارزش پیشسین خود را از دست داده اما کار بسه همین جا پایان نیافته است .رانش به وسیله واکنش با ساختن هواپیمای جت و موشک های قاره پیما و فضا پیما از صورت قضایای علمی و نظری وارد مرحله عمل گردیده است . از وی دیگر موضوع اينکه نیروی اتم جانشین نیروی محرکه پیشین گردد خود بحثی جداگانسه اسست کسه مجال گفتگسو در باره آن در اینجا نیسست.

صفحه 29:
۳ [ارانشنام هکیر انش لا رانشنامه رشر [آرانشامه ویقی پریا لا تاب راثره المعارف مصور زرين [] روزنامه شرق» شماره ۵۵ پنجشنبه ۳ شهریور 9996 [] شبله فيزيك هوبا

صفحه 30:
۳ "۰ باتشکر فراوان : ازمعلم كران قدر, استاد غلامی , که ما را در تهیه این برنامه یاری کردند. موفق و پیروز باشید. احسان حشمتی

صفحه 31:
PLE EOO

بسم اهلل الرحمن الرحیم تاریخچه ساخت خودرو 1 تاریخچه ساخت خودرو تاریخچه خودرو 2 3 مقدمه : ‏ خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ،قادر به حرکت باشد. امروزه بیش از 400میلیون خودرو ،در جاده ها رفت و آمد می کنند .این وسیله ،بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان است. 4 5 عصر خودرو: چ یزی نگذش ت ک ه اس تفاده از جاده ،مفی دترین ن وع حم ل و نق ل ش ناخته شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار یا تفریح ،به هرکجا سفرکند. ابتدا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد ،ولی در طول ده ه ی ، 1920 تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با ک ار آیی بسیار بیش تر شناخته شد. 6 7 تاریخچه ساخت خودرو : ( ماشین بخار) شاید بتوان اولین ایدٔه مکتوب در مورد وسیلٔه نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد ،در ایلیاد اثر هومر یافت .در قسمتی از رمان ،هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخٔه متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع ،این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد.که دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود. 8 نمونه‌ای از یک موتور بخار 9 تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهای برونسوز) نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی ی ک گاری کوچک نصب شد .این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میالدی در شهر وین ساخت .موتور این وسیله نقلیه ،موت ور بخ اری یا موتور برونسوز نام گرفت .اما به‌ت دریج موتورهای برونس وز تب دیل ب ه موتورهای درونسوز گردیدند. 10 تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز) در موتورهای درونسوز ،مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وس یله جرق ه محترق می‌گردد .اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکالس اتو ساخت .موتورهای امروزی ،در حقیقت نمون ه تکام ل یافته این موتور محسوب می‌شوند .اما معموًال اختراع خودرو به گات لیب دایملر ،یا ک ارل بنزنسبت داده می‌ش ود .این دو نفر در ی ک زمان و به‌صورت جداگانه برای ساخت یک خودرو کامل تالش می‌نمودند .دایملر در ابتدا عضو تیم نیکالس اتو بود ولی بعدًا به‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای باخ موتور سبک با سرعت باال (دور موتور ) 900را ساخت .همچ نین اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود. 11 مراحل موتور درونسوز: 12 اشتبــــــاه بزرگ در تاریخچه ساخت خودرو: درعین حال ،برخی به اشتباه ،هنری فورد را به عن وان مخ ترع خودرو می‌دانند .این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری ف ورد ،در واق ع ،ای دٔه تولی د اتومبی ل ارزان قیمت را تحق ق بخشید و اس تفاده از خ ودرو را در مقیاس گس ترده و توس ط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. 13 هنری فورد 14 موتور های گازوئیلی ،کالسکه بدون اسب T ،A ، هنری فورد در سال ۱۸۹۱یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد ،یک ماشین گازوئیلی ساخت که به ن ام کالس که ب دون اسب ش ناخته می‌شود ۵ .