صفحه 1:
تعریف علم روانشناسي :
و0009 رایع ۱
به معناي روح و روان و /ا00! به معناي شناخت » ۱
و يزوهش مشتق شده است و يك كلمه يوناني مي باشد.
روانشناسي دراي تاريخجه طولاني فلسفي و باستاني است و
أغاز أن از زمان شناخت بشر و أشنايي او با كيفيات و
ا eS SP eke nee
مي باشد .
صفحه 2:
[0 Rp gag r eh ie Oe CO ECE ETT IL
تجربي را ندارد زيرا روانشناسي از اواخر قرن ©0) به
صورت يك علم تجربي به منظور مطالعه علمي رفتار
درام ين روا نشاسي: يك غلم اسك و يكابفر روانشاين
آموزش ديده كسي است كه در تحقيقات خود از روش علمي
nec) 0( ۱
قرار مي دهد.
صفحه 3:
پس روانشناس كسي است از روشهاي علمي استفاده مي کند
»نتايج اطلاعات علمي بايد
"ذا قابل اثبات شدن و قابل تعميم دادن باشند.
( 660613112381600 ) بس بايد بتوان
بر اساس آن فر مولهايي را اثبات کرد و برخي حوادت آینده
# را پیش بيني نمود.
صفحه 4:
"ا يس روانشناسي يعني شناخت روح و روان يا ذهن و جون
"" ما نمي توانيم از فرآيند ذهني ديكران يعني از آنجه در
درون مغز آنها اتفاق مي افتد شناخت مستقیم داشته باشیم به
«ا اجبار بايد عملكرد آنها يا رفتار آنها را در نظر بكيريم.
صفحه 5:
مهمترین تعاریف علم روانشناسي :
* از نظر ویلیام جیمز» روانشناسي دانش زندگي روزانه با
eS a ere ee rere ie ee.
* است که ما آن را احساسات 56۳05310۳7
«la J¥siu) b reasoning JYa«requests & Gul, &
ex recognition & 344 ; decisions Gai &
صفحه 6:
* از نظر ویلهم ونت ۰ روانشناسي باید چيزي را مطالعه کند
ا ا ل ا لم لت الت م
"" عقيده او اساس مطالعه بايد هوشياري باشد يعني آكاهي از
0
صفحه 7:
8 از نظر جیمز آنگل » هر نوع هوشياري » هر جا که باشد
liad ا DST r |
موضوعي است که روانشناس مي کوشد آن را توصیف
یک
صفحه 8:
Hs GI IARI 5) SAS © Casually gt Ole ai 5)
۳ 863۷10۲5۳ است. روانشناسي آن دسته از علم است
كه موضوع مورد مطالعه آن رفتار آدمي يعني كردارها و
"ا كفتارهاي او علم از اكتسابي و غير اكتسابي مي باشد.
صفحه 9:
تاریخچه علم روانشناسي :
"ا هر جند ظهور علم روانشناسي را به سال ©0©72 زماني
كه نت اولين آزمايشكاه روانشناسي را در شهر لاييزيك
آلمان بنا نهادنسبت مى دهند . مطالعه علم روان تاريخ
بسيار طولاني دارد. روان شناسي در حدود ) قرن بيش به
عنوان علم شناخته شد و امروزه © نفر از دانشمندان
آلماني را در شناخت روانشناسي را به عنوان علم موثر مي
دانند به نام هاي وبر و فخنر و ونت . جون ونت اولين
آزمايشكاه روانشناسي را بنا نهاد يدر علم روانشناسي به او
لقب دادند.
صفحه 10:
Se le ا iP ed
نخستين بيشتازان روانشناسي جديد در ايران هستند.
"ا كتاب دكتر سياسي تحت عنوان علم النفس و كتاب دكتر
"ا هوشيار تحت عنوان سنجش هوش به طور همزمان
* انتشار یافت,
صفحه 11:
[۳ re IL
"ا يكي از مهمترين اهداف اين علم كشف رابطه موجود بين
محرك و ياسخ است.
Stimulation Response ®
Stimulation Organism Response ®
SOM R®
SOM RR®
صفحه 12:
BYOB SESS SES eet Pen ret TES a
دستيابي به قانون منديهاي آن به منظور شناخت و تفسیر رفتار.
بيني رفتار بعدي ( 0۳60[1:107) پعني شناخت عواملي که سبب
بروز رفتار ويزه مي شوند.
8 كنترل رفتار و ايجاد دكركوني ايده آل درآن ( 86۳۵۷۱0۲۵۱
000153100 ) تغيير در رفتار
اکنون جلوگيري از اختلالات رواني مهمترین وظیفه روانشناسي است که
به آن بهداشت روان یا ( ۲6۵۱6 ۳۸6۳۲۵۱ ) مي گویند
صفحه 13:
اهداف علم روانشناسي:
يكي از مهمترین اهداف این علم کشف رابطه بین محرك و پاسخ است.
BS) dane ll le lola Mmm eats
Stimulation Organism Response
SOMR
S OM RRa
كشش يا خواست انجام كار 3610/اأغانالط
اتقويت كد هم + تشويق - 15012613176 8۵10
هم - اجبار تشبیه است
0 Lite Seb < ELS SES See Deir ee Tey)
تسس در
بيش بيني رفتار بعدي ( 01©01]100) يعني شناخت عواملي كه سبب بروز رفتار ويزه مي شوند.
hee Shee ew Byes) ا اك الكل ال ۶۰۱۰۱0
اکنون جلوگيري از اختلالات رواني مهمترین وظیفه روانشناسي است که به آن بهداشت روان یا
° eee a oP 0 1
صفحه 14:
Peet PB Were ve eWE) زمينه
صفحه 15:
Educational 4: 58
"" ارتش ۱و۱
اك ا ا ecw Nel] ale NG 6ن
Engineering Utes #
iXelarele)| 021:0 2
صفحه 16:
Educational 4:5 ®
* ارتش ۲۵۱۱۱۲۵۲6۷
بزركسالان و سالمندان 89159 :8 ۱2
"! مهندس 0 ]اع 206016
Rehabilitation “+ ols ®
صفحه 17:
۱۳6۳۵1 ۲6۵۲۵210۲ عقب ماندگي زهني
Experimental v4 54
Developmental 255
شخصیت و رفتار اجتماعي 5061 6 ۴۵۲5۵۳۵۱۱۲۷
behavior
clinical ab
صفحه 18:
Industrial & organization صنعتي و سازماني
Psychotherapy vsSils5
Environmental bs.
