صفحه 1:
صفحه 2:
www -ravanmebhr-ir
صفحه 3:
طف فا ای اس کیتر سال۱۹۰۴در شهر سوس کوهانا دافم ذرابازت
کون ولد شند. اس کینر در سال ۱۹۴۵ به دانشگاه این دیانا رفت و
سرپرستی بخش ( گروه ) روانشناسی را بر عهده گرفت » و در ۱۹۴۸ به
دانشگاه هاروارد مراجعت کرد و تا سال مرکش ۱۹۹۰ در انج باق بالل
اسکینر در طول سالیان عمر خود یک نویسندة پرکار بود . یکی از علاقه های
اصلی او پیوند دادن یافته های آزمایشگاهی به حل مسائل انسانی بود . اکثر
دانشجویان روانشناسی از کاربرد وسیع اندیشله های اب لکیدر دز وه وان
درمانی آگاهی کامل دارند .
صفحه 4:
قسمت اول
مفاهيم نظرى عمده
رفتارگرایی رادیکال
رفتار پاسخ گر 3 رفتار کنشگر
شرطی شدن نوع 5 و نوع R
اصول شرطی شدن کنشگر
صفحه 5:
رفتار گرایی رادیکال
اسکینر نوعی فلسفةّ ole به نام رفتار گرایی رادیکال را پایه گذاری
کرد . این جهت گیری علمی زبان و تفسیرهای وابسسته بسه
رویدادهای ذهنی را رد می کند . برای اسکینر» جنبه های قاببل
مشاهده و قابل اندازه گیری محیط , رفتار جاندار » پیامدهای رفتار
مواد با ارزش های پژوهش علمی محسوب می شوند :
صفحه 6:
رفتار پاسخ گر و رفتار کنشکو
اسکینر دو نوع رفتار را نام می برد:
یگ که به وسیلة یک محرک شناخته شده فراخانه
( ایجاد ) میشود «(اهمیت محرک)
رفتار کنشگر ( يا رفتار فعال ) که به وسیلة یک محرک
شناخته شده فراخوانده نمی شود بلکه صرفاً از جاندار صادر می
شود . (به وسیله پیامدهایش کنترل می شوه)
صفحه 7:
شوطی شدن نوع دو نو
شرطی شدن نوع گ ( نوع محرک ) شرطی شدن پاسخگر نیز
نامیده می شود . به آن شرطی شدن نوع 5 می گویند تا بر
ات ری در فراحوانی پاسخ تأکید کنند. شرطی شدن
ر RS JES شرطی شدن نوع ٩ (نوع پاسخ )نام گرفته است
تا بر اهمیت پاسخ تأکید شود. شرطی شدن نوع ۰ شرطی
ges بل آنامیدها | شود :
در شرطی شدن نوع *] ۰ نیرومندی شرطی شدن با نرخ پاسخ
jues ند هی قرط زرد تال که ذا شا طم | للك بلوع/ 95
نیرومندی شرطی شدن معمولا با مقدار پاسخ شرطی معین مى
شود .
صفحه 8:
5 5 4
| الس که با یک محرک تقویت کننده دنیال گرده فکوار
oS
(ب) محرک تقویت کننده چیزی است که نرخ پاسخدهی را
افزایش می دهد .
درشرطی کردن کنشگر تأکید بر رفتار و پیامدهای آن است.
Hava تقویت را کنترل کرد. می توان رد فتار را کنسترل کرد اما
باید این را یک بیان منفی تلقی نمود. زیرا رفتار همواره تحت BE
ل مسئله اين نيسبت
که آیا رفتار را باید کنترل کرد یا نه بلکه مسئله این اس الله
اا ) حواهد كردا
صفحه 9:
قسمت دوم
نمودار تراکمی
شرطی کردن پاسخ فشار دادن اهرم
2
تربیت کردن در جعبه آزمایش
فشار دادن اهرم
صفحه 10:
.ر_-2 چعبه اسکینو 1
اکثر کارهای اولیه با یک اتاقک کوچک
آزمایش که به جعبة اسکینر شهرت
یافته است انجام شده اند .
ای ده ببد ولا دارای کلف سلیمی
ples ی رام امرم و یلک
ظرف غذاست .
صفحه 11:
نمودار تراکمی
اسکینر برای ردیابی رفتار حیوان در جعبه اسکینر از یک نمودار
تراکمی استفاده می کرد .
