بیماری‌هامراقبت‌های بهداشتیعلوم انسانی و علوم اجتماعیسبک زندگی

چارچوب راهبردی و شاخص های کلیدی برنامه ملی کنترل دخانیات

صفحه 1:
7 0 جار چوب راهبردی و شاخص ها کلیدی برنامه ملی کنترل دخانیات کارگاه هس ا اد بندرعباس - ۲ اسفند ۱۴۰۱

صفحه 2:
چشم انداز و اهداف اصلی برنامه » افق ایران ۱۴۰۹ چشم انداز : ایران فرداء ایران بدون دخانیات اهداف نهایی : کاهش چشمگیر بر اجتماعی-لقتصادی ناشی از بیماریها و مرك و مير قابل پیشگیری مرتبط با دخانیات : - (/ ک اهشلستعم [هواد دخانی در افراد بالای ۱۵ سال

صفحه 3:
سهم دخانيات در مرك و مير زودرس و بار ناشی از تلا بهبیماریهای غیر وی قابل پیشگیری مصرف دخانیات هر ۴ انیه جان یک نفر در دنیا را می‌گیرد. مصیف دخانیات بیماری‌ها را تشدید کرده و موجب افزلیش خطر مرگ در تمام موارد بیماری در بين زنآن و مرذان مى شود 0 بیش از ‎٩۰‏ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ريه در لثر مصرف دخانیات رخ مىدهد (3 مركه از هر ۱۰ مرگاء 0 بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های انسدادی مزمن ریه (برونشیت مزمن و آمفیزم) به علت مصرف دخانیات استد خطر سرطان ریه در افراد مصرف کننده دخانیات حدود ۲۵ بر خطر ابتلا به دیابت در بین افراد مصرف کننده دخانیات ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است. مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. مصیف دخانیات خطر وقوع سکته مغزی, را ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. 9 9 9

صفحه 4:
شیوع مصرف دخانیات در کشور * بر اساس داده‌های سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات ف می کنند (۴۰۴۳ درصد زنان و ۲۵۸۸ درصد مردان)- متوسط مصرف روزلنه سیگار توسط آنها ۱۲۵ نخ می‌باشد. * طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال افزایش شدید داشته که لین افزلیش خصوصا در زنان بیشتر بوده است (در زنان بیش از ۸۸ درصد و در مردان بیش از ‎۱٩‏ درصد افزایش داشته است). * ۴ درصد از نوجوانان ۱۳-۱۵ ساله در سال ۱۳۶۶ مصرف‌کننده سبگار بودند که در مقایسه با سال ۱۳۸۶, بیش از ۱۳ درصد افزلیش داشته است. قلبل توجه است که مصرف دخانیات در دختران در این دوره ۱۳۳درصد افزایش داشته است. * مصرف روزلنه قلیان در افراد بالای ‎VA‏ سال در سال ۱۳۰۰ در کشور ۳۵ درصد بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۰ در مردان ۱۷ درصد و در زنآن ۵۷ درصد افزایش داشند است.

صفحه 5:
حیطه های استراتژیک برنامه کنترل دخانیات.

صفحه 6:
حیطه راهبردی ۱: حاکمیت خوب و تعهد سیاسی

صفحه 7:
: شاخص های جهانی *وجود مکانیزم ستاد هماهنگ کننده کشوری و استانی برنامهکنترل دخانات با حضور و مشارکت فعال ذینفعان کلیدی *وجود بنامهاستراتژیک کنترل دخائیات در سطح کشوری تهیه شده با مشارکت ذینفمان کلیدی * وجود برنامه عملیاتی کنترل دخانیات در سطح استانی *وجود سیاست ها وقوانین مصوب و بروز در زمینه تسهیل روند کاهش تقاضا و محدودیت عرضه با ضمانت کافی اجرایی *وجود مکانیزم تامین منابع ‎LAE The‏ برای برنامه کنترل دخانیات