روان داروشناسي psychopharmacology
صفحه 19:
consumer behavior auS 4 as 8 5
آزمونهاي روان شناختي Psychological
testing
جامعه ( مشكلات و نيازها) , ۵زا رورا وروی
problems & needs
روانشناسي women psychology ok)
صفحه 20:
5 ۱ cal ۳۹1
8 علوم پایه 561606 82516
۱ روت a!
صفحه 21:
۳ rere Pn LB ewe ECCT reer Coa
انه we Seer!
کسب دانش براي پیشرفت علم است و به موضوعاتي مثل:
"1 فرآیند يادگيري ۰۱6۵۲۳1۳9 حافظه ۰۳۱6۳۲0۲ انگیزش
"1 ۱/۹ نظر دارد
صفحه 22:
* روانشناسي کاربردي : به پژوهشهاي علوم پایه علاقه مند
8 بیشتر جنبه هاي كاربردي دانش روانشناسي اهمیت میدهند.
* اين گروه از روانشناسان سعي در بهبود کیفیت زندگي مردم
quality of life 4 ls 3
"ا سعي در رفع مشكلات آنها دارند.
صفحه 23:
۱
" - روانشناسي تجریی: ۵5۷6۳۵۱09 6۱۵6۲۱۳6۲۵۱
الل ا ا ل
اهميت مى دهد.
ل ل 6
ل ا |
يردازد.
صفحه 24:
* روانشناسي فيزيولوژيايي ۵0۳۱۷5۱۵۱091۵
psychology
"ا به دنبال كسب اطلاعات در مورد ساختار بدن و مغز و
هورمونها ست. به دنبال كسب اطلاعات اثر مغز بر روي
ان ات ۱
صفحه 25:
او روانشناسي رشد و شخصيت:
Developmental & personality ®
Psychology
* به برسی چگونگی رشد از جنبه های مختلف می پردازد و
کی ار کارا
روى يكديكر در جريان زندكى اجتماعى اهميت ميدهد.
صفحه 26:
انواع روانشناسي کاربردی :
20
"1 سعي در ساخت آزمونها » ارزشيابي دانش آموزان » تحليل
مشكلات مربوط به يادكيري دارد.
0 0 ا ا ل TEE
خانواده ها و والدين براي رفع مشكلات موجود است.
صفحه 27:
* روانشناسي باليني و مشاوره اي:
* گروه هدف افراي است که مشکلات خانوادگي ازدواج یا
مشکلات ذهني دارند
* استفاده از روشهاي ارتقاء اعتماد به نفس از جمله ابزار
هاي آنهاست.
صفحه 28:
2222
* این گروه در کارخانه ها یا سازمانهاي دولتي کار مي کنند
"! وظیفه آنها مطالعه اثر محیط بر مردم است
"ا به مطالعه اثر ازدحام جمعيت مي يردازند.
صفحه 29:
زرا رای ریب
Dy, Wares OOP 1
حيت كار إنتخات كنند.
شرايط محيط كار را براي كاركنان طوري بهبود ببخشند كه
nt CES Cap retey 0 50
"! آنها سعي در رفع مشكلات كاركنان دارند.
زيرا شرايط نا مساعد كاري باعث سند روم ساختمان زدكي يا
Pe ES) [ol building syndrome ا ۱0
سرگیجه » التهاب جشم »كلو » يوست و بيني مي شود .
صفحه 30:
اا م
ا ل ا الل 0 1م
طراحي شوند كه انسان به راحتي با آنها كار كند
"ا مي خواهد فاصله بين انسان و ماشين را به حداقل برساند
صفحه 31:
Bee او
"ا نقش اجتماع و گروه را روي افراد بررسي مي کند.گاهي به
چگونگي رشد شخصیت و رفتار اهمیت مي دهد و به طور
نسبي با روانشناسي رشد هم پوشي دارد.
ce SOLO ery eee ل re,
كروهى مى يردازد.
صفحه 32:
اك ا ان
BNC تك وو 1 تدا
Psychoanalysis jul Sus (C
و2۹۱۹ 2 Co)
Functionalism cS Les b ل
Humanistic 2 1S ohal (SG
gestalts WIS us (0
صفحه 33:
ساختار گرايي:
* ونت روانشناسي را علم تجارب آني نامید
1
آكاهِي » احساس و عواطف را برسى كرد ساخت كرايي
نام نهاد .
صفحه 34:
الال [Oe ee ee CUB Tey Oe create Sir nt
عناصر را به اجراي كوجكتر تقسيم كرد و يس أن اجزا را
مطالعه نمود در روانشناسي هم مي توانيم ذهن را به اجزاي
ا ا ا eB ene Seale
sen لا 6 لك ا للك رق
مي خواست بفهمد كه وقتي مردم جيزي را لمس مي كند جه
نوع احساسي به آنها دست مي دهد و پا چه پاسخ هايي مي
دهند فرآيند اين عمل را ونت درون نكري ناميد يعنى
ا 9
"0
صفحه 35:
"ا ارزش اين مكتب درآن است كه از فلسفه جدا شد سعي كرد
"" آكاهي را وارد آزمايشكاه كند عناصر مختلف آن را
مطالعه کندو آن را اندازه بگیرد . و بدین وسیله روانشناسي
۱ |
صفحه 36:
3۳3 0۳
لل انا
" از بنيان كذاران اين مكتب ويليام جيمز 130!! ذلا
James cattle: E. 1. JS jas« James ®
Thorondike
" این رهیافت از آمریکا شروع شد بر خلاف ساخت گرايي به ساختار
مغز علاقه نداشت بلكه عملكرد هوشياري اهميت مي داد نه عناصر
تشكيل دهنده ي آن.
