صفحه 1:
صفحه 2:
@PptBank کانلزیانکهاور
ویلا ساوا
صفحه 3:
Villa savoye
صفحه 4:
لو کوربوزیه بیق سالهای 1928 تا 1930 در پواسی ویلایی سافت به نام ويلا ساوا . اين ويلا با وبود اينكه 5
اصل مهم لوكوريوزيه را دارا بود اما برفلاف فانه هاى قبلى لوكوربوزيه در معوطه وسیعی سافته شد که از فانه lo
ديكر مستقل باشد . مكان اين فانه در دره رود سن در فارم ياريس بود كه باوجود اينكه در ميان طبيعت بود اما فارج از
طبیعت سافته شده بود و این خواسته صامیفانه بود که دوست داشت فانه اش چشم انداز و دورنمایی وسیع داشته
جاشد و هیچ درفت یا پستی و جلندی زمین این دورنما را اماطه نکند . ويلا a شکل مکعبی است که روی چند ستون قرار
گرفته اما مکعب کامل نیست بلکه در جانب جنوب شرقی و جنوب غربی قسمتی از آن برداشته شده تا نور آفتاب به
دافل نفوذ یاید . درب اصلی فانه در قسمت شمال غربی است .
صفحه 5:
وبلا ساوآ
ويلا ساواءايده رهايى از فاك لوكوريوزيه را به نمايش ميكذاردوبه او اجازه مى دهد تا مسكن ايده آل
دمه 1920-30را طرادى نمايد. اين ويلا به منظور يذيرش نور ممجون آنتنى بشقابى برفراز يشم
انداز جاى كرفته است.
صفحه 6:
Gio} که ویلا ساوا سافته شد,پواسی شهر کویکی در شمال غري باريس بود .سايت ويلا .علفزارى واقع در مومه شهر بود كه توسط
آنیوهی از درفتان معصور شده و دارای چشم انداز های مناسبی بسوی شمال و غرب بود.
صفحه 7:
هه
لو کورپوزیه قصد داشت تایک مکعب را
بلس برفراز علفزار قراردهد.
aria) انسانى بر فراز مندسه طبيعى)
قسمت ورودى با توجه به قدرت يرفش يك ماشين
وبا تومه به پویایی بنیانی میان امجام منمنى و راست
کوشه شکل گرفته است.
صفحه 8:
مجم اوليه :يك مريع دارا ممورهاى همكن
(يك فرم مركزى وايستا)
موقعیت منعنی و ورودی مركزى ,محور اصلى
را تعيين می کند.
اکنون ,فرم درای جهت است.
A
کاراژ مايل مجم ورودى را ميشكافد.
i دیواره شفاف مجم ورودی ارتباط بصرى ميان
a + فضای درونی ,راه و علفزار را برقرار میکند.
صفحه 9:
ین مالت با برش قسمتی از قطعه و افزودق فرم منمنی در آق
صفحه 10:
رو با ده
در بام لوكوريوزيه نوع جديدى از تراس بام را فلق مي
كند.تراس توسط يك صفحه معصور می شود oF ای
صفعه یک علامت پیچیده yuo glo رهاییوپلوه
ای از
ايده آزلدی موبود در کل بناست.
سر
aa نتهاى صفحه هاى تراس بام توسط فرم
0 نک ری «عه la كل مشخص
lo:
صفمه توسطا یک بازشو سوراژ
شده است که بازشو نازکی
صفحه رآشکار می کند.
صفحه 11:
3ق شین 5014 مامت که 2 بت پر ها کون دا هد میت مق ها هکت نو از له کبس بو باه اس و ره یش هد نب
ی
cad ماه دهد کر و دای درد درا تا مب ريك يله كل ماين هم ماك بان eS ofa ci
یاراد عم ان نش دق ات و ip aa yh pa ca ai i fy pl ln 99 Oi a Ca a i
oul لو كويوايه (منطق بم و شاعرلك بود ) ب شم م قور . لإا للدي كان وروز دراي مافتمق به صورت يله مجن عن شود
انک اور @PptBank
پ
ک انا بل
پ وینت
انک اور @PptBank
پ
ک انا بل
پ وینت
ویال ساوا
Villa savoye
لو کوربوزیه بین سالهای 1928تا 1930در پوآسی ویالیی ساخت به نام ویال ساوا .این ویال با وجود اینکه 5
اصل مهم لوکوربوزیه را دارا بود اما برخالف خانه های قبلی لوکوربوزیه در محوطه وسیعی ساخته شد که از خانه های
دیگر مستقل باشد .مکان این خانه در دره رود سن در خارج پاریس بود که باوجود اینکه در میان طبیعت بود اما خارج از
طبیعت ساخته شده بود و این خواسته صاحبخانه بود که دوست داشت خانه اش چشم انداز و دورنمایی وسیع داشته
باشد و هیچ درخت یا پستی و بلندی زمین این دورنما را احاطه نکند .ویال به شکل مکعبی است که روی چند ستون قرار
گرفته اما مکعب کامل نیست بلکه در جانب جنوب شرقی و جنوب غربی قسمتی از آن برداشته شده تا نور آفتاب به
داخل نفوذ یابد .درب اصلی خانه در قسمت شمال غربی است .