سال بعد ،هنری فورد طراحی ماشین‌های موس ومِ ای و م دل تی را آغاز کرد .او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل‌ها را توس عه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.مدل تی اتومبیلی بودک ه درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودک ه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد .این اتومبیل ،به سادگی تعم یر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانس ت قطعات معی وب آن را عوض کند .قیمت این اتومبیل در آن زمان ۸۵۰ ،دالر بود .این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی ،قیمت باالیی محسوب می‌شد ،ولی نسبت به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود. 15 16 چندی از مقاطع بسیار مهم و تحوالت اساسی در تاریخچه خودرو : سال ۱۸۷۶میالدی :ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و النگن سال ۱۸۸۳میالدی :ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر سال ۱۸۸۴میالدی :ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱اسب بخار توسط دیلمر سال ۱۸۸۶میالدی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر سال ۱۸۹۳میالدی :ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ سال ۱۸۹۷میالدی :ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل سال ۱۹۰۰میالدی :طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است سال ۱۹۲۴میالدی :ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز سال ۱۹۵۷میالدی :ساخت موتور وانکل 17 تاریخچه خودرو: -1ارابه فارادیه: هر گاه ارابه اي سه چرخ و خشن كه درجلو آن ماشين بخار حجيمي قراردارد در نظر آوريد پدر بزرگ اتوموبيل هاي امروزي را خواهيد شناخت .اين ارابه كه آنرا فاراديه ناميدند امروز در موزه پيشه و هنر پاريس موجود است .و مي توان آن را از نزديك مشاهده كرد .اين اسباب توسط كونيو ساخته شده است .مي گويند هنگام نخستين . . .و آخرين آزمايش در 1768اين وسيله نقليه يك مرتبه از جا كنده شده وديواررافروريختهاست. -2ارابه کونیو: ارابه « كونيو » ساعتي 4كيلومتر راه مي پيمود اما با ديگ بخار آب بيش از يك ربع ساعت حركت خود كار ممكن نبود .با وجود آنكه كونيو نمونه ديگري ساخت اما اين نمونه ها جزبراي نگهداري در موزه بكار ديگري نيامد .اما اين امر مانع از آن نيست كه بگوئيم كونيو راه باز كرده و پيشقدم بوده است و با تكميل موتور و مواد و مصالح بعدها نتيجه گرفته است . 18 تاریخچه خودرو: -3اتومبیل بوله (اتومبیل بخار): در 1773آمده بوله اتومبيل بخاري اختراع كرد كه محور چرخهاي جلو روي دو محور ديگر قرار داشت و در پيچ و خم راه و جاده تاثير فرمان چرخهاي جلو وضع درست و مناسبي پيدا مي كرد . -4کالسکه نفتی : در 1785دملر يك كالسكه نفتي ساخت و با مهندسي بنام لواستر شريك شدند و -5کاربراتور: در 1890كاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند . -6نترک : در همان سال مهندس ديگري به نام لئون سرپله ديگ بخار منفجر نشدني ( نترك را ابداع كرد و ساخت . 19 کاربراتور: 20 طرح کلی از یک کاربراتور 21 تاریخچه خودرو: -7کالسکه اتومبیل : پس از آن يك رشته تكميل توسط جمعي از محققان در كار اتومبيل صورت گرفت از جمله كارل بنز در 1896نخستين كالسكه اتومبيل را كه پدر بزرگ تاكسي هاي امروزي است در پاريس بحركت در آورد . -8موتور ستاره ای : نام ماركي آلبردوديون را هم بايد برد .وي در 1889موتور ستاره اي شكل داراي استوانه گردان و در 1899انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل را ابداع كرد . -9موتور بی دریچه : رنه پانار در 1907موتور بي دريچه را ساخت . -10اتومبیل جهانگردی : هانري فرد در امريكا نمونه اتومبيل جهانگردي را پديد آورد . -11اختراع آلتی : لوئي رنو فرانسوي در 1899آلتي را براي تغيير سرعت اختراع كرد . 