صفحه 37:
" اين كروه از روانشناسان مطالعه فرايندهاي ذهني را جدا از
فرايندهاي زیست شناختي نمي دانشتند و به مطالعه روابط بین محیط
SPP ا ۹ 1
را بر تجربه آگاه» سازگاري و عملکرد روان در سازگاري فرد با
محیط خود متمرکز مي کرد. مهمترین اقدام اين مکتب کشف علت
اختلاف رفتارهاي موجود زنده در زمينه روانشناسي بود. و انسان
به عنوان عالي ترین موجود زنده که قدرت يادگيري و سازگاري
ee ETE Se ESI eevee SED TES)
روانشناسي را از عالم درون به عالم بيرون و محسوس انتقال داد.
صفحه 38:
"! مشاهده يا 11/311010 ©0556 به عنوان روش برتر در اين
"ا مكتب معرفي كرديد. اين كروه در باره ي:
ل الكوهاي رشد در كودكان
"ا اثر بخشي روش هاي آموزشي
"ا تفاوت هاي رفتاري بين زن و مرد شروع به تحقيق كردند.
صفحه 39:
كل كرايي:
"ا كفتيم ساخت كرايي عناصر تشكيل دهنده ذهن را مطالعه
* میکند و کنش گرايي به مشاهده عملكرد ذهن مي يردازد و
ا اف ل ا ل
روانشناسي كل كرا در خلاف جهت آن دو مي يردازد.
صفحه 40:
"ا از ديدكاه آنها ذهن يا روان قابل تجربه نيست و ذهن انسان بايد به
م ا ا
تجربه و هوشیاری را تجربه مي کردند و به مطالعه آن مي پرداختند
GIG Seite 1
SOCED EP OPEN er ben een We SIND Gen Kaper
در يك قسمت از کل مي تواند روند واقعیت را به طور كلي تغییر
دهد از بنيان كذاران اين مكتب
iis werthheimer Js (kohler 2) koffka 3 !"
صفحه 41:
مكتب روان كاري فرويد
Psychoanalysis ®
* فروید پدر اين مکتب به حساب مي آيد طبق اين مكتب انسان
به طور تصادفي و اتفاقي عمل نمي کند بلکه بر اساس
انگیزش هاي دروني وآرزوهاي سرکوب شده با ناخودآگاه
عمل مي کند پس هر رفتاري که از انسان سر مي زند
۹-0
صفحه 42:
فروید براي دست يابي به ناخودآگاه انسان ابتداي روش
هيينوتيزم را بيش كرفت بعد به تعبیر خواب و تداعي آزاد
ney) ا ا 2620
كند تا به اعماق ذهن خود بي ببرد و علت رفتارهاي خود
را بداند از دیدگاه فروید روان و شخصیت انسان مشابه تکه
يخ قطبي بزركي است كه فقط قسمت كوجكي از آن آشكار
است يا همان قسمت هوشيار يا 00156©1010517©55) .
صفحه 43:
"ا از نظر فرويد روان انسان شامل:
۳
* ضمیر خود اگاه
8 ضمیر ناخود اگاه
صفحه 44:
"ا قسمت هوشیار یا 00۳0510115655
8 این قسمت شامل خودآگاه و پیش آگاه است خودآگاه همان
چيزهايي است که روزمره از آن با خبریم پیش آگاه شامل
اطلاعاتي است كه در حال حاضر در ذهن مانيست ولي
ren Tee) 0(
كنيم . واز نظر فرويد يك سوم روان را تشكيل ميدهد.
صفحه 45:
unconsciousness
و بخش عمده ي روان است كه ©/9 أن است را تشكيل مي دهد .
ا بخ تاخوداكاء نباي وسيعي از خواستها؛ تعارلات انكرره هاو
عقايد سركوب شده است و انسان از آن آگاهي ندارد در حقیقت
که ي راهار آشر شبن سیر تا که ارت که ار تفت
1
هت
"" ©) فراخور يا ©3606 50061 يا سوير ساره تشكيل شده است
"! ( ساره قسمتي از بدن) ساره به معنى ياره و بخش -
صفحه 46:
"" از نظر فرويد روان يا شخصيت انسان ارتباط متقابل اين
ل سه عامل است و مشكلاتي كه در بزركسالي رخ مي دهد
" ممكن است در اثر اتفاقات ينج سال اول زندگي باشد.
صفحه 47:
eel
"ا از اصل لذت تبعيت مي كند
8 و هدفش کاستن تنش است.
"ذ مثلا وقتى اركانيسم كرسنه است اين كرسنكى تنشى ايجاد
ميكند و هدف نهاد فقط كاستن تنش و خوردن غذاست
صفحه 48:
خصوصیات خود:
* از اصل واقعیت تبعیت مي کند
زر در للك
مثلا وقتى اركانيسم ككرسنه است اين ككرسنكى تنشى ايجاد
ميكند و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقى است
صفحه 49:
وس
سومين بخش از شخصيت است كه در مورد درست يا نادرست
بودن اعمال قضاوت مي كند.
* مثلا وقتی ارگانیسم گرسنه است این گرسنگی تنشی ایجاد میکند
و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقى است و فرا خود
به فکر تطبیق این نوع غذا با معیارهای درونی است
صفحه 50:
000 hyp) agai Sh oySl i
است.
ی شامل تصورٍ فرد از فردي است كه اخلاق آرماني دارد. به
0 معيارهاي والدين بيش از حد انعطاف نايذير
باشند فرد ممکن است گناه 035 354. guilty ridden
ep eS re Srey Se eran prep ES
جنسي را در خود مهار كرده است. soe
به يذيرش معياري براي رفتار خود نيست فرا خودي
ضعیف دارد.
صفحه 51:
"! مكتب رفتار كرايي : 011510 أ/اةط86 :
"" از ديدكاه اين مكتب رفتار ياسخ آموخته شده است
"" بنيان كذاران اين مكتب ٠ 3]501ث/الا .8 301ل
Pavlov « Skinner
"ا يكى از علمي ترين مكا تب روانشناسى است.
صفحه 52:
* . مکتب رفتار گرايي را مي توان يكي از علمي ترین مکاتب
دانست در حالي كه اغلب مكاتب بر اساس مشاهده باليني و
مشاهده طبيعي يايدار است « استوار » اين مكتب ريشه در
Ls 5) ل cette ale pple 4y
است در اين نظريه فرض بر اين است كه روانشناس بايد
فقط رفتار قابل مشاهذه را مطالعه كند. از نظراين مكتبا
رفتار نتيجه تعامل مداوم بين فرد و محيط است.