صفحه 8:
مکانیزم فعلی هماهنگ کننده برنامه کنترل دخانیات * وزارت بهداشت اجرای ۳۳ را راهبری می کند. * در این امر نیاز به همکاری نهادهای تاثیرگذار دیگر می باشد * در ماده یک قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در سال ۱۳۸۵ ستادی برای نظارت بر اجرای قوانین کنترل دخانیات تشکیل شده است. * این ستاه هشت عضو دارد که عبارتند از شش عضو ثابت شامل وزرای بهداشت درمان آموزش شکی,آموزش و پرورش, فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت, معدن و تجارت, فرماندهی نیروی انتظامى؛ نماینده سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه کنترل دخانیات و دو نهاد ناظر که عبارتند از رییس سازمان صدا و سیما و دو نماینده مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی.

صفحه 9:
ساختار پیشنهادی برای مکانیزم هماهنگی استانی 1 3 2 أ 3 9

صفحه 10:
حیطه راهبردی ۲: کاهش تقاضا

صفحه 11:
شش استراتژی کاهش تقاضا پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت. منطبق با الزامات معاهده بین‌المللی کنترل دخانیات (۳۵۱۷۷۴۹/) " ‎Raise: .‏ ‎Monitor:‏ ‏2 مالیات بر دخانیات را افزایش دهید مصرف د 0 ‎Enforce:‏ ‏تس ار ‎Peer‏ 5 پیشگیری از آن را ‎ee ater‏ : ‎MPOW us ib‏ 7 مسب ‎ER‏ پم ‎Warn: Protect:‏ افراد را درمقابل دود ‎Se‏ درباره خطرات دخانیات دخانیات محافظت كنيد به افراد برای ‎oe‏ هشدار دهید ‎KT‏ کمک کز ۰ ری ‏سسسسی

صفحه 12:
شلخص : افزايش مالیات بر تنباکو حداقل تا ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی برای تمام محصولات دخانی قیمت سیگار در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است

صفحه 13:
0 درحال حاضر ایران یکی از کمترین مالیات‌های دخانیات را در بين كشورهاى منطقه داراست. ماليات در تركيه ع برابرء ياكستان ؟ براين و ان است. عربستان ۴ با 0 در سال ۱۴۰۱ نوعی عقبگرد اتفاق افتاد آنچه که بود باز و نرخ موثر مالیات | هم کمتر شد. این میزان از حدود ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۵ درصد در سال ۱۳۰۱ کاهش بافته است. میانکین نرخ رد تولید سیگار در کشور طی سال‌های ۱۳۹۶ قا ۱۳۹۹ از متوسط رشد سالانه ۲ درصد به حدود ۱5 درصد رسیده است. میزان تولید سیگار در سال ‎۱۳۹٩‏ تقریاً ۲/۵ پرابر تولید در سال ۱۳۸۹ شده است, ony be ۳1 . ۹۲۸ ۳ Se Nya 8 ATT ۳ 2 ‏رن‎ aa 1 3 year 1

صفحه 14:
افزایش مالیات موثرترین استراتژی کاهش مصرف محصولات دخانی | استرائزی باعت افزلیش قیمت محصولات دحلنی می‌شود. افزایش قیمت دخانيات ياعث کاهش مصرف آن خصوصا در جوانان و قشر کم‌درآمد می‌شود. ۰ درصد افزایش قیمت روی هر پاکت سیگار میزان مصرف سیگار در جامعه را ۵ درصد کاهش می‌دهد. اگر به تدریج در طی ۵ سال آینده مالیات بر محصولات دخلنی نشان داخلی به ۶۲ درصد و محصولات دخلنى نشان بي نالمللى به 21 درصد خرده‌فروشی برسد. میزان شیوع مصرف این محصولات۲۰درضد کاهش خواهد. یافت. همجنين درآمد سالانه برابر با ۵۰۸,۴۴۲ ميليارد ريال (بيش از ‎0٠‏ هزار ميليارد تومان) از محل اين ماليات نصيب دولت خواهد شد توصیه سازمان جهانی بهداشت افزایش مالیات بر دخائیات به بیش از۷۵ درصد بهای خرده فروشی ‏