زمان بر روی محور 26 ( محور افقی ) و تعداد کل پاسخ ها بسر روی
محور ۷ ( محور عمودی ) نشان داده می شود .
نمودار تراکمی هرگز به پایین نمی رود .خط نمودار یا روبه رو ببه
بالا می رود و یا با محور افقی موازی باقی می ماند .
صفحه 12:
مراحل شرطی کردن پاسخ فشار دادن اهرم
محرومیت
Nie A در آنها برنامه محرومیت قرار داده می شود.(محرومیت PeTIen In te
یا آب)
محرومیت صرفا یک مجموعه روش است که به نحوهُ عملکرد ارگانیسم در
یک تکلیف بخصوص ارتباط دارد .
صفحه 13:
i mn i 5
مراحل شرطى كردن باسخ فشار دادن اهرم
تربیت کردن در جعبه آزمایش
به منظور تربیت کردن در جعبه آزمایش؛ آزمایشگر با استفاده ان يبك
ای بت یرون مساوباً مکانیسم غذادهی را ببه کار {SAGA (Ls
واین کار را زمانی انجام می دهد که حیوان در حول و حوش ظرف
غذا قرار ندارد ( در غیر این صورت حیوان خواهد آموخت که در
نزدیک ظرف غذا بماند.)
صفحه 14:
مراحل شرطی کردن پاسخ فشار دادن اهرم
فشار دادن اهرم
حال می توان حیوان را در جعبةٌ اسکینر به حال خود رها کرد . او سرانجام اهرم
eee واه دا که این امر منجر به راه اندازی مکانیسم غذاداهی/ وتو
ای تیک مى شود كه حيوان را به سوى ظرف غذاء جايى كه تقويت
دریافت می کند» هدایت خواهد کرد .
صفحه 15:
قسمت سوم
اا
خاموشى
بازكشت خود به خودى
رفتار خرافى
صفحه 16:
شکل دهی
اين بار آزمایشگر مکانیسم غذا دهی را تنها وقتی به کار می اندازد
كه حيوان در نيمة راه به سوى اهرم باشد. وقتى كه حيوان براى
نزديك شدن به اهرم تقويت مى شود. مايل خواهد بود كبه در
همان جا كه تقويت شده است بماند. بعد در صورتى آزمايشكر به
تقویت حیوان می پردازد که به اهرم نزدییک تر شود .
صفحه 17:
اجزاءشکل دهی
تقویت تفکیکی تقویت تفکیکی به این معنی است که بعضمٍ
پاسخ ها تقویت می شوند و پاسخ های دیگر تقویت نمی شوند .
تقریب های متوالی به اين واقعیت اشاره دارند که تنها پاسخ هایی
ees ری BLA L/S 5) Avs LAU] Js) 5)5 ola)
الم اب بو
صفحه 18:
rere
خاموشی
وقتی که ما تقویت کننده را از شرطی سازی کنشگر خارج می
کنیم» خاموشی ایجاد می نماییم .
پس از خاموشی میزان پاسخ به زمان پیش از دادن تقویت باز
می گردد. این میزان خط پایه معرف فراوانی وقوع پاسخ بسه
طور طبیعی در زندگی حیوان بدون آشنایی با تقویت است .
این را سطح کنشگر آن پاسخ می گویند .
صفحه 19:
با ز کشت خود به خودی
اگر پس از خاموشی حیوان برای مدتی در درون قفس نگهداری اش
قرار داده شود و دوباره به موقعیت آزمایشی بازگردانده شود » باز هم
برای مدتی کوتاه به فشار دادن اهرم خواهد پرداخت. بدون اينكه
SAeea Se و تیا یه اما
صفحه 20:
رفتار خرافی
می خواهیم موقعیت را طوری ترتیب دهیم که مکانیسم غذادهی به
]ارد طاف غذا کند. بدون در نظر گرفتن اینک له کل
چه عملی انجام می دهد . بعضی اوقات هنگامی که مکانیسم غذا
دهی فعال می شود رفتار تقوبت شده دوباره انجام می شود و پاسخ
نیرومند می گردد. بنابراین در چنین حالتی . در حیوان رفتارهای
عجیب و غریبی ظاهر می شود . از آنجا که تقوبت کننده در چنین
موقعیتی مستقل از رفتار حیوان است. به آن تقویت ناوابسته می
گویند .