22 تاریخچه خودرو: اگر بخواهيم از كليه مخترعان چ ه معروف و چ ه گمن ام و صاحبان ص نايع چ ه خوشبخت و چه بد اقبال كه اتومبيل را به صورت امروزي با اين پايه از تكميل پديد آوردند نام ببريم سخن به درازا خواهد كشيد .با اين حال برخي از اين اختراعات كه راه رسيدن به اتومبيل هاي كنوني را نشانه گذاري كرده اس ت توج ه كردني و ن ام بردني مي باشد . 23 -12 ماشین انفجاری : ‏ 24 تاریخچه خودرو: فرنان فر كه به سال 1850در كلرمن به دنيا آمد هم خود را مصروف ساختن موت ور كرد . وي نخست از موتور هاي افقي كار را آغاز كرد بعد موتور هاي قائم سپس موت ور هاي 2،4،6 سيلندر را پديد آورد ؛ كار ديگر او اينكه دريچه هاي خود كار را تبديل به دريچه هاي فرماني كرد . .طريقه روشن كردن ماشين را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماگنت را او يافت .بين سالهاي 1885و 1899موتور 32سيلندر شعاعي و موتور مركب 5ش عاعي را بوج ود آورد . همين كه اتومبيل سازي رونق گرفت فره يقين كرد كه صاحب مكنت و ثروت سرشار خواه د د. ش اما سازندگان ماشين كارهاي سابق را نديده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبيل در نظر گرفتند .در حالي كه فره 20سال بود ماگنت استعمال مي كرد .دارن دگان اتومبيل رنج روشن كردن ماشين با اجسام سوزنده را برخود هموار مي كردن د و با تمام اين احوال فره دلسرد نشد .در 1906م انحراف م دخل و مخرج دريچ ه ها را نسبت ب ه نق اط متحرك اختراع كرد .حق آن است كه بگوييم فره مخترعي با نبوغ و مخترع ماشين انفجاري به شمار مي رود . تاریخچه خودرو: -13موتور های دیزل: در زمينه جلو راندن يا كشش ،رودلف ديزل آلماني ( در سال 1858در پاريس متولد شد ) موتور سوختي را اختراع كرد كه به نام وي معروف شد. -14دلکو: كترنيگ هم كارهاي براي كشش ( رانش ) با اتومبيل انجام داد و طريقه روشن كردن ماشين به وسيله باتري را بنام دلكو ابداع كرد . در رانش با واكنش موضوعي بود كه اپل كوشش بسياري راجع به آن كرد. همچنين رانش بوسيله توربين بسياري از اهل تحقيق را مشغول داشت اما اين امر مربوط به كارها و اختراعات جمعي بود و اختصاص به اتومبيل هم نداش ت بلكه مرب وط ب ه تكنيك عمومي هر وسيله بود كه رانش و كشش در آن منظور باشد . كترنيگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزين و جعبه نيمه خود كار سرعت ومق داري تكميالت ديگر بررسي هاي فني كرده و وسايلي در نظر گرفته بود .با اين هم ه بايد گفت مخترعان داراي حق امتياز بسيار بودند كه با هم رقابت مي ورزيدند .كترنيگ هم يك تن از آن جمله . 25 بود موتورهای دیزل در موزه 26 تاریخچه خودرو: 700نوع اختراع در زمینه خودرو توسط ((رنو)): يكي از همين مخترعان ،رنو معروف ،داراي 700اختراع در اين زمينه بود از جمل ه: پريز مستقيم ،روشن كردن مضاعف توس ط ماگنت و باتري و م يرا كنن ده ارزش هيدروليكي و غير آن . 27 تاریخچه خودرو: آنچه گفته شد چند مثال از كار صدها مخترع و هزاران اختراع است كه ترقيات فني و رونق كار اتومبيل را به پايه و مايه امروزي رسانده و صنعتي نيرومند از پدپد آورده است ،چنان هم پيش تر اشاره شد با شيوه نوين زندگي در عصر اتومبيل زمان و مكان ارزش پيش ين خ ود را از دس ت داده اما كار ب ه همين جا پايان نيافت ه است .رانش به وسيله واكنش با ساختن هواپيماي جت و موشك هاي ق اره پيما و فضا پيما از صورت قضاياي علمي و نظري وارد مرحله عمل گرديده است .از س وي ديگر موضوع اينكه نيروي اتم جانشين ن يروي محركه پيش ين گردد خ ود بح ثي ت. و در باره آن در اينجا نيس ت كه مجال گفتگ ه اس جداگان 28 منـــــابع: 29 ‏دانشنامه کلید دانش دانشنامه رشد ‏دانشنامه ویکی پدیا کتاب دائره المعارف مصور زرین روزنامه شرق ،شماره ،565پنجشنبه 10شهریور 1384 شبکه فیزیک هوپا باتشکر فراوان : ازمعلم گران قدر ،استاد غالمی ،که ما را در تهیه این برنامه یاری کردند. موفق و پیروز باشید. احسان حشمتی 30 THE END 31

35,000 تومان