صفحه 53:
"ا شرايط محيطي از طريق يادكيري رفتار را شكل مي دهد .
رفتار فرد هم بر روي محيط تأثير مي كذارد .
* فرد و محیط تأثیر متقابل دارند پس فرد در برایر محیط
واكنش نشان مي دهد و نه اين كه به ككفته ي روانكاران از
درون برانگیخته مي شود يا ضمير ناخودآگاه يا به گفته
ee eects ee ۱
صفحه 54:
" . ياولوف » اسيكنر و واتسون بنيان ككذاران اين مكتب
tee aD) ۱ ۳
اساسٍ اين مكتب شخصيت انسان بر اساس يادكيري شكل
م كيرد و يادگيري هم اساسا برقراري رابطه محرك و
ياسخ 8 5 است. و براي اينكه ارتباط برقرار
شود و مجموعه عاداتي كه شخصيت و روان را تشكيل مي
دهند به تدريج تحقق يابد بايد © عنصر اساسي زير وجود
۳
S OM R R®
صفحه 55:
آزمایش شرطي شدن کلاسيك :
"ا :ياولوف با روش آزمايشكاهي نشان داد كه اكّر محرك غير
ا 0 ت۰۳
شت را همزمان با محرك شرطي 05 مانند صداي زنك
را به سك ارائه دهيم معمولاً بعد از 6 الي © آزمايش هم
جواري ی اش از اناا ا ااا ابلك لاست را
Response که همان ترشح بزاق دهان است در سگ
مي شود که در اصل ایجاد آن فقط با ارائه گوشت و محرك
غیر شرطي ممکن بود.
زنگ are etonceD ارت ف
آموخته شده 5 3117©0ه1 مي كويند .
صفحه 56:
"ا جهار ركن اصلى شرطى شدن كلاسيك عبارتند از:
"ا محرك غير شرطى
ل ۳
لت ۳
# پاسخ شرطی
صفحه 57:
"ا ياولوف و عده اي از روان شناسان امريكا اين جريان
n> Tee ae Se) |
re ee EEN Te Letes| ۱
ا ا ran ee
اسکیز در شرطی شدن عامل يا فعال یاا(006۲۵۱ روی
ey) 0
صفحه 58:
wore eee) رز اوآ روا ای
* این مکتب بر خلاف روانكاري قبول ندارد که رفتار انسان
"ا به طور جبري و بدون اراده ي او و از طريق نيروهاي
"! ناهوشيار يا ناخودآكاه يعني همان اميال و آرزوهاي
ا سركوب شده كودكي هدايت مي شود.
"ا بر اساس اين مكتب انسان مي تواند در سر نوشت خود اثر
"ا بكذارد يا آن را مي تواند كنترل كند .
صفحه 59:
طبق اين دیدگاه عمده ترین عاملي که يك فرد را به حرکت
وا مي دارد . نگرشي است که او به خود دنياي اطراف
خود دارد بيش روان اين مكتب راجرز و مازلوبودند. مازلو
در نظريه خود راجع به انكيزش انسان معتقد است كه
REE Ses emp eT es Br
ene ا ا (i)
Cow مثل عدالت
"ا و در اثر ارضاي اين تمايلات انسان به تكامل مي رسد.
صفحه 60:
HIERARCHCAL NEEDS OF
MASLOW
* نیازهای جسمی(فیزیولوژیک): گرسنگی , خشم , لذت
لح
"" نياز به امنيت: نياز به احساس امنيت و دور از
9
"" نياز به تعلق و عشق: نياز به ييوند داشتن با
ا 0
pee
صفحه 61:
"" نياز به احترام: نياز به pete
دان صل حت لازم براك بور Pe es
00 0 ا ل Fra
0 bys
"" نياز به خودشكوفايى: نياز به كسب احساس
اقناع كامل و تحقق توان خود.
صفحه 62:
"ا از نظر مازلو احتياجات اوليه ارضا نشود شخص بيمار
"ا مي شود و نتيجه آن عبارت است از احساس بيكانكي »
"" عذاب » بي تفاوتي و بيماري روانى . مازلو مي كويد هيج
ل ا ا ا ا لت
* از بالاترین و والاترین آرزوهایش آگاه باشيم. اين مكتب
"! نفوذ بسياري در نظريه هاي قرن قبل بيستم داشته است .
صفحه 63:
رفتارهاي منجر به شكوفايي :
اه
0) زندگي را مثل کودکان احساس کنید يعني آن را کاملا
جذب کنید و به آن توجه کامل داشته باشید.
©)به جاي جسبيدن به راههاي امن و آزموده » روشهاي
۳
) در ارزيابي وقایع به احساسات خود متكي باشید به
Ray mere TT one creer)
۴) صادق باشید و از رفتارهاي تصنعي يا رعایت
ا ا |
صفحه 64:
©) هر كاه ديدكاه هايتان با اكثر افراد انطباق نداشت
آماده mere Ae BY)
9) مسئولیت پذیر باشید.
PUNTER BORO SCS DEC R SP لا en
قوا اجرا كنيد.
alail 5 ا ا ا ad (6
Peete cred
صفحه 65:
مشخصه هاي افراد خود شكوفنده :
( از نظر ماسلو)
0) واقعيت را به خوبي درك مي كنند و نبود قطعيت را
مي يذيرند.
©) خود و ديكران را به همان صورتي كه هستند قبول
دارند.
ا ل ا ا ل 0
“6)مشكل محورند خود محور . ( مشكل موجود را بيدا
مي كند نه اينكه علت مشكل را به خود ربط دهد نه اراده
خود)
صفحه 66:
©) شوخ طبع اند.
©) بسيار خلاقند.
©)) در مقابل فرهنك يذيري مقاومت مي كنند اما هدفشان آن
نيست كه افراد نا متعارفي باشند.
0 ا ا (a)
(0تجارب اساسي زندگي را مي توانند عمیقاً درك کنند.