صفحه 21:
كنشكر تميزى
موقعيت را طورى ترتيب دهيم كه تنها زمانى كه جراغ درون
و ارت ای است جیوان غذا دریافت کند؛ انه مان که
چراغ خاموش است . در اين اوضاع و احوال » به نور محرک
تمیزی یا "5 می گوییم . بدین گونه. ما يبك کنشگر تمیزی
ی ی که بیع باس کنششگر ام کل یله ام ی ۸۱
مقتضیات داده می شود. اما به مقتضیات دیگر داده نمی شود.
صفحه 22:
تداعی مورد تظر
صفحه 23:
قسمت چهارم
تقویت ثانوی و تقویت کنندة نانوی
تقویت کننده های تعمیم يافته
زنجیره سازی
تقویت کننده های مثبت و منفی
صفحه 24:
تقويت ثانوى و تقويت كنندةٌ انوی
هر محرک خنثایی که با يك تقويت كنندة نخستين( مثلاً غذا يا
| ) مبراه شوه خاسیت تقوبت کنندگی پیدا می کند. این قانونٌ
eee ابر ات !زا این مطلب چنین تتبجه گیریا بل شودکه
Be - oe D *
هر محرک تمیزی 9 یک تقویت کنندة ثانوی است.زیرا همواره
العلل شان مي آآید!
صفحه 25:
تقویت کننده های تعمیم بافته
تقویت کننده تعمیم يافته نوعی تقویت کننده ثانوی است که با
بیش از یک تقویت کنندهٌ نخستین همراه بوده است .
امتباز عمدة تقوبت کنندة تعمیم یافته این است که اثر بخشی آن
به شرایط محرومیت معینی وابسته نیست . برای نمونه. غذا تنها
برای ارگانیسمی که از غذا محروم بوده است تقویت کننده است. اما
ا PE JIS) S015) £4 4a) 45 (2403 pl oes
افزون بر اینها . خود فعالیت هایی که زمانی به تقویت منجر شده
ee ae] ی اتکی دا ام کی
صفحه 26:
اسكينر با اين اظهار نظرها به مفهوم خود مختاری کارکردی گوردون
آلپورت تردیک می شود. آلپورت (۲۹۶۱) می گوید كرجة يك فعاليت
ممکن است زمانی به خاطر منجر شدن به تقو انجام گرفته باشد. اما
آن فعالیت بعد از مدتی خودش به صورت یک تقویت كننده در مى
آید . برای نمونه. شخصی ممکن است ابتدا برای کسب معاش به دریا
نوردى بيردازدء اما بعدها بدون ام براى كسب لذتء اين
کار را خواهد کرد . در مورد اخیره می گوییم که دریا نوردی به صورت
یک فعالیت دارای خودمختاری کارکردی با دارای نقش خود به خنودی
در آمده است » یعنی در غیاب انگیزة اولیه اش ادامه می یابد . اسسکیثر
مى كويد جنان فعاليتى بايد عاقبت به تقویت نخستین بیانجامد. در غیر
این صورت خاموش خواهد شد. در مقابل آلپورت می گوید که این نرخ
فعاليت ديكر به تقويت نخستین وابسته نیست .
صفحه 27:
زنجیره سازی
یک پاسخ می تواند ارگانیسم را در تماس با محرک هایی قرار دهد که به صورت
محرک های تمیزی ( 5) برای پاسخی دیگر عمل کنند که خود این پاسخ
باعث تجربه کردن محرک cle تازه ای از سوی ارگانیسم شود. و پاسخ سومی را
موجب گردد. و الی آخر. به این فرایند زنجیره سازی گفته می شود.
می توان گفت که عناصر مختلف یک زنجيرة رفتاری به وسیلة تقویت کننده
cle ثأنوی به هم پیوند می یابند. اما باید در نظر داشت که تمامی زنجیره ببه
یک تقویت کنندة نخستین وابسته است .