صفحه 15:
شاخص : مکان‌های عمومی و محل‌های کار کاملا عاری از دود و عدم وجود فضاهای ویژه برای سیگار کشیدن ۰ درصد از نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در منازل خود 6 درصد از نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی تاثیر مواجهه با دود دست‌دوم بر سلامت *مواجهه با دود دست‌دوم در کودکان باعث آسم؛ بیماری‌های مربوط به ریهه بیماری‌های گوش ‎the‏ و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. در بزرگسالان مواجهه با دود دست‌دوم باعث بیماری‌های قلبی, سرطان ریه, سکته مغزی» و ناباروری می‌شود. *خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در افراد در معرض دود نیات ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر است. به سرطان ريه در أفراد در عرض دود دست‌دوم *خطر آسيب به شبكيه در افرادی که حداقل ۵ سال در معرض دود دست‌دوم بوده‌اند دو برابر بیشتر است. آسیب به شبکیه

صفحه 16:
اشکال تبلیغات» ترویج و نوع حمایت از صنعت تباکو (1۸5] دارا بودن اخطارهای گرافیکی بهداشتی حداقل ۵۰ درصد از اندازه بسته برای تمامی محصولات دخانی محصولات دخانی باید بسته‌بندی ساده داشته باشند. این استراتژی مصرف دخانیات را ۲ درصد کاهش می‌دهد ‎dodo?‏ ۶۱ درصد از سوپرمارکت‌ها استند فروش سیگار دارند. ‏*در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مصرف دخانیات نمایش داده می‌شود. ‏*صنعت دخانیات از فضای مجازی برای تبلیغات ‏؟صنعت دخانیات از تنوع بسته‌بندی و شگردهای تبلیغاتی روی بسته‌بندی محصولات دخانی برای ‏خی برد مرت ‎ ‎

صفحه 17:
دسترسی به محصولات دخانی در کشور قريب به اتفاق مغازههاء سوپرمارکت‌هاء مراکز فروش, و دکه‌های مطبوعاتی سیگار ۵ درصد از مصرف کنندگان دخانیات» سیگار مصرفی خود را از مغازه» سوپرمارکت» دست‌فروشان و با دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کنند. بیش از ۳۵ درصد رستوران‌های سنتی قلیان عرضه می‌کنند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۸۸۲ امکنه و مرکز عرضه قلیان در کشور وجود داشته است. صنعت دخانیات به راحتی از فضای مجازی برای تسهیل فروش و عرضه محصولات دخانی استفاده می‌کند.

صفحه 18:
شاخص: ادغام خدمات مشاوره و ترک دخانیات در برنامه های مراقبت های بهداشتی اولیه» ارتقای سلامت. کاهش خطر و کنترل بیماری ها كسب مهارت مشاوره ترك توسط كاركنان مراقبت هاى بهداشتى اوليه داير و فعال بودن خط مشاوره تلفنى دسترسی کافی به داروهای ترک دخانیات مطالعات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که از خطرات مصرف دخانیات آگاه هستند تمایل به ترک آن دارند. مشاوره و دارودرمانی احتمال موفقیت ترک را به دو 0

صفحه 19:
حیطه راهبردی ۲: محدودیت عرضه

صفحه 20:
شاخص * وجود سیستم ردیابی و شناسایی اصالت محصولات دخانی * به حداقل رساندن قاچاق محصولات دخانی * ممنوعیت فروش محصولات دخانی به و توسط کودکان * روند تبدیل کاربری زمینهای کشت تنباکو به سایر محصولات کشاورزی * ممنوعیت هر نوع مکانیزم و يارانه تشويقي کشت ‎SUB‏ ‎FA‏ درصر از نوجوانان هنگام خرید سیگار از سوی ‏فروشنده در مورد سن‌شان مورد سوال واقع نشده و به ‏فضای مجازی برای تسهیل فروش و عرضه محصولات دخانی استفاده می‌کند. ‎

صفحه 21:
حیطه راهبردی : نظام مراقبت » پایش و پژوهش

صفحه 22:
*انسام منطم مطالمه دخانیات در جوانان هر ۵ سال یکبار و انتشار نتایج * نام منظم ل * انجام فعالانه مطالعات پلیش و زیر نظر داشتن صنعت دخانیات