ویال ساوا
ویال ساوا،ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش میگذاردوبه او اجازه می دهد تا مسکن ایده آل
دهه 1920-30را طراحی نماید .این ویال به منظور پذیرش نور همچون آنتنی بشقابی برفراز چشم
انداز جای گرفته است.
نیروهای سایت:
زمانی که ویال ساوا ساخته شد ،پواسی شهر کوچکی در شمال غربی پاریس بود .سایت ویال ،علفزاری واقع در حومه شهر بود که توسط
انبوهی از درختان محصور شده و دارای چشم انداز های مناسبی بسوی شمال و غرب بود.
اولین مسئله ،نحوه ورود به این حجم
معلق است.
لوکوربوزیه قصد داشت تایک مکعب را
برفراز علفزار قرار دهد.
(هندسه انسانی بر فراز هندسه طبیعی)
قسمت ورودی با توجه به قدرت چرخش یک ماشین
وبا توجه به پویایی بنیانی میان احجام منحنی و راست
گوشه شکل گرفته است.
هندسه بنیانی:
حجم اولیه:یک مربع Uدارای Uمحورهای همگن
(یک فرم مرکزی وایستا)
موقعیت منحنی و ورودی مرکزی ،محور اصلی
را تعیین می کند.
اکنون ،فرم دارای جهت است.
گاراژ مایل حجم ورودی را میشکافد.
دیواره شفاف حجم ورودی ،ارتباط بصری میان
فضای درونی ،راه و علفزار را برقرار میکند.
موضوع اصلی:
مهمترین موضوع ،ایجاد رابطه میان قطعه شناور و محیط پیرامون
است.
این حالت با برش Uقسمتی از قطعه و افزودن فرم منحنی در آن
تقویت شده است.
تمامی این عناصر توسط
یک شبکه ساختاری عمود
بر هم کنترل شده اند.
جداره روی بام:
در بام لوکوربوزیه نوع جدیدی از تراس بام را خلق می
کند.تراس توسط یک صفحه محصور می شود که این
صفحه یک عالمت پیچیده دارای حس رهایی وجلوه ای از
ایده آزادی موجود در کل بناست.
دوانتهای صفحه های تراس بام توسط فرم
صفحه و جایگیری جعبه های گل مشخص
شده اند.
صفحه توسط یک بازشو سوراخ
شده است که بازشو نازکی
صفحه راآشکار می کند.
اتاق نشیمن 5*14متر است که در 2جانب پنجره های کشویی دارد که در جهت افقی می توان آن ها را حرکت داد و باز و بسته کرد و جانب سوم رو به تراس است و درهای شیشه ای دارد که نیمی از آنها با
اهرمک ساده ای باز و بسته می شوند .یک نوار در دیوار تراس به شکلی تعبیه شده که مناظر بیرون به صورت قاب شده به چشم می خورند .در این ساختمان لوکوربوزیه از رمپ هم استفاده کرده و در 2
قسمت ساخته شده اند .یکی در داخل بنا و دیگری در امتداد دیوار خارجی تا تراس ادامه می یابد .از یک پله کان مارپیچی هم برای ارتباط طبقات استفاره کرده است .
ویال ساوا در معنای واقعی نشان دهنده فضا -زمان است و مکعب کامل نیست بلکه از بیرون و درون آن قسمتی را برداشته اند و مقاطع آن بیانگر این مساله است که هر جزئی از آن در فضا نفوذ می کند .در این
ویال ایده دوگانه لوکوربوزیه (منطقی بودن و شاعرانه بودن ) به چشم می خورد .گرایش تندیس گرانه لوکوربوزیه در این ساختمان به صورت پله متجلی می شود .