eee REARS دكا اكيت رتبیره تنازیخکوه ری بل تمد لاک
مفاهیم ققویت ثانهی و جای کشت را مورد استفاده قرار دهیم : رویدادهایی که
از دادن غذا روی می دهند . به سبب تداعی آنها با تقویت کنندة
ی جرا ریت i352) LS) bogs S035)
صفحه 28:
Rick oF
We فشار دادن
اهرم
sk
تماس با اهرم نزدیک
شدن به آن را تفويت
مى كند و به صورت
نشانه ای برای فشار
فى كيد
دادن اعرم در مى آي
gD 3 =
gk ١
دبكك شدن منظرة اهرم پاسخ نگاه
ك شدن
oe
كردن به آن را تقوبت
دهم
به صورت
~~
نشانه ای برای پاسخ
کند:
بعدی عمل می
محرک های
نگاه کردن lial
به اهرم
آزمايش
صفحه 29:
تقویت کننده های مثبت و منفی
تقويت کننده های مثبت
eae eee کر بای جاندار به طور طبیعی تقویت کننده ابلت/و/4
بقای او وابسته است. مانند غذا يا آب. هر محرک خنشایی که با
تقویت کنندة مثبت نخسستین همراه گردد ویژگی های تقسویت
كنندة مثبت ثانوى را به خود مى كيرد . تقویت کنندة مثبت» چه
نخستین چه انوی. چیزی ایست که وقتی در نتیجة پاسخی به
موقعیت اضافه می شود . احتمال بازگشت il پاسخ را افزایش می
دهد .
صفحه 30:
تقویت کننده های مثبت و منفی
تقویت کننده های منفی
چیزی است که به طور طبیعی برای جاندار مضر است ۰ مانند صدای شدید
یا شوک برقی » هر محرک خنشایی که با یک تقویت كنندة منفى
نخستین همراه شود ویژگی های تقویت کنندة منفی ثائوی را به Sy
مى كيرد. تقويت كنندة منفی. چه نخستین و چه ثانوی» جيزى ١
که. وقتی در نتیجة پاسخی از موقعیت خارج می گردد» احتمال
بازگشت آن پاسخ را افزایش می دهد .
صفحه 31:
قسمت پنحم
جانشین های تنبیه
مقایسه اسکینر با ثراندیک
برنامه های تقویت
صفحه 32:
ننییه زمانی رخ می دهد که پاسخ چیز مثبتی را از موقعیت حذف کند
یا چیزی منفی به آن بیفزاید. به زبان متداول مردم. می توان گفت که
در nee | عدر از ارگانیسم است که خواسنستار آن ات4
دادن چیزی است به او که طالب آن نیست. در هر دو حال پیامد پاسخ
ال کت باه زا برفنا کاهش من وهی | دلیل مدع لیگ
علیه استفاده از تیه این است که تنبیه در دراز مدب بل تأثیز JEL
صفحه 33:
دلایل اسکینو عليه تنبيه
تنبیه آثار جانبی هیجانی نامطلوب به بار می آورد.
تنبیه به ارگانیسم نشان می دهد که چه کار نکند نه اینکه چه کار بکند
تنبیه صدمه زدن به دیگران را توجیه می کند . /
کودک با قرار گرفتن موقعیتی که بتواند در آن رفتار قبلا تنبه شدة خود
را انجام دهد بدون اینکه برای آن تنبیه شود ممکن است وادار به انجام
أن رفتار شود .
تنبیه در شخص تنیبه شده نسبت به عامل تنبیله کنشلدم و ادیگران
اند ی کید |
اغلب یک پاسخ امطلوب را جانشین
پاسخ نامطلوب دیگری می
صفحه 34:
جانشین های تنبیه
کل ت سرا رفتار تامطلوب می شوند می توان تغییر داده بدین اووللاه 2۵
wl: jest lly ole
همچنین مي توان رفتار نامطلوب راء با اجازه دادن به ارگانیسم که تا سر حد اشباع يا
ای رفتار امه دهد از بين برد -
ا ل از مربطلة رشد کوددک استء می توان منتظر مافد داكو كيم
(ils این صورت مشکل خودبه خود برطرف خواهد 01١
EAN که بابک (Joi) فرطتا بداهيير فا زمان بخود مشکل ena eee
زمان خیلی طولانی باشد . بهترین راه برای از بین بردن عادت نامطلوب نادیده گرفتن
آن ات
به طور كلى ٠ رفتار به دلیل اینکه تقویت می شود ادامه می یابد. این اصل هم در مورد
فا موب درست است و هم در مورد رفتار تامطلوب. برای جذف زفتار نامطلول
باید منیم تقویت را پیدا کرد و آن را از میان برداشت. رفتاری که تقویت به دنبال
نداشته باشد خاموش می شود .