صفحه 23:
:لطفا در برگه هایی که در اختیارتان قرار می گیرد در مورد موارد زیر بنویسید الم نظر در مورد ساختار و اعضای کمیته هماهنگی دخانیات در سطح تانى ۲- مهمترین چالش های کنترل دخانیات در استان شما ؟ ۳- هرگونه پب ‎Ole‏ موق با درس هاى [موخته كه 'مى تواند براى ديكران و 22 باشد ؟

صفحه 24:
:گام های بعدی ۱- تشکیل کمیته هماهنگی با حضور ذینفعان استاني به منظور تنظیم برنامه عملیاتی استان بر اساس فرمت ابلاغ شده ۲- مطالعه و کسب شناخت کافی از جمعیت ها و سازمانها » اصناف و ... ‎Gur‏ برنامه در سطح استان و شهرستانهای تابعه شرکت فعال در جلسات توجیهی و هم اندیشی در سطح ملی ۳- انتقال مطالب و آموزش ها به اعضای کمیته و سایر ذینفعان مرتبط با برنامه 5- تكميل جداول و فرمت های ابلاغ شده ۵- اخذ مصوبه شورای ساغ برای ضمانت اجرایی برنامه استانی کنترل دخانیات

چارچوب راهبردی و شاخص های کلیدی برنامه ملی کنترل دخانیات کارگاه هم اندیشی برنامه کشوری کنترل دخانیات بندرعباس – ۲اسفند ۱۴۰۱ چشم انداز و اهداف اصلی برنامه ،افق ایران ۱۴۰۹ چشم انداز : ایران فردا ،ایران بدون دخانیات اهداف نهایی : کاهش چشمگیر بار اجتماعی -ا$قتصادی ناشی از بیماریها و مرگ و میر قابل پیشگیری مرتبط با دخانیات : ک$$اهش$س$تعما$$لم$واد د$خان$ی ا ٪Xدر افراد باالی ۱۵سال -3.4 ‏SDG3 ٪ ۳۰کاهش بار جهانی مرگ ومیر زود رس ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال ۲۰۳۰ 3a تقویت WHO-FCTC سهم دخانیات در مرگ و میر زودرس و بار ناشی از ابتال به بیماریهای غیر واگیر قابل پیشگیری مصرف دخانیات هر 4ثانیه جان یک نفر در دنیا را می‌گیرد. مص$ر$ف دخانیات بیماری‌ه$ا را تشدی$د کرده و موج$ب افزای$ش $خطر مرگ $در تمام موارد بیماری $در بین زنان و مردان می‌شود: oبیش $از 90درصد مرگ‌های $ناشی از سرطان $ریه در اث$ر مص$رف دخانیات رخ می‌دهد ( 9مرگ$ از هر 10مرگ.)$ oبی$ش $از 80درص$د مرگ‌های ناش$ی از بیماری‌های انس$دادی مزم$ن ری$ه (برونشيت مزمن و آمفيزم) به علت مصرف دخانیات است.$ oخطر سرطان ریه در افراد مصرف‌کننده دخانیات حدود 25برابر بیشتر است. oخطر ابتال به دیابت در بین افراد مصرف‌کننده دخانیات 30تا 40درصد بیشتر است. oمصرف دخانیات خطر ابتال به بیماری عروق کرونر قلب را 2تا 4برابر افزایش می‌دهد. oمصر$ف دخانیات خطر وقوع سکته مغزی $را 2تا 4برابر افزایش $می‌دهد. در س$ال 1398در ایران - 48-۶ ۰هزار نف$$ر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند. ای$ن تعداد ،برابر ب$ا بیش از گو 12درصد از مجموع مر ‌ میرها در کشور است شیوع مصرف دخانیات در کشور • بر اس$اس داده‌های س$ال 1400تقریب$ا 14درص$د افراد باالی 18س$ال جامع$ه ایرانی دخانیات مص$رف م$ی کنن$د ( 4.44درص$د زنان و 25.88درص$د مردان) $.متوس$ط مص$رف روزان$ه سیگار توسط آنها 12.5نخ می‌باشد. • ط$ی س$ال‌های 1395ت$ا ،1400شیوع مص$رف دخانیات در گروه س$نی 18ت$ا 35س$ال افزایش شدی$د داشت$ه ک$ه ای$ن افزای$ش خصوصا در زنان بیشت$ر بوده اس$ت (در زنان بی$ش از 88درصد و در مردان بیش از 19درصد افزایش داشته است). • 3.4درص$د از نوجوانان 13-15س$اله در س$ال 1396مص$رف‌کننده س$یگار بودن$د ک$ه در مقایس$ه با س$ال ،1386بی$ش از 13درص$د افزای$ش داشت$ه اس$ت .