(0كبا شمار اندكي از افراد نه تعداد زياد آنها روابط بين فردي
rr 5
0 ل ات ENE Co -ape ILC Int BSP ((D)
صفحه 67:
eee Beas. Rene nr)
اولین انتقاد آنها به فروید اين بود که وي سعی کرد بر پایه
"ذا مشاهده اش از افراد رواني نظريه اي كامل درباره
"" شخصيت افراد سالم بدست اورد. منتقدان در مورد ماسلو
"ا هم همين نكته را خاطر نشان مي كنند كه وي نظريه خود
ا را بر يايه مشاهده افراد سالم و خود شكوفنده و نه افراد
#" عادى جامعه تدوين كرده است.
صفحه 68:
# فروید بیش از حد به تکانه های جنسی و خشم تاکید کرده
"ا است و انسان را موجودى بدون اختيار و تحت تاثير
"" نيروههاى ناخوداكاه معرفى نموده است.
صفحه 69:
|
در روانشناسی هر موضوعی را میتوان از از دید گاه
SCENE EES Gees ye Ce vely 6
BS ST eens en) ۳
مورد بررسی قرار میدهند.
Behavioral approach go) 3855
که اين رویکرد رفتار را به عنوان پاسخ آموخته شده
تعریف مي کند. و یادگیری را در رفتار مهم می داند.
صفحه 70:
" رویکرد روانكاري ۳5۷۳۵۱0916۱ 200۲0360
1 Ie ECE S SPOTS is
30 rem cS
میداند. و رفتار را عکس العمل تکامه هاي ناخودآگاه
RO ase oar Clee kp rer ER ep a Teen PO pS
نيروهاى نا هوشيار به دو طريق رفتار را تحت تاثير قرار
ميدهند:
" |) باعث بروز رفتار منطقى ميشود.
9) باعث بروز بیماری روانی میگردد.
صفحه 71:
"ا رويكرد يديدار شناسي
approach Phenomenological ®
"ا در اين رويكرد تجربه خصوصى افراد و نحوه انديشيدن
انها در مورد جهان و تفسير رويداد ها اهميت دارد.
"ا رفتار را نوعي عكس العمل متأثر از تجارب دروني مي
داند.
برخی از این نظریه ها انسان گرا نام گرفتند.
صفحه 72:
"ا رويكرد زيست - عصبى
approach Neurobiological ""
6 NYO Ctl eer ea eB) DE YO. hes
عصبی توجه دارد.
"ا اين رويكرد علاقمند به بيدا كردن مكانهايى در مغز جهت
كنترل رفتار خاص هستند.
صفحه 73:
approach Cognitive رویکرد شتاختی *
"ا اين رويكردبه فرايند هاى ذهنى تاكيد ميكند.
ا ا 0 0 ل ا try
معتقدند ذهن انسان يس از دريافت محرى دست به يردازش
ان مى زند و انها را تبديل به ياسخ ميكند.
"ا کنت کریک 0۲216 6۳۳6/۱ يكى از طرفداران اين
رويكرد است. وى مغز انسان را به يك كاميوتر شبيه
EP Oe beset eye) eee Cat ay
به پدیده ها معنا ببخشد.
صفحه 74:
خلاصه بنج رويكرد مهم روانشناسي
رويكرد رفتاري : رفتار را به عنوان ياسخ آموخته شده تعريف
مي كند.
رويكرد رو انكاري : رفتار عکس العمل تکامه هاي ناخودآگاه
يزه خشمء لذت و حيات مي داند.
oe يديدار شناسي : رفتار را نوعي عكس العمل رشد و
متأثر از تجارب دروني مي داند.
7
كيرند.
رويكرد شناختي: رفتار محصول فرايندهاي ذهني يا افكار مي
داند.
صفحه 75:
> Ea
پژوهش علمي
هر پژوهش علمي داراي چهار مرحله مهم است:
و فرضيه.
©) طراحي و جمع أوري اطلاعات : كه از دو روش
erp | Teo
میرن تین ستش یت دنه داست jap تقر لك أن
ea) ا ل CID ES Tee
غیر تجربي اثر چندین متغیر یا دو و یا چند متغیر مورد.
مطالعه قرار مي كيرد. در اين روش متغير وابسته و مستقل
وجود ندارد و ثابت نيستند.
صفحه 76:
3) نتیجه گيري و تفسیر: در اين مرحله از محاسبات
رياضي و آزمون هاي آماري استفاده مي شود تا معنا دار
Ss] ا ا م
“6) انتقال نتايج و تجديد نظر در نظريه : يعني نتايج
حاصل در اثر اختيار ديكران كذاشتن.
صفحه 77:
8 هر مقاله علمي شامل- مقدمه ( ۱۳۲۲۵۵0۱2110 )
(( methodology JS ui35-C ®
(Results ) w-o ®
(discussion ) = - #
"ا 0- محدوديتهاي مطالعه ( Limitation (
ل رت ل ل ۱۲۱02۰۱۰
ل ا ا ا eae ۱
enc} ا ل ا ا Ene
صفحه 78:
انواع روشهاي بررسي
Naturalistic Observationnb satis Lis -d
-2 مطالعه موردي: « لإل0ناغ5 6356© »
ا م
مطالعه تجربي 50۷ ۴۵6۲1۳6۳۲۵1
صفحه 79:
روش مشاهدة طبيعي:
در اين روش ها يزوهشكران آزمود ني را مورد مشاهده
قرار مي دهند. اين نوع بررسي ها بیانگر جزئیات . ,
رفتاري است که از موجود زنده سر مي زند که معمولا
Rone Ce be Dares 0 ۱0 ۱۳0
مطالعه برخي رفتارها كه عينيت دارند مثل راه رفتن »
خنديدن » به راحتي قابل استفاده اند. ولي برخي از
رفتارهاي ديكر مانند همكاري » تعاون » نياز به روش
دقيق تري براي مطالعه دارند.
صفحه 80:
۳ one SBTC Se Sa ial
" مزايا: جزئيات يديده بررسي مي شود »
* اطلاعات از صحت بيشتري برخوردار است »
acter eee LED COL
Se Ye Ceres Oe tes aE OTS EL |
ل ا CE ae Ton i ا EN OPO
كر ممكن است روي رفتار آزمودني تأثير بكذارد » تكرار نايذيري مشاهده »
و ثبت رفتارهاي غیر مرتبط از موارد دیگر است .