صفحه 35:
مقایسه اسکینر با ثراندیک
اگر چه اسکینر و ثراندیک در بسیاری از موضوع های مهم مانند
ene تسیل محراک cle موجود در محیط oe / pV (is)
تنبیه هم عقیده بودند. اما در پاره ای نکات حائز اهمیت نیز
اختلاف داشتند . برای نمونه. در آزمايش های یادگیری SIS
all Lgl Byles] eee es | سجس اميزان نا كارع )) ران یرف
شده تا رسیدن به راه حل بود. در مقابل اسکینر نرخ پاسخدهی را
به عنوان متغیر وابسته به کار می برد .
صفحه 36:
کوشش های موفن در مفابل سار کرشش ها
ین عملكرد كروه آزمونی ها
ثمردار تراكمى درمقابل مان
عملكرد فردى آزبوشى ها
صفحه 37:
برنامه های تقویت
اگر ارگانیسم در ضمن یادگیری هر زمان که پاسخ
مناسب را مى دهد تقويت بشود و بعد برنامة
خاموشى دربارة او اجرا كرددءاز اركانيسمى که تنها
بخش معينى از ياسخ هاى او در ضمن يادكيرى
تقويت مى شودء زودتر رفتارش خاموش مى كردد.
به سخن دیگر تقویت سهمی از تقبویت پیوسته یا
تقویت صد در صد در مقابل خاموشی مقاوم تر
است این واقعیت را اثر تقویت سهمی ( اثر تقسویت
پخشی ) (۴/8 ) می نامند. معروف ترین
صفحه 38:
١.برنامه تقويتى ببوسته يا ييابى (8© )
در برنامة تقویتی پیوسته(پیاپی) هر پاسخ درست آزمودنی در ضمن
یادگیری تقویت می شود . معمولا در یک برنامه تقوستی سهمی
حیوان ابتدا در یک برنامة تقویت پیوسته يا صد در صد تقویت
د سهمی انتقال مى
\ )562 )80 کی وله از بربامه LALLY POA
شود. یادگیری با دشواری زیاد صورت خواهد كرفت .
ترتیب داده می شود و بعد به يك برنامة :
صفحه 39:
(FL) cul ahold ۲.برنامه تقویتی
در برنامة تقویتی فاصله ثابت» حیوان تنها پس از سپری شدن یک
مدت زمان معین تقویت می شود . در آغاز فاصلة زمانی ثابتء
حیوان يا به کندی پاسخ می دهد يا اصلا پاسخ نمی دهد. اما با
تزدیک تر شدن پایان فاصلة زمانی سرعت پاسخدهی حیسوان بسه
تدریج افزایش می یابد. و اين نشان مى دهد كه حيوان لحظة
تقویت را انتظار می eal اين گونه پاسخ دهی الگویی را در
متحنی تراکمی به وجود می آورد که منحنی کنگره دار فاصله بت
نامیده می شود .
صفحه 40:
۳.برنامه نقویتی نسبت ثابت ) (ER
ناهد سقویتی انسبت ثابت زمانی اتفاق می افتد که تمام 89 امین
پاسخ هایی که حیوان می دهد تقویت بشوند . 85 نشان می
دهد که حیوان پس از هر پنجمین پاسخ تقویت خواهد شد. در
اینجا عامل مهم در تعیین اينکه چه وقت یک پاسخ تقویت می شود
تعداد پاسخ های داده شده است .
در هر برنامه نقویتی ۸ 5 FR پس از پاسخی که طبق برنامه
قویت می شود. پاسخدهی جاندار کاهش می یابد. به این مکث بعد
ز تقویت می گویند .
صفحه 41:
۴.برنامه تقویتی فاصلةٌ متغیر VI
در برنامة, تقویتی فاصله متغی حیوان برای پاسخ هایی که در پایان
فواصل مختلف می دهد تقویت می شود. یعنی. به عوض یک فاصلة
زمانی ثابت مانند برنامة ۸ ۰ در برنامه ۷ حیوان به طور متوسط
واو ی از هرریبه دقیقه تقویت مى شود BISA LF Lal
تقویت قبلی.گاهی پس از سی انی» و زمانی پس از هفت دقیقببه
تقویت دریافت می کند .
صفحه 42:
۵.بونامه تقویتی نسبت متغیو (۷۳-
در متخنی تراکمی برنامه تقویتی نسبت متغیر» بر خلاف منحتی تراکمی نسبتٌ
ثابت. حالت پله مانند وجود ندارد . این برنامه از چهار برنامة تقویستی دیگر
بیشترین نرخ پاسخدهی را به دست می دهد . در برنامه متیر با میانگین ۵
حیوان به طور متوسط پس از هر پنج پاسخ تقویت می شود؛ بنابراین. گاه ممکن
است دوبار پشت سر هم تقویت شود. و گاهی پس از ده یا پانزده پاسخ .