قاب$ل توج$ه اس$ت ک$ه مصرف دخانیات در دختران در این دوره 133درصد افزایش داشته است. • مص$رف روزان$ه قلیان در افراد باالی 18س$ال در س$ال 1400در کشور 4.5درص$د بوده اس$ت که نسبت به سال 1390در مردان 17درصد و در زنان 57درصد افزایش داشته است. بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت درصورت عدم اتخاذ اقدامات مناسب پیش‌بینی می‌شود تا چهل سال آینده ایران، مصر ،و پاکستان بیشترین میزان مصرف دخانیات در دنیا را داشته باشند. حیطه های استراتژیک برنامه کنترل دخانیات$ حاکمیت خوب و تعهد سیاسی کاهش تقاضا محدودیت عرضه نظام مراقبت ،پایش و پژوهش حیطه راهبردی :۱ حاکمیت خوب و تعهد سیاسی :شاخص های جهانی • وجود مکانیزم ستاد هماهنگ کننده کشوری و استانی برنامه کنترل دخانیات با حضور و مشارکت فعال ذینفعان کلیدی • وجود برنامه استراتژیک کنترل دخانیات در سطح کشوری تهیه شده با مشارکت ذینفعان کلیدی • وجود برنامه عملیاتی کنترل دخانیات در سطح استانی • وجود سیاست ها وقوانین مصوب و بروز در زمینه تسهیل روند کاهش تقاضا و محدودیت عرضه با ضمانت کافی اجرایی • وجود مکانیزم تامین منابع مالی کافی برای برنامه کنترل دخانیات مکانیزم فعلی هماهنگ کننده برنامه کنترل دخانیات • وزارت بهداشت اجرای FCTCرا راهبری می کند، • در این امر نیاز به همکاری نهادهای تاثیرگذار دیگر می باشد • در ماده یک قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در سال 1385ستادی برای نظارت بر اجرای قوانین کنترل دخانیات تشکیل شده است. • این ستاد هشت عضو دارد که عبارتند از شش عضو ثابت شامل وزرای بهداشت ،درمان آموزش پزشکی،آموزش و پرورش ،فرهنگ و ارشاد اسالمی و صنعت ،معدن و تجارت ،فرماندهی نیروی انتظامی ،نماینده سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه کنترل دخانیات و دو نهاد ناظر که عبارتند از رییس سازمان صدا و سیما و دو نماینده مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسالمی. ساختار پیشنهادی برای مکانیزم هماهنگی استانی حیطه راهبردی :۲کاهش تقاضا شش استراتژی کاهش تقاضا پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت ،منطبق با الزامات معاهده بين‌المللي کنترل دخانيات () MPOWER ‏Monitor: مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیری از آن را پایش کنید ‏Protect: افراد را درمقابل دود دخانیات محافظت کنید ‏Raise: مالیات بر دخانیات را افزایش دهید ‏MPOW ‏ER ‏Offer: به افراد برای ترک دخانیات کمک کنید ‏Enforce: تبلیغ و ترویج دخانیات را ممنوع کنید ‏Warn: درباره خطرات دخانیات هشدار دهید شا<خص< :افز$ایش مالیات بر تنباکو ح$داقل تا 75درصد قیمت خرده فروشی برای تمام محصوالت دخانی قیمت سیگار در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است oدرحال حاض$ر ایران یک$ی از کمترین مالیات‌های دخانیات را در بین کشورهای منطق$ه داراست .