صفحه 81:
مطالعه موردي: « از ات ۱
"ا يكي ديكر از روشهاي مطالعه كه شبيه روش مشاهدة
طبيعي است, مطالعة موردي است. يزوهشكران با استفاه
از اين روش به مطالعة فرد در زندكي واقعي او مي
پردازند.
* اين روش مطالعة رفتار, به فروید كمك کرد تا نظرية
روانشناسي خود را بیان کند.
لا « ژان پیاژه a از طريق مظالعة دقيق رفتارهاي سه فرزند
خود نظرية جامع رشد شناختي را بيان نمود.
صفحه 82:
"ا كه اين مطالعات مي تواند هم به صورت مقطعي و كذشته نكر
و هم به صورت طولي انجام گیرد.
"ا چنانچه مطالعه و ثبت رفتار د ريك مقطع کوتاه صورت كيرد
RO cere Tn
"ا جنانجه در مطالعات موردي » رفتار فرد براي مدت طولاني
0 ترتیب که در فواصل منظم
مشاهدات جديد صورت كيرد. به آن مطالعه طولي مي كويند.
صفحه 83:
# يكي از عمده ترین محدوديتهاي این مطالعه آن است که
۰ هر شخصي براي خود کاملاً منحصر به فرد است؛
"ا بنابراين نتايجي كه از مطالعة فرد حاصل شود نمي تواند
"ا قابل تعميم باشد.
صفحه 84:
مطالعه زمینه يابي ( 5۳۷6۷
(study
"ا اين روش راه كوتاه دستيابي به روش مطالعه طبيعي و يا
مطالعه موردي است در اين روش از گروه منتخب مردم
"ا تقاضا مي شود از طريق مصاحبه رودر رو يا تلفني يا از
"ا طريق يرسشنامه به سؤالات ياسخ دهند.
صفحه 85:
"ا نكات ضروري عبارتند از اينكه :
5 تت ل EL
"ا به طور واضح بيان شوند.
8 همه از سوال يك برداشت داشته باشند.
ا ياسخ دهنده از محرمانه بودن ياسخ اطمينان كامل داشته
باشد تا با آزادي كامل بتواند در مورد عقايد خود اظهار
نظر کنند
صفحه 86:
نمونه منتخب باید از نظر آماري طوري انتخاب شود که
نماینده کل جامعه آماري شود.
از مزاياي آن كم هزينه بودن و سرعت مطالعه.
از معايب آن اينكه: نتايج تحت تأثير تمايل مردم به
ie 3 we Yer eee ۱9
eek wl دهنده مخاطره أميز باشد ممكن است ميزان
پاسخدهي کم شود و پاسخها از صحت كافي برخوردار
صفحه 87:
مطالعه تجربي ( لا0لاأ5 )= اتویوت ۱3
در اين روش يزوهشكر شرايط يزوهش را تحت كنترل
Pn ve SEeP ES ا ل De ee
"ا بررسي كند و روابط متغيرها را كشف كند.
"ا متغير جيزي است كه بتواند مقادير مختلف را بيذيرد.
صفحه 88:
اركان مهم در روش تجربي:
(( ا م
كه آزمايش روي آنها انجام مي شود.
sie, (© ا 0
شباهت زيادي به كروه آزمايش دارد اما مورد آزمايش
US i
©)فرضيه ( 9/00117©515إ1] ) عباراتي است كه در
eer ne ty ا ا ۱3
ييشنهاد يا نظر است.
صفحه 89:
)متغیر ( ۱۷۵۲۱۵0۱6)
0) مستقل ٠/ :171 ©170© 106 : عاملي است كه محقق ميتواند
ان را به دلخواه متغيير دهد تا تأثير آن را بر متغيرهاي ديكر
معلوم كند و اثر آنها بر روي متغير وابسته مورد أزمايش قرار
مي كيرد.
۷ یه وابسته : عاملي است که تغییرات آن به
a) 9 وابسته است J Sos) ۳ متغير force ۳
©)نتيجه كيري بدست آوردن اطلاعات پس از تجزیه و تحلیل
داده ها
صفحه 90:
تست هاي رواني:
"ا يكي از روشهايي كه خطاي روش مصاحبه را ندارد استفاده
"" از آزمونهاي رواني استاندارد شده مي باشد مثل آزمونهاي
"ا هوش . شخصيت يا وضعيت رواني .
صفحه 91:
برخى مفاهيم آمارى در روانشناسي
* ) میانگین : مجموعه تمام اطلاعات تقسیم بر تعداد
(statistical average ) Gu! & (3 55)
"ا (© ميانه : يكي از ملاكهاي حدوسط ميانه است و آن حدّي
است كه نشان مي دهد (9990 از يك متغير بالاتر از أن و
0©50, يايين تر از آن قرار دارد. در منحني هاي متقارن
ميانكين وميانه با هم يكسان است( 601210 )
صفحه 92:
O LUNs) DD ID oa "" لعدلحت© )
"" اين عدد ميزان فاصله هر يك از نمره ها را از ميانكين
نشان مي دهد
صفحه 93:
۶ رت Pree Nee ee rere
[-d
"ا ارتباط بين دو متغير را همبستكي آنها مي ككوييم اين ارتباط
را به صورت ضریب همبستگي ۲ مشخص مي کنیم.
"ا رابطه دو متغير مي تواند به صورت + يا - بيان شود و
این ارتباط بین - و ) در نوسان است . ضریب همبستگي
بين 0 تا (0/© بسيار يايين است و آن را هيج در نظر مي
گیریم و 0/60 به بالا ضريب بالايي است.
صفحه 94:
ی
* ازمودنی حق دارد در هر زمان که مایل باشد شرایط
ازمايش را ترك كويد. هيجكس را نبايد به اجبار وارد
مطالعه نمود.
8 در ها مطالعه صراحت و صداقت باید وجود داشته باشد.
ازمودنی باید اطلاعات لازم را در مورد پژوهش و
عواقب ان بداند.