تقویت پیوسته کمترین میزان مقاومت در برابر خاموشی و حداقل نرخ
پاسخدهی را ضمن پادگیری ایجاد می کند . هم برنامه های تقویت سهمی
پیوسته مقاومت بیشتری در مقابل خاموشی و نرخ پاسخدهی را در ضمن
1 ر كلى برنا 9 Z
اخ ياسخدهى را توليد مى كند . بعد از آن ترتيب برنامه
VI. Flee 2 و بالاخية 6 قرار دارند .
مته
صفحه 43:
۶.برنامه تقوبت همزمان و قانون جور کردن
اسکینر (۱۹۵۰) کبوتران را تربیت کرد تا به دو دکمه که همزمان
در دسترس بودند اما برنامه های مختلفی تقویت می دادند نسوک
بزنند. این شیوه تقویتی برنامه تقویت همزمان نامیده شده است.
هرنستاین( ۱۹۹۴- ۱۹۳۲۰) رابطه بین تقویت و عملکرد را در
برنامه تقویت همزمان بمب رت کمی درآورد او با ذکر این تکته
که تحت برنامه های همزمان بفراوانی نسبی رفتار با فراوانی تقویت
چور ور مت ید +شاهدات فبلی کیش زا روش اتر/ ماب این
رابطه را قانون جور کردن هرنستیان می گویند
صفحه 44:
۷.برنامه تقویت زنجیره ای همزمان
در حالی که برنامه تقویتی همزمان برای بررسی رفتارهای انتضابی
ساده به کار می رود. در برنامة تقویت زنجیره ای همزمان براى
بررسی رفتارهای انتخابی پیچیده مورد استفاده قرار می گسیرد. در
برنامة تقویت رنجیره ای همزمان» رفتار حیسوان در ضمن اولین
مرحلة آزمایش تعیین می کند که او در ضمن دومين يا آخرين
مرحلة آزمايش جه نوع برنامة تقوبتی دریافت کند .
صفحه 45:
۸.برنامه های نسبتی پیش رونده و اقتصاد رفتاری (۳5 )
ی فلس پیش رونده» حیتوان آزمایش گاهی/ 5021/۷
ن ( معمولاً نسبت ثابت. ۸۴ ) شروع می کند. در طول
جلسات آموزش بعدی نسبت پاسخ ها به تقویت ها . به طور منظم .
افزايش مى يابد. در حالى كه با استفاده از برنامه هاى همزمان و
زنجیره ای همزمان می تسوان مسائل نسبتاً پیشرفته مربوط بسه
انتخاب را مورد بررسی قرار داد. برنامة نسبتی پیش رونده ببرای
eae ال مل لا ا ل
استفاده است .
نسبت پاء
صفحه 46:
رفتار کلامی
اسکینر معتقد است که رفتار کلامی ( زبان ) را می توان در چهار
ل كر كسس و تدان باسح Beet
ا نكر متائر ار تقويت اند . بنابراين) ها مويله
ار تكرار امي كردد. اسكيعر پالسخ ها کلام
الاك شال ل للا
كارى انجام مى كيرد تا تقويت شود. طبقه بندی کرده است .
اين طبقه بندى به طور خلاصه معرفى مى شود .
صفحه 47:
تساوخ.١
وازة خواست از اين واقعيت سرجشمه مى كيرد كه درخواستي
مطرح شود. وقتى كه درخواست برآورده شدء بيان(خواست) تقويت
مى شودو بار ديكر كه نياز به وجود مى آيد شخص احتمالاً همان
1535) 0 eee
صفحه 48:
۲.نامیدن
5 تلا نامدن عبارت است از اسم گذاری اشیاء با روینسکادها
در محیط به طور مقتضی, و تقویت این رفتار از سوی سایر افرادی
که انطباق بین محیط و رفتار کلامی مورد تأیید قرار می دهد
صفحه 49:
۳.رفتار پژواکی
منطو از رفتار پژواکی یک رفتار کلامی است که وقتی پاسخ کلامي
شخص دیگری عینا کلمه به کلمه تکرار شود تقویت می گردد.
رفتار پژواکی اغلب پیش نیاز رفتارهای کلامی پیچیده تر است.