مالیات در ترکی$ه 6برابر ،پاکستان 2برابر ،و عربستان 4برابر ایران است. oدر س$ال 1401نوعی عقبگرد اتفاق افتاد و نرخ موث$ر مالیات از آنچ$ه که بود باز ه$م کمت$ر شد .این میزان از حدود 26 درص$د در س$ال 1400ب$ه کمتر از 15 درص$د در س$ال 1401کاه$ش یافت$ه است. میانگی<ن نرخ رش<د تولی<د س<یگار در کشور ط<ی س<ال‌های ۱۳۹۴ت<ا ۱۳۹۹از متوس<ط رش<د س<االنه ۲درص<د ب<ه حدود ۱۴درص<د رس<یده اس<ت .میزان تولید سیگار در سال ۱۳۹۹تقریباً ۲/۵برابر تولید در سال ۱۳۸۴شده است. • افزایش مالیات ،موثرترین استراتژی کاهش مصرف محصوالت دخانی است. • ای$ن اس$تراتژی باع$ث افزای$ش قیم$ت محص$والت دخان$ی می‌شود .افزای$ش قیمت دخانیات باعث کاهش مصرف آن خصوصا در جوانان و قشر کم‌درآمد می‌شود. • 10درص$د افزای$ش قیم$ت روی ه$ر پاک$ت س$یگار میزان مص$رف سیگار در جامعه را 5درصد کاهش می‌دهد. • اگ$ر ب$ه تدری$ج در ط$ی ۵س$ال آینده مالیات بر محص$والت دخان$ی نشان داخل$ی به 62 درص$د و محص$والت دخان$ی نشان بین‌الملل$ی ب$ه 53درص$د خرده‌فروش$ی برسد ،میزان شیوع مصرف این محصوالت۳0درصد کاهش خواهد یافت. • همچنی$ن درآم$د س$االنه برابر ب$ا ۵۰۸،۴۴ ۲میلیارد ریال (بیش از 50هزار میلیارد تومان) از محل این مالیات نصیب دولت خواهد شد. • توص$یه س$ازمان جهان$ی بهداش$ت افزای$ش مالیات بر دخانیات ب$ه بیش از75 درصد بهای خرده‌فروشی است. شاخص :مکان‌های عمومی و محل‌های کار کام ً ال عاری از دود و عدم وجود فضاهای ویژه برای سیگار کشیدن • 24.2درصد از نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در منازل خود هستند. • 38.4درصد از نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی تاثیر مواجهه با دود دست‌دوم بر سالمت •مواجهه با دود دست‌دوم در کودکان باعث آسم ،بیماری‌های مربوط به ریه ،بیماری‌های گوش میانی ،و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود .در بزرگساالن مواجهه با دود دست‌دوم باعث بیماری‌های قلبی ،سرطان ریه ،سکته مغزی ،و ناباروری می‌شود. •خطر ابتال به بیماری‌های قلبی‌عروقی در افراد در معرض دود دست‌دوم دخانیات 25تا 30درصد بیشتر است. •خطر ابتال به سرطان ریه در افراد در معرض دود دست‌دوم دخانیات 20تا 30درص$د بیشتر است. •خطر آسیب به شبکیه در افرادی که حداقل 5سال در معرض دود دست‌دوم بوده‌اند دو برابر بیشتر است .آسیب به شبکیه می‌تواند حتی منجر به کوری گردد. • شاخص :ممنوعیت همه اشکال تبلیغات ،ترویج و هرنوع حمایت از صنعت تنباکو ()TAPS • دارا بودن اخطارهای گرافیکی بهداشتی حداقل 50درصد از اندازه بسته ب$رای تمامی محصوالت دخانی محصوالت دخانی باید بسته‌بندی ساده داشته باشند .