8 اطلاعات جمع اوری شده باید محرمانه باشد.
"ا بزوهشكر بايد ازمودنى را از خطرات جسمى و روانى
که ممکن است در ازمایش پیش اید اگاه سازد.
صفحه 95:
رفتار و سیستم عصبی
" : براي درك بهتر رفتار و كاركردهاي درماني از قبیل تکلم
درك پاسخ به محرکها آشنايي با فرآيندهاي زيستي که درآن
ا ا 01005
صفحه 96:
نرونها
1
۳
0) نرونهاي حسي يا اوران 6۱۲۵05 327۲6۲6۳
که تحریکات حسي را دریافت و از طریق گیرنده هاي حسي به دستگاه
عصبي مي رساننذ.
) نورونهاي حرکتي يا اوابران ۲6۱۲۵۳5 ۲۱۵۵۲
ل ا ل ل ا م
intermediate neurons wail نرونهاي )2
نورونهاي ميانجي كه به عنوان نورونهاي واسطه اي عمل مي كنند.
صفحه 97:
هر سلول عصبي از يك جسم سلولي و تعداد شاخه هاي
ريز و كوتاه به نام دندريت تشكيل شده وظيفه دندريت
دريافت ييام از سلولهاي عصبي مجاور ا ا 1 0
طريق اكسون صورت مي كيرد. طول اين آكسونها از ا
لس ف دارا حدق سان حص كدجاوت سر يلك ور
انتقال مي شوند. ميلين دار شدن نورونها تا مدتها يس از
تولد ادامه دارد به همين جهت به نظر مي رسد رشد توانايي
هاي حسي و حركتي در نوزادان با ميلين دار شدن آأكسون
ECA ا
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
"ا سلولهاي عصبي به طور مستقیم با هم ارتباط ندارند بلکه
"ا فاصله كوجكي بين آنها وجود دارد. انتقال ييام از طريق
"ا ترشح انتقال دهنده ها ي عصبي كه از يايانه هاي سيناسيي
"ا كه به تعداد فراوان در يايانه آكسون قرار دارند ترشح مي
sa ا AOE
صفحه 101:
ا ا ا لك
ا ا ل
معروفند و كار آنها:
* نگه داشتن نورونها در جاي اصلي آنها و
"ا تغذيه انها ست.
ere Ry ا ا sD
تومورهاي مغزي رشد بي روية اين سلولهاست.
صفحه 102:
8 ۸۲ تهییج کننده:
موثر در برانگيختگي ءتوجه » حافظه و حرکت
"ا دويامين2 بازدارنده:
"" بازدارنده بسياري از رفتارهاي مثل هيجانات » لذت بردن
ا سروتونين تهييج كننده :
"ا مؤثر در تنظيم خواب خلق و خوي رفتارهاي مربوط به
تغذيه
صفحه 103:
0
* يكي از انتقال دهنده هاي مهم عصبي است و مسنئول انقباضات
عضلاني مي باشد و نقش مهمي در برانگيختگي رواني دارد
استيل كولين در سراسر دستكّاه عصبى يافت ميشود. ميزان ان در
هييو كامب( دم اسبى) (مسرئول حافظم)زياد است. هييو كامب در
تشكيل خاطرات تازه نقش زير بنايى دارد. در بيمارى الزايمر
ميزان ان در مغز كاهش مى يابد. استيل كولين در هر سينايسى كه
oi nena ل ا OCS
بوتولينوم ويا سم كورار مي توانند مانع ترشح 2,011 بشوند و
فلج عضلانى ايجاد كنند. سم بوتولينوم مانع ترشح 2/011 ميشود و
0
صفحه 104:
م
Sore rer Sep CaS ene S ل 0
فلج مي شوند.
صفحه 105:
"ا نورايي نفرين تهييج كننده :
۱73۳-۹۱ ۹۱ ا ا eT
۳۹
8 اندروفین بازدارنده
"ا بازدارنده درد
صفحه 106:
نورايي نفرين
نرون هاى ساقه مغز ان را مى سا زند.
دا روهاى مخدر مثل كو كايين و امفتامين اثر ان را
طولانى مى كند يعنى سرعت باز جذب ان را كاهش
ميدهد.
كه در اثر ان كيرنده ها مدت زمان طو لانى ترى فعال
مى مانند در نتيجه اثار روان شناختى اين دارو ها ظاهر
مى شود.
صفحه 107:
"ا بر عكس ليتيوم و سرعت باز جذب ان را افزايش ميدهد و
ee م
يس هر ماده اى كه موجب افزايش و يا كاهش ان كردد با
تغييرات خلق و خوى همراه است. به طور كل در بيداري
ا ا ۱۳
صفحه 108:
گاما-امینو بوتريك اسید(گابا)
"ا از عصب رسانه مهاري است
ا ۳
"ا مثلا ييروتوكسين كه كيرنده كابا را مسدود مي كند باعث
ننج مي شود
* ارام بخشها که در درمان اضطراب به كار مي روند باعث
تسهيل فعاليت مهاري ان مي شود.
صفحه 109:
eee
"ا شباهت فراوانى به نورايي نفرين دارد.
"" افزايش آن سبب احساس لذت فراوان مى شود.
"" افزايش آن سبب بروز بيماري اسكيز و فرنيا و كاهش ان
سبب ياركينسون مي شود.
صفحه 110:
"ا برخي داروها مثل كلريرو مازين و تو رازين كه در درمان
اسكينر وفرنيا به كار مي رود باعث كاهش أن مي شود و
گیرنده های آن را سد می کند. .
"ا داروهاى ضد ياركينسون مثل ال دويا باعث افزايش آن مي
mer)
صفحه 111:
ee eee
1۱ ee
است. درتنظیم خلق و خوي نقش دارد.
داروهای ضد انسردگی مثل پروزاک و زولفت و پاکسیل باعث *
افزايش آن مي شود.
"ا سروتونين در برانكيختكي هيجاني و خواب و اشتها نقش دارد.
بنا براین در درمان پرخوری بیمار گونه (جوع) به کار میرود.
"ا ال اس دى اثر بر افزايش اين هورمون دارد.