برای نمونه. ابتدا باید کلمه ای را تقلید کند تا اينکه بتواند یاد
بگیرد که چگونه آن کلمه به کلمه های دیگر یا رویدادهای دیگر
مرتبط است .
صفحه 50:
۴.وفتار خود سنجی
اصطلاح خودسنجی برای نشان دادن رفتاری که مبنتی بر سایر
رفتارهای کلامی یا وابسته به آنهاست به کار می رود.
نقش اصلی رفتار خودسنجی توصیف. پاسخ هاء بیان روابط: و
کوک تک هجو دبتوری برای رفتار کلامی ابلت,
صفحه 51:
قرارداد وابستکی
قرارداد وابستگی شامل قراردادهايي است که شخص وقتی که کار
معینی را انجام می دهد. در ازای آن چیزی دریافت می کند.
اصطلاح قرارداد وابستگی از این واقعیت ناشی می شود که یک
1 )نام مر کیرد که بر اساس آن قعالیت های مب
تقویت می شوند» که در غیر این صورت ممکن است تقویت نشوند.
قرارداد وابستگی روشی است برای تغییر رفتار به وسیلة وابستگی های
تقويت جاری, به جای وابستگی های تقویتی دیرایند.امید این است که
همچنان که رفتار مطلوب از این طریق شکل داده می شود.خود این
رفتار بتواند از محیط اجتماعی تقویت کننده های مورد نیازش را ک
كينا
صفحه 52:
فگرش اسکینر به نظریة یادگیری
اسکینر بر این باور بود که تدوین نظریه های پیچیده برای مطالعة رفتار انسان
غیر ضروری آند. Patil معتقد بود که دانستن وابسته های فیزیو لوژیکی
رفتار ضروری نیستند. او بر اين اعتقاد بود که رویداد های رفتاری باید بر حسب
آموری که مستقیما بر رفتاز آثر می گذارند توصیف شوند. و از A
نادرست است که بکوشیم رفتار را بر حسب رویدادهای فیزیولوژیکی ad
كنيم. به همین دلیل. روش پژوهش اسکینر " رویکرد ارگانیسم تهی " نامیده
شده |
pea فک ای که نظربه مای ليام بال كرك طبارل
LEE ULSI ESET SNOUT 55) ji
aii os ا اس له بای پیز تور شا مت
پنیادی کافی جمع آوری کرده باشیم. به اعنقاد اسکینره در زمان حاضر وظيفة
LEN ts LU EE کت ررض یلق مركا جاو
. بنایراین, استفاده از نظریه در مطالعة فرایند یادگیری قابل توجیه نیست
صفحه 53:
اسکینو و آموزش و پرورش
اسکیتر مانند ثرندایک . به کاربست نظریه یادگیری خود در
فرایند آموزش و پرورش بسیار علاقمند بود.به باور اسکینرهاگر سسه
شرط زير برآورده شوند .یادگیری به بهترین وجهی رخ می دهد:
el) کی قرار انلس |آموخته شوند در كام AAIVISIELAS (clo
گردند.
)1( به بادگیرندگان از چگونگی عملکردشان بازخوردفوری داده:
(۳)باد گیرندگان با سرعت متناسب با تونایی خودشان پیش بروند.
صفحه 54:
همچنین معلمان پیرو اسکینر آموزش خود را با برنامه تقویستی
پیوسته يا ۱۰۰درصد تقویت شروع می کنند و بعدا به برنامه
تقویت ناپیوسته تغییر می دهند به سخن دیگر ,در مراحصل
اولیه آموزش .هرزمان که یک پاسخ درست داده شود تقویت
می گرددهاما در مراحل بعد به طور گاه به گاهی تقویت می شود
تا اينکه پاسخ نسبت به خاموشی مقاوم شود.
معلمان پیرو اسکینر شاگردان خود را تنبیه نمی کنند .در عوض
.آنها رفتار مطلوب را تقویت می کنند »ولی رفتار نامطلوب را
نادیده می گیرند.
صفحه 55:
میراث اسکینو
نظامهای آموزش فردی
آموزش بر اساس کامپیوتر
آموزش بر خط
صفحه 56:
ویژگیهای رویکرد اسکینر به یادگیری برنامه ریزی
كام هاى کوچک
پاسخدهی آشکار
بازخورد فوری
صفحه 57:
تهبه و تنظیم:
حسین محمدی