این استراتژی مصرف دخانیات را 2 درصد کاهش می‌دهد •حدود 61درصد از سوپرمارکت‌ها استند فروش سیگار دارند. •در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مصرف دخانیات نمایش داده می‌شود. •صنعت دخانیات از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده می‌کند. •صنعت دخانیات از تنباکوی معطر و معسل برای جذب جوانان $استفاده می‌کند.. •صنعت دخ$انیات از تنوع بسته‌بندی و شگردهای تبلیغاتی روی بسته‌بندی محصوالت دخانی برای تبلیغ بهره می‌برد. دسترسی به محصوالت دخانی در کشور • • • • قریب به اتفاق مغازه‌ها ،سوپرمارکت‌ها ،مراکز فروش ،و دکه‌های مطبوعاتی سیگار عرضه می‌کنند. 65درصد از مصرف‌کنندگان دخانیات ،سیگار مصرفی خود را از مغازه ،سوپرمارکت، دست‌فروشان و یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کنند. بیش از 35درصد رستوران‌های سنتی قلیان عرضه می‌کنند. در سال ،۱۴۰۰حدود 7882امکنه و مرکز عرضه قلیان در کشور وجود داشته است. صنعت دخانیات ب$ه راحتی از فضای مجازی برای تسهیل فروش و عرضه محصوالت دخانی استفاده می‌کند. شاخص: • ادغام خدمات مشاوره و ترک دخانیات در برنامه های مراقبت های بهداشتی اولیه ،ارتقای سالمت ،ک$اهش خطر و کنترل بیماری ها • کسب مهارت مشاوره ترک توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی اولیه • دایر و فعال بودن خط مشاوره تلفنی • دسترسی کافی به داروهای ترک دخانیات مطالعات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که از خطرات مصرف دخانیات آگاه هستند تمایل به ترک آن دارند. مشاوره و دارودرمانی احتمال موفقیت ترک را به دو برابر افزایش می‌دهد. حیطه راهبردی :۳محدودیت عرضه :شاخص • وجود سیستم ردیابی و شناسایی اصالت محصوالت دخانی • به حداقل رساندن قاچاق محصوالت دخانی • ممنوعیت فروش محصوالت دخانی به و توسط کودکان • روند تبدیل کاربری زمینهای کشت تنباکو به سایر محصوالت کشاورزی • ممنوعیت هر نوع مکانیزم و یارانه تشویقی کشت تنباکو ۶۸درصد از نوجوانان هنگام خرید سیگار از سوی فروشنده در مورد سن‌شان مورد سوال واقع نشده و به آنها سیگار فروخته شده است. صنعت دخانیات به راحتی از فضای مجازی برای تسهیل فروش و عرضه محصوالت دخانی استفاده می‌کند. حیطه راهبردی :۴نظام مراقبت ،پایش و پژوهش شاخص: • انجام منظ$م مطالعه دخانیات در جوانان هر ۵سال یکبار و انتشار نتایج • انجام منظ$م مطالع$ه دخانیات در بالغین هر ۵سال یکبار و انتشار نتایج • انجام فعاالن$ه مطالعات پای$ش و زی$ر نظر داشتن صنعت دخانیات :لطفا در برگه هایی که در اختیارتان قرار می گیرد در مورد موارد زیر بنویسید - ۱اعالم نظر در مورد ساختار و اعضای کمیته هماهنگی دخانیات در سطح استانی -۲مهمترین چالش های کنترل دخانیات در استان شما ؟ - ۳هرگونه پیشنهاد ،تجربه موفق یا درس های آموخته که می تواند برای دیگران و برنامه استراتژیک مفید باشد ؟ :گام های بعدی - ۱تشکیل کمیته هماهنگی با حضور ذینفعان استانی به منظور تنظیم برنامه عملیاتی استان بر اساس فرمت ابالغ شده -۲مطالعه و کسب شناخت کافی از جمعیت ها و سازمانها ، اصناف و ...هدف برنامه در سطح استان و شهرستانهای تابعه شرکت فعال در جلسات توجیهی و هم اندیشی در سطح ملی -۳انتقال مطالب و آموزش ها به اعضای کمیته و سایر ذینفعان مرتبط با برنامه -۴تکمیل جداول و فرمت های ابالغ شده -۵اخذ مصوبه شورای ساغ برای ضمانت اجرایی برنامه استانی کنترل دخانیات

35,000 تومان