صفحه 112:
نوراپي نفرین:
"ا بيداري يادكيري حافظه و خلق و خوي ( ۷
صفحه 113:
داروهاي روان كردان
"ا بعضي از داروها و مواد سمي مي توانند بر كاركرد رواني
ا ل ا ال ا م
۳ ا ا ا ل ا rec
اكثر آنها به صورت انتقال دهنده هاي عصبي با مولكولهاي
ا ل 2 م eee TENDS
برخي ازآنها باعث کاهش آزاد شدن انتقال دهنده عصبي مي
شود و در حاليكه برخي از آنهاترشح انتقال دهنده را سد مي
ات 00
صفحه 114:
"ا رزريين يكي از دارهايي است كه مي تواند باعث كاهش
در ك6
شود.
داروي ضد روان پريشي کلروپرمازین سبب انسداد گیرنده
دوپامین مي شود.
صفحه 115:
8 کافنین با سد کردن آدنوزین باعث افزایش برانگيختگي مي
شود.
"ا © تا © فنجان قهوه مي تواند عمل كيرنده هاي ادنوزين را
BT) ا ا ا Peto CTI
مي شود.
صفحه 116:
LSD: (Lysergic Acid :®
Diethylamide )
| شبیه سروتونین است و بر هیجان تاثیر مي گذارد.
"" ما5 ا در برخي از سلولهلي مغز تجمع مي يابد و با تقليد
از سروتونین موجب تحريك مفرط مغز مي شود.
"ا بعضي از داروهاي ضد درد مثل مورفين و هروئين از
طریق اشغال گیرنده هاي درد سیب کاهش درد مي شوند.
صفحه 117:
ساختار دستگاه عصبي:
2 -مغز
ل CID OOP
نع
#ا دستكاه عصبي عصبي بيراموني :
somatic system -d ® - ( تني)
wa ل 6
صفحه 118:
50۳۳02116 0
8 دستگاه عصبي عصبي پيرآموني :
(4) -somatic system -d ®
"" وظيفه كنترل عضلات مخطط و انتقال اطلاعات مربوط به
ا ا ا ل ال ا
ل ار ا 000
* سمپاتيك
پاراسمپاتيك
صفحه 119:
"ا كار نخاع بازتابهاي شوكي مثل بازتاب زانو*
"ا مغز مسئول كل فرايندهاي ييجيده رواني است
# از سه قسمت ل
"" )- هسته مركزي ©01© |1113©) كه شامل:
"! تالاموس هييوتالاموس ساقه مغز مخجه
AL Greene كناري 1016| روي حافظه نقش دارد-
-Ou مخ كه شامل: نيمكره هاي مغز كه تشكيل مخ را مي دهند.
صفحه 120:
8 - سمپاتيك مردمك را گشاد مي کند
8- كاهش ترشح بزاق
8 9- افزایش ضربان قلب
۰ ار ار رل name T
جلوكيري از ترشح مواد معده -©
©- جلوكيري از انقباض مثانه
م7 مانع از آزاد شدن صفرا مي شود
صفحه 121:
برس 22
| 5 50
۴ افزایش ترشح بزاق
8 کاهش ضربان قلب
| ۱[
Tee |
* انقباض متانه
"ا باعث آزاد شدن صفرا مي شود
صفحه 122:
ee TS dal مر و د
ورود به جمجمه اتصاعي به طول 4 سانتیمتر دارد که
eevee eres eres)
"" بصل النخاع : وظيفه اش كنترل تنفس و كوارش و و بلع و
ضربان قلب و برخي بازتابهاست كه به حفظ تعادل بدن در
By OV aon ene
صفحه 123:
"!ا هسته مركزي : محل تلاقي رشته هاي عصبي است كه از
مغز يايين » يا از نخاع بالا مي روند اين تلاقي باعث مي
شود عصب سمت جب بدن بدست راست مغز و عصب
سمت راست بدن بدست جب مغز متصل مي شود.
"ا مخجه : اين بخش از هسته مركزي قادر است حركات
ارادي بدن را هماهنك نمايد و بدن را به حالت تعادل نككه
داردء در تكلم يادكيري و برخي هيجانات نقش دارد.
صفحه 124:
" تالاموس: نقش تقويت كننده ييامها را دارد بخش ديككري از
تالاموس در خواب وبيداري نقش دارد كه اين قسمت از
تالاموس مربوط به دستكاه ماعغ5لإ5 31اناء 86
شبكه اي است .
صفحه 125:
* هیپوتالاموس : که در زیر تالاهوس قرار دارد بسياري از
رفتارهاي انگيزشي مثل خوردن آشامیدن اشتها و رفتار
جنسي را کنترل مي کند.
"ا و مركز فشار رواني نام دارد و هيجانات ترس و فشار
رواني بر عهده آن است به خاطر نقش دو كانه اش در
مواقع اضطرار مركز فشار رواني مي كويند.
صفحه 126:
9
ROR Car TC ay Aeron RIT it An PL
نام دارد.
"ا كورتيكو تروبين با اثر بر هييوفيز باعث ازاد شدن 80111 ( آدرنو
کروتیکوتروپيك هورمون(هورمون اصلي فشار رواني) مي شود.
صفحه 127:
"ا تحريك اندامهاي درون ريز بدن و تحريك قشر فوق كليه
"ا و ترشح (20 نوع هورمون مي شود كه باعث انطباق بدن
SoS ee ass) م
"ا از هسته داخلي غده فوق كليه ايي نفرين و نور ايي نفرين
ترشح مي شود باعث انطباق بدن در شرايط اضطرار مي
رد
"ا اثر ايي نفرين و نور ايي نفرين مانند اثر سمياتيك است
صفحه 128:
"ا نور ابي نفرين با اثر ير هييوفيز هورموني ازاد مي كند كه
بر لايه خارجي غده فوق كليه اثر كذاشته باعث ازاد شدن
كورتيزول مي شودا/.
"ا همجنين با اثر بر كبد و تحريك ان قند خون را افزايش مي
دهد.
صفحه 129:
صفحه 130:
صفحه 131:
صفحه 132:
صفحه 133:
صفحه 134:
صفحه 135:
صفحه 136:
صفحه 137:
صفحه 138:
صفحه 139:
صفحه 140:
صفحه 141: